Aanvullingen FAQ harnachementgids KNHS

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Aanvullingen FAQ harnachementgids KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-22 20:51

In de KNHS harnachementgids van de KNHS zijn een aantal FAQs toegevoegd.
Dit is er één van:
Q: Mag er tijdens een wedstrijd gereden worden met gekleurde bitringen?
A: Het is niet toegestaan om te rijden met gekleurde bitringen (bv marmer gekleurd), omdat het daardoor lastiger te beoordelen is of er bloed aanwezig in of bij de mond. Gekleurde bitringen leiden ook af bij de beoordeling van de combinatie.


Nu gebruiken ze in de harnachementgids zowel voor het onderdeel van het bit waar de teugel en het bakstuk aan vastzit het woord bitring als voor de zwarte ronde schijven die je om het bit kan doen om de mondhoek te beschermen.

Aan de omschrijving vermoed ik dat het hier om het laatste gaat, maar dan vind ik de onderbouwing van dat beoordelen van bloed in de mond wel weer gek. Want dan zou je toch denken dat je dat met marmer gekleurd veel duidelijker ziet dan op een zwarte bitring?
Met alle kleurtjes die tegenwoordig mogen in de wedstrijdring heb ik als springjury niet zoveel last van een gekleurde bitring/schijf, bij sommige jasjes zou je ook willen dat je een zonnebril bij je had :+ Maar misschien is dat voor dressuurjuryleden heel anders.

Wat denken jullie dat hier bedoeld wordt?

De fair rider sporen die niet mogen moest ik overigens ook eerst googlen. Een afbeelding en/of duidelijke beschrijving zou wel fijn zijn voor officials die niet alle laatste hypes bij houden :+

Bielsje

Berichten: 1388
Geregistreerd: 17-09-09

Re: Aanvullingen FAQ harnachementgids KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 11:10

Ik denk de ringen van het bit zelf, waar de bakstukken en teugels aanzitten.

Daar zie ik nu ineens veel dingen voorbij komen als marmerlook etc. dus ik verwacht dat ze daarop inspelen.

Moonlight17
Berichten: 2344
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Re: Aanvullingen FAQ harnachementgids KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 11:15

Iemand een plaatje, want ik heb echt geen idee wat ze bedoelen.

Ik wordt ondertussen wel gek van al die onduidelijke beschrijvingen in de harnachementengids.
Heb tegenwoordig het idee dat ik eerst schriftelijke bevestiging moet vragen voordat ik iets wijzig aan mijn harnachement.

EllyC

Berichten: 8123
Geregistreerd: 18-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 15:43

Inderdaad wat Bielsje zegt.
Andere heten toch bitschijven........


edit, als het nu om zichtbaarheid bloed gaat dan maken die schijven het niet makkelijker. Kleur ringen lijkt me inderdaad niet uit te maken.
Laatst bijgewerkt door EllyC op 28-09-22 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Oehlala
Berichten: 4304
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Aanvullingen FAQ harnachementgids KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 15:46

er zijn ook bitten die standaard die schijven of ringen eraan hebben en die zijn meestal bruin, die bitten mogen toch wel gebruikt worden.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-22 16:17

EllyC schreef:
Inderdaad wat Bielsje zegt.
Andere heten toch bitschijven........


edit, als het nu om zichtbaarheid bloed gaat dan maken die schijven het niet makkelijker. Kleur ringen lijkt me inderdaad niet uit te maken.


Niet volgens de harnachementsgids, daar noemen ze ze ook bitringen (zie onderstaande afbeelding).
En in beide gevallen snap ik dat argument over bloed beoordelen niet. Want de kleur van de ring aan het bit (die er blijkbaar tegenwoordig ook in allerlei kleuren zijn :+ ) lijkt me daar ook niet echt een bijdragende factor.

Afbeelding

Bielsje

Berichten: 1388
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 18:00

Moonlight17 schreef:
Iemand een plaatje, want ik heb echt geen idee wat ze bedoelen.

Ik wordt ondertussen wel gek van al die onduidelijke beschrijvingen in de harnachementengids.
Heb tegenwoordig het idee dat ik eerst schriftelijke bevestiging moet vragen voordat ik iets wijzig aan mijn harnachement.




Afbeelding

MyWishMax

Berichten: 25289
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Aanvullingen FAQ harnachementgids KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 18:03

Daar snappen mensen toch zelf wel van dat het niet handig is? Of zouden mensen het zo leuk vinden dat ze niet snappen dat dat op bloed kan lijken?

Ik stopte als klein kind al met bepaalde snoepjes geven, omdat het schuim dan een rode kleur kreeg.

JenniferU
Berichten: 2212
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 18:12

gomir schreef:
De fair rider sporen die niet mogen moest ik overigens ook eerst googlen. Een afbeelding en/of duidelijke beschrijving zou wel fijn zijn voor officials die niet alle laatste hypes bij houden :+


Ik rij met deze sporen en heb de knhs gemaild waarom deze niet mogen, ze denken dat ze bij slecht gebruik nog scherper kunnen zijn en dan kun je ze vergelijken met een boxbeugel, vinden hun.

DuoPenotti

Berichten: 29430
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 18:14

maar die heb je ook in het blauw en het groen.

Zelf vind ik dat naadje vooral heel naar, zou ze daarom al nooit inhangen.

Maar jammer dat ze bitringen bij beide schrijven, gezien die rubberen dingen schijven zijn. Al noemt men ze in de winkel ook vaak ringen.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Aanvullingen FAQ harnachementgids KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-22 19:10

O, nu snap ik de opmerking. Dan zullen ze dit wel bedoelen.
Tja, dat zou met wat fantasie op bloed kunnen lijken, maar daar heb je dan jezelf mee. Want dan word je volgens mij eerder onterecht uitgesloten (hoewel de zwaartekracht zijn werking dan wel verloren zou moeten hebben voor dit patroon) dan dat je er voordeel van hebt.

Ik had geprobeerd een plaatje te googlen, maar dan kreeg ik afbeeldingen van bustrensen met fel gekleurde bitschijven. Dit heb ik echt nog nooit voorbij zien komen.