Hoe kom je in de (top)sport?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Hoe kom je in de (top)sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 08:23

Maar als geld het probleem niet is, dan zoek je toch een goede instructeur en vraag je een startkaart aan? Als jij een beetje knap kunt rijden ben je in een jaar zo de Z door. Dan kun je vanaf daar verder kijken.

Mijn wedstrijden waren iedere zondag en ik kreeg 2 avonden in de week les.

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 08:25

Maar ik neem aan dat wanneer TS (sub)top ambities heeft, dat het wel een PRE met correcte gangen is? :+
Ook al is het alleen om de basis dressuur uit te rijden.
Kader ambities zou ik even daar laten... Je zal toch altijd eerst in de normale scores rijden, voordat je aan kader scores komt. Sub top bereiken is al een mooi doel en kost gewoon heel veel tijd en geld.

Wat heb je minimaal nodig:
Een correct (in alle 3 de gangen goed en liefst wat extra) en gezond paard, liefst een met wat ervaring, vervoer, tijd en het hebben van een instructeur of instructrice die al meerdere jonge combinaties succesvol naar dit niveau heeft begeleid is denk ik de basis. En die kosten ook echt wel wat, zeker wanneer je er een stukje wedstrijdbegeleiding bij zou willen.
Qua werken naast dit doel... Bij ons op stal meerdere subtop ruiters die fulltime werken naast de sport.
Het is nòg lastiger, maar kan zeker wel.

DuoPenotti

Berichten: 29440
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Hoe kom je in de (top)sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 08:27

Maar ondertussen heeft ts al 2 dagen niets meer laten horen.
Misschien is ze hard aan het trainen met een ander paard, want haar paard met veulen aan de voet zal nog niet zo makkelijk gaan. En heeft ze daarom geen tijd om hier haar plan te vertellen aan de hand van de tips die gegeven zijn.

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 08:31

Roodvos schreef:
Shae schreef:
Ze moet eerst nog de basissport door. Dat moet met een PRE toch wel lukken.

Dat hangt ervan af. Ik heb jarenlang gejureerd, tm Z2. Ook dit type paarden in de baan gehad. PRE, Andalusiër, kruising, geen idee.

Daar was één bij die zo verschrikkelijk zwaaide met de voorbenen dat de zijgangen eigenlijk niet te beoordelen waren. Dat werd dus al lastig in de L2. Of één die zo wijd ging van achteren, daar kon je een kruiwagen tussen schuiven. Krijg dat maar eens gesloten en verzameld ( en zonder blessures). Of zo verschrikkelijk hectisch en kort in de beweging dat de takt zuiverheid een ding werd.

En ja, natuurlijk, dit kan met een gewone warmbloed ook. Maar bovenstaande is meer dan 50% van dit type paard dat ik heb mogen beoordelen. Dus op basis van mijn beperkte ervaring met dit type paard vind ik het nogal een uitdaging en zou het nog best wel ingewikkeld kunnen worden. Maar ik ken het paard van TS niet.


Klopt.
De uitdaging heet correcte, ouderwetse 'klassieke' dressuur.

'Men rijde het paard van achter naar voor' : deze beeldspraak zegt niet dat er snelheid moet zijn, maar consequente aandacht voor de achterhand. (Dan komt de voorhand vanzelf.)
Maaien en scheppen komt veel voor bij Iberiërs, maar is toch echt een kwestie van te veel spierkracht met de voorhand ('zwemmen', volgens sommigen - jezelf aan de voorbenen naar voor trekken).
Mijn Knollie begon ook wat wijd van achter: het duidt op te weinig kracht en bekkenkanteling. (Dat mag in de B, kan gebeuren in de L maar bij het correct trainen van de achterhand is het in de M wel weg.)

...en met correcte training van de achterhand zijn Iberiërs erg makkelijk te sluiten en verzamelen. Dan laten ze mooie, ruime gangen en een opwaartse galop zien.

(Helaas lopen er tot en met de Grand Prix paarden op de voorhand, dus hoe het gesteld is met de kennis van het correcte trainen - en jureren :o - is een vraag.)

Sherivey
Berichten: 8620
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 08:46


koend
Berichten: 1256
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 08:52

Stap 1: sla een oudere, rijke vriend aan de haak. Liefst eentje met goede paarden of met een onvervulde paardendroom.
Valkuil: het moment dat hij zich realiseert dat al je tijd naar de paarden gaat i.p.v. naar hem.

Misschien een nieuw programma op tv: ambitieuze amazone zoekt man.
*\o/*

Elisa2

Berichten: 37129
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 08:54

Janneke2 schreef:
Roodvos schreef:

Ze moet eerst nog de basissport door. Dat moet met een PRE toch wel lukken.

Dat hangt ervan af. Ik heb jarenlang gejureerd, tm Z2. Ook dit type paarden in de baan gehad. PRE, Andalusiër, kruising, geen idee.

Daar was één bij die zo verschrikkelijk zwaaide met de voorbenen dat de zijgangen eigenlijk niet te beoordelen waren. Dat werd dus al lastig in de L2. Of één die zo wijd ging van achteren, daar kon je een kruiwagen tussen schuiven. Krijg dat maar eens gesloten en verzameld ( en zonder blessures). Of zo verschrikkelijk hectisch en kort in de beweging dat de takt zuiverheid een ding werd.

En ja, natuurlijk, dit kan met een gewone warmbloed ook. Maar bovenstaande is meer dan 50% van dit type paard dat ik heb mogen beoordelen. Dus op basis van mijn beperkte ervaring met dit type paard vind ik het nogal een uitdaging en zou het nog best wel ingewikkeld kunnen worden. Maar ik ken het paard van TS niet.

Klopt.
De uitdaging heet correcte, ouderwetse 'klassieke' dressuur.

'Men rijde het paard van achter naar voor' : deze beeldspraak zegt niet dat er snelheid moet zijn, maar consequente aandacht voor de achterhand. (Dan komt de voorhand vanzelf.)
Maaien en scheppen komt veel voor bij Iberiërs, maar is toch echt een kwestie van te veel spierkracht met de voorhand ('zwemmen', volgens sommigen - jezelf aan de voorbenen naar voor trekken).
Mijn Knollie begon ook wat wijd van achter: het duidt op te weinig kracht en bekkenkanteling. (Dat mag in de B, kan gebeuren in de L maar bij het correct trainen van de achterhand is het in de M wel weg.)

...en met correcte training van de achterhand zijn Iberiërs erg makkelijk te sluiten en verzamelen. Dan laten ze mooie, ruime gangen en een opwaartse galop zien.

(Helaas lopen er tot en met de Grand Prix paarden op de voorhand, dus hoe het gesteld is met de kennis van het correcte trainen - en jureren :o - is een vraag.)


Ja mee eens, PRE's moeten gewoon goed van achter naar voren over de rug op lengte
gereden worden. Dan worden de gangen beter, ruimer en eventueel maaien minimaal. Daar gaat het vaak mis in de rijderij maar een goed opgeleide PRE kan makkelijk meedraaien op Z niveau of hoger. (Z = basis)

xmarliez

Berichten: 4095
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 09:14

koend schreef:
Stap 1: sla een oudere, rijke vriend aan de haak. Liefst eentje met goede paarden of met een onvervulde paardendroom.
Valkuil: het moment dat hij zich realiseert dat al je tijd naar de paarden gaat i.p.v. naar hem.

Misschien een nieuw programma op tv: ambitieuze amazone zoekt man.
*\o/*

Waar kan ik me aanmelden? <<)

DuoPenotti

Berichten: 29440
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Hoe kom je in de (top)sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 09:19

Ja ik ben een keer op mijn werk ten huwelijk gevraagd door een man van 85.
Maar hij had niet veel geld dus heb het maar gelaten :P

Maar een sugardaddy vinden daar zijn al sites voor toch? :D

Sherivey
Berichten: 8620
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 13:28

DuoPenotti schreef:
Ja ik ben een keer op mijn werk ten huwelijk gevraagd door een man van 85.
Maar hij had niet veel geld dus heb het maar gelaten :P

Maar een sugardaddy vinden daar zijn al sites voor toch? :D

Daar hoef je niet voor naar speciale sites hoor. Op Instagram krijg ik bijna wekelijks de vraag van een sugardaddy of ik een wekelijkse bijdrage wil :+

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 13:31

koend schreef:
Stap 1: sla een oudere, rijke vriend aan de haak. Liefst eentje met goede paarden of met een onvervulde paardendroom.
Valkuil: het moment dat hij zich realiseert dat al je tijd naar de paarden gaat i.p.v. naar hem.

Misschien een nieuw programma op tv: ambitieuze amazone zoekt man.
*\o/*


Dan ben je geen uitzondering, want dat zie je toch erg veel. Niet eens altijd oudere mannen, maar wel relaties en verhoudingen waarvan iedereen weet dat het een win-win situatie is }>

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 13:33

DuoPenotti schreef:
Ja ik ben een keer op mijn werk ten huwelijk gevraagd door een man van 85.
Maar hij had niet veel geld dus heb het maar gelaten :P

Maar een sugardaddy vinden daar zijn al sites voor toch? :D


Ik wilde ook een rijke man van 85 en dan mijn man "erbij".......Maar zal je net zien dat ze 105 worden en je nog jaren vastzit. Zoiets overkomt mij dan weer :+

DuoPenotti

Berichten: 29440
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Hoe kom je in de (top)sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 13:47

SP hahaha :D
Ja die man zag er ook nog behoorlijk vitaal uit :+

@Dilan *maakt nu instagram aan*

Babootje

Berichten: 26249
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 14:12

c_alsemgeest schreef:
Maar ik neem aan dat wanneer TS (sub)top ambities heeft, dat het wel een PRE met correcte gangen is? :+
Ook al is het alleen om de basis dressuur uit te rijden.
Kader ambities zou ik even daar laten... Je zal toch altijd eerst in de normale scores rijden, voordat je aan kader scores komt. Sub top bereiken is al een mooi doel en kost gewoon heel veel tijd en geld.

Wat heb je minimaal nodig:
Een correct (in alle 3 de gangen goed en liefst wat extra) en gezond paard, liefst een met wat ervaring, vervoer, tijd en het hebben van een instructeur of instructrice die al meerdere jonge combinaties succesvol naar dit niveau heeft begeleid is denk ik de basis. En die kosten ook echt wel wat, zeker wanneer je er een stukje wedstrijdbegeleiding bij zou willen.
Qua werken naast dit doel... Bij ons op stal meerdere subtop ruiters die fulltime werken naast de sport.
Het is nòg lastiger, maar kan zeker wel.


De PRE merrie is net bevallen van een veulen, vader onbekend. Dan weet je wel dat het geen sportbloed is met bijbehorend gangwerk. Daarnaast is ze te klein 156. Misschien groeit ze nog in de paardenmaat en kan ze basis dressuur doen, maar verder komen met dit paard is echt uitgesloten.
Het is heel veel werk en een flinke investering in het paard, lessen, hanarchement, wedstrijden etc om dat basisniveau "uit te lopen" als een paard nog niets kan en jij zelf ook onervaren bent. En dan is het ook nog eens heel zuur als dat wel lukt maar je kunt met dit paard niet verder.
Dan moet je weer een stuk terug opnieuw beginnen of een paard kopen wat hetzelfde niveau heeft en wel verder kan, maar die kosten echt heel veel geld.

Babootje

Berichten: 26249
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 14:16

koend schreef:
Misschien een nieuw programma op tv: ambitieuze amazone zoekt man.
*\o/*


"Leeftijd geen bezwaar"

superpony schreef:
Dan ben je geen uitzondering, want dat zie je toch erg veel. Niet eens altijd oudere mannen, maar wel relaties en verhoudingen waarvan iedereen weet dat het een win-win situatie is }>


Heel herkenbaar _O-

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 14:20

Babootje schreef:
c_alsemgeest schreef:
Maar ik neem aan dat wanneer TS (sub)top ambities heeft, dat het wel een PRE met correcte gangen is? :+
Ook al is het alleen om de basis dressuur uit te rijden.
Kader ambities zou ik even daar laten... Je zal toch altijd eerst in de normale scores rijden, voordat je aan kader scores komt. Sub top bereiken is al een mooi doel en kost gewoon heel veel tijd en geld.

Wat heb je minimaal nodig:
Een correct (in alle 3 de gangen goed en liefst wat extra) en gezond paard, liefst een met wat ervaring, vervoer, tijd en het hebben van een instructeur of instructrice die al meerdere jonge combinaties succesvol naar dit niveau heeft begeleid is denk ik de basis. En die kosten ook echt wel wat, zeker wanneer je er een stukje wedstrijdbegeleiding bij zou willen.
Qua werken naast dit doel... Bij ons op stal meerdere subtop ruiters die fulltime werken naast de sport.
Het is nòg lastiger, maar kan zeker wel.


De PRE merrie is net bevallen van een veulen, vader onbekend. Dan weet je wel dat het geen sportbloed is met bijbehorend gangwerk. Daarnaast is ze te klein 156. Misschien groeit ze nog in de paardenmaat en kan ze basis dressuur doen, maar verder komen met dit paard is echt uitgesloten.
Het is heel veel werk en een flinke investering in het paard, lessen, hanarchement, wedstrijden etc om dat basisniveau "uit te lopen" als een paard nog niets kan en jij zelf ook onervaren bent. En dan is het ook nog eens heel zuur als dat wel lukt maar je kunt met dit paard niet verder.
Dan moet je weer een stuk terug opnieuw beginnen of een paard kopen wat hetzelfde niveau heeft en wel verder kan, maar die kosten echt heel veel geld.


Aaah dat had ik even gemist, dan wordt het inderdaad een andere voor dit doel, of gewoon kijken tot hoe ver je komt in de basis of WE.

MarjanB

Berichten: 16439
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Hoe kom je in de (top)sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 14:37

Ik zou zeggen grijp je kans
Afbeelding

Suzanne F.

Berichten: 49207
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Hoe kom je in de (top)sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 15:11

Dat is een mooie kans!

rien10
Berichten: 14664
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Hoe kom je in de (top)sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 15:14

En nu maar hopen dat TS nog meeleest.

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 15:23

Citaat:
De PRE merrie is net bevallen van een veulen, vader onbekend. Dan weet je wel dat het geen sportbloed is met bijbehorend gangwerk. Daarnaast is ze te klein 156. Misschien groeit ze nog in de paardenmaat en kan ze basis dressuur doen, maar verder komen met dit paard is echt uitgesloten.

"Mag ik ook zo'n mooie glazen bol...?"
Al zou de vader van het veulen onbekend zijn, dat zegt niets over de merrie.

Toegegeven : er schijnen juries te zijn die het verschil niet zien tussen een dribbelend groot paard en een correct lopend klein paard, want velen kopen een 'reus' zodat ze punten krijgen voor de "ruime" gangen.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Re: Hoe kom je in de (top)sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 16:44

Wat jammer dat TS niet meer reageert. Ik had graag gelezen of ze iets met de tips en adviezen doet en of ze haar droom doorzet, in samenspraak met haar ouders.

Babootje

Berichten: 26249
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 16:54

@Janneke: kijk naar het aantal PRE’s dat in de subtop of top meeloopt; dat zegt toch genoeg?
En dat zijn dan nog de goede.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 20-05-22 17:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 16:58

Babootje schreef:
@Janneke: kijk naar het aantal PRE’s dat in de subtop of top meeloopt; dat zegt toch genoeg?


Nee.

Kijk eens naar de paarden waarmee Spanje uitkomt op de Olympische Spelen etc.
"Die Knollies kunnen het prima."
(Accoord, het is jurysport, en makkelijk zijn die PRE's niet - al gaan ze makkelijk in de krul...)

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 17:08

Of de PRE’s van Matt Harnacke. Nu kan hij wel echt netjes rijden en heeft hij een vrij ruim budget. :+

Ik heb zelf totaal niks met PRE’s maar die van Matt vind ik toch echt wel heel mooi.

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 17:19

Denk dat Babootje meer bedoeld dat je een goede merrie niet gaat dekken met een onbekende of niet goedgekeurde hengst.