Hoe kom je in de (top)sport?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janneke2

Berichten: 22772
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 13:21

PRE's kunnen uitstekend functioneren in de topsport.
TS sprak trouwens van een halfbloed PRE.

Maar je moet wel het ras kennen. (Ik heb veel ellende gezien met 'een pre komt makkelijk in de krul en verder doe ik alsof het een kwpn'er is'.)

parnassia
Berichten: 829
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 13:26

Tip:
probeer een fokker te vinden van fijne paarden; als jij een nette ruiter bent dan zou het kunnen zijn dat je mag beginnen met een jonger paard. Win-win; fokker is geen honderden euro's kwijt aan de opleiding van zijn paard en jij krijgt de kans om talentvolle(re) paarden te rijden.

Maar:
lef nodig
door weer en wind (stallen ze de paarden niet bij een prof, dan hebben ze vaak ook niet zelf de beschikking over een buitenbak)
mensenkennis nodig!!
drachtige merries / soms maar korte periode kunnen rijden (dracht/verkoop)

tengeltje11
Berichten: 7142
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 13:26

Wie had geen wilde dromen op zijn 18de?
Groot dromen is geen enkel probleem, start er gewoon aan en zie waar je strand. Niets verloren toch?

DuoPenotti

Berichten: 29676
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 13:28

tengeltje11 schreef:
Wie had geen wilde dromen op zijn 18de?
Groot dromen is geen enkel probleem, start er gewoon aan en zie waar je strand. Niets verloren toch?

Op je 9e?
Als je 18 bent mag het toch wel iets realistischer? :)

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 13:30

Janneke2 schreef:
PRE's kunnen uitstekend functioneren in de topsport.
TS sprak trouwens van een halfbloed PRE.

Maar je moet wel het ras kennen. (Ik heb veel ellende gezien met 'een pre komt makkelijk in de krul en verder doe ik alsof het een kwpn'er is'.)

een Kwpn kan ook uitstekend functioneren in de topsport maar toch zijn het maar een handje vol paarden die het lopen naast de duizenden paarden die het niet doen.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 13:31

@Janneke2 PRE zou niet mijn eerste keuze zijn moest ik een topsportpaard zoeken…
Qua gangen zijn ze toch veel minder voordelig gebouwd dan zo’n echte dressuurgefokte KWPNer.
Is hetzelfde in de western. Er is wel ooit eens een haflinger geweest die op hoog niveau reining liep. En de basis lukt ook nog wel, maar mensen die echt verder in de sport willen gaan uiteindelijk toch over naar een quarter.

SheeNegro

Berichten: 1510
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 13:32

Ik weet niet of je bekend met dressagepro? Anders is dat wel een leuke investering, ook het inspiratieboek lijkt me wel iets voor jou. Het helpt jouw doelen vorm te geven en de weg er naartoe te visualiseren.
Verder is dressagepro een heel leuk leerplatform, zo kun je in de tijd dat je zoekt naar een geschikte instructeur, auto en trailer toch al aan de slag met je trainingen.

Voor wedstrijden te rijden is gewoon starten bij het begin wat je moet doen, alleen even kiezen bij welke federatie je dat wilt doen. Ik denk dat je van Nederland bent, daar ben ik niet in thuis, maar daar heb je ook wel zoiets als de LRV, dat is hier in België toch goedkoper dan de andere federaties en het leuke aan deze vind ik de mogelijkheid om laagdrempelig alle disciplines te kunnen doen: dressuur, springen en eventing. Vanuit de LRV kan je de topsport niet in, dat kan alleen met bv de KHNS, maar het is wel een mooie start.

Sherivey
Berichten: 8669
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 13:34

sevke schreef:
@Janneke2 PRE zou niet mijn eerste keuze zijn moest ik een topsportpaard zoeken…
Qua gangen zijn ze toch veel minder voordelig gebouwd dan zo’n echte dressuurgefokte KWPNer.
Is hetzelfde in de western. Er is wel ooit eens een haflinger geweest die op hoog niveau reining liep. En de basis lukt ook nog wel, maar mensen die echt verder in de sport willen gaan uiteindelijk toch over naar een quarter.

Dat dus. Uitzonderingen zijn er altijd qua ras. Maar het ene ras presteert nu eenmaal beter in bepaalde discipline dan de ander.

Zo zie je in de endurance op hoog niveau voornamelijk Arabisch en Engels Volbloed meelopen.
Natuurlijk is er vast wel eens een KWPN of Haflinger die het ver schopt, maar dat zie je niet zo veel.

Sizzle

Berichten: 35702
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 13:35

DuoPenotti schreef:
tengeltje11 schreef:
Wie had geen wilde dromen op zijn 18de?
Groot dromen is geen enkel probleem, start er gewoon aan en zie waar je strand. Niets verloren toch?

Op je 9e?
Als je 18 bent mag het toch wel iets realistischer? :)


Ik had mijn toekomstige pension stal al helemaal op ruitjespapier in de juiste verhoudingen uitgetekend rond die leeftijd.
Je bent nooit te oud om groots te dromen. Wel moet je ook gewoon beginnen anders wordt het zeker niets. Die stal is er bij mij dus nooit gekomen want dan had ik daar meer mijn best voor moeten doen en andere prioriteiten moeten stellen.

In een basisschool vriendenboekje staat op 1 van de bladzijden bij wensen voor de toekomst: „dat ik naar de OS mag“. Die persoon heeft het daadwerkelijk tot het reserve team bij 1 van de OS gehaald :j
Maar daar moet wel bij gezegd worden dat die er toen al 200% mee bezig was. Trainen trainen trainen.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 17-05-22 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Estribo

Berichten: 1813
Geregistreerd: 26-03-06
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 13:36

DuoPenotti schreef:
tengeltje11 schreef:
Wie had geen wilde dromen op zijn 18de?
Groot dromen is geen enkel probleem, start er gewoon aan en zie waar je strand. Niets verloren toch?

Op je 9e?
Als je 18 bent mag het toch wel iets realistischer? :)


Een droom hoeft helemaal niet realistisch te zijn. De stappen om er te komen, die moeten realistisch zijn ;)
Met groot dromen is niets mis en laat je vooral niet tegen houden door wat mensen zeggen. Als je echt iets wilt, moet je ervoor gaan. :) Begin bij het begin en zorg ervoor dat je het plezier (voor zowel je zelf als voor je paard) voorop laat staan). Ontdek alle hobbels in de weg, want die kom je hoe dan ook tegen. Wij kunnen je van alles vertellen, maar uiteindelijk zul je het zelf tegen moeten komen om ervan te kunnen leren.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 13:37

@Amiigo: inderdaad! Ik citeer mezelf nog even:

Citaat:
Hoeveel van de topgefokte veulens komen in de topsport? En dan bedoel ik echt uit bevestigde foklijnen. Niet meer dan 5%. En hoeveel daarvan hebben een PRE afkomst?


Als je echt de (sub)topsport in wil, waarom het jezelf dan al moeilijk maken met een minder interessant gefokt paard?
Dromen is niet verkeerd, maar blijf realistisch!

DuoPenotti

Berichten: 29676
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 13:41

ja oke dan je stappen moeten realistisch zijn en dat zijn ze niet.
Dan kun je natuurlijk dromen tot je een ons weegt maar dat gaat dan nooit gebeuren.
En dan heeft een topic als dit niet echt veel zin.. maar goed mijn idee er van :)

En met mijn 18 was ik wel al lang en breed uit gedagdroomd in dingen die gewoon niet haalbaar zijn, zoals bij de junioren starten.
Maar goed, iedereen staat anders in het leven natuurlijk. ;)

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Hoe kom je in de (top)sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 13:45

DP: das waar. Misschien heeft TS wel hele vermogende ouders die morgen een geroutineerd GP-paard voor haar kunnen kopen en 3Xweek lessen bij Anky.
Dan wordt het opeens wel een realistisch verhaal. En anders, tja, dromen zijn leuk, zolang je de realiteit maar niet uit het oog verliest.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 13:45

Persoonlijke ervaring heb ik wel, niet perse om in de top te komen, maar wel om professioneel in de sport te kunnen werken.

Ik heb zelfs nog nooit een eigen paard gehad, en dus ook niet de financiën.

Ik heb gemerkt dat je door kansen te pakken die anderen bieden best een eind kan komen.
Zo mocht ik van mijn manege op een schoolmaster wedstrijden gaan rijden. Die waren eens per maand op eigen terrein, en ik mocht twee keer per jaar mee met de vrachtwagen naar kampioenschappen of grote concoursen.

Ondertussen reed ik vanalles bij, voor zwangerschappen, vakanties, mensen die bang waren geworden van hun paarden en later ook voor de verkoop en voor fokkers.
In weekenden en vakanties heb ik op stallen gewerkt, als groom, als ruiter, als instructeur. Ik heb met een van mijn bijrijdpaarden de ORUN gehaald.

En ondertussen studeerde ik ook nog, al heb ik door al het paarden gebeuren wel twee jaar vertraging opgelopen.
Na mijn afstuderen heb ik in verschillende landen gewerkt als groom en ruiter.
Maar ik ben toch eigenlijk steeds teruggekeerd naar een 'gewone' baan in Nederland.

Dat om twee redenen:
Financiële zekerheid, veel van het paardenwerk betaalde weinig. Dat vond ik toch niet prettig. Je leert veel en kan een dijk van een CV opbouwen. Maar aan het einde heb je geen pensioen en niks van je werk is je eigendom.

En ik was uiteindelijk toch niet die getalenteerde ruiter met genoeg lef en doorzettingsvermogen om dagelijks een hele bips jonge sportpaarden te rijden. Iets waar je wel veel van leert trouwens.

Nu heb ik toevallig weer werk met/in de paarden. Maar eigenlijk zie ik de paardensport als hobby :)

DuoPenotti

Berichten: 29676
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 13:47

Maar met zulke ouders zou er dan niet al een leuk vrachtwagentje zijn geweest en al een paar keer Z bij de pony's zijn gereden?
Want dat zijn meestal toch de ruiters die doorstromen, als alles verder mee zit, naar de top.

Maar goed dromen mag, dat is waar :)


sevke schreef:
DP: das waar. Misschien heeft TS wel hele vermogende ouders die morgen een geroutineerd GP-paard voor haar kunnen kopen en 3Xweek lessen bij Anky.
Dan wordt het opeens wel een realistisch verhaal. En anders, tja, dromen zijn leuk, zolang je de realiteit maar niet uit het oog verliest.

Sizzle

Berichten: 35702
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 13:48

Duopenotti, Ik wordt dit jaar 44 en droom af en toe nog steeds dat ik met mijn poowni allemaal prijzen ga winnen en dat ze keuringskampioen wordt.
Ook ben ik in de trein nog steeds zonder zadel door de velden aan het galopperen en over hekken aan het springen waar we langsrazen.
Dat dit niet gaat gebeuren is me helder.

Maar niet meer in het wilde weg kunnen dagdromen lijkt me vreselijk saai.

Echter wil TS geen droom maar werkelijkheid. En dan is stap 1 toch heus die startpas kopen en een geschikt paard regelen.
De wens over de OS in het vriendenboekje is immers ook uitgekomen ookal was dat toen nog 20 jaar eerder.
Er is veel mogenlijk, maar dan moet je wel opstaan gaan DOEN.

DuoPenotti

Berichten: 29676
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 13:53

Sizzle
Maar het gaat me hier ook niet om het dromen terwijl je weet dat het geen werkelijkheid word.
lekker blijven doen ja, 2 voetjes op de grond maar eens wegzweven. Ik zweef met mijn beperkingen ook naar het Z met mijn merrie :D
Het gaat om de niet realistische beeld en dat ook niet lijken te zien.


Dat schreef ik dus ook, het mag op je 18e wel realistischer.


DuoPenotti schreef:
tengeltje11 schreef:
Wie had geen wilde dromen op zijn 18de?
Groot dromen is geen enkel probleem, start er gewoon aan en zie waar je strand. Niets verloren toch?

Op je 9e?
Als je 18 bent mag het toch wel iets realistischer? :)

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 13:54

DuoPenotti schreef:
Maar met zulke ouders zou er dan niet al een leuk vrachtwagentje zijn geweest en al een paar keer Z bij de pony's zijn gereden?
Want dat zijn meestal toch de ruiters die doorstromen, als alles verder mee zit, naar de top.

Maar goed dromen mag, dat is waar :)


sevke schreef:
DP: das waar. Misschien heeft TS wel hele vermogende ouders die morgen een geroutineerd GP-paard voor haar kunnen kopen en 3Xweek lessen bij Anky.
Dan wordt het opeens wel een realistisch verhaal. En anders, tja, dromen zijn leuk, zolang je de realiteit maar niet uit het oog verliest.


jij schrijft, ik denk ;)

pol013

Berichten: 9008
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 14:01

Over ambities. Ik denk dat het volgende onderscheid helpt. Het wordt al eerder aangekaart.

Je lange termijn doelstellingen. De stip op de horizon mag best ambitieus zijn. Topsport. Als dat is waar jij warm van wordt: doen!!!!
Je korte en middellange termijn doelen moeten echter steeds realistischer en kleiner zijn.

Je eerste paar korte termijn doelen zullen omvatten:
Je paard fijn opleiden en je eerste wedstijden gaan starten. Dat zijn echt je allereerste stappen.

Benodigdheden zijn dan een stal waar een fijne lesgever is + waar wedstrijden gereden worden/ een auto met trailer. Ik heb de voorkeur voor optie 2 omdat je dan meerdere vliegen in 1 klap slaat maar het kan allebei.

Bij je middellange termijn doelen kunnen dan sponsoring/influencer worden zitten en je druk maken over hoe je het combineert met je studie. Breng ze in kaart en bepaal of er zaken zijn waar je nu aan moet werken.
Sponsoring krijgen alleen op basis van je ambitie is erg lastig. Ik heb gewerkt bij een bedrijf waar ik dat soort aanvragen binnen kreeg en ging er gewoon scheel van kijken. Er komen genoeg aanvragen binnen van veeeel betere ruiters die niet eens kans maken. Als je het via kennissen kunt regel wordt het al een heel klein beetje makkelijker. Nog makkelijker wordt het als je een unieke positie hebt. Niveau en frequentie van je zichtbaarheid/bereik helpen dan. Maar daar ben je nog niet.
maak plannen, brainstorm maar pin je er nog niet op vast.

En je lange termijn doel. Geniet er van, droom er over, visualiseer. Punt er krcht uit. Maar laat het niet verlammend werken (zoals nu een klein beetje door je post heen klinkt)

En hoeveel mensen redden het? Bekijk alleen de gemiddelde startlijst eens. Zeg dat 50% van de wedstrijdruiters Z zou willen starten als ze op wedstrijd gaan. Bekijk dan maar eens het aantal B starts en dan het aantal Z starts. Dat zegt al aardig hoe lastig het is. En kijk dan eens hoe groot (klein) het groepje is dat subtop start.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 14:03

Duopenotti, Dat is dan heel persoonlijk.

Juist rond die leeftijd wil men dat je beslissingen neemt. Je moet een vervolgopleiding kiezen, vaak heb je al een bijbaantje of begin je daarmee.
Dan krijgen mensen voor hun gevoel een financiele onafhankelijkheid, het idee dat ze zelf mogen en moeten kiezen.

Genoeg mensen die nooit een paard mochten en rond die leeftijd hun eerste, eigen paard bij elkaar spaarden.

Je weet niet hoe iemands leven eruit zag, hoe lang dit al in iemands hoofd speelt en nu denkt; ik wil het, kan het nog etc.
18 mag dan zogenaamd volwassen zijn, maar je bent dan echt nog heel jong. Ik denk dat veel mensen zichzelf toen al heel wat vonden, maar daar nu lachend op terugkijken.

Het is ook echt een keus die je moet maken als je echt wilt. Als de sport echt je werk zou worden, is dat een full time job. Maar het is heel verstandig om de studie wel af te maken. Daarom zei ik al eerder; ik weet meer mensen die juist tijdens de studie een stapje terug doen OF al heel fanatiek zijn en het ernaast kunnen doen, gesponsord en geholpen door de ouders.
Dan leren ze in de auto/vrachtwagen, tussen de starts door etc. Ze hoeven er geen bijbaantje naast te hebben.

Of je groom of jonge ruiter wordt ergens, hangt af van de stal. Maar heel veel bieden zich aan en vallen af. Iemand die heel hard werkt, nooit klaagt, er altijd is etc, die krijgen soms een kans. Maar dat gaat ten koste van een studie.

Je kan met je eigen paard wel in de B starten en omhoog klimmen, maar ik kwam altijd mensen tegen die rond de M al vastliepen. En weinig mensen die bij serieus en hard trainen verder komen dan het ZZ.
Ook omdat niet iedereen meerdere paarden kan onderhouden, zijn of haar paard wil verkopen etc.
Heel veel mensen vinden het op een gegeven moment gewoon mooi wat ze hebben bereikt en weten dan wat ze ervoor over hebben gehad.

DuoPenotti

Berichten: 29676
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 14:08

SP
ja nu kan het en wil ik het, prima.
Maar niet met een net bevallen 4 jarige Pre, nog nooit wedstrijden gereden, geen vervoer, niet het doel kader enz.
Is het doel ik wil met mijn pre Z worden en dan daarna kijken of ik nog hoger kan komen, dan zeg ik, mooi realistisch doel :j
Ga zorgen voor vervoer, les en een startkaart en begin :j
En dan is het inderdaad bij vele nog steeds een droom die in de L van levenslang stopt....

En dit topic is geen topic van wat zijn jou dromen, ze hoeven niet realistisch te zijn, maar als alles kon, wat is dan je droom.... dan krijg je andere antwoorden denk ik :D

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 14:12

Nog wat tips voor je huidige situatie.

Als auto met trailer bekostigen lastig is. Zoek een (pensionstal) die ook KNHS wedstrijden organiseert. Of er een op wandel/rij-afstand vandaan. Dan kan je altijd meedoen.

Je kan ook zoeken of er een paardentaxi in de buurt is. Is niet goedkoop, maar wellicht wel goedkoper dan verhuizen naar een stal waar ze wedstrijden organiseren.

Of je kijkt of je in de buurt een grote stal is die een stal ruiter of groom zoekt. Meestal mag je je eigen paard meebrengen/daar stallen.
Eigenlijk is het hebben van een eigen paard soms zelfs belemmerend voor je ambities. Je hebt er kosten aan, je bent minder flexibel en de kansen dat het een topper is zijn relatief klein.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110719
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 14:14

Stuur bokker Katja eens een berichtje.
Zij heeft op latere leeftijd in de topsport (dressuur) gereden en kan je er veel meer over vertellen :)
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 17-05-22 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 14:19

Kelly_ann: als je echt (sub)top wil rijden, moet je minstens nationaal gaan rijden. Dan lijkt mij een auto met trailer, of nog beter: een vrachtwagen of camper met trekhaak en trailer iets wat je absoluut nodig zult hebben.
Maar voorlopig is TS zelfs nog niet in het B gestart, dus ze kan nog even sparen hiervoor en beginnen met een paar onderlinge wedstrijdjes in de buurt.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 14:21

DuoPenotti schreef:
SP
ja nu kan het en wil ik het, prima.
Maar niet met een net bevallen 4 jarige Pre, nog nooit wedstrijden gereden, geen vervoer, niet het doel kader enz.
Is het doel ik wil met mijn pre Z worden en dan daarna kijken of ik nog hoger kan komen, dan zeg ik, mooi realistisch doel :j
Ga zorgen voor vervoer, les en een startkaart en begin :j
En dan is het inderdaad bij vele nog steeds een droom die in de L van levenslang stopt....

En dit topic is geen topic van wat zijn jou dromen, ze hoeven niet realistisch te zijn, maar als alles kon, wat is dan je droom.... dan krijg je andere antwoorden denk ik :D


Nee, maar ik vind 18 wel erg overschat hier. En niet iedereen is hetzelfde. Je mag net de kroeg in en als je daar interesse in hebt, begint er net een leven van stappen bijvoorbeeld.
Ook vaak genoeg vriendinnetjes/kennisjes gehad die stopten rond die leeftijd omdat het stappen en vriendjes de hoek om kwamen kijken.

Natuurlijk zijn het dromen en is TS niet geheel realistisch, dat merk je ook wel aan de reacties. Maar altijd horen dat iets niet kan is ook echt niet goed.
Ze mag leren wat realistisch is, maar ook leren dat als je echt iets wilt, dat je daar hard voor moet werken. En ook gaande weg zelf je wensen moet aanpassen.

Ik kom uit een tijd dat men snel riep; daar valt niks mee te verdienen. Dat zijn geen serieuze banen. Je kan goed leren, dus je moet iets serieus.
Gevolg; Motivatie weg, school flink verknald en een tijd in de knoop gezeten met de situatie, keuzes etc.

Het is ook fijn als mensen je soms even bij de hand nemen en zeggen; we gaan eens kijken. Wat wil je, wat doe je, wat kan er allemaal.
Misschien moet TS inderdaad gaan starten en over 5jr er zelf achter komen dat ze OF haar paard verkoopt OF haar wensen gaat bijstellen. Maar ook dat is deel van een leerproces.
Ze kan gaande weg ook al zien; dit moet anders.