Ervaringen: volgens 4DimensionDressage trainen en wedstrijden rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 12:08

Nou ja, the proof is in the pudding hè?!
Dus maak foto’s van je paard. Kijk wat er exterieurmatig gebeurt.

Want veel foto’s die ik heb gezien van 4DD voor en na paarden, tonen wel een hele fijne bovenlijn.

Dat zou nog wel eens een leuk topic kunnen opleveren: deel je exterieur en bovenlijn foto’s.
Maar ook erg confronterend.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 12:13

Kelly_ann schreef:
Ik heb ook even wat beeldmateriaal gekeken van ruiters die al verder zijn in deze methode. Maar dat is nog niet direct de Nachtwacht hoor...

Ik vind het echt wel mooi dat er weer eens iemand probeert om aandacht te vragen voor rechtrichten, balans en het goed trainen van de bovenlijn etc. En daar probeert goede beeldspraak en nieuwe foefjes voor te verzinnen. Sommige ruiters krijgen ineens door hoe iets werkt als je daar eens een andere uitleg over krijgt.

Maar ik denk dat het uiteindelijk makkelijker gaat als je de basistermen en technieken goed kent.
Heb je die basis niet wordt het toch eerder een soort Bob Ross of Paint by numbers.


Mee eens...ooit twintig jaar geleden liep ik ook achter zo'n goeroe aan. Meneer de Bodt die mijn hoefkatrolontsteking paard wel zou kunnen genezen met rechtrichten. Zijn theorie was prachtig, voor het eerst leerde ik over iets als rechtrichten. Zijn dubbele longe werk was ook heel inspirend..er vielen een heleboel kwartjes bij mij die andere instructeurs nooit hadden laten vallen. Echter de praktijk viel tegen, het lessen..met de handen hoog, paard die niet nageeflijk was en dan maar proberen in verticaal evenwicht te rijden. Na een jaar lessen snapte ik eigenlijk nog niet wat ik aan het doen was, paard kwam niet vooruit en ben gestopt. Paard met pensioen gedaan want ja HKO wat dus niet genezen was.
Kwam na een paar jaar terecht bij een hele goede instructrice die tevens mijn werkgeefster was en die vanuit de Duitse klassieke dressuur reedt volgens het skala. En toen begon ik pas te snappen wat echt rechtrichten was in de praktijk. Ik ging met sprongen vooruit, dus HKO paard ook maar weer eens opgepakt..en waarempel..nu kreeg ik het dier wel goed aan het lopen. Niet dat de HKO kon genezen, want stuk is stuk..maar door deze training kon ik het dier nog redelijk goed houden in de goede periodes wat met de Bodt manier niet lukte.

Waarom ik dit vertel is om te laten zien dat de meeste van ons wel zo'n verhaal hebben. Ergens een keer het licht gezien qua theorie/ manier die enorm uitgelicht is. En er later achter komen dat alles valt of staat met de hele basis en niet met 1 uitgelicht component er van.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 12:18

Ninx schreef:
Nou ja, the proof is in the pudding hè?!
Dus maak foto’s van je paard. Kijk wat er exterieurmatig gebeurt.

Want veel foto’s die ik heb gezien van 4DD voor en na paarden, tonen wel een hele fijne bovenlijn.

Dat zou nog wel eens een leuk topic kunnen opleveren: deel je exterieur en bovenlijn foto’s.
Maar ook erg confronterend.


Eigenlijk moet je dan beginnen met een ongetraind paard op 3 jarige leeftijd zodat je de bouw kunt beoordelen. En dan foto's na de training hoe het dier veranderd qua bespiering. Ik ben het ermee eens dat bespiering een heleboel zegt over hoe een paard gereden/ getraind wordt.

Wat Karin doet, vw-nw rijden ben ik ook heel erg fan van. Vind het alleen maar goed dat zij dit promoot want ik heb een beetje het idee dat dit een beetje vergeten lijkt te zijn en het is zo enorm belangrijk voor oa de bovenlijn idd.

prompter

Berichten: 11106
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Ervaringen: volgens 4DimensionDressage trainen en wedstrijden rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 12:20

Die heb ik ook nog op mijn netvlies Elisa, de Bodt! Zelf niet bij gelest, maar hij kwam wel bij ons op stal dus regelmatig gekeken. Mooie theorie met een kern van waarheid, mindere uitvoering.

DuoPenotti

Berichten: 29523
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 12:20

De Bodt ja. Ook zo'n verschrikkelijke hype met dat gepluk met 1 hoge hand. Verschrikkelijk.
Ipv het been.
Maar je moest toen eens zeggen dat je dat niet zag zitten.... :')

Gelukkig is die hype ook weer verdwenen.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Ervaringen: volgens 4DimensionDressage trainen en wedstrijden rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 12:24

Ach, handen hoog, ligt eraan wat je ermee doet..
er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, en misschien wil iemand wel heel niet naar Rome :D

maar goed, dat is een heel ander verhaal :)

rien10
Berichten: 14681
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 12:27

DuoPenotti schreef:
Dat word meestal milder beoordeeld dan een gewone knhs westrijd.
Ook zonder startkaart een oefen wedstrijd.

Zo heb ik met mijn tinker een oefen wedstrijd gereden met wp.
Hij deed braaf zijn ding. Maar echt geen wp waard. Maar het was wel leuk om te doen.

Niet zozeer milder, anders.

B starten buiten mededinging is dan een betere optie.

Koper

Berichten: 30270
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 12:29

Jeetje, is dat De Bodt gebeuren alweer twintig jaar geleden ja? :=

Zo'n exterieur- en bovenlijntopic lijkt mij ook wel wat. Hoeft wat mij betreft niet met een onbeleerd paard te beginnen. Een nieuw aangekocht paard kan ook prima. Of wanneer je van instructeur verandert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 12:41

DuoPenotti schreef:
De Bodt ja. Ook zo'n verschrikkelijke hype met dat gepluk met 1 hoge hand. Verschrikkelijk.
Ipv het been.
Maar je moest toen eens zeggen dat je dat niet zag zitten.... :')

Gelukkig is die hype ook weer verdwenen.
Die had ik ook enigszins in m'n hoofd toen ik schreef over methodes die even hip & happening zijn, maar daarna van het toneel verdwijnen. Rollkür is in wezen net zo'n verhaal: men dacht een heel nieuw wiel uitgevonden te hebben die alle andere wielen wel even zou laten zien hoe ouderwets zij waren en hoe deze gloednieuwe methode de wereld over zou nemen, en ook dat heeft het na een relatief korte periode van hip zijn niet overleefd. :+

Ninx schreef:
Nou ja, the proof is in the pudding hè?!
Dus maak foto’s van je paard. Kijk wat er exterieurmatig gebeurt.

Want veel foto’s die ik heb gezien van 4DD voor en na paarden, tonen wel een hele fijne bovenlijn.

Dat zou nog wel eens een leuk topic kunnen opleveren: deel je exterieur en bovenlijn foto’s.
Maar ook erg confronterend.
U vraagt, wij draaien. :+
Januari
Afbeelding

Eerder deze maand
Afbeelding

En kijk niet alleen, maar voel ook. In januari waren haar achterhand en hals echt pap na anderhalf jaar stilstaan, waarvan de laatste drie maanden grotendeels op boxrust, nu is dat gewoon stevig.

Ik heb toevallig ook een stukje video waarin ik even in verlichte zit ga, ook van eerder deze maand. Mijn core stability is ook om te janken overigens en het gebrek aan activiteit wordt aan gewerkt (zie verhaaltje onder de video).


In een notendop over Auroch: ze is een ex-renpaard die ik als driejarige gekocht heb terwijl ik in Nederland was tijdens covid. Vanaf juli 2021 tot januari van dit jaar heeft ze dus niets gedaan, en van september vorig jaar tot half december heeft ze op boxrust gestaan ivm een blessure. Sinds januari ben ik met haar aan de slag, waarbij de eerste fase vooral wennen aan het zijn van een rijpaard was (alleen in de bak zijn, niet achter een ander paard aan lopen als er wel iemand in de bak is, "renpaardhulpen" ombuigen naar basis dressuurhulpen). In maart kreeg ze haar dressuurzadel, waar ze ook weer een paar weken aan moest wennen, en tot een paar weken terug was echt ontspannen ook niet aan de orde, want ze was veel teveel bezig met wat er om haar heen gebeurde en kon zich daar ook stilletjes heel druk om maken, wat zich uitte in hoofd omhoog houden, gekke 'twists' in haar hals draaien, constant naar buiten kijken etc. Daardoor liep ze niet lekker over de rug, weinig actief en protesteerde ze ook als ik haar vroeg wat door te draven en wat actiever te worden. Een week of drie geleden heeft ze voor de eerste keer de pacifiers om gekregen en sindsdien gaat ze met sprongen vooruit - deze rit van 2 augustus is de tweede met de pacifiers om, dus er zijn geen wonderen verricht qua activiteit, maar inmiddels is ze veel rustiger in haar koppie en gaat het ook fysiek een heel stuk makkelijker allemaal. :) (Het meeste werk deed ik overigens met haar aan de hand, juist omdat ik niet tevreden was met hoe het onder het zadel ging.)

Tl;dr: fysiek te vergelijken met een onbeleerd paard dat sinds januari getraind wordt en drie weken geleden het licht gezien heeft ohz.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-08-23 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Berichten: 26278
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 12:45

prompter schreef:
Die heb ik ook nog op mijn netvlies Elisa, de Bodt! Zelf niet bij gelest, maar hij kwam wel bij ons op stal dus regelmatig gekeken. Mooie theorie met een kern van waarheid, mindere uitvoering.


Ik heb dus wel zelf bij hem gelest :D :D. Hij kwam voor een groepje bij ons op stal.
De Bodt is gewoon een klassiek ruiter en instructeur. Zijn methode was gewoon klassieke dressuur. Maar daar waar mensen vooral bezig waren met hun binnenbeen naar de buitenteugel te rijden, leerde hij mensen voelen hoe je alleen maar met goed sturen zonder moeite je paard om je been kon krijgen. Feitelijk het recht stellen.
Door de teugelhulpen uit te vergroten.
Dat recht stellen droeg er wel toe bij scheefheid bij het paard op te lossen en dus ook kreupelheidsproblemen die door die scheefheid werden veroorzaakt.
Hij kon natuurlijk niet alle mensen lesgeven en zo kwamen er instructeurs die dat in zijn naam onder zijn methode zijn gaan doen. Daar heb ik wel bedroevende dingen van gezien ja.
Ook waren er wel mensen die bij hem lesten die het nooit gingen voelen of begrijpen.
Voorbeeldje: Om het paard recht te stellen moest je - als het in de wending op de binnenschouder viel, daar direct uitrijden - het weer rechtzetten op de buitenschouder (binnenhand ging omhoog, buitenhand ook wat hoger en van de hals af) en dan de wending opnieuw ingaan, net zolang tot het paard de wending goed nam het binnenachterbeen onder de massa en contact nam op de buitenteugel. Daar hoefde je binnenbeen niets aan te doen. Die was er alleen voor als je een pasje opzij wilde.
Maar er waren genoeg mensen die dat niet voelden en ook nooit gingen voelen en die bleven tot in den treure door de bak slingeren tot wanhoop van degenen waarmee ze die bak deelden en of met de handen hoog bleven rijden zonder enige controle op het paard :D :D
Het ging pas echt mis, toen deze methode te boek kwam te staan als heilige graal voor paarden met HKO.
Ik heb zo vaak gezien dat mensen maar door bleven rijden met De Bodt instructie (niet zijnde De Bodt zelf) die bleef beweren dat het paard over de benen goed was terwijl het kreupel was.
Maar dat was imo niet te wijten aan deze manier van rijden. Het was gewoon ook oude wijn in (inmiddels niet meer zo nieuwe) zakken, waar ik toentertijd best wel wat goede dingen van geleerd heb.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 21-08-23 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Berichten: 30270
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 12:49

@Mkango: grappig om te zien hoe ze afgeleid wordt door iets buiten beeld en dan ook afgeleid gaat lopen. En hoe jij met haar mee kijkt :)

Wat ik mooi vind aan het beeld is hoe rustig de takt is. Niet rustig als in sloom maar als in gelijkmatig. En dat jij ontspanning uitstraalt. Zo van: okee paard, je moet rijpaard worden. En dat is raar en moeilijk. Maar ik ga je helpen.

Aan het begin van de lange zijde begint ze afgeleid te worden en daar reageer jij op in je rijden. Ze wiebelt volgens mij even een pasje, waarop jij direct gaat lichtrijden.

Leuk om te zien hoe jullie zo op elkaar reageren :)
Laatst bijgewerkt door Koper op 21-08-23 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 12:53

DuoPenotti schreef:
De Bodt ja. Ook zo'n verschrikkelijke hype met dat gepluk met 1 hoge hand. Verschrikkelijk.
Ipv het been.
Maar je moest toen eens zeggen dat je dat niet zag zitten.... :')

Gelukkig is die hype ook weer verdwenen.


Ik heb een paard bijgereden waarvan de eigenaar regelmatig weekenden en of weken naar Antoine ging. Toen ik vertelde dat er een nieuw zadel moest komen omdat de boom te krap lag, wat je zeker merkte bij het inbuigen zei ze 'het paard hoeft geen nieuw zadel want ik rijdt hem toch altijd alleen maar recht'. Toen dacht ik oke dus of je hebt Antoine niet begrepen of het is een kultheorie :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 12:56

Koper schreef:
Grappig om te zien hoe ze afgeleid wordt door iets buiten beeld en dan ook afgeleid gaat lopen. En hoe jij met haar mee kijkt :)

Wat ik mooi vind aan het beeld is hoe rustig de takt is. Niet rustig als in sloom maar als in gelijkmatig. En dat jij ontspanning uitstraalt. Zo van: okee paard, je moet rijpaard worden. En dat is raar en moeilijk. Maar ik ga je helpen.

Aan het begin van de lange zijde begint ze afgeleid te worden en daar reageer jij op in je rijden. Ze wiebelt volgens mij even een pasje, waarop jij direct gaat lichtrijden.

Leuk om te zien hoe jullie zo op elkaar reageren :)
Je bent een stuk liever voor me dan ik voor mezelf ben, hahahaha. :)) Maar inderdaad, op het moment dat ze weer wat gaat vasthouden in haar bovenlijn, ga ik weer lichtrijden, want zoals gezegd is m'n core stability niet goed genoeg om dat op te kunnen vangen terwijl ik blijf staan. (En m'n beugels ook niet kort genoeg. :+ )

Earth schreef:
DuoPenotti schreef:
De Bodt ja. Ook zo'n verschrikkelijke hype met dat gepluk met 1 hoge hand. Verschrikkelijk.
Ipv het been.
Maar je moest toen eens zeggen dat je dat niet zag zitten.... :')

Gelukkig is die hype ook weer verdwenen.


Ik heb een paard bijgereden waarvan de eigenaar regelmatig weekenden en of weken naar Antoine ging. Toen ik vertelde dat er een nieuw zadel moest komen omdat de boom te krap lag, wat je zeker merkte bij het inbuigen zei ze 'het paard hoeft geen nieuw zadel want ik rijdt hem toch altijd alleen maar recht'. Toen dacht ik oke dus of je hebt Antoine niet begrepen of het is een kultheorie :')
En dat is vaak ook het probleem: mensen kunnen de theorie wel napraten, maar begrijpen in veel gevallen niet wat er nou precies gezegd wordt.

Babootje

Berichten: 26278
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 13:02

Mkango schreef:
[ Video ]

In een notendop over Auroch: ze is een ex-renpaard die ik als driejarige gekocht heb terwijl ik in Nederland was tijdens covid. Vanaf juli 2021 tot januari van dit jaar heeft ze dus niets gedaan, en van september vorig jaar tot half december heeft ze op boxrust gestaan ivm een blessure. Sinds januari ben ik met haar aan de slag, waarbij de eerste fase vooral wennen aan het zijn van een rijpaard was (alleen in de bak zijn, niet achter een ander paard aan lopen als er wel iemand in de bak is, "renpaardhulpen" ombuigen naar basis dressuurhulpen). In maart kreeg ze haar dressuurzadel, waar ze ook weer een paar weken aan moest wennen, en tot een paar weken terug was echt ontspannen ook niet aan de orde, want ze was veel teveel bezig met wat er om haar heen gebeurde en kon zich daar ook stilletjes heel druk om maken, wat zich uitte in hoofd omhoog houden, gekke 'twists' in haar hals draaien, constant naar buiten kijken etc. Daardoor liep ze niet lekker over de rug, weinig actief en protesteerde ze ook als ik haar vroeg wat door te draven en wat actiever te worden. Een week of drie geleden heeft ze voor de eerste keer de pacifiers om gekregen en sindsdien gaat ze met sprongen vooruit - deze rit van 2 augustus is de tweede met de pacifiers om, dus er zijn geen wonderen verricht qua activiteit, maar inmiddels is ze veel rustiger in haar koppie en gaat het ook fysiek een heel stuk makkelijker allemaal. :) (Het meeste werk deed ik overigens met haar aan de hand, juist omdat ik niet tevreden was met hoe het onder het zadel ging.)

Tl;dr: fysiek te vergelijken met een onbeleerd paard dat sinds januari getraind wordt en drie weken geleden het licht gezien heeft ohz.


Dit zou mij ook teveel op de voorhand zijn qua rijden. Voor uitdraven prima, maar als training niet, IMO.
Ik kan me wel voorstellen dat je het in haar situatie doet zo. Ze oogt vrij vast in de rug. Ik vind haar niet regelmatig lopen, linksachter naar rechtsvoor. Ik kan het ook zien aan hoe jij in het zadel beweegt, ze gooit je teveel naar links in het zadel

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Ervaringen: volgens 4DimensionDressage trainen en wedstrijden rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 13:10

Ik krijg hier een klein beetje 'how can i make this about me' vibes van :D

Koper

Berichten: 30270
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 13:13

Mkango schreef:
Je bent een stuk liever voor me dan ik voor mezelf ben, hahahaha. :)) Maar inderdaad, op het moment dat ze weer wat gaat vasthouden in haar bovenlijn, ga ik weer lichtrijden, want zoals gezegd is m'n core stability niet goed genoeg om dat op te kunnen vangen terwijl ik blijf staan. (En m'n beugels ook niet kort genoeg. :+ )

En dat lijkt me helemaal prima. Natuurlijk zou het heel handig zijn als jij kon blijven doen wat je deed (in verlichte zit zoeken naar ontspanning in draf) maar als je dat niet kan dan kun je ook die ontspanning zoeken met lichtrijden. Lichtrijden of doorzitten (maar laatste niet handig met trainingsstadium van dit paard) is sowieso natuurlijk handiger om te helpen met het tempo.
Laatst bijgewerkt door Koper op 21-08-23 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 13:13

Stoer dat je beeldmateriaal deelt Mkango..... van een mottige pluizebol naar een paard.... dat is al een heel andere aanblik.
Ik heb een filmpje gezocht waarop Karin Leibrandt vertelt wat topline syndrome is. Beetje in steenkolen engels... maar duidelijk zat.

https://youtu.be/K5k1lMKney8

Het geeft wel aan welke punten zich moeten ontwikkelen en op welke manier, en hoe je dat dus zelf goed in de gaten kunt houden.

Je vertelt dat je ook veel met dit paard aan de hand werkt, lijkt me voor jouw paard ook een fijne manier om zich onbelast beter te ontwikkelen.
Ik doe dat ook veel, en vind het zo fijn dat ik kan 'zien' wat er gebeurt. Soms denk ik dat ik nergens kom..... en dan opeens zie ik mijn paard te pas en te onpas vierkant staan in ontspanning.
Stiekem is hij dus rechter geworden en heeft meer balans. Voor ons zit nog veel werk (en altijd) in meer balans tussen boven en onder.... hij mag wat meer verkorten onder, maar doet exterieurmatig liever het tegenovergestelde :-P


Afbeelding

Ik heb wat pijltjes op je foto gezet.
Ook dit paard zit nog vol in de ontwikkeling (en blijft dat ook voor altijd als het goed is). Maar vlak voor de schoft als erachter kan je zien dat het mooi zou zijn als ze leert zichzelf iets meer te liften tussen de schouderbladen. Ze hangt er nu een beetje tussen (zoals het gros van de paarden). Ik zie dat soms ook een beetje bij mijn ruin en probeer steeds wat bij te sturen door aan de hand te werken en ook wat stretcher en bodywork te doen.

Maar het voornaamste is toch vaak de scheefheid waardoor het niet lukt, nog niet lukt. Die van jou is ook lekker scheef. Leuk dat ze ook op de foto van januari en nu exact dezelfde houding heeft wanneer je kijkt naar de plaatsing van de voeten.
Met simpel werken aan de hand denk je dus lange tijd dat er niet echt iets interessants gebeurt, tot je opeens je paard ergens neerzet voor een foto, hem ziet tukken of bij de hooibak ziet staan en denkt: "verrek, hij staat dus steeds vierkant in ontspanning'.

Zelf prefereer ik toch voor nu mijn paard vooral aan de hand recht te richten en iets minder frequent te rijden. Door dat op de 4DD manier te doen moet je namelijk toch meer energie en tempo gaan toevoegen, en dan moet je er wel zeker van zijn dat je paard zijn schokbrekers binnen redelijke tijd goed kan benutten. Als je er namelijk niet handig in bent voer je alles uit op een scheef paard met een te strak veringssysteem... en ik ben dan toch bang voor overbelasting. Maar dat ligt dus aan mijn eigen handigheid.

Bernadth99

Berichten: 140
Geregistreerd: 22-05-14
Woonplaats: Nederland

Re: Ervaringen: volgens 4DimensionDressage trainen en wedstrijden rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 13:35

Interessant om al de meningen (+ onderbouwing) te lezen. Ik ben heel benieuwd naar een filmpje waarin ts een paar tips vanuit het topic meeneemt en hoe dat er dan uit ziet. Dus actiever + rechtopzitten bijv.

Het kan nooit kwaad om iets anders te proberen dan dat je instructrice zegt denk ik. Kies een tip uit en ga het eens een paar keer proberen, ook al geloof je er op dit moment misschien niet in. Wie weet pakt het wel heel goed uit en merk je vooruitgang! :)

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 13:54

Bernadth99 schreef:
Interessant om al de meningen (+ onderbouwing) te lezen. Ik ben heel benieuwd naar een filmpje waarin ts een paar tips vanuit het topic meeneemt en hoe dat er dan uit ziet. Dus actiever + rechtopzitten bijv.

Het kan nooit kwaad om iets anders te proberen dan dat je instructrice zegt denk ik. Kies een tip uit en ga het eens een paar keer proberen, ook al geloof je er op dit moment misschien niet in. Wie weet pakt het wel heel goed uit en merk je vooruitgang! :)


Bij Leibbrandt is het juist de bedoeling die mate van activiteit van het paard te pakken te krijgen waarin het veringssysteem actief wordt. En dat verschilt per paard.

Die remontezit wordt met name toegepast om het paard de gelegenheid te geven de schoft te kunnen liften zonder teveel ruitergewicht. Het is dus om het paard te dienen, faciliteren, in een vroegtijdig stadium van de training.
Het is dan wel de bedoeling dat je zwaartepunt nog steeds centraal is, je je onderrug stabiliseert, je schouders en armen ontspant, en van voet tot heup moeiteloos kunt veren.
Dat is even oefenen.... dus daar wat lessen in nemen op de joker is een goed idee.

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Ervaringen: volgens 4DimensionDressage trainen en wedstrijden rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 14:02

Ik moest even googlen wat de remonte zit nou precies is, maar dat doe ik blijkbaar automatisch al bij groene paarden :')

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 14:03

Earth schreef:
Ik moest even googlen wat de remonte zit nou precies is, maar dat doe ik blijkbaar automatisch al bij groene paarden :')


Dan kun je er nu een sjieke naam aan geven *\o/*

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 14:04

Ninx schreef:
Earth schreef:
Ik moest even googlen wat de remonte zit nou precies is, maar dat doe ik blijkbaar automatisch al bij groene paarden :')


Dan kun je er nu een sjieke naam aan geven *\o/*


Poh hey dan ben ik toch een partij hip *\o/* 8-)

prompter

Berichten: 11106
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Ervaringen: volgens 4DimensionDressage trainen en wedstrijden rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 14:06

Is in Duitsland een bekend begrip, de remontezit. En goed uitgevoerd kan hij het paard helpen. Maar het is niet zomaar even wat voorover zitten, ik vind het best pittig om uit te voeren :).

Esperanza

Berichten: 3281
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 14:10

Wat meneer de Bodt en 4D gemeen hebben is dat ze mensen bewust maken. Dat het geen gelul kop in de krul rijden het niet is. Mensen die vaak niet verder hebben gekeken dan hun neus lang is en nog moeten leren wat dressuur echt inhoudt. Dat wedstrijd rijden niet het doel is, maar dat je met een goed opgeleid paard wel een wedstrijd kunt rijden. En dat als je goede dressuur rijdt, dat je paard sowieso gezond en blessure vrij houdt. Inderdaad oude wijn in nieuwe zakken. Ik ben niet zo van de goeroes, maar als het mensen bewuster maakt.... ja, dan ben ik er voor.

In de lessen die ik krijg komt ook soms verlichte zit voor, buitenstelling, soms een hand hoog of naar binnen, op het andere been lichtrijden, allemaal tools om te gebruiken om het paard te verbeteren. In het begin van de opleiding van het paard rijden we nooit aan de bakrand, omdat je dan je net opgebouwde balans zo weer kwijt bent en de binnenheup weer ophoog komt. De eerste zijgangen (waar nog geen sprake is van verzameling) gaat het onderbeen juist naar voren ipv naar achteren. Alles om het paard te faciliteren zoals Ninx het noemt, niet als einddoel.

Om het paard de rug te laten liften gebruiken we de Dehnungshaltung, nu vooral nog bij het opwarmen, en altijd tussendoor om de ontspanning tussen de stukjes verzameling weer terug te vinden. Ik doe tegenwoordig voor het rijden ook een kwartier ofzo werk aan de hand, en dat helpt zo als voorbereiding voor het rijden. Ik had nooit gedacht dat ik zoiets zou gaan doen, maar ik vind het zo leuk! Mijn ene paard is bijna zover dat hij begint te piafferen en is na een paar goede passen zo trots op zichzelf (als een paard dat kan zijn) dat hij hinnikt en weet dat hij een stukje wortel krijgt.

Alles verre van standaard, maar als ik zie hoe het mijn paarden goed doet! De opleidingsreis is al zo'n grote kick, dat de wedstrijden straks wel komen. Omdat ik in Oostenrijk woon en minimaal 2 uur moet gaan rijden voor een proefje, heb ik besloten dat ik ze thuis houdt tot M2 niveau ongeveer. B en L proefjes zijn me die moeite niet waard :D

Babootje

Berichten: 26278
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 14:11

Ninx schreef:
Het is dan wel de bedoeling dat je zwaartepunt nog steeds centraal is, je je onderrug stabiliseert, je schouders en armen ontspant, en van voet tot heup moeiteloos kunt veren.
Dat is even oefenen.... dus daar wat lessen in nemen op de joker is een goed idee.


Dat vooral is belangrijk. Het verlicht zitten vervalt toch vaak in het naar voren duiken waarmee je het paard meer in de weg zit dan goed doet.
Het is overigens ook nog best zwaar om te doen.