Wedstrijden kletstopic 2023

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Noukie
Berichten: 10951
Geregistreerd: 27-12-01

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 19:49

Gefeliciteerd, knap herpakt!
De anderen ook gefeliciteerd met de punten!

Spaansepony
Berichten: 995
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 22:26

Babootje schreef:
Spaansepony schreef:
Ben benieuwd hoe de wedstrijd is verlopen bij de braassem, las dat iemand hier daar ging starten. Was de eerste keer daar toch KNHS? Ben benieuwd hoe het ervaren is.


Ja mijn dochter is gestart. Maar het is onze thuisbasis dus ben niet helemaal onbevooroordeeld. :D
De organisatie liep op rolletjes. Het is er fijn starten. Mooie banen, goede bodems. Het is er lekker rustig omdat het alleen pensionstal is. Voldoende parkeergelegenheid.
Mijn dochter reed een jong paard voor iemand anders. Een vrij grote zwarte dus die heeft nog wat tijd nodig. Daarom maar 1 proef gereden in de B. Met 189 punten als resultaat. 1 x ging hij in de ankers met een klein steigertje in de hoek bij het jury hok (resulterend in een 4) . En 1 x in de middendraf in galop (heeft met kracht te maken). Al met al erg tevreden met zijn allereerste wedstrijd. Met wat kleine stukjes spanning, maar die netjes zijn opgelost.
Begin mei (5 en 6 mei) is er een 2-daagse. Dan doet mn dochter met onze eigen ruin mee in M2.


En bij jullie is het altijd outdoor rijden toch? Beetje aan oriënteren wat fijne buiten locaties in onze regio zijn. :D


Ik heb nog wel een leuk filmpje zo’n reel eraan over gehouden van onze niet goed gelukte wedstrijd. En twee fototjes. Dat is dan wel weer leuk. Even mijn hoofd weg geshopt hoor :+

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Babootje

Berichten: 26389
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 09:17

Spaansepony schreef:
En bij jullie is het altijd outdoor rijden toch? Beetje aan oriënteren wat fijne buiten locaties in onze regio zijn. :D


We hebben een 20x40 buitenbaan waarin afgelopen weekend de wedstrijd is gereden; we hadden geen Z starts
En we hebben een half open overdekte 20x60 baan zodat bij ons ook Z combinaties kunnen starten.

Volgens mij is het tegenwoordig ook zo dat je als organisatie kunt kiezen of er buiten of binnen wordt gestart.
PS leuke foto's.

LaDonna75

Berichten: 2178
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 10:21

Gefeliciteerd met de punten!
Wij hebben het weekend iets heel anders gedaan, ik was als begeleider mee op ponykamp met de club van mijn dochter. De laatste dag was er crossles, ik dacht, ik doe eens gek, ik rij mee. Met de intentie alleen dressuurmatig op het crossterrein te rijden. Dat liep dus anders, ponylief vond het geweldig! Kijk en geniet mee:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Babootje

Berichten: 26389
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 10:51

oo leuk zeg! Ook zo'n goede afwisseling voor de paardjes!

Enzo_Ollie

Berichten: 797
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 11:30

@SimonDesteny dat zijn toch nette punten om weer mee te beginnen!
@LaDonna75 heerlijk die oortjes naar voren en lekker in de zon!! :)

Ik heb helaas een onvrijwillige wedstrijdstop, na de wedstrijd van vorige week liep tie uit het niets kreupel, vetrouwde het niet helemaal want voelde een bultje dus vrijdag bij de dierenarts geweest. Bleek een overbelaste pees te zijn o.a. door veel schouderbinnenwaarts oefenen. Bultje bleek (gelukkig) gewoon een bloedvat te zijn. Hij liep vrijdag bij de dierenarts gelukkig al stukken beter, assistente en een stagiaire moesten goed kijken voordat ze zagen welk been hij kreupel was. Dinsdag zakte die er bijna doorheen, dus de dierenarts heeft er wel vertrouwen in dat het weer snel goed is.
Ik mocht me nu dan ook al opgeven voor over 6 weken een wedstrijd van de dierenarts maar laten we eerst maar even wachten tot ie weer goed is voor we dat doen :')

Autumnn

Berichten: 8064
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 11:32

Vervelend Enzo, hopelijk is die weer snel beter.
Wel heftig dat dat kan komen door oa te veel schouderbinnenwaarts oefenen.

Enzo_Ollie

Berichten: 797
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 11:52

Ja inderdaad, de dierenarts gaf aan dat het vaker ziet als de combinatie in het M zit, omdat schouderbinnenwaarts (en andere zijgangen) allemaal extra belastend zijn voor de voorbenen. Het is ook nog zijn linkerbeen en de linkerkant is ook zijn moeilijke kant dus waarschijnlijk zet hij dan ook zijn been niet optimaal neer. Daarbij komt ook dat 'ie volgende maand 16 wordt, dat is absoluut niet oud meer ook niet meer de jongste dus kan het zijn dat ie daar gevoeliger voor is dan 10 jaar geleden.

Ik mag het ook nog zeker wel doen maar als ik bijv. 2x in de week les heb de ene les het wel oefenen en de andere les ander dingen oefenen :)

Fly_high

Berichten: 3312
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-23 12:50

Wat gaaf LaDonna75, leuke afwisseling :D

Spaansepony hij oog wel heel stoer zo op de foto's! zou niet zeggen dat het een mislukte wedstrijd was zo op basis van die plaatjes.

Enzo_Ollie oei dat is balen zeg... maar die is dus alleen overbelast en nog geen gat in de pees toch? Dan ben je er in ieder geval heel mooi op tijd bij :) scheelt heel veel tijd en gedoe met herstel en revalidatie denk ik.

Hier zijn we nog steeds bezig met doen alsof we kunnen crossen met nadruk op alsof :+ water is eng, hindernissen die ineens op het pad verschijnen zijn eng, buitenwereld is eng en Henk is stiekem vooral een prima showarabier :j

Ik weet eigenlijk niet wat ik had verwacht := we hebben het over een paard dat elke dag briesend en blazend zijn stal uit kruipt want die ene hooibaal of kruiwagen die er gisteren nog niet was is toch niet helemaal te vertrouwen. The world is big and full of terrors als je Henk bent :(:)

Met oefencrossen wel echt heerlijk vol gas kunnen geven in het bos :D het gaat zo nu en dan best lekker zolang er maar geen mensen, andere paarden, onverwachte voorwerpen, verdachte schaduwplekken en scheef liggende blaadjes in beeld zijn :j

Dit weekend weer gewoon springen, lekker binnen onze comfort zone :) Ik heb in ieder geval alvast een perfect springzweepje klaarliggen, om mijn roze glitterzweepje traditie te onderbreken gaan we voor super foute luipaardprint :)) met glitters uiteraard :Y)

Afbeelding

Enzo_Ollie

Berichten: 797
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 12:56

@fly_high ja "gelukkig" alleen overbelast en geen gat inderdaad!

die zweep! hahaha, mijn zusje heeft springschoenen in panterprint die zijn ook al afgrijselijk hahaha. Wel een gave foto!

MyWishMax

Berichten: 25399
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 13:36

SimonDesteny, gefeliciteerd en goed herpakt zeg!
Ladonna, wat gaaf zeg!
Spaansepony toffe foto's zo! Heb je een leuk aandenken iig :D
Gefeliciteerd enzo, en gelukkig alleen overbelasting! Zou het wel in de gaten houden, heb er nog nooit van gehoord dat het vaker komt door alleen zijgangen of dat het meer belasting op het voorbeen zou geven. Wel dat iets de druppel kan zijn als er al wat andere dingen wat vragen van de pezen. Maar dat 2 keer per week wat zijgangen oefenen te veel kan zijn is wel erg apart. Tenzij je het echt tig keer per hand doet. Hopelijk gaat revalidatie gewoon voorspoedig, maar wel iets om in achterhoofd te houden en verder te kijken als er nog eens zoiets gebeurd.

Fly_high, je kan echt leuk schrijven :') ik zie het helemaal voor me! Hier trouwens 1 die thuis en op wedstrijd bijna nergens naar kijkt en als ze eens kijkt krijg je haar zonder problemen ergens langs. Maar met buitenrit vliegen we telkens van links naar rechts en om de zoveel meter op de handrem omdat ze iets ziet. Ik vind houw zwepentraditie wel hilarisch :')

Wij zijn gisteren op buitenrit geweest met stalgenootje. Georganiseerde rit met hapjes onderweg. Was erg leuk en geslaagd, alleen erg jammer van mencombinaties die geen rekening wilden houden met anderen. Hadden geluk dat we uiteindelijk een andere weg in konden slaan en daar wachten tot ze langs waren, anders was het echt fout afgelopen. Ze zagen ook dat de paarden enorm reageerde op hun,maar gewoon achter ons aan blijven rijden met flink tempo en lachen joh. Hoorde achteraf veel meer mensen die klachten hadden over hen. Verder was het erg lekker rijden nadat de spanning bij de paarden weg was en waren alle andere deelnemers die we tegenkwamen wel gewoon sociaal naar elkaar. Maar die menners waren vervelender en gevaarlijker als de tig auto's die we tegenkwamen en die zonder af te remmen strak langs ons gereden kwamen.

Enzo_Ollie

Berichten: 797
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 13:46

@MyWishMax ik deed het ook heel vaak, dus daarin had hij zeker gelijk.

Ik bedoel ook zeker niet dat 2x in de week dat oefenen al te veel is (voor elk paard), of puur alleen zijgangen, maar dierenarts gaf gewoon aan dat hij het wel vaker zag als combinaties rond M ergens rijden. Iemand die M rijdt doet t over het algemeen vaker oefenen dan iemand die B rijdt (is natuurlijk ook niet altijd waar maar gewoon zijn ervaring). En we oefenden het idd ook wel heel vaak moet ik zeggen hoor.
Wij gaan iig als hij weer 100% + beetje extra is rustig aan beginnen met weer conditie krijgen en na elke keer rijden pezen voelen of er niet iets te warm is en weinig zijgangen, liever wat te voorzichtig dan te veel :)


Lijkt mij ook leuk zo'n rit met hapjes tussendoor! (hapjes zijn altijd goed)
En irritant van die menners, je zou toch denken dat je als menner zijnde weet dat paarden je soms en kunnen vinden...

MyWishMax

Berichten: 25399
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 14:00

Ah, dan snap ik het beter :j En ik snap ook wel dat je het vaak meeneemt tijdens training of les, vooral als je het wilt verbeteren. Je moet ook maar net weten dat dit het gevolg kan zijn. Kan gebeuren helaas en idd gewoon voorzichtig doen. Liever wat langer erover doen. Komt goed!

Ik ben heel perfectionistisch, maar ook weer heel makkelijk. Als ik een oefening 5 keer rijd per hand is het veel en stop altijd voordat ze echt moe zijn :') maar ben ook altijd geïnteresseerd geweest in trainingschema 's van zware training, herstel training en rust enzo. Daarnaast nog verschil in wat een paard moeilijk vindt en wat het beste werkt. Ik kan dus beter 2 keer een zijgang rijden waarbij we ons richting op 1 ding wat niet goed was de 1e keer en de rest even vergeten en daarna gewoon ermee stoppen. Daar leert de mijne meer van dan proberen hem in 1 training goed te krijgen en vaak herhalen. Of zelfs als ze 3 passen goed vertrekt in midden of uitgestrekte draf teugels losgooien, belonen en klaar met rijden haha. Maar een ander doet het weer beter op andere manier.

Ja, je verwacht van paardenmensen en helemaal als je mee doet met zo'n rit dat je rekening met elkaar houdt idd. Helemaal omdat we een andere meningen moesten passeren en dat dus heel moeilijk was en die menners toen achter aan zaten en dus zagen dat we er problemen mee hadden. Diegene die we moesten passeren was geweldig, heel geduldig en rustig praten tegen onze paarden. Toen we ervoorboj waren een stuk draafden we weg om weer afstand te krijgen tussen ons en die wagens achter ons. Toen kwamen zij dus in flink tempo achter ons aan door plassen heen. En dus niet stoppen Toen die van ons wegschoten en ook gewoon niks zeggen Toen ze ons inhaalden.

Enzo_Ollie

Berichten: 797
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 14:06

Ja hij had/heeft bijv. (bijna) altijd vrij na een les of wedstrijd, dus in dat opzicht gaf ik zo weer de hersteltijd maar nu ik erover nadenk deden we ook wel echt heel vaak vooral schouderbinnenwaarts, maar ja, achteraf he....

MyWishMax

Berichten: 25399
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 14:18

Ja, ik geef dus na een les of wedstrijd juist geen vrij, maar hele lichte hersteltraining. Alleen wat los maken, dat werkt voor de mijne weer beter. Ook omdat het in vrijheid een luie is die alleen wat rondstapt haha. Daarom is het soms lastig, theorie en praktijk...

Achteraf is makkelijk praten :(:) Je bent juist heel goed bezig, je bent meteen naar de da gegaan en dus op tijd erbij! Weet je hoeveel mensen in zo'n geval niet naar de da gaan? Zelfs bij achteraf zwaardere blessures. Dus dat is echt heel goed geweest he? Niemand is perfect, helaas. Dus niet re hard voor jezelf zijn. Je bent er op tijd bij!
Ik word voor gek verklaart hoe snel ik naar de da ga, terwijl anderen bijvoorbeeld 2 of 3 weken stappen, paard loopt weer goed en dus weer gaan rijden. Maar mjjn da geeft juist aan dat het precies is wat je moet doen.(ook omdat ik dus altijd gelijk had helaas) Zo waren wij op tijd bij een blessure die normaal vaak einde van rij carrière betekent, omdat ze dan ook maar heel kort kreupel lopen, maar na 2 weken weer helemaal goed. Dan gaat men weer gewoon rijden terwijl van binnen er schade aan de pees is en die dus verder beschadigd tot hij echt kapot is en dan loopt het paard pas weer kreupel, maar is kans op genezing klein. Was blessure die ze vooral bij springpaarden zien nadat ze op balk stappen. Wij waren dus niet gaan rijden maar eerst naar de da gereden.

Enzo_Ollie

Berichten: 797
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 14:43

dankje!

En zo zie je maar hoe belangrijk het is om je gevoel te volgen, soms is het idd lastig als andere mensen je voor gek verklaren maar ik vind ook, liever een keer te vaak naar de dierenarts dan te weinig :)

Roulette_
Berichten: 1065
Geregistreerd: 15-10-12

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 17:10

Super fijn inderdaad dat je naar de DA bent gegaan, met paarden blijft het toch het belangrijkste je eigen gevoel te volgen.
Nu hopelijk een vlot herstel, maar klinkt alsof dat wel goed gaat komen.

Leuk zo’n hapjes-rit, al hadden jullie denk ik net de dag dat het weer wat minder was?

Leuke foto’s LaDonna, ziet wel dat jullie het beide leuk vonden.

MyWishMax

Berichten: 25399
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 21:28

Weer was juist perfect. Niet te warm, niet te koud. In het bos heb je toch niks aan de zon :') Pas toen wij weer thuis waren ging het gieten. Beetje jammer met uitladen, maar droog gereden en lekker in shirt en dun jasje.

Charmaine
Berichten: 1416
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 22:28

@spaansepony wij krijgen bij ons bij de Bosgouwruiters in Boskoop ook vaak het compliment dat het fijn starten is. We hebben 3 buitenbanen waarvan in de 20×60 de proeven gereden worden, middelste vrij en in de laatste losgereden wordt. Parkeren in het land tenzij te nat, dan op het verharde voorterrein. Kleine rubrieken, dus snel punten en prijduitreiking. Ik probeer als wedstrijdcommissie het zo goed mogelijk te regelen ;-)

Ik rij 6 mei weer mee maar heb nu even een allround trainingsweek bij Alice Naber-Lozeman in Biddingshuizen. Crossen, springen, dressuur, buitenrit...Echt heel leuk hier.

SophievdV
Berichten: 14755
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 22:47

Menners kunnen inderdaad vervelend zijn. Ruiters ook trouwens :') heb wel eens gehad dat ik gewoon over asfalt reed. Wagen rammelende dus niet. Er reed een amazone voor me en dat paard draafde ook, er fietste iemand naast. Er kwam een afslag naar links aan en ik dacht ik vraag even of zij die ook moeten hebben (dat was namelijk wel een hobbelig zandpad), maar in plaats van een normaal antwoord kreeg ik een grote mond dat ik belachelijke dingen aan het doen was en geen rekening met haar hield..eehm. Oke dan!

En veel ruiters zijn zelf ook nerveus voor aanspanningen. Bij voorbaat. Ik heb zelf ook paarden gehad die het hart in de keel hadden bij het zien van een aanspanning. Ik weet wat het is. Vaak zijn de paarden die betuigd zijn helemaal niet onder de indruk. Ook al zien ze de wagen niet in het werk door de oogkleppen.

Enzo_Ollie

Berichten: 797
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 09:05

@SophievdV, lol sommige mensen kunnen heel apart reageren hahaha. Vraag me dan altijd af wat zij had gevonden dat je moest doen :+

MyWishMax

Berichten: 25399
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 09:12

SophievdV schreef:
Menners kunnen inderdaad vervelend zijn. Ruiters ook trouwens :') heb wel eens gehad dat ik gewoon over asfalt reed. Wagen rammelende dus niet. Er reed een amazone voor me en dat paard draafde ook, er fietste iemand naast. Er kwam een afslag naar links aan en ik dacht ik vraag even of zij die ook moeten hebben (dat was namelijk wel een hobbelig zandpad), maar in plaats van een normaal antwoord kreeg ik een grote mond dat ik belachelijke dingen aan het doen was en geen rekening met haar hield..eehm. Oke dan!

En veel ruiters zijn zelf ook nerveus voor aanspanningen. Bij voorbaat. Ik heb zelf ook paarden gehad die het hart in de keel hadden bij het zien van een aanspanning. Ik weet wat het is. Vaak zijn de paarden die betuigd zijn helemaal niet onder de indruk. Ook al zien ze de wagen niet in het werk door de oogkleppen.


Geluid van de wagen was niet eens het ergste, het volgas achter ons aan jagen wel en gewoon lachen toen ze onze paarden zagen flippen. Ik geef zelf niks om aanspanningen alleen komen wij ze nooit tegen dus de paarden kennen het echt niet. We waren gewoon aan losse teugel aan het draven en gingen terug naar stap om te passeren en hadden niet verwacht dat het zo spannend zou zijn. We kwamen daarna gelukkig gewoon sociale menners tegen en hebben de paarden goede ervaring kunnen geven (net als die 1e die we dus moesten passeren. Als diegene achter ons niet zo asociaal waren gaan jagen was de ervaring alleen maar positief geweest voor ze)

Ik vind het als ruiter ook asociaal om achter andere ruiters aannte racen als zij een stuk verder zijn. Ik houd dezelfde afstand of laat ze uitlopen, zeker niet in gaan lopen en al helemaal niet als die paarden dus gaan flippen als reactie. Het was dus meer het gedrag dan het feit dat ze menners zijn hoor haha. En wij waren niet de enige met klachten over die combinaties.
Als jij zoiets zou vragen zou ik blij zijn, zon reactie snap ik ook niet nee. Gewoon rekening met elkaar houden en overleggen maakt het voor iedereen beter toch? Ook met ruiters onderling is overleg toch fijn?

Hier zondag m1 debuut. Ben benieuwd, woensdag had ze veel te veel energie, gisteren een dag vrij dus vandaag en morgen even kijken of ze wat rustiger is. Enige nadeel is dat we moeten losrijden tijdens de binnenhaal tijd. En het enige waar de mijne dus echt op reageert en sinds tumor in paniek van kan raken is paarden horen en niet zien op het erf. Dus die tientallen paarden over het erf langs de bak dke niet te zien zijn is best een uitdaging helaas. Plus dat ze eerder de paddock uit moet :') dat vind ik altijd sneu haha

Noukie
Berichten: 10951
Geregistreerd: 27-12-01

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 19:06

Ik ben zo blij! Met al die zadel issues de laatste maanden maar weinig het gevoel gehad dat mn paard echt zichzelf was en we echt konden trainen. Vorige week was ik het zat en heb ik ergens een wintec geleend om te proberen.
Wat resulteerde in een M1 debuut vandaag met drie winstpunten. Echt heel blij, ze was scherp zat weer de eerste keer buiten, maar zo braaf en meewerkend, zo ken ik mn poppetje weer <3

MyWishMax

Berichten: 25399
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 20:19

Gefeliciteerd! Wat fijn zeg! :):)

Ik ben morgen benieuwd, dan ga ik M1 debuut maken haha.

Enzo_Ollie

Berichten: 797
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 21:03

@Noukie gefeliciteerd!!
@MyWishMax succes morgen! Gaat vast goedkomen :)