Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 6 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Kür op muziek proefinspiratie

 
Profiel   

Verbazingwekkend kon ik hier via de zoekfunctie niet veel over vinden. Ik ben op zoek naar leuke patronen voor in een eenvoudige kür op muziek.

Ik woon in Engeland en hier is het heel gebruikelijk om zelfs op B niveau al een kür te rijden tot en met op de kampioenschappen (niet verkleed alleen helaas haha)1.

Normaal kijk je natuurlijk naar de sterktepunten van de combinatie om dat te accentueren, het probleem bij lagere niveaus is echter dat niet alles mogelijk is (ik rij mijn 4 jarige op B niveau nu). Hierbij een overzicht van wat mag en niet mag:

COMPULSORY MOVEMENTS FOR TECHNICAL MARKS:
    Medium walk (minimum 20 m)
    Free walk on a long rein (minimum 20m)
    Working trot left with Circle left 20m diameter
    Working trot right with Circle right 20m diameter
    On a 20m circle in trot allow the horse to stretch for a minimum of 20m
    Working canter left including circle 20m diameter
    Working canter right including circle 20m diameter
    Fluency of transitions
    Entry and halt at the start and the halt at the end

NON-COMPULSORY MOVEMENTS:
    Circles and half circles of any size
    Give and retake the reins
    Change of leg through trot

PROHIBITED MOVEMENTS:
    Medium and extended trot and canter
    Counter canter
    Rein back
    Reins in one hand
    Lateral work of any sort
    Simple changes
    Flying changes
    Canter to halt
    Walk pirouettes/half pirouettes
    Piaffe (nou jammer zeg..)
    Passage

Ook belangrijk te weten: het is in een 20*60 baan.

Wat ideeën tot nu toe:
[ img ]

Alle patronen ter inspiratie en andere ideeën zijn heel erg welkom!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-04-22 16:05 



 
Profiel   

In galop kun je weinig denk ik aangezien je geen contra of wissels mag maken?
Maar je mag ook geen middengalop zo te zien?
Ik zou eerder met 8jes werken of volte 10 meter. Mooi alles zowel linksom als rechtsom uitvoeren, gebroken lijnen, link/rechtsomkeert, door een S van hand veranderenetc. De figuren die je hebt getekend mijn inziens rommelig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-04-22 16:13 



 
Profiel   

Ik zou vooral oppassen met te veel overgangen, dat wordt snel een beetje rommelig omdat je de muziek telkens moet wisselen.

Misschien kun je iets met slangenvoltes? Dat vind ik altijd wel mooie lijnen. En je zou wat lijnen op de binnenhoefslag kunnen pakken, dat is altijd goed voor je moeilijkheidsgraad

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-04-22 16:25 



 
Profiel   

Voor elke kur geldt:
- hou het logisch, het is handig als de jury ook snapt waar je heen wil en niet denkt "was dit de bedoeling of gaat dit fout" :o?
- hou het symmetrisch: wat je op de linkerhand doet, doe je ook op de rechterhand en andersom
- maak gebruik van de binnenhoefslag en kies eens een andere diagonaal
- hou het aantal overgangen beperkt. Dat komt de rust in de proef en de muziek ten goede, anders heb je continu wisselingen van de muziek en dat wordt heel erg druk

Wat ik leuk vind voor dit niveau:
- rij aan het einde van de lange zijde (H, K, F, M) of bij een tussenletter (P, R, S, V) een halve of 1,5x een volte van 15 m en ga dan rechtuit over de binnenhoefslag (moeilijkheidsgraad)
- In een oude B-proef (20 x 40 m) moesten we K-B van hand veranderen in draf, en dan bij aankomst op de hoefslag bij B aanspringen in galop. Je kan dat combineren met bijvoorbeeld R-S een grote volte.
- rij een diagonaal van of naar de middenletter op de korte zijde (F-C of C-F bijvoorbeeld). Omdat het 20x60 m is kan je ook kiezen om dat van of naar een tussenletter te doen (P, R, S, V)
- toon de stap op een volte
- als je paard braaf is met halsstrekken, doe dan bijvoorbeeld halve grote links gevolgd door halve grote volte rechts en maak dan weer de teugels op maat

Succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-04-22 16:27 



 
Profiel   

x_Milou schreef
Ik zou vooral oppassen met te veel overgangen, dat wordt snel een beetje rommelig omdat je de muziek telkens moet wisselen.

Misschien kun je iets met slangenvoltes? Dat vind ik altijd wel mooie lijnen. En je zou wat lijnen op de binnenhoefslag kunnen pakken, dat is altijd goed voor je moeilijkheidsgraad


Super tips, vooral over de muziek, had helemaal niet stilgestaan over de rommeligheid daarvan!

Roodvos schreef
Voor elke kur geldt:
- hou het logisch, het is handig als de jury ook snapt waar je heen wil en niet denkt "was dit de bedoeling of gaat dit fout" :o?
- hou het symmetrisch: wat je op de linkerhand doet, doe je ook op de rechterhand en andersom
- maak gebruik van de binnenhoefslag en kies eens een andere diagonaal
- hou het aantal overgangen beperkt. Dat komt de rust in de proef en de muziek ten goede, anders heb je continu wisselingen van de muziek en dat wordt heel erg druk

Wat ik leuk vind voor dit niveau:
- rij aan het einde van de lange zijde (H, K, F, M) of bij een tussenletter (P, R, S, V) een halve of 1,5x een volte van 15 m en ga dan rechtuit over de binnenhoefslag (moeilijkheidsgraad)
- In een oude B-proef (20 x 40 m) moesten we K-B van hand veranderen in draf, en dan bij aankomst op de hoefslag bij B aanspringen in galop. Je kan dat combineren met bijvoorbeeld R-S een grote volte.
- rij een diagonaal van of naar de middenletter op de korte zijde (F-C of C-F bijvoorbeeld). Omdat het 20x60 m is kan je ook kiezen om dat van of naar een tussenletter te doen (P, R, S, V)
- toon de stap op een volte
- als je paard braaf is met halsstrekken, doe dan bijvoorbeeld halve grote links gevolgd door halve grote volte rechts en maak dan weer de teugels op maat

Succes!


Dit geeft heel veel inspiratie, dankje!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-04-22 16:31 



 
Profiel   

Ik heb ooit een pas de deux op muziek gereden. Ons commentaar was toen dat we beter de regels hadden moeten lezen. We deden sommige gevraagde onderdelen niet in de juiste gang en ze hadden meer gespiegeld willen zien.

Ook is het heel slim om de kur te filmen zodat je de muziek daarop kan knippen. Wij hebben dat nooit gedaan en als ik niet een groot stuk extra muziek er achter had geplakt hadden we het laatste stuk in een stille bak gereden.

Die laatste oefening die roodvos geeft van het halsstrekken klinkt erg leuk. Veel succes met het maken.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-04-22 16:55 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 6 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen