Wedstrijden kletstopic 2023

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cocktailtime
Berichten: 1028
Geregistreerd: 28-04-09
Woonplaats: tegelen

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 16:15

Hoi allemaal,
Sorry ik ben best wel afwezig.
Krijg volgende week namelijk de sleutel van mijn nieuwe appartement dus ben daar best wel druk mee. Ik heb nu 2x les gehad van iemand anders (jury) waar ik het de vorige keer over had en we kunnen eindelijk linksom galopperen.
Het is af en toe nog wat onstuimig maar ik durf het nu ook allemaal weer zelf dus daar ben ik echt wel blij mee. Eigenlijk direct al bij de eerste les.
En eigenlijk werd het al eerder bevestigd maar het is dus mijn houding (linkergalop en ik kijk en zit dus nog naar rechts) vraag me niet waarom. Deze afwijking heb ik mezelf aangeleerd..

Ik lees straks even alles op mijn gemak bij!

Anoniem

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 09:17

Fijn dat de linkergalop nu langzaam lijkt te lukken :D

Wassen jullie je paarden eigenlijk met deze temperaturen voordat jullie op wedstrijd gaan? De laatste wedstrijd die ik heb gereden was in november en toen heb ik haar niet gewassen omdat ze onder de deken stond en eigenlijk vanzelf al glom als een spiegel. Maar de afgelopen 2 weken heeft ze regelmatig zonder deken buiten gestaan dus ze is nu wat stoffig. En dat ze nu in de rui is werk natuurlijk ook niet heel erg mee. Ik kan haar alleen buiten afspuiten met koud water. Daarna kan ze wel binnen in de stal opdrogen. Een solarium hebben we wel maar zelfs op de hoogste stand hangt die voor haar eigenlijk wat te laag.

Enzo_Ollie

Berichten: 779
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 09:19

Ik was 'm eigenlijk nooit, misschien een keer een voetje als die heel vies is. Maar ik heb gelukkig geen schimmel :+

de schimmel van mijn zusje wordt alleen gewassen op de plekken die die echt vies is met dit weer, en dan daarna zweetdekens eroverheen en deuren van de stal dicht. Wij lopen met warm water in emmers van binnen naar buiten heen en weer

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 09:24

Met koud water niet, met warm water wel maar wel binnen. En zo min mogelijk. Benen was ik altijd, staart alleen het onderste deel, het bovenste stuk bij staartwortel ook alleen met warm water en afhankelijk hoe het weer is. Het hele lijf of manen alleen als het echt niet anders kan en dan ergens uit de wind en met dekens erop opdrogen.

Ik gebruik in de winter wel een emmer met warm water en babyolie om er een doek overheen te halen. Daar worden ze niet nat van, maar haal je wel het stof enzo eraf en gaan ze van glimmen. Je wringt hem namelijk heel goed uit dat ze net aan wat vochtig worden op de oppervlakte.

Autumnn

Berichten: 8040
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 09:43

Hier wel een schimmel. Wij hebben alleen koud water. Paard heeft een deken op, dat scheelt veel. Hals was ik niet als het koud is. Nu als het zonnetje erop staat durf ik het wel aan. Voetjes en staart was ik wel (behalve als het echt vriest). Daarna drogen met een handdoek en stappen.

miss_lizje

Berichten: 6262
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 10:47

Ik heb geen warm water dus deze hele winter niet gewassen omdat hij echt een jankert is als het om koud water gaat, zelfs koelen met een blessure is koud water een no-go. Wel kan ik warm water uit de waterkoker halen en mengen in een emmer om hem in te zepen of af te sponzen. Maar afspoelen gaat dus kou of ik moet een voorraad emmers er overheen gooien. Mede hierdoor stinkt mijn paard nu wel. Want die zweetlucht krijg je er niet uitgepoetst. Maar desondanks glimt hij wel als een spiegel. Nu de temperaturen omhoog gaan, gaan we weer langzaam introductie doen op de wasplaats.

In de zomer spoel ik hem op de trainingslocatie even af met een tuinslang. Dan is het zweet er gelijk af en hoef ik niet met shampoo aan de gang.

Anoniem

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 11:09

Oke dat is dus een makkelijke beslissing om niet te wassen maar alleen goed te poetsen en wellicht met een vochtige spons even wat minder stoffig maken! Het voelt voor mij een beetje als een doodzonde om niet te wassen gezien ik altijd geleerd heb dat wassen en vlechten bij een wedstrijd hoort zeg maar :7

Ze glimt van zichzelf altijd wel heel goed maar nu ze een paar dagen zonder deken heeft gestaan zie je wel meteen dat er altijd wel een laagje zand achter blijft. Hoe goed ik ook poets.

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 11:30

Hier geen schimmel, wel witte voeten. Ik was vaak op de rijvereniging met warm water en een goede straal. Vind het heel belangrijk om goed schoon op wedstrijd te gaan :)

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 11:32

Ja, dat laagje zand gebruik ik dus dat doekje voor :') microfiber doek met water en klein beetje olie. Hier ook glimmend paard, maar dat laatste beetje stof en zand komt er met poetsen niet uit.

Ik was dus wel elke wedstrijd, maar alleen benen en staart, want witte benen en staart is wel vies. Lijf heb ik bij geen enkel paard altijd helemaal gewassen voor elke wedstrijd, zelfs de schimmel niet. Alleen de vieze plekken eventueel.
Benen en staart wel bij ieder paard voor elke wedstrijd, of ze nu witte of zwarte benen hadden.

Autumnn

Berichten: 8040
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 11:43

Wat trouwens echt top is, is de Whitestar spray van Effol. Je sprayt het op de vlek, spons natmaken en je haalt zo de vlek weg zonder dat je je paard eerst nat moet maken +:)+ heeft mij echt de wedstrijdwinter doorgeholpen :))

snorkel1986

Berichten: 3016
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 12:03

Nee was mijn paard eigenlijk nooit.. spuit in de zomer wel af.. ( heb bruin paard) alleen de staart wil ik 2xper jaar wassen of zo vaak winter...dan is de staart bruin / stront / modder kleur ( zwart hoort hij) maar ook dan meestal alleen slang er op ( droog bij vries weer na met handdoek

Fly_high

Berichten: 3301
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-23 12:14

Ik was mijn paard ook zo min mogelijk, al is mestvlekken voorkomen best een opgave. Dus dan maar benen met regelmaat wassen.

Ik dacht vroeger trouwens dat mensen met enorm vieze paarden niet goed genoeg hun best deden met uitmesten, nou wat blijkt is dat sommige paarden maar gewoon vieze strontvarkens zijn :') Henk gaat onbeschaamd in zijn voerbak schijten of lekker met zijn kop in een hoopje verse mest liggen, want ja waarom niet. We hebben het over en paardje van 162 in een (dagelijks uitgemest) 3,5 x 4 box dus het is niet alsof hij geen ruimte heeft ofzo, nee, het boeit hem blijkbaar gewoon niet :')

Charmaine
Berichten: 1414
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 12:27

Hier een bonte die van rollen in het zand houdt. Dat betekent grijze hals en manen en staart. Plus lekker in de mest liggen dus gele hakken en kont. Hier wordt wel gewassen, met warm water anders geen porem joh...Ik ga na het wassen altijd meteen rijden (in de buitenbak) dan lopen ze zich warm en zijn ze zó droog. Onder dek wegzetten werkt bij ons niet. Dan is ze na úren onder natte dekens staan nog steeds niet droog.

Afbeelding

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 12:43

Ik heb ook zo'n vies varken. Ben blij dat ze geen schimmel is zoals haar moeder. Maar die 4 hogen witte benen zijn al erg zat. Dat zand jn de manen is idd vervelend, Charmaine! Hier is het in de staart nog erger, die moet ik ook zonder wedstrijd regelmatig wassen om hem heel te houden. En dan om de dag anti klit spray erin, dan kleeft het zand wat minder erin en blijft het schoner en beter. In de manen werkt dat niet,dan wordt alles te glad haha

Stal wordt elke dag uitgemest en idd alsnog precies in de mest gaan liggen. Ook buiten krijgt ze dat voor elkaar. Ze mest ook niet in 1 hoek ofzo, maar door de hele stal heen, net als plassen. :=

Anoniem

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 13:08

Die van mij is dus ook echt een varken van bijna 1,80 in een 4x5 box. krijgt het ook voor elkaar om de poep door de hele stal te lopen. Ik ga dus vrijdag alleen de staart wassen! Die ie wel echt heel erg hard nodig want die is momenteel grijs ipv zwart :7

Getup

Berichten: 8280
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 18:50

Hier n bruine met 1 klein wit voetje. Helemaal wassen doe ik nu echt nog niet.
Maar ze is ook niet zo vies

robbie88

Berichten: 2088
Geregistreerd: 06-09-13
Woonplaats: uit het oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 22:21

Hier wassen we het hele jaar wel staarten en benen. We hebben wel warm water. Vandaag is Hubbie weer met zijn powerknol op ch geweest in Exloo.. 1e in het 1.10 en 2 e in het 1.20.. rondje L niet meer nodig denk ik inmiddels de punten voor 130 al binnen, maar daar zijn ze nog niet klaar voor

xmichxrocky

Berichten: 1583
Geregistreerd: 04-02-10
Woonplaats: in de buurt van Arnhem

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 11:04

Even een paar pagina's bijgelezen, wat een fijne resulaten komen er voorbij zeg!

Hier 20 weken zwanger nu dus niet super veel op wedstrijd. as maandag nog een keer in het ZZL en dan het weekend er op nog de Gelderse Hengstenshow rijden en dan zal het langzamerhand wel een beetje minder worden.

Autumnn

Berichten: 8040
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 22:02

Wij zijn vanavond (in de stromende regen) alvast op de outdoor locatie van zaterdag wezen rijden. Leden mochten daar gratis oefenen. Super fijn want mijn spook is een drama outdoor dus ik had daar een nat pak wel voor over. Twee keer weggeschoten maar hij was redelijk goed te rijden. Absoluut niet winstpunt waardig hoe we reden hoor, maar goed. De winstpunten komen later wel. Hij moet eerst vertrouwen krijgen op outdoorlocaties.
Morgen hebben we onze eerste outdoor wedstrijd, op een andere locatie dan vandaag. In 4 proeven moeten we vast wel een puntje rijden toch :')

Nynkex01
Berichten: 1121
Geregistreerd: 05-07-21

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 22:57

Vanmiddag voor het eerst sinds een half jaar weer met paard in een vreemde buitenbak gereden, was nogal een drama! Dus starten gaat nog even duren

xxxmh

Berichten: 3487
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 23:52

Autumnn schreef:
Wij zijn vanavond (in de stromende regen) alvast op de outdoor locatie van zaterdag wezen rijden. Leden mochten daar gratis oefenen. Super fijn want mijn spook is een drama outdoor dus ik had daar een nat pak wel voor over. Twee keer weggeschoten maar hij was redelijk goed te rijden. Absoluut niet winstpunt waardig hoe we reden hoor, maar goed. De winstpunten komen later wel. Hij moet eerst vertrouwen krijgen op outdoorlocaties.
Morgen hebben we onze eerste outdoor wedstrijd, op een andere locatie dan vandaag. In 4 proeven moeten we vast wel een puntje rijden toch :')


Start je toevallig in Heemskerk?

Ik kom ook mee praten. Altijd op de manege gereden en ook wedstrijden, gekomen tot de f15 en toen zilver gestart en L1+8 gereden. Rijd al 7.5 jaar een haflinger merrie en die is nu officieel van mij en gaan volgende maand voor het eerst B starten op de manege waar ik altijd heb gereden. Ben nu gestopt sinds ik 1 april. Was nooit meer zenuwachtig maar nu wel omdat ik met haar nog nooit op ander terrein heb gereden.

Anoniem

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 07:41

@autumnn: in 4 proeven zal er vast wel een winstpunt in zitten :D

Hier gisteren nog even kort gereden en het proefje geoefend. Was echt heel tevreden! Ze begint langzaam wat meer bij elkaar te lopen en echt op eigen benen te lopen. Met haar grootte blijf ik het wel lastig vinden om dat bij elkaar te rijden maar sinds we een nieuwe instructrice hebben begint het te komen!

Vanavond lekker gaan knotten en morgenvroeg mogen we starten! Vind het wel spannend nadat we 5 maanden niet op wedstrijd zijn geweest. Ze kan heel braaf zijn op vreemd terrein maar ze kan ook zoveel spanning opbouwen dat er niks meer mee te beginnen is. En dat kan zomaar het verschil maken tussen 175 en 190 punten…

Autumnn

Berichten: 8040
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 09:31

LV19952 schreef:
@autumnn: in 4 proeven zal er vast wel een winstpunt in zitten :D

Hier gisteren nog even kort gereden en het proefje geoefend. Was echt heel tevreden! Ze begint langzaam wat meer bij elkaar te lopen en echt op eigen benen te lopen. Met haar grootte blijf ik het wel lastig vinden om dat bij elkaar te rijden maar sinds we een nieuwe instructrice hebben begint het te komen!

Vanavond lekker gaan knotten en morgenvroeg mogen we starten! Vind het wel spannend nadat we 5 maanden niet op wedstrijd zijn geweest. Ze kan heel braaf zijn op vreemd terrein maar ze kan ook zoveel spanning opbouwen dat er niks meer mee te beginnen is. En dat kan zomaar het verschil maken tussen 175 en 190 punten…


Spannend! Succes alvast. Welke klasse rij jij?

Noukie
Berichten: 10943
Geregistreerd: 27-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 10:56

Succes allemaal en veel plezier met alle wedstrijden!

Wij staan even stil ivm zadel. Zadel van mn andere werd m toch ook niet voor vaker gebruik en de vier die ik van stalgenoten mocht proberen passen ook allemaal totaal niet :') Terwijl op het oog heeft ze niet een hele rare rug :+
vanavond weer een rondje passen, maar vrees inmiddels dat ik mn wedstrijd van volgende week wel kan afzeggen.

DiscoDipp

Berichten: 2869
Geregistreerd: 29-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 11:04

Jullie gaan me te snel :')

Ik heb even niet mee meegelezen, heb de afgelopen week weer met mijn nier gezeten. Wel 2 keer gereden wat niet echt bepaald top ging. Dat wisselvallig weer is echt niet goed voor Nina..

Ik heb besloten om morgen toch op concour te gaan, we zien wel waar we terecht komen.

Wie hier ging ook naar Echt? Die ik had beloofd als ik daar was voor te lezen?

Want ik zie nu dat t B echt 3 uur eerder is dan mijn starttijd.. Dus dat gaat niet lukken..

Even dikgedrukt dan valt t wat meer op :')