Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 56 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Aan de hand stappen losrijring

 
Profiel   

Ayasha schreef
Het zal wel geen populaire mening zijn maar wellicht moet je nog wat meer op vreemd terrein gaan oefenen als je niet los kan stappen. In dd proef mag die persoon toch ook niet naast je op wandelen?

Ik vind het bloed-irritant en gevaarlijk ook als iemand aan de hand stapt in de losrij-ring. Want plots moeten alle aanwezigen zich aanpassen aan die combinatie want oh wee als je enigszins in de buurt komt. Als je dan in een 20*40 bak zit kan je zo ongeveer stoppen met losrijden. Tot ze zich een keer op hun gemak voelen.


Ik ben dan ook maar impopulair :D
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-22 13:32 



 
Profiel   

kiki1976 schreef
Maar Ayasha die jonkies zouden het toch eens moeten leren op vreemd terrein tussen de paarden.
Ik vind het persoonlijk veiliger dat iemand de verantwoording neemt en even veilig ernaast instapt (en de regels in acht neemt) dan iemand die als een ongeleid projectiel onveilig door de bak vliegt.
En het gaat niet om de proef, het gaat eigenlijk om de fase voor het inrijden. Bij de paarden die ik ken, was het aan de hand instappen, ruiter erop in inrijden.

Ik kan me niet voorstellen dat je meer hinder ondervind van iemand die er naast instapt of erop.
Wat ik persoonlijk gevaarlijker vind, dat zijn de ruiters die vinden dat ze geen rekening met andere hoeven te houden. En dat iedereen maar voor hun aan de kant moet, zonder de bakregels in acht te nemen. Die vind ik persoonlijk gevaarlijkere situaties veroorzaken.

je gaat me wijsmaken dat je nergens een plek kan vinden waar je niet met een jonkie tussen vreemde paarden kan rijden behalve op wedstrijd? :)

Het jonkie hier wordt voorbereid op plaatsen die veilig zijn zónder dat ik daarmee andere wedstrijdcombinaties moet storen. Dat is ook een optie he, iets tussen "anderen in gevaar brengen omdat ze geen rekening willen houden met anderen" en "aan een touwtje omdat de knol eigenlijk niet voldoende voorbereid is."

Wellicht ligt het ook aan hoe ik het tot nu toe ervaren heb als er iemand aan een touwtje met een paard in de piste stapte. Het is vrijwel altijd een hoop drama en je mag niet binnen een straal van 10m komen. Doe dat dan in vredesnaam op een club, ga wennen als ze uitstappen na een les oid. Maar doe dat niet op een wedstrijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-22 13:36 



 
Profiel   

Oh, maar dat deed ik ook. Reed regelmatig op vreemde locaties. Maar daar deed ik hetzelfde, even een rondje aan de hand stappen, dan opstappen en rijden. Dat ene rondje stappen gaf zoveel meer rust dan wanneer ik meteen op zou stappen. Dat heb ik ook echt wel geprobeerd, maar dan had ik een zenuwachtig schieterig paard onder me. Wat ook niet veilig voelde voor mij en andere mensen in de losrij ring.
Ja, daar kun je van zeggen dat we er misschien niet thuis hoorden. Maar na een rondje aan de hand stappen, hoorden wij er prima thuis. Waarom dan niet even die paar minuten tijd nemen, waarbij ik echt niemand in de weg liep.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-22 13:41 



 
Profiel   

Ligt er natuurlijk aan hoe het gebeurd.
Gewoon naast je stappende paard lopen met je hand aan de teugel is geen vergelijk met een ruiter die aan een touwtje naar binnen geloodst wordt, het liefst ook nog schreeuwend: „pas op hengst“.

Er zijn wel vaker paarden die even aan de hand lopen, vooral als de ruiter er meerdere mee heeft en de groom vast ernaast losstapt, nog nooit een probleem mee gezien eigenlijk.

Vroegah, toen nog niemand een opstapje gebruikte en iedereen nog braaf op de AC lijn opstapte was het zelfs vrij normaal dat je aan de hand de losrijbak in kwam om dan je paard op de AC lijn te parkeren en daar je beugels omlaag te doen en zo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-22 13:57 



 
Profiel   

Bij ons doen ook Z ruiters het nog, baan is groot genoeg en we zorgen er als vereniging voor dat er niet enorm veel combinaties aan het losrijden zijn.
Ik zou niet weten waarom dat vervelend is voor de anderen. Liever dat dan een ongeleid projectiel in de baan die je van je paard afrijd. (dat is mij namelijk overkomen, kon zelfs geen excuus af daarna).

Het is ook maar net hoe je jezelf opstelt ten opzichte van de andere combinaties in de ring.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-22 14:04 



 
Profiel   

Even 1 rondje aan de hand om de bak laten zien... even uit laten blazen.
Heeft niet mijn persoonlijke voorkeur, maar prima. Gebeurt bij ons regelmatig op stal.

Er meerdere rondes naast lopen, wijken adh of halve grondwerksessies...
Nee dank je :') dat is heel erg irritant, zeker als je ook op een jong beest zit is dat lastig eromheen rijden en het leidt af imo.

Uitstappen adh ook gewoon buiten, niet in de baan.

Maar dat is mijn bescheiden mening :P
Ik zou dan gewoon vaker gaan oefenen op vreemd terrein waar meestal meerdere combi's rijden etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-22 14:15 



 
Profiel   

c_alsemgeest schreef
Even 1 rondje aan de hand om de bak laten zien... even uit laten blazen.
Heeft niet mijn persoonlijke voorkeur, maar prima. Gebeurt bij ons regelmatig op stal.

Er meerdere rondes naast lopen, wijken adh of halve grondwerksessies...
Nee dank je :') dat is heel erg irritant, zeker als je ook op een jong beest zit is dat lastig eromheen rijden en het leidt af imo.

Uitstappen adh ook gewoon buiten, niet in de baan.

Maar dat is mijn bescheiden mening :P
Ik zou dan gewoon vaker gaan oefenen op vreemd terrein waar meestal meerdere combi's rijden etc.


Sorry hoor, maar wat is het verschil nou of iemand aan het wijken is aan de hand of wanneer diegene erop zit? Dat scheelt hooguit een halve vierkant meter :') De rijbaanregels zijn er ten alle tijde, dus jij zult ook ten alle tijde gewoon afstand moeten houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-22 14:43 



 
Profiel   

De cirkel waartoe je afstand moet houden scheelt echt wel redelijk, een mens op de grond is een stuk kwetsbaarder wanneer je in een volle rijbaan zit.

En daarbij vind ik het persoonlijk erg afleidend, voor de andere combinaties.
Dus zou ik gewoon gaan oefenen met er op rijden.

Maar zoals ik al zei, het is mijn mening. Zegt er niks over of het überhaupt mag of niet mag. Ik vind van die hele grondwerk sessies tijdens losrijden gewoon bloed irritant :')
Dat doe je met oefenen of op oefenwedstrijden. Als je dat nodig hebt voor je er op kan ben je imo nog niet klaar voor een officiële wedstrijd.

Ik heb het dus niet over even een rondje aan de hand om de baan te laten zien.


Laatst bijgewerkt door c_alsemgeest op 09-06-22 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-22 14:47 



 
Profiel   

Maar er zijn ook combinaties waarbij het niet aan het vreemde terrein ligt. Dan kan je oefenen wat je wilt op vreemd terrein, maar geen effect. Ook geen spanning vanwege de wedstrijd oid. Hier was het juist het opzadelen / aansingelen, daar hebben we zijn hele leven mee geoefend en wat ervoor zorgde dat hij niet ontplofte was juist even aan de hand stappen in de bak. :+ de ene keer 1 rondje, de andere keer een paar meer.

Zolang je je gewoon allemaal aan de bakregels houdt is er toch geen verschil of iemand erop zit of niet? Zo dichtbij komen dat je iemand aan kan rijden moet je ook niet bij het paard zelf willen doen?

Edit, oh wacht. Nee, die halve grondwerk sessies is idd wel wat te veel van het goede. Ik ging van een normaal rondje of rondjes aan de hand uit. Gewoon recht toe recht aan aan de teugels, geen kleine voltes om iemand heen of zijgangeb.


Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 09-06-22 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-22 14:51 



 
Profiel   

Maar gaat dat dan om even rond stappen tot het uitgeblazen heeft of hele grondwerksessies?

Volgens mij maak ik daar duidelijk onderscheid in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-22 14:52 



 
Profiel   

Ja, sorry, ik las het verkeerd!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-22 14:52 



 
Profiel   

Nee oké dan begrijpen we elkaar :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-22 14:53 



 
Profiel   

c_alsemgeest schreef
Even 1 rondje aan de hand om de bak laten zien... even uit laten blazen.
Heeft niet mijn persoonlijke voorkeur, maar prima. Gebeurt bij ons regelmatig op stal.

Er meerdere rondes naast lopen, wijken adh of halve grondwerksessies...
Nee dank je :') dat is heel erg irritant, zeker als je ook op een jong beest zit is dat lastig eromheen rijden en het leidt af imo.

Uitstappen adh ook gewoon buiten, niet in de baan.

Maar dat is mijn bescheiden mening :P
Ik zou dan gewoon vaker gaan oefenen op vreemd terrein waar meestal meerdere combi's rijden etc.

Precies dit!

Net zoals ik heel erg afgeleid wordt door als er op het losrijterrein iemand gaat staan lesgeven midden in de losrijring. Als je je instructeur mee hebt, prima als die langs de kant staat en jou aanwijzingen wil geven als je langsrijdt, maar een instructeur die in de losrijring gaat staan vind ik echt mega irritant en in de weg staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-22 14:56 



 
Profiel   

Maar dat vind ik ook van les krijgen bij losrijden waarbij instructie in de baan staat en combinatie eromheen op de volte blijft :=

Haha precies wat oji dus al schrijft

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-22 14:56 



 
Profiel   

Ayasha schreef
kiki1976 schreef
Maar Ayasha die jonkies zouden het toch eens moeten leren op vreemd terrein tussen de paarden.
Ik vind het persoonlijk veiliger dat iemand de verantwoording neemt en even veilig ernaast instapt (en de regels in acht neemt) dan iemand die als een ongeleid projectiel onveilig door de bak vliegt.
En het gaat niet om de proef, het gaat eigenlijk om de fase voor het inrijden. Bij de paarden die ik ken, was het aan de hand instappen, ruiter erop in inrijden.

Ik kan me niet voorstellen dat je meer hinder ondervind van iemand die er naast instapt of erop.
Wat ik persoonlijk gevaarlijker vind, dat zijn de ruiters die vinden dat ze geen rekening met andere hoeven te houden. En dat iedereen maar voor hun aan de kant moet, zonder de bakregels in acht te nemen. Die vind ik persoonlijk gevaarlijkere situaties veroorzaken.

je gaat me wijsmaken dat je nergens een plek kan vinden waar je niet met een jonkie tussen vreemde paarden kan rijden behalve op wedstrijd? :)

Het jonkie hier wordt voorbereid op plaatsen die veilig zijn zónder dat ik daarmee andere wedstrijdcombinaties moet storen. Dat is ook een optie he, iets tussen "anderen in gevaar brengen omdat ze geen rekening willen houden met anderen" en "aan een touwtje omdat de knol eigenlijk niet voldoende voorbereid is."

Wellicht ligt het ook aan hoe ik het tot nu toe ervaren heb als er iemand aan een touwtje met een paard in de piste stapte. Het is vrijwel altijd een hoop drama en je mag niet binnen een straal van 10m komen. Doe dat dan in vredesnaam op een club, ga wennen als ze uitstappen na een les oid. Maar doe dat niet op een wedstrijd.

Dat beweer ook helemaal niet, dat het nergens anders kan. Maar als je vaker op wedstrijd gaat weet je ook dat de sfeer daar heel anders is dan bv op les waar het drukker is.
Vaak veel meer spanning waar het dier ook mee moet leren omgaan. En tja ook daarbij heb je de eerste paar keren.
Ik heb het er niet over aan een touwtje hoor. Gewoon vast aan de teugel.
Niets meer niets minder.
En kan me daarmee niet voorstellen dat daar zoveel verschil in zit met even op die manier een rondje instappen dan erop. Er wel van uitgaande dat iemand wel de regels in acht houd

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-22 15:08 



 
Profiel   

Wat betreft de instructeur, daar heb je toch oortjes voor? Mijn instructeur is ook wel eens mee geweest, juist omdat hij de spanning op wedstrijd nooit gezien had (en ik leste al op vreemd terrein, maar daar was het gewoon minder). Oortje in met losrijden en zo had niemand er last van. Maar wel heel waardevol voor mij en mijn paard én instructeur, zodat we daar in de les ook iets mee konden. Mijn instructeur kon zo veel beter de triggers vinden dan ik wanneer ik ook nog bezig was met de wedstrijd. En dat konden we weer met de les nabootsen.


c_alsemgeest schreef
De cirkel waartoe je afstand moet houden scheelt echt wel redelijk, een mens op de grond is een stuk kwetsbaarder wanneer je in een volle rijbaan zit.

En daarbij vind ik het persoonlijk erg afleidend, voor de andere combinaties.
Dus zou ik gewoon gaan oefenen met er op rijden.

Maar zoals ik al zei, het is mijn mening. Zegt er niks over of het überhaupt mag of niet mag. Ik vind van die hele grondwerk sessies tijdens losrijden gewoon bloed irritant :')
Dat doe je met oefenen of op oefenwedstrijden. Als je dat nodig hebt voor je er op kan ben je imo nog niet klaar voor een officiële wedstrijd.

Ik heb het dus niet over even een rondje aan de hand om de baan te laten zien.

Hier kan ik me dan weer wel in vinden. Een rondje aan de hand stappen vind ik heel wat anders dan grondwerksessies of longeren (want dat vind ik ook vervelend in een 20x40 losrijbaan als ik daar aan het rijden ben).

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-22 15:10 



 
Profiel   

Hier mag de instructeur zelfs niet meer in de baan om die reden. Stappen met het paard mag volgens mij mits toestemming van een official maar als je geen paard vast hebt moet je buiten de losrijspiste blijven hier. Sowieso vind ik die hele lessen gedurende het losrijden irritant. Als ze dan nog enigszins kijken naar de andere combinaties niet maar wanneer ze doen alsof iedereen rekening moet houden met hun les wordt het wel een ergernis. Je bent op wedstrijd, als je het hier nog moet gaan leren is het te laat. :=
Uitstappen in de losrijpiste wordt hier ook steeds vaker "verboden" (alsin: ze sturen je de piste uit). Als de piste groot genoeg is en er niet te veel combinaties zijn laten ze het maar als het druk is mag je niet meer uitstappen in de losrijpiste.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-22 15:50 



 
Profiel   

Ja een instructeur met oortjes vind ik helemaal prima, dat hoor ik niet :')
(Behalve als het in mijn oor zit natuurlijk).

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-22 16:08 



 
Profiel   

Instructie met losrijden echt bloedirritant, maar dan met name om het geschreeuw door de bak heen.. Ik deed het zelf wel eens, maar ging dan in een hoek staan en zei alleen iets als ze bij me langs reed, ging niet de halve/hele bak overschreeuwen als er nog anderen rijden :n

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-22 16:20 



 
Profiel   

Fly_high schreef
Vavane schreef
Lijkt me sterk dat het niet mag. Als ik parcours ga lopen, stapt mijn moeder ook aan de hand met mijn paard door de losrijbak. En we zijn echt niet de enige. :o opties om erachter te komen zijn al gegeven, succes!


Ja op springwedstrijden is het redelijk gebruikelijk, als ruiters parcours aan het verkennen zijn wordt er vaak door iemand anders aan de hand gestapt. Heeft mijn vriend ook weleens voor mij gedaan. Voor zover ik weet mag het gewoon.


Leuk verschil ook. Met springen rijd je al tussen veel meer paarden los dan met dressuur, staan er hindernissen en dan lopen er ook nog een aantal aan de hand.
Irritant? Ja maar als het nodig is is het nodig en als je maar rekening houd met elkaar is het toch prima?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-22 17:00 



 
Profiel   

Maar met springen rijden ze wel allemaal op de linkerhand en wordt er ook op die hand aan de hand gestapt. Ook zijn met springen de stappers vaak op de hoefslag en degene die draven en galopperen op de binnen hoefslag zodat je geen last hebt van stappende paarden die je pad kruizen of in de weg lopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-22 17:07 



 
Profiel   

Ayasha schreef
Hier mag de instructeur zelfs niet meer in de baan om die reden. Stappen met het paard mag volgens mij mits toestemming van een official maar als je geen paard vast hebt moet je buiten de losrijspiste blijven hier. Sowieso vind ik die hele lessen gedurende het losrijden irritant. Als ze dan nog enigszins kijken naar de andere combinaties niet maar wanneer ze doen alsof iedereen rekening moet houden met hun les wordt het wel een ergernis. Je bent op wedstrijd, als je het hier nog moet gaan leren is het te laat. :=
Uitstappen in de losrijpiste wordt hier ook steeds vaker "verboden" (alsin: ze sturen je de piste uit). Als de piste groot genoeg is en er niet te veel combinaties zijn laten ze het maar als het druk is mag je niet meer uitstappen in de losrijpiste.


Hier zie je juist steeds regelmatig dat je pas zoveel tijd van te voren de inrijring in mag. Wil je langer inrijden, dan kan dat in de buitenbak (met een binnen wedstrijd). Juist om de drukte hier te voorkomen.

Laatst bij een wedstrijd met springen. Kleine inspring bak van 20/40 en rijden gewoon 20 combinaties om in te rijden. Nou dat is gewoon geen doen. Want je komt daar niet terug om uit te stappen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-22 20:39 



 
Profiel   

Ik ben iemand die voor een wedstrijd graag lang op mijn paard zit.. (60 min en dan nog de dressuurproef in) zit ik er iets korter op dan loopt ze echt niet fijn.. ( heb een dikke diesel die idd eerst spanning kwijt moet en soepel moet worden ) dus als ze met max inrij tijd komen krijg ik een probleem..

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-22 20:50 



 
Profiel   

Ik vond het ook altijd heel irritant als mensen aan de hand in de losrijbaan gingen instappen :o. En buiten dat vind ik het ook gevaarlijk. Als ze bedenken te gaan dan houd je ze nooit. Als je er op zit heb je nog enigzins kans om de situatie onder controle te krijgen. Ik stapte mijn paard altijd op het terrein om even stoom af te blazen. Dan heeft niemand er last van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-22 21:19 



 
Profiel   

Ik stap eigenlijk allebei mijn paarden op wedstrijd even aan de hand op het losrij terrein. Ik zou niet weten waarom dit niet mag en kies altijd voor je eigen veiligheid.

Ik lees hier dat mensen dat irritant vinden maar als je een beetje rekening houdt met mekaar hoef je niemand tot last te zijn.

Persoonlijk vind ik het veel irritanter als iemand z’n frisse paard aan de longe gooit in de buurt van het losrijterrein.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-22 21:31 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 56 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen