Regels te lang/ te zwaar op wedstrijd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Berta23
Berichten: 1
Geregistreerd: 14-05-23

Regels te lang/ te zwaar op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-23 10:03

Hoi hoi,
Ik vraag me af wat de regels zijn op wedstrijd as je te lang en/of te zwaar bent voor je paard. Wat gebeurd er bijvoorbeeld als iemand de wedstrijd ring inkomt die overduidelijk veel te zwaar/ te lang is voor zijn/haar paard

Zij hier speciale regels voor?
Wat zijn jullie ervaring daarmee? Krijg je er bijvoorbeeld straf punten voor of mag je dan niet eens starten?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen

DreamGuide

Berichten: 2016
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Regels te lang/ te zwaar op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 10:07

Volgens mij zijn hier officieel geen regels voor. Ik heb wel juryleden gezien die het ofwel op het protocol schreven ofwel achteraf op de ruiter afstapten als ze bijvoorbeeld overduidelijk te lang waren voor de pony.

Suzanne F.

Berichten: 49275
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Regels te lang/ te zwaar op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 10:23

Daar zijn geen regels voor (helaas). Ik wou dat die er wel waren, want je ziet soms best schrijnende situaties. Je mag er als jury alleen eigenlijk niks van zeggen. Het wordt je in ieder geval niet in dank afgenomen. Ik maakte wel opmerkingen op het protocol en gaf lage punten. Ze reden ook eigenlijk altijd lage punten omdat de paarden onder dat gewicht zich altijd strak hielden, bijna niet konden verruimen en zonder impuls liepen. En de ruiters konden meestal niet doorzitten. Was soms echt sneu.
Ik wou dat je er meer tegen kon doen. Hopelijk komt dat in de toekomst nog.

Tilmar

Berichten: 3317
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 10:27

Ja, dat is soms lastig. Wat Suzanne zegt je kan wel de gevolgen benoemen.
Als er richtlijnen komen zal dat nog wel problemen gaan geven, want ik denk dat er dan veel combinaties niet mogen.. met die 15% regel bedoel ik. Want met zadel zullen veel ruiters daar overheen komen.
En ga je dan een weegschaal op een wedstrijd neerzetten? Er zijn maneges die dat doen!

Wintu

Berichten: 3012
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 10:32

Tilmar schreef:
Ja, dat is soms lastig. Wat Suzanne zegt je kan wel de gevolgen benoemen.
Als er richtlijnen komen zal dat nog wel problemen gaan geven, want ik denk dat er dan veel combinaties niet mogen.. met die 15% regel bedoel ik. Want met zadel zullen veel ruiters daar overheen komen.
En ga je dan een weegschaal op een wedstrijd neerzetten? Er zijn maneges die dat doen!

Ik vind eigenlijk dat het zou moeten, zekers nu de paardensport onder een vergrootglas ligt, dan valt op paardenwelzijn op dit punt nog wel winst te behalen. Dan is de ruiter maar gekwetst.

kimmie261

Berichten: 19221
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Regels te lang/ te zwaar op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 10:55

Dan moet je ook de paarden wegen, anders is het natte vinger werk..

Lijsken
Berichten: 1030
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 10:57

Er is een artikel in het algemeen wedstrijdreglement over wreedheid. Daarin staat niks benoemd over ruitergewicht/lengte maar ik kan me voorstellen dat je in heftige situaties wel deze procedure mag volgen. Ook gezien punt 1 en omdat er bij punt 2 wordt gesproken over dat het artikel “onder meer” gaat over de genoemde voorbeelden.

Afbeelding

Yummy

Berichten: 424
Geregistreerd: 01-04-20
Woonplaats: Drenthe

Re: Regels te lang/ te zwaar op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 11:11

Er zijn (helaas nog) geen algemene regels hiervoor, wel zijn er enkele jury's die het subtiel op hun protocol zetten.

daffodil

Berichten: 10442
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Regels te lang/ te zwaar op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 11:16

Het enige waar wat over geschreven mag worden op het protocol is als iemand het paard/pony in de weg zit. Maar opmerkingen over lengte/gewicht zijn niet toegestaan.

Mooblie

Berichten: 825
Geregistreerd: 24-12-13
Woonplaats: Amersfoort

Re: Regels te lang/ te zwaar op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 11:21

Ik hoor nu pas voor het eerst dat het benoemen zelfs niet is toegestaan. Best gek eigenlijk, waarom niet?

Ik heb tussen de pony's ook combinaties gezien waarbij kinderen te groot worden en ouders dat oprecht niet door hebben. Dan lijkt benoemen me juist heel fijn.

Yummy

Berichten: 424
Geregistreerd: 01-04-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 11:22

daffodil schreef:
Het enige waar wat over geschreven mag worden op het protocol is als iemand het paard/pony in de weg zit. Maar opmerkingen over lengte/gewicht zijn niet toegestaan.



Heb het toch een aantal keer gezien, meer in de trant van ''mooi gereden, wellicht kijken voor een grotere pony''

daffodil

Berichten: 10442
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Regels te lang/ te zwaar op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 11:49

Dat mag dus echt niet.....echt echt echt niet. Heb je enig idee wat dat met een kind kan doen? Dat is onverantwoord en hier wordt echt heel streng vanuit de KNHS gezegd dat dit absoluut niet mag.

Lieser
Berichten: 1521
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 11:54

daffodil schreef:
Dat mag dus echt niet.....echt echt echt niet. Heb je enig idee wat dat met een kind kan doen? Dat is onverantwoord en hier wordt echt heel streng vanuit de KNHS gezegd dat dit absoluut niet mag.

Hoezo doet dat iets met het kind? Er wordt toch niet gezegd dat het kind obese is of zo? Alleen dat de betreffende pony te klein of te iel is. Het doet meer met de rug van de pony als het kind blijft doorrijden.

Lokii

Berichten: 178
Geregistreerd: 20-08-19
Woonplaats: Overijssel

Re: Regels te lang/ te zwaar op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 11:59

Het zijn feiten die benoemd mogen worden in mijn ogen. Belediging of niet, paarden mogen er niet onder lijden. Vind dat nogal krom

DuoPenotti

Berichten: 29722
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 12:01

Er staat niets in de reglementen, dus ook niet dat je er niets van mag zeggen.
Dat je dat met takt doet, kind of volwassen lijkt met niet meer dan logisch.
Ben je een lompe trees ja dan is beter om niets te zeggen.


Maar hier zijn al veel topics over geweest.
En dus ook dat mensen totaal het gewicht van de ruiter niet konden inschatten.
Dus het enige wat dan overblijft is dan of een ruiter in het zadel past.
En dat is inderdaad ook met lengte relevant.
En uiteraard of het paard fijn loopt. En daar is dus het gemakkelijkste op de punten. Ook als je denkt dat het door niet passende lengte/gewicht komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 12:04

Nadinetjuhh schreef:
Het zijn feiten die benoemd mogen worden in mijn ogen. Belediging of niet, paarden mogen er niet onder lijden. Vind dat nogal krom


Maar juist die feiten zijn er niet, zo lang je niet paard en ruiter op de weegschaal of langs een meetlint kunt zetten :n

daffodil

Berichten: 10442
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 12:05

Als je de opleiding tot jury volgt, wordt daar wel degelijk aandacht aan besteed. Over hoe je daar wel iets van kunt neerzetten maar ook hoe het niet mag/hoort.

Hier zijn tal van meningen over, maar dan vooral van mensen die geen jury zijn. Dat mag, dat is jullie mening maar op het moment dat je in functie bent, ben je official volgens de richtlijnen en regels van de KNHS. En dit is dus niet toegestaan.

Wat je er persoonlijk van vindt, moet je helemaal zelf weten. Ik zie ook wel eens mensen rijden waarvan ik denk hmmm dat zou anders kunnen maar ik houd mijn mening voor me. Ben ik in functie, beoordeel ik slechts datgene wat ik zou moeten beoordelen.

speurneusc

Berichten: 5389
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 12:35

te lang is niet ten nadele van paard als gewicht maar goed zit Reinard Klimke heeft ook nooit een paard gehad dat bij zijn lengte past.... En kon ook goed zijn paarden op heel hoog nivo handelen. Eige die er last van hebben is degene die er naar kijken en het niet vinden staan. Maar dat is meer een mode beeld en geen mishandeling.

Te zwaar is wel een groot punt en zeker ten nadelen van het paard.

LWDaisy

Berichten: 4789
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 12:46

daffodil schreef:
Dat mag dus echt niet.....echt echt echt niet. Heb je enig idee wat dat met een kind kan doen? Dat is onverantwoord en hier wordt echt heel streng vanuit de KNHS gezegd dat dit absoluut niet mag.


Maar wat doet het dan met die veel te kleine pony, die een veel te grote/zware ruiter moet dragen?

daffodil

Berichten: 10442
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Regels te lang/ te zwaar op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 12:55

Dat is niet aan jou te beoordelen. Je mag alleen beoordelen wat er getoond wordt. Dus als een dier last heeft van degene die erop zit, is dat hetgene wat je omschrijft, zoals bijvoorbeeld:
Probeer meer mee te zitten in de beweging of beweging meer volgen.

Het is niet aan jou om te oordelen over hoe iemand eruit ziet, dat kun je ook niet beoordelen want daarvoor moet je meten en wegen. Dat gebeurt niet dus kun je er niets van zeggen. Sterker nog iemand die gewoon een normaal gewicht heeft, kan ook een paard gruwelijk in de weg zitten en daar geef je dit commentaar ook bij.

En weet je, in de praktijk komt dit echt helemaal niet zo vaak voor. Dat denkt iedereen maar, maar dat valt echt reuze mee. Vorige week een jongen in de ring met een pony, ja hij was te lang maar nee hij woog echt niets teveel want graatmager. Is het een mooi plaatje? Nee, maar hoezo moet ik daar iets van zeggen. Zolang hij het dier niet in de weg zit, meezit in de beweging, is de rest niet aan mij.

Ik heb ook wel eens een heel kleine volwassene in de ring op een joekel van een paard. Dat werkt ook niet en die ziet dat terug in de punten. Maar niet omdat ze "te klein" is, nee omdat ze haar paard niet bij elkaar rijdt. Dus het commentaar is niet amazone is te klein voor de grootte van het paard maar probeer paard meer aan elkaar te rijden.

Lokii

Berichten: 178
Geregistreerd: 20-08-19
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 13:04

Relaxed schreef:
Nadinetjuhh schreef:
Het zijn feiten die benoemd mogen worden in mijn ogen. Belediging of niet, paarden mogen er niet onder lijden. Vind dat nogal krom


Maar juist die feiten zijn er niet, zo lang je niet paard en ruiter op de weegschaal of langs een meetlint kunt zetten :n


Dan weten we dus wat er moet gebeuren als mensen t zelf niet willen handhaven toch? Vind t absurd dat de paarden eronder zouden moeten leiden omdat mensen niet tegen commentaar kunnen. Man up for once please

Lijsken
Berichten: 1030
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 13:06

Maar daffodil, jij gaat puur in op wat je als jury mag doen van de knhs. Blijkbaar is dat weinig tot niets, maar als omstander kan je, als je iets echt te ver vind gaan, het dus melden bij de federatievertegenwoordiger. Tenminste, zo lees ik het reglement rondom wreedheid wel.

Ik vind het verschuilen achter dat je iemand niet kan wegen/meten en dus geen zekerheid hebt overigens echt kul vanuit de knhs. Je moet als jury ook een paard kunnen uitsluiten dat kreupel loopt en het verschil kunnen zien met tactfouten. Dat ga je ook niet eerst aan een dierenarts voorleggen voor een onafhankelijk oordeel. Wat mij betreft mag je als jury datzelfde verstand gebruiken om veel te zware ruiters aan te spreken.
Maar goed, dat is mijn mening en blijkbaar niet het reglement en daar heb je je als jury natuurlijk wel aan te houden. En gelukkig komt het weinig voor :)

daffodil

Berichten: 10442
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Regels te lang/ te zwaar op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 13:24

Je mag als jury ook niet zeggen dat een paard kreupel is....je bent namelijk geen dierenarts. Je mag wel aangeven dat je het dier onregelmatig vindt.

Echt hoor, er zit wezenlijk verschil tussen wat je als jury mag zeggen/beoordelen dan wat jullie hier allemaal aandragen. En wreedheid, nou sorry dan moet je van heel goeie huize komen wil je dat aan kunnen tonen. Ik ben inmiddels ruim 15 jaar jurylid en ik heb met alle beste wil van de wereld dit nog nooit gezien/gerapporteerd. Heb ik mensen wel eens gewaarschuwd? Uiteraard......Heb ik wel eens een proef stilgelegd omdat ik vond dat iemand niet eerlijk was? Ook....maar wreedheid is wel echt heel heftig hoor, dat is niet omdat iemand een partijtje zit te butsen in het zadel.
En nogmaals, dat doen mensen die volgens de norm een gezond BMI hebben, ook gerust. Dat hoeft niet met gewicht te maken te hebben.

Overigens is de federatievertegenwoordiger ook jurylid, die is official van de KNHS en heeft met dezelfde regelgeving te maken. Die gaat echt niet omdat iemand stuitert in zijn/haar zadel, een rapport opstellen omdat een omstander "vindt" dat dit niet kan. Je kunt zoveel vinden maar daar zijn regels voor opgesteld.

Janneke2

Berichten: 22779
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Regels te lang/ te zwaar op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 13:36

... de één zegt dat er geen regels voor zijn, de ander zegt dat er wel regels voor zijn: 'de jury mag er niets van zeggen'.

In het laatste geval vind ik dat de regels veranderd moeten worden.

aman2002

Berichten: 737
Geregistreerd: 18-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 13:40

Ik snap het punt van daffodil dat een jurylid hier volgens de KNHS niks over mag zeggen. Wel vraag ik mijzelf dan af of dit nog past in het huidige beweging die zij proberen te maken in paardenwelzijn. Dit lijkt mij ook een onderdeel wat de toezichthouder op zich kan nemen. Ook al komt het wellicht weinig voor, is het wel belangrijk dat er op gelet wordt. Het komt waarschijnlijk ook weinig voor dat een toezichthouder een combinatie moet uitsluiten of een sanctie geven (ik weet niet wat precies gebeurd als het niet in orde is) voor een bit wat niet toegestaan is. Maar juist voor de gevallen dat dit toch het geval is, controleert een toezichthouder. Of een ruiter het paard hindert met een bit of met zichzelf, het draagt allemaal niet bij aan het paardenwelzijn.

Of te wel, ik ben van mening dat de KNHS hier nog een stap in kan zetten. En misschien betekent dit dan dat een toezichthouder voortaan een weegschaal en meetlint bijdraagt.