Bontje onder neusriem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xLoki

Berichten: 3490
Geregistreerd: 16-01-08

Bontje onder neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-22 13:44

Hoi!

Even snel een vraag. Gezien mijn paard in de paddock een wondje vlak bij zijn mondhoek heeft opgelopen rijd ik momenteel bitloos. Ik heb morgen wedstrijd (M1) en ik rijd bitloos (Micklem sidepull) met een bontje op de neus, zodat de druk wat beter verdeeld wordt. Ik vind anders dat er teveel druk bovenop de neus komt. Ik word uit het wedstrijdreglement niet helemaal wijs of dit nou is toegestaan. Dit staat er:

- Een bontje of een andere voorziening om of op de neusriem en of sperriem is niet toegestaan
- Iedere voorziening die het oriëntatievermogen van het paard beperkt of beïnvloed is
niet toegestaan.
- Bontjes als onderlegger onder bijvoorbeeld het kopstuk of de neusriem zijn wel
toegestaan. De bontjes mogen niet uitsteken

Nu heb ik het volgende bontje: https://www.dekroo.nl/products/neopreen ... 3UQAvD_BwE

Kan iemand mij vertellen of dit nou wel of niet is toegestaan?

assie

Berichten: 9488
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Bontje onder neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 13:48

Onder de neusriem mag wel. Erop niet (omdat je dan het zicht van het paard op de bodem beperkt).

Enzo_Ollie

Berichten: 788
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 13:48

Voor zover ik weet wel, ik heb ook zo'n soort bontje onder de Micklem en nog nooit een opmerking over gehad op wedstrijd.
Als ik het zo lees mag hem om de neusriem heen niks en niet aan de bovenkant van de neusriem (dus echt op de neus) en aan de onderkant wel

xLoki

Berichten: 3490
Geregistreerd: 16-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-22 13:49

Maar het gaat dus wel om een onderlegger bovenop de neus, maar onder het leer… daarom word ik er niet wijzer uit…

Ayasha
Blogger

Berichten: 57966
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 13:53

xLoki schreef:
Maar het gaat dus wel om bovenop de neus, maar onder het leer… daarom word ik er niet wijzer uit…

Het is een "chin guard" ofwel: Hij mag ónder de kaak maar niet óp de neus. Dat is tussen het leer en de knol gaat is vrij logisch. Maar dat mag dus niet bovenop de neus, enkel onder de kaak.

Enzo_Ollie

Berichten: 788
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 13:54

hmmm ik zou voor de zekerheid anders KNHS mailen/appen met een foto hoe jij het hebt? Ik heb in de harnachementsgids gekeken maar hoe langer je erover denkt hoe meer je twijfelt wat ze bedoelen :+

Ik denk wel dat ze met "Een bontje of een andere voorziening om of op de neusriem en of sperriem is niet
toegestaan." inderdaad bedoelen onder het leer maar op de neus, maar vragen zodat je het 100% zeker weet kan nooit kwaad :)

xLoki

Berichten: 3490
Geregistreerd: 16-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-22 13:59

Ayasha schreef:
xLoki schreef:
Maar het gaat dus wel om bovenop de neus, maar onder het leer… daarom word ik er niet wijzer uit…

Het is een "chin guard" ofwel: Hij mag ónder de kaak maar niet óp de neus. Dat is tussen het leer en de knol gaat is vrij logisch. Maar dat mag dus niet bovenop de neus, enkel onder de kaak.

Het is niet mijn vraag hoe de maker van het bontje het bedoeld heeft. Ik wil weten of de KNHS het accepteert.

De KNHS mailen gaat helaas niet meer wat uithalen voor morgen, gezien ze toch altijd heel traag reageren -O-

NorwayFjord

Berichten: 3156
Geregistreerd: 10-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 14:01

Misschien kan je de KNHS whatsappen? Dat was bij mij met 2 uurtjes beantwoord :)

x_Milou

Berichten: 2699
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 14:02

xLoki schreef:
Ayasha schreef:

Het is een "chin guard" ofwel: Hij mag ónder de kaak maar niet óp de neus. Dat is tussen het leer en de knol gaat is vrij logisch. Maar dat mag dus niet bovenop de neus, enkel onder de kaak.

Het is niet mijn vraag hoe de maker van het bontje het bedoeld heeft. Ik wil weten of de KNHS het accepteert.

De KNHS mailen gaat helaas niet meer wat uithalen voor morgen, gezien ze toch altijd heel traag reageren -O-


Bellen gaat nog wel! En niet ophangen tot je de juiste persoon aan de lijn hebt.

Enzo_Ollie

Berichten: 788
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 14:03

En bellen kan ook altijd nog alleen heb je het (indien het bijv wel mag en een jury doet moeilijk) het niet zwart op wit

Ayasha
Blogger

Berichten: 57966
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 14:06

xLoki schreef:
Het is niet mijn vraag hoe de maker van het bontje het bedoeld heeft. Ik wil weten of de KNHS het accepteert.

De KNHS mailen gaat helaas niet meer wat uithalen voor morgen, gezien ze toch altijd heel traag reageren -O-

Ik vind het vrij duidelijk omschreven dat ze dat niet gaan doen. Een bontje zit per definitie tussen het leer en het paard. Dus "op" de neus mag niet.
Een bontje of een andere voorziening om of op de neusriem en of sperriem is niet toegestaan

Dit:
Bontjes als onderlegger onder bijvoorbeeld het kopstuk of de neusriem zijn wel
toegestaan. De bontjes mogen niet uitsteken

Gaat over het deel achter de oren en onder de kin.

Edit: had de quote verkl**t. Even hersteld.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 13-10-22 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Berichten: 25347
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 14:08

Wat ayasha zegt. Een bontje bovenop de neus mag niet. Een bontje onder de kaak mag wel. Jouw voorbeeld is dus niet toegestaan.
Die onderlegger gaat dus voor onder het kopstuk of onder de kaak bij de gesp, niet bovenop de neus

Bellen, mail of WhatsApp heeft dus echt 0 zin. Het staat in de reglementen en is niet toegestaan.

Bielsje

Berichten: 1395
Geregistreerd: 17-09-09

Re: Bontje onder neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 14:15

Lijkt me sterk dat dit niet mag. Ik ken iemand die met een onderlegger aan de bovenkant op wedstrijden rijdt en zag dat Dinja het ook heeft.

Ik lees het ook als mag niet op of om, wel eronder (aan de bovenkant van de snuit).

Bowo
Berichten: 2822
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 14:17

Een bontje kan ook net zo goed om een riem heen zitten, zoals hier.

Tevens staat in het artikel neusriem, en niet neus. Het lijkt mij dus dat het gaat om dingen op of om de neusriem, waarbij de link een voorbeeld is van 'om', wat niet is toegestaan.

Wat ik me dan wel weer afvraag, is of zo'n onderlegger wel hetzelfde is als een bontje. Want als het gaat om onderleggers, waarom staat er dan niet onderleggers?

assie

Berichten: 9488
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 14:19

Bowo schreef:
Een bontje kan ook net zo goed om een riem heen zitten, zoals hier.

Tevens staat in het artikel neusriem, en niet neus. Het lijkt mij dus dat het gaat om dingen op of om de neusriem, waarbij de link een voorbeeld is van 'om', wat niet is toegestaan.

Wat ik me dan wel weer afvraag, is of zo'n onderlegger wel hetzelfde is als een bontje. Want als het gaat om onderleggers, waarom staat er dan niet onderleggers?

Precies. Er staat zeer specifiek om of op de neusriem. Niet om of op de neus.
Onder de neusriem, op de neus is dus volgens dit reglement prima toegestaan als je het op de letter leest.

Als je twijfelt: overleg even met de toezichthouder die ongetwijfeld op het losrijterrein aanwezig is. Dat zijn juryleden en die horen het iig te weten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41646
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 14:19

Een onderlegger is toegestaan, mits deze niet uitsteekt. Je mag met onderlegger onder de neusriem rijden.

Jouw onderlegger onder de neusriem is toegestaan, zoals ik het lees.

Afbeelding
Dit - ja

Afbeelding
Dit - nee

Enzo_Ollie

Berichten: 788
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 14:43

Bielsje schreef:
Lijkt me sterk dat dit niet mag. Ik ken iemand die met een onderlegger aan de bovenkant op wedstrijden rijdt en zag dat Dinja het ook heeft.

Ik lees het ook als mag niet op of om, wel eronder (aan de bovenkant van de snuit).



Ik weet niet of Dinja standaard start met neusbontje op de neus ipv onder, maar de FEI heeft ook weer andere regels, ik zag laatst op insta dat Annabella Pidgley in een nationale wedstrijd in Engeland was gediskwalificeerd ivm het bontje op de neus, omdat dit in Engeland niet mag. Terwijl ze daarvoor bij 't EK gestart was en het daar wel mocht.

Kabayo

Berichten: 14041
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 14:46

Hoezo wordt door een bontje de druk beter verdeeld? Dat lijkt mij niet namelijk. Het is wel wat zachter maar een bitloze optoming komt altijd met redelijk wat druk in op de neus

Verder, wat san87 zegt. En mooi laat zien met foto's :j

Bielsje

Berichten: 1395
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 14:55

Enzo_Ollie schreef:
Bielsje schreef:
Lijkt me sterk dat dit niet mag. Ik ken iemand die met een onderlegger aan de bovenkant op wedstrijden rijdt en zag dat Dinja het ook heeft.

Ik lees het ook als mag niet op of om, wel eronder (aan de bovenkant van de snuit).



Ik weet niet of Dinja standaard start met neusbontje op de neus ipv onder, maar de FEI heeft ook weer andere regels, ik zag laatst op insta dat Annabella Pidgley in een nationale wedstrijd in Engeland was gediskwalificeerd ivm het bontje op de neus, omdat dit in Engeland niet mag. Terwijl ze daarvoor bij 't EK gestart was en het daar wel mocht.


Moest ff zoeken maar ze lijkt hem eronder te hebben bij de "KNHS-ROELOFSEN Horse Trucks dressuur competitie", in ieder geval bij de prijsuitreiking.

2fit meet het soms ook zo aan, mag hopen dat ze dat niet zouden doen als het niet op concours mag... Toch? :Y)

xLoki

Berichten: 3490
Geregistreerd: 16-01-08

Re: Bontje onder neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-22 16:18

Haha veel verschillende opvattingen hier dus over :D
Ik heb de knhs een appje gestuurd met foto. Bedankt voor die tip!
En ik zie dat Dinja het NK heeft gewonnen met bontje op de neus, dus denk niet dat het voor veel gedoe zal zorgen.

xLoki

Berichten: 3490
Geregistreerd: 16-01-08

Re: Bontje onder neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-22 17:58

Zelfs de KNHS weet het niet :') ze komt er op terug.
Ik heb net besloten dat ik maar zonder bontje ga starten, hij schuift namelijk wat teveel.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57966
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 18:00

xLoki schreef:
Zelfs de KNHS weet het niet :') ze komt er op terug.
Ik heb net besloten dat ik maar zonder bontje ga starten, hij schuift namelijk wat teveel.

:oo dat is wel heel erg… :oo
Ik hoop dat je met een stagiaire te maken had. :=

MyWishMax

Berichten: 25347
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 18:29

Ik ben ook dom geweest. Ik heb jouw link helemaal niet gezien en dus niet geopend en alleen afgegaan op bontje := sorry.

Bij die is het idd een onderlegger en die worden vaker gebruikt. Bij zo'n soort met alsnog bont kan je nog hele discussie krijgen over het zicht belemmeren (ja, die discussie heb ik meegemaakt en toen was het uiteindelijk het advies om te verwijderen en die kreeg van knhs dus te horen dat het niet de bedoeling was, maar dat is weer zo'n ding waar je discussie over kan voeren. Waarschijnlijk vonden ze die te veel uitsteken, de zijkanten waren ook erg veel bont en de neusriem verdween er echt in)

Maar die jij hebt zou wel mogen, daar starten wel meer mensen mee. Meestal zonder lussen dus alleen zo'n rechthoekig neopreen ding. Die heb ik ooit gehad en snap niet hoe die blijven zitten zonder neusriem strak te doen, hier schoof die dus ook.

Sorry, ik zat echt niet op te letten blijkbaar en reageerde kort door de bocht op bontje.