Zadel vraagje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Zadel vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-22 14:53

Ik heb me een beetje voorgenomen om komend outdoor seizoen een beetje dressuur te gaan rijden. Maar ik heb zelf een schitterend spaans zadel met cantel waar je niet mee mag starten.

Nu rij ik af en toe wel eens met een boomloos zacht zadeltje... Nou heb ik begrepen dat je daar ook mee mag starten als het op een dressuurzadel lijkt. Nou vind ik hem op een dressuurzadel lijken, maar 1 van mijn stalgenoten vind de zweetbladen te kort en de ander zegt mag niet want het is geen leer.

Wat zegt bokt (of misschien bokt juryleden?) De bokt upload is kapot, maar het is dit type alleen dan in het effen zwart.

Afbeelding

tennan
Berichten: 3100
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Re: Zadel vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 14:57

Ik weet dat je met (goede) boomloze zadels als de Engelse modellen van Barefoot en Ghost bijvoorbeeld gewoon mag starten. Als je die combineert met een goede pad voor boomloze zadels, zijn die prima geschikt voor dat doel. Deze zou ik niet gebruiken, dit is een veredelde barebackpad met beugels eraan. Zou hier niet mee durven lichtrijden, ook niet mét pad... Dan beter even verder kijken en een goed boomloos zadel aanschaffen.

FriesWytske
Berichten: 9898
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 14:57

Ik zou deze vraag bij de KNHS neerleggen. Dan heb je als je er al mee mag starten bewijs van, als er een jury over begint. Kun je de mail bij je wedstrijdspullen leggen en meenemen.

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-22 15:45

tennan schreef:
Ik weet dat je met (goede) boomloze zadels als de Engelse modellen van Barefoot en Ghost bijvoorbeeld gewoon mag starten. Als je die combineert met een goede pad voor boomloze zadels, zijn die prima geschikt voor dat doel. Deze zou ik niet gebruiken, dit is een veredelde barebackpad met beugels eraan. Zou hier niet mee durven lichtrijden, ook niet mét pad... Dan beter even verder kijken en een goed boomloos zadel aanschaffen.


Lichtrijden is niet meer verplicht en gezien het feit dat ik nog mijn paard het erg noodzakelijk vinden om dat te doen is dat geen issue. Eerlijk gezegd is het wat zonde om een paar 100 euro uit te gaan geven voor een zadel waar ik een half uur per maand op wil zitten.


FriesWytske schreef:
Ik zou deze vraag bij de KNHS neerleggen. Dan heb je als je er al mee mag starten bewijs van, als er een jury over begint. Kun je de mail bij je wedstrijdspullen leggen en meenemen.


Ga ik doen idd. Maar ze antwoorden meestal erg langzaam.

DuoPenotti

Berichten: 29450
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Zadel vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 16:08

Het moet op een engels zadel lijken, niet op een dressuurzadel.
Met een engels springzadel mag je immers ook starten.

Of deze voldoet weet ik niet.

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Zadel vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 16:19

Wil je het antwoord hier plaatsen als je reactie ontvangt? Ik overweeg om een boomlooszadel voor mijn pony te kopen en dan is het handig als ermee gestart mag worden

Spenk
Berichten: 21769
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Zadel vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 16:26

Ga je meteen L starten? In de B is lichtrijden namelijk wel verplicht.

tennan
Berichten: 3100
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 16:34

capopjekop schreef:
Wil je het antwoord hier plaatsen als je reactie ontvangt? Ik overweeg om een boomlooszadel voor mijn pony te kopen en dan is het handig als ermee gestart mag worden


In de knhs harnachementsgids staat het volgende: "Een (boomloos) zadel met een open of gesloten pommel is toegestaan tijdens dressuurwedstrijden zolang dit lijkt op een Engels zadel." Je mag dus gewoon starten met een boomloos zadel. Mocht je twijfelen over het model, kun je de knhs een appje sturen. Ze reageren altijd erg snel.

FriesWytske
Berichten: 9898
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Zadel vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 17:50

Ik vind ze altijd erg snel reageren via Facebook of mail

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 18:22

tennan schreef:
capopjekop schreef:
Wil je het antwoord hier plaatsen als je reactie ontvangt? Ik overweeg om een boomlooszadel voor mijn pony te kopen en dan is het handig als ermee gestart mag worden


In de knhs harnachementsgids staat het volgende: "Een (boomloos) zadel met een open of gesloten pommel is toegestaan tijdens dressuurwedstrijden zolang dit lijkt op een Engels zadel." Je mag dus gewoon starten met een boomloos zadel. Mocht je twijfelen over het model, kun je de knhs een appje sturen. Ze reageren altijd erg snel.

Ja maar ik denk niet dat dit ding überhaupt een pommel heeft. Het lijkt meer op een barebackpad

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Zadel vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 18:40


capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Zadel vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 18:54

Weet je dat of denk je dat?

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Zadel vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 19:12

De rest lijkt in de verste verte niet op een "engels" zadel.
Maar iedereen kan gewoon zelf een foto sturen naar de KNHS bij twijfel.

DuoPenotti

Berichten: 29450
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Zadel vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 20:35

De barefoot London of barydale mag ook. En die ziet er niet zo uit.

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-22 23:50

FriesWytske schreef:
Ik vind ze altijd erg snel reageren via Facebook of mail


Ik heb ze een facebook gedaan nu. Ben benieuwd naar het antwoord.
Een ander hoofdstel enzo zijn zo gekocht. Maar een heel nieuw zadel is me wat te gek.

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Zadel vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-22 09:31

Via facebook geen antwoord. Wel gisteren nog via whatsapp. Het komt er op neer dat ze het eigenlijk niet weten of het wel of niet mag. Ze denken van niet, maar ze gaan voor me navragen wat nu eigenlijk engels lijkende zadels zijn incl voorbeelden en voorwaarden.

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Zadel vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-22 14:46

"engelse zadels hebben ronde vormen"

Dat is op dit moment het antwoord dat ik van de knhs heb. Maar het zadel dat ik instuurde lijkt weer niet te mogen, maar waarom weten ze dan weer niet.

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-22 21:38

Suprise suprise... Het mag dus wel, want aan de definitie ronde vormen wordt voldaan...

Afbeelding