Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 45 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Wedstrijd spanning

 
Profiel   

Sommige mensen vinden wedstrijden ook echt leuk, ondanks de spanning. Ik kon vroeger ook zo dichtklappen maar vond wedstrijden geweldig. Anderen kunnen heel makkelijk zeggen dat je dan niet meer moet starten of de schuld bij de omgeving neerleggen dat die te veel druk opleggen, maar ik deed dat volledig zelf. Mijn omgeving vond het leuk als ik ging starten, maar absoluut geen moeten en al helemaal geen moeten qua presteren. Dat deed ik echr volledig zelf. Stoppen met starten maakte dat echt niet beter, ik had evht begeleiding nodig hoe je tijdens de proef toch kon blijven rijden.
En nog steeds houd ik van wedstrijden en leg ik mezelf de druk op dat ik wil presteren, maar nu heb ik spanning voordat ik ga rijden. Zodra ik op stap ben ik geconcentreerd en tijdens de proef is die spanning ook omgezet in concentratie. Maar gespannen ben ik nog steeds voor elke wedstrijd, alleen het tijdstip is veranderd :')

Maar er zijn gewoon mensen die wel echt van wedstrijden houden, ook al snappen mensen dat niet. Dat zie je hier in het topic ook, mensen die het zelf al niet zo geweldig vinden zeggen dat je dan moet stoppen en snappen niet dat spanning niet betekent dat je het niet leuk vindt. Dat kan ook perfect samen gaan. Ik vind rijden zonder wedstrijden veel minder leuk, ik vind het geweldig om van onafhankelijk persoon te horen waar we staan en proefjes te rijden. Niet elke week, want ik gebruik de tijd en het commentaar wel om tussen de wedstrijden door ook echt te verbeteren. Maar het vergelijken met anderen, het presteren op vreemd terrein en noem alles maar, ik houd ervan.

Het focussen op 1 ding dat fout ging deed ik ook, maar ik heb toen wel geleerd dat het 1 onderdeel is en dat dat niks uitmaakt op die 30 totaal. Dus echt onderdeel voor onderdeel zien en rijden.

Maar op haar leeftijd of iets jonger had ik het ook zo erg en ben ik er hard mee aan de slag gegaan en nu kan ik dus juist de proeven heel goed rijden en klap ik niet meer dicht als er iets fout gaat. En de wedstrijden blijven enorm leuk en is voor mij ook echt iets wat ik wil doen. Zonder vind ik het toch minder leuk. Maar ik ga wel pas op wedstrijd als ik thuis echt het niveau volledig onder de knie heb en ruim wknstwaardig. Zodat het op wedstrijd minder kan gaan maar nog steeds goed genoeg. Want steeds met mindere punten thuis komen zorgde bij mij voor meer druk op mezelf en dus slechter rijden.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-22 08:56 



 
Profiel   

Oh zo lastig! En herkenbaar… Ik heb een tijdje elke wedstrijd van te voren 3 kleine doelen opgeschreven, maar dan echt hele simpele dingetjes waarvan je weet dat het mogelijk is om het te halen. Dit hielp mij om m’n gedachte wat meer bij deze dingetjes te leggen, in plaats van bezig te zijn met alle stress en spanning.
En daarbij ook jezelf opdrachten geven; in plaats van alleen maar te denken dat je in die hoek moet aanspringen in galop, juist in opdrachten denken dus (als voorbeeld) ik ga rechtop zitten - m’n handen laag en netjes naast elkaar - buitenbeen naar achteren.

Wat verder voor mij ook wel heeft geholpen is om een aantal keer te schrijven bij een jury. Dit heeft mij echt leren inzien dat het niet het einde van de wereld is als een oefening fout gaat, want er komen er nog genoeg die wel goed kunnen gaan. Is misschien iets wat je eigenlijk al weet, maar door het te zien gebeuren kan toch helpen

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-22 09:11 



 
Profiel   

Is er dan ook niet een stukje angst dat de eigenaar mss liever een andere bijrijder heeft als zij niet presteert op wedstrijd?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-22 10:19 



 
Profiel   

Enigste wat helpt is zo vaak mogelijk starten.
Extra lessen helpt niet. Het is echt dat stukje in een wedstrijd ring. Ze moet leren alles stap voor stap uit te voeren, dus de tijd te nemen.

Wellicht oefen wedstrijdjes of gewoon proefjes rijden thuis. Wat ook goed helpt is de proef en je rit vantevoren te visualiseren. Dus in je hoofd een filmpje afspelen waar je zelf de regie hebt en dan je proef rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-22 11:17 



 
Profiel   

Heel eerlijk?
Als je 169 rijdt, rij je waarschijnlijk ook nog geen topproeven thuis. Misschien eerst dus thuis nog iets verder trainen tot je je 'verliezen' beter kunt incasseren? Oefenen oefenen oefenen.
Ik kan ook best wel eens zenuwachtig bepaalde wedstrijden rijden, voor mij helpt Bach Bloesem heel erg om de scherpe randjes eraf te krijgen.

Een andere tip die ik kan geven is om het te zien als training. Er dus niet heengaan met het doel: vandaag wil ik winnen, vandaag wil ik 2 winstpunten rijden.
Vandaag wil ik gedurfder rijden in de proef, dan ontstaan er misschien extra fouten, maar liever die extra fout dan niet lekker hebben kunnen rijden.

Is er geen oefendressuur in de buurt? Hier in de buurt kun je je proefje rijden, evt. op laten nemen incl. het commentaar van de jury opnemen, en kan je eventueel daarna nog even geholpen worden door de jury in de ring. Leert de pony ook van 'werken' in de ring.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-22 11:30 



 
Profiel   

Popstra schreef
Enigste wat helpt is zo vaak mogelijk starten.
Extra lessen helpt niet. Het is echt dat stukje in een wedstrijd ring. Ze moet leren alles stap voor stap uit te voeren, dus de tijd te nemen.

Wellicht oefen wedstrijdjes of gewoon proefjes rijden thuis. Wat ook goed helpt is de proef en je rit vantevoren te visualiseren. Dus in je hoofd een filmpje afspelen waar je zelf de regie hebt en dan je proef rijden.


Eens met het visualiseren maar niet met het eerste.
Pony is blijkbaar toch niet goed genoeg voor elkaar. Dus blijven wedstrijd rijden heeft geen zin.
Je moet zorgen dat je beter voorbereid bent. Dus doortrainen, zorgen dat je beter beslagen ten ijs komt en dan pas op wedstrijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-22 11:48 



 
Profiel   

Of ze slaat echt dicht waardoor het op wedstrijd niet goed gaat. Als je geen of verkeerde hulpen geeft gaat pony het ook niet doen. Hoeft niet aan het niet voor elkaar hebben te liggen. Vandaar mijn tip om iemand te zoeken die juist met de wedstrijdspanning aan de slag gaat. Want blijkbaar werkt het blijven starten niet, wat niet gek is als ze zichzelf bewust of onbewust druk op legt. Dat moet je juist leren hoe je ervoor zorgt dat spanning minder wordt of dag je zelf gewoon blijft rijden.

Ik reed tussen de 65 en 70 procent op wedstrijd. Kom op een wedstrijd waar ik zelf ineens extreem veel spanning had en ik had net aan winst. Want ik reed niet zoals normaal. Had niks met niet voor elkaar te maken, maar puur met niet rijden van mezelf door dichtslaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-22 11:54 



 
Profiel   

MyWishMax schreef
Of ze slaat echt dicht waardoor het op wedstrijd niet goed gaat. Als je geen of verkeerde hulpen geeft gaat pony het ook niet doen. Hoeft niet aan het niet voor elkaar hebben te liggen. Vandaar mijn tip om iemand te zoeken die juist met de wedstrijdspanning aan de slag gaat. Want blijkbaar werkt het blijven starten niet, wat niet gek is als ze zichzelf bewust of onbewust druk op legt. Dat moet je juist leren hoe je ervoor zorgt dat spanning minder wordt of dag je zelf gewoon blijft rijden.

Ik reed tussen de 65 en 70 procent op wedstrijd. Kom op een wedstrijd waar ik zelf ineens extreem veel spanning had en ik had net aan winst. Want ik reed niet zoals normaal. Had niks met niet voor elkaar te maken, maar puur met niet rijden van mezelf door dichtslaan.


Maar dat kunnen we vanaf hier niet zeggen. Het is meestal een combinatie van de twee.
Maar als hij echt goed voor elkaar is dan rijd je ook nette punten al rijd je zelf als een krant.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-22 11:55 



 
Profiel   

Ben ik het niet mee eens := want datzelfde paard wat bij mij 70 procent liep liep bij een ander in dezelfde klasse geen winst. Dan kan je het niet hebben over niet voor elkaar. Vooral ook niet omdat diegene thuis veel beter reed, maar met wedstrijd gewoon stopte met rijden. En zo ken ik er wel meer die tijdens proef echt moesten leren om te blijven rijden (en simpele dingen als goede been, goede galop enzo niet meer konden) het ligt er ook aan hoe erg je als een krant gaat rijden :+ mijn krant is idd genoeg voor oke punten.

Maar het kan idd ook nooit kwaad om eens iemand anders mee te laten kijken. Dat gebeurt dan ook wel bij iemand die je helpt met de spanning.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-22 11:59 



 
Profiel   

Maar TS, we hebben nog steeds weinig info. Rij je zelf? Op niveau? Kijkt je dochter tegen iemand op?

Ze is 16 en dat kan echt een lastige leeftijd zijn. Heeft ze naast de pony's nog andere hobby's, veel vrienden etc? Soms is elke dag keuzes maken best lastig. Als vrienden bijv iets leuks gaan doen en je kan niet vanwege de pony's.

Niet iedereen kan een winnaar zijn. Dat moet men ook leren accepteren. Als je zoveel les hebt, moet het toch wel echt beter gaan. Als je thuis beter wordt, zou je daar zelfverzekerder van worden.

Als het echt pas tussen de hekjes mis gaat, kan je dat alleen daar trainen. Maar de reden dat het daar mis gaat, kan je wel aanpakken.

En gezonde spanning heb je toch echt nodig. Ik werd echt geirriteerd van de mensen die bloednerveus waren op wedstrijden. Maar de meesten starten nog en ik ben gestopt. Zonder de gezonde spanning is er ook weinig aan. Het moet een kick geven ergens. En ik had aardig wat lintjes en toch deed dat me te weinig. Je zou denken dat winnen smaakt naar meer.

De pony's zijn dus niet eigen? Is ze bang zoals dat ze er niet meer op mag rijden? Dat is echt wel een belangrijk punt. Misschien wil ze helemaal niet en start om te mogen blijven rijden.

En er is veel meer dan dressuur. Ze vond springen dus wel leuk. Ja, dressuur is de basis, maar laat haar vooral ook lekker springen.
Misschien wil ze eventing doen. Of western bijv. Ik ben vanaf de pony's ook vrij snel overgestapt en weer veel plezier terug gekregen toen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-22 12:06 



 
Profiel   

Suzanne F. schreef
Popstra schreef
Enigste wat helpt is zo vaak mogelijk starten.
Extra lessen helpt niet. Het is echt dat stukje in een wedstrijd ring. Ze moet leren alles stap voor stap uit te voeren, dus de tijd te nemen.

Wellicht oefen wedstrijdjes of gewoon proefjes rijden thuis. Wat ook goed helpt is de proef en je rit vantevoren te visualiseren. Dus in je hoofd een filmpje afspelen waar je zelf de regie hebt en dan je proef rijden.


Eens met het visualiseren maar niet met het eerste.
Pony is blijkbaar toch niet goed genoeg voor elkaar. Dus blijven wedstrijd rijden heeft geen zin.
Je moet zorgen dat je beter voorbereid bent. Dus doortrainen, zorgen dat je beter beslagen ten ijs komt en dan pas op wedstrijd.

Ah, dat stukje dat de pony nog niet goed voor elkaar was heb ik gemist.
Dan zou ik die eerst voor elkaar willen hebben ja want dit, de te veel aan druk kan ook averechts gaan werken en het voor het paardje ook niet leuk maken.

Wat dat betreft kun je het beste op een ervaren wedstrijdpaard je eigen ervaring op doen voor je het jezelf moeilijk maakt door onervaren met een onervaren pony te gaan starten

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-22 12:17 



 
Profiel   

Hester68 schreef
dank allemaal, jullie reactie zijn helpend. Je vraagt je inderdaad af; waarom ga je nog :) tussen oktober en mei hebben we een pauze ingelast. De hele winter nergens druk op, goeie privélessen gevolgd bij een instructeur die mentaal erg goed mee pakt en daar voelde dochter zich erg goed bij. Met haar vorige pony lag de nadruk meer op springen, daar was ze nooit zenuwachtig om, ze was trots als ze een rondje afmaakte en een balk maakte niet uit. Ook toen lukte de dressuur niet. Nu rijdt ze een echte dressuurpony en dat is ook echt een ander dier. Ze oefenen in de les de onderdelen van de volgende klasse en de pony is sws een snelle leerling. Van mij hoeft ze geen proeven te rijden, het is een beetje 'part of the deal'met de eigenaar (voor wie het trouwens ook geen knetterharde eis is) die vindt het leuk als de pony verder komt. De laatste 2 proeven reed ze 2x 169, gelukkig zagen we allemaal dat ze ze beter reed dan de keer ervoor en eindelijk zag ze dat voor het eerst ook zelf in en waren die punten al minder teleurstellend. Maar je gunt haar een succesje.


Waarom lukte de dressuur met de vorige pony ook al niet? Als ik het zo lees willen jullie denk ik, te snel, en teveel in een keer. Zeker als je net begint zijn dit hele normale punten en moet je als combinatie vaak in het niveau groeien. Oftewel, de doelen zijn waarschijnlijk te hoog en niet realistisch. Ik zou echt focussen op een punt en dat is hetgene wat er mis gaat..de spanning. Laat de instructeur eens oefenen met je dochter haar spanning leren voelen en af leren te vloeien dmv ademhalingsoefeningen en contact houden met de pony. Dat kan al heel simpel door te gaan voelen welk achterbeen er wanneer onder gezet wordt bijvoorbeeld. En buik ademhaling versus borst ademhaling.
Dit zijn dan mentale hulpstukken die je dochter zelf ook in de proef kan leren gebruiken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-22 12:26 



 
Profiel   

Maar het gaat al 5 jaar zo. Als er dus geen vooruitgang is, ga ik ervanuit dat de dochter nog steeds B start. Dat moet echt kunnen als je zoveel lest en al 5jr op wedstrijd gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-22 12:31 



 
Profiel   

Er is geen vooruitgang omdat er verkeerde doelen gesteld worden denk ik...alleen op wedstrijd blijven gaan zonder andere doelen zorgt er alleen maar voor dat bepaalde verkeerde patronen ingesleten raken. Zoals ik het lees kan dochter de pony nog steeds niet voelen in de ring maar blokkeert zij volledig en is niet in staat om een fatsoenlijke proef neer te zetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-22 13:00 



 
Profiel   

Wat mij erg geholpen heeft, is om de proef te leren en te oefenen met alles erbij wat je tussen de opdrachten moet doen. Dat had ik helemaal uitgeschreven. Daardoor was ik minder zenuwachtig en bleef ik rijden. Dat lukte bij maar met 1 proef. Dus startte ik maar 1 proef per wedstrijd.

Ik bedoel:
Hoefslag volgen linksom
In de hoek binnen been, buitenteugel erbij (of zo iets (
Afwenden bij A
Recht naar de C blijven kijken
Na E-B lijn binnen een eraan, rechterteugel beetje druk
3 meter voor C naar links, meekijken in de bocht.
Etc etc

Het is wat werk, heeft mij goed geholpen, vooral met blijven rijden ondanks de zenuwen. Op een gegeven moment kun je minder opschrijven omdat het ingesloten is. En zijn andere proeven ook makkelijker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-22 13:06 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Er is geen vooruitgang omdat er verkeerde doelen gesteld worden denk ik...alleen op wedstrijd blijven gaan zonder andere doelen zorgt er alleen maar voor dat bepaalde verkeerde patronen ingesleten raken. Zoals ik het lees kan dochter de pony nog steeds niet voelen in de ring maar blokkeert zij volledig en is niet in staat om een fatsoenlijke proef neer te zetten.


Maar kom op, 5 jaar is echt best lang. Meisje was toen 11 en is nu 16. Voor ons is 5jr niks, maar op die leeftijd echt wel. Dan ga je van basisschool, naar middelbare en kom je er alweer bijna vanaf. Dan zijn er ontzettend veel ontwikkelingen in je leven.

Ze lest veel, dus je zou ergens iets van veranderingen moeten hebben. Dat zou goede instructie ook moeten in zien. Je blijft niet elke les je tijd vol staan l*llen als er geen vooruitgang is. Ik niet in ieder geval.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-22 13:16 



 
Profiel   

MyWishMax schreef
Ben ik het niet mee eens := want datzelfde paard wat bij mij 70 procent liep liep bij een ander in dezelfde klasse geen winst. Dan kan je het niet hebben over niet voor elkaar. Vooral ook niet omdat diegene thuis veel beter reed, maar met wedstrijd gewoon stopte met rijden. En zo ken ik er wel meer die tijdens proef echt moesten leren om te blijven rijden (en simpele dingen als goede been, goede galop enzo niet meer konden) het ligt er ook aan hoe erg je als een krant gaat rijden :+ mijn krant is idd genoeg voor oke punten.

Maar het kan idd ook nooit kwaad om eens iemand anders mee te laten kijken. Dat gebeurt dan ook wel bij iemand die je helpt met de spanning.

Nou inderdaad mijn paard liep een M proef met mij met 2 vingers in zijn neus.
B met een meisje wat echt niet super slecht stuurde amper een winstpunt.
Dat zegt niet alles.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-22 14:07 



 
Profiel   

superpony schreef
Elisa2 schreef
Er is geen vooruitgang omdat er verkeerde doelen gesteld worden denk ik...alleen op wedstrijd blijven gaan zonder andere doelen zorgt er alleen maar voor dat bepaalde verkeerde patronen ingesleten raken. Zoals ik het lees kan dochter de pony nog steeds niet voelen in de ring maar blokkeert zij volledig en is niet in staat om een fatsoenlijke proef neer te zetten.


Maar kom op, 5 jaar is echt best lang. Meisje was toen 11 en is nu 16. Voor ons is 5jr niks, maar op die leeftijd echt wel. Dan ga je van basisschool, naar middelbare en kom je er alweer bijna vanaf. Dan zijn er ontzettend veel ontwikkelingen in je leven.

Ze lest veel, dus je zou ergens iets van veranderingen moeten hebben. Dat zou goede instructie ook moeten in zien. Je blijft niet elke les je tijd vol staan l*llen als er geen vooruitgang is. Ik niet in ieder geval.


Tja, wij weten niet hoe ze les krijgt he? ben het ermee eens dat andere instructie soms ook wonderen kan verichtten maar wil daar verder geen oordeel over geven zonder gezien te hebben hoe ze rijdt. Volgens TS is er wel vooruitgang in de les, alleen niet op wedstrijd als ik het goed begrijp.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-22 08:12 



 
Profiel   

Een tip:
Keer de focus om: ( niet zoeken naar de fouten maar naar de goede dingen)
Pony en ruiter moeten in een positieve vibe komen.
Laat je dochter de proef thuis rijden en daarbij moet ze alles wat wel goed gaat benoemen, ook kleine dingen die eigenlijk al jaaaren verworven zijn.
Bv: goede reactie, mooie bocht, goede buiging, mooi opzij, ...
Een variant is het rijden opvatten als een vraag en antwoordspel waarbij de hulp de vraag van de juf is en de reactie van de pony het antwoord van de leerling. De juf zal ook telkens duidelijke en blije feedback geven, telkens de ll juist antwoordt.
Ze zal dat ook doen als ze een gemakkelijke vraag stelde.
Dus na elke goede reactie zegt de ruiter enthousiast " juist!" Of " Goed zo!" tegen zijn rijdier ( maar eigenlijk ook een beetje tegen zichzelf)
Zo komen pony, ruiter en begeleider in een positieve flow en gaat alles beter.

Eenmaal de ruiter ondervonden heeft dat het werkt om beter te rijden, ga je dit toepassen in de losrijring (en zelfs in de proef, je pony hoort veel beter dan de jury :) )

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-22 09:32 



 
Profiel   

Mijn vader was altijd zo lekker nuchter.
Prijzen zeiden hem niets want dat heb je niet in je macht, dat hangt er vanaf wie er nog meer in de ring zaten.

(Winst)punten zeiden hem veel meer maar ik als ik te zenuwachtig was zei hij dat het maar hobby was, dus leuk zou moeten zijn, en ik mezelf niet zo serieus moest nemen.

"Of je nu eerste of laatste wordt of als je slechte punten rijdt, je krijgt 's avonds gewoon weer te eten."

Gouden zin waar ik nog vaak met een glimlach op terug kijk, ook in andere situaties.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-22 12:49 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 45 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen