Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 39 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Tips & tricks om de proeven uit je hoofd te leren?

 
Profiel   

996981 schreef
En inderdaad visualiseren. Eerst enkel de lijnen, maar dan ook hoe je de lijnen wil rijden. Dus echt proberen de voorbereiding en afwerking mee te nemen in je visualisatie. De sterke en zwakke punten van jullie al combinatie helpt daarbij heel erg.


Zo doe ik het ook. Ik lees de proef 1 of 2 keer aandachtig door en visualiseer hem daarna inclusief de aandachtspunten. Op wedstrijd dan nog heel even focus op de proeven voor ik opstap en voordat ik de tweede proef binnenrijd loop ik die in mijn hoofd nog even door. Bevalt mij tot nu toe prima, maar de M1 vind ik wel een stuk simpeler te onthouden dan de L2-proeven. Die gingen soms echt kris-kras voor mijn gevoel :=
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-22 20:59 



 
Profiel   

Bij mij loopt het gelijkaardig:
1 leren op papier, met een getekend hoefslagje. Ik leer ook de lijnen/oefeningen, niet de letters.
2 de proef veel rijden en de ingebouwde valkuilen ontdekken. ( dikwijls 1x op het einde van mijn trainingsuur)
Omdat ik toch de letters niet leer, kan ik hem ook omgekeerd rijden, dus cxa binnenkomen. Telkens ik kan, rijd ik hem ook in een andere baan. Dat alles brengt een beetje afwisseling.
3 de proef visualiseren en ook ik zeg erbij waarop ik moet letten.
4 als ik aankom op het wedstrijdterrein wandel ik eerst naar de baan en visualiseer ik daar ter plaatse nog eens de proef. Meteen leer je ook de baan kennen.

Ikzelf raak beter "in de zone" van concentratie op mijn paard & rijden als er geen lezer is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-22 09:33 



 
Profiel   

Ik leer ze ook altijd in lijnen (en niet de letters erbij, maar 'bij de eerste letter').
Daarnaast vind je vaak ook logica in de lijnen, zoals iets herhalen op de andere hand of dingen als geen twee keer direct na elkaar van hand veranderen etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-22 09:42 



 
Profiel   

Persoonlijk reed ik proeven altijd uit mijn hoofd.
Om ze te leren liep ze altijd zelf, gewoon in de huiskamer of in de tuin (de buren zullen wel gedacht hebben...).
Inclusief draven en galopperen, changementen en zijgangen. :+ .
Zoals sommigen van eerdere posters, ik leerde de volgorde van de figuren en de overgangen zo, niet de letters.
dus gewoon binnenkomen, halthouden, draf , rechtsaf, direct van handveranderen in middendraf, daarna op de korte zijde grote volte enz.
Werkte prima.

Waar ik slechte ervaringen mee heb is vaak je proef te paard oefenen. Een slimme kent de proef ook zo uit zijn hoofd en gaat lopen anticiperen.
Daar wordt je proef dus ook niet beter van. (Ik had ook zo'n exemplaar, Maralyn)

Overigens, Anky deed het ook zo, alleen dan in de vrachtwagen. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-22 10:34 



 
Profiel   

Ik heb ook zo'n prachtexemplaar die zelf alvast gaat meedenken. Ik leer de lijnen uit mijn hoofd.
Om dat exemplaar voor de gek te houden. Doe ik het oefen of alles in dezelfde gang, meestal stap. Of doe ik stukjes van de proef oefenen. 4 lijntjes van de proef, dan weer wat totaal anders, dan weer 4 lijntjes van de proef. Ook wel eens in tegenover gestelde richting. Dus bij C binnen komen ipv A. Bij E afwenden ipv B.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-22 11:05 



 
Profiel   

Zo 1 heb ik er ook, die gaat automatisch in middendraf als je de diagonaal op rijd. Leuk als je dan moet halsstrekken ipv middendraf :')

En thuis oefen ik daar heel erg op dat ze nooit weet wat er komt, maar krijg het er nog niet uit. Wel handig als je wel middendraf moet doen, altijd 7 of 8en :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-22 13:38 



 
Profiel   

Ik heb het afgelopen weekend voor het eerst geprobeerd, eerste proef (26) uit mn hoofd gereden. Was wel heel rommelig omdat ik meer bezig was met waar ik heen ging, dan hoe ik er heen ging :+ Tweede proef toch iemand gevraagd om voor te lezen, ook omdat ik dat zo'n enorm lastige proef vind, toen meer rust erin en netjes 189,5 gereden.

Work in progress dus :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-22 17:55 



 
Profiel   

Gefening baart kunst!

Voor de volgende keer nog een tip betreffende het door elkaar halen: het helpt het als je de twee apart van elkaar leert en elke dan koppelt aan een specifieke ‘iets’. Bijv. :
Proef 1 leer je in de woonkamer, proef 2 leer je in de eetkamer
Proef 1 teken je uit met een rode pen, proef 2 teken je uit met een rode pen.
Proef 1 leer je met muziek, proef 2 zonder
ect
Als je weet waar je was / wat je zag / hoorde toen je het leerde kan je dat helpen om het geleerde beter te herinneren

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-22 20:53 



 
Profiel   

Ik wil mijn proeven ook uit het hoofd gaan rijden, ook omdat je anders zo afhankelijk bent van een voorlezer. Nu kan ik mijn man wel meenemen maar die kan mij niet voorlezen, die weet niet eens waar alle letters zich bevinden :+
En inderdaad kun je je dan echt helemaal op je proef concentreren. Ik had laatst wedstrijd in de stromende regen. Door de herrie die het met zich meebracht kon ik haar op sommige stukken amper verstaan. Gelukkig dat ik mijn proeven nog had doorgenomen en dat ik het nog wist, anders was ik mooi verkeerd gereden :oo Dat wil ik dus niet nog een keer meemaken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-22 21:28 



 
Profiel   

Ik heb (nog steeds) geen letters in de bak, dus ik leer de proeven uit mijn hoofd niet door te weten wat ik bij welke letter moet doen, maar wel of het bij de eerste letter is of tweede of..
En ik bel heel vaak onderweg naar wedstrijd nog met mijn moeder en dan nemen we samen de proef nog eens door.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-22 21:47 



 
Profiel   

Ik rijd bijna altijd uit mijn hoofd, dat geeft zoveel rust tijdens de proef zelf. Niet in afwachting van wat de lezer zegt, maar weten wat er komt en in gedachten de stem van mijn instructrice die aanwijzingen geeft over hoe het mooist voor te bereiden op de oefening die komen gaat.

Ik visualiseer ze ook tijdens het uit mijn hoofd leren.
Ik teken ze bijvoorbeeld met een vinger op mijn been. Wanneer ik ze eenmaal ken, dan begin ik ze tijdens het instappen gewoon in stap te rijden. Bijvoorbeeld de ene proef vd maand bij het instappen en de andere bij het uitstappen of tussendoor stappen.

Voor mij is de truc om ze niet door elkaar te halen, echt goed visualiseren en de logica van de oefeningen links en rechts na elkaar te gaan doorzien.
En ook juist uit te spreken waar de verschillen zitten.
Proef 1, start op de linkerhand, proef 2 op de rechterhand.

Proef 1 zit de galop aan het eind, en de middenstand aan het begin, proef 2 andersom.

Proef 1 eerst wijken voor linkerbeen (of schouderbinnenwaarts links), proef 2 andersom.

Wanneer je dat eenmaal weet, kun je je voor de eerste proef heel goed concentreren op die proef en herinner je je tussen de 2 proeven in wat de verschillen waren en komt die bij mij ook weer helemaal terug.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-22 22:35 



 
Profiel   

Rij al jaren uit mijn hoofd en echt: wat lekker. Zo’n rust om je heen. Je hoeft niet op te letten wat er gezegd wordt.

Leer de proeven door ze door te lezen en er steeds een onderdeel bij te doen, weer opnieuw beginnen en zo door. Net als vroeger woordjes stampen. Niet alles letterlijk leren. Sommige dingen zijn zo standaard en indelen in blokken. En voor ik start heb ik de proef al minstens een keer of 5/6 gevisualiseerd op concours zelf. Gewoon in je hoofd doornemen en met je vinger aanwijzen. Dan ziet het er maar raar uit, voor mij werkt het.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-22 22:50 



 
Profiel   

billy3105 schreef
Tekenen. Klein een bak tekenen en die pen pas van het papier halen op het moment dat je de proef niet meer weet. Dan door te doorlezen vanaf waar je het niet meer wist, door tekenen en pas opnieuw beginnen aan het einde van de proef. En zo ga je maar door tot je niet meer hoeft te lezen. Ik gebruikte 3 pennen voor de 3 gangen en kon zo aan m’n kriebels zien of ik verkeerd ging.

Hierna hetzelfde in de bak. Proef doorlezen. Proef starten. Doorrijden tot waar je het niet meer weet. Halthouden. Doorlezen tot het eind en weer door. Begin was het iedere 5 oefeningen. Maar kende uiteindelijk de hele b l1 en l2

Met het nooit oefenen en dat lukt mij niet leer je hem nooit uit je hoofd. Het is altijd het proberen waard. En 2 oefeningen onthouden is al een begin, dan bouw je uit naar 3, dan naar 4 en zo ga je maar door. Simpel weg doen. En alhoewel het niet zo lijkt. De knhs heeft een logica van volgorde van de oefeningen. Of ja logica, een ritme die terug te herkennen is

Precies dit deed ik ook! Heb het nooit nodig gehad want ik had eigk altijd wel een lezer. Maar het is ook fijn als je weet waar je heen moet als de lezer verkeerd leest :D daar was ik altijd heel bang voor :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-22 22:55 



 
Profiel   

Aard schreef
Gefening baart kunst!

Voor de volgende keer nog een tip betreffende het door elkaar halen: het helpt het als je de twee apart van elkaar leert en elke dan koppelt aan een specifieke ‘iets’. Bijv. :
Proef 1 leer je in de woonkamer, proef 2 leer je in de eetkamer
Proef 1 teken je uit met een rode pen, proef 2 teken je uit met een rode pen.
Proef 1 leer je met muziek, proef 2 zonder
ect
Als je weet waar je was / wat je zag / hoorde toen je het leerde kan je dat helpen om het geleerde beter te herinneren

Oh dit vind ik ook nog een goede, bedankt! Dit ga ik zeker meenemen
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-22 21:35 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 39 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen