Hoe kom je in de (top)sport?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 17:22

c_alsemgeest schreef:
Denk dat Babootje meer bedoeld dat je een goede merrie niet gaat dekken met een onbekende of niet goedgekeurde hengst.


Oh inderdaad. Verkeerd begrepen :)

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: Hoe kom je in de (top)sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 17:26

Ik ben voormalig topsporter (geen paardensport) en je mag mij wel een PB sturen als je meer wilt weten over de impact op je priveleven/studie/werk etc. :j

Verder zou ik zeggen: als je echt topsporter wilt worden, ga er dan nu voor 1000% voor. Als je doorzettingsvermogen en motivatie hebt, dan ben je al op 75%. :)

Babootje

Berichten: 26279
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 17:30

Zeepsop schreef:
Of de PRE’s van Matt Harnacke. Nu kan hij wel echt netjes rijden en heeft hij een vrij ruim budget. :+

Ik heb zelf totaal niks met PRE’s maar die van Matt vind ik toch echt wel heel mooi.


Ik vind ze prachtig en zeker geschikt voor de top. Maar dat is een heel andere klasse paarden dan de pre van TS. Er zijn erbij die echt knap bewegen.

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 17:45

Zeepsop schreef:
Of de PRE’s van Matt Harnacke. Nu kan hij wel echt netjes rijden en heeft hij een vrij ruim budget. :+

Ik heb zelf totaal niks met PRE’s maar die van Matt vind ik toch echt wel heel mooi.

Matt kan ook wel sturen... dat scheelt ook wel een stuk in de presentatie van de dieren :P

Janneke2

Berichten: 22749
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 18:01

Zeepsop schreef:
c_alsemgeest schreef:
Denk dat Babootje meer bedoeld dat je een goede merrie niet gaat dekken met een onbekende of niet goedgekeurde hengst.


Oh inderdaad. Verkeerd begrepen :)


:o
Iemand wist de stokmaat van de merrie, terwijl dit niet in het topic stond.

:o
De zoekfunctie vertelt mij dat het een verrassingsveulen is.

:o
It goes to show hoe mensen zich kunnen vergalopperen.
Heb je een prima merrie,
springt er middenin de nacht terwijl de merrie 'in season' is een knappe knul over de omheining,
"... dan is het vast geen goede merrie".

Wat een preuts, ouderwets idee dat een Knollie met sexualiteit dus slecht is.

(Off topic: ooit was er een Konikhengst die de volle breedte van de Waal overzwom om 'de overbuurvrouw' als knappe knul van dienst te zijn.)

VogeltjeM

Berichten: 3752
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 19:13

Janneke2 schreef:
Wat een preuts, ouderwets idee dat een Knollie met sexualiteit dus slecht is.


_O- _O- _O-

Ik denk niet dat dit bedoeld wordt maar leuk is hij wel :')

koend
Berichten: 1257
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 08:53

Janneke2 schreef:
Zeepsop schreef:
:o
It goes to show hoe mensen zich kunnen vergalopperen.
Heb je een prima merrie,
springt er middenin de nacht terwijl de merrie 'in season' is een knappe knul over de omheining,
"... dan is het vast geen goede merrie".

Wat een preuts, ouderwets idee dat een Knollie met sexualiteit dus slecht is.
.)


"Slecht" is relatief. Het kan best een tof wandelpaard of leuk basissportpaard worden, daar is echt wel nood aan.

Maar als jij denkt dat middelmatige pre x viriele Knollie een topdressuurpaard kan geven. Keep on draeming.

MarjanB

Berichten: 16451
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 09:11

Ach je weet nooit…. :+



Maar goed wie zegt dat ts haar ouders geen top paard kunnen kopen?

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 09:19

Wat een leuk dier en fijn B niveau proefje :j

Als een trailer en auto met trekhaak als onnodig financieel risico word gezien dan zie ik dat toppaard er ook niet zomaar zijn.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 09:29

Nouja dat staat er niet direct hè, een financieel risico. Ts schreef dat het zonde van het geld is om een dure auto met trekhaak aan te schaffen als ze hier misschien niet mee wil doorgaan. Dat lijkt me alleen maar realistisch en logisch. Haar ouders willen misschien eerst ook graag zien dat ze daadwerkelijk veel zal gaan starten en onderweg zal zijn voordat ze die keuze maken.

Babootje

Berichten: 26279
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 09:32

MarjanB schreef:
Ach je weet nooit…. :+

[ Video ]

Maar goed wie zegt dat ts haar ouders geen top paard kunnen kopen?


Leuk gevonden Marjan. Nu nog eentje vinden die een subtop of GP wedstrijdje loopt. :D

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hoe kom je in de (top)sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 09:39

Ik vind het knap dat iedereen hier een oordeel heeft over het paard zonder het paard uberhaupt gezien te hebben of in beweging gezien te hebben.

In mijn ogen worden goede paarden nog altijd 'gemaakt" en juist daar leert iemand ook het meeste van.

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 09:39

@frummels
Maar hoe moet je veel starten en onderweg zijn zonder trailer en auto met trekhaak, of zelfs vrachtwagen als je echt groter denkt dan starten in de omgeving.

Of ze moet nu op een stal gaan staan waar veel wedstrijden georganiseerd worden, of daar in de buurt dat ze te voet kan.
Maar in de meeste gevallen is vervoer en sport toch wel in 1 adem te noemen :D

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 09:54

DuoPenotti schreef:
@frummels
Maar hoe moet je veel starten en onderweg zijn zonder trailer en auto met trekhaak, of zelfs vrachtwagen als je echt groter denkt dan starten in de omgeving.

Of ze moet nu op een stal gaan staan waar veel wedstrijden georganiseerd worden, of daar in de buurt dat ze te voet kan.
Maar in de meeste gevallen is vervoer en sport toch wel in 1 adem te noemen :D


Die kan je toch gewoon huren? ik heb ook geen trailer of auto die een trailer kan trekken om dezelfde reden, maar kan altijd wel regelen dat ik mee kan rijden of dat iemand ons brengt, of dat we iets kunnen huren. Of idd wedstrijden op eigen terrein en in de buurt rijden als je dat geluk hebt :j

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Hoe kom je in de (top)sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 09:55

Maar heb jij ook het doel kader en topsport? :)

Estribo

Berichten: 1813
Geregistreerd: 26-03-06
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 10:01

Tegen de tijd dat dat doel in zicht is zal ze wel antwoord hebben op de vraag of het aanschaffen van een auto met trekhaak het geld waard is vermoed ik :)

Het is zeker een idee om op die manier te beginnen om erachter te komen of wedstrijden rijden überhaupt is wat ze wil gaan doen.

Het is al (veel) eerder gezegd. Maar als je ècht iets wil, begin!

Babootje

Berichten: 26279
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 10:05

Zodra je in het Z rijdt moet je vaker verder weg omdat je dan een 20x60 bak nodig hebt.
Subtop en top is door het hele land en soms ook gewoon door de week starten. Dan houdt het meerijden met iemand wel op. :+

Estribo

Berichten: 1813
Geregistreerd: 26-03-06
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Hoe kom je in de (top)sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 10:08

Maar op het moment dat ze toe is aan Z starten heb je toch wel een idee of het aanschaffen van een combinatie het geld waard is?

Overigens zijn er bij ons in de buurt veel Z-wedstrijden, maar ik kan me voorstellen dat dat niet overal het geval is.

Dan is kijken naar een stalling waar regelmatig wat wordt georganiseerd nogsteeds een optie. Al is het alleen in het zomerseizoen bijvoorbeeld. Als je echt iets heel graag wil zullen er altijd mogelijkheden zijn, maar je moet ze wel willen zien :)

cobiie

Berichten: 7306
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 10:10

Zelf ziet ts gebrek aan trail/geschikte auto als probleem. Ander probleem vindt ze dat wedstrijden rijden duur is.
Als je topsport ambities hebt zal je moeten accepteren dat het veel geld, tijd (en vaak ook tranen) zal kosten. Wanneer je daar niet in wilt investeren omdat er geen 100% zekerheid is wat de uitkomst van je "avontuur" zal zijn, vraag ik mij af of je dat dan wel moet willen inzetten. Ik denk dat je minder kan genieten van het avontuur dat je aangaat.
En mogelijk daardoor ook eerder afhaakt.

YaraMaria schreef:
Er zijn alleen een aantal probleempjes (vandaar dit bericht).

- Geen beschikking over een trailer en trekhaak.
- Nova (het paard) rijdt nu op B niveau, maar wil ik graag doortrainen naar een hoger niveau met de juiste instructeur. Een echte bijpassende instructeur met een niet al te gek bedrag kan ik alleen helaas niet vinden.
- Wedstrijden zijn erg duur.


YaraMaria schreef:
Mijn doel? Voor Nederland mogen rijden en mee mogen trainen in het kader. Eventueel gescout worden door mee te doen met van die aanmeldingswedstrijden en zo doorstromen met goede begeleiding.


YaraMaria schreef:
Ik ben niet gericht op de topsport. Ik ben gericht op de sport en eventueel ooit in de toekomst als het mij lukt de topsport.


Afgezien dat ze niet zeker is over de discipline waarin ze de top wilt bereiken, is blijkbaar de echte wens om die top te bereiken er ook niet.

Mijn conclusie zou zijn, zorg dat je lekker basissport kan gaan starten en kijk het per klasse aan of je het nog leuk vindt of niet om verder te gaan. Zorg voor goede instructie en overige (medische) begeleiding zodat dat je niet hindert om rustig de klasses door te lopen.

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Hoe kom je in de (top)sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 10:20

mooie samenvatting cobiie :j

Lekker B gaan starten en kijken hoe ver je komt.
Ze heeft een eigen paard, dus de weg is vrij om daar lekker mee aan de slag te gaan.
Genieten en rijden :)

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 10:29

DuoPenotti schreef:
Maar heb jij ook het doel kader en topsport? :)


Nee, daar is mijn pony ook helemaal niet geschikt voor. Al is mijn doel wel om een ZZ klassering te halen.
Maar wat Estribo zegt, tegen de tijd dat TS punten voor t Z of ZZ of wat dan ook heeft, is ze er vast wel over uit of ze dit wel of niet wilt doorzetten. En dan kan je die beslissing maken of je wil investeren in bepaalde zaken zoals een auto met trekhaak, trailer etc.

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Hoe kom je in de (top)sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 10:33

Klopt.
Maar zo was haar topic niet, ze wil topsport. Kader, gescout worden.
En dan is investeren gewoon noodzakelijk. En dan is die auto en trailer nog wel de goedkoopste van het hele plaatje :D

Wil je gewoon lekker wedstrijdjes gaan rijden is het wat anders.

En dat zou ik ook als tip geven.
lekker gaan starten.
is ze echt zo goed als ze zegt is dat Z er binnen 2 jaar.
Maar uit ervaring van mensen om me heen met de grootste plannen maar geen wedstrijd ervaring...was het L al een hele uitdaging....

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 10:44

DuoPenotti schreef:
Klopt.
Maar zo was haar topic niet, ze wil topsport. Kader, gescout worden.
En dan is investeren gewoon noodzakelijk.

....



Niet helemaal mee eens... diverse kaderruiters zijn begonnen als groom of stalruiter en via hard werk, vele uren in het zadel, het opleiden en uitbrengen van jonge paarden héél ver gekomen zonder startkapitaal.

Het hebben van een eigen paard is dan zelfs een beetje een belemmering. Meestal heb je er naast je werk onvoldoende tijd voor. En meestal zijn de paarden van je werkgever simpelweg beter....
Laatst bijgewerkt door Kelly_ann op 21-05-22 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Hoe kom je in de (top)sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 10:46

Maar bij het rijden van die paarden van andere, tot het in de eigen bak Z niveau, is ze ook niet gescout....

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Hoe kom je in de (top)sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 10:48

Scouten is een pennydroom...

Gewoon solliciteren en beginnen met poep scheppen, vegen en het longeren van de driejarigen. Dan krijg je op maandagmiddag misschien wel een half uur les op de schoolmaster van stal ;-)