Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

De betere sportpaarden

 
Profiel   

Waren alle paarden die op de hogere niveaus in de sport eindigen/eindigden allemaal al als jong paard uitzonderlijk?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-22 17:57 



 
Profiel   

Nee. In de springsport vallen de wat economischer springende paarden in de lagere klasses helemaal niet zo op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-22 18:02 



 
Profiel   

gomir schreef
Nee. In de springsport vallen de wat economischer springende paarden in de lagere klasses helemaal niet zo op.


Maar ze hadden (vrijwel) nooit een balk?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-22 18:39 



 
Profiel   

Als eerste de vraag, wat is uitzonderlijk?
Dan is de 2e vraag, in hoeverre is het talent en vaardigheden van de ruiter, en in hoeverre die van het paard als een paard goed, of juist niet goed presteert?

Maar ik denk dat dat zeker niet zo is. Je ziet natuurlijk ook steeds meer koudbloeden en andere rassen op hoger niveau presteren en die zal voor de gemiddelde persoon dat niet onder de categorie 'uitzonderlijk sportpaard' vallen. Uiteindelijk valt of staat de prestatie van een paard met de ruiter die er op zit. Een paard kan nog zo goed zijn, zonder goede ruiter komt hij nergens. En een goede ruiter krijgt het voor elkaar om een minder getalenteerd ook op hoog niveau te rijden. Dat minder getalenteerde paard zal er wel meer moeite voor moeten doen en mogelijk minder hoog scoren, maar het kan zeker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-22 18:44 



 
Profiel   

Ik heb ooit een 5 jarige gehad (zelf gefokt). Er was eigenlijk weinig interesse in dat paard maar uiteindelijk heb ik hem kunnen verkopen ver onder de vraagprijs. Paard was volgens sommigen te gewoon en ik als ruiter kon hem eigenlijk niet de baas. Niet veel daarna komt hij bij een U25 ruiter terecht en wint alles wat ze met hem startte. Zij bracht hem tot het 1m45 (hij werd dat jaar 8). Hierna is hij verder doorverkocht naar Italië en daar is hij pas echt beginnen shinen. In no time werd hij Italiaans kampioen in het 1m60 en de successen blijven zich opstapelen. Dat paard was dus als jong paard maar heel gewoon, nu is hij 11 en hoort hij bij de beste paarden ter wereld.

Mijn beste (eventing)paard op deze moment heb ik gekocht als 4 jarige. Jaar op jaar moest ik overal aanhoren dat hij nooit hoger dan de L zou kunnen crossen en dat voor 4 jaar aan een stuk. Nu is hij 9 en loopt hij zijn laatste seizoen 2*, volgend seizoen start hij 3*. Natuurlijk moet hij hier harder voor werken dan een paard wat voordeliger gebouwd is (hij is heel neerwaarts) maar dit paard heeft zo veel lef en wil het zo graag dat die op het eind van de rit wel eens beter kan worden dan de meeste goed gebouwde paarden.

Goede paarden worden in mijn ogen niet geboren maar gemaakt. Natuurlijk speelt talent wel een rol maar dikwijls wordt karakter vergeten. Ik heb liever een iets minder getalenteerd paard wat echt wil werken dan een getalenteerde die tegen je werkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-22 19:39 



 
Profiel   

Precies Lightninggg!

En natuurlijk hadden die paarden ook wel een keer een fout. Ze mogen als jong paard echt wel een keer een fout maken, daar leren ze ook van. De hele grote paarden hebben soms meer tijd nodig om handig te worden met hun lijf en die maken dus echt weleens fouten in hun jonge jaren. En sommige jonge paarden moeten ook echt leren focussen op hun werk, die zijn in het begin van alles afgeleid en moeten echt rustig hun kilometers maken in de opleiding. Zulke paarden moet je echt niet te snel veroordelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-22 19:47 



 
Profiel   

Lightninggg mooi om te horen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-22 20:36 



 
Profiel   

Waar mensen wel of niet wat in zien is heel verschillend. Een paard krijgt pas echt kansen, wat er ook tegen zit, als iemand er echt voor wil gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-22 20:58 



 
Profiel   

Met beter bedoel ik boven ZZ niveau.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-22 08:24 



 
Profiel   

In mijn optiek zijn er meer betere paarden dan goede ruiters/ trainers, ik zie vaak genoeg paarden waar veel meer uit te halen is zeg maar. Een goed paard moet ook vooral geluk hebben om op de juiste plek terecht te komen. En gezond zijn/ blijven met een werkbaar karakter.

Een keuringstopper is niet per definitie ook een paard die geschikt is voor het hogere werk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-22 09:27 



 
Profiel   

Er is een documentaire op Netflix over het eventing team en hun weg naar Rio. Wat mij nog bij staat is dat Martin Lips zegt dat Michael Jung paarden rijd die niet heel bijzonder zijn, maar toch altijd winnen. Dat is het stukje wat de ruiter doet. Dus ik denk zeker dat er zat paarden zijn die niet uitzonderlijk presteren op lager niveau, of door andere ruiters niet gekozen wordt door zijn bewegingen of uiterlijk, maar met een top ruiter echt de top wel kunnen halen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-22 09:36 



 
Profiel   

Michael Jung heeft in Ierland op de veiling inderdaad paarden gekocht, waar anderen niet erg warm voor liepen, die nu zijn toekomstige toppers zijn.
La Biosthetique Gentle kocht hij als 3 jarige voor 6.500.

O, ik zie dat hij die niet meer rijdt.
https://live.rechenstelle.de/2022/radol ... rd022.html

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-22 11:14 



 
Profiel   

Vooral goed meewerkend karakter,leergierig, 3 goede correcte gangen, goede ruiter, goed management, tijd nemen voor de juiste opleiding, team vormen met je paard.

https://www.dehoefslag.nl/nieuws/dressuur/72700/-tokio-l-video-van-huidig-olympisch-kampioenspaard-dalera-als-j

https://www.horses.nl/evenementen/olympische-spelen/tokyo-2020-olympische-spelen/kunnen-we-jonge-paarden-wedstrijden-afschaffen-bekijk-hier-een-video-van-gio-als-jonkie/

https://www.dehoefslag.nl/nieuws/dressuur/72696/-tokio-video-van-rising-star-sanceo-als-vijfjarige

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-22 12:43 



 
Profiel   

Bedankt Listiglistje.
Ik heb wel eens een paar foto's gezien van wonderpaard Milton toen hij jong was, waarbij hij net met zijn hoeven boven de balken van een hindernis zweeft.

Deze paarden gaan er trouwens ook niet erg ruim overheen:
https://www.horseandhound.co.uk/feature ... uit-648049

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-22 22:04 



 
Profiel   

De legendarische Milton als jong paard:
https://images.app.goo.gl/CddaW2YCaprmoncL8
https://images.app.goo.gl/Z38Bm8y41NswGns17

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-22 09:56 



 
Profiel   

Himyar schreef
Bedankt Listiglistje.
Ik heb wel eens een paar foto's gezien van wonderpaard Milton toen hij jong was, waarbij hij net met zijn hoeven boven de balken van een hindernis zweeft.

Deze paarden gaan er trouwens ook niet erg ruim overheen:
https://www.horseandhound.co.uk/feature ... uit-648049


Dat zijn juist de beste, die slim genoeg zijn om te weten hoe hoog ze moeten springen om niets te raken. Die enorme wapperpaarden blijven te lang in de lucht en verliezen tijd. (in hoeverre dat hun echte natuurlijke gang van springen is natuurlijk. Er zijn er ook een hoop die geholpen zijn).

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-22 10:04 



 
Profiel   

Toch heb ik de indruk dat veel mensen de wapperpaarden veel meer (potentieel) vermogen en voorzichtigheid toekennen. Men moet zich toch ergens op baseren behalve op afstamming.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-22 12:58 



 
Profiel   

https://www.volkskrant.nl/sport/de-zoek ... gle.com%2F

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-22 13:07 



 
Profiel   

Himyar schreef
Waren alle paarden die op de hogere niveaus in de sport eindigen/eindigden allemaal al als jong paard uitzonderlijk?


Nee, meestal vielen ze als jong paard zelfs niet echt op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-22 13:08 



 
Profiel   

Bij het losspringen (1 januari, met weddenschappen voor het goede doel) sprong mijn niet flitsende ruin poco-poco over 80 cm bij het inspringen. Bijna niemand zette op hem in. Ik wel uiteraard. :D
Bij 100 cm sprong hij 101 cm. Bij 120 sprong hij 121. Bij 170 sprong hij 171. Uiteraard had hij gewonnen. Kanjer, durfde alles en sprong mega efficiënt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-22 13:12 



 
Profiel   

Jeroen Dubbeldam heeft ook een talent om paarden dingen te kunnen laten doen die een ander niet snel kan.
Getuige meerdere kampioensritten waarbij ook paardenwissels waren :-)
Dus soms lopen ook paarden op het hoogste niveau, die daar enkel en alleen lopen omdat de ruiter het zo kan managen en besturen dat het paard het lukt.

(ik ben overigens niet per se een fan van topsport met paarden, maar dat staat hier los van :-) )

En zo zijn er wel meer ruiters die echt zo goed kunnen rijden dat de paarden toch een paar gaten hoger lopen dan dat ze eigenlijk "kunnen" (door ze in de juist techniek te laten springen, met de perfecte afstand bij de sprong te krijgen etc.)

En zo zijn er ook ruiters, die hele goede paarden vernaggelen (ook op het hoogste niveau. Veelal herkend door 8 jarige die je al 1.60 ziet lopen, vaak 1 of 2 wedstrijden goede dingen doen, en dan via de achterdeur verdwijnen omdat de ruiters ze overvraagd hebben of het gewoon niet goed managen en de paarden dus al kapot zijn voor ze op hun hoogtepunt komen)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-22 13:15 



 
Profiel   

Mooi verhaal Rien10. Wat zal men raar hebben staan kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-22 08:33 



 
Profiel   

Himyar schreef
Mooi verhaal Rien10. Wat zal men raar hebben staan kijken.

Jazeker. En ik kon € 50,— of zo aan Brooks hospital doneren. Lekker!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-22 16:07 



 
Profiel   

Deze lijkt me al helemaal niet voor de hand liggend met die "techniek":
https://youtu.be/ZTehZCwQMmM

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-22 11:18 



 
Profiel   

Totilas werd als vijfjarige niet gekocht door Paul, geen belangstelling voor, later betaalde hij meer dan 10 miljoen.
De beste paarden kopen geeft geen garantie op succes, alles valt of staat met de juiste opleiding en begeleiding.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-22 11:22 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen