Wedstrijden kletstopic 2023

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
miss_lizje

Berichten: 6262
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 18:36

Ik les in een groepje met een B en een C pony terwijl mijn paard 175 is. Maar die van mij kan heel goed sluiten en gallopeerd best verzameld als het nodig is. Op een lijntje met training moet ik altijd mijn best doen om niet te veel gallopsprongen te rijden. Waar die ponies hem in 4 racen, rijd ik hem gewoon 5 of zelfs 6. Voor mijn gevoel moet ik dus altijd middengalop rijden.

Maar wij zijn dan ook maar een jaar pas bezig met springen en blijven toch een beetje een verdwaalde dressuur combinatie bij het springen.

Noukie
Berichten: 10943
Geregistreerd: 27-12-01

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 19:48

Klinkt wel als behoorlijke stappen vooruit! Fijn dat je toch je eerste rondje mocht afmaken, leren ze ook weer van.

Ik werd vanmorgen gebeld dat ik vanwege uitvallers eerder kon starten tussen een andere rubriek omdat anders de ring een half uur leeg zou liggen. Moet zeggen, waaide lekker en het was echt goed te doen. Merrie was vooral erg scherp ipv last van de warmte. Zat in de proeven bijna teveel te genieten en vergat een beetje te rijden, maar als dat het ergste is :D Mocht met 2x 65% naar huis en zag net in de uitslagen ook 2x gewonnen. Heel blij mee uiteraard!

Lumi

Berichten: 4438
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 20:30

Noukie schreef:
Klinkt wel als behoorlijke stappen vooruit! Fijn dat je toch je eerste rondje mocht afmaken, leren ze ook weer van.

Ik werd vanmorgen gebeld dat ik vanwege uitvallers eerder kon starten tussen een andere rubriek omdat anders de ring een half uur leeg zou liggen. Moet zeggen, waaide lekker en het was echt goed te doen. Merrie was vooral erg scherp ipv last van de warmte. Zat in de proeven bijna teveel te genieten en vergat een beetje te rijden, maar als dat het ergste is :D Mocht met 2x 65% naar huis en zag net in de uitslagen ook 2x gewonnen. Heel blij mee uiteraard!


Gefeliciteerd! En teveel genieten klinkt opzich als een luxeprobleem :D

Fly_high

Berichten: 3301
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-23 12:16

Noukie gefeliciteerd met de mooie punten!

NorwayFjord beterschap met die wond, het ziet er naar uit zeg :\ Maar met paarden moet je sowieso niets al te ver van tevoren plannen is mijn ervaring :') _O-

Myrsky schreef:
Bowo schreef:
Vanaf 80cm mag er een dubbel in :)

Dit stelt me zoveel gerust, over een paar weken heb ik een 50cm wedstrijdje met mijn pony tussen de paarden. Al 1 onderdeel minder om bang voor te zijn _O-


Dubbel mag vanaf 80cm pas inderdaad en staat er dan standaard in. 50cm is niets om bang voor te zijn, moet gewoon lukken ook met een pony :)

@miss_lizje wat leuk dat jullie las dressuurcombi ook bezig zijn met springen, springen is vet :D

Parcourstempo galop is ook net wat anders dan handgalopje tussen de witte hekken ;) als je verder wilt met parcoursrijden is het altijd handig om zo vaak mogelijk thuis te oefenen op balken bijv. op 14 meter afstand en dan 3-4-5-6 galopsprongen rijden (en vooral die 3 proberen te rijden als verruimen het knelpunt is).

-----------------------

Wij zijn dit weekend ook op pad geweest, vond het eigenlijk reuze meevallen qua warmte in de ochtend :) Kort losrijden en daarna ff op een schaduwplekje rondstappen en hoppa zo het parcours in. De middagrubrieken zijn weer afgelast geweest vanwege gebrek aan deelnemers en dat snap ik ook wel, toen was het ineens best heftig.

Ik had inmiddels genoeg vertrouwen in mijn paard om weer een rondje 1m te pakken, toch kreeg ik eerst bijna een zenuwinzinking toen ik de hindernissen zag, waarom moet 1m al zo hoog zijn :') _O-

Anyway, heerlijk gesprongen met liefst 78 voor stijl *\o/* Helaas beetje pech en nog niet foutloos maar als we zo kunnen doorzetten komt het vanzelf, ik kon tenminste eindelijk overal niet al te gekke afstanden rijden *\%/*

Afbeelding

miss_lizje

Berichten: 6262
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 19:20

@ Fly_high: Wat een mooie foto en hoge stijlpunten! echt super! En je heb helemaal gelijk hoor, springen is vet! Ondanks dat ik nog een beetje angstig ben vind ik het wel heerlijk verrijkend voor ons als combinatie. En heel eerlijk, de sfeer van springruiters vind ik gewoon gezellig.

Thuis kan ik niet echt oefenen hiermee wegens te weinig ruimte en materiaal. We rijden +- 3 a 4 keer per week op de trainingslocatie van de vereniging. Mijn dressuur instructeur en ik trainen wel ook veel gallop training. Dan moet ik echt als een halve jockey in mijn beugels gaan staan en dan mag mijn paard zo hard mogelijk galoperen en stretchen. Ik merk dat ik tijdens het springen te netjes met te veel controle wil blijven rijden wat dus te koste gaat van mijn benodigde voorwaartse drive en bodemgebruik.
Beeldmateriaal van oefenspringen en springrondje 2 van de wedstrijd.


Genoeg te verbeteren, maar we hebben gewoon lol. Dat is ook belangrijk.


@NorwayFjord, hoe is het met de wond?

NorwayFjord

Berichten: 3153
Geregistreerd: 10-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 06:37

Noukie wat goed, gefeliciteerd! Teveel genieten klinkt inderdaad goed haha :D

Fly wat goed, fijn dat het weer beter gaat!! Ook lekker voor het vertrouwen :) Haha ja dingen te ver vooruit plannen met paarden is inderdaad niet zo handig, maar ik heb gewoon zo ontzettend zin om weer op wedstrijd te gaan :o Zeker met jullie verhalen hier! Geniet lekker mee met de successen en leef mee met degenen waarbij het niet zo lekker ging.

Miss_lizje gaaf paard heb je, ziet er netjes uit :)

Met de wond gaat het goed en ze loopt ook niet meer kreupel dus dat is heel positief! Helaas kreeg ik zondagnacht ontzettend de griep (heb gister alleen maar op de wc gezeten) dus mijn vriendin heeft de wond verzorgd, echt heel fijn. Ze zit nu nog wel aan medicatie dus hopelijk blijft het ook zo gaan als de medicatie eraf gaat. Ik hoop vandaag even langs te kunnen :D

Noisy

Berichten: 5404
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 09:05

NF, pfff het zit je niet mee. Hoe gaat het nu met haar?

Eef, Rudi gaat gelukkig weer helemaal goed. Na de spuit van de dierenarts ging het gelukkig al snel beter. Hij had veel gas. Jij hebt mooi mazzel gehad trouwens, met het "helpen" van je moeder :j Soms mag dat ook wel toch? O:)

Wij hebben dalijk les en dan vrijdagavond wedstrijd. Op de voorlopige staat dat ik om iets over half negen moet starten. Dan is het gelukkig al niet meer zo belachelijk warm

NorwayFjord

Berichten: 3153
Geregistreerd: 10-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 13:28

Noisy gaat echt een stuk beter gelukkig, in draf nog wel onregelmatig maar dat is niet zo raar. De wond geneest ook goed. Ze is heel blij met haar vrije tijd op de wei, haar buik is ook alweer lekker aan het opblazen :+ Hopelijk kunnen we eind deze week weer lekker in ieder geval onder het zadel stappen.
Afbeelding

Fijn dat het met Rudi weer helemaal goed gaat! Ze kunnen je zo lekker kopzorgen bezorgen die paarden :+

PSvanLot

Berichten: 10142
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 20:38

tof al die springers! Long way back zelf ZZ gesproken, maar ik durf gewoon helemaal niet meer. Hadden zoveel fijne pony's en paarden staan. Niets gebeurt, maar durf t gewoon niet meer.

Ergens zou ik wel ergens een automaat willen kopen waarmee ik een beetje B/L kan springen. Misschien toch wel weer leuk. Maar ik ken mezelf, dan ben ik toch te gedreven en wil ik meer wat ik dan weer niet durf haha.

Vraagje, wat voor merk jasjes dragen jullie? Ik heb een equiline, maar daar pas ik eigenlijk net niet mooi in. Dus zoekende naar een nieuwe.

Suzanne F.

Berichten: 49219
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 21:39

PSvanLot schreef:
tof al die springers! Long way back zelf ZZ gesproken, maar ik durf gewoon helemaal niet meer. Hadden zoveel fijne pony's en paarden staan. Niets gebeurt, maar durf t gewoon niet meer.

Ergens zou ik wel ergens een automaat willen kopen waarmee ik een beetje B/L kan springen. Misschien toch wel weer leuk. Maar ik ken mezelf, dan ben ik toch te gedreven en wil ik meer wat ik dan weer niet durf haha.

Vraagje, wat voor merk jasjes dragen jullie? Ik heb een equiline, maar daar pas ik eigenlijk net niet mooi in. Dus zoekende naar een nieuwe.


Echt? Zo hoog durfde ik echt niet. Ik vond een meter al hoog. Dus verder dan B oefenparcoursjes kwam ik niet.
Ik had Kentucky jasjes. Van die scheerwollen.

Noisy

Berichten: 5404
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 07:41

Springen is ook leuk inderdaad. Ik heb vroeger in het L rond gesprongen. Met Rudi zou ik het ook wel willen doen maar ik krijg geen goede instructeur gevonden. Hij is nog zo groen als gras waar betreft het springen en voor mij is het alweer een eeuwigheid geleden. Een kruisje en steiltje die ik nog weleens met hem maar dat stelt natuurlijk niet zoveel voor.
Steeds gezegd dat als ik in het L zit ik ga springen en een cross les ga boeken maar het dressuren gaat zo lekker dat het er steeds niet van komt.
Morgen wedstrijd en daarna heb ik nog niks op de kalender staan dus nu moet het maar eens. De daad bij het woord voegen zeg maar :o

Ik heb een Animo jasje, gekocht via Vinted. Hij is een beetje blauw/groen. Is een softshell jasje, dat zit heerlijk. Ik heb laatst ook eens mijn oude, zwarte Eurostar jasje uit de kast gehaald om te kijken of die nog past. Van die ouderwetse dikke zwarte stof nog haha maar hij past nog! :D

Fly_high

Berichten: 3301
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-23 08:29

Ik heb vroeger ook het L gesprongen en dat was zo'n beetje top van mijn schitterende carrière := totdat ik een keertje wat ongelukkig in een grote triple bar ben geknald en daardoor helaas bangig geworden voor grotere hindernissen. Daarna ook vooral projectjes en onervaren paarden gereden want ja geld ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

Ik zou iig ook rete graag een automaat voor B/L willen hebben maar goed als het niet kan zoals het moet dan moet het zoals het kan :) Ben al lang blij dat we de hele beginfase al voorbij zijn en mijn paard niet meer zo verbijsterd kijkt van elk nieuw dingetje := en zijn afstanden en lijntjes goed genoeg snapt om actief mee te denken.

Roulette_
Berichten: 1062
Geregistreerd: 15-10-12

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 08:55

Springen, ik vind het zo knap van iedereen die op wedstrijdniveau springt, in de B staat alles al zo hoog. Heb met Eva wel een tijdje springles gereden, maar dat ging niet hoger dan iets van 50cm (vroeger op de manege sprong ik dan weer wel parcourtjes van 80-100 cm, de manage fokte springpaarden).

Qua jasjes, ik heb een paar maanden geleden een Pikeur softshell jasje gekocht die echt heerlijk zit, nog steeds super blij mee, zeker nu in de zomer. En lekker origineel, rij ik met mijn gouden Kep en lichtbruine jasje tussen al het donkerblauw en zwart.
Komende winter trek ik denk ik mijn oude (donkerblauwe) Anky jasje ook wel weer aan, die zit wat stijver maar is ook warmer en ik ben een beetje een koukleum.

Eef_Bam

Berichten: 4097
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 09:55

Springen is heel gaaf, maar voor mij alleen met het juiste paard. Ik heb met mijn eerste paard M gesprongen, was een volledig dressuurgefokt paard met een topkarakter, maar niet de beste techniek. Die ging wel altijd, en altijd op groot, dus dat voelde heel vertrouwd, daar ook 2* eventing mee gereden nog. Daarna helaas zelf wat bang geworden toen ik met een wat onzekerder paard ging springen en ouder werd. Of we zaten in de prijzen, of ik stond ernaast :+ , zat ook niks tussenin met die. Ik wil eigenlijk alleen nog springen met een paard dat hetzelfde gevoel geeft als mijn eerste paard. Dus nu ben ik maar dressuurruiter geworden :') .

Heb wel een paard gefokt die denk ik een hele leuke springer kan worden, ondanks haar voornamelijk dressuurbloed (Vader is een San remo, moeder een sport-sgw merrie van Negro) die is voor de duvel niet bang, springt over alle draden heen als ze ergens heen wil :') . Nou alleen hopen dat die een beetje luisteren wil over 2 jaar als er een zadel opgaat }> .
Laatst bijgewerkt door Eef_Bam op 15-06-23 10:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Flubberboot

Berichten: 2876
Geregistreerd: 14-09-21

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 09:57

Springen vind ik ook zeer gaaf! Om naar te kijken. Heb zelf met mijn vorige paard eens "gesprongen" over 15 cm, vond dat al spannend genoeg :')

Succes iedereen die de komende dagen op pad gaat!

Noukie
Berichten: 10943
Geregistreerd: 27-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 10:09

Ik vind springen ook heel leuk,maar hoogtevrees :') met de pony 90cm gesprongen vroeger en met mn ene paard ook, maar eigenlijk vind ik 60 al hoog zat. En dat dan met een brave :+
Met mn nu vijfjarige 1x een ingegraven kruisje gesprongen,haha. Doe wel veel met balken op de grond.

Ik heb een Montar jasje, die is wat dunner en erg fijn en Mafredi. Dat is wel mijn favoriet qua model, maar is iets dikker, dus pak ik boven de 20 graden eigenlijk niet meer.

Enzo_Ollie

Berichten: 779
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 10:20

Ik ben ook bezig met mijn vertrouwen voor springen terug te krijgen! Ooit op de manege dik 10 jaar geleden vond mijn instructrice het een goed idee om de hindernis uit het niets hoog te zetten, ging niet goed (gevallen en daarna weer door dus niet heel spannend), sindsdien durf ik eigenlijk niet hoger dan 50cm... Maar nu met het springpaard van mijn zusje vorige keer 3 hindernissen in de bak naar de 80cm gezet en daaroverheen! *\o/*

Dat was voor mij een hele overwinning, alleen nu heeft meneer een stomme sprong in de wei gemaakt waardoor zijn losse hoefwand die na een jaar bijna genezen was weer terug bij af is gegaan en hij daardoor weer kreupel loopt.
Heb je 2 paarden thuis maar allebei kreupel :+
M'n meertalteam zal iig heel blij zijn met me... Kan er niks aan doen maar voel me er wel rot over. We begonnen met 7/8 mensen voor een zestallen zijn nu met 4 over zo ongeveer -O-

NorwayFjord

Berichten: 3153
Geregistreerd: 10-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 10:21

Springen vind ik doodeng :+ Met Diva durf ik het nog wel (tot 40cm) want die springt alles maar veel hoger dan dat, no thanks. Terwijl ik 14 jaar terug makkelijk met een pony 80cm sprong. Maar is denk ik ook een kwestie van meer doen, ik spring echt zelden dus dan is het ook enger als je het weer doet.

Ik heb het Mondoni Chantal jasje, echt een prachtig jasje en zit heel mooi <3 Niet de meest geweldige foto maar hij is paarsig rood. Heb hem tot nu toe wel alleen in de winter aan gehad, geen idee of ik nu nog blij zou worden als ik hem aan zou moeten trekken :+
Afbeelding

robbie88

Berichten: 2088
Geregistreerd: 06-09-13
Woonplaats: uit het oosten

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 11:11

Ik heb een pikeur jasje , mooi getailleerd, sluit met rits en knopen en ademend.. alleen zal ik er vast niet zo veel gebruik van maken als ik vorig jaar dacht toen ik het kocht

wendy1987

Berichten: 6927
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 11:31

Ik heb een quur jasje, lekker luchtig! Is van dat mesh spul? Iig gaatjes waardoor het echt doorwaait. Heel fijn!

Springen doen wij wel, maar geen wedstrijden. Ceossen ook. Maar ook geen wedstrijden. Dat vind ik te hoog.. we springen rustig 80 cm. Maar 90a1mtr vind ik zelf gewoon te hoog nog. Wie weet over jaar ook niet meer, maar nu nog wel haha!

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 11:39

Ik heb nooit officieel wedstrijden gesprongen, want alle paarden mochten dat niet meer op het moment dat ik het wilde gaan doen. Maar wel oefenparcours en lessen met hele parcoursen gereden jarenlang. Met ene paard zelfs regelmatig 1,20 / 1,30. Met pony tot een meter oid.

Moet er nu niet meer aan denken :') en kan het ook niet meer, kan beugels niet korter verdragen als mijn lange dressuurmaat. Doen wel balkjes in training.

Ik heb nog een oud Pikeur jasje van wol in donkerblauw met krijtstreep, een esperado, grijs met krijtstreep en bruine biesjes, van dunnere stof met ventilatie gaten onder oksels oa haha en een lamantia couture geloof ik in bruin. Maar ik ben apart, veel van de jasjes die nu overal te koop zijn vind ik niet prettig qua stof of model en vallen dus al af.

Fly_high

Berichten: 3301
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-23 12:12

Ik vind jasjes drama :') overweeg inmiddels eentje op maat te laten maken. Alle grotere maten lijken gemaakt te zijn met gedachte dat je per se dik moet zijn maar hebben nog steeds korte mouwen en weinig ruimte in de schouders.

Heb nu eentje van qhp die minst kansloos was qua pasvorm.

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 13:06

Ik heb 9 van de 10 keer ook te lange armen voor jasjes... Vreselijk

Enzo_Ollie

Berichten: 779
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 14:16

Mijn cupmaat is vaak te groot voor de maat die de rest van m'n lichaam heeft :+

Ik zie hier iemand staan die de stof tegenwoordig niet fijn vindt, de stof kan voor mij daardoor niet stretch -ie genoeg zijn :Y)


Net weer afgemeld dus voor meertallentraining. Voel me zo l*llig erover, vorige week lag ik met griep op ben en nu t paard. Week daarvoor waren we maar met z'n drieën en had de rest niks laten weten, dus hoop niet dat ze denken dat ik daardoor excuses probeer te verzinnen

Roulette_
Berichten: 1062
Geregistreerd: 15-10-12

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 14:37

Pasvorm van de meeste jasjes vind ik inderdaad ook drama, ze zijn allemaal te recht. Plus de gedachte van de winkels dat mensen boven maat 40 alleen maar zwart/donkerblauw willen. Mijn jasje is voor mij besteld bij de leverancier, want ondanks dat de lichtbruine wel werd gemaakt in mijn maat, was die nergens daadwerkelijk te koop.

Niet te banketstaaf voelen hoor Enzo_Ollie, jij kan er ook niets aan doen en je hebt al genoeg aan je hoofd met je paarden. Dat zal de rest vast begrijpen, al balen zij waarschijnlijk ook.