Ervaringen: volgens 4DimensionDressage trainen en wedstrijden rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nits
Berichten: 44
Geregistreerd: 21-03-22

Ervaringen: volgens 4DimensionDressage trainen en wedstrijden rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-23 23:11

Sinds januari ben ik bezig met lessen volgens 4DimensionDressage. Ik wil graag beginnen met het rijden van wedstrijden en ik vroeg me af wat voor ervaringen mensen hebben met deze manier van rijden qua beoordeling. Wat voor opmerkingen krijg je op je protocol? Lopen de beoordelingen erg uiteen? Als je foto's of video's heb van je proefje, zou dat helemaal leuk zijn! *\o/*

Zo gaat het rijden momenteel: het moet nog wat consistenter en ik wil graag ook minder verlicht zitten. Dus wedstrijdklaar zijn we nog niet. Wanneer waren jullie begonnen met wedstrijden?

Ik heb hier drie versie's van dezelfde les:
https://youtu.be/M0uuB6BjyTM met mijn uitleg en wat mijn instructrice zegt als ondertiteling
https://youtu.be/dXBF-K_roOA met alleen mijn uitleg
https://youtu.be/75Hmwo_DGmw met alleen de ondertiteling van het commentaar van mijn instructrice

Ik weet niet wat het prettigst kijken is. Ik ben net begonnen met mijn Youtube kanaal om met lengte in de hals rijden te normaliseren. Ik zie nog genoeg paarden op youtube en (in het echt) die te kort in de hals worden gereden.

Melzazu
Berichten: 1784
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Ervaringen: volgens 4DimensionDressage trainen en wedstrijden rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 09:08

Ik had er nog niet van gehoord en ga online eens kijken wat het inhoudt.

Aangezien ik het idee achter deze manier van rijden niet ken heb ik eigenlijk ook geen idee of je op de filmpjes goed bezig bent.

Puur persoonlijk vind ik het er allemaal nogal rommelig en een beetje vreemd uit zien maar misschien is het juist wel de bedoeling dat het er zo uit ziet.

upendo

Berichten: 22279
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Ervaringen: volgens 4DimensionDressage trainen en wedstrijden rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 09:11

Hoe moet ik dit handig verwoorden..

Als dit is hoe je volgens hun methode moet rijden is dat voor mij een sterke beweegreden om hun methode niet te gaan gebruiken.

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 09:15

Ik vind dit een interesant topic om te volgen.

Heb je op deze manier niet de kans dat het paard gigantisch op de voorhand gaat lopen? Hoe verkom je dat?

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 09:22

Als je hier zelf heel blij van word zou ik dat vooral thuis blijven doen maar niet op een reguliere wedstrijd.
Daar waar jouw juf een perfecte lengtebuiging aan geeft zou je in de ring een onvoldoende krijgen omdat er 0 lengtebuiging is maar alleen extreme verbuiging van de hals.
Is er ook een reden waarom je regelmatig op t verkeerde been lichtrijd?

Wellicht zijn er speciale wedstrijden voor het rijden op deze manier zodat je beoordeeld kan worden op deze manier.

Als je reguliere wedstrijden wil starten zul je moeten voldoen aan de eisen van de KNHS.

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 09:23

Lengte in de hals is alleen zinvol als het paard voorwaarts/ neerwaarts loopt. Dat mist compleet bij jou.

Bij meer verzameling is het normaal dat de hals ronder en meer gedragen wordt. (paard moet kunnen verkorten en verlengen in aanspanning)

Ik zou investeren in een goede instructeur die irl aan huis komt en die jou eerst kan leren hoe je je paard aan het been maakt en nageeflijk rijdt. Buiging komt daarna wel, dat heeft nu geen enkele zin.

Ik denk ook dat je eerst beter wat meer kan leren over dressuur en hoe je dressuur rijdt voordat je gaat verkondingen wat wel of niet normaal is. :o
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 19-08-23 09:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Koekie73

Berichten: 2662
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 09:24

Wat is precies de gedachte achter hoe jij rijdt op dit filmpje?
Oprechte vraag, want als ik het filmpje zie, zie ik een paard dat de rug weg drukt en niet lekker door het lijf loopt.

FriesWytske
Berichten: 9899
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Ervaringen: volgens 4DimensionDressage trainen en wedstrijden rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 09:32

Als ik jouw was zou ik inderdaad snel een andere instructie zoeken. Want zo rijd je je paard niet. Er zijn genoeg online platforms die je kunnen vertellen hoe het wel moet, zoals TeambyJill, BWR academy en van Rien van der Schaft.

frensje
Berichten: 722
Geregistreerd: 12-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 09:33

Ik zou zo niet op wedstrijd gaan. Je kan thuis een beetje zo hobbelen maar ik zie, in tegenstelling tot jouw instructie, geen paard met lengtebuiging of fijn door zijn lijf. Het heeft ook weinig te maken met voorwaarts neerwaarts. Dit is sjokken door de bak op de voorhand.

Melzazu
Berichten: 1784
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 09:41

Ik heb even gekeken wat het idee achter 4 dressage is en dat is toch wel gewoon gebaseerd op het klassieke dressuur verhaal wat ik ervan begrijp.

Met dat in mijn hoofd begrijp ik alsnog helemaal niks van de filmpjes. Ik snap in dit geval de meerwaarde van de verlichte zit niet. Ik zie de buiging niet wie je benoemt en het onder treden van de achterhand zie ik zelf ook niet maar met alles bij elkaar zie ik ook niet hoe dat paard dat zou moeten kunnen doen zo.

Ik wil je niet afkraken hoor maar wat is dan nu het idee van jouw instructrice? Ga je de hele tijd zo rondrijden en dan verwachten dat de lengte buiging en dergelijk dan gaan komen? Of zijn er nog andere oefeningen die je doet?

Ik rij zelf vooral volgens de methode van Rien v/d Schaft (nou is dat helemaal niet echt van hem volgens mij maar dan snappen de meeste mensen wel over welke manier je het hebt vandaar zijn naam erbij) dat ook heel paardvriendelijk is en waarbij je ze niet “in de Krul” trekt maar filmpjes van Rien vind ik toch een heel ander beeld geven dan wat ik hier zie.

rien10
Berichten: 14680
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 09:44

Nits schreef:
Sinds januari ben ik bezig met lessen volgens 4DimensionDressage. Ik wil graag beginnen met het rijden van wedstrijden en ik vroeg me af wat voor ervaringen mensen hebben met deze manier van rijden qua beoordeling. Wat voor opmerkingen krijg je op je protocol? Lopen de beoordelingen erg uiteen? Als je foto's of video's heb van je proefje, zou dat helemaal leuk zijn! *\o/*

Zo gaat het rijden momenteel: het moet nog wat consistenter en ik wil graag ook minder verlicht zitten. Dus wedstrijdklaar zijn we nog niet. Wanneer waren jullie begonnen met wedstrijden?

Ik heb hier drie versie's van dezelfde les:
https://youtu.be/M0uuB6BjyTM met mijn uitleg en wat mijn instructrice zegt als ondertiteling
https://youtu.be/dXBF-K_roOA met alleen mijn uitleg
https://youtu.be/75Hmwo_DGmw met alleen de ondertiteling van het commentaar van mijn instructrice

Ik weet niet wat het prettigst kijken is. Ik ben net begonnen met mijn Youtube kanaal om met lengte in de hals rijden te normaliseren. Ik zie nog genoeg paarden op youtube en (in het echt) die te kort in de hals worden gereden.

Wat wil je gaan rijden KNHS dressuur, springen, iets anders?
Je zult met een B KNHS proef op deze manier geen winstpunten rijden. Deze manier van trainen is alles wat ik niet wil zien in een paard. Ik zie een ruiter die vooroverzit, op een uit elkaar lopend paard wat rondsloft. Dat klinkt niet leuk naar TS, daar ben ik mij van bewust. TS Deze lessen kosten je geld, ik raad je sterk aan je geld in een andere training te steken.

Petunia27

Berichten: 206
Geregistreerd: 29-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 09:47

Ik heb ook een ander filmpje van je bekeken en daarin zeg je: "ik denk dat het voorwaarts-neerwaarts niet zo goed lukt doordat ik teveel bezig was met haar actief maken en te weinig met mijn rompstabiliteit."

Je praat heel technisch over lengtebuiging en gedragenheid, maar ik heb het idee dat je zelf nog niet ervaren hebt hoe een paard loopt als deze dingen voor elkaar zijn.

Begin bij het begin, juist actief maken aan je been. Hij moet eerst leren om op eigen benen te lopen en daarin balans te bewaren. Zelf rechtop blijven zitten en contact houden met de mond. Daarna kan je pas gaan werken aan de buiging. Wedstrijden zou ik nog lang niet aan denken. En misschien een andere instructeur als je deze ambities wel hebt

rien10
Berichten: 14680
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Ervaringen: volgens 4DimensionDressage trainen en wedstrijden rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 09:52

Het is in dit stadium niet zo heel ingewikkeld.
stap 1 Een paard moet lopen
stap 2 Een paard moet correct lopen (Niet scheef, niet in telgang, niet met zijn hoofd bij God op tafel)
stap 3 Een paard kan mooi lopen (lees in de dressuur technische manier van spreken) als stap 1 en daarna stap 2 in orde zijn.
TS is nog met stap 1 aan het werk. Ik weet alleen niet of de instructie dat ook zo ziet.

Melzazu
Berichten: 1784
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 09:52

Ik las ook dat deze manier bedoeld is om paarden blessurevrij te kunnen trainen en blessures te voorkomen of zoiets.
Maar als je een paard langdurig rijdt zoals TS op deze filmpjes lijkt mij dat juist blessures opleveren.

Maar alsnog de vraag wat van je instructrice de bedoeling is en welk idee er achter zit want misschien staat voor de volgende les wel iets heel anders gepland of zo?

En hoe lang ben je nu bezig op deze manier met dit paardje? Heb je zelf het gevoel dat het goed gaat en ze verbeterd? Heb je haar eerst anders gereden?

Oprechte vragen hoor TS

prompter

Berichten: 11103
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Ervaringen: volgens 4DimensionDressage trainen en wedstrijden rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 10:03

Ik ken de theorie achter deze trainingswijze, maar in de praktijk ben ik er minder van overtuigd.

TS, leuk dat je filmpjes plaatst! Maar je hebt nog een lange weg te gaan voor je wedstrijden kunt rijden. Eerst eens aan je eigen zit werken, doordat je zo voorover zit duw je je paard erg op de voorhand. Je paardje houdt de rug ook nog helemaal strak, dat zorgt voor problemen op langere termijn. Dat zijn voor nu denk ik de twee grootste verbeterpunten.

LadyFiesta
Berichten: 687
Geregistreerd: 07-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 10:20

TS vermeldt dat ze sinds januari volgens deze methode lest, Melzazu.

Iedereen moet lekker zijn ding doen, ik hoor ook prima dingen als meedraaien vanuit de heupen. Ik zie dit liever dan een beginner die het paard rond in de hals trekt zonder ruggebruik en zonder gevoel.

Alleen de stap naar een YouTube kanaal om het goede voorbeeld te geven / iets te normaliseren is wel een paar stappen te ver als je nog zo beginnend bent. Er spreekt ook veel oordeel uit naar wat anderen doen, iets wat ik vaker hoor bij aanhangers van ‘de hals moet lang en alleen dan is het vriendelijk’ methoden. Dat is echt jammer. Er is heel veel te leren van goede ruiters die hun paard wel in een korter frame rijden, die ruggebruik boven ‘halslengte als doel op zich’ zien. Zonder een korter frame kan je niet verzamelen. En er is ook altijd genoeg narigheid te zien, paarden die naar gereden worden. Alleen om nou als uitgangspunt van je eigen training te nemen dat je je af wil zetten tegen wat er veel gebeurt, zonder dat je echt de anatomie begrijpt (mega complex ook) en het gevoel hebt dat daarbij hoort… dat is gewoon beperkend voor je eigen groei.

Oskarrino
Berichten: 797
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 10:50

Ik zou nu, nog eerst veel meer trainen voordat je op wedstrijd gaat. Ik heb toen m'n paard nog goed was ook langere tijd via 4DD. Dit is nu (nog) niet compleet.

Eerst moet de verticale balans in orde zijn en dan werken aan het horizontale balans. Mijn paard zocht nadat hij recht was zelf mijn hand op, met lengte in de hals. Nu, drukt je paardje z'n rug nog weg, loopt niet actief wat ik zo zie en valt op de voorhand.

Heb je oefeningen die je krijgt tijdens je les om aan je verticale en horizontale balans te werken? Ik heb het idee dat dit nog vrij in het 'begin' is, omdat ik ook zo begonnen ben toen. Ik zou lekker door blijven lessen, veel schouders verplaatsen voor je verticale balans en werken aan de horizontale balans. Uiteindelijk komt het gehele plaatje erbij. Ik denk, als je iets verder traint en los van elkaar de schouders en achterhand kan verplaatsen, je wel op wedstrijd kan. Nu valt de pony nog wat uit elkaar...

Sorry als ik het vaag verwoord, ben geen instructrice maar dit is hoe ik het heb geleerd/ervaarde met mijn paard.

Edit: heb de filmpjes nog even goed gekeken en je pony loopt echt nog scheef/over z'n schouder op sommige stukjes. Ik zou daar lekker aan gaan sleutelen en dan komen jullie er wel!

Bielsje

Berichten: 1391
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 11:00

Mag ik vragen of je instructrice van 4DD zelf is of iemand die daar alleen de opleiding heeft gevolgd?

Ook ik moest me even inlezen over wat 4DD is, en hoewel het exact de kern van de klassieke dressuur is, kan ik me helemaal voorstellen dat "het nieuwe jasje" mensen aan kan spreken doordat het op een andere manier is uitgelegd.
Maar net als met "reguliere" lessen (bij gebrek aan een beter woord) valt of staat het met de instructeur want daarbij moet niet alleen het kwartje gevallen zijn, die moet ook een enorm scherp oog hebben en genoeg ervaring om te weten waarom iets gebeurd en hoe je iets kunt oplossen indien nodig.

Het 'lang en laag' zou naar mijn mening nooit een doel mogen zijn, hoewel het wel een gevolg zou kunnen zijn. Als je het als doel gaat gebruiken, dan gaan paarden vaak op de voorhand lopen en mis je 25% van de methode (1 van de 4 D's) en dat zie ik hier een beetje gebeuren.

Is je opmerking over paarden die te kort in de hals worden gereden, op basis van filmpjes van mensen die volgens de 4DD methode rijden of in het algemeen? Natuurlijk zullen er mensen zijn die bewust of onbewust een paard "in de krul trekken", maar je zult ook zien dat als je een paard opleid volgens deze methode, ze korter in de hals zullen worden naarmate ze op een hoger niveau komen. Het is dus niet goed als doel, maar zal zeker een gevolg zijn.

Het hele rijden naar hoe het plaatje "zou moeten zijn" is naar mijn mening niet okee, ik ben daar altijd vrij uitgesproken in :'). Maar als je je paard echt correct hebt opgeleid dan kom je uiteindelijk wel op dat plaatje uit :j

Tiggs

Berichten: 7526
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Ervaringen: volgens 4DimensionDressage trainen en wedstrijden rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 12:02

Ik kan me voorstellen dat je zo rijdt als even alle spanning 'eruit moet', maar ik zie het niet als het trainen van je paard.

Melzazu
Berichten: 1784
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 12:37

LadyFiesta schreef:
TS vermeldt dat ze sinds januari volgens deze methode lest, Melzazu.


Ach ja stom. De eerste 2 woorden die ik wel heb gelezen maar later met de dingen die ik me afvroeg was het me ontschoten.

Ik ben ook benieuwd of je daarvoor op een andere manier hebt gereden TS en wat je heeft doen besluiten voor dit te kiezen nu.

Volgens mij is er op zich niets mis met 4DD alleen vraag ik me wel af of dit op het filmpje het eigenlijke idee erachter is. Dat vraag ik me echt oprecht af.

SjonnieZ

Berichten: 2326
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 12:41

Om heel eerlijk te zijn word ik best wel verdrietig van het idee dat je van mening bent dat dit beeld / deze rijstijl YT kanaal waardig is.

Wat ik hier zie is een paard dat op de voorhand loopt en doet wat ie zelf wilt omdat ie met een los teugeltje gereden wordt en een ruiter die er maar wat ophangt.
Ik zie totaal geen samenwerking tussen jou en jouw paard.

Ik heb inmiddels het 2e paard met Si klachten in mijn bezit. Beide paarden hebben dit door een ongeluk bij hun vorige eigenaar gekregen. Door deze paarden heb ik aardig wat ervaring met lang en laag en als ik iets hier niet zie is het lang en laag. Ook bij lang en laag hou je een constante lichte verbinding met de mond van het paard.

Daarbij is lang en laag zeker niet zaligmakend. Das prima om je paard mee los te rijden. Maar teveel op de voorhand, kan op den duur lijden tot overbelasting aldaar. Wat je dus eigenlijk wilt hebben is een paard dat op 4 benen loopt en dus ieder been evenveel belast. Daarvoor is een meer horizontalere bovenlijn vaak veel geschikter voor en dat heeft niks te maken met in de Krul trekken.

Wat mij daarnaast opvalt is dat jouw instructrice aangeeft dat je mee moet draaien in jouw lijf. Maar dat doe je helemaal niet.
Je draait jouw gezicht en soms vooral de eerste keer hang je naast jouw paard. Jouw schouders zijn onveranderd en omdat je niet zit maar hangt voelt het paard de het commando om te draaien ook niet goed aankomen. Dat ga je ook niet oplossen met een sneller uitgevoerde ophouding.
In het draaien zie je dat terug. Jouw schouders blijven recht en je wordt streng met jouw binnen hand/arm want die moet je als het naar je toe trekken om het paard duidelijk te maken wat je wilt. Vooral bij de laatste keer draaien zie je het heel goed. Je ziet gewoon hoe geforceerd je zit.

Test maar eens met een springzweepje dat je horizontaal samen met jouw teugels vastpakt. Ik wil wedden dat je jouw zweepje dan bij het indraaien aan de binnenhand moet los laten want voor die beweging is het zweepje te kort.

Draaien doe je vanuit jouw navel.. en dan niet overdreven maar gewoon door te kijken waar je heen gaat en jouw paard zo mee te nemen in wat je wilt.maar dan moet je wel met contact op jouw paard zitten.

Je hebt overigens wel een heel braaf paard. Die van mij zou naar 5 minuten zo rijden al een eigen showtje verzonnen hebben.

Heel eerlijk TS. Ik zou op zoek gaan naar een andere instructeur. Er zijn zat instructeurs te vinden die de basis wel beheersen en je jouw paard niet in de Krul laten trekken.

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 12:45

Ik krijg een beetje plaatsvervangend rugpijn, het is altijd goed om onderzoek te doen en te zoeken naar wat voor jullie werkt, maar ik kan me niet voorstellen dat jullie zo ontspannen en actief de juiste spieren trainen. Doel van Dressuur is ontspanning en het dragen, beide zie ik hier niet. Ook ik raad aan te zoeken naar een andere lesgeefster, er zijn genoeg dingen om nog uit te proberen zoals bijv Central riding. Lang en laag is een mooie manier van strekken maar er is niets mis met verzameling en activiteit, sterker nog het is nodig voor beter rug gebruik. Toch interessant om te zien ts :j

Babootje

Berichten: 26277
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 12:55

Voor je uberhaupt gaat werken aan lengtebuiging zou je beter beginnen bij stap 1. Voorwaarts aan het been naar de hand toe rijden en aanleuning nemen. En rechtop gaan zitten, want zo rijd je het paard de grond in.
Als je instructrice hier niets van zegt, zoek andere instructie.

Nits
Berichten: 44
Geregistreerd: 21-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-23 13:05

Melzazu schreef:
Ik had er nog niet van gehoord en ga online eens kijken wat het inhoudt.

Aangezien ik het idee achter deze manier van rijden niet ken heb ik eigenlijk ook geen idee of je op de filmpjes goed bezig bent.

Puur persoonlijk vind ik het er allemaal nogal rommelig en een beetje vreemd uit zien maar misschien is het juist wel de bedoeling dat het er zo uit ziet.


Ja het is inderdaad nog erg rommelig. De ene keer heeft ze wel goede buiging en de andere keer verliest ze het weer waardoor haar hoofd weer in de lucht gaat. Moet allemaal nog veel consistenter.

Ik zit zelf nog wat in verlichte zit omdat ik anders mijn romp niet stabiel kan houden. Dus daar wil ik ook aan werken.

Ik heb van degene (Karin Leibbrandt) die de methode heeft bedacht maar één rij filmpje kunnen vinden op Equiday: https://m.youtube.com/watch?v=byRHVayGXco

Dat geeft een wat beter beeld.

Nits
Berichten: 44
Geregistreerd: 21-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-23 13:34

felicity schreef:
Ik vind dit een interesant topic om te volgen.

Heb je op deze manier niet de kans dat het paard gigantisch op de voorhand gaat lopen? Hoe verkom je dat?


Juist niet! Kijk maar naar haar ontwikkeling:

Oktober 2022 - wel voorwaarts neerwaarts met een beetje schoftlift maar nog op de voorhand
Afbeelding

Mei 2023 - al een betere gewichtsverdeling. Je kan zien dat de boog in der hals veel beter is dan de vorige foto. Dit betekent dat ze haar schoft meer lift.
Afbeelding

Mei 2023 - met een ruiter is ze nog wat meer op de voorhand.
Afbeelding

Begin juli 2023 - hier vond ze het nog erg moeilijk om met een ruiter op achter te komen. In der hoofd hals houding kon ze iets meer verzamelen (haar hals wat hoger dragen), maar ze vond het moeilijk om dit achter te verwerken.
Afbeelding

Midden augustus 2023 - hier zie je dat ze achter eerst gaat landen dan voor. Haar voorbeen staat nog wel iets langer aan de grond dan der achterbeen.
Afbeelding

Ze heeft niet de ideale bouw: haar benen zijn wat lang en ze is nog niet echt een fan van hankenbiegung. Ze stuwt zichzelf dus makkelijk op de voorhand.
Juist doordat ze met lengte in de hals wordt gereden moet ze meer op achter komen als tegengewicht voor het gewicht aan de voorkant. Ook is lengte in de hals een teken van verticale balans. Dit betekent dat ze haar gewicht gelijk heeft verdeeld over haar linker en haar rechtervoorbeen.

In het begin is het te verwachten dat veel jonge paarden en revalidatiepaarden nog iets op de voorhand komen. Het doel van voorwaarts neerwaarts is dat ze hun gewicht al meer naar achteren gaan verplaatsen en van de voorhand afkomen. Als je gaat werken aan de lengtebuiging komt een paard nog meer op achteren en dit nemen ze dan ook mee naar hun voorwaarts neerwaarts.

Een paard gooit veel gewicht op de voorhand als ie gaat halsstrekken. Dit is anders dan voorwaarts neerwaarts:

Afbeelding
Hier is ze ook haar schoftlift kwijt. De voorkant van haar rug komt niet omhoog en haar hals gaat recht naar beneden.
Laatst bijgewerkt door Nits op 19-08-23 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt