Vervelende ervaring

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 09:37

Tegenwoordig is men gewoon heel scherp over zweep en sporen gebruik, denk bijvoorbeeld aan het incident met Martin Fuchs: [VN] FEI reageert op aanklacht tegen Fuchs: geen regels overtreden en andere ruiters/trainers: [VN] Springruiter Günter Wintersberger geschorst wegens mishandeling [VN] Mark Todd biedt excuses aan voor het slaan van een paard [VN] Duitse Annika Schleu krijgt wind van voren na vijfkamp OS


Het kan goed zijn dat de jury dit in acht heeft genomen en zich daarom aan de 'veilige' kant van de regels heeft gezet.

Een eerste wedstrijd met een onervaren paard is gewoon lastig. En ik kan me best voorstellen dat het paard zich afsloot voor de hulpen en jij probeerde hem te bereiken. Het lastige is dat je op dat moment eigenlijk even wil doorrijden om te zorgen dat je ontspanning en focus bereikt bij het paard. Maar daar is het nu net even niet de plek voor.

Ik zou dus eens kijken of je kan gaan oefenen in ene ring/op vreemd terrein voordat je weer op wedstrijd gaat. En leg de focus op consequent, scherp en verfijnd aan de hulpen krijgen. Zodat je geen grote hulpen nodig hebt op de momenten dat het ertoe doet.

maralyn

Berichten: 10437
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 09:38

Ik heb zo iets gezien op een onderlinge wedstrijd.
Let wél, zonder sporen. Wel een zweepje, en enkel tegen haar hals.

Bij rond stappen, was de pony enorm zenuwachtig. Meer dan stap kwam er eerst niet uit.
Maar door positief aanmoedigen van ruiter en groom, ging de pony eindelijk draven. Galop was nog te veel.

Ze hebben de proef uit gereden en ipv boos worden, was de eigenaresse zo trots dat hij iets deed.
Punten kreeg ze niet. Maar de jury stapte wèl uit, "jammer zeg! Maar wat een positief plaatje!"

Misschien heb je er helemaal niks aan, misschien wél. Hopelijk wel.

Als je zonder verwachtingen op pad gaat en de dag neemt zoals hij is, is wedstrijden hartstikke leuk.

Je paard heeft vast heel veel indrukken gehad en was wat overdonderd. Als ze dan in een "freeze" komen, is heel erg vervelend, maar dan komen hulpen eigenlijk niet meer door.

Of de reactie van de jury terecht was, kan ik niet beoordelen. Want ik was er niet bij.

Op basis van dit verhaal, zou ik juist veel onderlinge pakken, en lekker er positief aan werken.

(Ken ook een verhaal uit de eerste hand met een paard die enkel op zijn achterbenen stond! Eerste tien wedstrijden kon hij amper rond komen. Positief benaderen. Tranen weg pinken en op naar de volgende. Warmbloed, binnenvetter en daarna explosief! Rijdt ze nu bijna Z mee, nog één winstpunt. Er is hoop! Ook met een koudbloed!)

Hjartje

Berichten: 183
Geregistreerd: 17-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 09:40

VuurVleugels schreef:
Janneke40 schreef:
Pony moet toch voorwaarts anders kan ik niet aan mijn proef beginnen.


Tja, pony moet helemaal niks. Paardrijden gaat om samenwerken, niet om moeten. Misschien daar eens in verdiepen.



Op zich ben ik het wel met VuurVleugels eens. Richting TS is het misschien wat kort, maar met de onderliggende gedachte kan TS wel wat mee. Het paard kiest er niet voor om op wedstrijd te gaan of überhaupt gereden te worden. Als je paard dan staakt, kan je ‘m met harde hand wel gaan overtuigen dat hij z’n proefje moet gaan lopen, maar je kan je ook gaan afvragen waarom hij staakt. Staakt hij omdat hij het spannend vindt? Dan moet je hem het vertrouwen geven en hem op z’n gemak bij jou en de situatie laten voelen. Harde hulpen/zweep kan helpen bij bepaalde stakingen, maar een nerveus paard er dan doorheen rijden met zweepgebruik zal het probleem slechtst kortstondig oplossen. Uiteindelijk heb je het mooiste resultaat (voor het paard, ruiter en je protocol) als je paard op een intrinsieke manier voorwaarts gaat en m.i. krijg je dat door samenwerking.

Vaak heb je als ruiter niet zo sterk door hoe jouw energie het paard beïnvloedt, maar paarden matchen hun energie zo ontzettend sterk aan de ruiter. TS, als jij met een grote glimlach op je paard gaat zitten, trots dat je je eigen kanjer onder je hebt en veel zin hebt om met z’n tweetjes dat proefje te gaan doen, gaat jouw paard eerder denken van hée wat leuk, ik ga vooruit. Ik ervaar dit in elk geval sterk met mijn paard, die met vlagen ook wel wil staken.

Succes met volgende keren!

marleen_88

Berichten: 14072
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: Vervelende ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 09:45

Het klinkt alsof je pony nog niet klaar is voor presteren onder druk.
Ik zou lekker doortrainen thuis, daarna vrijblijvend op ander terrein. Dan komen de wedstrijden daarna vanzelf.

Mijn pony deed vroeger precies zo. Rende zelfs de baan uit. Voor mij genoeg reden om te besluiten dat dit geen goed idee was. En ben verder lekker recreatief gaan hobbelen.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 09:47

marleen_88 schreef:
Het klinkt alsof je pony nog niet klaar is voor presteren onder druk.

En de ruiter al helemáál niet, als je van zo'n milde (en hoogstwaarschijnlijk terechte) kritiek dagen van slag bent...

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Vervelende ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 10:05

Exact hetzelfde is mij ook eens overkomen.
Ik deed inderdaad niets buitensporigs maar moest veel druk op het paard zetten om de bak door te kunnen komem. De jury heeft mij toen ook boos uitgebeld dat ik er niets te zoeken had.
En weet je: hij had gelijk :j
Dit was voor niemand leuk en het paard had gewoon nog meer tijd nodig. Als je al zo aan je proef begint overvraag je het paard, verdoet de tijd van de jury en frustreert jezelf voor een laatste plek.
Een gesprek zoeken heb ik niet gedaan, wat had hij moeten zeggen? Het was eigenlijk duidelijk zat.

Een paar jaar later is het me met een ander jong paard nog eens gebeurt dat deze met inrijden fijn was maar op de AC lijn echt in de freeze ging. Ik heb die keer wel afgegegroet. Ik kan je zeggen dat de jury daar blij van werd. Ik mocht de tijd van mijn proef gebruiken om even relaxed rond te stappen en ze bood me aan dat ik in de pauze wel even in de wedstrijdbak mocht rijden aangezien ik toch geen 2e proef deed +:)+

janouk
Blogger

Berichten: 17881
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Vervelende ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 10:10

Ik men en rijd al lang geen dressuur meer onder het zadel in de B. Ik ken de huidge wedstrijdreglement niet meer.

Maar vroeger was het zo, dat je pas vanaf de klasse M met sporen mocht rijden en dangeen zweep meer in de ring.
Dat was om te bevorderen dat je je paard in de klasse B en L eerst voorwaarts had aan het been en te voorkomen dat ruiters hun paard aanleerden voorwaarts te drijven met de sporen.

Mijn tip. Sporen af en eerst is lekker voorwaarts leren gaan.

Mooi leermoment

rien10
Berichten: 14733
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 10:16

Je voelt je gekwetst. Tussen voelen en feiten zit een verschil.
Je wordt volgens jou weggezet als dieren mishandelaar. Wederom, tussen gevoel en feiten zit een verschil.
De jury vroeg of het niet minder kon. That’s it. Geen veroordeling. Niets kwetsend aan.
Niet zo miepen gewoon constateren dat je pony er nog niet klaar voor is, dus je energie in training steken en niet in miepen.

Morganlefay

Berichten: 8704
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 10:18

Koudbloeden die eigenwijs zijn houdt meestal in dat paard en baas niet op een lijn zitten qua communicatie.
En heus ga eerst eens een gesprek met je paard an kijk wat er speelt.
Als ik de stal in kwam wist ik bijna altijd hoe mevrouw dr bui was.
Ze (moeten) het voor je willen doen anders hou je staak en weiger acties.
Dus echt terug naar het begin, spoortjes eraf en een lange dressuur zweep (zo'n oude Fleck).
Hoef je niet te meppen, alleen maar een aaitje en is ook handig met grondwerk.
En ik spreek uit ervaring, twee Haflinger dames een Fjorden dame en een halve Tinker dame.

Villanelle

Berichten: 1289
Geregistreerd: 17-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 10:30

marleen_88 schreef:
Het klinkt alsof je pony nog niet klaar is voor presteren onder druk.
Ik zou lekker doortrainen thuis, daarna vrijblijvend op ander terrein. Dan komen de wedstrijden daarna vanzelf.

Mijn pony deed vroeger precies zo. Rende zelfs de baan uit. Voor mij genoeg reden om te besluiten dat dit geen goed idee was. En ben verder lekker recreatief gaan hobbelen.


Ja dit dus.

Pony moet t maar doen, of hij er klaar voor is wordt weinig naar geluisterd, lijkt het iig. Moeten Moeten Moeten, want IK IK IK wil wedstrijden rijden.

Ik ben blij te lezen juist dat jury scherp op zweepgebruik is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 10:53

Ja, tegenwoordig is men hier veel strenger op. en ik denk dat de jury ook dacht "liever te streng dan te mild in deze situatie". Uiteindelijk ken jij je paard het best. Soms kan het helpen om even consequent en duidelijk te zijn om een paard bij de les te houden om dan weer verder te kunnen. Maar dan zou het bij twee tikjes moeten blijven. Als je zeker weet dat het verantwoord zweepgebruik was, dan is het superlullig om zoiets te horen te krijgen, maar zou ik het toch bij mijzelf houden. En anders is het toch wel goed om even te reflecteren hoe je dit ook kunt voorkomen.

Ik zou gewoon een rondje in de ring gereden hebben zodat het een semi-positieve ervaring was voor je paard.

Ik heb leren paardrijden in een tijd dat het gebruikelijk was "je paard er doorheen te meppen" als hij traag voor het been was, en ik als twaalfjarige geloofde dat (zinnen tijdens mijn les " spaar al je frustraties van door de week op voor dit moment op, en gooi ze eruit tijdens de les.... -O- ....)
Heel pijnlijk, achteraf want ik heb jaren zo rond gereden. Ik ben er 1x op aangesproken, maar als iemand die werkelijk geen andere manieren kende en op die manier opgeleid was vond ik dat ronduit gemeen en neerbuigend "want zij kende mijn paard toch niet". Vele jaren later (toen het veel beter ging op een veel vriendelijkere manier) zie ik in dat deze persoon gewoon gelijk had, en da's best een pijnlijk besef en proces geweest.

Wat dat betreft is het altijd goed om eens heel eerlijk te kijken wat voor gewoontes en gebruiken er zijn ingeslopen en hoe leuk dit is voor het dier waar je waarschijnlijk van houdt. En of een andere benadering met een instructrice misschien eens de moeite waard is. Zo'n paard/pony kiest er niet voor om iemand op zijn rug te dragen en naar een wedstrijd te moeten. Dus als we dat dan toch willen moeten we er eigenlijk maar een feestje van maken toch? Doordrukken om te presteren is daarbij eigenlijk niet zo ethisch. En ik denk dat vele jury's ergeren aan het feit dat dat nog wel gebeurt en er veel dwang en straf in het spel is. Het kan écht anders!
en als het anders niet lukt. Dan is het misschien de vraag of we zo'n paard maar per se tegen zijn zin moeten dwingen.

Goudhaan1

Berichten: 648
Geregistreerd: 02-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 10:59

Janneke40 schreef:
Hoi Bökkers. Ik had vandaag een nare ervaring met een jurylid en voel me er nog steeds beroerd van. Het was de eerste wedstrijd in B met onze jonge, eigenwijze koudbloed pony. Hij deed het heel braaf in de inrijbak, mooi nageeflijk lekker vlot en helemaal prima. Toen wilde hij niet naar de ring. Dat gebeurt wel vaker dan is hij onzeker en blijft vastbesloten stokstijf staan. Met wat gedoe en een helper kwamen we in de ring. Allemaal heel spannend natuurlijk. Aangedraafd, en ik wilde hem even een paar voltes voorwaarts hebben geen reaktie been, spoor geen reaktie, zeep tik geen reaktie, nog een tik. Schreeuwt de jury uit de auto of het niet wat zachter kan met die zweep. Ik ben helemaal verbouwereerd. Pony moet toch voorwaarts anders kan ik niet aan mijn proef beginnen. Ik voelde me zo gekwetst, ik word weggezet als 1 of andere dierenmishandelaar. Ik heb zelf de ring verlaten dus niet eens begonnen aan de proef. Naderhand ben ik nog naar de jury gegaan en die kon het zich vaag herinneren. Ze zij dat pony niks verkeerd deed. Ik zei dat hij niet aan het been was en dat ik hem er even door had willen rijden en mijn pony is soms lastig in nieuwe situaties. Geen reactie, geen begrip geen gesprek, arrogant. Daarna kreeg ik nog een lege protocol in mijn handen gedrukt waar met pen stond geschreven "buitensporig zweep gebruik, voorlezer vindt het onzin". Wat ik hier nou mee moet, geen idee.

Sorry, ik snap de jury in dit geval ook.
"Schreeuwde" het jurylid het echt, of is dat op jou zo overgekomen? Want het zou me ook niets verbazen als de kritiek op jouw (overmatige) zweep- en beengebruik op jou heftiger is overgekomen dan het werkelijk was.
Eerlijk, ik zou als jurylid ook not amused zijn als zo'n combinatie binnenkomt, lijkt me nou niet heel fijn om naar te kijken.

En tja, je hebt er zélf voor gekozen de proef niet te rijden door de ring te verlaten. Wat had je op je protocol verwacht dan?

Amber_anne

Berichten: 6927
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 11:10

Elisa2 schreef:
Ik vind jullie wel erg streng voor de TS, het komt op mij over alsof ze dit gedrag niet aan heeft zien komen. Paarden kunnen nu eenmaal onvoorspelbaar reageren, zeker in vreemde situaties en ik ken er genoeg die de eerste paar keren op wedstrijd allerlei "ander" gedrag laten zien ondanks trainen in een andere omgeving van te voren. Want die zaken zijn toch niet helemaal te vergelijken met elkaar.

Nu is het jammer dat de TS gestopt is en het dier niet aan het lopen heeft gekregen want zo heeft hij geleerd bij spanning de baan te verlaten.

TS: omdat je paard zich afsloot voor de hulpen denk ik dat het er erger uit zag dan het was. Het is lastig als een paard in de freeze stand gaat en er niks meer door komt. De jury reageerde helaas niet zo leuk, een goede jury had tips gegeven over hoe je dit soort zaken op een andere manier kan oplossen. Maar helaas doe je er niets aan dus ik zou dit naast me neerleggen als ik jou was en met dit probleem aan de slag gaan en gaan onderzoeken of er andere manieren zijn om het dier uit de "freeze" te halen.


Of heeft het paard geleerd dat er naar zijn gevoelens worden geluisterd en dat er niet doorgedramd wordt.

Stoppen als een dier dat aangeeft is niks mis mee. Is zeker ook geen garantie dat het volgende keer weer gebeurt.

Kinke

Berichten: 20546
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 11:11

Morganiefay, ik vind koudbloeden niet 'eigenwijs'. Volgens mij is dat ook een woord wat alleen van toepassing kan zijn op mensen overigens.
TS, koudbloeden zijn vaak enorme binnenvetters die niet snel tonen dat ze iets eng vinden. En dan 'doorduwen' is gewoon gevaarlijk. Beloon minimale 'stoere' dingen. En geef het tijd. Ga anders alleen op het wedstrijdterrein kijken zodat ze kan wennen aan alle drukte etc.

Kinke

Berichten: 20546
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Vervelende ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 11:13

Inderdaad Amber.
Paard heeft helemaal niet geleerd dat hij bij spanning de baan mag verlaten maar paard heeft geleerd dat ondanks dat het aangeeft dat het doodeng is, de baas niet luistert en alles nog veel enger is geworden.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 11:20

Wat Amber zegt klopt deels... Als je als ruiter niet goed reageert op spanning bij het paard dan kan dat voor het paard de situatie nog vervelender maken.

Paarden zijn dieren die sterk leren van associaties...
Stoppen als je in een negatief stukje zit kan leiden tot herhaling of verergering van het gedrag.

Nu is het nu één keer zo gegaan, en als je een volgende keer een beter voortraject hebt en het in die situatie anders aanpakt zal het vast goedkomen. Maar stoppen op een punt van frustratie bij paard en ruiter is een slecht advies. Je aanpak aanpassen en positief afsluiten is een beter idee.

FriesWytske
Berichten: 9904
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 11:26

Misschien was de pony al moe van al die indrukken op het inrij terrein. En vond het spannend om daarna alleen een baan in te moeten. Niet teveel druk er op leggen. En als je thuis veel met de stem doet. Dat ook gewoon de eerste keren in de proef doen op een positieve manier.

Zo vloog mijn paard de 2de wedstrijd in de galop regelmatig de baan uit. De eerste proef afgegroet. Wat de jury van de 2de proef zag. En die zei toen dat ook al groette ik af, omdat het niet goed ging. Ik gewoon mijn tijd in de ring moest blijven rijden. Zodat ze wel leerde dat dat niet de bedoeling was. Maar dit heb ik allemaal op een vriendelijke manier opgelost. Door toen ze dit nog een paar keer in de galop had gedaan. Gewoon na een paar passen galop weer naar draf gaan en dit te herhalen totdat we op het punt waren waar we echt in draf moesten. Ook al kreeg ik toen te weinig punten, wat mij helemaal niks kon schelen. Want paard moest leren dat ze gewoon in de dressuurring kon blijven. Wij hebben hier op gras namelijk geen gesloten ringen, maar rijden tussen de bordjes. En heb haar ook gewoon met stem beloond. Nooit echt commentaar op gehad in de B. Omdat de juryleden zagen dat ik mijn paard aan het opleiden was.

Fitzroy

Berichten: 25134
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 11:44

TS en ik komen uit een andere generatie. De generatie niet l*llen maar poetsen.
Ik kan me dus ook heel goed voorstellen dat je overdonderd was door de jury bij het geven van een paar tikken. Tegenwoordig is de maatschappij echter anders. Blij dat ik geen wedstrijden meer rijd of jureer.

Je moet je afvragen of jij dit ook nog wilt. Wat heb je nog te bewijzen tegenover dat jonge grut? Lekker thuis rijden en doen zoals jij het wilt. Je laat je toch niet uitmaken tot dierenmishandelaar door een jurylid op jouw leeftijd? Leg het naast je neer, ze weten niet beter tegenwoordig.

rien10
Berichten: 14733
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 11:54

Fitzroy schreef:
TS en ik komen uit een andere generatie. De generatie niet l*llen maar poetsen.
Ik kan me dus ook heel goed voorstellen dat je overdonderd was door de jury bij het geven van een paar tikken. Tegenwoordig is de maatschappij echter anders. Blij dat ik geen wedstrijden meer rijd of jureer.

Je moet je afvragen of jij dit ook nog wilt. Wat heb je nog te bewijzen tegenover dat jonge grut? Lekker thuis rijden en doen zoals jij het wilt. Je laat je toch niet uitmaken tot dierenmishandelaar door een jurylid op jouw leeftijd? Leg het naast je neer, ze weten niet beter tegenwoordig.

TS en ik komen uit dezelfde generatie. En ik zou niet overdonderd zijn. Het zou voor mij een wake-up call zijn.
Dit heeft niets met generatie te maken, maar met persoonlijkheid.
Volgens mij heeft het jurylid nergens het woord dierenmishandelaar gebruikt. Dat maakt TS er van.

Janine1990

Berichten: 43832
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 12:01

Bekijk het eens vanuit de ogen van de jury. De paardensport staat onder enorme druk. Als jury heb je een taak om het diervriendelijk te houden. Bij de losrijring staat een official die misstanden kan constateren, in de ring is er alleen de jury. Dan is het ontzettend dapper van de jury om zijn/haar stem te gebruiken.

Ik kan me vorig jaar nog een voorval herinneren van een dame die op het losrijterrein niet zo heel leuk aan het rijden was, vervolgens de official zei: "Kan het een tandje minder?" En die official kreeg zoveel over haar heen. Vervolgens werd de organisatie ook nog even verzocht het startgeld terug te nemen, terwijl deze dame zelf besloot om niet meer te starten volgens mij. Het lag allemaal aan een ander.

Het kan soms zo moeilijk zijn om naar jezelf te kijken.

Overigens zal ik even niet doen alsof het mij nooit is overkomen... Een jaar of vier geleden... mijn paard had net bloedarmoede gehad en we gingen weer starten. Na wat andere dingen die niet lekker waren gegaan (ik had daarvoor in teamverband gereden, wat hét recept was om mijn paard over de zeik te rijden), was ik best tevreden over mijn eerste proef (en had daar ook winst gereden).
De tweede proef was achteraf wellicht wat te veel van het goede en aan het eind kwam de jury uit de auto (laatste lijn) om te vragen of ik wilde afgroeten, want ze wilde me geen verlies geven, maar wilde wel even zeggen dat mijn paard geen happy athlete was. In mijn beleving heeft ze dat op een erg nare manier gezegd en heb ik maanden amper durven rijden, omdat ik dacht dat ik een vreselijke ruiter was voor mijn paard.
Het jaar erop is mijn paard alsnog sport geworden, maar ik heb nog altijd last van de uitspraken van die jury.

Ga in jouw geval eens wat wedstrijden HC rijden, of alleen naar proeven clinics, zodat je pony wat verschillende omgevingen ziet zonder de druk van het presteren.
Of doe eens gek, neem wat parelli lessen, of NH lessen om je pony beter te kunnen begrijpen...

Phonix
Berichten: 1104
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Vervelende ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 12:35

Nu is het ook zo dat wij geen idee hebben hoe ts de zweep hebt gebruikt. Ik ken mensen die licht aantikken, maar ook mensen die echt “kaboom” dot en het niet eens zelf besef.

Tiggs

Berichten: 7528
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 12:51

rien10 schreef:
Fitzroy schreef:
TS en ik komen uit een andere generatie. De generatie niet l*llen maar poetsen.
Ik kan me dus ook heel goed voorstellen dat je overdonderd was door de jury bij het geven van een paar tikken. Tegenwoordig is de maatschappij echter anders. Blij dat ik geen wedstrijden meer rijd of jureer.

Je moet je afvragen of jij dit ook nog wilt. Wat heb je nog te bewijzen tegenover dat jonge grut? Lekker thuis rijden en doen zoals jij het wilt. Je laat je toch niet uitmaken tot dierenmishandelaar door een jurylid op jouw leeftijd? Leg het naast je neer, ze weten niet beter tegenwoordig.

TS en ik komen uit dezelfde generatie. En ik zou niet overdonderd zijn. Het zou voor mij een wake-up call zijn.
Dit heeft niets met generatie te maken, maar met persoonlijkheid.
Volgens mij heeft het jurylid nergens het woord dierenmishandelaar gebruikt. Dat maakt TS er van.


'Vroeger was alles beter'?
Ja vroeger was de visie op paardrijden anders, maar dat je van een andere generatie bent wil toch niet zeggen dat je die niet kan aanpassen?

Nibbit

Berichten: 10419
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 12:56

Waarom ben je niet gestart?
Nu is het voor je pony een vervelende ervaring. En voor jou een teleurstelling.
Je hebt geen poging meer gedaan im er een succes ervaring van te maken.

En voor de jury die de tijd voor je neemt, maar er nu raar op aangekeken wordt is het ook niet erg leuk.

Tuurlijk weet je nooit hoe een paard of pony de eerste x reageert, maar probeer er altijd een klein succesje uit te halen :D

Ayasha
Blogger

Berichten: 57979
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 12:59

Elisa:
Janneke40 schreef:
Hoi Bökkers. Ik had vandaag een nare ervaring met een jurylid en voel me er nog steeds beroerd van. Het was de eerste wedstrijd in B met onze jonge, eigenwijze koudbloed pony. Hij deed het heel braaf in de inrijbak, mooi nageeflijk lekker vlot en helemaal prima. Toen wilde hij niet naar de ring. Dat gebeurt wel vaker dan is hij onzeker en blijft vastbesloten stokstijf staan. Met wat gedoe en een helper kwamen we in de ring. Allemaal heel spannend natuurlijk. Aangedraafd, en ik wilde hem even een paar voltes voorwaarts hebben geen reaktie been, spoor geen reaktie, zeep tik geen reaktie, nog een tik. Schreeuwt de jury uit de auto of het niet wat zachter kan met die zweep. Ik ben helemaal verbouwereerd. Pony moet toch voorwaarts anders kan ik niet aan mijn proef beginnen. Ik voelde me zo gekwetst, ik word weggezet als 1 of andere dierenmishandelaar. Ik heb zelf de ring verlaten dus niet eens begonnen aan de proef. Naderhand ben ik nog naar de jury gegaan en die kon het zich vaag herinneren. Ze zij dat pony niks verkeerd deed. Ik zei dat hij niet aan het been was en dat ik hem er even door had willen rijden en mijn pony is soms lastig in nieuwe situaties. Geen reactie, geen begrip geen gesprek, arrogant. Daarna kreeg ik nog een lege protocol in mijn handen gedrukt waar met pen stond geschreven "buitensporig zweep gebruik, voorlezer vindt het onzin". Wat ik hier nou mee moet, geen idee.



Lijkt me als dit dier het wel vaker doet dat TS daar iig niet overdonderd door geweest kan zijn. Je kan je dan ook als ruiter gaan af vragen of er geen andere manier is om dat dier vertrouwen te geven dan er op te slaan om hem "aan het been" te krijgen.

Dan loopt ie een rondje niet helemaal aan je hulpen, is dat een ramp als dat betekent dat ie leert dat hij er niet dood van gaat? Het volgende rondje als ie meer vertrouwen heeft kan je hem rustiger aan de hulpen zetten.

Wat ik wél vind is dat de jury TS te woord had mogen staan en opbouwend had mogen reageren in het gesprek maar ik kan uit het bericht niet op maken of er echt helemaal niets gezegd is of dat er gewoon niet gereageerd is op "pony is lastig". Pony is niet lastig, pony doet zijn stinkende best met de informatie die hem gegeven wordt.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 11-09-22 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34683
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 13:00

Ik kom op wedstrijden hier in de regio alle leeftijden tegen. Jong grut ( wat ik wel denigrerend over vind komen, zijn vaak heel serieus met de sport bezig) en mensen van mijn leeftijd of ouder. Ik vind dat nu net het mooie van de sport, dat je het op alle leeftijden kunt doen. Ik vind het goed dat er meer aandacht komt voor dierenwelzijn. Ik heb als hindernis rechter in de eventing ook diverse malen iemand uit laten halen door de wedstrijd leiding vanwege overmatig zweepgebruik.

Een tip voor de volgende keer, ga eerst naar een onderlinge wedstrijd, of kies een wedstrijd waarbij je baan mag verkennen in de pauze, en vraag of jij dan meteen na de pauze mag starten.