Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 13 van de 15 [ 364 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hoe kom je in de (top)sport?

 
Profiel   

Ik ben benieuwd naar je plan TS, ik vind het wel een toffe droom en ik denk dat je hier heel veel nuttige tips hebt gekregen om er mee aan de slag te gaan. Wel jammer dat je het ziet als afzeiken, ik denk dat iedereen met de beste bedoelingen heeft gereageerd. Je zult hier niet zoveel ervaringen uit eerste hand vinden denk ik, veel van wat op hoog niveau rijdt is niet (meer) actief op Bokt.

Wie is de hengst? Ben heel benieuwd :D
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 01:52 



 
Profiel   

Ik denk dat als je deze reacties niet meer gaat zien als afzeiken je de eerste (mentale) stap naar de topsport al gezet hebt +:)+

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 04:57 



 
Profiel   

Ze zoeken bij dressuurstal van Baalen iemand. Eigen paard mag niet mee maar je krijgt wel de kans om te rijden.

Citaat
Kans! Summer student op DVB gevraagd!
DVB heeft deze zomer plaats voor een enthousiaste geïnteresseerde working student. Tijdens deze periode kun je intern op DVB wonen en zul je volledig meewerken in het bedrijf waarbij je ook om het weekend werkt. Tijdens deze Summer School leer je over alle facetten op ons bedrijf. Je krijgt de mogelijkheid om een kijkje te nemen in onze ‘’keuken’’ waar zowel jonge paarden als paarden t/m Grand Prix niveau worden getraind. Je zult helpen met de verzorging van alle paarden (veulens t/m Grand Prix), leert alles over het management in en rondom de stal en krijgt ook de mogelijkheid om te rijden.
Ben jij leergierig, verantwoordelijk en vriendelijk en vind je het leuk om met paarden te werken? Wil je graag ervaring opdoen op een internationale wedstrijdstal en voldoe je aan onderstaande eisen? Dan is deze kans wellicht iets voor jou!
* Beschikbaar tussen 1 juni & 31 augustus (of langer)
* Minimaal 16 jaar
* Horse lover
Altijd al ervaring op willen doen op een Olympische Dressuurstal? Grijp dan nu je kans & stuur een mail met je motivatie naar info@dressuurstalvanbaalen.nl
Gelieve niet telefonisch reageren.
Eigen paard/pony meebrengen niet mogelijk.
Also available for foreigners

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 05:41 



 
Profiel   

MarjanB schreef
Ik heb in harskamp bij Resim stage gelopen/gewerkt. In dat jaar kwam Edward daar op stal. Hij reed met ling en gribaldi door de bak in passage en ik scheurde er zonder stuur langsheen met de jonge paarden. Heb echt een super leuke tijd gehad daar en kreeg ook heel veel kansen. Toch ben ik blij dat ik er niet in ben blijven werken. Er zit zoveel druk op tegenwoordig. Klinkt allemaal leuk maar ondertussen..


Hej wat leuk, dat moet rond de tijd zijn geweest dat ik daar ook ging werken. Bij mij was hij net aan het doorbreken met Lingh en ik heb hem ook vaak genoeg in de weg gereden. :o Wij moeten dan wel dezelfde paarden daar kennen/ gekend hebben.

TS: alleen maar goed dat je er goed over nadenkt en een topic hebt geopend, dat geeft toch veel informatie. Ik denk niet alleen voor jou maar ook voor anderen met dezelfde droom. Het is sowieso lastig om op je 18e de keuze te moeten maken voor de rest van je leven vind ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 07:51 



 
Profiel   

Maarre, even serieus, de keuze die je op je 18e maakt, dat is toch niet per se voor de rest van je leven?

Zijn zat mensen die zich 10/20/30 jaar later nog omscholen.

Nou is topsport misschien net iets anders, omdat veel mensen die in de topsport zitten daar al van jongs af aan mee bezig zijn. Maar qua studie/werk zou het fijn zijn als er niet zo enorm zwaar aan getild werd.
Ja, je toekomst is belangrijk. Maar het is niet in beton gegoten.
Beter leren ze je hoe het grote mensen leven gaat zijn, ter voorbereiding op later, ipv al het gehamer op het uitstippelen van je werkleven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 07:57 



 
Profiel   

YaraMaria schreef
Ondertussen ook de vader van het paard gevonden --> prachtige hengst met mooie gangen en ook hoog in de sport van wat ik begrepen heb (moeilijk contact met deze Spaanse mensen die amper Engels kunnen). Vader van het veulen moet ook een volbloed PRE zijn, want daarmee stonden ze naast elkaar op de wei en in de trailer.


Als je weet wie de vader is, zou ik in ieder geval met DNA onderzoek proberen een papier bij je veulen te krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 08:07 



 
Profiel   

Ik vind ook dat er teveel drama gemaakt word over de beslissing van je leven.
Alsof je nooit meer wat anders kunt gaan doen zeg.

Maar je mag wel verwachten dat iemand met 18 keuzes maakt die realistisch zijn.
Dromen over mee rijden met het Kader als je het B nog niet uit bent geweest.... nah.
Goed de wonderen zijn de wereld niet uit, maar de kans is wel erg klein.
Maar met het leuke paardje naar het Z rijden, ja waarom niet, leuk doel.

En dat is denk ik waar de mensen over "vallen"

En ik vind zelf de reacties hier erg mild, als die al teveel is, zeker niet het paardenvak als beroep gaan kiezen :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 08:09 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Ik vind ook dat er teveel drama gemaakt word over de beslissing van je leven.
Alsof je nooit meer wat anders kunt gaan doen zeg.

Maar je mag wel verwachten dat iemand met 18 keuzes maakt die realistisch zijn.
Dromen over mee rijden met het Kader als je het B nog niet uit bent geweest.... nah.
Goed de wonderen zijn de wereld niet uit, maar de kans is wel erg klein.
Maar met het leuke paardje naar het Z rijden, ja waarom niet, leuk doel.

En dat is denk ik waar de mensen over "vallen"

En ik vind zelf de reacties hier erg mild, als die al teveel is, zeker niet het paardenvak als beroep gaan kiezen :D

Haha dat sowieso.

Toen ik nog in de paardensector werkte, stond ik soms echt wel met tranen in mijn ogen, omdat mijn baas weer eens tegen me uitgevallen was.

Is ook 1 van de redenen dat ik gestopt ben.
Lange, zware dagen, laag loon en met een beetje pech dus ook een baas die een kort lontje heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 08:19 



 
Profiel   

Toen ik 16 was, dacht ik dat ik in de paarden wilde werken. Toen kwam ik erachter dat de meeste baantjes in de paarden nogal weinig betalen voor het harde werk dat je moet leveren. Toen ben ik heel iets anders gaan studeren. Na m'n studie ben ik heel wat anders gaan doen. Nu ben ik IT'er. :')

Wat je nu bepaalt, hoeft je niet in beton te gieten.

Daarnaast... Ik neem aan dat je de topsport overweegt, omdat sport je leuk lijkt (toch? of zou het alleen een carrière zijn?). Des te meer reden om 'gewoon' een trailer te regelen, je in te schrijven voor wedstrijden en kijken of je:
A. Talent hebt en punten binnensleept
B. Er zo van geniet dat je jezelf dit op hobbymatige of professionele wijze ziet doen.

Dat lijkt me echt het begin. Zet gewoon de stap. Misschien vindt je het onwijs leuk, misschien valt het enorm tegen. Je weet het niet als je het niet probeert.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 08:28 



 
Profiel   

Hier kunnen we wel denken en weten dat een beslissing niet voor het leven hoeft te zijn, maar dat is echt niet hoe het voorgeschoteld wordt. Zal ook afhangen van bijv ouders en omgeving. Sommige mensen doen al eeuwen hetzelfde en denken niet aan veranderen. Anderen veranderen wel van carriere.

Op je 18e kan je helemaal niet overzien wat de gevolgen zijn. Er wordt echt wel druk op je gelegd met alle keuzes.
Mijn generatie kon verschillende studies beginnen, weer stoppen en iets anders kiezen. Tegenwoordig is dat echt wel anders of het kost je veel geld.

Als je niet in de sport zit, heb je vaak geen idee hoe mensen daar zijn gekomen. Dan ben je niet als kind overal naartoe gesleept door je ouders. Als je dan nu om je heen ziet en hoort dat mensen in het kader rijden, kunnen er vragen komen hoe je daar kan komen. Dan heb je gewoon niet gezien of meegemaakt wat er aan vooraf is gegaan vaak.

We weten allemaal hoe je er kan komen, maar ik vind wel dat er erg weinig begrip is voor een heel jong iemand met wensen. Ja, dan moet je met je 18 even beseffen dat je nergens staat en keihard werken, mondje snoeren en gaan. Beter komt iemand er zelf achter hoe het echt is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 10:00 



 
Profiel   

Maar hoe zouden we dan moeten reageren?
Het mooier maken dan het is?
Ik zie hier namelijk gewoon hele realistische reacties van mensen die ervaring hebben met het traject.

Dat kan hard overkomen ja. Maar doen alsof het allemaal een groot ponykamp is, dat schept ook verkeerde verwachtingen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 10:04 



 
Profiel   

Toen ik 18 was wist ik totaal niet wat ik in de toekomst wilde...hield me daar niet mee bezig. Leefde met de dag. Werkte en was hard aan het sparen voor mijn uitzet want dat werd je toen altijd gezegd door je oude tantes vooral te doen.
(Dat is nu 32 jaar geleden :D)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 10:11 



 
Profiel   

Ik denk dat iedereen vooral valt over hoe snel TS wil gaan met de plannen. Dat ze bijvoorbeeld al aan het kijken is naar studies die rekening houden met topsport terwijl ze nog geen een officiele winstpunt gereden heeft. Dan schiet je jezelf gewoon voorbij.

Verder juich ik het zeker aan om je opties te verkennen. Ik ben 24, heb mijn studie afgerond maar ben er nog steeds niet uit wat ik wil. Dat is ook niet erg. En dromen mag. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 10:14 



 
Profiel   

Sherivey schreef
Maar hoe zouden we dan moeten reageren?
Het mooier maken dan het is?
Ik zie hier namelijk gewoon hele realistische reacties van mensen die ervaring hebben met het traject.

Dat kan hard overkomen ja. Maar doen alsof het allemaal een groot ponykamp is, dat schept ook verkeerde verwachtingen.


Dat zeg ik nergens.

Maar je kan je als volwassen, ervaren persoon eerst eens verplaatsen in een feitelijk groot kind van 18. Dat lijkt heel wat, maar is nog niks. Met 18 kom je echt net kijken en komt er veel op je af.

Wat iedereen op die leeftijd deed, maakt geen drol uit, want iedereen is anders.

TS heeft niet de kansen gehad en loopt met vragen rond. Heel veel weet ze dus niet en dat is logisch als je niet in de sport zit.

En soms moet iemand er gewoon zelf achter komen ipv horen; je bent te laat, je paard is niet goed genoeg etc. Als je nu op je 18e heel sterk voelt dat je zoiets graag zou willen, is het proberen echt geen ramp.
Wij weten dat het over een paar jaar anders kan zijn en ook anders mag zijn, maar als je nu opeens "volwassen" moet zijn en voor keuzes staat, heb je dat overzicht gewoon niet. Knap voor de mensen die toen al hun hele leven hadden uitgestippeld, maar heel veel mensen lopen nog jaren rond, zoekende naar wat ze willen en kunnen.

Weet je hoeveel jongens nog vele jaren hopen dat ze gescout worden door een voetbalclub? En heel soms gebeurt dat later nog of komen ze er via een omweg nog een keer bij. Ik weet uit ervaring met onze zoon dat rond je 8e/10e gescout worden, ook geen enkele garanties geeft voor je volwassen carriere. Heel veel willen het, proberen het en worden gescout, een heel klein handje vol komt er ook. Heel veel mannen zullen je vertellen dat het hun droom was om profvoetballer te worden en dat mag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 10:20 



 
Profiel   

Je hoeft echt niet nu iets te kiezen wat je de komende 10-20 jaar gaat doen. De meeste mensen doen iets totaal anders dan waar ze voor opgeleid zijn.
En een jaar iets proberen en daarna toch wat anders gaan doen, is echt geen ramp.
Durf je het niet aan. Ook niets om je voor te schamen. Ga dan studeren en doe het rijden het er naast. Gaat het rijden super goed,kun je altijd nog je studie op een laag pitje zetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 11:33 



 
Profiel   

Mijn dochter wil ook heel graag "in de paarden" en natuurlijk ook "hoog" rijden.
Dat mag wat mij betreft, maar ik wil graag wel dat ze een studie afrondt waar ze wat aan heeft.
Ze studeert nu HBO fysiotherapie en als ze daarmee klaar is wil ze door naar dierfysio.
Verder heeft ze 2 paarden die ze nu in de sport uitbrengt op M niveau. 1 voor de verkoop en een om hogerop mee te komen. Er wordt iedere week met alle twee de paarden gelest. En wedstrijden gereden.
Met haar studie en de paarden heeft ze geen tijd om te werken en dus betalen wij tot nu toe alle kosten. En dat is veel kan ik je zeggen. Met de verkoop van 1 paard proberen we die kosten dan een beetje te dekken.
En staat er weer een volgend jonkie om op te leiden en t.z.t. weer te verkopen.
Heb het er graag voor over om haar voldoende ervaring op te laten doen. En dit kan ze dan doen naast haar studie. Haar doel is om straks met alle kennis die ze zo vergaart vanuit haar studie en het paard rijden een totaal pakketje te kunnen bieden met het opleiden van paarden en lesgeven (vanaf zadelmak maken tot een hoger niveau) en het totale management eromheen. Zo kan ze dan ook in de paarden werken. Qua rijden is in ieder geval subtop voorlopig haar doel. Dat is grofweg de planning, maar je moet natuurlijk ook wel een dosis geluk hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 11:58 



 
Profiel   

Babootje schreef
Mijn dochter wil ook heel graag "in de paarden" en natuurlijk ook "hoog" rijden.
Dat mag wat mij betreft, maar ik wil graag wel dat ze een studie afrondt waar ze wat aan heeft.
Ze studeert nu HBO fysiotherapie en als ze daarmee klaar is wil ze door naar dierfysio.
Verder heeft ze 2 paarden die ze nu in de sport uitbrengt op M niveau. 1 voor de verkoop en een om hogerop mee te komen. Er wordt iedere week met alle twee de paarden gelest. En wedstrijden gereden.
Met haar studie en de paarden heeft ze geen tijd om te werken en dus betalen wij tot nu toe alle kosten. En dat is veel kan ik je zeggen. Met de verkoop van 1 paard proberen we die kosten dan een beetje te dekken.
En staat er weer een volgend jonkie om op te leiden en t.z.t. weer te verkopen.
Heb het er graag voor over om haar voldoende ervaring op te laten doen. En dit kan ze dan doen naast haar studie. Haar doel is om straks met alle kennis die ze zo vergaart vanuit haar studie en het paard rijden een totaal pakketje te kunnen bieden met het opleiden van paarden en lesgeven (vanaf zadelmak maken tot een hoger niveau) en het totale management eromheen. Zo kan ze dan ook in de paarden werken. Qua rijden is in ieder geval subtop voorlopig haar doel. Dat is grofweg de planning, maar je moet natuurlijk ook wel een dosis geluk hebben.

Maar wel een prima plan. En met de richting (dier)fysio kun je volgens mij best wel aan het werk komen.

Wel pittig, lijkt me, alles bij elkaar gezien. Maar wel fijn dat het zo kan :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 12:09 



 
Profiel   

Babootje schreef
Mijn dochter wil ook heel graag "in de paarden" en natuurlijk ook "hoog" rijden.
Dat mag wat mij betreft, maar ik wil graag wel dat ze een studie afrondt waar ze wat aan heeft.
Ze studeert nu HBO fysiotherapie en als ze daarmee klaar is wil ze door naar dierfysio.
Verder heeft ze 2 paarden die ze nu in de sport uitbrengt op M niveau. 1 voor de verkoop en een om hogerop mee te komen. Er wordt iedere week met alle twee de paarden gelest. En wedstrijden gereden.
Met haar studie en de paarden heeft ze geen tijd om te werken en dus betalen wij tot nu toe alle kosten. En dat is veel kan ik je zeggen. Met de verkoop van 1 paard proberen we die kosten dan een beetje te dekken.
En staat er weer een volgend jonkie om op te leiden en t.z.t. weer te verkopen.
Heb het er graag voor over om haar voldoende ervaring op te laten doen. En dit kan ze dan doen naast haar studie. Haar doel is om straks met alle kennis die ze zo vergaart vanuit haar studie en het paard rijden een totaal pakketje te kunnen bieden met het opleiden van paarden en lesgeven (vanaf zadelmak maken tot een hoger niveau) en het totale management eromheen. Zo kan ze dan ook in de paarden werken. Qua rijden is in ieder geval subtop voorlopig haar doel. Dat is grofweg de planning, maar je moet natuurlijk ook wel een dosis geluk hebben.


Netjes hoor. Goede basis straks en voor stabiliteit vast goed te starten met humane praktijk.

Maar dan is de vraag; Vanaf hoe oud doe je dat al? Had ze al goede pony's? Ging je veel wedstrijden af en hoeveel les had ze toen?
Is het al lang een wens of pas sinds kort?
En hoe lang wil en kan je blijven sponsoren?

Wat ik veel ben tegengekomen is toch ook veel ouders die zelf niks met paarden hebben en 1 uurtjes les al een luxe vinden. Als mensen dan gaan werken en zelf mogen beslissen, maken ze andere keuzes dan de mogelijkheden die ze eerder hadden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 12:26 



 
Profiel   

Babootje schreef
Mijn dochter wil ook heel graag "in de paarden" en natuurlijk ook "hoog" rijden.
Dat mag wat mij betreft, maar ik wil graag wel dat ze een studie afrondt waar ze wat aan heeft.
Ze studeert nu HBO fysiotherapie en als ze daarmee klaar is wil ze door naar dierfysio.
Verder heeft ze 2 paarden die ze nu in de sport uitbrengt op M niveau. 1 voor de verkoop en een om hogerop mee te komen. Er wordt iedere week met alle twee de paarden gelest. En wedstrijden gereden.
Met haar studie en de paarden heeft ze geen tijd om te werken en dus betalen wij tot nu toe alle kosten. En dat is veel kan ik je zeggen. Met de verkoop van 1 paard proberen we die kosten dan een beetje te dekken.
En staat er weer een volgend jonkie om op te leiden en t.z.t. weer te verkopen.
Heb het er graag voor over om haar voldoende ervaring op te laten doen. En dit kan ze dan doen naast haar studie. Haar doel is om straks met alle kennis die ze zo vergaart vanuit haar studie en het paard rijden een totaal pakketje te kunnen bieden met het opleiden van paarden en lesgeven (vanaf zadelmak maken tot een hoger niveau) en het totale management eromheen. Zo kan ze dan ook in de paarden werken. Qua rijden is in ieder geval subtop voorlopig haar doel. Dat is grofweg de planning, maar je moet natuurlijk ook wel een dosis geluk hebben.


Wat mooi dat je dit je dochter kunt bieden! Ik denk dat jullie een mooie balans te pakken hebben, wel in de paarden maar ook iets achter de hand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 12:32 



 
Profiel   

Toen ik 18 was deed ik ook fulltime aan topsport. Heb ik echt niet heel m’n leven gedaan hoor. Vanaf m’n 21e gaan studeren, daarna gaan werken in dat veld. Nu inmiddels weer van veld veranderd, nog een keer geëmigreerd, en weer terug geremigreerd. Alles is zo “vast” als je het zelf maakt. Het feit dat ts zich niet uit het veld laat slaan door de reacties, geeft alleen maar aan dat ze een potentiële topsport mentaliteit heeft :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 12:40 



 
Profiel   

Babootje schreef
Mijn dochter wil ook heel graag "in de paarden" en natuurlijk ook "hoog" rijden.
Dat mag wat mij betreft, maar ik wil graag wel dat ze een studie afrondt waar ze wat aan heeft.
Ze studeert nu HBO fysiotherapie en als ze daarmee klaar is wil ze door naar dierfysio.
Verder heeft ze 2 paarden die ze nu in de sport uitbrengt op M niveau. 1 voor de verkoop en een om hogerop mee te komen. Er wordt iedere week met alle twee de paarden gelest. En wedstrijden gereden.
Met haar studie en de paarden heeft ze geen tijd om te werken en dus betalen wij tot nu toe alle kosten. En dat is veel kan ik je zeggen. Met de verkoop van 1 paard proberen we die kosten dan een beetje te dekken.
En staat er weer een volgend jonkie om op te leiden en t.z.t. weer te verkopen.
Heb het er graag voor over om haar voldoende ervaring op te laten doen. En dit kan ze dan doen naast haar studie. Haar doel is om straks met alle kennis die ze zo vergaart vanuit haar studie en het paard rijden een totaal pakketje te kunnen bieden met het opleiden van paarden en lesgeven (vanaf zadelmak maken tot een hoger niveau) en het totale management eromheen. Zo kan ze dan ook in de paarden werken. Qua rijden is in ieder geval subtop voorlopig haar doel. Dat is grofweg de planning, maar je moet natuurlijk ook wel een dosis geluk hebben.


Lijkt mij heel realistisch zo!

Ik ben een paar jaartjes ouder (23) en stond op mijn 18e met hetzelfde idee: wat nu?

Heb rationeel gekozen voor een opleiding met goede baankans en daarnaast lekker de sport met mijn eigen paard.

Rij inmiddels ZZ-licht en subtop lijkt een realistische toekomst. Zware Tour zou heel gaaf zijn maar dat is misschien wat te hoog gegrepen. En dan is Zware Tour nog niet eens Kader.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 12:42 



 
Profiel   

superpony schreef
Wat ik veel ben tegengekomen is toch ook veel ouders die zelf niks met paarden hebben en 1 uurtjes les al een luxe vinden. Als mensen dan gaan werken en zelf mogen beslissen, maken ze andere keuzes dan de mogelijkheden die ze eerder hadden.



Ik haal dit er even tussenuit, want dat heb ik ook vaak gezien, dochter krijgt een paard en er wordt gelijk gestopt met lessen omdat niet meer nodig is.

Juist dan is goede begeleiding nodig, zeker als er ambities richting sport zijn.

En voor TS, voordat je een beetje richting topsport gaat ben je echt een paar jaar verder. Kies dus voor een fijne opleiding en ga daarnaast lekker aan de gang.
Mocht de top niet haalbaar zijn heb je in ieder geval een opleiding waar je op terug kan vallen.
De keus om verder te gaan in de sport hoeft nog niet nu. Daarvoor is het te vroeg gezien de leeftijd van jouw paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 12:45 



 
Profiel   

Ik heb zelf ook altijd gereden op recreatief niveau; wel wedstrijden. Voor meer had ik eenvoudigweg geen tijd en ook niet het materiaal. Toen mijn dochter 5 was is ze gaan pony rijden, vond het heel erg leuk en had er ook aanleg voor. Ze heeft altijd pony's kunnen leasen die bij haar leeftijd pasten. Is met FNRS wedstrijdjes begonnen en mocht later een pony uitbrengen in KNHS wedstrijden bij de pony's. Een B/C Welshje. Daarna heeft ze nog een D-tje gereden en toen die was verkocht door de eigenaar is ze onze eigen E pony (een welshcob) gaan rijden en daar heeft ze wedstrijdjes mee gereden en heeft ze gesprongen. Nadat we die pony hebben moeten laten inslapen hebben we een "echt" paard voor haar gekocht. Een 2,5 jarige die ze zelf zadelmak heeft gemaakt en is gaan opleiden. Toen was mn dochter 17. Met goede begeleiding natuurlijk. Het bleek haar soulmate, de spreekwoordelijke passende handschoen. Helaas hebben we die moeten laten inslapen, agv een aangeboren afwijking in de schoft. Toen mocht hij net Z starten hebben we een jaar lang kreupel gehad zonder dat we konden vinden wat hij had.
Inmiddels hadden we een tweede staan, een 3 jarige merrie. Met de bedoeling om haar meer ervaring te laten opdoen. Die was wat te jeugdig en hebben we laten dekken. Daarom hebben we toch nog 1 onbeleerd paard gekocht voor haar om wat om handen te hebben en dan weer te verkopen. Die is wat langer gebleven dan we eigenlijk van plan waren is nu 5 jaar en loopt M dressuur. Kan ook leuk springen.
Naast onze merrie hebben die inmiddels ook op M niveau is, hebben we dan nu nog een 2 jarige "in de steigers" :D
Ze heeft dus nooit dure pony's gehad die al helemaal "klaar" waren.
Wel heb ik altijd heel veel geïnvesteerd in (prive)les, meestal 2 x per week. En kon haar zelf natuurlijk ook altijd helpen.
Dus het was zeker niet een geplaveide weg en het jeugdkader zat er ook niet in :+ Maar wel heel veel geleerd van dit traject. (Bv om altijd rug en halsfoto's te nemen ook als je een 2,5 jarige koopt :+ ).
En omdat ik zelf ook reed, had ik ook een goed idee welke instructie nodig was en haar de basis van wat wel en niet kon met een paard mee kunnen geven.
Maar met de paarden die ze nu heeft kan ze zeker verder komen. (Is 24 nu). Is zelf heel ambitieus en secuur met de paarden als het om trainen gaat; gaat altijd zelf naar de paarden en laat ze nooit staan.

Overigens hebben we een goede opleiding altijd als randvoorwaarde gesteld. Want in de paarden is leuk, maar een ongeluk zit in een klein hoekje en daar gaat dan je paardencarriere. Als je dan verder geen opleiding hebt ben je wel de sjaak.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 13:00 



 
Profiel   

Frummels schreef
Toen ik 18 was deed ik ook fulltime aan topsport. Heb ik echt niet heel m’n leven gedaan hoor. Vanaf m’n 21e gaan studeren, daarna gaan werken in dat veld. Nu inmiddels weer van veld veranderd, nog een keer geëmigreerd, en weer terug geremigreerd. Alles is zo “vast” als je het zelf maakt. Het feit dat ts zich niet uit het veld laat slaan door de reacties, geeft alleen maar aan dat ze een potentiële topsport mentaliteit heeft :)


Ik denk oprecht dat mensen die wat jonger de sport in rollen er toch anders in staan. Die maken al van alles mee en leren ook van het traject.

Maar het besef dat een keuze niet voor altijd is, leeft in Nederland nog niet zo.

Op school wordt er heel erg jong al gedaan aan kiezen. Voor veel vast geen probleem, maar voor sommigen echt wel.
Ik had bijv spijt van mn vakkenpakket en deze met moeite nog kunnen aanpassen. Ik voelde veel druk. Wat ik wilde ( iets met de paarden of anders dieren ) mocht niet, want je kan leren en daar is niks mee te verdienen. Dus toen er van alles mis ging een tijd gestopt met school en daarna studie's wezen hoppen. Maar toen kon dat nog een beetje.....

Onze zoon moest kiezen, koos een HBO studie, had spijt en gestopt. Heeft nog 2 andere studies gestart, maar hij is terug naar waar zijn hart is, de horeca. En wij hebben echt altijd gezegd; doe wat je leuk vindt, je kan altijd nog gaan studeren of iets anders gaan doen. Maar financieel is dat echt wel een heel ander verhaal dan vroeger. Dus je voelt wel degelijk de druk als jongere om de juiste keuzes te maken.

Ik zeg wel altijd; doe zoveel mogelijk als je jong bent. Dan kan je vaak nog makkelijker leren en heb je nog minder verantwoordelijkheden. Met een huis, vaste lasten en evt kinderen wordt het echt niet veel makkelijker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 15:18 



 
Profiel   

superpony schreef
Frummels schreef
Toen ik 18 was deed ik ook fulltime aan topsport. Heb ik echt niet heel m’n leven gedaan hoor. Vanaf m’n 21e gaan studeren, daarna gaan werken in dat veld. Nu inmiddels weer van veld veranderd, nog een keer geëmigreerd, en weer terug geremigreerd. Alles is zo “vast” als je het zelf maakt. Het feit dat ts zich niet uit het veld laat slaan door de reacties, geeft alleen maar aan dat ze een potentiële topsport mentaliteit heeft :)


Ik denk oprecht dat mensen die wat jonger de sport in rollen er toch anders in staan. Die maken al van alles mee en leren ook van het traject.

Maar het besef dat een keuze niet voor altijd is, leeft in Nederland nog niet zo.

Op school wordt er heel erg jong al gedaan aan kiezen. Voor veel vast geen probleem, maar voor sommigen echt wel.
Ik had bijv spijt van mn vakkenpakket en deze met moeite nog kunnen aanpassen. Ik voelde veel druk. Wat ik wilde ( iets met de paarden of anders dieren ) mocht niet, want je kan leren en daar is niks mee te verdienen. Dus toen er van alles mis ging een tijd gestopt met school en daarna studie's wezen hoppen. Maar toen kon dat nog een beetje.....

Onze zoon moest kiezen, koos een HBO studie, had spijt en gestopt. Heeft nog 2 andere studies gestart, maar hij is terug naar waar zijn hart is, de horeca. En wij hebben echt altijd gezegd; doe wat je leuk vindt, je kan altijd nog gaan studeren of iets anders gaan doen. Maar financieel is dat echt wel een heel ander verhaal dan vroeger. Dus je voelt wel degelijk de druk als jongere om de juiste keuzes te maken.

Ik zeg wel altijd; doe zoveel mogelijk als je jong bent. Dan kan je vaak nog makkelijker leren en heb je nog minder verantwoordelijkheden. Met een huis, vaste lasten en evt kinderen wordt het echt niet veel makkelijker.


Hier hetzelfde hoor. Iets in de paarden lag voor mij niet in het verschiet, want mijn ouders hadden er niks mee en er ook geen geld voor. Ik heb niet gestudeerd, ben heel jong gaan werken en er studies naast gaan doen dus het is uiteindelijke wel goed gekomen. De goede baan is er gekomen en uiteindelijk ook de paarden.
Maar op de leeftijd dat ik moest kiezen wist ik ook niet wat ik wilde en stelde een loopbaanvoorlichting ook nog niks voor. Meisjes in de zorg en jongens "iets technisch" was zo'n beetje wat je keuzes waren.
Nu is er wel betere voorlichting maar inderdaad als je studie toch niet past, maar weinig gelegenheid om nog te switchen. Of een pauze in te lassen, zeker als je het thuis financieel niet breed hebt.

Inmiddels is het zo dat je minimaal HBO op zak moet hebben wil je een baan kunnen krijgen met voldoende vooruitzichten om zelfstandig te kunnen wonen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 15:37 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 13 van de 15 [ 364 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen