Aan de hand stappen losrijring

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Noukie
Berichten: 10939
Geregistreerd: 27-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 22:43

Aan de hand stappen zie ik ook weinig probleem in.
Gister in de losrijbaan stond er 1 in het midden les te geven en klantje op de volte eromheen, een ander had pony met kind erop aan de longe op de volte aan de andere kant van de baan. En daaromheen reden er drie, waaronder ik met een vierjarige die amper wat gezien heeft. Het was echt ideaal :')
Gelukkig was de mijne (en de andere twee) braaf, maar ik vond het geen prettige situatie. Als er een keer 1 schrikt kan je echt geen kant op.

Dus ja, rondje aan de hand stappen? Doe je ding :D (en ja tuurlijk, is het super vol of iets moet je daar misschien weer anders naar kijken)

Fly_high

Berichten: 3298
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 22:54

kiki1976 schreef:
Laatst bij een wedstrijd met springen. Kleine inspring bak van 20/40 en rijden gewoon 20 combinaties om in te rijden. Nou dat is gewoon geen doen. Want je komt daar niet terug om uit te stappen.


20 is inderdaad wat veel, maar met 10-12 combinaties tegelijk is het goed te doen in een gemiddelde 20x40 bak. Ook als er gestapt wordt al dan niet aan de hand. Nooit last van gehad :) ook met een jong en fris paard viel het mee, ze wennen er heel snel aan. Het enige waar ik me ooit aan erger zijn mensen die springen zonder wat te roepen, ik ben uit mezelf vrij onoplettend en heb het niet zomaar door :')

Ik snap dat je met dressuur het net anders aanpakt, wat scherper je figuren wil rijden etc, maar paar rondjes aan de hand zie ik nog steeds 0 probleem in :o
Pas bij uitgebreid grondwerken zou ik er niet van gediend zijn, wijken aan de hand enz, dat neemt inderdaad te veel ruimte in beslag.

MaartJ

Berichten: 1478
Geregistreerd: 24-07-06
Woonplaats: Middelburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-22 22:59

Zo zien we maar weer, zoveel mensen zoveel wensen! Wel interessant om te zien wat voor de een irritant is en waar het de ander niks uitmaakt.

Uiteraard houd je je paard niet aan de hand als hij ‘af gaat’ maar als ik op stap terwijl hij volledig onder spanning staat is de kans groot dat hij dan af gaat en dan is hij niet uit te zitten met als gevolg dat ik zandhap. Hij heeft zich daarentegen nog nooit van mij losgetrokken oid omdat ik dan de focus heel goed bij mij kan houden en vrij snel ontspanning kan bereiken dmv wat grondwerk.
Geen uitgebreide sessie en ik sta echt niet met een leadrope te zwaaien aan een touwhalster maar even een paar rondjes binnenhoefslag stappen en daarin de ontspanning en focus vragen, meer niet. Een ander zou gewoon denken dat ik et rondjes wandel bij wijze van.

Ik kies kleine wedstrijden uit, zoals al eerder gezegd, en hier in de buurt zijn er vaak niet meer dan 6 starts in het L1 dus geen 20 mensen aan het losrijden oid.

Mijn paard en, vooral, ik zullen het toch moeten leren en dat gaat alleen door de wedstrijden toch op te blijven zoeken. Paard loopt minstens wekelijks op een andere locatie dan thuis, soms wel 3x per week dus de wedstrijden zijn voor ons echt de volgende stap die we aan moeten gaan.

Als instructrice komt om te helpen doen we dit sowieso met een oortje en staat zij in de hoek.

Nogmaals, het ging mij erom of het officieel mocht of niet.. ik wil niemand tot last zijn en zeker geen gevaarlijke situaties creëeren, anders bleef ik echt wel thuis :)

kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 23:06

Fly_high schreef:
kiki1976 schreef:
Laatst bij een wedstrijd met springen. Kleine inspring bak van 20/40 en rijden gewoon 20 combinaties om in te rijden. Nou dat is gewoon geen doen. Want je komt daar niet terug om uit te stappen.


20 is inderdaad wat veel, maar met 10-12 combinaties tegelijk is het goed te doen in een gemiddelde 20x40 bak. Ook als er gestapt wordt al dan niet aan de hand. Nooit last van gehad :) ook met een jong en fris paard viel het mee, ze wennen er heel snel aan. Het enige waar ik me ooit aan erger zijn mensen die springen zonder wat te roepen, ik ben uit mezelf vrij onoplettend en heb het niet zomaar door :')

Ik snap dat je met dressuur het net anders aanpakt, wat scherper je figuren wil rijden etc, maar paar rondjes aan de hand zie ik nog steeds 0 probleem in :o
Pas bij uitgebreid grondwerken zou ik er niet van gediend zijn, wijken aan de hand enz, dat neemt inderdaad te veel ruimte in beslag.

Nee daar wordt gelukkig tussendoor niet aan de hand gestapt met zoveel ruiters. Dat gebeurde erom heen. Waar ook al mensen aan het inrijden waren.

Bienotje

Berichten: 10866
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Aan de hand stappen losrijring

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 23:19

Rijd geen wedstrijden meer, maar toendertijd ff iemand die met een paard stapt prima. Maar als het uitstappen is, doe dat liever dan ff buiten de losrijring ofzo.

Ik zou ook verbaasd zijn en niet verwachten dat iemand met losrijden met grondwerk bezig gaat met zijgangen ofzo. Geen ervaring daarmee om te zien en kunnen anticiperen wat diegene gaat doen.

Vaak is er op het parkeerterrein ook altijd nog wel ruimte tussen de trailers voor bv uitstappen. Je kunt ook kijken of je daar een vaste aan de hand routine kunt aanwennen. Of je 2x of 5x of 10x heen en weer stappen nodig hebt maakt niemand uit.

Ik vond het altijd wel erg prettig als ruiters te paard de bak ik kwamen. Bak open. Eerst stappen aan de hand. Stilstaan, aansingelen, handje hulp voor opstappen de bak in. opstappen. Het is toch weer onrust die mijns inziens onnodig is.

Wat grotere wedstrijden passen je misschien wel beter zelfs ondanks dat je denkt van niet. Groter parkeerterrein, losrijterrein. Maneges met twee binnenbakken waar één losrijring is hebben vaak ook nog wel een buitenbak voor instappen beschikbaar die nagenoeg niet in gebruik is dan.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 00:40

Bienotje schreef:
Rijd geen wedstrijden meer, maar toendertijd ff iemand die met een paard stapt prima. Maar als het uitstappen is, doe dat liever dan ff buiten de losrijring ofzo.

Ik zou ook verbaasd zijn en niet verwachten dat iemand met losrijden met grondwerk bezig gaat met zijgangen ofzo. Geen ervaring daarmee om te zien en kunnen anticiperen wat diegene gaat doen.

Vaak is er op het parkeerterrein ook altijd nog wel ruimte tussen de trailers voor bv uitstappen. Je kunt ook kijken of je daar een vaste aan de hand routine kunt aanwennen. Of je 2x of 5x of 10x heen en weer stappen nodig hebt maakt niemand uit.

Ik vond het altijd wel erg prettig als ruiters te paard de bak ik kwamen. Bak open. Eerst stappen aan de hand. Stilstaan, aansingelen, handje hulp voor opstappen de bak in. opstappen. Het is toch weer onrust die mijns inziens onnodig is.

Wat grotere wedstrijden passen je misschien wel beter zelfs ondanks dat je denkt van niet. Groter parkeerterrein, losrijterrein. Maneges met twee binnenbakken waar één losrijring is hebben vaak ook nog wel een buitenbak voor instappen beschikbaar die nagenoeg niet in gebruik is dan.

Dit. Mijn man stapt eigenlijk altijd een rondje aan de trailers als ik nog mijn laarzen enz aan doe. Gewoon omdat het kan. Niet omdat het nodig is. Lijkt me dat je dat dan ook kan met eentje die even moet kalmeren.