Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 15 [ 364 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 15  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hoe kom je in de (top)sport?

 
Profiel   

Allereerst wil ik even melden dat ik momenteel 18 jaar oud ben en zeker op Z niveau rij. Echter heb ik nooit de gelegenheid gehad om dit te laten zien op wedstrijd. Ik heb een aantal paarden ingereden en alle oefeningen tot en met de Z aangeleerd, daarna verkocht en weer opnieuw begonnen.

Ik beschik nu over twee eigen paarden, waarvan een 2 maanden geleden 4 jaar oud is geworden. Zij heeft zeker potentie voor de dressuur. Springen heb ik nog niet geprobeerd. Ook beschik ik over een veulen die prachtige gangen heeft net als de moeder. Hij zal dan ook bij mij blijven en vanaf 3/4 jaar oud ingereden worden.

Ik zit nog op school, maar ik heb de mogelijkheid om af en toe vrij te krijgen als het nodig is om verder te komen in de sport. Er zijn alleen een aantal probleempjes (vandaar dit bericht).

- Geen beschikking over een trailer en trekhaak.
- Nova (het paard) rijdt nu op B niveau, maar wil ik graag doortrainen naar een hoger niveau met de juiste instructeur. Een echte bijpassende instructeur met een niet al te gek bedrag kan ik alleen helaas niet vinden.
- Wedstrijden zijn erg duur.

Financieel gezien is het zeker mogelijk, maar mijn ouders twijfelen of het wel slim is om dit avontuur aan te gaan. Dit is mijn droom en hier wil ik mijn baan van maken. Er zijn veel universiteiten/hbo's die rekening houden met de (top)sport dus dat zal ook geen probleem zijn.

Allereerst, ben ik al te laat? Of kan je met de juiste discipline er nog steeds komen?
Als we internationale wedstrijden niet meetellen, is het wedstrijd leven naast transport en wedstrijd zelf duur? (prijsindicatie)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-22 21:56 



 
Profiel   

Poeh. Nou ten eerste ben je nooit te oud en als je echt talent hebt dan komt dat er zeker wel uit. Het enige is dat voor topsport talent alleen niet genoeg is. Je hebt ook geld nodig. En mogelijkheden. En een stukje geluk. Als jij aangeeft dat je geen trailer en geen auto hebt om naar wedstrijden te gaan, dan wordt het al moeilijk. Want je zal wedstrijden moeten gaan rijden om uiteindelijk topsport te kunnen gaan doen.
Je zal winstpunten moeten rijden en daarmee hogerop moeten komen. Als je echt heel goed bent en hoog scoort op wedstrijden, dan krijg je misschien ook paarden van anderen te rijden waarmee je op wedstrijd kan. En zonder instructie komt niemand aan de top dus je zal moeten investeren in les. Een goede instructeur/instructrice en dan wedstrijden gaan rijden. Succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-22 22:05 



 
Profiel   

Ik heb wel een auto, alleen geen trekhaak en trailer. Dit kan dus wel aangeschaft worden, maar het zou zonde zijn als we veel geld neerleggen om vervolgens niks er van te maken. Ik heb ook geen ervaring met trailers en of de waarde daarvan flink daalt na gebruik.

Dankjewel!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-22 22:06 



 
Profiel   

Bepaalde merken trailers dalen veel minder in waarde dan andere. Dat is met bijna alles zo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-22 22:10 



 
Profiel   

YaraMaria schreef
Ik heb wel een auto, alleen geen trekhaak en trailer. Dit kan dus wel aangeschaft worden, maar het zou zonde zijn als we veel geld neerleggen om vervolgens niks er van te maken. Ik heb ook geen ervaring met trailers en of de waarde daarvan flink daalt na gebruik.

Dankjewel!



Trailers dalen niet zo snel in waarde als auto's. Maar ik zou eerst maar eens beginnen met E te halen als je geen ervaring hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-22 22:10 



 
Profiel   

Veel geld neerleggen en er niks uithalen is helaas iets wat bij het woord ‘paard’ hoort. Paarden kosten sowieso al veel geld maar sporten met paarden helemaal en topsport is eigenlijk onbetaalbaar tenzij je paarden rijdt voor anderen of een sponsor hebt.
Als ik jou was zou ik lekker gaan rijden met het 4 jarige paard, daarmee gaan lessen en kijken wat eruit komt. Misschien kan je iemand in de buurt vinden die jou naar wedstrijd kan rijden? Ik zou hier niet proberen je werk van te maken. Houd dit gewoon als hobby en probeer deze (dure) hobby en je wedstrijden te bekostigen van een goede baan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-22 22:12 



 
Profiel   

Dat is in een dag gepiept. Mijn ouders beschikken hier al over. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-22 22:13 



 
Profiel   

Je doel kost geld, ik denk dat je het beste kan investeren in een baan naast je studie om je doelen te behalen. Voor top sport heb je doorzettingsvermogen nodig. Kun je daarmee alvast oefenen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-22 22:15 



 
Profiel   

YaraMaria schreef
Dat is in een dag gepiept. Mijn ouders beschikken hier al over. :)


Ja en wat nou als je ouders onverwacht allebei niet kunnen en jij een kwalificatie moet rijden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-22 22:16 



 
Profiel   

YaraMaria schreef
Ik heb wel een auto, alleen geen trekhaak en trailer. Dit kan dus wel aangeschaft worden, maar het zou zonde zijn als we veel geld neerleggen om vervolgens niks er van te maken. Ik heb ook geen ervaring met trailers en of de waarde daarvan flink daalt na gebruik.

Dankjewel!


Wat is je doel? Laat dat vooral helder zijn. Wil je kijken hoe ver je komt? Geld verdienen aan de sport? In het Nederlandse team?

Is ZZ-zwaar je doel? Is voor velen toch een echte prestatie. Alleen... dan ben je waarschijnlijk nog steeds niet op het niveau dat je er geld aan over houdt.

Het investeren in een trailer, trainingen, auto met trekhaak, inschrijfgeld is fors. Dat ga je er waarschijnlijk niet uithalen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-22 22:16 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Je doel kost geld, ik denk dat je het beste kan investeren in een baan naast je studie om je doelen te behalen. Voor top sport heb je doorzettingsvermogen nodig. Kun je daarmee alvast oefenen.


Daar heb je helemaal gelijk in. Maar ik kan beter nu alvast de eerste stapjes zetten. Het valt goed te combineren. Mijn studie zal er daarom ook niet onder leiden, omdat de universiteit rekening houdt met de sport.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-22 22:17 



 
Profiel   

Iris82 schreef
YaraMaria schreef
Ik heb wel een auto, alleen geen trekhaak en trailer. Dit kan dus wel aangeschaft worden, maar het zou zonde zijn als we veel geld neerleggen om vervolgens niks er van te maken. Ik heb ook geen ervaring met trailers en of de waarde daarvan flink daalt na gebruik.

Dankjewel!


Wat is je doel? Laat dat vooral helder zijn. Wil je kijken hoe ver je komt? Geld verdienen aan de sport? In het Nederlandse team?

Is ZZ-zwaar je doel? Is voor velen toch een echte prestatie. Alleen... dan ben je waarschijnlijk nog steeds niet op het niveau dat je er geld aan over houdt.

Het investeren in een trailer, trainingen, auto met trekhaak, inschrijfgeld is fors. Dat ga je er waarschijnlijk niet uithalen.


Mijn doel? Voor Nederland mogen rijden en mee mogen trainen in het kader. Eventueel gescout worden door mee te doen met van die aanmeldingswedstrijden en zo doorstromen met goede begeleiding. Mijn passie ligt bij paarden (of dat dan dierengeneeskunde wordt met een master in paarden of hippische bedrijfskunde) en zal dit altijd blijven.

Ik ben zo gemotiveerd dat het mij zelfs leuk lijkt om een platform op social media op te richten en vanuit daar een naam te creëren. Maar ja, daar heb je natuurlijk wel leuke content voor nodig en dit zal je pas krijgen zodra je op wedstrijd gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-22 22:21 



 
Profiel   

Ik heb (deels?) in hetzelfde schuitje gezeten: Bloedgemotiveerd, een leuk paard, enorm veel ambitie, passie voor de sport en ouders die wel meewilden in het verhaal.
Zelf heb ik tijdens mijn studies tot op internationaal niveau gesprongen en had ik ook een topsportstatuut om vrij te krijgen voor die wedstrijden. Ik studeerde Sportmanagement.
Ondertussen ben ik bijna 3j afgestudeerd en heb ik in bijberoep mijn eigen trainingsstal (zadelmak maken, doorrijden, uitbrengen van paarden) in combinatie met enkele wedstrijdpaarden van mezelf.

Rij ik nog op mijn hoogste niveau? Nee. Mijn beste paard overleed plots, de andere kwam met blessure te staan. Ik richt me nu puur op mijn bedrijf en niet meer op mijn wedstrijdambities. Kan ik hier mijn fulltime werk van maken? Misschien. Leg ik dan de druk énorm hoog voor mezelf? Absoluut. De paardensector is heel mooi, maar het is KEI en KEIhard werken voor zeker geen geweldig loon.

Volg je droom, maar blijf realistisch :) Doe je best en kijk waar je uitkomt. Er zullen misschien mooie kansen op je weg komen en die kan je dan aannemen of naast je neerleggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-22 22:22 



 
Profiel   

Begin gewoon lekker in de B en kijk waar je komt. Staar je niet blind op de hoge sport maar geniet van je lieve merrie en je verrassingsveulen. Ik heb je berichten en foto’s van je merrie even doorgekeken en het lijkt me een superlief en leuk paard maar ik zou je verwachtingen wat bijstellen en je gaan richten op je studie en daarna een goede baan vinden. Probeer een goede instructrice te vinden en ga leuk wedstrijden rijden en kijk waar het schip strandt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-22 22:22 



 
Profiel   

Topsport met paarden is niks meer als een dure hobby... zuiver en alleen weg gelegd voor de allerrijkste van deze aarde...

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-22 22:30 



 
Profiel   

Uit ervaring kan ik je vertellen dat een uni geen rekening met je sport gaat houden. Hiervoor moet voldoen aan het NOC*SNF of aan de vereisten vanuit school/KNHS. Dit houdt vaak in dat je op een bepaald niveau al moet rijden, en dat is al wel een redelijk niveau, of dat je een bepaald aantal startpassen moet hebben.
Heel eerlijk? Als je paard nu nog op B niveau is, en jij ook want je hebt nog geen wedstrijdervaring, dan zul je dus alle klasses nog elke winstpunt moeten rijden. Dan heb je ook helemaal geen topsportstatus nodig. Als je echt graag in de topsport wil rijden, dan heeft dat heel veel tijd nodig.
Wedstrijd rijden is ook echt heel iets anders dan thuis een bepaald niveau rijden. Ik zou gewoon dit paard lekker meenemen op wedstrijd, lekker doortrainen, en dan kom je allicht vanzelf op dat punt dat je eventuele topsport kunt gaan rijden. Tegen die tijd ben jij al afgestudeerd, en kun je wellicht zelf je (top)sport onderhouden. :)

Je mag altijd pb'en met vragen. :)


Laatst bijgewerkt door Seventeen op 16-05-22 22:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-22 22:32 



 
Profiel   

Ik vind het in Nederland altijd zo lastig dat als iemand ambities uitspreekt het wel ‘veilig’ moet zijn. Ik snap heel goed dat je realistisch moet zijn, maar wat is realistisch precies als je de top kunt behalen?

Je hebt een droom, je doel is helder. Go for it.
Ga er voor, ga ervaren, ga op je bek, ga tegen 100 dingen aanlopen en je pad aanpassen als je dat doet. Als je dit écht wilt en je het doorzettingsvermogen en de wilskracht écht voelt dan gaat iets als een trailer uiteindelijk ook wel opgelost worden.

En als het uiteindelijk niet lukt? Heb je een mooie leerschool en stuk ontwikkeling mee gepakt waar je onderaan de streep misschien wel mee van leert dan wanneer je het wel had gehaald.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-22 22:32 



 
Profiel   

Wat een mooie droom en wat goed dat je deze vragen stelt. Er zijn maar weinig mensen op dit forum die jou denk ik echt een antwoord kunnen geven of dit realistisch is. Want de meeste die de top bereikt hebben zullen hier vast niet zitten. Dus moet je het doen met de antwoorden van de amateurs. Wat jou misschien al wel een beetje een inzicht kan gaan geven wat er voor nodig is om alleen al als amateur in de paarden te hobbyen/werken.

Om even voor mijzelf te spreken, totaal niet de ambitie om topsport te bedrijven maar wel de ambitie om goed te leren paardrijden. Kom uit een normaal gezin zonder paarden achtergrond dus om iets te bereiken heb je voldoende discipline, doorzettingsvermogen en steun nodig. Zonder de steun van mijn vader was dat niet mogelijk ondanks dat hij niks met paarden had. Op je 18e een auto met trekhaak en degelijke trailer kopen is vrijwel niet te doen natuurlijk. Dus iemand achter je hebben staan die mee wil dragen in grote kosten is al de eerste stap.

Waar ik achter ben gekomen is dat goede training de sleutel is tot succes. En dat succes bepaal je zelf. Voor mij zit dat succes in het fijn op kunnen leiden van (jonge) paarden en weten wat ik doe. Hiervoor betaal ik €100,- per les en heb ik jaren lang wekelijks met 2 paarden les gehad op ruim een uur rijden van mijn huis. Dus €700/800,- euro aan lessen p/m en €25/30 diesel per keer is voor mij de afgelopen jaren heel normaal geweest. De investering in de lessen is een investering in mijzelf geweest. Goede instructeurs zijn schaars en duur en met alleen talent kom je er zeker niet. Volg maar eens top ruiters op Instagram ook die volgen nog altijd lessen terwijl daar ook nog eens een flinke dosis talent in zit. En al jaaaaaren goede opleiding wat tonnen misschien wel miljoenen gekost heeft.

Dan het stukje wedstrijd rijden. Op YT heeft Jill Huijbregts een filmpje gemaakt wat een internationale wedstrijd kost. Gewone wedstrijden kosten je startpas en inschrijf geld. Dat zijn de kosten niet meer als je een beetje serieus mee wilt doen.

Maar goed dit stukje gaat nog enkel over training/wedstrijd. Je hebt voor topsport niet een leuk/fijn paard nodig maar een uitzonderlijk paard (met een uitzonderlijke prijs) en een hele goede accommodatie. Als je zelf niets bezit zul je moeten huren. Bezit je zelf wel wat zul je moeten zorgen dat je goede kwaliteit bodems hebt (tel maar gauw 25/30k neer) etc etc.

Als ik ga tellen wat mijn hobby op niet professioneel niveau mij al gekost heeft had ik beter kunnen gaan bowlen ofso. Het is mooi dat je een droom/doel hebt top sport maar ik denk dat je nog beter en realistischer moet gaan kijken wat voor jou haalbaar is. Hoe veel geld wil en kun je er in stoppen? Want uiteindelijk draait het wel daar om. Want zelfs al heb je een paar ton te besteden is de kans 99% dat het nog altijd alleen een hobby blijft. Mijn doel is genieten van mijn hobby en ik heb daar alles voor over. Iedere cent die ik in mijn hobby investeer doe ik omdat er mij gelukkig maakt. Het verrijkt mijn leven. Dus als ik er nooit geld mee ga verdienen verlies ik niets en als ik er wel geld mee kan verdienen kan ik er alleen maar wat aan verdienen. Het is geen moeten want de druk die bij moeten komt kijken heeft al vele de kop gekost.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-22 22:34 



 
Profiel   

Ik zou ook niet verwachten dat je al een sportstatus krijgt op je universiteit als je met begint in de B :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-22 22:37 



 
Profiel   

Ik ben op wedstrijd geweest. Echter kwam er elke keer wel een tegenslag, waardoor ik nooit heb kunnen doorpakken. De paarden waar ik op reedt waren er dan ook om verkocht te worden. Ik heb me inderdaad ingelezen op het NOC*SNF wat inhoudt dat je kader moet rijden. Dit is dus momenteel nog niet mogelijk.

Toch wil ik mijn dromen niet opgeven. Starten ga ik zeker doen. Veulentje wordt echt mijn project voor de toekomst. *\o/*

Dit bericht is ook niet gemaakt voor: Hoe kom ik het snelst in de topsport?. Maar meer voor: Hoe begin je dit avontuur? Zijn er mensen met dezelfde ervaringen die het gelukt is? En is het mogelijk voor mij?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-22 22:39 



 
Profiel   

Eerst even beginnen met een stukje realisatie: het kunnen rijden van oefeningen uit de Z is iets compleet anders als een volledige Z proef rijden op voldoende niveau. Bedenkt voor jezelf in hoeverre je ervaring ook gaat over het rijden van proeven en is je algehele niveau/rijden ook Z waardig (door de ogen van een jury)?

Dan de vraag of je te laat bent. Paardrijden is een sport die niet echt leeftijdsgebonden is, kijk maar naar de gemiddelde leeftijd van Grand Prix ruiters. Ervaring is wel handig, maar dat hoeft bij paardrijden zeker geen wedstrijdervaring te zijn (maar genoeg uren les is wel handig).

Als je een paard hebt die Z aan kan, kun je in een half jaar tijd naar de Z rijden. Elke weekend op wedstrijd, 2 proeven rijden. Als je inderdaad netjes rijdt, zou je dan toch over het algemeen wel 2 winstpunten per proef moeten verdienen. Dat zijn 4 winstpunten per wedstrijd/weekend. 3 weekenden per klasse om 10 winstpunten te krijgen. Dan heb je totaal 15 wedstrijden/weekenden met 2 proeven nodig om in de Z1 te kunnen starten.
En er zijn ook zeker opties om nog meer wedstrijden per week te starten, dat is maar net hoe snel je daadwerkelijk omhoog wilt.

De kosten zijn een ander ding. Paarden zijn duur, wedstrijden kosten geld. Als je alles wint en weg blijft bij het eten en drinken uit de kantine, kan je misschien net een soort van quitte spelen voor de "variabele" kosten als startgeld, benzine, etc. Maar het zou wel heel krap worden.
Maar hoe graag wil je wedstrijden rijden? Wil je de investering van een auto, trailer, startkaart etc aan gaan? Ga je er plezier uit halen om wedstrijden te rijden? Want ook dat is belangrijk.

Maar vooral, hoe zie jij je toekomst voor je? Je hebt geen ervaring met wedstrijden, dus ga je het leuk vinden? Ga je er goed in zijn? Wat als je veel investeert maar het toch niet leuk vindt of je toch niet goed genoeg blijkt te zijn? Of wat als je er niet genoeg geld aan kan verdienen? Kan je die mislukte investering lijden? Heb je een back up plan?

Is het niet verstandiger om eerst gewoon eens te beginnen met wedstrijden (breedtesport) en kijken hoe het gaat? Dan heb je nog steeds wel wat investeringen, maar zeker niet zoveel als voor internationaal. En zie het dan als investeren in je hobby. Die trailer zal altijd wel van pas komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-22 22:39 



 
Profiel   

Zonder gelijk naar het eindplaatje te kijken (topsport) zou ik eerst eens beginnen met wedstrijden rijden. Misschien zijn er wedstrijden wat dichter in de buurt waar je onder de man heen kan.

Dan kun je in ieder geval alvast uitproberen wat je er van vind en hoe je scoort. Grote uitgaven kunnen dan later nog wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-22 22:40 



 
Profiel   

Ik zou zeggen: begin gewoon en geniet, je ziet vanzelf waar het schip strandt +:)+

Je auto inruilen voor een exemplaar met trekhaak is waarschijnlijk het simpelste stapje als je ouders je willen ondersteunen. Een trailer kun je huren en een E rijbewijs is ook geen rocket science.

Dan gewoon gaan inschrijven en kijken of je het überhaupt leuk vind. Misschien blijk je wel je talenten in het jonge paarden werk te hebben ipv in de hogere sport, of net zo goed ga je als een trein.

Met paard dat je nu hebt moet je misschien wel wat harder werken voor je punten, ze komt me wat klein en compact voor. Dat kan natuurlijk ook vertekenen op de foto‘s. Als je steeds weer voorraan weet te rijden dan kun je over een tijdje misschien ook eens een paard van een ander starten bijvoorbeeld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-22 22:42 



 
Profiel   

Ik vind het mooi dat je zo bevlogen bent en ervoor wilt gaan. Maar ik mis wat realisme, wat je wel nodig hebt. Je hebt zeker Z-niveau, zeg je. Maar hoe weet je dat? Je hebt nog geen wedstrijd gereden en bent dus nog door geen jury beoordeeld. Je hebt paarden de oefeningen t/m Z aangeleerd, maar lessen kost geld. Hoe heb jij de oefeningen geleerd en wat maakt dat jij als ruiter vaardig genoeg bent om paarden vervolgens de oefeningen correct aan te leren? Ergens gaat het scheef
Een droom is prachtig en as je kunt, moet je ervoor gaan. Maar ik denk dat je bij de basis moet beginnen. Zorg dat je met je merrie op wedstrijd kunt, check op wedstrijd hoever je nu bent en pak het stapje voor stapje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-22 22:42 



 
Profiel   

Hoe kom jij aan zoveel zelf vertrouwen dat je denkt de topsport te kunnen halen.
Je hebt geen enkele ervaring met wedstrijd rijden en wat er bij komt kijken.

Je hebt zelf nog geen niveau gereden hoe kun je denken dat je gaat presteren op topniveau.
Zou me gaan storten op je studie en gewoon rustig starten want je bent voorlopig niet op topsport niveau


Laatst bijgewerkt door tita op 16-05-22 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-22 22:43 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 15 [ 364 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 15  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen