Hoe kom je in de (top)sport?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sherivey
Berichten: 8688
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 14:27

Zebrastreep, idd, nuttige opleiding vond ik het niet.
Naja ik had als parttimer (thuiswonend) veel vrije tijd. Werkte deels op een stal, deels supermarkt.
Dus toen ik ineens 5 hele dagen aan school moest besteden, waarnaast ook nog een bijbaantje, viel dat ff tegen :+

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 14:34

superpony schreef:
DuoPenotti schreef:
Sorry sp ik begrijp eigenlijk niet wat je nu bedoeld.
Ja als 9 jarige lijkt me het leven anders dan als 18 jarige.
Dat je als 9 jarige fictie van werkelijkheid onderscheiden nog eens moeilijk is begrijp ik.
Ik begrijp ook dat je als 18 jarige je leven niet tot (hopenlijk) je 90e uit hebt gestippeld.

Maar nog geen wedstrijd gereden te hebben maar blind afgaan op dat iemand even aardig aangaf dat je netjes reed en dan met een 4 jarige pre denkt kader te gaan rijden?
Ja we zijn allemaal anders.
Maar zoals jij het stelt zullen we dan per ingang van vandaag de leeftijd van stemmen, alcohol, rijbewijs halen omhoog gooien?
Ik denk dat je er een heleboel 18 jarige tekort mee doet omdat die wel verschil zien in dagdromen en werkelijkheid. Maar oké we zijn allemaal anders dus voor ieder beter dat die leeftijd omhoog gaat.
Zo lees ik eigenlijk je bericht maar dan als ik er andere voorbeelden bij haal.


Misschien moet die leeftijd wel omhoog.

Het is een grote overgang en zoals ik jouw reacties lees, verwachten mensen gewoon teveel van iemand omdat ze dan opeens 18 zijn en maar volwassen moeten denken en handelen.

Ik dacht op mn 18e ook dat ik heel volwassen was, maar lach er nu om als ik terug kijk. Ik was bijna 23 toen ik moeder werd en denk nu; OMG.

Het gaat erom dat er in korte tijd veel verandert. Je bent kind af, krijgt verantwoordelijkheden, mag opeens meer, moet keuzes maken etc. Dat gaat gewoon niet in 1 keer en is een proces.

TS is laat, maar je kan ook later beginnen. Ze is 18, maar onervaren en daar komen dan de vragen vandaan. Met een tijd serieus trainen en starten, kan dat best snel veranderen.
Maar het kan ook over 1 of 2 jaar compleet anders zijn. Dat is bij deze leeftijd gewoon.

Ga kijken, ga leren, ga proeven. Je weet niet hoe het loopt, maar moet het toch zelf ervaren. Als je iets heel graag wilt en iedereen roept dat het niet kan, blijft het altijd in je hoofd spelen. Dan kan je er beter zelf tegenaan lopen.

Vragen we TS of ze een topic opent als ze 25 is en hoe ze er dan in staat. Ook nog steeds echt jong, maar ziet ze zelf ook dat ze er nu heel anders nog in staat.


Er is imo wel een verschil tussen "willen leren" en "ik weet zelf hoe ik het wil en de werkelijkheid moet daarop aansluiten". Dat je nooit moet stoppen met dromen, ben ik met iedereen eens. En dromen is voor iedere leeftijd, gelukkig! Ik ben zelf in de 40 en heb ook nog dromen waarvan ik zelf ook wel weet dat zo niet realistisch zijn. Maar niks fijner dan wegdromen.

Maar het wordt anders als je niet openstaat voor advies. TS opent een topic met een vraag. Veel Bokkers, ook met ervaring met het traject dat zij wil ingaan, reageren. TS heeft op elke opmerking een weerwoord en is overtuigd dat het gewoon een kwestie is van willen en dan komt het wel goed. Er worden erg goed tips genoemd, maar ik zie maar weinig enthousiasme om daarmee aan de slag te gaan. En dat mag je wel van een 18-jarige verwachten: het vermogen om adviezen aan te nemen, op waarde te schatten en er iets mee te doen.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Hoe kom je in de (top)sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 14:47

Als je een tussenjaar gaat nemen zou ik absoluut gaan werken bij een sportstal.

Geen betere manier om het reilen en zeilen in de professionele sport mee te maken.

Kies er een uit waar je je paard mee mag nemen en getraind wordt. Liefst waar je ook hun paarden mag rijden en paarden op wedstrijden mag uitbrengen. Niet iedere stal is namelijk begaan met de ambities van medewerkers.


En verder, alle advies van medebokkers goed in je achterhoofd houden. Het is niet makkelijk, kost veel werk, inzet en verdient amper tenzij je erg veel talent, geld of geluk hebt.
Verstandig is om ook een basis te leggen voor een carrière/baan buiten de sport.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Hoe kom je in de (top)sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 14:50

@Bowo: Dat stukje had ik gemist, omdat TS altijd schreef: geld is geen probleem. Tja, als je geen paard van 'een paar ton' kunt aanschaffen, moet je ook niet gaan dromen over rijden in het kader. Doe het dan met hetgene je ter beschikking hebt en zie hoever je ermee komt. En dat kan ook al heel leuk en uitdagend zijn.

Charaz

Berichten: 24321
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 15:04

Ook ik heb ooit de droom gehad om ‘hoog’ te rijden, gestart met de mbo opleiding paardenhouderij.
Daar kwam ik van een kouwe kermis thuis, want het was geen trainen op hoog niveau, maar stallen mesten, longeren.
Leuke stages gehad, maar na 1 (heel tof) jaar was het voor mij duidelijk dat dat niet de weg naar de sport was.

Op mijn 18e is mijn zoon geboren en toen ik 25 was mijn dochter, en ik rijd nog maar zelden.

Als ik rij wil ik trainen, wedstrijden doen en doelen om aan te werken.

Als ik jou was zou ik ‘gewoon’ beginnen met les nemen en wedstrijden starten, als de wil er is en je hebt het talent kom je er wel.

Rex_Rolfo

Berichten: 5382
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 15:46

Charaz schreef:
Ook ik heb ooit de droom gehad om ‘hoog’ te rijden,

Er zijn hele leuke ruitervakanties in Zwitserland, Oostenrijk of de Pyreneeën te boeken. Kun je je droom alsnog uit laten komen {:}

Charaz

Berichten: 24321
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Hoe kom je in de (top)sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 15:50

Hahaha nou dat kan dan snel geregeld worden :D

Suzanne F.

Berichten: 49283
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 15:53

Rex_Rolfo schreef:
Charaz schreef:
Ook ik heb ooit de droom gehad om ‘hoog’ te rijden,

Er zijn hele leuke ruitervakanties in Zwitserland, Oostenrijk of de Pyreneeën te boeken. Kun je je droom alsnog uit laten komen {:}


_O-

K_nolan

Berichten: 448
Geregistreerd: 21-07-20
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 16:02

Alhoewel ik nooit de droom had om echt topsport te rijden, had ik wel de droom om een eigen fokkerij te beginnen en om redelijk op niveau mee te draaien omdat ik wel veel wedstrijd ambities heb.

Ik ben begonnen met een paardenhouderij opleiding, ik reed toen Z met mijn haflinger (17 jaar was ik). Ik kwam er al snel achter dat ik geld nodig had en bewust gekozen om naar de universiteit te gaan, leren ging makkelijk en drie masters later (met een stop toen mijn paard met pensioen ging) een goede baan kunnen vinden.

Inmiddels verhuisd en hebben we 8 paarden staan waaronder mijn wedstrijd paard (4 jaar dus starten gewoon weer rustig in het L) en 2 trainingspaarden.

ik kan voorlopig nog niet stoppen met werken. Als gevolg werk ik 40 uur me baan, ben ik de rest van de dag bezig met mijn paarden trainen, paarden van andere trainen, les geven en in het weekend ben ik op concours.

Het is heel moeilijk om echt wat op te bouwen en ik denk dat een tussenjaar je niet veel zal helpen, als je echt wilt kan je een goede studie doen en daarnaast helpen op een stal, maar het is zwaar..

Geef nooit op, maar kijk realistisch wat je wilt. Begin in de B en ga wedstrijden rijden die je in de kijker kunnen zetten.

Heb je al eens met je ouders gepraat? Ik les 1x wk bij een Olympisch ruiter en dit kost wat, maar heb je ook wat. Ik ben wel 3 uur bezig inclusief reistijd. Westrijden zijn niet gratis en de be zine helemaal niet meer... misschien kunnen jullie een budget uitdenken wat er per maand mogelijk is

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Hoe kom je in de (top)sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 16:12

maar als je ouders je financieel willen ondersteunen, waarom heb je in de afgelopen jaren nog niet op concours gestart en heb je niet bij de adressen waar je de afgelopen jaren al die paarden zadelmak gemaakt hebt, geprobeerd om te kijken of er mogelijkheden zijn om een paard van iemand anders op te leiden uit te brengen.

lies_sparkle

Berichten: 6131
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Hoe kom je in de (top)sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 16:26

Wat een mooi paard heb je TS!
Ik snap dat je alle vragen hebt, ik zou als ik jou was lekker wat wedstrijden gaan rijden.
Dan krijg je van de jury vast wat tips te horen en kun je zo steeds beter worden. Samen met lessen en oefenen krijg je dan vast een goed zicht op het wel of niet kunnen behalen van een topsport carrière.

En als dat niet lukt, heb je wel heel veel geleerd :)

cobiie

Berichten: 7308
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 17:21

sevke schreef:
@Bowo: Dat stukje had ik gemist, omdat TS altijd schreef: geld is geen probleem. Tja, als je geen paard van 'een paar ton' kunt aanschaffen, moet je ook niet gaan dromen over rijden in het kader. Doe het dan met hetgene je ter beschikking hebt en zie hoever je ermee komt. En dat kan ook al heel leuk en uitdagend zijn.


Er is al "angst" om geld uit te geven aan een andere auto + trailer, terwijl dat in mijn ogen peanuts kosten zijn ten opzichte van wat je allemaal tegen gaat komen.

YaraMaria schreef:
Ik heb wel een auto, alleen geen trekhaak en trailer. Dit kan dus wel aangeschaft worden, maar het zou zonde zijn als we veel geld neerleggen om vervolgens niks er van te maken. Ik heb ook geen ervaring met trailers en of de waarde daarvan flink daalt na gebruik.

Dankjewel!

Sherivey
Berichten: 8688
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 18:07

Rex_Rolfo schreef:
Charaz schreef:
Ook ik heb ooit de droom gehad om ‘hoog’ te rijden,

Er zijn hele leuke ruitervakanties in Zwitserland, Oostenrijk of de Pyreneeën te boeken. Kun je je droom alsnog uit laten komen {:}

Nou, dan mag ik heel trots vertellen dat ik twee jaar geleden begonnen ben met hoog rijden :))

Flower033

Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 18:13

YaraMaria schreef:
Ik zit nog op school, maar ik heb de mogelijkheid om af en toe vrij te krijgen als het nodig is om verder te komen in de sport. Er zijn alleen een aantal probleempjes (vandaar dit bericht).

- Geen beschikking over een trailer en trekhaak.
- Nova (het paard) rijdt nu op B niveau, maar wil ik graag doortrainen naar een hoger niveau met de juiste instructeur. Een echte bijpassende instructeur met een niet al te gek bedrag kan ik alleen helaas niet vinden.
- Wedstrijden zijn erg duur.
....
Als we internationale wedstrijden niet meetellen, is het wedstrijd leven naast transport en wedstrijd zelf duur? (prijsindicatie)


Na een paar dagen dit topic gevolgd te hebben, ben ik de draad een beetje kwijt. Ik lees allemaal tegenstrijdigheden.
Is geld nu wel of geen probleem?
In je OT schrijf je dat je instructie niet al te veel mag kosten en dat je wedstrijden duur vindt.
Maar verderop schrijf je dat je ouders financieel kunnen bijspringen. Is dat financieel bijspringen genoeg voor je ambities? Wedstrijden op basisniveau, waar je je nu op bevindt, zijn niet heel duur in vergelijking met wedstrijden die je moet rijden om in aanmerking te komen om Nederland te mogen vertegenwoordigen.

Je schrijft dat je ouders aan het zoeken zijn naar een studie of uni waar ze rekening houden met sport (ondanks dat je nog helemaal niet op het niveau zit waarbij er rekening met je sport wordt gehouden). Of dat je studie gaat doen met veel zelfstudie-uren. (veel zelfstudie-uren is overigens niet hetzelfde als weinig uren. Het vraagt veel discipline!) Ergens anders schrijf je dat je diergeneeskunde wilt gaan studeren met een master in paardenhouderij. Dat lijkt mij een pittige studie met veel contacturen en praktijkuren.

Kortom: hoe zit het nu?

SimplySusan

Berichten: 192
Geregistreerd: 06-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 19:56

Leuk dat je zo ambitieus bent, het zal niet makkelijk zijn! Maar waar een wil is, is een weg. Maak een plan, waar wil ik over x tijd staan, wie kan mij daar bij helpen? In vorige posts zijn al goede tips gegeven.

Als ik het goed begrepen heb, ben je nooit officieel gestart. Heb je thuis een rijbak, dan kun je t/m de L2 thuis online wedstrijden rijden. Ook dat kost geld en de voortgang gaat langer duren dan bij reguliere wedstrijden. Dat komt omdat je maar 1 proef per week kan insturen. Bij een reguliere wedstrijd kun je meestal 2 proeven per wedstrijd rijden. Daarnaast leert je paard vreemde terreinen kennen.

Verder zul je ook een instructeur nodig hebben die je niet alleen de rijtechnische kneepjes bijbrengt, maar ook de proefgerichte. Een verzamelde galop bij C is niet een halve meter er voor of er na. Het kan het verschil tussen een 6 en een 8 voor een onderdeel maken.

Als je op Z-niveau rijdt zoals in de openingspost staat, is het misschien interessant om eens naar "fokker zoekt ruiter/eigenaar zoekt ruiter" te kijken. Het is een idee dat door de KNHS is opgepikt, meer informatie vind je hier: https://www.eigenaarzoektruiter.nl/

Ryder
Berichten: 1492
Geregistreerd: 30-01-13

Re: Hoe kom je in de (top)sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 20:22

TS, is de mede-eigenaar van je paard op de hoogte van je ambities? Heeft zij hetzelfde doel voor ogen? Wel handig gezien het paard van jullie samen is.

Kun je na het afspenen van het veulen terug naar de vorige stal? Daar werden veel wedstrijden georganiseerd en is je trailer-probleem dus geen probleem meer. En je kunt als je echt goed bent vast ook paarden rijden van de eigenaresse daar, die heeft paarden staan die wel echt hogerop kunnen komen (want ik geef toe dat ik nog nooit een PRE van 1.55m echt hoog in de sport heb zien lopen, en zeker merries niet, en dan al helemaal niet na een dracht). Misschien kan zij je dan nog verder helpen.

Ik vind het mooi dat je dromen hebt, veel succes!

pol013

Berichten: 9008
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 08:26

Wat betreft tijd en sport:
Ik zie hier tussenjaar voorbij komen. Als je een 2e paard wil aanschaffen/ wil gaan rijden op een sportstal kan ik die nog volgen.
Maar als je van plan bent met je huidige paard aan de slag te gaan valt het qua tijd nogal mee hoor. Ten eerste heb je een 4 jarige (met veulen aan de voet). Dat beperkt je mogelijkheden het komende jaar sowieso al wat.
Daarnaast is wedstrijden rijden met 1 paard echt prima te doen naast een studie (in de buurt). Ik reed Z dressuur en L eventing naast een fulltime baan. En dat is best een trainingsintensieve combinatie kan ik je vertellen. Met dressuur lessen, springlessen, crosslessen en galoptrainingen (om de 3-4 dagen).
Het is inderdaad echt geen topsport. Maar mijn schema in die tijd leek er toch aardig op. Dat is gewoon een kwestie van goed plannen, hard werken, er lol aan beleven en af en toe even dwars door een muur heen gaan.

Het is zeker niet de enige weg om het te doen. Maar 1 voordeel heeft even flink bikkelen met een studie en een paard: Als je daadwerkelijk verder wil in de paarden zul je nog heel wat keren kijkhard moeten bikkelen. Dus why wait? (en dan haal je als bonus misschien ook nog een reserve papiertje)

Mag ik ergens een heel of topic en persoonlijke vraag stellen. (die je uiteraard niet hier hoeft te beantwoorden als je dat niet wil). Ben je eigenlijk niet gewoon zenuwachtig over je veranderende leven. Over studeren en wat er dan anders wordt?
Want je springt best een beetje van de kelder op de zolder vanaf je huidige situatie met een studie die moet passen bij je ambities of een tussenjaar. En hoewel ik al aangegeven heb dat ik (voor lange termijndoelen) best voorstander ben van groot dromen. Lees ik hier weinig wat er echt op wijst dat je je eigen droom daarin echt serieus neemt. Vooral in combinatie met je ervaring, je vragen hier, je huidige situatie etc. Zoek je niet gewoon een ergens een beetje een uitvlucht om die stap serieus te nemen? Want die stap kan ook best spannend zijn.

Bambi_

Berichten: 149
Geregistreerd: 19-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 09:03

Leuk topic, er zijn hier al veel adviezen gegeven waarom het jou wel of niet zou gaan lukken. Voor je vraag om ervaringen wil ik de mijne wel delen.

Tot mijn midden 20's (ben nu in de 30) had ik de ambitie om bovenin mee te kunnen rijden in ieder geval zeker t/m ZZ-licht (dressuur dus) in de regio. Ik zag ook wel voor me dat het ging lukken. De basisfaciliteiten waren er: paard aan huis, dus zelf het management doen, een fatsoenlijke bak, een auto met trailer en geld en tijd voor veel lessen en veel wedstrijden.

Het voordeel van paardrijden is dat je er via meerdere routes, ook op latere leeftijd kan komen. Waarom het mij nu niet lukte (maar wie weet ooit nog wel :) ):

1. Toch net niet het geschikte paard. Verhalen genoeg van mensen die met een allround paard (of ander ras dan dressuurgefokt) ver komen, en ja Salinero had ook springbloed, dus waarom niet? Voor ons hield het bovenin meerijden vanaf de Z (en eigenlijk al in de M2) toch echt wel op. Paard kreeg op 10 jarige leeftijd headshaking en toen was de sport met dit paard het einde verhaal, want ik had er maar 1.

2. Blijven bij die fijne/leuke/gezellige instructeur. Een topinstructeur is denk ik echt een must. Eigenlijk eentje die zelf zijn/haar sporen heeft verdiend op het niveau waar jij op wilt rijden. Daar zou ik toch minimaal 1x per week gaan lessen (vaak moet je er naartoe, dus auto met trailer nodig) en meevragen op wedstrijd. Alles bij elkaar is dat een hele investering. Mijn leuke, in de regio ook wel bekend staand als goede instructrice, zou mij niet naar de grand prix kunnen helpen.

3. Te voorzichtig zijn met geld uitgeven. Reken er niet op dat je snel of ooit iets van je investering terugziet. Idem voor de aanschaf van een goed paard. Van de auto en trailer die koopt, heb je nog de meeste zekerheid dat je daar ooit nog wat geld van terug ziet als je ze netjes onderhoudt.

4. Te weinig (top)sportmentaliteit. Daar kom je pas achter als je het wedstrijd rijden ook echt gaat doen.

Succes! Zou leuk zijn om ook verhalen te lezen van mensen bij wie het wel gelukt is.
Laatst bijgewerkt door Bambi_ op 19-05-22 09:13, in het totaal 2 keer bewerkt

Popstra
Berichten: 13787
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 09:11

Topsport willen doen betekend heel veel offers doen. Niet alleen op financieel gebied maar je 200% inzetten voor de doelen die je wil bereiken. Dat betekend ook dat er een stuk egoïsme bij komt kijken. Alles draait namelijk om jou en je sport. Je naasten, en evt partner moeten dus ook 100% achter jou keus staan en je daarin steunen.

en je word daar soms geen leuker mens door....

Dee_Es

Berichten: 3666
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 09:13

TS ik vind je vragen zo verwarrend. Als je de ervaring hebt die je zegt te hebben dan heb je ook een leuk netwerk in de paarden. Begin daar. De praktische vragen die je stelt zijn met even zelf googelen ook te beantwoorden. Als je echt zo gedreven bent als je zegt dat je bent dan is het een kleine moeite om je hier in te verdiepen. Nu komt het een beetje over alsof je grote dromen hebt maar er niet te veel voor wil doen.

Wat heb je al ondernomen om je doel (die nog wat focus mist geloof ik ;)) te behalen?

pol013

Berichten: 9008
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 09:50

Deze past heel goed bij dit topic: https://www.dehoefslag.nl/nieuws/sport/ ... -die-maar-

"Ken je dat onrustige gevoel? Je hebt eigenlijk alles voor elkaar, maar toch blijft er iets knagen. Dat ene puntje in de B, het behalen van de Z of zelfs het rijden van Grand Prix. Je wilt het, maar er is altijd een maar… ”Dat hoeft niet als je zelf de controle hierover terugkrijgt”, stelt Sanne Beijerman. “Met zelfregulatie zijn je dromen dichterbij dan je daarvoor ooit had durven hopen.”

Babootje

Berichten: 26342
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 10:14

Die indruk die Dee_Es heeft heb ik niet hoor. Dromen mag altijd zeker op jouw leeftijd waar je hele leven nog voor je ligt.
Als je ook maar realistisch blijft. De top is eigenlijk voor maar heel weinig weggelegd. Belangrijk is een goed gezond paard op niveau. Daarnaast een goede dosis geluk, doorzettingsvermogen en goede mensen om je heen om je te helpen (dat laatste alleen al is soms een zoektocht).

Een ex collega van mij met een "gewone baan" reed met een "gewoon" paard toch maar mooi GP. Wel ergens in de middenmoot want om vooraan te rijden heb je wel een kwalitatief beter paard nodig.
Maar iedere keer zette ze tot haar eigen verbazing toch maar mooi die stapjes die hen beide tot het hoogste niveau brachten. Inmiddels heeft ze een jong paard erbij gekocht om op te leiden en tzt weer mee verder te kunnen. Dit lukt ook alleen maar als het paard gezond blijft dus die dosis geluk (naast goed management) is zeker nodig en misschien nog wel het belangrijkst.
Maar zij heeft wel laten zien dat het kan, met een "gewoon" paard en met een "gewoon" salaris.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 11:16

Babootje schreef:
Die indruk die Dee_Es heeft heb ik niet hoor. Dromen mag altijd zeker op jouw leeftijd waar je hele leven nog voor je ligt.
Als je ook maar realistisch blijft. De top is eigenlijk voor maar heel weinig weggelegd. Belangrijk is een goed gezond paard op niveau. Daarnaast een goede dosis geluk, doorzettingsvermogen en goede mensen om je heen om je te helpen (dat laatste alleen al is soms een zoektocht).

Een ex collega van mij met een "gewone baan" reed met een "gewoon" paard toch maar mooi GP. Wel ergens in de middenmoot want om vooraan te rijden heb je wel een kwalitatief beter paard nodig.
Maar iedere keer zette ze tot haar eigen verbazing toch maar mooi die stapjes die hen beide tot het hoogste niveau brachten. Inmiddels heeft ze een jong paard erbij gekocht om op te leiden en tzt weer mee verder te kunnen. Dit lukt ook alleen maar als het paard gezond blijft dus die dosis geluk (naast goed management) is zeker nodig en misschien nog wel het belangrijkst.
Maar zij heeft wel laten zien dat het kan, met een "gewoon" paard en met een "gewoon" salaris.


Dat is niet wat TS zoekt, volgens mij: af en toe GP starten in de regio. TS wil geselecteerd worden voor NL en de kost verdienen als ruiter.

Babootje

Berichten: 26342
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 13:06

Babootje schreef:
Die indruk die Dee_Es heeft heb ik niet hoor. Dromen mag altijd zeker op jouw leeftijd waar je hele leven nog voor je ligt.
Als je ook maar realistisch blijft. De top is eigenlijk voor maar heel weinig weggelegd. Belangrijk is een goed gezond paard op niveau. Daarnaast een goede dosis geluk, doorzettingsvermogen en goede mensen om je heen om je te helpen (dat laatste alleen al is soms een zoektocht).

Een ex collega van mij met een "gewone baan" reed met een "gewoon" paard toch maar mooi GP. Wel ergens in de middenmoot want om vooraan te rijden heb je wel een kwalitatief beter paard nodig.
Maar iedere keer zette ze tot haar eigen verbazing toch maar mooi die stapjes die hen beide tot het hoogste niveau brachten. Inmiddels heeft ze een jong paard erbij gekocht om op te leiden en tzt weer mee verder te kunnen. Dit lukt ook alleen maar als het paard gezond blijft dus die dosis geluk (naast goed management) is zeker nodig en misschien nog wel het belangrijkst.
Maar zij heeft wel laten zien dat het kan, met een "gewoon" paard en met een "gewoon" salaris.


chevax schreef:
Dat is niet wat TS zoekt, volgens mij: af en toe GP starten in de regio. TS wil geselecteerd worden voor NL en de kost verdienen als ruiter.


Het begint ergens.
Je kunt wel een paard kopen met alle knopjes erop om jezelf in de kijker te rijden, maar dat zegt dan verder niks over je kwaliteiten als ruiter. Je zult toch ervaring moeten gaan opbouwen om echt de kost te kunnen gaan verdienen in de paarden. En dat duurt echt jaren.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 13:21

Babootje schreef:
Babootje schreef:
Die indruk die Dee_Es heeft heb ik niet hoor. Dromen mag altijd zeker op jouw leeftijd waar je hele leven nog voor je ligt.
Als je ook maar realistisch blijft. De top is eigenlijk voor maar heel weinig weggelegd. Belangrijk is een goed gezond paard op niveau. Daarnaast een goede dosis geluk, doorzettingsvermogen en goede mensen om je heen om je te helpen (dat laatste alleen al is soms een zoektocht).

Een ex collega van mij met een "gewone baan" reed met een "gewoon" paard toch maar mooi GP. Wel ergens in de middenmoot want om vooraan te rijden heb je wel een kwalitatief beter paard nodig.
Maar iedere keer zette ze tot haar eigen verbazing toch maar mooi die stapjes die hen beide tot het hoogste niveau brachten. Inmiddels heeft ze een jong paard erbij gekocht om op te leiden en tzt weer mee verder te kunnen. Dit lukt ook alleen maar als het paard gezond blijft dus die dosis geluk (naast goed management) is zeker nodig en misschien nog wel het belangrijkst.
Maar zij heeft wel laten zien dat het kan, met een "gewoon" paard en met een "gewoon" salaris.


chevax schreef:
Dat is niet wat TS zoekt, volgens mij: af en toe GP starten in de regio. TS wil geselecteerd worden voor NL en de kost verdienen als ruiter.


Het begint ergens.
Je kunt wel een paard kopen met alle knopjes erop om jezelf in de kijker te rijden, maar dat zegt dan verder niks over je kwaliteiten als ruiter. Je zult toch ervaring moeten gaan opbouwen om echt de kost te kunnen gaan verdienen in de paarden. En dat duurt echt jaren.


Dat vind ik altijd zo’n flauwekul. Een paard “met knopjes” vraagt juist erg veel kundigheid van de ruiter.