Wedstrijden kletstopic 2022

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 23:15

Prachtig dd!

Hier eerst nog even op strandvakantie voor we zondag weer op wedstrijd gaan.


Afbeelding

Afbeelding

DiscoDipp

Berichten: 2869
Geregistreerd: 29-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 23:33

@Fleur: Dankje :D

Jaa snap ik zeker! Ik ook veel geld. Dit was ongeveer 1,5 uur rijden, enkele reis dan. Dus ook wel een stukje maarja ach had toch niets beters te doen met die hitte :')

Wauw prachtige foto’s Robijntje!!! <3 <3 <3 Zou ik ook graag een keer willen maar dat durf ik niet..

Mijn pony der knie is nu echt aan het slinken, ze voelt zich gelukkig kiplekker dus waarschijnlijk kan ik na het weekend weer rustig gaan oppakken :)F

Flicka12

Berichten: 3112
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 13:57

Prachtig die laarzen! Gelukje dat ze er in jouw maat waren! *\o/*

Robijntjah, prachtige foto’s! Succes zondag!

Discodip, yeeey fijn!

Wij mogen zondag ook weer! Nog 2 punten in het Z1 en dan mag ze met pensioen heb ik haar beloofd :Y) Dan mag de jonge merrie lekker mee! Merk toch wel dat twee paarden op wedstrijniveau trainen, wedstrijden rijden, huishouden, werken etc best moeilijk combineren is :')

Wij hebben afgelopen week ook een fotoshoot gehad!
Afbeelding

R_Alexanderr
Berichten: 447
Geregistreerd: 17-07-13

Re: Wedstrijden kletstopic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 21:11

Mooie foto's allemaal! Ziet er goed uit. Ik sta ook weer overal ingeschreven. Volgende week dinsdag weer Subtopm met ons Spek. Week d'r op ook weer van alles staan. We hebben er weer zin in, hopelijk gaat volgende keer ZZL wat beter :}

Fly_high

Berichten: 3301
Geregistreerd: 01-09-20

Re: Wedstrijden kletstopic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 22:39

We gaan dit weekend ook weer aan de slag :):)

Hopelijk koelt het voor die tijd nog wat af, vandaag springles gehad en god, wat was het goor met al die zweet :') Henkie heeft wel stoer gesprongen :o daar mag ik niet over klagen.

FleurSandro

Berichten: 1804
Geregistreerd: 06-10-12

Re: Wedstrijden kletstopic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 08:27

Owh ik ben helemaal blij, gisteren tot de ontdekking gekomen dat er meerdere knhs locaties op een half uur rijden zijn!
Ik woon op het moment in België vanwege mijn studie alleen vind ik hier in België de dressuurproeven helemaal niet fijn (naast dat ik met een haflinger niet serieus genomen wordt)

Dus had ik dressuurwedstrijden eigenlijk opgegeven met het idee, als ik klaar ben met mijn studie ga ik hem wel in Nederland officieel starten. En ben ik mij de laatste tijd meer gaan focussen op springen en crossen.
Deze winter eerst een onderlinge dressuurcompetitie rijden hier om de hoek en daarna een startpas aanvragen! Ik heb er nu al zin in!

Ik zit alleen wel nog in twijfel over zijn sportnaam, zo lastig om te bedenken! Gelukkig heb ik nog even.

SpikkelFire

Berichten: 6696
Geregistreerd: 14-06-05

Re: Wedstrijden kletstopic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 10:05

Wij gaan deze zondag onverwachts ook nog starten! Ik heb geen trailer, meestal huur ik de paardentaxi maar die is op vakantie. Via via toch een trailer kunnen regelen. Zin in!

Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 10:32

Ik kan me eindelijk ook melden :D 4 september hebben we onderlinge wedstrijd. Als ik winst rij ga ik mijn startkaart aanvragen. Er wordt extern gejureerd.
Morgen hebben we een proefgerichte clinic om alvast te oefenen op vreemd terrein, knotten, en de hele mikmak. Paard laadt redelijk makkelijk maar ik heb nog nooit op vreemd terrein gereden (afgezien van een trec-training of buitenrit). We rijden als eerste de proef en daarna wordt het geanalyseerd en krijg ik begeleiding.
Ik ben best wel nerveus merk ik. Gaat alles goed, wil paard de trailer op, kom ik niet te vroeg of te laat, hoe is hij op vreemd terrein, etc.. Blij dat het ‘maar’ een clinic is en niet gelijk voor het echt.

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 10:40

Autumnn schreef:
Ik kan me eindelijk ook melden :D 4 september hebben we onderlinge wedstrijd. Als ik winst rij ga ik mijn startkaart aanvragen. Er wordt extern gejureerd.
Morgen hebben we een proefgerichte clinic om alvast te oefenen op vreemd terrein, knotten, en de hele mikmak. Paard laadt redelijk makkelijk maar ik heb nog nooit op vreemd terrein gereden (afgezien van een trec-training of buitenrit). We rijden als eerste de proef en daarna wordt het geanalyseerd en krijg ik begeleiding.
Ik ben best wel nerveus merk ik. Gaat alles goed, wil paard de trailer op, kom ik niet te vroeg of te laat, hoe is hij op vreemd terrein, etc.. Blij dat het ‘maar’ een clinic is en niet gelijk voor het echt.


Wat ik altijd doe is terug rekenen qua tijd. Hoe lang wil je losrijden? Starttijd is bijvoorbeeld 12 uur. Ik rijd 3 kwartier los, dus kwart over 11. Ik reken een half uur voor opzadelen, aankleden en borstel eroverheen. Kwart voor 11. Dan wil ik rond half 11 op de locatie zijn om aan te melden en even te kijken naar het losrijden enzo en ringmeester te vragen of alles op tijd loopt. (Ondertussen zeg ik dus altijd anderhalf uur van te voren er zijn ;) )

Dan reistijd, laat zeggen een half uur. Dan ga je dus 10 uur weg en ik reken een half uur voor laden, spullen laden, voer ophangen enzovoorts. Dus zorg dat ik half 10 daarmee begin. Daarvoor is paard dus al gevlochten, gewassen en spullen gepoetst.

Ik heb liever te veel tijd, want wachten vind ik minder erg dan haasten, haha. Alleen de tijd dat ik er op ga staat vast, want zolang losrijden werkt het fijnste. Dus soms drink ik wat na het aanmelden. En ik vlecht en wad altijd de dag van te voren, dus hoef ik 's ochtends niks aan te doen.

Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 11:55

Dat is een goede :j dat heb ik nu inderdaad ook gedaan. Ik rij een halfuur los en ik start 13.30 dus 13.00 erop. Dan wil ik 12.30 aankomen en rustig zadelen en nog borstel erover heen. Gelukkig komt er een vriendin mee die me helpt dus ik heb alles wel op orde, maar toch ben ik al zenuwachtig. Maar waarvoor? Ik zou het eigenlijk niet weten. Stom is dat hè. Ik hoop dat het uiteindelijk met de wedstrijden wel minder gaat worden :Y)
Wanneer vonden jullie je trouwens ‘klaar’ voor een startkaart? Bij ons gaat het nog niet vlekkeloos maar ik heb ook zoiets van, met een startkaart heb ik een stok achter de deur met oefenen. Paard kan het makkelijk allemaal want die schudt nu al een wissel uit z’n mouw.

Fly_high

Berichten: 3301
Geregistreerd: 01-09-20

Re: Wedstrijden kletstopic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 12:46

Bij mij wordt het niet minder, heb dressuur al een beetje opgegeven vanwege de stress :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 12:46

Ik tel inderdaad terug vanaf het moment dat ik moet starten. Hoeveel tijd heb ik nodig om los te rijden, hoelaat moet ik opstappen, hoelang is het rijden. Ik ben liever iets te ruim in tijd dan dat ik te krap reken.

Ik heb een startkaart aangevraagd nadat we thuis eigenlijk wel een mooi foutloos proefje konden rijden. Daarna een oefenwedstrijd gestart om te kijken hoe het op vreemd terrein ging en daarna een startkaart aangevraagd onder het mom van verliespunten rijden kan ik toch niet. En als ik dan al een trailer moet huren en alle moeite moet doen dan maar meteen officieel in plaats van oefen zodat als ik een winstpuntje rij dat mooi meegenomen is.

Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 13:59

Fly_high schreef:
Bij mij wordt het niet minder, heb dressuur al een beetje opgegeven vanwege de stress :')


Op dit antwoord hoopte ik dus niet :')

Fly_high

Berichten: 3301
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 14:45

Autumnn schreef:
Fly_high schreef:
Bij mij wordt het niet minder, heb dressuur al een beetje opgegeven vanwege de stress :')


Op dit antwoord hoopte ik dus niet :')


Haha, trek je er niets van aan hoor, ik ben ook best een apart geval :P

Ik zou zeggen, probeer voor jezelf te inventariseren waar je stress vandaan komt, waar ben je eigenlijk bang voor? Dat je paard iets vervelends doet eenmaal op vreemd terrein, ergens van schrikt en bokkend ervandoor gaat ofzo, of heb je wel vertrouwen in je paard maar ben je bang als ruiter te “falen” doordat je je proef niet goed genoeg rijdt? Bij het eerste is de oplossing gewoon lekker laagdrempelig veel kilometers maken, worden ze meestal vanzelf braaf van :) Het tweede is waar ik nog zelf mee zit wat betreft dressuur en dat lijkt niet echt af te nemen :')

Springen en crossen kan ik trouwens wel onwijs van genieten, ondanks de spanning en incidentele doemdenken-momenten van “wat als mijn paard ineens helemaal niet meer wil springen omdat ik een waardeloze ruiter ben”. Na de eerste sprong is die twijfel namelijk al weg :o Maar dressuur, nee, dressuur is hartstikke eng :')

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 14:52

Ik rijd al heel lang wedstrijden en ben van te voren altijd zenuwachtig. Zodra ik op stap is het weg, maar heb die spanning ook nodig. Betere concentratie oid :+

En ik ben het slechtste voorbeeld wanneer je klaar bent voor wedstrijden. Huidige paard wilde ik nog niet starten, want moest nog beter. Onder dwang van eigenaar en instructie gestart en 3 winst in 1 proef mee naar huis :+ Ik ben erg perfectionistisch haha. Nu moest het ook echt nog beter hoor. Overgangen galop/draf waren eigenlijk nog op stem, verruimen was niet mogelijk en sowieso was de galop nog erg onstuimig. Maar wel constante aanleuning, constant tempo, goede impuls, rechtgericht en heel goed halsstrekken. Dus haalde hele hoge punten daarop en dan kan je die 5en voor verruimen en overgangen galop draf wel hebben. Maar normaal ga ik pas een klasse starten als we alles van dat niveau makkelijk kunnen thuis en al 1 of 2 niveaus hoger trainen. En dan niet alleen qua oefeningen, maar ook qua gedragenheid, verzameling en eventuele oprichting. Wissel leer ik vroeg aan, maar die zijn totaal niet van de kwaliteit die in een z proef hoort en de verzameling enzovoorts ook nog niet.

MariekeS_

Berichten: 4706
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 15:24

Ik lees al een poosje mee en kom hier ook graag meekletsen als dat mag?

Vooral nav de post van Autumnn, zo erg herkenbaar!

Mooie reacties ook van Fly_High en MyWishMax.


Ik ben dit jaar voor het eerst met een eigen paard gestart.
Hiervoor meermaals L2/M1 gereden maar altijd met paarden van anderen, iemand anders die de trailer reed etc.

Nu met met m'n eigen paard was de (mentale) drempel veeeel hoger :')
Toen ik haar kocht was het plan om binnen een paar maanden gelijk L2 te starten en dan hoppaaaa... Viel dat even tegen :o

Net als Autumnn dezelfde spanning rondom alles eigenlijk:
het inladen, krijg ik haar überhaupt opgezadeld als we spanning hebben op vreemd terrein, gaat ze niet aan de kletter etc? Uiteindelijk blijkt ze fantastisch op vreemd terrein maar hé...die eerste keer :=

Uiteindelijk moest ik het vooral voor mezelf rustig opbouwen:
Wat voor mij hielp is om het in kleine stappen op te breken. En blij te zijn als een paar dingen goed gaan (loopt je paard lekker de trailer in en vertrek je op tijd, nou, dan heb je al iets overwonnen toch?) Op stap gaan is leuk! }>
Heel slim om eerst een clinic te rijden!

We zijn begonnen met thuis online B proefjes te rijden (incl invlechten, wedstrijdoutfit aan etc), daarna B gestart en na een paar proeven L1 gaan rijden en dat starten we nu (ik mocht versneld promoveren dus dat was wel fijn)

Stap voor stap de locaties iets spannender opzoeken en af en toe een bewust 'oefen'rondje inplannen.
So far so good <3

In training zijn we een stuk verder dus als het dan ontspannen gaat komen de punten vanzelf binnen.
Hebben we spanning dan is het allemaal al lastig genoeg en interesseren de punten me vrij weinig :o (al eindigen we laatste...ik weet wel waarom)

Dat soort mentale dingen helpen mij heel erg met de spanning.
En ben ik relaxt, dan is paard meestal ook relaxt :D

Dit zijn wij:
8 jarige merrie en nu L1 geklasseerd.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Plan is om dit jaar vooral ervaring op te doen op vreemde locaties in het L1 & L2. Misschien dat we de selecties meerijden maar alleen als het uitkomt.
Laatst bijgewerkt door MariekeS_ op 18-08-22 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 15:26

Fly High: ik vind het knap dat je nu al de vinger op de zere plek legt :D Ik ben inderdaad bang dat hij er vandoor schiet, gek doet of weet ik veel. Paar maanden geleden heb ik mijn ribben gekneusd omdat ik er vanaf gevallen ben. Ik merk dat die angst nog niet weg is.
Maar ik moet van mezelf juist kilometers maken want op vreemd terrein heeft hij nog geen 1 stap verkeerd gezet :Y) Met springen heb ik dat eigenlijk totaal weer niet. Niet dat ik springwedstrijden rij, maar op buitenrit neem ik zonder nadenken boomstammen mee, rij ermee in het water en weet ik veel. Misschien omdat bij dressuur meer op het ‘totaal-plaatje’ gelet wordt?

MyWishMax: Haha! Ik heb zo’n idee dat dat bij ons ook gaat gebeuren. Dier kan alles maar zijn baasje misschien nog niet helemaal :') Als ik mijn bericht zo analyseer ben ik misschien ook wel perfectionistisch? Dat had ik eigenlijk nooit van mezelf verwacht. Toch grappig waar zo’n bericht wel niet goed voor is haha.
Laatst bijgewerkt door Autumnn op 18-08-22 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 15:30

En wat leuk MariekeS om je verhaal te lezen :j Je hebt ook wel een heel knap dier zeg <3
Merk jij dat je, nu je al wat verder bent, al wat rustiger de wedstrijden ingaat, en hoezo vielen de wedstrijden jou tegen? Wel tof dat je gelijk al L2 mocht starten. Ik heb ook nog nooit (officieel) gestart. Vroeger op de manege wel FNRS-proefjes, maar dat is toch anders dan met een eigen dier.

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 15:38

Ik mag ook versneld promoveren en met vorig paard wel gebruik van gemaakt. Met deze niet, hier kon ik de tijd juist goed gebruiken en selecties en kampioenschappen starten was juist weer heel leuk.
Maar ik stap ook niet over naar volgende klasse tot ik consequent 65% en hoger kan rijden. Dat is dus al heel wat anders als iemand die gewoon 10 winst wil en dan overstapt.

En ik heb dan weer het geluk dat merrie niks geeft om vreemd terrein. Dus kan je meteen 'serieus' proeven rijden ipv eerst moeten werken aan ontspanning. Vorige was heel lastig op vreemd terrein, dus dan heb je wat onregelmatigere resultaten :') dan had je hem thuis echr geweldig voor elkaar en op wedstrijd zou een b proef al teveel gevraagd zijn. Is niet fijn, ik probeer mijn paarden te leren dat wedstrijden leuk zijn. Uiteindelijk lukt dat wel, maar sneu als het zo gespannen is on het begin. Maar daarom altijd veel moeilijker trainen thuis, dan is het op wedstrijd 'makkelijk' voor ze. Na een tijdje was het bij die alleen nog lastig opstappen en 1e paar rondjes met losrijden en werd het proefjes rijden makkelijker. Hoe hoger het niveau, hoe braver hij werd in de ring.

Hey marieke! Blijft een leuk dier zeg!

Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 15:51

MyWishMax schreef:
Ik mag ook versneld promoveren en met vorig paard wel gebruik van gemaakt. Met deze niet, hier kon ik de tijd juist goed gebruiken en selecties en kampioenschappen starten was juist weer heel leuk.
Maar ik stap ook niet over naar volgende klasse tot ik consequent 65% en hoger kan rijden. Dat is dus al heel wat anders als iemand die gewoon 10 winst wil en dan overstapt.

En ik heb dan weer het geluk dat merrie niks geeft om vreemd terrein. Dus kan je meteen 'serieus' proeven rijden ipv eerst moeten werken aan ontspanning. Vorige was heel lastig op vreemd terrein, dus dan heb je wat onregelmatigere resultaten :') dan had je hem thuis echr geweldig voor elkaar en op wedstrijd zou een b proef al teveel gevraagd zijn. Is niet fijn, ik probeer mijn paarden te leren dat wedstrijden leuk zijn. Uiteindelijk lukt dat wel, maar sneu als het zo gespannen is on het begin. Maar daarom altijd veel moeilijker trainen thuis, dan is het op wedstrijd 'makkelijk' voor ze. Na een tijdje was het bij die alleen nog lastig opstappen en 1e paar rondjes met losrijden en werd het proefjes rijden makkelijker. Hoe hoger het niveau, hoe braver hij werd in de ring.


Dan rij je inderdaad al een stuk rustiger als je paard makkelijk is op vreemd terrein.
Mijne verveelt zich inderdaad ook wel met de oefeningen van de B, maar ja.. ik moet wel :Y) Zodra we wat van hem vragen heb je geen kind aan hem, maar die simpele gebroken lijnen vind hij te simpel en gaat hij zichzelf aan het werk zetten. Dat resulteerde dus in gekneusde ribben :Y) Dat is dus alleen het lastige met hem, dat hij dus uit B-proefje en oefeningen geen energie haalt en we daardoor die oefeningen blijven trainen. Lekkere wisselwerking :D
idem met longeren. Simpel aan het halster longeren vind hij leuk voor 1 of 2 rondjes maar daarna ‘moet’ hij toch echt aan het werk.
Hoe ‘leer’ jij ze dat wedstrijden leuk zijn? Ik probeer dus de trailer leuk te maken met uitstapjes naar het bos, Veluwe, etc.
Laatst bijgewerkt door Autumnn op 18-08-22 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

R_Alexanderr
Berichten: 447
Geregistreerd: 17-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 15:51

Ik zorg altijd dat ik een uur voor mijn starttijd op de wedstrijd ben (technisch gezien staat dit ook in het KNHS reglement) nadat ik 1 keer op een Subtop was geweest en halfuurtje voor mijn proef aan kwam, maar veel mensen hadden afgezegd en dus jury was al naar huis. Organisatie boos etc terwijl ik dacht... maar ik ben er toch vóór mijn starttijd en heb niet gebeld om af te melden? :') Dus sindsdien ben ik er altijd uur van tevoren. Ik rij ook maar kwartiertje los dus ik moet meestal tijdje wachten :+.

Ik zeg gewoon gaan, over het algemeen moet je paard ook proeven leren lopen dus zal het de eerste keer sowieso niet super smooth gaan. Als ik met de babies ga, start ik de eerste keer ook gerust HC dat ik even voor de zekerheid mijn peeskapje om kan houden en als nodig is extra volte kan rijden zonder uitgebeld te worden na 4 fouten :'). Ik ben ook eigenlijk nooit echt gespannen of gestresst, heb zoiets van ja als het niet lukt dan niet, volgende keer beter. Ik maak mij niet zo druk om wat er gebeurt, ik vind het ook echt leuk dus heb ook altijd lol als ik ga!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 16:05

MyWishMax schreef:
Ik mag ook versneld promoveren en met vorig paard wel gebruik van gemaakt. Met deze niet, hier kon ik de tijd juist goed gebruiken en selecties en kampioenschappen starten was juist weer heel leuk.
Maar ik stap ook niet over naar volgende klasse tot ik consequent 65% en hoger kan rijden. Dat is dus al heel wat anders als iemand die gewoon 10 winst wil en dan overstapt.

En ik heb dan weer het geluk dat merrie niks geeft om vreemd terrein. Dus kan je meteen 'serieus' proeven rijden ipv eerst moeten werken aan ontspanning. Vorige was heel lastig op vreemd terrein, dus dan heb je wat onregelmatigere resultaten :') dan had je hem thuis echr geweldig voor elkaar en op wedstrijd zou een b proef al teveel gevraagd zijn. Is niet fijn, ik probeer mijn paarden te leren dat wedstrijden leuk zijn. Uiteindelijk lukt dat wel, maar sneu als het zo gespannen is on het begin. Maar daarom altijd veel moeilijker trainen thuis, dan is het op wedstrijd 'makkelijk' voor ze. Na een tijdje was het bij die alleen nog lastig opstappen en 1e paar rondjes met losrijden en werd het proefjes rijden makkelijker. Hoe hoger het niveau, hoe braver hij werd in de ring.

Hey marieke! Blijft een leuk dier zeg!
dat is met mijn paard wel echt heeel herkenbaar. Thuis goed voor elkaar en zou ik volgens meerdere makkelijk 2 winstpunten per proef moeten kunnen rijden maar op vreemd terrein schakelt ze zich van mij af en moet ik moeite doen om tot haar door te dringen. Ze blijft wel braaf als in ze gaat niet bokkend en springend het terrein over maar wel constant met contrastelling willen lopen omdat de hekjes eng zijn of met heel veel spanning opgekropt lopen.

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 16:08

Hoe ik het leuk maak? Eerst gewoon oefenen op vreemd terrein met lessen of normaal rijden. Dus vreemd terrein is dan al normaler geworden zonder jouw extra stress en stress van andere combinaties. En wedstrijden opbouwen qua spannende locaties, dus hele simpele locaties in het begin, zorgen dat wat ze moeten doen in de proef makkelijk is, niet te moe maken en gewoon lekker eten erna. Op de 1 of andere manier vonden alle paarden en pony's die ik gereden heb het na een half jaar met mij op wedstrijd allemaal erg leuk en werden ze beter als er meer mensen waren. Zal wel met mijn mentaliteit oid te maken hebben op zo'n moment :')

Maar ik laat ze ook niet lang op de trailer staan en ze vonden na dat half jaar allemaal het wassen en vlechten ook heerlijk. Dat tutten, terwijl ze daarvoor vaak niet zo van het knuffelen en tutten waren.

Maar wedstrijden zijn voor mijn paarden dus altijd enorm makkelijk en ze worden tijdens alles uitgebreid beloond. Ook gewoon tijdens de proef. Ik denk altijd maar dat ze mij knettergek vinden dat ik zo blij ben met iets wat ze met 2 vingers in de neus doen :') lastig uit te leggen. Maar ik word ook nooit boos en we doen tijdens losrijden ook dingen die ze fijn vinden. De ene galopeer ik een stuk in verlichte zit mee, de ander reed ik wissels en ander weer wat anders. Soms ook gewoon stom stil staan met lange teugel en rondkijken. Wat ze zelf fijn vinden.

Huidige is dus heel makkelijk op vreemd terrein nu. 1e wedstrijd was op eigen terrein en 2e wedstrijd was selectie. Daar waren we ruim op tijd en heb ik tijd gestapt aan de hand, want trailer leverde wel enorme spanning op. Toen achter eigenaar aan naar de bak toe met een bekend paard van eigen stal. Dus die had allemaal mensen om zich heen die het doodnormaal vonden en dat andere paard ook. Dat heeft wel enorm geholpen hoor. En ze was al gewend om op buitenrit te gaan en naar ander terrein enzo. De 1e keer was wel erg gespannen maar 1e wedstrijd al niet meer.

Anoniem

Re: Wedstrijden kletstopic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 16:21

De eerste keer ben ik ook inderdaad samen gegaan met het paard waar ze al enkele jaren samen mee op de wei staat en waar we veel samen mee rijden. Dat paard heeft in het verleden volgens mij alle gekke dingen wel eens mee gemaakt en is heel relax op vreemd terrein. Boos word ik ook nooit als ze iets spannend of eng vinden! Ik heb nu wel gemerkt dat ik haar echt bezig moet houden. Dus niet te lang op de trailer stil laten staan en tijdens het losrijden niet stil gaan staan en kijken naar de andere combinaties. Daar word zij gefrustreerd van. Ik merk wel dat het na 20 minuutjes losrijden wat begint te zakken maar alsnog blijven die witte hekjes eng. Is denk ik beetje een kwestie van kilometers maken.

In het bos rijden doen wij overigens ook regelmatig en daar is ze heel chill. Behalve als we ineens van de normale route afwijken dan heeft ze wel wat spanning. Ik probeer de laatste tijd dus regelmatig andere routes te rijden.

MariekeS_

Berichten: 4706
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 16:50

Leuk om te lezen hoe je dat aanpakt MWM. Erg herkenbaar en ik merk ook dat ik er zelf echt ontzettend van geniet met dit paard.
Juist omdat het allemaal niet vanzelfsprekend is, geeft het zoveel kick als we samen die dingen overwinnen <3

Inderdaad, thuis trainen we veel technischer dan op wedstrijd en dan voelt het op concours lekker simpel.
Ik merk ook dat als het invlechten thuis al duttend gaat, we een veel betere start hebben dan als ze afgeleid de hele tijd staat te wiebelen.
Dat soort extra prikkels probeer ik dan ook dan al te vermijden.
Lekker op haar vertrouwde plekje voor de stal invlechten ipv per se op de poetsplaats moeten staan waar alles langs loopt bijv. Die kleine dingen maken wel verschil.

@Autumnn: een beetje zoals jij ook aangeeft eigenlijk. Toen ik haar vrij kort had ben ik er een keer hard afgevallen en die schrik zit best diep.
Paard is heel eerlijk maar wel sensibel en kan zich dan helemaal afsluiten. Als ik het thuis al spannend vind ga ik het echt niet op vreemd terrein opzoeken :n

En qua rijden moet een L2 proef veel stabieler zijn dan een B proef. Dat stukje controle en vertrouwen krijgen we nu pas dus dat heeft echt wel 1.5 jaar nodig gehad.