Dilemma

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tjessa
Berichten: 151
Geregistreerd: 10-11-11
Woonplaats: Dongen

Dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-22 14:59

Hallo allemaal,

Ik zit een beetje met dilemma en misschien kunnen jullie mij helpen met een keuze maken.

Ik ben een fanatieke (wedstrijd)menster nu men ik op het moment met mijn tweespan mini shettys en heb ik drie jonkies (shet x welsh).

Nou zit het dus zo dat ik steeds fanatieker wordt met de wedstrijden en aangezien je officieel niet met de kleine pony's mag starten van de knhs (en ik het rijden onder de man mis) zit ik te twijfelen om met grotere pony's te gaan rijden. En ben bang dat ze die schofthoogte steeds gaan blijven verhogen om mee te mogen starten.

Maar dat zou betekenen dat ik dus de drie jonkies sowieso moet gaan verkopen en ik weet niet of dat is wat ik wil.



Dus mijn vraag wat zouden jullie doen want ik vind de keuze heel moeilijk.

- deze pony's aanhouden en hopen dat ik wedstrijd mag blijven starten met ze en het rijden onder de man echt vergeten.

- of de drie jonkies een nieuw huis voor gaan zoeken en één of twee grote c/kleine D pony's zoeken en daar mee verder gaan.



Weet dat ik zelf uiteindelijk de keuze moet maken maar ik weet het op het moment echt niet meer waar ik verstandig aan doe.

Groetjes Tessa

MissNienke1

Berichten: 151
Geregistreerd: 18-06-10
Woonplaats: Maartensdijk

Re: Dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 15:09

Je geeft aan dat je rijden onder de man mist. Zijn C/D pony's wel geschikt voor jou? Kun je daar wel mee wat je graag zou willen qua rijden.
Hoe kom je er bij dat je bang bent ze de schofthoogte steeds gaan verhogen bij de KNHS voor menwedstrijden? Is dat reeds gedaan/ is daar op gezinspeeld? Welke schofthoogte krijgen je jonkies?
Je hebt nu 2 minishets en 3 jonkies. Dat is al een hele veestapel. Past daar een extra pony bij zodat je kan uitproberen of een grotere pony je wel bevalt?

tjessa
Berichten: 151
Geregistreerd: 10-11-11
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-22 15:27

MissNienke1 schreef:
Je geeft aan dat je rijden onder de man mist. Zijn C/D pony's wel geschikt voor jou? Kun je daar wel mee wat je graag zou willen qua rijden.
Hoe kom je er bij dat je bang bent ze de schofthoogte steeds gaan verhogen bij de KNHS voor menwedstrijden? Is dat reeds gedaan/ is daar op gezinspeeld? Welke schofthoogte krijgen je jonkies?
Je hebt nu 2 minishets en 3 jonkies. Dat is al een hele veestapel. Past daar een extra pony bij zodat je kan uitproberen of een grotere pony je wel bevalt?



Ja ik ben klein genoeg om op een ç/d pony te passen en ga ook daar dan weer mee mennen.

Ja die is al eens verhoogd (is al wel even geleden) en aangezien ze steeds drastische regels invoeren ben ik bang dat dat wel een keer gaat komen.

Grotere pony's heb ik geen probleem mee vind ik prima maar wil ik daar mijn drie pony's waar ik nu zo aan gehecht ben daarvoor weg doe.

Wat weegt zwaarder voor jullie je pony's die je nu hebt bij jou oud laten worden of zelf weer kunnen rijden en wedstrijden kunnen blijven rijden.

Annefleur200

Berichten: 1663
Geregistreerd: 20-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 15:29

Ik zou mijn pony's voor geen goud weg doen voor een pony waar ik op kan rijden. Ik wist voor dat ik ze kocht dat ik er niet op kon rijden. Dus een bewuste keuze. Ja ik mis het rijden soms ook. Maar nee. Ik zou ze nooit weg doen.

Ik snap je keuze wel. Lastig hoor. Vooral als je verder wil met wedstrijden. Succes
Laatst bijgewerkt door Annefleur200 op 17-11-22 15:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Lijsken
Berichten: 1023
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 15:30

Is er geen combinatie mogelijk?
Bijvoorbeeld; zelf blijven mennen met de pony's die je hebt en een bijrijdpaard zoeken, voor twee dagen per week of iets dergelijks, om ook weer aan het rijden te komen.

Verder is het vooral een kwestie van wat je leuk vind; het is immers je hobby. En ik geloof echt dat elk paard (of pony) vooral gelukkig is met een eigenaar die er dolblij van wordt, niet met een eigenaar die uit plichtsbesef zijn dingen doet.

BarbaraNova

Berichten: 4202
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 15:36

Ik zou mijn paardjes nooit weg doen dus dan zou ik er iets bij zoeken zoals een soort verzorgpony waar je dit wel mee kan ofzo...

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 15:45

Hoe groot zijn/worden jou jonkies?
En op welk nivo en welke discipline liggen jou ambities?

In de dressuur, vaardigheid en mendurance kan je voorlopig gewoon lekker t/m het ZZ blijven rijden in het enkel en 2span.

Samengesteld en minimarathons mag je met je ukkies(in het 2span) t/m het M starten, en afhankelijk hoe groot je jonkies worden die ook misschien enkelspan.
Voor het Z zal het met je jonkies waarschijnlijk 2span worden.

Blz 17 van het discipline reglement:
c. In de rubriek enkelspan pony klasse L en M, tijdens een samengestelde wedstrijd en minimarathon,
moet de schofthoogte van de pony minimaal 110 cm zijn.
d. Voor de klasse Z geldt dat de schofthoogte voor een enkelspan pony en een tandem pony minimaal
120 cm moet zijn en bij een tweespan en vierspan minimaal 108 cm moeten zijn.

Ik denk dat je je zelf de vraag moet stellen of je onder het zadel wil rijden of niet.
En het niet van de KNHS af moet laten hangen.

Ik snap je punt, ik rij met shetten, al jaren, maar zit nog lang niet aan het plafond van de mogelijkheden van mijn pony's! Ze lopen pas M dressuur in het 2span en enkelspan M en ZZ (en L, M en Z vaardigheid).

tjessa
Berichten: 151
Geregistreerd: 10-11-11
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-22 16:35

Annefleur200 schreef:
Ik zou mijn pony's voor geen goud weg doen voor een pony waar ik op kan rijden. Ik wist voor dat ik ze kocht dat ik er niet op kon rijden. Dus een bewuste keuze. Ja ik mis het rijden soms ook. Maar nee. Ik zou ze nooit weg doen.

Ik snap je keuze wel. Lastig hoor. Vooral als je verder wil met wedstrijden. Succes


Is ook niet puur alleen voor het rijden ook de wedstrijd waar mijn pony's eigenlijk te klein voor zijn gebleven om officieel te mogen starten.

Das ook een inderdaad het bunt kan ik het en ga ik er geen spijt van krijgen.

tjessa
Berichten: 151
Geregistreerd: 10-11-11
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-22 16:40

Lijsken schreef:
Is er geen combinatie mogelijk?
Bijvoorbeeld; zelf blijven mennen met de pony's die je hebt en een bijrijdpaard zoeken, voor twee dagen per week of iets dergelijks, om ook weer aan het rijden te komen.

Verder is het vooral een kwestie van wat je leuk vind; het is immers je hobby. En ik geloof echt dat elk paard (of pony) vooral gelukkig is met een eigenaar die er dolblij van wordt, niet met een eigenaar die uit plichtsbesef zijn dingen doet.


Ja heb ik ook aan zitten denken maar dan ontbreekt het mij in tijd dan red ik het niet werk 32 a 36 uur, dan doe ik de paardjes helemaal zelf met 2 stalgenoten, moet het thuis ook nog bijhouden en wedstrijden dan red ik het echt niet met nog een bijrijpaard.

Ja ik weet ook wel zeker dat ze het bij een ander ook goed kunnen hebben is meer ik heb altijd geroepen deze blijven tot het eind bij mij en heb er ook echt wel een ontiegelijke klik mee. Heb ze ook zelf helemaal opgeleid.

tjessa
Berichten: 151
Geregistreerd: 10-11-11
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-22 16:42

BarbaraNova schreef:
Ik zou mijn paardjes nooit weg doen dus dan zou ik er iets bij zoeken zoals een soort verzorgpony waar je dit wel mee kan ofzo...


Ja heb ik aan zitten denken maar dan is er gewoon een gebrek aan tijd met al 5 pony's

tjessa
Berichten: 151
Geregistreerd: 10-11-11
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-22 16:50

Dennis schreef:
Hoe groot zijn/worden jou jonkies?
En op welk nivo en welke discipline liggen jou ambities?

In de dressuur, vaardigheid en mendurance kan je voorlopig gewoon lekker t/m het ZZ blijven rijden in het enkel en 2span.

Samengesteld en minimarathons mag je met je ukkies(in het 2span) t/m het M starten, en afhankelijk hoe groot je jonkies worden die ook misschien enkelspan.
Voor het Z zal het met je jonkies waarschijnlijk 2span worden.

Blz 17 van het discipline reglement:
c. In de rubriek enkelspan pony klasse L en M, tijdens een samengestelde wedstrijd en minimarathon,
moet de schofthoogte van de pony minimaal 110 cm zijn.
d. Voor de klasse Z geldt dat de schofthoogte voor een enkelspan pony en een tandem pony minimaal
120 cm moet zijn en bij een tweespan en vierspan minimaal 108 cm moeten zijn.

Ik denk dat je je zelf de vraag moet stellen of je onder het zadel wil rijden of niet.
En het niet van de KNHS af moet laten hangen.

Ik snap je punt, ik rij met shetten, al jaren, maar zit nog lang niet aan het plafond van de mogelijkheden van mijn pony's! Ze lopen pas M dressuur in het 2span en enkelspan M en ZZ (en L, M en Z vaardigheid).


Rij nu voornamelijk marathon en minimarahton. Maar zijn steeds meer wedstrijden die samengesteld gaan doen komend jaar dan wil ik dus officieel een startpas aan gaan vragenen gaan ze dus ook meten.

Mijn shetten zijn 92 en 93 cm en de jonkies zijn 104, 104 en 107 cm dus dat gaan de twee kleinste niet redden.

Nee weet ook echt dat ze meer kunnen maar krijg af en toe het idee dat de knhs een hekel heeft aan of bang is om te verliezen van shetten := _O-

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 19:31

Maar je hebt dus helemaal geen mini's, maar pony's boven in de kleine maat.

Als je nog geen officiële wedstrijden gereden heb zou ik gewoon eerst maar eens beginnen en niet te veel op de zaken uit lopen.

En met je jonkies zelf beslissen of je wel of niet onder het zadel wil rijden. Maar met deze pony's kan je nog wel een tijdje toe voor je aan hun top zit.

tjessa
Berichten: 151
Geregistreerd: 10-11-11
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-22 22:10

Dennis schreef:
Maar je hebt dus helemaal geen mini's, maar pony's boven in de kleine maat.

Als je nog geen officiële wedstrijden gereden heb zou ik gewoon eerst maar eens beginnen en niet te veel op de zaken uit lopen.

En met je jonkies zelf beslissen of je wel of niet onder het zadel wil rijden. Maar met deze pony's kan je nog wel een tijdje toe voor je aan hun top zit.


De twee zoals ik zeg shetten zijn kruisiging mini paardjes dus ja zijn mini paardjes +:)+

Nou ja ik denk daar wel over na, ik rij al 4 jaar wedstrijden maar niet officieel of samengesteld dus ik weet dat ik graag zover mogelijk wil komen in de wedstrijden. Is niet zozeer op de zaken vooruit lopen ik weet wat ik wil met wedstrijden betreft maar kan/ga ik daarvoor die jonkies opgeven.

Daar kan ik niet mee onder het zadel rijden dat is een van de punten ze zijn 104 en 107 zo klein ben ik nou ook weer niet. En ik zeg niet dat ze niet nog een tijd mee kunnen maar uiteindelijk gaan de knhs regels in de weg zitten met hun maat.
Dus das bij mij iets waar ik nu al wel over nadenk.

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 22:29

Mini paardje dus, geen mini shetten ;) .

Is jou doel Z samengesteld te starten of vooral plezier hebben met je pony's?

Jij hebt ze iedere dag in handen en werk er dagelijks mee (of je nu voor je huidige pony's kies of voor een maatje groter). Die wedstrijden zijn er een hand vol per jaar.

Je moet je dus voorlopig niet druk maken over de KNHS, maar gewoon je eigen plan volgen.

Ik ken de grenzen van de KNHS, afgelopen winter heb ik met pony's van andere gereden (op B/L nivo, zonder training andermans ongeklaseerde pony's mee genomen) omdat mijn eigen pony's niet goed genoeg waren. En als ik nu verder wil voldoen die zelfde pony's ook niet meer (kwa maat en nivo). Dus pas mijn ambities aan aan de mogelijkheden die ik wel heb.

tjessa
Berichten: 151
Geregistreerd: 10-11-11
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-22 02:17

Dennis schreef:
Mini paardje dus, geen mini shetten ;) .

Is jou doel Z samengesteld te starten of vooral plezier hebben met je pony's?

Jij hebt ze iedere dag in handen en werk er dagelijks mee (of je nu voor je huidige pony's kies of voor een maatje groter). Die wedstrijden zijn er een hand vol per jaar.

Je moet je dus voorlopig niet druk maken over de KNHS, maar gewoon je eigen plan volgen.

Ik ken de grenzen van de KNHS, afgelopen winter heb ik met pony's van andere gereden (op B/L nivo, zonder training andermans ongeklaseerde pony's mee genomen) omdat mijn eigen pony's niet goed genoeg waren. En als ik nu verder wil voldoen die zelfde pony's ook niet meer (kwa maat en nivo). Dus pas mijn ambities aan aan de mogelijkheden die ik wel heb.



Ja kruising mini paardjes met shet dus zeg mini shet maar das het hele punt niet. ;)

Ik denk eigenlijk beide wel en dat ik onder de man heel erg mis.

Je werk er iedere dag mee dat klopt. Zijn er toch redelijk wat.

Maar als ik vooruit wil kijken moet ik daar dus wel over nadenken. Wat wil ik? Is het haalbaar zoals het nu is? Of moet ik nog meer op gaan geven uiteindelijk. En waar doe ik mij en mijn pony's een plezier mee?

Het liefst zou ik alles houden en gewoon een bij nemen maar das gewoon niet haalbaar.

Hannanas
Berichten: 13012
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 06:57

Misschien de jonkies eerst eens officieel gaan starten, mocht je ze uiteindelijk toch nog willen verkopen vinden ze gemakkelijker een goed huisje als ze wat op hun naam hebben staan. Goed beleerde men-pony’s ;)

welmoedz

Berichten: 1569
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 08:49

Jonkies in die maat zijn ontzettend gewild, bij menners en als gezelschap en kinderpony's dus je kunt vast goede huisjes vinden.

5 ponys is aardig wat, ik heb met 2,5 pony (deel mijn grote) mijn handen vaak al vol. Met de grote rijd ik en met m'n minis men ik. Voor mij een prima balans.


Ik zou kiezen voor kwaliteit ipv kwantiteit. Volg je gevoel, hou de pony's aan waar je het liefste mee ment en ga eens rondkijken naar een rijpony en test er een paar. Dan merk je vanzelf wast je echt blij van wordt.

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 09:21

Ik ga met Welmoed mee, ik zou een selectie maken. Degene waar je het meest aan gehecht bent houden en er een leuke rij/menpony bij zoeken.