Het paard wat ik wil kopen loopt voor de keuring kreupel.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koubloedlove
Berichten: 3
Geregistreerd: 05-10-22

Het paard wat ik wil kopen loopt voor de keuring kreupel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-22 20:17

Beste bokkers,

Ik wil mijn eerste eigen paard kopen en heb hier dus geen ervaring mee. Ik heb op een jong paard geboden en zou deze afgelopen week laten keuren. Dit is echter niet door gegaan! Ze kwam ineens loei kreupel uit de weide. Ze loopt al een stuk beter maar niet in alle gangen. De eigenaar is super open en sociaal maar ik vindt het lastig... Wat bevelen jullie verder aan?

FleurSandro

Berichten: 1804
Geregistreerd: 06-10-12

Re: Het paard wat ik wil kopen loopt voor de keuring kreupel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 20:19

Ik zou wanneer weer goed laten keuren. Kan natuurlijk altijd gebeuren als ze gek hebben gedaan in het land. Hoeft geen blijvende schade te zijn, kan wel maar dat komt dan met de keuring er wellicht uit

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Het paard wat ik wil kopen loopt voor de keuring kreupel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 20:25

Ik zou het niet doen.
Het is je eerste eigen paard en geen ervaring.
Een jong paard die kreupel is.

De eigenaar kan wel open en eerlijk zijn maar als het paard niet goed is heb je er niets aan.
Ken je niet iemand met meer verstand van paarden, die je kan helpen zoeken?
En als je dit paard echt leuk vindt, even wachten tot de kreupelheid over is en dan alsnog laten keuren.

Koekie73

Berichten: 2659
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Het paard wat ik wil kopen loopt voor de keuring kreupel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 20:32

Wat heb je zelf in gedachten nu dan, aangezien je hier advies vraagt?

Hoe jong is het paard?
Als je zou willen zou je kunnen wachten tot ze weer goed loopt en dan laten keuren. Ik neem aan dat je klinisch en RX laat keuren?
Persoonlijk zou ik het niet doen en op zoek gaan naar een ander. Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf (en ik spreek uit ervaring)

Koubloedlove
Berichten: 3
Geregistreerd: 05-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-22 20:38

Bedankt voor de snelle reacties!
Ze heeft echt iets wat goed bij mij resoneerd. Op stal lopen de paardjes ook wel eens kreupel en het kan van alles zijn. Dus mijn initiele reactie was wachten en aankijken. En we zijn inmiddels een weekverder en het gaat een stuk beter! Mijn probleem is dat ik niet weet wat de oorzaak was... Ik was van plan klinish te keuren. Ik ben bang dat mijn roze bril en positieve denken mij te veel beinvloeden. De paarden mensen in mijn omgeving zijn te ver weg van mij kwa visie. En ik ben bang dat ze mij hun mening onbedoeld opleggen. Ze is beina 1.5. Er is nog geen dierenarts bij geweest. Wel heeft de eigenaar contact gehad. Maar hij denkt dat ze wat wild heeft gedaan in de weide en dus dat het een spier gevalletje is.
Laatst bijgewerkt door Koubloedlove op 05-10-22 20:45, in het totaal 4 keer bewerkt

Koekie73

Berichten: 2659
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Het paard wat ik wil kopen loopt voor de keuring kreupel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 20:40

Hoe jong is ze?
Ik zou zeker ook RX keuren hoor!

Ilse_123

Berichten: 3770
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 20:41

Ik zou eerst die oorzaak willen weten, neem aan dat er een dierenarts bij is geweest?

prugelpiet

Berichten: 12563
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Het paard wat ik wil kopen loopt voor de keuring kreupel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 20:52

Zulke dingen zijn altijd lastig. Mijn gevoel zou zeggen laat er een goede(!), onafhankelijke dierenarts naar kijken, en kijk wat die zegt.

Elk paard kan een keer kreupel worden ja, maar stokkreupel is wat anders dan onregelmatig.

R_Alexanderr
Berichten: 447
Geregistreerd: 17-07-13

Re: Het paard wat ik wil kopen loopt voor de keuring kreupel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 21:05

Stokkreupel dat na een week over is, of al een stuk beter is, komt waarschijnlijk door wat doms in de wei. Iets even goed zeer gedaan, maar het gaat snel over. Als je stokkreukel bent door iets was langdurend is, lopen ze na een week niet eens bijna bijna/veel beter. Je geeft aan dat het om een 1,5 jarig paard gaat. Ik neem dan ook aan dat ze nu nog in de opfok staat, hier gebeuren wel vaker dit soort dingen waardoor er weer eentje kreupel is oid. Trap van een ander paard, uitgegleden etc.

Keuren op die leeftijd heeft eerlijk gezegd weinig zin, meeste worden pas met 2,5j gekeurd al alles iets meer af is en de veranderingen wat minder drastisch en groot zijn elke maand. Als het een goedkoper paard is, is het een risico nemen op die leeftijd. Veulens worden ook zonder röntgenfoto's verkocht aangezien dat gewoon geen zin heeft.

Dus als ze ergens deze week weer rad is kun je zeker kijken naar een klinische keuring, maar een rontgenkeuring heeft op deze leeftijd vrijwel geen zin. Dan kun je beter nog een jaar wachten, of gaan kijken naar een ouder paard. Als je er erg bang voor bent dat het iets in de pees is oid, kun je altijd een echo maken van de pees ipv een röntgenfoto. Het zal eerder musculair zijn als iets met de botten.

daantjuhhh

Berichten: 26869
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 21:37

Een vriendin van mij had een heel goed dressuur paard te koop. Voor een mega bedrag verkocht.
Paard mankeerde nooit wat.

Op de dag van de keuring verstapt hij zich.
Zij heeft toen gebeld en het verhaal eerlijk verteld.
Ze hebben de keurig een week later alsnog door laten gaan.
Paard is goed gekeurd en verkocht.
Daarna ook altijd goed gebleven.

Ik zou goed kijken wat het verhaal er achter is. En hoe het herstel loopt.
Als het paard vlot herstelt zou ik daar best een poging aan durven te wagen.

Het beste paard en gezondste paard van stal kan een keer een pech dag hebben en wat overkomt.

Koekie73

Berichten: 2659
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Het paard wat ik wil kopen loopt voor de keuring kreupel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 21:42

Ah de leeftijd staat er nu bij, ja dan heeft RX weinig zin.
Dan zou ik gewoon afwachten tot ze goed loopt en kijken hoe de klinische keuring gaat.

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 21:43

Dit is mij overkomen bij verkoop van mijn paard, nooit kreupel maar de dag voordat hij gekeurd zou worden verstapt hij zich, raakt ijzer kwijt en kreupel.
De keuring is toen uitgesteld en later uitgevoerd, daar zonder problemen doorheen gekomen incl RX.

Mijn advies zou dus ook zijn om dit paard niet te laten schieten en de keuring twee weken uit te stellen, als het iets simpels is loopt het paard dan weer goed, is het paard nog steeds kreupel zou ik wel gaan twijfelen.

Je zou dan met de eigenaar af kunnen spreken dat zij aanvullend onderzoek doen en betalen.
Zolang het paard enigszins kreupel is niet kopen!

Koubloedlove
Berichten: 3
Geregistreerd: 05-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-22 22:05

Lieve paardenlovers,

Heel erg bedankt voor de reacties. Zoo fijn :). Ik kijk het inderdaad nog even aan dan! Als alles beter blijft worden probeer ik haar over 2 weken te laten keuren! Ik zal laten weten hoe het verder afloopt. Thankss so much!

daantjuhhh

Berichten: 26869
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Het paard wat ik wil kopen loopt voor de keuring kreupel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 23:08

Heel veel succes.

ik zou zelf overleggen of je voor de keuring even mag komen kijken.
Dan kan je altijd nog de keuring afzeggen als je gevoel niet goed is.

koend
Berichten: 1256
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Het paard wat ik wil kopen loopt voor de keuring kreupel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 23:38

Los van het kreupel zijn.
Je eerste paard en je zou er eentje kopen van 1,5 jaar omdat het goed bij jou resoneert.
Je wilt je niet graag laten adviseren door ervaren paardenmensen omdat ze jou op andere ideeën zouden willen brengen ...

Oeioei. Klinkt link.
Ik hoop dan dat je jarenlange ervaring hebt met het opleren van andermans jonge paarden.
Eentje van 1,5 jaar opvoeden tot een welgemanierd rijpaard is echt niet zoiets als een labrador opvoeden!
Ik hoop echt dat je een ervaren paardenmens vind die je wel ligt en die je jarenlang met raad en daad kan bijstaan. Geloof die persoon dan ook als hij/zij iets zegt wat jou niet direct zint.

DuFraize
Berichten: 155
Geregistreerd: 17-07-22

Re: Het paard wat ik wil kopen loopt voor de keuring kreupel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 00:03

Ik zou ook wachten tot de kreupelheid weg is en gewoon laten keuren.
Ieder paard kan wel eens een paar dagen echt niet lekker lopen. Je moet niet overal direct oorzaken in zoeken en vooral kijken of het over een week nog zo is. Dan zou ik wel nadenken over verderzoeken als dat het geval is.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het paard wat ik wil kopen loopt voor de keuring kreupel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 00:14

Het kan alle kanten op gaan.

Heb een pony gehad die stokkreupel was toen we haar wilde kopen en daar bleek later wat in haar been te zijn gekomen. Die is daarna in 7 jaar nooit een stap kreupel geweest.

Wat korter geleden een jong paard gekocht die eerst werd afgekeurd. Met herkeuren zou het goed zijn, maar we kwamen al snel achter allerlei zaken die verzwegen waren of behoorlijk verborgen zaten. Die hebben we helaas moeten laten gaan na een periode van ups and downs, zoeken naar oorzaken en eigenlijk erg weinig plezier.

Maar we hebben ook paarden die we niet hebben laten keuren en goed oud worden.

veranadautje
Berichten: 1288
Geregistreerd: 12-02-10

Re: Het paard wat ik wil kopen loopt voor de keuring kreupel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 01:03

Wij hebben ook wel eens een op stal die ineens kreupel is. Gek gedaan of hoef zweertje. Ik zou het 2 weken geven en door een onafhankelijke arts laten keuren.

Elisa2

Berichten: 37146
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 09:30

Koubloedlove schreef:
Beste bokkers,

Ik wil mijn eerste eigen paard kopen en heb hier dus geen ervaring mee. Ik heb op een jong paard geboden en zou deze afgelopen week laten keuren. Dit is echter niet door gegaan! Ze kwam ineens loei kreupel uit de weide. Ze loopt al een stuk beter maar niet in alle gangen. De eigenaar is super open en sociaal maar ik vindt het lastig... Wat bevelen jullie verder aan?


Ben het met Koend eens, voor een eerste eigen paard kun je beter een wat ouder dier kopen die je goed kan laten keuren rontgenologisch en klinisch. Problemen niet kopen..

Jonge ongekeurde paarden kopen kun je beter over laten aan mensen met veel ervaring en al helemaal als ze kreupel zijn en je zelf ook niet goed kan inschatten wat het mogelijk kan zijn.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Het paard wat ik wil kopen loopt voor de keuring kreupel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 13:53

Ik zou als eerste eigen paard geen 1,5 jarige kopen. Dat is vragen om problemen. Dus wat mij betreft doet die kreupelheid er niet toe. Het is gewoon heel onverstandig om als eerste eigen paard een jonkie te kopen, en ik raad het dan ook met klem af

Anoniem

Re: Het paard wat ik wil kopen loopt voor de keuring kreupel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 14:46

Bedenk dat kreupel zijn diepere oorzaken kan hebben. In dit geval zal ik de pony of het paard laten staan. Mocht je er echt verknocht aan zijn dan zou ik deze volledig laten keuren: klinisch en RK incl rug en hals nadat hij of zij weer goed loopt. Bedenk wel dat je dan bijna 1000 euro verder bent.

prugelpiet

Berichten: 12563
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Het paard wat ik wil kopen loopt voor de keuring kreupel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 19:34

We hebben geen idee wat TS aan ervaring heeft in de paarden. Om dan meteen te zeggen dat ze geen jong paard moet kopen is wellicht wat kort door de bocht?

Ze geeft aan geen ervaring te hebben in het kopen van paarden, ze zegt niks over haar ervaring met paarden.

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 19:44

Dorine92 schreef:
Ik zou als eerste eigen paard geen 1,5 jarige kopen. Dat is vragen om problemen. Dus wat mij betreft doet die kreupelheid er niet toe. Het is gewoon heel onverstandig om als eerste eigen paard een jonkie te kopen, en ik raad het dan ook met klem af


Mee eens. Jonge paarden vragen behoorlijk wat behendigheid in lichaamstaal en een ruiter die weet wat hij vraagt en doet. Het kan goed gaan (als je een heel rustig, mak dier koopt), maar heel vaak loopt het fout en ben je na 3 jaar nog aan het aanmodderen in plaats van plezier te hebben. Connectie is zeker belangrijk, maar een realistische nuchtere kijk evenzeer. Ik denk dat je met je huidige ervaring meer plezier zult hebben met een degelijk geleerd paard. Wat is je doel ? Rijden, mennen, enkel verzorgen?

daantjuhhh

Berichten: 26869
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 14:26

prugelpiet schreef:
We hebben geen idee wat TS aan ervaring heeft in de paarden. Om dan meteen te zeggen dat ze geen jong paard moet kopen is wellicht wat kort door de bocht?

Ze geeft aan geen ervaring te hebben in het kopen van paarden, ze zegt niks over haar ervaring met paarden.

Nou dit.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Het paard wat ik wil kopen loopt voor de keuring kreupel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 15:40

Ik zou ook RX laten keuren, moest de kreupelheid toch wel een serieuze grondslag hebben, komt dat bij de klinische of RX-keuring wel naar boven. Komt er niets naar boven dan koop je een op dat moment gezond paard.