Kampioenschappen pony op laatste schooldag

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 13:43

pmarena schreef:
Die laatste dagen breng je als klas, als groep samen, door. Dat an sich is al waardevol.


Dat doe je natuurlijk al een heel jaar. Een afscheid feestje, wennen in de nieuwe klas etc is allemaal al gedaan meestal.

Veel is opgeruimd, dus spullen worden niet meer uit de kast getrokken.

Ja, sommigen verzinnen iets om de kinderen bezig te houden, maar vroeger was het echt heel normaal dat de halve klas al op vakantie was.

Groep 8 neemt echt afscheid, dus die zie je jaar erop niet meer. De rest ziet elkaar doorgaans gewoon weer.

En nu doet iedereen zo heilig, maar hoe vaak hebben de kinderen gedwongen thuis gezeten door Corona? Al die dagen zijn dan opeens geen probleem?
En dat werd echt niet overal goed opgevangen.

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 14:29

pmarena schreef:
Natuurlijk zijn die laatste schooldagen wel relevant :j

De laatste dingetjes afronden, het nog even als klas samen wat leuke dingen doen, vast kennis maken met de juf / klaslokaal van volgend jaar, het jaar afsluiten met je mede-leerlingen en juf.

Als ik sommige (veel...) reacties zo lees dan snap ik des te beter waarom ze er vanuit de Leerplicht zo streng op zijn in die laatste week :j


Voor ons was de laatste dag ofwel een film gaan kijken (en dan echt een slechte) ofwel alle banken buitendragen en afwassen. Voorbereidingen of kennismakingen voor volgend jaar werd niet gedaan en je mede-leerlingen en juf heb je natuurlijk al het hele jaar gezien. Niets nuttigs of relevants aan.

Moreel ‘Opschuiven’ zoals de TS het zegt zal niet gebeuren aangezien dagen met toetsen / examens of leerstof imo wel altijd relevant is en zal blijven.

Sky_As

Berichten: 4711
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 14:34

superpony schreef:
pmarena schreef:
Die laatste dagen breng je als klas, als groep samen, door. Dat an sich is al waardevol.


Dat doe je natuurlijk al een heel jaar. Een afscheid feestje, wennen in de nieuwe klas etc is allemaal al gedaan meestal.

Veel is opgeruimd, dus spullen worden niet meer uit de kast getrokken.

Ja, sommigen verzinnen iets om de kinderen bezig te houden, maar vroeger was het echt heel normaal dat de halve klas al op vakantie was.

Groep 8 neemt echt afscheid, dus die zie je jaar erop niet meer. De rest ziet elkaar doorgaans gewoon weer.

En nu doet iedereen zo heilig, maar hoe vaak hebben de kinderen gedwongen thuis gezeten door Corona? Al die dagen zijn dan opeens geen probleem?
En dat werd echt niet overal goed opgevangen.


wat zou jij doen als er vervolgens een leerambtenaar op je stoep staat met een boete van een paar 100 euro?
ongeacht wat ik van die laatste paar schooldagen vind, want ik ben het wel met jullie eens, maar dan nog, het is een schooldag, en je bent verplicht (als in spijbelen mag niet, want kan je een boete opleveren) die aanwezig te zijn.
Ze controleren hier ook streng op heb ik het idee, om de redenen die jullie dus precies allemaal noemen.
Het blijft gewoon raar dat ze iets (een kampioenschap notabene) organiseren op een tijdstip, dat er eigenlijk volgens de regels, niemand aanwezig zou mogen en kunnen zijn......

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 14:37

Sky_As schreef:
superpony schreef:

Die laatste dagen breng je als klas, als groep samen, door. Dat an sich is al waardevol.


Dat doe je natuurlijk al een heel jaar. Een afscheid feestje, wennen in de nieuwe klas etc is allemaal al gedaan meestal.

Veel is opgeruimd, dus spullen worden niet meer uit de kast getrokken.

Ja, sommigen verzinnen iets om de kinderen bezig te houden, maar vroeger was het echt heel normaal dat de halve klas al op vakantie was.

Groep 8 neemt echt afscheid, dus die zie je jaar erop niet meer. De rest ziet elkaar doorgaans gewoon weer.

En nu doet iedereen zo heilig, maar hoe vaak hebben de kinderen gedwongen thuis gezeten door Corona? Al die dagen zijn dan opeens geen probleem?
En dat werd echt niet overal goed opgevangen.


wat zou jij doen als er vervolgens een leerambtenaar op je stoep staat met een boete van een paar 100 euro?
ongeacht wat ik van die laatste paar schooldagen vind, want ik ben het wel met jullie eens, maar dan nog, het is een schooldag, en je bent verplicht (als in spijbelen mag niet, want kan je een boete opleveren) die aanwezig te zijn.
Ze controleren hier ook streng op heb ik het idee, om de redenen die jullie dus precies allemaal noemen.
Het blijft gewoon raar dat ze iets (een kampioenschap notabene) organiseren op een tijdstip, dat er eigenlijk volgens de regels, niemand aanwezig zou mogen en kunnen zijn......

IPV boetes uitdelen voor skippen van laatste schooldag kunnen ze beter scholen beboeten die kinderen vrij geven voor studiedagen. Geef maar gewoon les tussen de vakanties door.

Ellekebr
Berichten: 113
Geregistreerd: 30-06-22
Woonplaats: Deventer

Re: Kampioenschappen pony op laatste schooldag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 14:59

Ik snap niet zo goed waarom de hele discussie over de relevantie van de laatste schooldag gaat. Ik vind het heel bijzonder dat een kampioenschap wordt georganiseerd op een dag waarop de deelnemers leerplichtig zijn en dus tegen de wet in moeten gaan om deel te kunnen nemen.

Ik ben benieuwd waarom de organisatie deze beslissing heeft genomen. Gaat dit al jaren zo?

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 15:03

Sky_As schreef:
wat zou jij doen als er vervolgens een leerambtenaar op je stoep staat met een boete van een paar 100 euro?
ongeacht wat ik van die laatste paar schooldagen vind, want ik ben het wel met jullie eens, maar dan nog, het is een schooldag, en je bent verplicht (als in spijbelen mag niet, want kan je een boete opleveren) die aanwezig te zijn.
Ze controleren hier ook streng op heb ik het idee, om de redenen die jullie dus precies allemaal noemen.
Het blijft gewoon raar dat ze iets (een kampioenschap notabene) organiseren op een tijdstip, dat er eigenlijk volgens de regels, niemand aanwezig zou mogen en kunnen zijn......


Ik denk eig dat ik die mens gewoon voor de deur zou laten staan. Maar als je gewoon een ziekte briefje haalt ben je in orde dus dan hoef je daar ook al niet meer voor te vrezen.

Sky_As

Berichten: 4711
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 15:05

Ellekebr schreef:
Ik snap niet zo goed waarom de hele discussie over de relevantie van de laatste schooldag gaat. Ik vind het heel bijzonder dat een kampioenschap wordt georganiseerd op een dag waarop de deelnemers leerplichtig zijn en dus tegen de wet in moeten gaan om deel te kunnen nemen.

Ik ben benieuwd waarom de organisatie deze beslissing heeft genomen. Gaat dit al jaren zo?


echt he? ik snap het ook gewoon echt niet.....

robbie88

Berichten: 2086
Geregistreerd: 06-09-13
Woonplaats: uit het oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 15:09

meeste scholen hebben de laatste lesdag tot 12:00 uur, althans hier in de buurt, dus als de pony klaar is direct gaan, of met school overleggen dat je uurtje eerder weg kan.
Maar ik zou mijn kind zijn groep 8 afscheid niet af pakken..
( al is dat hier in de buurt ook niet de laatste dag maar de woensdag al.

Sky_As

Berichten: 4711
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 15:19

Poekkie schreef:
Sky_As schreef:
wat zou jij doen als er vervolgens een leerambtenaar op je stoep staat met een boete van een paar 100 euro?
ongeacht wat ik van die laatste paar schooldagen vind, want ik ben het wel met jullie eens, maar dan nog, het is een schooldag, en je bent verplicht (als in spijbelen mag niet, want kan je een boete opleveren) die aanwezig te zijn.
Ze controleren hier ook streng op heb ik het idee, om de redenen die jullie dus precies allemaal noemen.
Het blijft gewoon raar dat ze iets (een kampioenschap notabene) organiseren op een tijdstip, dat er eigenlijk volgens de regels, niemand aanwezig zou mogen en kunnen zijn......


Ik denk eig dat ik die mens gewoon voor de deur zou laten staan. Maar als je gewoon een ziekte briefje haalt ben je in orde dus dan hoef je daar ook al niet meer voor te vrezen.


dus dan ben je ziek, maar je bent vervolgens niet thuis/doet niet open ;-)
en DAAR krijg je dan juist de boete voor.

Datzelfde geldt als je je ziek meldt op je werk, daar zitten ook gewoon voorwaarden aan (voor beide partijen, die ze mogen controleren).......
maar goed, volgens mij gaat de discussie, of liever gezegd, hoort de discussie daar niet over te gaan.

Het is gewoon bizar dat een sportbond iets organiseert op een dag dat de doelgroep wettelijk gezien niet eens aanwezig zou mogen zijn

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 15:32

Rare keus van de regio om het rijstijlkampioenschap op vrijdag overdag te plannen in een schoolweek. Los van de discussie over de laatste schooldag en het feit dat je juist dan bijna geen vrij kunt krijgen. De week ervoor was het ook een schooldag geweest.

Natuurlijk gaat de regionale agenda via de regio en niet de KNHS, maar ik vind wel dat daar ook een verantwoordelijkheid ligt. Neem volgend jaar dan maar een bepaling op in je kampioenschapsreglement dat organisatie van de kampioenschappen onder schooltijd ten zeerste wordt afgeraden o.i.d.
Ik zou dus ook de KNHS benaderen, desnoods rechtstreeks de manager wedstrijdsport (of iemand anders die een relevante functie hoog in de organisatie heeft).

En anders ook gewoon een net, maar duidelijk bericht op facebook etc.
Los je het probleem voor dit jaar niet mee op, maar hopelijk ontstaat deze situatie niet meer opnieuw.

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Kampioenschappen pony op laatste schooldag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 15:35

sky_as: je krijgt zomaar niet een boete omdat je de deur niet open hebt gedaan. Ouder kan evengoed even boodschappen zijn gaan doen en een kind mag de deur niet open doen. Daarbij zijn er ook ziektebriefjes waarmee het toegestaan is om je buitenshuis te begeven, is aan te kruisen door de arts. Dus die bangmakerij is niet nodig.

Sky_As

Berichten: 4711
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Kampioenschappen pony op laatste schooldag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 15:39

Nou goed, laat ik het er op houden dat mijn collega een fikse boete heeft gehad. en daar kunnen wij allemaal van vinden wat we willen. Spijbelen mag gewoon niet.punt.
En nee, ik ben zeker niet heilig, ik zeg ook nergens dat ik nooit gespijbeld heb....
maar ik vind het gewoon raar dat een sportbond zoiets in werking zou stellen, door zo'n domme planning.

en het zou heel naïef zijn, om dadelijk wel te spijbelen, en dan een boete te krijgen en daar dan van staan te kijken.
Bangmakerij is ook niet nodig, bewustmakerij misschien wel.....zou toch vervelend zijn als iemand een boete krijgt "omdat ze het niet wisten" .....

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 16:02

Kind is overspannen en moet leuke dingen doen om daar vanaf te komen :Y)

Te belachelijk voor woorden dat een organisatie zoiets organiseert terwijl de deelnemers wettelijk gezien inderdaad niet eens aanwezig mogen zijn. Schiet mij maar lek.. wie heeft dat nu weer verzonnen.

Josien_

Berichten: 9001
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Kampioenschappen pony op laatste schooldag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 16:06

Eigenlijk zou iedereen gewoon thuis moeten blijven bij die regio om een statement te maken, maarja dat doe je ook niet.
Zou echt het bestuur even bellen en een klacht in dienen. Waarschijnlijk schiet je er alleen niks mee op...

MyWishMax

Berichten: 25285
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 16:10

Poekkie schreef:
sky_as: je krijgt zomaar niet een boete omdat je de deur niet open hebt gedaan. Ouder kan evengoed even boodschappen zijn gaan doen en een kind mag de deur niet open doen. Daarbij zijn er ook ziektebriefjes waarmee het toegestaan is om je buitenshuis te begeven, is aan te kruisen door de arts. Dus die bangmakerij is niet nodig.


Wij hebben geen ziekenbriefjes dus dat gaat al niet op.

Ik vind die vrijdag starten sowieso al vervelend bij de paarden. Maar bij de pony's is het wel heel apart, ja? Vroeger waren de regiokampioenschappen hier ook pas later. Maar wel altijd al op vrijdag en zaterdag voor de paarden, wel andere provincie. Daar hadden best wat mensen last van, sommige zaten nog op school, sommige konden s zomers geen vrij vragen op korte termijn (en soms zat er weinig tijd tussen het moment dat je definitief geselecteerd was en de regio), dus had je altijd mensen die niet mee konden door doen zulke dingen.

Heel apart en lastig, zeg. Dit zou niet moeten mogen

tamary

Berichten: 29173
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 16:26

Ellekebr schreef:
Ik snap niet zo goed waarom de hele discussie over de relevantie van de laatste schooldag gaat. Ik vind het heel bijzonder dat een kampioenschap wordt georganiseerd op een dag waarop de deelnemers leerplichtig zijn en dus tegen de wet in moeten gaan om deel te kunnen nemen.

Ik ben benieuwd waarom de organisatie deze beslissing heeft genomen. Gaat dit al jaren zo?

Kennelijk is het rekening houden met anderen, en al die goede opbouwende waardes van sporten enkel van toepassing op het wedstrijdterrein en moet daar buiten alles wijken? Maakt de waarde van sport toch ernstig beperkt in het gewone leven. Is dat nu echt wat sportbonden willen uitdragen?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Kampioenschappen pony op laatste schooldag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 18:23

Ik zeg nergens dat je moet spijbelen, maar wel dat er nu heel hysterisch wordt gedaan. Kinderen moeten thuis blijven als er te weinig onderwijzers zijn en zijn door Corona heel veel thuis geweest. Ook niet goed, maar gaf het alleen als reactie op hoe belangrijk die ene laatste dag zou zijn, waar nooit ergens iets gedaan wordt.

En dat doen scholen ook niet voor niks zo. Ze weten dat mensen eerder weg gaan en kinderen ook hun focus wel kwijt zijn op die laatste dag.

Daarnaast gaf ik aan dat je bij topsport wel onder schooltijd mag sporten en dan ook iedereen dat een gegronde reden vindt, terwijl echt bij lange na niet iedereen die Loot status heeft gehad een prof sporter is geworden.

KNHS vind ik een waardeloze organisatie, dus het is vreselijk stom, maar er zijn weinig andere opties. 's Avonds vinden mensen alles te laat, weekenden zijn kort en volgende week klaagt iedereen dat ze net op vakantie wilden.

Ja, ik hecht veel waarde aan onderwijs en vind sowieso dat er te weinig uren nuttig onderwijs zijn. Maar die laatste dag valt voor mij niet onder een belangrijke dag. Dan kunnen ze beter een studiedag op die dag plannen ofzo.

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Kampioenschappen pony op laatste schooldag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 18:45

Hier gaat de school volgende week dicht omdat het te warm wordt, dus die leerplicht werkt maar één kant op kennelijk.

Spenk
Berichten: 21766
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 18:58

Poekkie schreef:
sky_as: je krijgt zomaar niet een boete omdat je de deur niet open hebt gedaan. Ouder kan evengoed even boodschappen zijn gaan doen en een kind mag de deur niet open doen. Daarbij zijn er ook ziektebriefjes waarmee het toegestaan is om je buitenshuis te begeven, is aan te kruisen door de arts. Dus die bangmakerij is niet nodig.

Dat bestaat in Nederland niet.

Supervixen

Berichten: 12827
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 19:24

veerledec schreef:
Hier gaat de school volgende week dicht omdat het te warm wordt, dus die leerplicht werkt maar één kant op kennelijk.


Bijzonder. Ik geef les op een basisschool en wij moeten gewoon de uren maken, anders maken de kinderen te weinig lesuren. Wij gaan maandag en dinsdag van 8.15 tot 13.15 lesgeven met één korte pauze van 15 minuten.

Zoolgangster

Berichten: 9575
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 19:38

Dus als ik het goed begrijp: kinderen die aan de wedstrijd willen deelnemen, moeten de schoolregels aan de laars lappen.
En als ze aan de wedstrijd deelnemen, wordt er van ze verwacht, dat ze de wedstrijdregels niet aan hun laars lappen... >;)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 20:24

Zoolgangster schreef:
Dus als ik het goed begrijp: kinderen die aan de wedstrijd willen deelnemen, moeten de schoolregels aan de laars lappen.
En als ze aan de wedstrijd deelnemen, wordt er van ze verwacht, dat ze de wedstrijdregels niet aan hun laars lappen... >;)


Dat is echt zoooo kort door de bocht.

Scholen horen x aantal uren les te geven en daar komen ze ook vaak genoeg niet aan.

De laatste dagen, niet alleen de allerlaatste wordt er ook geen les gegeven of het is een uitzondering dat je school dat wel doet. Dus ook daar wordt weer onderwijs gemist.

Kinderen die op niveau sporten mogen dat onder schooltijd doen, dus het is een beetje oneerlijk dat een ander kind bij iets speciaals of eenmaligs niet vrij kan krijgen. Want al die top sport kinderen worden geen topsporters.

Kinderen leren en ontwikkelen. Je kan ze echt heel goed uitleggen dat het iets eenmaligs is en speciaal voor het NK dat ze vrij mogen.

Ik ging altijd braaf naar school, ben amper ooit ziek thuis geweest en heb me suf gespijbeld op de middelbare, dus dat zegt allemaal helemaal niks.

Nynkex01
Berichten: 1119
Geregistreerd: 05-07-21

Re: Kampioenschappen pony op laatste schooldag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 20:34

Maar krijgen ze geen vrij voor de kampioenschappen? En dan bedoel ik niet de hele dag maar gewoon een uurtje? Was bij ons 10 jaar geleden geen probleem als ik muziek examen had kreeg ik gewoon vrij met briefje van muziekschool, stelt de KNHS niet even zo’n brief op?
Is ze uiteindelijk nog gestart Ts?

Majabeestje
Berichten: 3807
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 00:29

Poekkie schreef:
sky_as: je krijgt zomaar niet een boete omdat je de deur niet open hebt gedaan. Ouder kan evengoed even boodschappen zijn gaan doen en een kind mag de deur niet open doen. Daarbij zijn er ook ziektebriefjes waarmee het toegestaan is om je buitenshuis te begeven, is aan te kruisen door de arts. Dus die bangmakerij is niet nodig.


Je krijgt een brief in de deur dat je binnen een bepaalde tijd (bijvoorbeeld 2 uur) moet bellen met de leerplichtambtenaar. Doe je dat niet dan krijg je met een beetje geluk een waarschuwing en anders een boete.
Niet zo gek dat die regel er is, anders worden scholen horendol van alle ouders die hun kind de laatste dag niet laten gaan om eerder op vakantie te kunnen. Zit je daar met halve klassen..

Majabeestje
Berichten: 3807
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 00:30

veerledec schreef:
Hier gaat de school volgende week dicht omdat het te warm wordt, dus die leerplicht werkt maar één kant op kennelijk.


Dat is aan school zelf, daar controleert leerplicht niet op maar is een zaak voor de inspectie.