Wedstrijden kletstopic 2023

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Charmaine
Berichten: 1414
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 22:05

Dank voor de getoonde interesse in mijn vader :o Hij is vandaag overgebracht naar een ziekenhuis hier in de Randstad en morgenochtend wordt hij geopereerd. Daarna wordt het wrs week of 6 revalidatiecentrum...

Ik lees wel goede uitslagen verder dit weekend of in ieder geval tevreden mensen :D

Zadelproblemen heb ik gelukkig niet. Alhoewel ik wel bezig ben met aanschaf nieuw zadel voor het springen ivm mijn merrie die zo goed ontwikkeld is...Gelukkig kon dressuurzadel verbreed worden :+

PSvanLot

Berichten: 10144
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 22:09

Spoiler:
Noukie schreef:
Snorkel, jammer van die net niet, maar goed gevoel is het belangrijkst! Hier kan je wel mee verder :)

MWM, ondanks de kou klinkt t wel geslaagd hoor. Hopen op iets betere omstandigheden en jullie gaan helemaal shinen bij je debuut.

SimonDesteny, toch lekker die punt!

Hier ook weer zadel issues. Merrie haakte vrijdag volledig af op dr eigen. Zadel van mn andere paard erop gegooid, is wel iets te smal, maar ze deed t stukken beter. Dus daar vandaag maar mee gestart,kon ik iig gaan. Echt niet optimaal en ontzettend veel spanning onderweg op de baan, maar ook stukken heel goed. Fijn gepunt, met terechte zesjes en wat 7/8 beide proeven gewonnen (van de 3 hoor).
Blij met vandaag, maar geen idee hoe ik dat zadel nog ga oplossen.


Al een idee wat er mis is met het zadel?
Misschien eenvoudig op te lossen?

PSvanLot

Berichten: 10144
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 22:17

Hier was het zadel heel ernstig en voel me ook wel wat schuldig dat ik het niet eerder gezien heb.

Paard in juli teruggekocht met het zadel wat er daar op lag. Had zelf voorheen ook zadel van deze zadelmaker en altijd zeer tevreden geweest.

Na 2 maanden gebeld om na te kijken en moest echt opgevuld want was zowat plat.
Tijdje later kwam het weer terug en na 2 keer rijden, piepend zadel.
Zadel weer terug, boom kapot, nieuwe boom er in en weer rijden.

Paard begon aanvankelijk als een speer maar na tijdje werd het minder fijn en uiteindelijk tot veel minder fijn lopen en soms staken.

In februari zag ik hoe scheef het zadel was. Kussens zaten er gewoon ongelijk onder. Meteen gebeld, zadel er weer heen, maar vertrouwen weg.

Toen wat andere zadels geprobeerd, maar het ging gewoon niet.

Nu twee keer Rosalie van Eck erbij gehad en die schrok zich een hoedje de eerste keer. Zo extreem veel spanning over heel zijn lijf. Heeft door dat kromme zadel zo extreem gecompenseerd tot het echt niet meer ging.

Na de eerste keer behandelen is twee weken later een andere zadelmaker gekomen die ik een jaar of 8 geleden ook had. Zij werken samen en dat is super fijn.

Paard is echt weer uit een diep dal aan het klimmen en ik hoop dat ie over paar weekjes weer top is. Het lijkt er iig al veel beter op!

Noukie
Berichten: 10943
Geregistreerd: 27-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 07:55

Heftig wat zo'n zadel kan doen he? En hoe lang paarden ook maar gewoon blijven proberen terwijl het niet past.
Wat dat betreft ben ik blij met mijn merrie die zich echt wel meldt en duidelijk ook.
Heb het idee bij ons dat sinds de osteopaat geweest is er veel meer beweging in de rug zit (fijn!) waardoor ze tegen het zadel aanloopt, letterlijk. We hadden m in het middenstuk al minder opgevuld dan op het oog nodig is vanwege dit, maar wss is dat nu dus weer. Alleen vraag ik me af of dan de soort boom etc überhaupt nog past bij haar. Die van mn andere paard is een erreplus connect, ja, snap wel dat ze dat kan waarderen :') alleen dat ga ik niet kopen nu voor haar. Eerst uitgroeien en grote kans dat tegen die tijd we het zadel wat ik heb voor haar passend gaan maken. Maar wel even goed kijken wat nu wel natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 08:59

Lastig al die zadel issues zeg! Heb er zelf ook mee te maken gehad. Iets met een jong paard in ontwikkeling en een zadelpasser die mij een nieuw zadel had verkocht die nooit had kunnen passen }:0

Gefeliciteerd iedereen die weer een winstpunt heeft weten te halen!

snorkel1986 schreef:
Hier ook weer thuis en heel tevreden.. goed gevoel.. 179 en 173 .. Maar beide proeven miste impuls en zelf slordig..( niet op de letter) maar fijn gevoel en voor een eerste x m1 ben ik blij

Jammer altijd zo net niet. Maar voor de eerste keer mag je zeker niet ontevreden zijn!

Hier gisteren met mijn vriend de proef geoefend. Het was de eerste keer dat hij een proef deed voorlezen en het lezen ging hem meteen super goed af! Mijn voorlezer probleem is dus bij deze opgelost :D

De training zelf ging gisteren een flink stuk minder maar dat kwam omdat mijn vriend in de hoek van de bak zat. Daar zit normaal niemand dus dat was eng. Ik kreeg haar er niet langs en kreeg de spanning er ook niet uit gereden. Bij de eerste keer oefenen van het proefje ging het dus gigantisch de mist in. Aanspringen in galop werd er vandoor schieten, halsstrekken werd kop er op en hard draven etc. Zij had spanning en ik kreeg het er niet uit gereden waardoor ik weer geïrriteerd werd en niks lukte. Uiteindelijk na het oefenen van het proefje nog even door gereden en toen liep ze ineens wel braaf haar rondje :z daarna nog 1 keer proefje geoefend en toen deed ze ineens haar ding. Wel met nog wat veel spanning maar toen kon ik het redelijk onder controle houden. Hoop dat ze vanavond met de les wat beter gaat. Maar dit is geen fijne training zo 1 week voordat we weer op wedstrijd gaan.

Enzo_Ollie

Berichten: 779
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 10:16

@charmaine sterkte met je vader!

@snorkel1986, dat is toch super netjes voor een debuut? ik hoop dat ik dat over 2 weken ook met mijn M2 debuut red hahaha. Winstpunt is altijd leuk maar zo hou je nog wat te wensen over :D

Ik heb zaterdag mijn laatste M1 wedstrijd gereden, in stijl afgesloten met 199.5 en 202, 2x een 1e plek! In de eerste proef zag ie ineen keer een spook in de halve volte in contragalop, dus stonden we stil en een 5 voor de contragalop (andere kant op was t een 8) en een 3 voor de overgang naar draf want ja toen stonden we stil. Jury heeft zich bijna verontschuldigt voor de 3 hahaha, ik had er in ieder geval ook een super gevoel bij.

Nu over 2 weken voor het eerst M2!

Fly_high

Berichten: 3301
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-23 11:13

Zo het gaat hard in dit topic zeg!

Gefeliciteerd iedereen die afgelopen week winst heeft kunnen rijden :D het weer wordt ook eindelijk mooier dus komende tijd hopelijk minder afgelaste wedstrijden en ander waterballet en meer lekkere proeven/parcoursen/wat iedereen nou wel en niet rijdt ;)

Hier zijn we druk bezig met Henk omtoveren tot een eventer, het gaat nog een beetje stroef laten we zeggen := de buitenwereld is groot en spannend, crosshindernissen vreten paarden levend op en bokkend rennen (met als alternatief rennend bokken) zijn toch enorm goede ideeën :j Dus ja ik lag er weer paar keer achter elkaar naast :+ en alles ertussendoor was ook best heftig zeg maar.

Op wat onvrijwillige zandconsumptie na geen noemenswaardige schade opgelopen maar toch weer een deukje in wederzijds vertrouwen :\ Flink balen uiteraard maar gelukkig kon ik gisteren ondanks de zenuwen en alle beren op de weg toch wel een klein oefencrossje springen en eindelijk een beetje de gedachte loslaten dat ik na elke sprong ongetwijfeld eraf gebokt word, it's something ;)

Afbeelding

Afbeelding

Gewone balkenhindernissen lijken ineens wel een stuk makkelijker, mijn paard lijkt te zijn vergeten dat hij ook kijkerig hoort te zijn in het normale parcours := dus we doen nog 1x crossen en daarna weer wat gewone springwedstrijden denk ik.

miss_lizje

Berichten: 6262
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 18:28

Hallo ik zou mij hier ook graag willen melden!
Lees stiekem al een tijdje mee maar sinds gister mag ik ook weer tot wedstrijd rijdend clubje horen.

Gister voor het eerst weer sinds onze onvrijwillige wedstrijdstop gestart. 2 mooie punten erbij wat de teller op L1+12 brengt. Ons doel om een keer dubbele winst te rijden komt steeds dichterbij. Wedstrijdspanning in de ring wordt langzaam minder.

Afbeelding

Naast het witte hekjes rijden probeer ik ook af en toe babysprongen te maken, maar de eerste keer starten op 60 cm eindigde in een harde val op het losrijterrein waardoor ik daar nog wat schrik in heb.

Spaansepony
Berichten: 990
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 22:15

Balen dat er zoveel mensen wat zadel problemen hadden, hoop dat het voor jullie weer snel opgelost is zodat jullie weer lekker kunnen rijden.

Iedereen die puntjes gereden heeft gefeliciteerd!!

Fly, waar ben je geweest voor eventing? Je zou zeggen met jou lange benen dat je om henkie heen kan klemmen dat hij je er niet vanaf krijgt :+

Miss lizje welkom. Fijn na een lange stop toch weer puntjes gereden.

Charmaine, sterkte met je vader!

Weet iemand trouwens hoe het precies zit met een hengst uit te brengen in de dressuur? Onze bijrijder wil graag officieel starten maar hij heeft zelf nooit officieel gestart dus niet l2 met winst gereden. Nu las ik op de KNHS dit stukje

“Je mag starten met een hengst als je 14 jaar bent bij de paarden en bij de pony's heb je een leeftijd nodig van 12 jaar.(leeftijd moet bereikt worden in het desbetreffende kalenderjaar). Ook moet je een klassering (is tenminste 1 winstpunt) hebben behaald in de: L2 dressuur, 1.10 springen met een paard of 0.70 springen met een pony, M eventing of klasse 2 endurance.“

Mag je dus ook je puntjes behalen in bijv 0,70 cm springen met een pony en dan B dressuur starten met een hengst? Of mag je dan alleen starten in het springen met een hengst als je de benodigde punten in springen behaald hebt?

LaDonna75

Berichten: 2146
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 00:15

Om springen te mogen starten, moet eerst een winstpunt in de B-dressuur worden gehaald. Als ik het zo lees, mag je als je een winstpunt in het 0,70 pony’s hebt gehaald en aan de andere voorwaarden voldoet, inderdaad dan een hengst uitbrengen. Je zou de KNHS kunnen bellen voor de zekerheid.

Roulette_
Berichten: 1062
Geregistreerd: 15-10-12

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 07:37

Veel sterkte voor je vader Charmaine!

Fly, heerlijk hoe je jouw verhalen over Henk op schrijft. Hopelijk leert hij snel dat cross hindernissen geen paarden eten.

Welkom miss_lizje fijn dat je wedstrijd afgelopen weekend goed ging, heb je de volgende al in de planning staan?

En lastig alle zadel issues, soms is het jammer dat paarden zo vergevingsgezind zijn en gewoon doorlopen met een niet goed passend zadel.

Fly_high

Berichten: 3301
Geregistreerd: 01-09-20

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-23 11:35

Welkom miss_lizzje :)

Spaansepony schreef:
Fly, waar ben je geweest voor eventing? Je zou zeggen met jou lange benen dat je om henkie heen kan klemmen dat hij je er niet vanaf krijgt :+


Snorrwind in Markelo, we gaan ook vaker naar Moordrecht omdat dichtbij ;) maar vind het geen geweldig terrein.

Lange benen zijn aan zich echt een voordeel ja :j maar ik heb ook heel wat overbodige lengte in mijn bovenlichaam dus dat is alsof een normale ruiter op een kinderpony rijdt, je hebt heel weinig paard voor je en die is soms ook heel erg vlug onder je vandaan :+

Plus Henkie is nog best een sterke jongen zo'n kleine opdonder als dat die is en kan met bokken net zo hoog vliegen als met springen :+

Afbeelding

Spannende dingen doe ik om die reden soms ff uit een sukkeldrafje of zelfs uit stap, dan is de kans dat we samen naar de overkant gaan en ook bij elkaar blijven net wat groter :P

Mbt hengsten, ik begrijp uit het reglement dat het ruitergebonden is, dus het zou niet moeten uitmaken welke van die klasseringen betreffende ruiter heeft en in welke discipline vervolgens gestart wordt. Maar zou het nog voor de zekerheid aan KNHS vragen denk ik.

Autumnn

Berichten: 8040
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 11:45

Zo zeg, je blijft je naam wel eer aandoen hé Fly_High _O-

PSvanLot

Berichten: 10144
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 11:50

Spaansepony schreef:
Balen dat er zoveel mensen wat zadel problemen hadden, hoop dat het voor jullie weer snel opgelost is zodat jullie weer lekker kunnen rijden.

Iedereen die puntjes gereden heeft gefeliciteerd!!

Fly, waar ben je geweest voor eventing? Je zou zeggen met jou lange benen dat je om henkie heen kan klemmen dat hij je er niet vanaf krijgt :+

Miss lizje welkom. Fijn na een lange stop toch weer puntjes gereden.

Charmaine, sterkte met je vader!

Weet iemand trouwens hoe het precies zit met een hengst uit te brengen in de dressuur? Onze bijrijder wil graag officieel starten maar hij heeft zelf nooit officieel gestart dus niet l2 met winst gereden. Nu las ik op de KNHS dit stukje

“Je mag starten met een hengst als je 14 jaar bent bij de paarden en bij de pony's heb je een leeftijd nodig van 12 jaar.(leeftijd moet bereikt worden in het desbetreffende kalenderjaar). Ook moet je een klassering (is tenminste 1 winstpunt) hebben behaald in de: L2 dressuur, 1.10 springen met een paard of 0.70 springen met een pony, M eventing of klasse 2 endurance.“

Mag je dus ook je puntjes behalen in bijv 0,70 cm springen met een pony en dan B dressuur starten met een hengst? Of mag je dan alleen starten in het springen met een hengst als je de benodigde punten in springen behaald hebt?


Eerst inderdaad een winstpunt in het dressuur, maakt niet uit met welk paard en daarna mag je springen.

Fly_high

Berichten: 3301
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-23 11:52

Autumnn schreef:
Zo zeg, je blijft je naam wel eer aandoen hé Fly_High _O-


*\%/*

Be careful what you wish for := _O-

SimonDesteny

Berichten: 217
Geregistreerd: 29-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 12:06

Een winstpunt halen in de dressuur is niet meer verplicht.
Je kunt deze tegenwoordig ook halen in de 0.30cm springen ponys of 0.70cm springen paarden.

"Een ruiter die meedoet aan een springrubriek bij de pony’s vanaf 0.40 en/of bij de paarden vanaf 0.80 deelneemt, moet ooit minimaal een winstpunt behaald hebben in de klasse B dressuur of in het springen 0.30 pony’s of 0.70 paarden."

Wat een sprong zo Fly, hij doet me een beetje denken aan mijn paard in de opstart van zijn spring carriere :+
Laatst bijgewerkt door SimonDesteny op 04-04-23 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 12:11

En ik zou met die hengst wel even goed kijken. Je hebt het over pony die dan 70 moet, maar dat zal dan wel als kind bij de pony's moeten zijn lijkt mij. Als volwassenen wordt die pony gewoon als paard gezien dus zal het niet die 70cm zijn. Dus of die klassering halen met een pony als hij onder de 18 is, of 1 van de andere klasseringen met andere pony of paard. Dus eerst met ander dier starten tot die klasseringen gehaald zijn.
Vind die afschaffing van dressuurwinstpunt in de B wel slecht eigenlijk.

Charmaine, hoe is de operatie gegaan van vader?
Fly_high, wat een draakje zeg. Toch wat minder braaf/makkelijk als dat hij leek dan toch? Lastig wanneer vertrouwen een knauw krijgt dan.
Hier paard die gelukkig extreem zeikerig is met zadel. Dan moet je dus vaak laten nakijken, maar ben je er wel op tijd bij.

Spaansepony
Berichten: 990
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 12:16

Een winstpunt in het B dressuur heeft hij al met een andere pony. Dus die is sowieso binnen, maar vroeger moest je minimaal l2 met winst zijn om een hengst te mogen rijden in de knhs, en dat is hij niet.

Nu las ik het bovenstaande stukje als zijnde als hij (het is een pony ruiter) in het springen 0,70 een winstpunt behaald mag hij dus een hengst starten in elke discipline dus ook dressuur terwijl hij niet l2 startgerechtigd is. Zo lees ik hem. Anders bel ik morgen even KNHS

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 12:18

Hij nog onder de 18 dus? Dan moet hij met een pony idd een winstpunt in de 70cm halen om een hengst te mogen starten.

Spaansepony
Berichten: 990
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 12:26

MyWishMax schreef:
Hij nog onder de 18 dus? Dan moet hij met een pony idd een winstpunt in de 70cm halen om een hengst te mogen starten.


Ja 16 en rijd diverse D ponys. Dus het winstpuntje in de 0,70 moet niet zo ingewikkeld zijn. Dan kan hij daarna in dressuur starten met de hengst wat hij graag wilt. Ze starten deze nu al maar dan overal BB. Maar ze rijden continu 190/200 punten in dressuur dus het smaakt naar meer :+ }>

Afbeelding

PSvanLot

Berichten: 10144
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 12:33

SimonDesteny schreef:
Een winstpunt halen in de dressuur is niet meer verplicht.
Je kunt deze tegenwoordig ook halen in de 0.30cm springen ponys of 0.70cm springen paarden.

"Een ruiter die meedoet aan een springrubriek bij de pony’s vanaf 0.40 en/of bij de paarden vanaf 0.80 deelneemt, moet ooit minimaal een winstpunt behaald hebben in de klasse B dressuur of in het springen 0.30 pony’s of 0.70 paarden."

Wat een sprong zo Fly, hij doet me een beetje denken aan mijn paard in de opstart van zijn spring carriere :+


Wat en bijzondere aanpassing is dat. Basisvaardigheden rijden zijn dus geheel niet meer van belang.

PSvanLot

Berichten: 10144
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 12:34

Spaansepony schreef:
Een winstpunt in het B dressuur heeft hij al met een andere pony. Dus die is sowieso binnen, maar vroeger moest je minimaal l2 met winst zijn om een hengst te mogen rijden in de knhs, en dat is hij niet.

Nu las ik het bovenstaande stukje als zijnde als hij (het is een pony ruiter) in het springen 0,70 een winstpunt behaald mag hij dus een hengst starten in elke discipline dus ook dressuur terwijl hij niet l2 startgerechtigd is. Zo lees ik hem. Anders bel ik morgen even KNHS


Zou zeker even bellen. KNHS staat wel een beetje bekend om de slechte communicatie helaas.

SimonDesteny

Berichten: 217
Geregistreerd: 29-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 12:40

PSvanLot schreef:
SimonDesteny schreef:
Een winstpunt halen in de dressuur is niet meer verplicht.
Je kunt deze tegenwoordig ook halen in de 0.30cm springen ponys of 0.70cm springen paarden.

"Een ruiter die meedoet aan een springrubriek bij de pony’s vanaf 0.40 en/of bij de paarden vanaf 0.80 deelneemt, moet ooit minimaal een winstpunt behaald hebben in de klasse B dressuur of in het springen 0.30 pony’s of 0.70 paarden."

Wat een sprong zo Fly, hij doet me een beetje denken aan mijn paard in de opstart van zijn spring carriere :+


Wat en bijzondere aanpassing is dat. Basisvaardigheden rijden zijn dus geheel niet meer van belang.


Ja ik vindt het ook een bijzondere aanpassing hoor. De regel van een puntje halen in de B dressuur stelde al niet zo heel veel voor.

Fly_high

Berichten: 3301
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-23 12:57

Ik vind het juist een fijne aanpassing, vond dat B-dressuur best onnodig gedoe terwijl het nog steeds geen echte test was ofzo. Want hoe wil men eigenlijk beoordelen of ik veilig 1m parcours kan springen o.b.v. twee grote voltes rijden en wat halsstrekken. En als je bepaalde basisvaardigheden niet hebt kom je hoe dan ook niet heel erg ver in springen :o

In de B (springen bedoel ik) kan men over het algemeen ook al best netjes rijden, extreme brokkenpiloten zitten daaronder maar dat was onder het oude stelsel eigenlijk nog erger want voor 90/oude BB waren er helemaal geen toegangseisen. Nu moet men tenminste eerst een rondje 70 hebben gesprongen zonder dwars door de hindernissen heen te gaan :=

Enzo_Ollie

Berichten: 779
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 13:07

Ik vind het wel apart. Meisje dat op mijn oude manege een pony leasede moest die winstpunt nog halen, alleen dat lukte constant niet met de pony die ze leasede. Toen heeft ze een pony mogen lenen die al hoger had gelopen en daarmee de B-winstpunt gehaald om vervolgens met die andere pony te mogen gaan springen.
Dat vind ik zelf wel raar hoor, winstpunt niet kunnen halen met de pony waarmee je vervolgens een heel parcours gaat springen. Ik snap als het je 5e paard is ofzo dat je er dan geen zin in hebt, maar dan heb je ook al wel bewezen dat je het kan.