Vervelende ervaring

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janneke40
Berichten: 2
Geregistreerd: 13-11-20

Vervelende ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-22 23:40

Hoi Bökkers. Ik had vandaag een nare ervaring met een jurylid en voel me er nog steeds beroerd van. Het was de eerste wedstrijd in B met onze jonge, eigenwijze koudbloed pony. Hij deed het heel braaf in de inrijbak, mooi nageeflijk lekker vlot en helemaal prima. Toen wilde hij niet naar de ring. Dat gebeurt wel vaker dan is hij onzeker en blijft vastbesloten stokstijf staan. Met wat gedoe en een helper kwamen we in de ring. Allemaal heel spannend natuurlijk. Aangedraafd, en ik wilde hem even een paar voltes voorwaarts hebben geen reaktie been, spoor geen reaktie, zeep tik geen reaktie, nog een tik. Schreeuwt de jury uit de auto of het niet wat zachter kan met die zweep. Ik ben helemaal verbouwereerd. Pony moet toch voorwaarts anders kan ik niet aan mijn proef beginnen. Ik voelde me zo gekwetst, ik word weggezet als 1 of andere dierenmishandelaar. Ik heb zelf de ring verlaten dus niet eens begonnen aan de proef. Naderhand ben ik nog naar de jury gegaan en die kon het zich vaag herinneren. Ze zij dat pony niks verkeerd deed. Ik zei dat hij niet aan het been was en dat ik hem er even door had willen rijden en mijn pony is soms lastig in nieuwe situaties. Geen reactie, geen begrip geen gesprek, arrogant. Daarna kreeg ik nog een lege protocol in mijn handen gedrukt waar met pen stond geschreven "buitensporig zweep gebruik, voorlezer vindt het onzin". Wat ik hier nou mee moet, geen idee.

speurneusc

Berichten: 5377
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 23:46

miss in je training dit soort situaties eerst oplossen en dan pas de ring in gaan. Zeker zweep gebruiken op wedstrijden is beetje te, zeker tegenwoordig.

KSHancox
Berichten: 1251
Geregistreerd: 02-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 23:48

Heeft iemand het opgenomen, zodat je kan terugkijken om te zien of het er inderdaad onvriendelijk uitziet?

Misschien viel het beeld van spoor en zweepje toch tegen.

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 23:52

Ik begrijp dat je hier ontdaan door bent.
Buitensporig is natuurlijk een relatief begrip. En jury's zijn ook wel verschillend in opvattingen.

Welke klasse rijd je? Is het protocol ingeleverd bij het wedstrijd secretariaat? Klinkt alsof hij dat niet heeft ingeleverd.
Sterkte.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 23:53

Mja, eerste wedstrijd en dan al met sporen en zweep moeten afdwingen dat je pony gaat lopen. Ik denk dat je nog wat trainen voor de boeg hebt :). Dat is helemaal niet erg. Dit was dan geen leuke ervaring, maar je weet wel waar je aan moet werken.

StalNollie

Berichten: 9118
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 23:55

Maar wat had je verwacht op je protocol je hebt jezelf meteen afgemeld. Dus er valt verder niks te beoordelen

En misschien was de opmerking terecht maar daar kunnen wij achter een scherm niet beoordelen


En ik zou zelf naar je eigen kijken, wellicht bouw jezelf teveel spanning op, op moment dat je in de ring bent

Janneke40
Berichten: 2
Geregistreerd: 13-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-22 23:58

KSHancox schreef:
Heeft iemand het opgenomen, zodat je kan terugkijken om te zien of het er inderdaad onvriendelijk uitziet?

Misschien viel het beeld van spoor en zweepje toch tegen.



Helaas is het niet gefilmd. Ik rij L2 met mijn andere pony en met deze jonge was de eerste keer in B

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 00:01

Tja, ts, iemand zegt dat niet zomaar. Ik denk dat je toch even naar jezelf moet kijken, hoe moeilijk dat ook is. Sporen en zweep gebruik om je paard voorruit te krijgen is gewoon geen goede oplossing. Paard wilt niet dus dwing je hem met pijn, als jury zou ik jou ook op het matje roepen(reden dat ik pensionstallen, manege's en wedstrijden vermijd.)
Dus neem dit als een (voor jouw gevoel harde) les en begin je eens te verdiepen in waarom jouw paard ''nee'' zegt, werk rustig aan die spanning zonder dwang. Vóóral als het nog een jong dier is, de eerste keer, daar ga je toch geen zweep over halen omdat ie niet durft? Komop..
Laatst bijgewerkt door Anastasia24 op 11-09-22 00:01, in het totaal 1 keer bewerkt

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 00:01

Tja, emmertje van je pony loopt vol en dan moet je jezelf gewoon even afvragen of je hem hierdoor heen wil duwen. Pony moet voorwaarts voor een proef ja, maar dan moet je wel nagaan waarom die niet voorwaarts wil. Bouw je zelf te veel spanning op, is de ring hem wat te veel, moeite met drukte of publiek. Dan kun je daar gerichter op gaan trainen zodat je in het vervolg die zweep niet meer nodig hebt. Want in principe zou sporen en zweep niet nodig moeten hebben als je een ring in wilt rijden. :o

Misschien eerst gewoon eens op verschillende locaties gaan rijden en kijken wat er dan gebeurd.

KootMiraDrum

Berichten: 8326
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 00:08

Och jeetje toch, dan ben je 52 jaar en gekwetst terwijl de jury gewoon gelijk heeft? 8)7 Arme poown.

Kabayo

Berichten: 13981
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Vervelende ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 00:13

In de B heb je imo geen sporen nodig. Die zijn bedoeld om de hulpen te verfijnen. Niet om gas te geven

Niemand van ons was er bij. We kunnen niet weten of de jury gelijk geeft of niet. Wel vind ik het top dat er beter naar dierenwelzijn wordt gekeken in de paardensport

fleurtjeuh
Berichten: 10317
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 00:14

Janneke40 schreef:
Hoi Bökkers. Ik had vandaag een nare ervaring met een jurylid en voel me er nog steeds beroerd van. Het was de eerste wedstrijd in B met onze jonge, eigenwijze koudbloed pony. Hij deed het heel braaf in de inrijbak, mooi nageeflijk lekker vlot en helemaal prima. Toen wilde hij niet naar de ring. Dat gebeurt wel vaker dan is hij onzeker en blijft vastbesloten stokstijf staan. Met wat gedoe en een helper kwamen we in de ring. Allemaal heel spannend natuurlijk. Aangedraafd, en ik wilde hem even een paar voltes voorwaarts hebben geen reaktie been, spoor geen reaktie, zeep tik geen reaktie, nog een tik. Schreeuwt de jury uit de auto of het niet wat zachter kan met die zweep. Ik ben helemaal verbouwereerd. Pony moet toch voorwaarts anders kan ik niet aan mijn proef beginnen. Ik voelde me zo gekwetst, ik word weggezet als 1 of andere dierenmishandelaar. Ik heb zelf de ring verlaten dus niet eens begonnen aan de proef. Naderhand ben ik nog naar de jury gegaan en die kon het zich vaag herinneren. Ze zij dat pony niks verkeerd deed. Ik zei dat hij niet aan het been was en dat ik hem er even door had willen rijden en mijn pony is soms lastig in nieuwe situaties. Geen reactie, geen begrip geen gesprek, arrogant. Daarna kreeg ik nog een lege protocol in mijn handen gedrukt waar met pen stond geschreven "buitensporig zweep gebruik, voorlezer vindt het onzin". Wat ik hier nou mee moet, geen idee.

Ik denk dat het misschien handig is om eerst eens een paar keer vaker op vreemd terrein te gaan rijden
Gewoon zonder prestatie druk, beter met elkaar leren communiceren in zo'n situatie, want het klinkt alsof dat nog een beetje in de soep loopt

Nanne

Berichten: 5872
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: ♥ Op Kellan's magic stick ♥

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 00:19

KootMiraDrum schreef:
Och jeetje toch, dan ben je 52 jaar en gekwetst terwijl de jury gewoon gelijk heeft? 8)7 Arme poown.



Ik zie dat jij erbij was? Aangezien je met zekerheid durft te stellen dat het jurylid gelijk heeft.

Kan jij voor ons de situatie schetsen zodat wij ook weten wat er precies gebeurd is?

N4N4
Berichten: 1109
Geregistreerd: 15-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 00:33

“ Aangedraafd, en ik wilde hem even een paar voltes voorwaarts hebben geen reaktie been, spoor geen reaktie, zeep tik geen reaktie, nog een tik”,

vind dit al niet fijn om te lezen, laat staan om het in het echt te zien.

In de de B zijn sws al geen sporen nodig , deze gebruik je -zoals meerdere al zeggen-om de hulpen later te gaan verfijnen .

Dit is helaas niet helemaal een goede ervaring geweest voor je jonkie , zonde .

Denk dat het fijn is om veel te gaan oefenen op vreemd terrein zonder druk.

Kaatje_S

Berichten: 1004
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 00:37

Stel, al had het jurylid gelijk, dan was het misschien wel goed geweest als deze achteraf even het gesprek aangegaan was met TS. Deze komt immers nog naar het jurylid toe, die vervolgens de deur dicht gooit.
Had dan de moeite genomen uit te leggen wat er in haar ogen gebeurde, hoe het eruit zag en wellicht tips om het een volgende keer te kunnen voorkomen

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 00:38

Als de jury aan het eind van de rubriek al niet meer terug kan halen wat er gebeurd is dan kan het ook nooit heel indrukwekkend geweest zijn. Als ik als jury iemand aanspreek op zulk gedrag dan weet ik dat een jaar later nog :+

Was er niet bij dus kan het niet beoordelen, maar kan me ook best voorstellen dat je ook op wedstrijd gewoon consequent bent en reactie op het been verwacht. Ook als het even spannend is. Als ze echt bang zijn is het een ander verhaal, dat los je niet op met een strengere hulp, maar dat is lastig te beoordelen vanachter een computer.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 01:07

Ik ben gezien jouw verhaal geneigd de jury gelijk te geven.

Een wedstrijd is geen plek om je pony 'erdoorheen te rijden' wat dat ook mogen betekenen.
Als het dier het lastig vind en zoals je zelf aangeeft nog niet helemaal bevestigd is heb je imo twee keuzes:
-je gaat eerst meer oefenen met op vreemd terrein rijden en andere spannende dingen.
-je gaat wel op wedstrijd, maar accepteert dat hij/zij misschien dit soort gedrag toont en legt de nadruk op kilometers maken en dan maar wat onder tempo en tegen het been door je proef. Door het alsnog een positieve ervaring te laten zijn komt de rust en het voorwaartse vanzelf ook op vreemd terrein.

Niobe

Berichten: 7986
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 01:17

Ik vind het top dat een jurylid opkomt voor het dier, maar ik was dan gelijk even in gesprek gegaan als ik de jury was en ik was niet zo gaan schreeuwen. Daarmee schiet je geen hol op. Jij hebt niks geleerd en niemand heeft de dag positief af kunnen sluiten, paard ook niet.

Stel dat je attributengebruik echt zo erg was, dan zou ik je verzocht hebben om de sporen af te doen en de zweep weg te leggen en gewoon even a la lol met je knol de proef te rijden. Desnoods HC zodat de druk er meer af is. Ook al hoeft die er in de B niet te zijn.
En je te adviseren goede instructie te zoeken die je kan helpen met je paard meer voorwaarts te maken. Zonder hulpmiddelen.

Dat advies zou ik je nu ook geven trouwens. En laat het maar los, je weet zelf hoe je in het dagelijks leven met je dieren bent en je bent vast geen dierenmishandelaar.

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 01:21

Een jonge koudbloed, 1e wedstrijd. Is al gedoemd te mislukken. :') :j

Geef hem tijd, neem jezelf niet zo serieus, komt het vast goed. :D Zijn er nog recreatieve wedstrijden? Mischien daar aanmelden? Even zonder druk kilometers maken op vreemd terrein. Het mooie bij zulke wedstrijden vind ik altijd dat hoe fouter het gaat, hoe meer lol iedereen heeft.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57940
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 01:30

:')
Juut schreef:
Een jonge koudbloed, 1e wedstrijd. Is al gedoemd te mislukken. :') :j

Geef hem tijd, neem jezelf niet zo serieus, komt het vast goed. :D Zijn er nog recreatieve wedstrijden? Mischien daar aanmelden? Even zonder druk kilometers maken op vreemd terrein. Het mooie bij zulke wedstrijden vind ik altijd dat hoe fouter het gaat, hoe meer lol iedereen heeft.

Ach wel nee. Met deze mentaliteit maak je het zelf waar. Wees de 1e wedstrijden blij dat ie loopt. Ja. Dan reageert ie wat trager omdat hij bang is en een binnenvetter. Tenzij hij jou of zichzelf in gevaar brengt gerust stellen en werken met wat hij wel aan biedt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 02:28

Ayasha schreef:
:')
Juut schreef:
Een jonge koudbloed, 1e wedstrijd. Is al gedoemd te mislukken. :') :j

Geef hem tijd, neem jezelf niet zo serieus, komt het vast goed. :D Zijn er nog recreatieve wedstrijden? Mischien daar aanmelden? Even zonder druk kilometers maken op vreemd terrein. Het mooie bij zulke wedstrijden vind ik altijd dat hoe fouter het gaat, hoe meer lol iedereen heeft.

Ach wel nee. Met deze mentaliteit maak je het zelf waar. Wees de 1e wedstrijden blij dat ie loopt. Ja. Dan reageert ie wat trager omdat hij bang is en een binnenvetter. Tenzij hij jou of zichzelf in gevaar brengt gerust stellen en werken met wat hij wel aan biedt.
Eens. Het is een jong dier, je bent niet aan het trainen voor de Olympische Spelen, maak er gewoon een leuke dag van voor jezelf en je pony.

Elisa2

Berichten: 37163
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 09:18

Ik vind jullie wel erg streng voor de TS, het komt op mij over alsof ze dit gedrag niet aan heeft zien komen. Paarden kunnen nu eenmaal onvoorspelbaar reageren, zeker in vreemde situaties en ik ken er genoeg die de eerste paar keren op wedstrijd allerlei "ander" gedrag laten zien ondanks trainen in een andere omgeving van te voren. Want die zaken zijn toch niet helemaal te vergelijken met elkaar.

Nu is het jammer dat de TS gestopt is en het dier niet aan het lopen heeft gekregen want zo heeft hij geleerd bij spanning de baan te verlaten.

TS: omdat je paard zich afsloot voor de hulpen denk ik dat het er erger uit zag dan het was. Het is lastig als een paard in de freeze stand gaat en er niks meer door komt. De jury reageerde helaas niet zo leuk, een goede jury had tips gegeven over hoe je dit soort zaken op een andere manier kan oplossen. Maar helaas doe je er niets aan dus ik zou dit naast me neerleggen als ik jou was en met dit probleem aan de slag gaan en gaan onderzoeken of er andere manieren zijn om het dier uit de "freeze" te halen.

VuurVleugels
Berichten: 1764
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 09:21

Janneke40 schreef:
Pony moet toch voorwaarts anders kan ik niet aan mijn proef beginnen.


Tja, pony moet helemaal niks. Paardrijden gaat om samenwerken, niet om moeten. Misschien daar eens in verdiepen.
Laatst bijgewerkt door VuurVleugels op 11-09-22 09:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Berichten: 37163
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Vervelende ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 09:23

Ga je lekker?

VuurVleugels
Berichten: 1764
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 09:23

Elisa2 schreef:
Ga je lekker?


Prima, dank je