Vervelende ervaring

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
WhiskeyBlues
Berichten: 47
Geregistreerd: 04-07-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 11:14

Zo, hier draait mijn maag wel even van om. Jij een vervelende ervaring? Wat dacht je van je pony? Beestje voelt zich kennelijk niet op zijn gemak, vertrouwt het niet en probeert dat aan te geven... en wat krijgt hij? Sporen in z'n buik en een zweep tegen z'n kont... potverdorie zeg. 'Geen reactie, geen begrip geen gesprek, arrogant.' Wat denk je, dat jouw pony wel een fijne reactie van jou krijgt als je 'm met sporen en zweep probeert te dwingen tot iets? En wel begrepen wordt door jou? 'Pony moet toch voorwaarts anders kan ik niet aan mijn proef beginnen.' < dat noem ik pas arrogantie: je bange pony vooruit proberen te dwingen omdat JIJ een proefje wil rijden. Ik ben het eens met degenen die zeggen dat je eerst wel eens naar jezelf mag kijken voordat je je pony zo behandeld en vervolgens ook de jury nog de schuld geeft. Sorry dat ik het zo verwoord, maar wat een ontzettend bekrompen gedachtegang 'pony moet toch voorwaarts'. Die pony probeert je iets te vertellen! Waaronder inderdaad dat hij nog niet klaar is voor dit soort dingen en even iets meer tijd nodig heeft. Het is ook maar gewoon een levend wezen he, geen robot die alles maar moet doen op het moment dat het gevraagd/afgedwongen wordt. Dan koop je maar een elektrische fiets en ga daar proefjes mee rijden. In plaats daarvan zou je inderdaad eens op zoek kunnen gaan naar een positievere manier van trainen met je pony, waardoor hij wel vertrouwen in je krijgt en waardoor je hem ook op momenten waarop hij iets spannend vindt kunt helpen. En accepteer dat het niet altijd fantastisch gaat. Het is een levend wezen. Wij mensen zijn ook niet elke dag perfect.

Excuses als dit erg bot en direct overkomt. Ik merk dat dit me erg aan het hart gaat. Ergens hoop ik dat je door je eigen topic aan het denken gezet wordt. Misschien eens na gaat denken over dat de dingen écht anders kunnen waardoor zowel jij als je pony een leukere tijd beleven. Ik vind het sneu voor jou dat je het zo ervaren hebt, maar ik vind het nog vele malen sneuer voor je pony dat hij zo onbegrepen wordt. Durf jezelf eens aan te kijken en jezelf af te vragen: ben ík niet degene die fout zit? Ik vind dat @maralyn het heel netjes en lief verwoordt (Chapeau! Is mij nu even niet gelukt :+ ). Vind overigens dat er ook goede tips gegeven worden, zoals eerst op vreemd terrein gaan rijden als voorbereiding.

Mijn ervaring is overigens dat juryleden niet snel ergens iets van zeggen. Ik heb erge dingen gezien op wedstrijd, en niemand die er wat van zei. Van kreupele paarden tot buitensporig gebruik van bit, zweep en sporen. Dus ik ben oprecht blij dat deze jury wél wat gezegd heeft! In mijn ogen moet er dan ook echt daadwerkelijk wat aan de hand geweest zijn. Hoe het zich precies voorgevallen heeft is natuurlijk niet in te vullen, tussen feiten en ervaring zit inderdaad veel verschil.

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 11:52

fleurtjeuh schreef:
Ik denk dat het misschien handig is om eerst eens een paar keer vaker op vreemd terrein te gaan rijden
Gewoon zonder prestatie druk, beter met elkaar leren communiceren in zo'n situatie, want het klinkt alsof dat nog een beetje in de soep loopt


Mee eens. Oefenen op vreemd terrein en oefenwedstrijden rijden. Je pony ziet geen verschil tussen een inrijd bak en wedstrijdring, maar zal reageren op jouw houding. Een jury kan dan nog te streng zijn, ze roept dit niet zomaar en ontzettend jammer als iets niet lukt en je voor niets ingeschreven hebt, maar oliebol happens. Ik ben ooit is voor hindernis 1 gevallen na een weigering en ja dat is niet leuk, maar wij als combinatie waren er gewoon nog niet klaar voor en dan maakt het geen hol uit dat ik met een ander paard een hoger parcours rond geraak. Alles op zijn tijd en een imago deukje is geen ramp.

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 12:25

Citaat:
Wat een onzin weer. Je mag gewoon belonen, niemand die je daar voor straft.

Plm een jaar geleden, wedstrijd op mijn wedstrijdgerichte stal.

Stalgenootje haar paard staat keurig vierkant stil, kriebeltje:
staat op het protocol:
"6 -1 want belonen mag niet".

Ik ben het met iedereen eens dat het onzin is, maar er zijn in ieder geval jury's die zo punten geven.

Citaat:
Maar ik vind het juist fijn dat een jurylid hier iets van zegt.

Ja - ik heb ooit geschreven bij een jury die op gegeven moment, halverwege de proef de ruiter diskwalificeerde - maar deze ruiter heeft geen waarschuwing gekregen en de jury zei, na ik 'diskwalificatie wegens trekken aan teugels' had opgeschreven alleen maar 'ik kijk niet meer' en draaide zich om.
Buiten de auto ging de proef gewoon door...
Achteraf vond ik dat raar.

Citaat:
ze moeten zich op hun gemak voelen en de proef is bijzaak.

Mee eens.

Citaat:
Ik zou dus de hele manier met ermee omgaan aanpakken

Idd: ook mee eens: het liefst begin ik met 'ouderwetse' vertrouwensparcousen: aan de hand kijken hoe je dier is als je m vraagt over een plastic zeil te lopen, etc etc etc.
En dan experimenteren met hoeveel geruststelling en aanmoediging hij nodig heeft.
Dan 'gewapend met die kennis' hetzelfde in het zadel.
En daarna veel van het erf af, buurten bij een andere rijvereniging etc etc etc.

Kinke

Berichten: 20517
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Vervelende ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 13:40

ik zou daar compleet schijt aan hebben wat de jury vindt van belonen.
Zolang paard een positieve ervaring heeft gehad en we allebei happy zijn wil ik best 0 punten scoren :D

Kabayo

Berichten: 13951
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 13:45


Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 14:07

Eleeke schreef:
Elisa2 schreef:
Lees eerst ff de rest van de berichten ;-)

Paard heeft alleen bevestigd gekregen dat de ring eng is, en dat is de associatie die hij meeneemt naar de volgende keer.

Dat had ik uiteraard gedaan.
Paard was denk ik te gespannen en overstuur om ook maar enige bevestiging/ leermoment hieruit te halen.

Een rondje stappen en de ring verlaten had meer opgeleverd.

Met de rest van je berichten ben ik het volledig eens :
- we maken allemaal wel eens fouten , maar om op je 52e nog steeds deze fout te maken , vind ik wel iets om even goed naar jezelf te kijken.
- Geen sporen tot M, goed plan
- Aan het been zetten in een dergelijke omstandigheid , kan bij sommige paarden helpen, maar geldt niet voor alle. En dat zou je eigenlijk van je eigen paard moeten weten.


Als TS een rondje gestapt had dan had hij al geleerd dat je niet opgegeten wordt in de ring. :) Dat was een positieve manier van afsluiten geweest en dat is dus ook doorzetten en even doorrijden. Voor een paard is het altijd belangrijk om positief af te sluiten, maar voor de ruiter ook dat het "van jou" blijft zeg maar. (wat prima kan zonder geweld) Zoiets zou een mooie afsluiting zijn om de keer daarna op voort te borduren.

idefix4

Berichten: 4356
Geregistreerd: 15-07-08
Woonplaats: bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 15:50

Dit klinkt weer als een duidelijk gevalletje... Laten we eens lief zijn voor elkaar?

Mijn zoon heeft pas geleden ook een eerste wedstrijd gereden met onze vrolijke jonge stoere Forest pony met een klein hartje. Beestje zag voor het eerst van zijn leven een springparcours naast zijn ring en hij maakte om die reden ipv een rechthoekige bak een ovale bak. De hoeken sloeg hij voor de zekerheid over. Het was al met al een heel rommelige proef en later hoorde ik dat de jury tegen een jury die bekend is bij ons had gezegd, dat mijn zoon vast heel ontevreden was met zijn proef. Dat was natuurlijk helemaal niet zo. We waren juist heel blij, dat onze poown netjes in de ring bleef en warempel ook nog eens de meeste dingen die gevraagd werden ook nog eens deed! We gingen voor de 1 na laatste plek en dat is gelukt. :+ Eens moet de eerste keer zijn toch?

De aanname is dan jammer. Helemaal, omdat de jury geen enkele moeite heeft gedaan om in gesprek te gaan. Echt een gemiste kans!

Wat hem hielp was dat we de proef in den treure thuis hebben geoefend. Onze pony had houvast aan het riedeltje. Mss een tip voor deze pony? *\o/*

Babootje

Berichten: 26243
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 16:03

We kunnen zonder filmpje niet zien waarom de jury zo geoordeeld heeft.
Maar ik denk aan de hand van jouw verhaal TS dat wel geconcludeerd kan worden dat jullie nog niet toe zijn aan wedstrijd rijden. Je moet altijd in gedachten houden dat je paard thuis 200% "voor elkaar" moet zijn wil je op je wedstrijd 100% kunnen rijden.
Dat paarden terug vallen op wedstrijd is niet raar. Ze zijn ergens anders, nieuwe indrukken, snel afgeleid. EN voor jouw paard was het de eerste keer. Oefen je proefjes goed en ook je wedstrijdlijntjes. Dan herkent je paard het en heeft ie er houvast aan.
Zie het als een leermoment. Laat je niet ontmoedigen. Ga thuis lekker verder oefenen. Rijd een keertje HC mee als er een wedstrijdje in de buurt is. Dan staat er bij jou ook geen druk op en is het voor je paard ook minder spannend allemaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 16:36

idefix4 schreef:
Dit klinkt weer als een duidelijk gevalletje... Laten we eens lief zijn voor elkaar?

Mijn zoon heeft pas geleden ook een eerste wedstrijd gereden met onze vrolijke jonge stoere Forest pony met een klein hartje. Beestje zag voor het eerst van zijn leven een springparcours naast zijn ring en hij maakte om die reden ipv een rechthoekige bak een ovale bak. De hoeken sloeg hij voor de zekerheid over. Het was al met al een heel rommelige proef en later hoorde ik dat de jury tegen een jury die bekend is bij ons had gezegd, dat mijn zoon vast heel ontevreden was met zijn proef. Dat was natuurlijk helemaal niet zo. We waren juist heel blij, dat onze poown netjes in de ring bleef en warempel ook nog eens de meeste dingen die gevraagd werden ook nog eens deed! We gingen voor de 1 na laatste plek en dat is gelukt. :+ Eens moet de eerste keer zijn toch?

De aanname is dan jammer. Helemaal, omdat de jury geen enkele moeite heeft gedaan om in gesprek te gaan. Echt een gemiste kans!

Wat hem hielp was dat we de proef in den treure thuis hebben geoefend. Onze pony had houvast aan het riedeltje. Mss een tip voor deze pony? *\o/*
Maar dat is toch niet te vergelijken? Jouw zoon deed wat TS ook had moeten doen: gewoon het beste van maken en blij zijn met de dingen die je pony wél doet. De aanname van de jury zegt genoeg over de houding van de gemiddelde wedstrijdruiter, maar ik zie niet in waarom het betreffende jurylid erover in gesprek zou moeten gaan met je zoon. Hij heeft immers niks verkeerd gedaan en is nergens op aangesproken.

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Re: Vervelende ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 17:19

nou ik lees je verhaal ook wel een beetje met nare gevoelens. Een pony wat aangeeft onzeker te zijn moet je na mijn mening niet doorduwen met een schop of tik met de zweep. dan wordt t alleen maar erger. Ik zou lager inzetten bij zo n dier. eerste keer heen en inrijden.. dat ging je goed af... tweede keer inrijden en met iemand naar de ring.. erin en eruit en belonen en zo steeds een stapje verder.. mss ben je idd daardoor wel 4 of 5 wedstrijden verder maar je wilt het toch leuk hebben met elkaar??
Zie het als een leermoment.. volgende keer gewoon weer proberen en je sporen en zweep lekker thuis laten

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 18:17

Wat een aantal overdreven reacties hier. TS heeft haar paard niet mishandeld hoor.

Spanning hoort bij groene, onervaren dieren. De ene begint te lopen en de ander bevriest en reageert nergens meer op. Heel vervelend maar de enige manier om dit op te lossen is veel meenemen en ervaring en routine op doen. Dit is dus ook mijn advies aan TS, ga lekker oefenen op vreemd terrein, als je merkt dat je pony onzeker is probeer hem dan duidelijkheid en vertrouwen te geven, en dan komt het vanzelf wel goed!

roosa

Berichten: 2312
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Vervelende ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 19:11

Niemand zegt dat ze haar paard mishandeld heeft.
Er zijn andere manieren om het voor het paard wat meer vertrouwd en eigen te maken.
De jury komt niet voor niks haar hok uit.
Met de melding of het iets minder kan.
In haar of zijn ogen was het te veel.
Dus moet je je even achter je oor krabben.
Worden ook tips gegeven.
Als paard bevriest groet af en vraag of je even van de gelegenheid gebruik mag maken om hem rond te sturen in de baan met de melding hij is nog erg groen.
Om zijn en jouw zenuwen wat af te laten vloeien.
Word meer gewaardeerd denk ik.
Jammer volgende keer beter.

Nanne

Berichten: 5872
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: ♥ Op Kellan's magic stick ♥

Re: Vervelende ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 23:11

Sommige reacties hier :')

Alsof mensen de pony zelf gesproken hebben.

TS, volgende keer zou ik zo'n bericht enkel plaatsen met eventueel beeldmateriaal en anders niet. Nu word er heeeeeel veel gespeculeerd en geroepen en daar je nog minder aan mijn inziens.

DuFraize
Berichten: 155
Geregistreerd: 17-07-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 23:29

Er zijn wel manieren om je pony te helpen zijn spanning af te laten vloeien. Dat is beter dan erdoorheen raggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 00:45

Nanne schreef:
Sommige reacties hier :')

Alsof mensen de pony zelf gesproken hebben.

TS, volgende keer zou ik zo'n bericht enkel plaatsen met eventueel beeldmateriaal en anders niet. Nu word er heeeeeel veel gespeculeerd en geroepen en daar je nog minder aan mijn inziens.
Mwah, als je kijkt naar wat er wordt toegestaan door zowel de KNHS als de FEI en hoe weinig ruiters er eigenlijk worden aangesproken op het niet fair behandelen van hun paard, kun je denk ik wel stellen dat dit geen tik vanuit de pols was. :+ C’est la vie, maar dan ook niet miepen als iemand er wat van zegt. Wees blij dat er eens een keer een official is die z’n mond opentrekt.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 00:53

Elisa2 schreef:
Ik vind jullie wel erg streng voor de TS, het komt op mij over alsof ze dit gedrag niet aan heeft zien komen. Paarden kunnen nu eenmaal onvoorspelbaar reageren, zeker in vreemde situaties en ik ken er genoeg die de eerste paar keren op wedstrijd allerlei "ander" gedrag laten zien ondanks trainen in een andere omgeving van te voren. Want die zaken zijn toch niet helemaal te vergelijken met elkaar.

Nu is het jammer dat de TS gestopt is en het dier niet aan het lopen heeft gekregen want zo heeft hij geleerd bij spanning de baan te verlaten.

TS: omdat je paard zich afsloot voor de hulpen denk ik dat het er erger uit zag dan het was. Het is lastig als een paard in de freeze stand gaat en er niks meer door komt. De jury reageerde helaas niet zo leuk, een goede jury had tips gegeven over hoe je dit soort zaken op een andere manier kan oplossen. Maar helaas doe je er niets aan dus ik zou dit naast me neerleggen als ik jou was en met dit probleem aan de slag gaan en gaan onderzoeken of er andere manieren zijn om het dier uit de "freeze" te halen.


Dus een dier slaan en stekken om efkes uit zijn stress te komen is ok?

Ik denk: eindelijk een jury die het snapt. De sport heeft geen bestaansrecht als mensen zo denken. Niet elk paard, niet elke ruiter en niet elke combinatie horen in de ring.
Zo simpel is het.
Leer toch genieten in plaats van te moeten.

Alanta

Berichten: 2426
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Hoogkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 18:50

Hier een 1-malige reactie van de betreffende jury;

1. Het betrof een onderlinge wedstrijd
2. Het verhaal is geschreven door de moeder, niet door de dochter die de pony reed!
3. Na de wedstrijd kwam de moeder, de TS dus naar mij toe om verhaal te halen, ik heb uitgelegd dat de pony geen pas verkeerd deed en dat die 2 beste flikken met de zweep buitensporig waren.
4. De TS vertelde dat hun instructeur hun verteld had dat ze de pony zo moest aanpakken! Ik heb nog aangegeven dat ze dan beter een andere instructeur kan nemen!
5. De dochter heeft de proef niet meer gereden en de TS riep toen ze langs de ring liep dat het een rare opmerking van de jury was!

I rest my case!

Stephanie_86

Berichten: 1935
Geregistreerd: 08-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 18:54

Alanta schreef:
Hier een 1-malige reactie van de betreffende jury;

1. Het betrof een onderlinge wedstrijd
2. Het verhaal is geschreven door de moeder, niet door de dochter die de pony reed!
3. Na de wedstrijd kwam de moeder, de TS dus naar mij toe om verhaal te halen, ik heb uitgelegd dat de pony geen pas verkeerd deed en dat die 2 beste flikken met de zweep buitensporig waren.
4. De TS vertelde dat hun instructeur hun verteld had dat ze de pony zo moest aanpakken! Ik heb nog aangegeven dat ze dan beter een andere instructeur kan nemen!
5. De dochter heeft de proef niet meer gereden en de TS riep toen ze langs de ring liep dat het een rare opmerking van de jury was!

I rest my case!



dit brengt een heel ander licht op het geplaatste verhaal van de TS := . Bedankt voor je toelichting! _/-\o_

Vreemd dat de TS het verteld alsof het haar zelf is overkomen.

ikkedus
Berichten: 3272
Geregistreerd: 24-09-05

Re: Vervelende ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 19:06

Ik vind het echt NOT done dat je als jurylid hier nog een keer je verhaal uit de doeken doet! Dat is niet professioneel, neigt naar laster en het is ook gewoon niet fatsoenlijk.
Straks moeten mensen bij door jou gejureerde wedstrijden eerst eens even gaan bedenken of ze hun proefje via jou op Bokt voorbij zien komen.
Je schrijft dat je nu 1 keer reageert. Dat had je wmb echt achterwege mogen laten.
Bovendien is TS na alle duidelijke “ commentaar” inmiddels waarschijnlijk allang uit dit topic vertrokken.
Als het om de dochter gaat, maakt dat het verhaal verhaal iets minder beladen. Er zijn nog steeds ontzettend veel mensen ( jong en oud) die advies van hun instructeur als leidraad gebruiken. Niet alle instructeurs zijn goed en niet alle instructeurs worden goed geïnterpreteerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 19:33

ikkedus schreef:
Ik vind het echt NOT done dat je als jurylid hier nog een keer je verhaal uit de doeken doet! Dat is niet professioneel, neigt naar laster en het is ook gewoon niet fatsoenlijk.
Straks moeten mensen bij door jou gejureerde wedstrijden eerst eens even gaan bedenken of ze hun proefje via jou op Bokt voorbij zien komen.
Je schrijft dat je nu 1 keer reageert. Dat had je wmb echt achterwege mogen laten.
Bovendien is TS na alle duidelijke “ commentaar” inmiddels waarschijnlijk allang uit dit topic vertrokken.
Als het om de dochter gaat, maakt dat het verhaal verhaal iets minder beladen. Er zijn nog steeds ontzettend veel mensen ( jong en oud) die advies van hun instructeur als leidraad gebruiken. Niet alle instructeurs zijn goed en niet alle instructeurs worden goed geïnterpreteerd.
Wait, whut? :') Dat vind ik nogal een beschuldiging.

TS mag dus wel een jurylid door het slijk halen, maar het jurylid mag zich niet verdedigen? Heel bijzonder. :')

prompter

Berichten: 11068
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 19:33

Alleen maar goed dat de jury hier haar kant van het verhaal kan vertellen. Elk verhaal heeft twee kanten, zo ook deze zo blijkt maar weer.

roosa

Berichten: 2312
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Vervelende ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 19:42

Fijn dat de andere kant ook belicht is.
En de opmerking van niet fatsoenlijk en laster slaat echt nergens op.
Ook een jury mag zich uitspreken of verdedigen.

MyWishMax

Berichten: 25289
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Vervelende ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 19:46

Waarom mag een deelnemer of nu zelfs een 3e wel een jurylid zo wegzetten en mag een jurylid niks schrijven??? Laster is het al helemaal niet

Ik blijf erbij dat het juist goed is dat zulke dingen gezegd worden. Beter voor de paarden en de sport. Het hoort niet thuis op wedstrijd, thuis ook niet maar daar zie je het helaas niet. Goede wake up call dus

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Vervelende ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 19:51

... het verhaal van de jury geeft mij wel een ander perspectief.

Bij een onderlinge wedstrijd denk ik dat de wedstrijdbak ook in gebruik zal zijn als dagelijkse rijbaan. (Accoord, wellicht was het dier voor het eerst alleen in deze bak - maar het klinkt niet naar een compleet vreemd terrein.)

'De instructeur zei dat het zo moest'.
Een smoes...?
Of de trieste realiteit...?
(En wordt deze jury nog teruggevraagd?)

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Vervelende ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 19:57

Ik vind het ook niet professioneel om op een forum te reageren. Ik snap dat je de behoefte voelt om je te verantwoorden, maar professioneel is het niet.
Stuur de dame in kwestie een PB, dat lijkt me beter.