Wedstrijd spanning

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hester68

Berichten: 6
Geregistreerd: 15-01-15

Wedstrijd spanning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-22 15:02

Beste Bokkers, Graag hoor ik jullie ervaringen, tips/tricks,
Dochter (16) heeft een wedstrijdspanning die behoorlijk in de weg zit. De lessen gaan goed, het vrijrijden gaat goed, zelfs het losrijden gaat nagenoeg altijd goed. Maar zo gauw ze de witte hekjes doorgaat zet ze zich vast. Ze blokkeert, raffelt, rijdt slordig..met als gevolg geen winstpunten. Van de 5 proeven rijdt ze miss éen krappe wp. We hebben vanalles geprobeerd, rescue, anti- zenuwentabletjes, sessies met paardensportpsycholoog, extra lessen (ze rijdt er sws 2 in de week maar voor de proef een extra privéles) Zeggen dat het niet uitmaakt, rij gewoon alsof je oefent, kilometers maken etc. Het doet allemaal niks voor haar en ze is telkens weer teleurgesteld. Ok, de pony's waren/ zijn 4- en 5 jarigen en vooral de huidige is best een boef maar met het vertrouwen zit het wel goed. Ze gaan naar buiten, ze kan zelfstandig met hem bezig, het is een super dressuurpony en kan al veel meer dan ze in de proef hoeven te laten zien. Ze krijgt nog steeds dezelfde opmerkingen als 5 jaar geleden, te veel spanning, laat te weinig zien, slordig. Het lijkt een plaat die in een groef blijft hangen. Waarom doe je het nog, zou je zeggen? Goeie vraag. Telkens gaan we toch op pad met het gevoel; nu gaat het goed. De instructeurs zeggen dat ze het kunnen. Maar telkens gaat het weer mis. Ze rijden ong om de 3 weken een proef. Graag tot horens }:0

daantjuhhh

Berichten: 26867
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Wedstrijd spanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 15:05

Ik herken dat wel.
Toch was blijven proberen en doorgaan de oplossing.
En wat mijn instructrice mij altijd in de oren knoopte: als die gebroken lijn niet lekker gaat, f*ck die gebroken lijn. Op het volgende onderdeel kan je weer een 9 halen. Dus concentreer je op het volgende onderdeel.

Joltsje

Berichten: 9027
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Wedstrijd spanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 15:09

ooh je hebt al best veel geprobeerd. ik zou indd een sport psycholoog aanraden. misschien nog een keer een andere.

en anders proefgerichte clinic. dan ga je eerst een proef rijden en dan les. misschien kan ze de focus dan beter houden.
of HC starten en dan met instructie van de instructeur er bij?

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 15:10

Misschien een paar keer hors concours rijden zodat ze leert rijden in de proeven en met de spanning om leert gaan? Wat mij hier ooit mee hielp was doelen stellen, niet winstpunten rijden of winnen. Maar hoe houdt ik contact met mijn paard tijdens de proef? wat helpt om goed te blijven voelen? Kan ik de hele proef door mijn buik blijven ademen? Hoe kan ik de oefeningen goed voorbereiden en hoeken rijden etc.

De prestatiedrang zit waarschijnlijk in de weg wat zorgt voor faalangst en zenuwen..met een andere doelstelling kun je de prestratiedrang temperen.

IlBuono
Berichten: 383
Geregistreerd: 15-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 15:14

Op welk niveau rijdt ze? Vindt ze het zelf leuk om op wedstrijd te gaan? Is het in training steeds goed genoeg? Waren er tips van de psycholoog die haar hielpen?

Je mag me ook altijd een pb'tje doen want dit is een situatie die ik erg interessant vindt. Ik begin zelf aan mijn opleiding sportpsychologie (na psychologie) binnenkort. Maar het is ook erg herkenbaar, bij mij lag het wel in de combinatie tussen het mentale en het technische.
Zo hadden wij ook het idee 'ze kan het thuis wel' maar het verschil met hoe het nu gaat (na een trainerwissel en veel uren trainen zonder wedstrijden) is zo groot dat ik nu besef dat het toen eigenlijk niet goed genoeg ging thuis. Toch niet om het op wedstrijd zo te doen.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 15:15

Is het alleen met paardrijden of ook bv op school?

Waarom wil ze graag wedstrijden rijden? Is het iets wat ze voor zichzelf wil of ligt er druk op? (Door bv broer/zus/vriendin die telkens hogere punten rijdt, of ouders die pushen)

Ik zou ook denken een sportpsycholoog. Wedstrijden sporten zijn een klein stukje talent, een stukje wilskracht maar een heel stuk is ook het mentale vermogen wat je moet hebben. En daar kan een sportpsycholoog bij begeleiden.
Of een goede coach, evt met paarden maar dat is even zoeken.
Vaak zitten er hardnekkige gedachten/gedragspatronen onder die met hulp aangepakt kunnen worden.

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 15:18

Ik denk dat ze er vooral mee moet leren omgaan. Helemaal weg gaat het nooit zeg ik uit ervaring. Het veel doen maakt het op den duur makkelijker. Verder kunnen ademhalingsoefeningen helpen. Een faalangsttraining kan ook voor verlichting zorgen

Zelf probeer ik altijd voor mezelf behapbare doelen te maken. Dus niet ik wil een winstpunt rijden. Maar bijvoorbeeld ik wil het springparcours uitrijden zonder uitgebeld worden. Of ik wil dat mijn pony positieve ervaring opdoet op het wedstrijdterrein. De focus komt dan voor mezelf net ergens anders op te liggen dan op presteren en het gevolg is dat het presteren dan vanzelf komt

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Wedstrijd spanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 15:23

Mij heeft het geholpen om de proef per onderdeel te bekijken, hierboven wordt dat ook genoemd.

De tijd nemen voor elk onderdeel; voorbereiden, hoeken rijden.

En mislukt het? Helaas. En Door!
Volgende onderdeel voorbereiden en daar weer gaan voor een 8!

pien_2010

Berichten: 43235
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 15:39

Dit is heel herkenbaar en mij is het gelukt om te rationaliseren. Ik werd er zo flauw van. DUS ik ging genieten. DAT was de opdracht aan mezelf. Het maakte me niet uit wat we reden of hoe we reden maar als 48++ was het vooral heel erg gaaf om dit te doen met onze Polleke.

En het werkte. Ik reed met een brede grijns de piste in, trok me niets meer aan van het oooh en aaahs en de vele mensen die de pony wilden zien lopen....en naar de ring renden.... want ik reed op mijn pony met behang op haar knieën en ze werd het snoepje van de week genoemd.

Gaf me dat eerst stress, nu had ik zoiets van :" kijk maar allemaal naar dit gave paardje". Ik ging met een brede grijns van oor tot oor langs de jury en zelfs als pown hieper de piep zei van schrik, dan zei ik zachtjes...hoera schatje...je kunt dit en legde mijn hand op haar nek en dan was het goed.

En het werkte. We genoten, pown werd zo dapper net als ik, en verdorie zelfs ooit 2 winstpunten gereden en ik was 1ste.
Maar het feestje stond voorop en we vlogen door de B en verder. De punten waren bijzaak, net als de prestatie.

Ooit klapte een jurylid de klapstoel op, en Polleke stond van schrik met neus de andere kant op ....180 graden gedraaid. Ik kreeg de slappe lach en zei tegen de jury...."maken we er een schrik oefening van"? Die moesten oòk lachen, ik keer pown, gaf een handje in de nek en we gingen lachend verder. Niets ad hand. Geen aftrek gehad.

Het rijden werd leuk, we vertrokken altijd vroeg zodat banger hartje alles kon bekijken op haar gemak en ♥ dat werkte fantastisch en was heel gezellig zo saampjes op stap.

Dus laat haar als "beeld" naar een feestje gaan . Misschien helpt het haar ook. Veel plezier.

IrisDH
Berichten: 2644
Geregistreerd: 26-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 15:58

Omdat ik het niet teruglees in je openingspost: oefenen jullie de proeven ook goed? Het scheelt enorm als je weet welke oefening je wanneer kunt verwachten.

En verder denk ik gewoon doorgaan.. Desnoods HC starten, als het kan een niveau lager starten (eventueel HC als ze al te veel wp's in de bovenliggende klasse heeft) of proevenclinics opzoeken.

MyWishMax

Berichten: 25289
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Wedstrijd spanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 16:00

Malen notebook van bewust wedstrijd rijden geeft lessen en clinia juist speciaal voor mensen die zoveel zenuwen hebben. Dat kan echt heel goed helpen!

Hester68

Berichten: 6
Geregistreerd: 15-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-22 16:13

IrisDH schreef:
Omdat ik het niet teruglees in je openingspost: oefenen jullie de proeven ook goed? Het scheelt enorm als je weet welke oefening je wanneer kunt verwachten.

En verder denk ik gewoon doorgaan.. Desnoods HC starten, als het kan een niveau lager starten (eventueel HC als ze al te veel wp's in de bovenliggende klasse heeft) of proevenclinics opzoeken.


Ja. de proeven kent ze uit haar hoofd (ik ook) Proevenclinic, dat is idd een goeie

Hester68

Berichten: 6
Geregistreerd: 15-01-15

Re: Wedstrijd spanning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-22 16:14

Dank allemaal voor de snelle en fijne reacties. Een proevenclinic heeft ze nog niet gedaan.

Kookaburra

Berichten: 5387
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 16:21

Heeft ze dit ook dusdanig met presteren op school of bij bijvoorbeeld bijbaantjes?
Want dan is het iets om, als ze het ziet zitten, eens met de huisarts te overleggen. Wie weet heeft de praktijkondersteuner, of misschien zelfs psych, dan wat tips.

Weet ze ook waarom ze zo zonuwachtig is? Presteren onder druk, iemand die haar beoordeelt, perfectionisme en het helemaal goed willen doen waardoor het eerste kleine 'foutje' haar al van haar stuk brengt...

Je hoeft het hier niet te vertellen, maar wellicht kan ze er eens overna denken.

MyWishMax

Berichten: 25289
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 16:30

Hester68 schreef:
Dank allemaal voor de snelle en fijne reacties. Een proevenclinic heeft ze nog niet gedaan.


Zoek dan wel echt iemand die aan de slag gaat met de spanning en niet alleen een proefgerichte clinic. Die laatste is ook nuttig, maar niet als ze dus door spanning geen goede proeven rijdt.

Je kan op instagram malene ook vinden als het goed is. Bwr of bewust wedstrijd rijden even opzoeken. Misschien vindt dochter dat ook leuk om te volgen? Ook op tiktok dacht ik. Even op alle sm zoeken

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Wedstrijd spanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 16:39

Mijn ervaring met mijzelf als ook lesklanten is km’s maken, als je zo vaak gaat komt er echt routine in je rijden en ook in je voorbereiding. Zorg ook dus ze afgeleid is zodat ze niet elke minuut meer spanning krijgt, zelf wassen, dan vlechten, poetsen, trailer inladen, hooinet vullen. Dubbel check of je al je spullen hebt. Aanrijden, aanmelden, opzadelen en rijden, dus niet die dingen door iemand anders laten doen. Als je zo bezig blijft, heb je meer focus. Doe je dit wekelijks hoort het bij jou routine tot aan het rijden toe. Dan kom je de ring in wetende dat je je voorbereiding helemaal top gedaan hebt en je alleen nog maar 5 minuutjes hoeft te rijden. Hoe meer ze zit af te wachten en hoe meer er voor haar gedaan wordt hoe meer tijd ze heeft om zenuwen op te bouwen. Dus afleiden tot ze moet rijden, als je de thuis de proef goed kunt rijden dan kan je dat op wedstrijd ook. En anders gewoon HC blijven starten, dan is ook de druk minder. Maar op die leeftijd is ervaring op doen gewoon het beste.

Flevolander

Berichten: 3841
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Re: Wedstrijd spanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 18:27

Mijn eerste vraag die in mij op popt.. is waarom gaan jullie op wedstrijd?

koend
Berichten: 1256
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 22:59

Hester68 schreef:
met als gevolg geen winstpunten. Van de 5 proeven rijdt ze miss éen krappe wp. We hebben vanalles geprobeerd, rescue, anti- zenuwentabletjes, sessies met paardensportpsycholoog, extra lessen (ze rijdt er sws 2 in de week maar voor de proef een extra privéles) Zeggen dat het niet uitmaakt, rij gewoon alsof je oefent, kilometers maken etc. Het doet allemaal niks voor haar en ze is telkens weer teleurgesteld. :0


De prestatiedruk spat ervan af, misschien onbewust en onbedoeld maar evengoed. Sportpsycholoog voor ponymeisje, je meent het! Laat dat meisje toch genieten, genieten van bet klaarmaken, genieten van de aandacht, van haar toffe pony, genieten van haar outfit, ...

Mijn kinderen hebben ook ponywedstrijden gereden en ikzelf reed toen niet, ik begeleidde alleen. En ik had de neiging in dezelfde valkuil te lopen. Gelukkig bekeek mijn vrouw het anders.

Nu 20 jaar later en zelf weer wedstrijdruiter snap ik dat ik verkeerd vertrok.
Tenzij je beroeps wil worden, is het enige doel een mooie dag beleven. Toch?.

Dan moet je als ouder ook je eigen focus verleggen, je commentaar aanpassen. Spreek niet meer van wedstrijdprotocollen, winstpunten etc.
Op training mag je streng zijn, leren rijden is dan de focus, de wedstrijd is voor de lol.
Of misschien in zelfs jullie training te prestatiegericht. 2 tot 3 privelessen per week. Ikzelf word daar tureluurs van. 1 uur voortdurend instructies opvolgen is mij meer dan genoeg. Ik wil ook gewoon zelf dingen proberen. En als het mij invalt doe ik eens gek met mijn paard, een snelle bosrit, een spurtje, een springparcoursje ... moet kunnen!

Als je dit doet en samen met je dochter plezier beleeft op wedstrijd, komen de resultaten als kers op de taart.
En komen ze niet, dan heb je toch een fijne relatie met je dochter!
Dat is de focus!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 00:21

Flevolander schreef:
Mijn eerste vraag die in mij op popt.. is waarom gaan jullie op wedstrijd?
Dat was ook mijn vraag, eerlijk gezegd. Is dit niet het moment waarop je als ouder je kind, na 5 jaar, tegen zichzelf moet beschermen en misschien moet zeggen dat ze eerst maar (weer) focust op "lol met je knol" voordat ze weer de wedstrijdring in gaat? Je zegt zelf al dat het lijkt op een plaat die in een groef blijft hangen, dus misschien is even een tijdje niet om de drie weken op wedstrijd gaan en niet die focus op het trainen voor wedstrijden juist wat ze nodig heeft om dit patroon te doorbreken.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Wedstrijd spanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 02:48

Er mist wel heel veel achtergrond informatie.

Is zij thuis de enige die rijdt? Of rij je zelf? Op welk niveau? Rijden er zussen of broers?? Presteren die?

Ik mis ook; wat vindt zij leuk? Wil ze wel wedstrijden rijden?

Ze heeft jonge pony's? Wisselen deze dan steeds of heeft ze al even haar eigen pony(s)? Soms is het belangrijk om een band op te bouwen.

Vanaf een scherm is het lastig om te beoordelen of jullie instructie wel bij haar past. Dat de lessen goed lijken te gaan zegt niet alles.
Is de instructrice/teur weleens mee geweest naar wedstrijd??

Ik begon op mn 8e met wedstrijden. Geen idee waar ik mee bezig was, ouders schreven me in en ik reed een rondje. Daarna ging ik er wel zelf om vragen, omdat het steeds beter ging. Maar ook vooral omdat ik dan weer op mn lievelings pony kon rijden.
Vanaf mn 12e eigen pony's en dat ging ook wisselend, maar vaak wel goed.

Alleen deed het mij allemaal juist te weinig. Ik had die spanning juist niet en zag het puur en alleen als extra rijden. De dressuur had ik best snel op een lager pitje en springen was meer mijn ding. Nooit een balkje of iets, maar ook nooit de frustratie gehad als ik niet goed ging.

Nog kort tussen de paarden gestart als volwassene, maar had het wel snel gehad. Vooral omdat ik de mensen en de stress van anderen echt niet leuk vond.

Mijn vader kon de lat wel hoog leggen en had wel verwachtingen, dus hij mocht niet mee. Maar bezig met de pony's vergat ik dat wel.
Ik had in mn jeugd best veel les, maar ging de dag voor een wedstrijd altijd even naar buiten. Ik vond echt dat mn pony dan beter liep.

Maar herken wel wat dingen. Onze zoon heeft zichzelf ook vaak dwars gezeten. Zowel met sport als school. Vreselijk als je kind teleurgesteld is, maar ze leren er wel mee omgaan. Ik ben zelf heel erg van het relativeren en we zijn altijd blijven steunen en praten.

Ik heb ook jaren les gegeven en soms is de helft van de les technisch en de helft de ruiter mentaal begeleiden. Misschien niet eens 50/50. Mensen hebben angsten en frustraties en je snapt soms niet dat mensen zo slecht kunnen genieten van het paardrijden, wat ze zelf zeggen zo graag te willen doen.

Is een pauze inlassen niet even een goed idee misschien? Op welk niveau start ze nu?

En vergeet je eigen rol niet. Soms komt er links of rechts toch onbedoeld iets uit waarvan je het effect soms niet kan inschatten.
Mijn ouders hebben ooit eens gezegd; we betalen niet voor je pony om er niks mee te doen. Dat vond ik vreselijk. Ik vond zonder zadel langs de weg grazen ook "iets doen". En een tijd minder starten of rijden is niet altijd het einde.

16 Jaar is een lastige leeftijd. Heel veel vriendinnen op de manege zijn rond die leeftijd gestopt. Ik ben blijven rijden en paarden houden, maar wel met wat ups and downs in de pubertijd.
Vraag het, praat met haar en dan zonder zelf teleurgesteld te zijn.

Goede begeleiding is echt fijn en belangrijk, maar de rest moet ze zelf doen en met 16 zit ze er middenin om naar zelfstandigheid en volwassen te gaan.

mirriezz
Berichten: 2011
Geregistreerd: 12-02-14

Re: Wedstrijd spanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 08:06

Je zegt: tussen de witte hekjes slaat ze dicht.

Is dit alleen figuurlijk, of eigenlijk ook letterlijk? Rijd ze bijvoorbeeld wel eens een training in een wedstrijd ring?

Als ik zo hoor dat ze dichtslaat op het moment dat ze de ring binnen rijd, vraag ik me af of ze zich niet zo ontzettend focust tijdens de wedstrijd dat het niet meer goed lukt. Is het misschien een idee om hc te starten of bij een concours dichtbij te vragen of ze bijv tussen 2 rubrieken in even in de ring mag rijden. Dan zou ik als doel stellen dat ze om zich heen gaat kijken, bijvoorbeeld het publiek opmerken etc, andere figuren door de bak rijden. Alles wat je normaal niet zou doen tijdens je proef. Als dat goed gaat kan ze dat misschien beetje bij beetje meenemen in de echte proeven

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Re: Wedstrijd spanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 08:18

Vindt ze het nog wel leuk? Het wedstrijden rijden? Misschien is het een idee om op plekken te gaan ''presteren'' waar het niet om de winstpunten gaat? Dus oefenwedstrijden. Of eens iets anders zoals een oefencross. Ik vind dat jullie al heel erg veel geprobeerd hebben, vooral gezien de leeftijd van je dochter. Misschien even de focus verleggen of een pauze inlassen.

Suzanne F.

Berichten: 49206
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 08:50

Het klinkt als een combinatie van zaken. Zowel rijtechnisch als mentaal. Elke 3 weken wedstrijd zou ik voorlopig schrappen. Je gaat op wedstrijd als je er echt echt heel erg klaar voor bent.
Je moet er vanuit gaan dat je op wedstrijd ongeveer 70-80% van je kunnen presteert. Dat wil zeggen dat je ‘over’ moet hebben. Je moet hem zo goed voor elkaar hebben dat je zelfs met 70% en een mindere dag nog easypeasy rond moet kunnen rijden met een goede winstpunt. De opmerkingen die je noemt getuigen toch van nog wat rijtechnische problemen die beter voor elkaar moeten zijn.
En als je dochter thuis echt superfijn rondrijdt en er ook proeven worden geoefend thuis die heel goed gaan, dan heeft ze zelf waarschijnlijk ook meer zin en zelfvertrouwen om op wedstrijd te gaan. Dan zal ze zich minder onzeker voelen en dus ook minder spanning hebben. Veel wedstrijden rijden remt trouwens ook de vooruitgang en ontwikkeling dus is ook niet heel handig. En het brengt nu blijkbaar ook niet wat je wilt.
Dus ik zou als instructrice adviseren om voorlopig de wedstrijden even te laten voor wat het is en thuis beter door te trainen.

Hester68

Berichten: 6
Geregistreerd: 15-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-22 09:19

Kookaburra schreef:
Heeft ze dit ook dusdanig met presteren op school of bij bijvoorbeeld bijbaantjes?
Want dan is het iets om, als ze het ziet zitten, eens met de huisarts te overleggen. Wie weet heeft de praktijkondersteuner, of misschien zelfs psych, dan wat tips.

Weet ze ook waarom ze zo zonuwachtig is? Presteren onder druk, iemand die haar beoordeelt, perfectionisme en het helemaal goed willen doen waardoor het eerste kleine 'foutje' haar al van haar stuk brengt...

Je hoeft het hier niet te vertellen, maar wellicht kan ze er eens overna denken.

Nee, geen gekke vraag hoor, wij zoeken daar samen ook naar. Het is er een die overal wel voor moet werken maar dat ook niet uit de weg gaat, school , baantje, ze doet het allemaal en ook met plezier. Ook de pony is haar beste maat. Ze wil alles wel goed doen idd. En als er dan 1 onderdeel de mist in gaat, is ze de rest vd proef uit het veld geslagen.

Hester68

Berichten: 6
Geregistreerd: 15-01-15

Re: Wedstrijd spanning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-22 09:39

dank allemaal, jullie reactie zijn helpend. Je vraagt je inderdaad af; waarom ga je nog :) tussen oktober en mei hebben we een pauze ingelast. De hele winter nergens druk op, goeie privélessen gevolgd bij een instructeur die mentaal erg goed mee pakt en daar voelde dochter zich erg goed bij. Met haar vorige pony lag de nadruk meer op springen, daar was ze nooit zenuwachtig om, ze was trots als ze een rondje afmaakte en een balk maakte niet uit. Ook toen lukte de dressuur niet. Nu rijdt ze een echte dressuurpony en dat is ook echt een ander dier. Ze oefenen in de les de onderdelen van de volgende klasse en de pony is sws een snelle leerling. Van mij hoeft ze geen proeven te rijden, het is een beetje 'part of the deal'met de eigenaar (voor wie het trouwens ook geen knetterharde eis is) die vindt het leuk als de pony verder komt. De laatste 2 proeven reed ze 2x 169, gelukkig zagen we allemaal dat ze ze beter reed dan de keer ervoor en eindelijk zag ze dat voor het eerst ook zelf in en waren die punten al minder teleurstellend. Maar je gunt haar een succesje.