Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 56 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Aan de hand stappen losrijring

 
Profiel   

Hoi!

Inmiddels heb ik mijn paard, 6 jarige KWPN ruin, 6x meegenomen op wedstrijd. Hij gaat wekelijks mee naar les (privé) en 1x per maand naar de vereniging op les (duo). Ik zoek ook andere locaties op om te rijden.

Het ding is dat hij (en ik ben zelf ook een zeer grote factor hierin) in het begin op een vreemde locatie zeer veel spanning opbouwt. Om deze reden stap ik vaak een paar rondes aan de hand in de bak, vraag hem wat te wijken voor druk en maak contact met hem. Ik zie hem letterlijk ontspannen en kan dan rustig opstappen en beginnen met rijden.
Als ik op moet stappen op het moment dat hij nog veel spanning in zijn lijf en hoofd heeft lijkt het wel alsof hij de spanning letterlijk uit zijn lijf moet gooien en bestaat de kans dat hij ontploft en ik dus zand hap.
Thuis is deze spanning er absoluut niet meer, bij mijn instructrice thuis soms, in binnenbakken gaat het vaak heel snel goed maar ik heb wel even mijn tijd nodig.

Gister was ik op wedstrijd en begon ik vanaf de grond, hij kwam weer als een kasteel al snurkend de losrijbinnenbak binnen. Tot iemand, die ook aan het losrijden was, mij zei dat ik niet met mijn paard aan de hand mocht stappen in de losrijring.
De toezichthouder vond het gelukkig geen probleem dus ik kon even mijn gang gaan en na een paar rondjes rustig opstappen.

Ik ben in het KNHS reglement gaan zoeken maar daar vind ik niet echt duidelijk antwoord.
Ik doe dit echt alleen voor mijn en ieders veiligheid en het vertrouwen van mijn paard. Ik stap echt geen rondjes over de hoefslag of iets dergelijks en zorg gerust dag ik niemand in de weg loop.

Weet iemand hoe dit zit?

Alvast bedankt!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-22 23:08 



 
Profiel   

Gewoon de KNHS opbellen en vragen hoe het zit.
Dan weet je of het mag of niet en heb je een antwoord als iemand er wat van zegt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-22 23:14 



 
Profiel   

silvia58 schreef
Gewoon de KNHS opbellen en vragen hoe het zit.
Dan weet je of het mag of niet en heb je een antwoord als iemand er wat van zegt.

Makkelijkste optie inderdaad.

En op een meer persoonlijke noot; ik heb er minder last van als iemand ernaast loopt en rekening houdt met mij als ik op mijn paard zit dan een of andere dodo die blind is voor andere combinaties, plotseling alle bakregels vergeten is en overal doorheen dendert. :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-22 23:16 



 
Profiel   

Waarom zou dit niet mogen? Uitstappen gebeurt ook vaak aan de hand door een groom of ruiter zelf. Als de official er geen punt van maakt, lekker blijven doen. Al moet je zelf natuurlijk ook een keer hier doorheen.

Je kunt altijd de KNHS even appen en dan weet je het zeker. Naar mijn weten is wanneer er niets is opgenomen in het vraagprogramma, dan mag het. Staan daar uitsluitsels in, dan dien je daarmee rekening te houden. Zijn ook steeds meer locaties die juist vermelden dat ze de longeerbak beschikbaar hebben, dus m.i. alleen maar goede ontwikkelingen in het kader van dierenwelzijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-22 23:17 



 
Profiel   

Bouwt je paard extra spanning op omdat jij ook gespannen bent?

Misschien dat je zelf eerst ontspanningsoefeningen doet (ademhalingsoefeningen bv) of eventueel bananen eten/kalmeringsmiddel (Bach rescue druppels bv) nemen?

Als jij kalm bent denk ik dat je paard meer vertrouwen heeft en minder gespannen die losrijring in gaat?

Tevens vind ik het persoonlijk niet slecht dat je veiligheid voor anderen en jezelf op de eerste plaats zet. Als het niet mocht had die toezichthouder vast zelf wel iets gezegd?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-22 23:19 



 
Profiel   

upendo schreef
silvia58 schreef
Gewoon de KNHS opbellen en vragen hoe het zit.
Dan weet je of het mag of niet en heb je een antwoord als iemand er wat van zegt.

Makkelijkste optie inderdaad.

En op een meer persoonlijke noot; ik heb er minder last van als iemand ernaast loopt en rekening houdt met mij als ik op mijn paard zit dan een of andere dodo die blind is voor andere combinaties, plotseling alle bakregels vergeten is en overal doorheen dendert. :=


+1

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-22 23:20 



 
Profiel   

Voor zover ik kan vinden staat er niets dat zegt dat het niet mag. Maar er staat wel dat longeren is toegestaan (mits genoeg ruimte), dus ik zou dan de volgende keer gewoon zeggen dat je met een hele korte lijn aan het longeren bent :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-22 23:23 



 
Profiel   

Lijkt me sterk dat het niet mag. Als ik parcours ga lopen, stapt mijn moeder ook aan de hand met mijn paard door de losrijbak. En we zijn echt niet de enige. :o opties om erachter te komen zijn al gegeven, succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-22 23:26 



 
Profiel   

Je mag ook longeren van te voren toch? is dat misschien ook een optie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-22 23:31 



 
Profiel   

Als ik met mijn vriendin mee gaat als groom stap ik haar paard altijd in aan de hand. Echt nooit maar dan ook nooit wat van gehoord. Niet van de organisatie en niet van ruiters die aan het rijden waren.
Wel ga ik zo lopen zodat een ander geen hinder van mij heeft.
Zij moest van de zenuwen altijd nog 10 keer plassen en doordat ik al met haar paard ging lopen raakte ook die heel wat spanning kwijt.
Tegen dat paard moest je altijd stom aan gaan banketstaaf, en dan werd ze vanzelf rustig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-22 23:33 



 

Desi_2409 schreef
Je mag ook longeren van te voren toch? is dat misschien ook een optie?


Maar dat mag dus niet in de losrijbak en persoonlijk vind ik dat ook veel gevaarlijker! Ernaast lopen kan prima, beter dan een losgeslagen projectiel (al dan niet aan de longe)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-22 09:40 



 
Profiel   

Er zijn mensen die altijd wel iets hebben, als het voor jou werkt, je loopt niet in weg en de official vind het prima. Niet druk maken.
Zoals hier boven ook, 10x liever een rondje er langs lopen dan als een ongeleid projectiel de bak binnen stormen toch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-22 09:50 



 
Profiel   

Ik heb het altijd gedaan. Ik had er ook 1 die enorme spanning opbouwde, door het opzadelen, en ik ging eerst longeren (niet in de losrijdbak en met toestemming van vereniging) en daarna paar rondjes aan de hand, opstappen en groot rondje mee stappen. Mocht gewoon.

Ik snap ook niet wat er anders is aan aan de hand stappen of erop. Je moet rekening houden met bakregels, maar het is toch juist ook veiliger voor de rest om het zo te doen?

Hier was het ook niet mijn spanning waar hij op reageerde, maar het opzadelen en dat werd erger door spanning van andere paarden of mensen := Wij hadden het thuis ook, deed altijd rondjes aan de hand met tussendoor singelen voordat ik erop ging.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-22 09:59 



 
Profiel   

Relaxed schreef
Desi_2409 schreef
Je mag ook longeren van te voren toch? is dat misschien ook een optie?


Maar dat mag dus niet in de losrijbak en persoonlijk vind ik dat ook veel gevaarlijker! Ernaast lopen kan prima, beter dan een losgeslagen projectiel (al dan niet aan de longe)


Dat is niet het hoe in het reglement staat.
Algemeen reglement schreef
11. Het longeren van paarden is uitsluitend toegestaan indien hiervoor voldoende ruimte is of er daartoe een speciaal gemarkeerd terreingedeelte bestemd is. In géén geval mogen andere deelnemers als gevolg van het longeren worden gehinderd. In de verschillende disciplinereglementen kunnen aanvullende bepalingen zijn opgenomen.

Dressuur reglement schreef
Het longeren van paarden is uitsluitend toegestaan, indien het losrijterrein voldoende groot is en er daartoe een speciaal gemarkeerd terreingedeelte bestemd is uitsluitend na uitdrukkelijke toestemming van de wedstrijdorganisatie en de official belast met het toezicht op het voorterrein. In géén geval mogen andere deelnemers als gevolg van het longeren worden gehinderd.


Hier staat toch echt dat je op het losrijterrein mag longeren mits genoeg ruimte. Nu zal dat genoeg ruimte dubieus zijn tijdens een indoorwedstrijd met een 20x40 bak, maar er zijn zeker locaties waar je genoeg ruimte hebt op het losrijterrein.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-22 11:39 



 
Profiel   

Bovenstaande is alleen van toepassing mits het in het vraagprogramma is opgenomen door de vereniging, of je van tevoren akkoord hierop hebt ontvangen. Niets zo irritant als iemand zijn paard volledig laat flippen aan de lijn, als je zelf op een (jong) paard zit waar je je handen al aan vol hebt.
Staat het er niet in, check het even bij het secretariaat (en dan niet pas op de dag zelf) en je kunt er rekening mee houden. Al vaak genoeg meegemaakt in mijn regio functie dat andere mensen ernaast lagen door longeergedrag van anderen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-22 11:44 



 

Bowo, losrijterrein en losrijbak zijn toch wel heel verschillende dingen. Iedereen kan bedenken dat longeren in een losrijbak gewoon niet kan en veilig is.. legio maneges die dat dus ook niet toestaan. Op een outdoor is altijd wel een hoekje waar je prima kan longeren :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-22 11:51 



 
Profiel   

Padoertje schreef
Bovenstaande is alleen van toepassing mits het in het vraagprogramma is opgenomen door de vereniging, of je van tevoren akkoord hierop hebt ontvangen. Niets zo irritant als iemand zijn paard volledig laat flippen aan de lijn, als je zelf op een (jong) paard zit waar je je handen al aan vol hebt.
Staat het er niet in, check het even bij het secretariaat (en dan niet pas op de dag zelf) en je kunt er rekening mee houden. Al vaak genoeg meegemaakt in mijn regio functie dat andere mensen ernaast lagen door longeergedrag van anderen.

Maar het is dus niet zo dat het bij standaard niet is toegestaan zoals Relaxed zegt. Afhankelijk van de situatie mag het wél. Je kan dus niet als je ergens iemand ziet longeren direct zegt dat het niet mag, want als er genoeg ruimte is en er is toestemming, dan mag het gewoon. Dat is wat ik probeer duidelijk te maken. Er is een verschil tussen 'niet' en 'onder voorwaarden'.


Relaxed schreef
Bowo, losrijterrein en losrijbak zijn toch wel heel verschillende dingen. Iedereen kan bedenken dat longeren in een losrijbak gewoon niet kan en veilig is.. legio maneges die dat dus ook niet toestaan. Op een outdoor is altijd wel een hoekje waar je prima kan longeren :j

Ik ken toevallig een aantal rijbakken waar dit wel kan, bijvoorbeeld locaties met meerdere rijbakken waar kan worden losgereden waarvan er 1 dus (vrijwel) leeg is. Dus ja, er is verschil. Nee, een rijbak is niet per se een definitie voor 'niet toegestaan'.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-22 11:59 



 
Profiel   

Het zal wel geen populaire mening zijn maar wellicht moet je nog wat meer op vreemd terrein gaan oefenen als je niet los kan stappen. In dd proef mag die persoon toch ook niet naast je op wandelen?

Ik vind het bloed-irritant en gevaarlijk ook als iemand aan de hand stapt in de losrij-ring. Want plots moeten alle aanwezigen zich aanpassen aan die combinatie want oh wee als je enigszins in de buurt komt. Als je dan in een 20*40 bak zit kan je zo ongeveer stoppen met losrijden. Tot ze zich een keer op hun gemak voelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-22 12:42 



 
Profiel   

Dat klopt Bowo. Ondanks dat het is opgenomen in het reglement, kan het zijn dat een vereniging nu eenmaal niet de ruimte of mogelijkheid heeft voor het longeren van een paard voorafgaand aan je wedstrijd. Veel verenigingen maken gebruik van accommodaties, waar pensionklanten staan en zij hebben dan voorrang op het gebruik van een longeerbak. Kortom; altijd checken bij de betreffende vereniging wat mogelijk is, zodat je goed voorbereid op pad gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-22 13:07 



 
Profiel   

Tot longeren zie ik geen noodzaak, het is namelijk geen frissigheid maar echt spanning die ik op kan lossen d.m.v wat grondwerk. Soms 1 rondje en soms zijn het 5/6 rondjes.
Je kunt ook gerust gewoon langs rijden, hij slaat niet uit en springt niet de lucht in omdat het voor ons werkt om even vanaf de grond te starten. Ik houd zelf in de gaten dat ik niemand tot last ben.

Een groot deel van de spanning komt ook zeker van mij, hier ben ik mij van bewust. Het stukje grondwerk helpt mij ook ontspannen doordat ik even met mijn paard kan connecten en hem letterlijk zie ontspannen.
In de ring heeft hij ook nog wel spanning maar dan zal dit zich niet meer uiten in gevaarlijke situaties.
De enige manier om dit te leren is door toch wedstrijden op te zoeken. Ik sta privé met 1 ander paard, daar kom ik geen vreemde situaties meer tegen.
Als het kan neem ik deel aan clinics en hij gaat wekelijks mee naar les.

In elk geval bedankt voor de antwoorden! Ik ga de KNHS ook nog contacten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-22 13:19 



 

Bowo schreef
Relaxed schreef
Bowo, losrijterrein en losrijbak zijn toch wel heel verschillende dingen. Iedereen kan bedenken dat longeren in een losrijbak gewoon niet kan en veilig is.. legio maneges die dat dus ook niet toestaan. Op een outdoor is altijd wel een hoekje waar je prima kan longeren :j

Ik ken toevallig een aantal rijbakken waar dit wel kan, bijvoorbeeld locaties met meerdere rijbakken waar kan worden losgereden waarvan er 1 dus (vrijwel) leeg is. Dus ja, er is verschil. Nee, een rijbak is niet per se een definitie voor 'niet toegestaan'.


Van de 100 rijbanen ken ik er misschien ook wel 5 waar dit zou kunnen, maar over het algemeen is longeren in een losrijbak gewoon niet toegestaan conform het artikel wat je zelf hierboven hebt gedeeld ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-22 13:34 



 
Profiel   

Ayasha schreef
Het zal wel geen populaire mening zijn maar wellicht moet je nog wat meer op vreemd terrein gaan oefenen als je niet los kan stappen. In dd proef mag die persoon toch ook niet naast je op wandelen?

Ik vind het bloed-irritant en gevaarlijk ook als iemand aan de hand stapt in de losrij-ring. Want plots moeten alle aanwezigen zich aanpassen aan die combinatie want oh wee als je enigszins in de buurt komt. Als je dan in een 20*40 bak zit kan je zo ongeveer stoppen met losrijden. Tot ze zich een keer op hun gemak voelen.


Als het een 20x40 bak is en het is druk dan zal je mij daar nog niet tegenkomen.
Hier in de omgeving zitten hooguit 6 starts in het L1 en weet ik op welke locaties ik rustig kan starten en welke wedstrijden rustig zijn. Als hij en ik wat geland zijn, na wat grondwerk kan ik opstappen en gaan rijden en de spanning oplossen, ook in de proeven. En gaat het mis in mijn proef dan heb ik alleen mijzelf daarmee. In de losrijring kan ik anderen tot last zijn, en dat wil ik niet.

Het gaat mij erom wat er officieel gezien mag of dat ik iets doe wat absoluut niet toegestaan is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-22 13:39 



 
Profiel   

Vavane schreef
Lijkt me sterk dat het niet mag. Als ik parcours ga lopen, stapt mijn moeder ook aan de hand met mijn paard door de losrijbak. En we zijn echt niet de enige. :o opties om erachter te komen zijn al gegeven, succes!


Ja op springwedstrijden is het redelijk gebruikelijk, als ruiters parcours aan het verkennen zijn wordt er vaak door iemand anders aan de hand gestapt. Heeft mijn vriend ook weleens voor mij gedaan. Voor zover ik weet mag het gewoon.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-22 14:03 



 
Profiel   

Maar Ayasha die jonkies zouden het toch eens moeten leren op vreemd terrein tussen de paarden.
Ik vind het persoonlijk veiliger dat iemand de verantwoording neemt en even veilig ernaast instapt (en de regels in acht neemt) dan iemand die als een ongeleid projectiel onveilig door de bak vliegt.
En het gaat niet om de proef, het gaat eigenlijk om de fase voor het inrijden. Bij de paarden die ik ken, was het aan de hand instappen, ruiter erop in inrijden.

Ik kan me niet voorstellen dat je meer hinder ondervind van iemand die er naast instapt of erop.
Wat ik persoonlijk gevaarlijker vind, dat zijn de ruiters die vinden dat ze geen rekening met andere hoeven te houden. En dat iedereen maar voor hun aan de kant moet, zonder de bakregels in acht te nemen. Die vind ik persoonlijk gevaarlijkere situaties veroorzaken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-22 14:10 



 
Profiel   

Ik deed dit ook altijd. Even een rondje aan de hand de bak rond, zodat hij geen spanning opbouwde, wat hij wel duidelijk deed als ik meteen op zou stappen. Beter dat, dan inderdaad als een ongeleid projectiel willen gaan rennen. Na het rondje aan de hand, kon ik zo opstappen en wegrijden.
Overigens liep ik gewoon op de binnenhoefslag en hield ik me aan dezelfde voorrangsregels dan wanneer ik er op zou zitten. Mensen die aan het inrijden waren konden ook gewoon passeren, want ik had geen stuiterbal aan de hand, alleen een kijkerig paard op de omgeving, dat niet reageerde op de andere paarden.

Andersom heb ik dit ook liever. Beter even aan de hand stappen en de rust er in houden, dan per sé op willen (of moeten) stappen en vervolgens een brok spanning in de bak tussen de andere paarden. Dat voelt (en is) voor niemand veilig.


Laatst bijgewerkt door Daihyo op 09-06-22 14:35, in het totaal 2 keer bewerkt
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-22 14:21 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 56 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen