Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 18 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Zadel vraagje

 
Profiel   

Ik heb me een beetje voorgenomen om komend outdoor seizoen een beetje dressuur te gaan rijden. Maar ik heb zelf een schitterend spaans zadel met cantel waar je niet mee mag starten.

Nu rij ik af en toe wel eens met een boomloos zacht zadeltje... Nou heb ik begrepen dat je daar ook mee mag starten als het op een dressuurzadel lijkt. Nou vind ik hem op een dressuurzadel lijken, maar 1 van mijn stalgenoten vind de zweetbladen te kort en de ander zegt mag niet want het is geen leer.

Wat zegt bokt (of misschien bokt juryleden?) De bokt upload is kapot, maar het is dit type alleen dan in het effen zwart.

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-22 14:53 



 
Profiel   

Ik weet dat je met (goede) boomloze zadels als de Engelse modellen van Barefoot en Ghost bijvoorbeeld gewoon mag starten. Als je die combineert met een goede pad voor boomloze zadels, zijn die prima geschikt voor dat doel. Deze zou ik niet gebruiken, dit is een veredelde barebackpad met beugels eraan. Zou hier niet mee durven lichtrijden, ook niet mét pad... Dan beter even verder kijken en een goed boomloos zadel aanschaffen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-22 14:57 



 
Profiel   

Ik zou deze vraag bij de KNHS neerleggen. Dan heb je als je er al mee mag starten bewijs van, als er een jury over begint. Kun je de mail bij je wedstrijdspullen leggen en meenemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-22 14:57 



 
Profiel   

tennan schreef
Ik weet dat je met (goede) boomloze zadels als de Engelse modellen van Barefoot en Ghost bijvoorbeeld gewoon mag starten. Als je die combineert met een goede pad voor boomloze zadels, zijn die prima geschikt voor dat doel. Deze zou ik niet gebruiken, dit is een veredelde barebackpad met beugels eraan. Zou hier niet mee durven lichtrijden, ook niet mét pad... Dan beter even verder kijken en een goed boomloos zadel aanschaffen.


Lichtrijden is niet meer verplicht en gezien het feit dat ik nog mijn paard het erg noodzakelijk vinden om dat te doen is dat geen issue. Eerlijk gezegd is het wat zonde om een paar 100 euro uit te gaan geven voor een zadel waar ik een half uur per maand op wil zitten.


FriesWytske schreef
Ik zou deze vraag bij de KNHS neerleggen. Dan heb je als je er al mee mag starten bewijs van, als er een jury over begint. Kun je de mail bij je wedstrijdspullen leggen en meenemen.


Ga ik doen idd. Maar ze antwoorden meestal erg langzaam.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-22 15:45 



 
Profiel   

Het moet op een engels zadel lijken, niet op een dressuurzadel.
Met een engels springzadel mag je immers ook starten.

Of deze voldoet weet ik niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-22 16:08 



 
Profiel   

Wil je het antwoord hier plaatsen als je reactie ontvangt? Ik overweeg om een boomlooszadel voor mijn pony te kopen en dan is het handig als ermee gestart mag worden

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-22 16:19 



 
Profiel   

Ga je meteen L starten? In de B is lichtrijden namelijk wel verplicht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-22 16:26 



 
Profiel   

capopjekop schreef
Wil je het antwoord hier plaatsen als je reactie ontvangt? Ik overweeg om een boomlooszadel voor mijn pony te kopen en dan is het handig als ermee gestart mag worden


In de knhs harnachementsgids staat het volgende: "Een (boomloos) zadel met een open of gesloten pommel is toegestaan tijdens dressuurwedstrijden zolang dit lijkt op een Engels zadel." Je mag dus gewoon starten met een boomloos zadel. Mocht je twijfelen over het model, kun je de knhs een appje sturen. Ze reageren altijd erg snel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-22 16:34 



 
Profiel   

Ik vind ze altijd erg snel reageren via Facebook of mail

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-22 17:50 



 
Profiel   

tennan schreef
capopjekop schreef
Wil je het antwoord hier plaatsen als je reactie ontvangt? Ik overweeg om een boomlooszadel voor mijn pony te kopen en dan is het handig als ermee gestart mag worden


In de knhs harnachementsgids staat het volgende: "Een (boomloos) zadel met een open of gesloten pommel is toegestaan tijdens dressuurwedstrijden zolang dit lijkt op een Engels zadel." Je mag dus gewoon starten met een boomloos zadel. Mocht je twijfelen over het model, kun je de knhs een appje sturen. Ze reageren altijd erg snel.

Ja maar ik denk niet dat dit ding überhaupt een pommel heeft. Het lijkt meer op een barebackpad

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-22 18:22 



 
Profiel   

Ze bedoelen dit type met "lijkend op":
https://www.boomlooszadelbecidor.nl/sta ... zadel.html

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-22 18:40 



 
Profiel   

Weet je dat of denk je dat?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-22 18:54 



 
Profiel   

De rest lijkt in de verste verte niet op een "engels" zadel.
Maar iedereen kan gewoon zelf een foto sturen naar de KNHS bij twijfel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-22 19:12 



 
Profiel   

De barefoot London of barydale mag ook. En die ziet er niet zo uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-22 20:35 



 
Profiel   

FriesWytske schreef
Ik vind ze altijd erg snel reageren via Facebook of mail


Ik heb ze een facebook gedaan nu. Ben benieuwd naar het antwoord.
Een ander hoofdstel enzo zijn zo gekocht. Maar een heel nieuw zadel is me wat te gek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-22 23:50 



 
Profiel   

Via facebook geen antwoord. Wel gisteren nog via whatsapp. Het komt er op neer dat ze het eigenlijk niet weten of het wel of niet mag. Ze denken van niet, maar ze gaan voor me navragen wat nu eigenlijk engels lijkende zadels zijn incl voorbeelden en voorwaarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-22 09:31 



 
Profiel   

"engelse zadels hebben ronde vormen"

Dat is op dit moment het antwoord dat ik van de knhs heb. Maar het zadel dat ik instuurde lijkt weer niet te mogen, maar waarom weten ze dan weer niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-22 14:46 



 
Profiel   

Suprise suprise... Het mag dus wel, want aan de definitie ronde vormen wordt voldaan...

[ img ]
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-04-22 21:38 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 18 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen