Veranderingen springen: handicapregeling /samenvoegen rubrieken pony’s

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SuperRocky
Berichten: 172
Geregistreerd: 16-09-19

Veranderingen springen: handicapregeling /samenvoegen rubrieken pony’s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-22 08:45

Hallo allemaal,
Per 1 april zijn er een hoop wijzigingen doorgevoerd in het springen, o.a. wordt er nu op hoogte gereden ipv op naam van een klasse. Ik verbaas me over de uitvoering van de handicapregeling/het samenvoegen van rubrieken zoals dat afgelopen weekend op verschillende wedstrijden voor de pony’s is gedaan, en ik vraag me af of dit is hoe de KNHS het bedoeld heeft.

Het was altijd zo dat bijv een B rubriek op stijl mocht worden samengevoegd voor A/B, A/B/C, B/C, C/D, C/D/E of D/E, waarbij ieder dan op zijn eigen hoogte start. Dus bijv de B rubriek C/D/E wordt dan C/70, D/80 en E/90 samen in een klassement.

Nu met de nieuwe regels is het afgelopen weekend op meerdere plaatsen zo gedaan: C/D/E 70 cm samengevoegd, en C/D/E 80 samengevoegd etc. Dus een C pony die C springt (voorheen B), rijdt dan tegen een E pony die ook 70 springt (wat lager is dan het oude BB). Dit zou ook betekenen dat als een C pony het oude Z niveau springt, 1 m dus, dan als het ware tegen D pony’s rijdt die M springen en E pony’s die L springen. Of een A/B/C rubriek 60 cm is dan eigenlijk een A pony die L springt, tegen een B pony die B springt en een C pony die BB springt.

Ook is het zo dat A/B t/m 60 en C/D/E t/m 70 op stijl gereden dient te worden. Wat dus betekent dat er voor D en E pony’s instapklassen (de oude B; D/80 en E/90) zijn waar niet op stijl hoeft worden gereden. En dat je dus als A/B/C pony’s wel altijd eerst een klasse door moet die volledig op stijl is.

Vind ik niet heel fair eigenlijk. Ik heb de KNHS al een bericht gestuurd om te vragen hoe de handicap/samenvoeg regeling nu uitgevoerd dient te worden, ben nog in afwachting van antwoord. Als ik dat heb zal ik het hier ook delen. Wat denken jullie hiervan?

koend
Berichten: 1256
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Veranderingen springen: handicapregeling /samenvoegen rubrieken pony’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 09:26

Voor kleinere organisaties met dus weinig deelnemers vind ik het een goede zaak.
Als er veel deelnemers (vb + 40) zijn, zouden ze toch beter opsplitsen. Te lange rubrieken zijn saai en je krijgt teveel het gevoel een nummer te zijn.

Er is 1 grote MAAR!
Met die verschillende maten pony's samen, kan je eigenlijk geen verantwoorde dubbelsprongen meer zetten.

SuperRocky
Berichten: 172
Geregistreerd: 16-09-19

Re: Veranderingen springen: handicapregeling /samenvoegen rubrieken pony’s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-22 11:06

Een vorm van samenvoegen is uiteraard prima, zoals dat ook in de oude regeling was (een B rubriek C/D/E waarbij C70, D80, E90 werd gesprongen bijv). al zijn er zelden zulke grote rubrieken bij de pony's.

De KNHS heeft inmiddels geantwoord dat het inderdaad de bedoeling is om nu op deze wijze rubrieken samen te voegen, dus bijv CDE 70. Ontzettend oneerlijk voor de C ponies; die kunnen toch nooit op tegen E ponies als ze allemaal 70 springen? En bijv ook bij een ABC 60 rubriek, ook niet eerlijk voor de A ponies in dat geval.

SuperRocky
Berichten: 172
Geregistreerd: 16-09-19

Re: Veranderingen springen: handicapregeling /samenvoegen rubrieken pony’s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-22 11:15

Oh en trouwens over die dubbel: die hebben ze er helemaal uitgehaald op alle hoogtes t/m 70 cm, die mag er nu pas vanaf 80 cm in.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 20:46

Consequentie van het vervangen van klasses door hoogtes is dat je als organisatie idd gaat clusteren op hoogte. B bestaat niet meer en dus is het ook niet logisch om nog op die manier (C70, D80, E90) een klassement op te maken.
Overigens kan een C-pony, zeker op rijstijl, zeker wel concurreren met een E. Daar zou ik dus niet teveel problemen in zien.

Ik vind het verdwijnen van de dubbelsprong in de lagere klasses en het feit dat D/E-ponies niet meer op stijl in hoeven te stappen wel zonde.

Theeglas

Berichten: 2544
Geregistreerd: 31-08-04
Woonplaats: Avenhorn (Noord-Holland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 21:26

Dit was precies waar ik over zat te denken. Onze 8-jarige rijdt op haar C pony tegen veel oudere meiden (zeker op de E ponys rijden echt grote meiden) die ook nog eens in verhouding een eenvoudige parcours rijden (80 cm is voor een C pony nou eenmaal moeilijker dan voor een E pony). Voelt heel oneerlijk en weinig motiverend voor de kleintjes.

SuperRocky
Berichten: 172
Geregistreerd: 16-09-19

Re: Veranderingen springen: handicapregeling /samenvoegen rubrieken pony’s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-22 09:44

@gomir: ik snap de logica, ik vraag me alleen af of ze dit moeten willen zo. Overigens zei de dame van de KNHS (ze belde me hierover) dat ze in ieder geval voor komende outdoor kampioenschappen de D80 en E90 wel op stijl gaan uitschrijven, ook de regio's.

@Theeglas: dat is inderdaad ook mijn zorg, het leeftijdsverschil was al een ding in de 'oude' samenvoeging van de rubrieken, en ik denk dat het er niet bepaald leuker op wordt voor de jongere ruiters op C ponies.

Ik ben benieuwd, komend weekend springwedstrijd waar niet alle hoogten zijn uitgeschreven, maar ze vanaf het oude B uitschrijven. Benieuwd hoe ze dan willen samenvoegen. Als ik de handicapregeling goed begrijp, zou dit betekenen dat bijv B60 dan samen mag met C70, of bijv C70 met D80. Maar niet meer C70 D80 en E90 samen, wat dat zijn dan 3 klassen. Sowieso mag het dan alleen als een rubriek minder dan 4 deelnemers heeft, wat in ons geval zou betekenen dat alleen het samenvoegen B60 en C70 zou mogen (want B<4 deelnemers, C>4 deelnemers en D ook). We gaan zien hoe het uitpakt.

saarie

Berichten: 2148
Geregistreerd: 22-02-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Veranderingen springen: handicapregeling /samenvoegen rubrieken pony’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 09:55

Ik vind dit ook een ongunstig gevolg van de nieuwe regels. Wat ook jammer is, is dat veel wedstrijden die ik nu zie de nieuwe lage instapklasses voor de paarden helemaal niet uitschrijven... Waardoor dat hele idee om de sport toegankelijker te maken dus niet van de grond komt. Laagste klasse die wordt uitgeschreven is tot nu toe wat ik tegenkom 80 cm voor de paarden, wat dus gewoon het oude BB (laag) is.

SuperRocky
Berichten: 172
Geregistreerd: 16-09-19

Re: Veranderingen springen: handicapregeling /samenvoegen rubrieken pony’s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-22 11:04

@Saarie: dat is inderdaad ook waar, lang niet alle organisaties schrijven de lagere klassen uit. Ik zie dat je in Den Haag woont; in Heerjansdam schrijven ze paarden vanaf 60 cm uit, is dat wat voor je? of zoek je echt de lagere klassen? Op de Prinsenstad is er regelmatig oefenspringen op alle hoogtes, dus mocht je geen wedstrijd kunnen vinden in de regio, dan is dat misschien nog een optie.

saarie

Berichten: 2148
Geregistreerd: 22-02-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Veranderingen springen: handicapregeling /samenvoegen rubrieken pony’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 11:08

Thanks voor de tip. Hij springt inmiddels met het BB mee maar daarvoor was het inderdaad dan maar oefenspringen.

SUSANNEx

Berichten: 828
Geregistreerd: 21-03-12
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 11:12

Ben hier helemaal niet zo in thuis, maar even in de praktisch gezien bij het niveau CDE 100 zou ik het volgende denken

C pony's en ruiters in deze klasse hebben super veel ervaring en rijden waarschijnlijk erg netjes en goed (om zo'n niveau te halen)
E pony's in deze klasse zijn waarschijnlijk nog wat jongere pony's, minder ervaring, ruiters met wellicht minder ervaring, geheel is nog wat slordiger, meer werk aan te doen

Voor alle combinaties is het natuurlijk gewoon hun eigen klasse dus zouden ze in principe foutloos rond moeten kunnen komen toch? Als ik het zo bekijk zouden C ponyruiters ook gewoon kans maken op prijs lijkt me? Of misschien zelfs nog wel meer vanwege hun ervaring.

SuperRocky
Berichten: 172
Geregistreerd: 16-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-22 11:32

@susannex: op dat niveau zou dat inderdaad wel zo kunnen zijn, het is dan feitelijk een Z-C, M-D en L-E rubriek. Van Z-C combinaties verwacht je inderdaad dat ze inmiddels vrij veel ervaring hebben, en ze kunnen scherper draaien omdat de ponies kleiner zijn, dus daar zouden ze mogelijk wel kans maken inderdaad.
Het gaat me eigenlijk vooral om de oude B en L rubrieken, daar hebben de C combinaties ook nog niet zo veel ervaring, en dan vind ik het niet heel fair om een 7 of 8 jarig kind op een C pony tegen bijv een 16 jarige op een E pony te laten rijden in een parcours van 70 cm. Ook al zou die 16 jarige misschien ook niet super veel springervaring hebben, het is eigenlijk niet te vergelijken. En je hoeft natuurlijk niet altijd te winnen, maar als je als jong kind steeds tegen zoveel oudere kinderen rijdt, dan is het niet heel motiverend.