Hoe kom je in de (top)sport?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sherivey
Berichten: 8708
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Hoe kom je in de (top)sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 13:30

Ik heb eens gereden op een eventingpaard dat op het hoogste niveau liep. Kende dus ook het nodige aan dressuuroefeningen. Ik niet.

Dus soms deed ik iets verkeerd en deed het paard keurig wat ik onbedoeld van haar vroeg. :+
Of ik het er zelf bewust uit zou krijgen. Dat denk ik niet, want ik heb dat niveau helemaal niet

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hoe kom je in de (top)sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 13:37

Ook met een ervaren paard, hangt alles af van de goede lessen. Een goede trainer kan je goed uitleggen wat je moet doen en wat je moet voelen. Als je leert te begrijpen waar je naartoe moet en hoe je daar naartoe werkt, kan je dat daarna bij een jonger paard vaak ook.

Maar niet alleen dus de trucjes aanleren. Ook een ZZ en hoger gereden paard mag je best basis trainen. Je hoeft niet een B ruiter erop te zetten en gelijk alles laten doen.

Babootje

Berichten: 26383
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 13:49

chevax schreef:
Dat vind ik altijd zo’n flauwekul. Een paard “met knopjes” vraagt juist erg veel kundigheid van de ruiter.


Dat valt wel mee. Je moet natuurlijk wel leren de knopjes te vinden.
Het bijhouden ervan kun je eventueel ook nog aan een ander overlaten. Maar een heel goed bevestigd paard verpest je zo snel niet.

Een paard van "niets" naar dat niveau brengen is heel andere koek.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 13:51

Dilan93 schreef:
Ik heb eens gereden op een eventingpaard dat op het hoogste niveau liep. Kende dus ook het nodige aan dressuuroefeningen. Ik niet.

Dus soms deed ik iets verkeerd en deed het paard keurig wat ik onbedoeld van haar vroeg. :+
Of ik het er zelf bewust uit zou krijgen. Dat denk ik niet, want ik heb dat niveau helemaal niet


Dat dus. Ik heb een paard gekocht (voor mijn dochter) dat in Amerika LT liep. Voor mij, B-ruiter, deed hij helemaal niks. Hij had dondersgoed in de gaten dat ik niet wist waar ik mee bezig was en trok zich van mijn tegenstrijdige hulpen geen zak aan. Stapte mijn instructrice erop, was het een ander verhaal. Hij sprong series wissels en deed alles. Een totaal ander paard. Het is nog goedgekomen tussen ons :+

xJennifx

Berichten: 1146
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord hollan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 13:53

Als je het niet probeert ga je sowieso spijt krijgen later. Je geeft aan dat je dit heel graag wil proberen en er alles voor over hebt, en dat je familie je hier in steunt! Meid ga ervoor! Misschien kom je er na een jaar achter dat dit toch niet gaat lukken of dat het niet is wat je wil, maar dan heb je er in ieder geval alles aan gedaan.

Babootje

Berichten: 26383
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 14:10

Ik begrijp dat je een PRE hebt TS?
Kan het paard een beetje goed bewegen? Want anders wordt het in de sport sowieso al lastig.

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Re: Hoe kom je in de (top)sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 14:14

Ze moet eerst nog de basissport door. Dat moet met een PRE toch wel lukken.

Misschien bevalt het wel helemaal niet om zo vaak op pad te zijn om punten te moeten halen. Eerst maar gewoon beginnen bij het begin.

Flower033

Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 14:26

Dee_Es schreef:
TS ik vind je vragen zo verwarrend. Als je de ervaring hebt die je zegt te hebben dan heb je ook een leuk netwerk in de paarden. Begin daar. De praktische vragen die je stelt zijn met even zelf googelen ook te beantwoorden. Als je echt zo gedreven bent als je zegt dat je bent dan is het een kleine moeite om je hier in te verdiepen. Nu komt het een beetje over alsof je grote dromen hebt maar er niet te veel voor wil doen.

Wat heb je al ondernomen om je doel (die nog wat focus mist geloof ik ;)) te behalen?


Goed verwoord. Ik heb datzelfde gevoel.

En ik heb ook zo'n paard met best wat knopjes erop. Heb de eerste maanden dat ik m had, veel schouderbinnenwaarts gereden ipv de de volte op te gaan. Gelukkig hebben bakken hoeken
Of op mijn eerste protocol bij afwenden bij A, overgang stap, halthouden en groeten: onvoldoende, paard valt stil. Hij was gewend van draf in een keer naar halthouden te gaan op de a-c lijn.
Is ook goed gekomen, heeft wel even geduurd...

Dee_Es

Berichten: 3668
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 17:47

Flower033 schreef:
Dee_Es schreef:
TS ik vind je vragen zo verwarrend. Als je de ervaring hebt die je zegt te hebben dan heb je ook een leuk netwerk in de paarden. Begin daar. De praktische vragen die je stelt zijn met even zelf googelen ook te beantwoorden. Als je echt zo gedreven bent als je zegt dat je bent dan is het een kleine moeite om je hier in te verdiepen. Nu komt het een beetje over alsof je grote dromen hebt maar er niet te veel voor wil doen.

Wat heb je al ondernomen om je doel (die nog wat focus mist geloof ik ;)) te behalen?


Goed verwoord. Ik heb datzelfde gevoel.

En ik heb ook zo'n paard met best wat knopjes erop. Heb de eerste maanden dat ik m had, veel schouderbinnenwaarts gereden ipv de de volte op te gaan. Gelukkig hebben bakken hoeken
Of op mijn eerste protocol bij afwenden bij A, overgang stap, halthouden en groeten: onvoldoende, paard valt stil. Hij was gewend van draf in een keer naar halthouden te gaan op de a-c lijn.
Is ook goed gekomen, heeft wel even geduurd...


Heel herkenbaar :') ik had echt geen schandalig rijniveau maar toen ik met een ZZL paard een B proef ging rijden had ik het toch knap zwaar. Paard totaal in de war (niet halthouden op X? Geen travers? Geen vliegende of eenvoudige wissels). Ik was met m'n zelf opgeleide paard de B sneller door.

Ik vind overigens zeker dat TS er voor moet gaan hoor. Dromen zijn er om waar te maken en obstakels om te overwinnen. Dat staat verder los van dat ik de posts verwarrend vind.

Babootje

Berichten: 26383
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 18:05

Shae schreef:
Ze moet eerst nog de basissport door. Dat moet met een PRE toch wel lukken.

Misschien bevalt het wel helemaal niet om zo vaak op pad te zijn om punten te moeten halen. Eerst maar gewoon beginnen bij het begin.


Dat lukt ook best wel met een PRE. Het is alleen jammer als ze dan niet verder kunnen naar de subtop.
Dan moet je met een andere weer helemaal opnieuw beginnen. En dan ben je zo weer 4 a 5 jaar verder.
Tenzij je dus een paard kunt kopen dat al is opgeleerd van 100K+.
Of je moet een paard kopen dat verder kan dan alleen de basis sport.

DuoPenotti

Berichten: 29837
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Hoe kom je in de (top)sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 18:23

Als een auto met trekhaak en trailer al teveel is of zonde van het geld...lijkt het alsof wij bokkers hier meer door aan het fantaseren zijn dan wat er ooit uitgevoerd gaat worden. :+

Zertab

Berichten: 12292
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 18:32

Huh? Geld is geen probleem maar een auto met trekhaak en trailer is te duur?
En de B doorgaan is onzin?

Hoe wil je ooit in de topsport komen dan? :+

Echt, ga lekker studeren en houd paarden als hobby. En ga, nogmaals, starten in de B en zie dan hoever je komt. Je hebt 0 wedstrijd ervaring en zo gebrand op topsporter worden. Wie zegt dat je wedstrijden rijden überhaupt leuk vindt?

Sherivey
Berichten: 8708
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 18:32

DuoPenotti schreef:
Als een auto met trekhaak en trailer al teveel is of zonde van het geld...lijkt het alsof wij bokkers hier meer door aan het fantaseren zijn dan wat er ooit uitgevoerd gaat worden. :+

Ik snap sowieso niet hoe dat teveel kan zijn, gezien geld geen probleem is.

Een auto en trailer is toch juist handig om voor jezelf te hebben?
Wil ik iig in de toekomst wel, ook als ik niet wekelijks op wedstrijd ga.

DuoPenotti

Berichten: 29837
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Hoe kom je in de (top)sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 18:35

Toen ik vroeger mijn eigen paard kocht, dus niet meer voor andere op wedstrijd reed, is dat idd het eerste wat ik heb gedaan.
Trekauto met trailer. Anders kun je toch niks?
En daar had ik echt wel voor moeten sparen :D

Suzanne F.

Berichten: 49319
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 18:35

Een auto met trekhaak en een trailer is wel stap 2. Na een goed paard. En instructie is ook kostbaar inderdaad. Deze kosten heb je voor de gewone sport ook al. Voor de topsport mag overal een nul achter.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 20:33

Suzanne F. schreef:
Een auto met trekhaak en een trailer is wel stap 2. Na een goed paard. En instructie is ook kostbaar inderdaad. Deze kosten heb je voor de gewone sport ook al. Voor de topsport mag overal een nul achter.


Inderdaad. Instructie kost veel geld. In het kader zitten klinkt leuk, maar dan worden er ook eisen gesteld en trainingen waar je moet verschijnen. Moeilijk zonder auto, trailer en trekhaak. Alleen al het startgeld voor een internationale wedstrijd. Dan je vervoer en dan nog eens je verblijf.

Sherivey
Berichten: 8708
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Hoe kom je in de (top)sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 20:38

Wat ik toentertijd op stage begreep is dat een internationale (eventing) wedstrijd al honderden euro's kost aan inschrijving :=

Nou ligt dat in de eventing denk ik iets anders, omdat dat meerdaagse wedstrijden zijn.
Maar kan me voorstellen dat het ook wel wat kost om internationaal dressuur te rijden

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 20:40

Dilan93 schreef:
Wat ik toentertijd op stage begreep is dat een internationale (eventing) wedstrijd al honderden euro's kost aan inschrijving :=

Nou ligt dat in de eventing denk ik iets anders, omdat dat meerdaagse wedstrijden zijn.
Maar kan me voorstellen dat het ook wel wat kost om internationaal dressuur te rijden


Mijn vriendin betaalt zo €400,- startgeld (meerdaagse, internationale wedstrijden) per paard. Dat is springen.

Sherivey
Berichten: 8708
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Hoe kom je in de (top)sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 20:42

Ouch :$ :oo

droversrun

Berichten: 1027
Geregistreerd: 23-02-07

Re: Hoe kom je in de (top)sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 23:27

Para hier ook hoor, onder de 350 euro zit je nooit en dat is dan alleen je inschrijfgeld..

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hoe kom je in de (top)sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 01:06

Ik heb niet zo heel veel verstand van de Pre, maar je kan daarmee volgens mij best ver komen in de Working Equitation. Daar heb je natuurlijk ook een top en volgens mij is die sport aardig groeiende.

Sherivey
Berichten: 8708
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 07:45

superpony schreef:
Ik heb niet zo heel veel verstand van de Pre, maar je kan daarmee volgens mij best ver komen in de Working Equitation. Daar heb je natuurlijk ook een top en volgens mij is die sport aardig groeiende.

Ik zag toevallig gisteren via Hoefslag dat er ergens iemand een dag kwam vertellen over het rijden van een PRE in de dressuur. Met focus op juist lichaamsgebruik.

Is voor TS misschien interessant als ze wil starten

Rex_Rolfo

Berichten: 5383
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Hoe kom je in de (top)sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 08:11


Roodvos

Berichten: 6687
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 08:13

Shae schreef:
Ze moet eerst nog de basissport door. Dat moet met een PRE toch wel lukken.

Dat hangt ervan af. Ik heb jarenlang gejureerd, tm Z2. Ook dit type paarden in de baan gehad. PRE, Andalusiër, kruising, geen idee.

Daar was één bij die zo verschrikkelijk zwaaide met de voorbenen dat de zijgangen eigenlijk niet te beoordelen waren. Dat werd dus al lastig in de L2. Of één die zo wijd ging van achteren, daar kon je een kruiwagen tussen schuiven. Krijg dat maar eens gesloten en verzameld ( en zonder blessures). Of zo verschrikkelijk hectisch en kort in de beweging dat de takt zuiverheid een ding werd.

En ja, natuurlijk, dit kan met een gewone warmbloed ook. Maar bovenstaande is meer dan 50% van dit type paard dat ik heb mogen beoordelen. Dus op basis van mijn beperkte ervaring met dit type paard vind ik het nogal een uitdaging en zou het nog best wel ingewikkeld kunnen worden. Maar ik ken het paard van TS niet.

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 08:15

Ik heb zelf geen topsport gereden, helaas. Nooit het juiste paard gehad, al heb ik daar soms zelf ook verkeerde keuze in gemaakt.
Ik zag een aantal keer de tip voorbij komen om een hoog opgeleid paard te kopen. Nu ben ik zelf Z dressuur en heb ik het voorrecht om een 15 jarig lichte tour paard te rijden. Maar ik moet eerlijk bekennen dat het nog een hele kluif is om er een Z proef mee te rijden. Nu is hij ook enorm werkwillig wat het niet makkelijker maakt, maar door alle knopjes die hij wel heeft en ik niet hebben we toch nog regelmatig miscommunicatie. Mijn tip zou dan ook zijn om een goed paard te kopen die bijvoorbeeld Z2 loopt en daar samen mee door te groeien. Het duurt dan wel iets langer, maar een eventueel tweede paard op niveau rijden is dan gemakkelijker, waardoor je langer in de sport kan meedraaien

Daarnaast zag ik iets over een tussenjaar. Als je dat doet TS, kan je kijken of ze bij Gestut Lewitz nog ruiters zoeken. Dat is het gestut van Paul Schockemohle. Ik heb het geluk gehad daar een aantal weken te mogen rijden/leren en heb daar nog profijt van. Zowel in het rijden als met mijn contacten in de paardenwereld.