Ervaringen: volgens 4DimensionDressage trainen en wedstrijden rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 16:11

Goedzo dat is een begin en ik snap dat het lastig is wbt het zadel als het niet je eigen paard is. Maar dit is ook een hele belangrijke. Dus probeer het aan te kaarten als je durft.

Nits
Berichten: 44
Geregistreerd: 21-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-23 16:19

Nietsmar schreef:
Weet de eigenaresse van het paardje ook hoe ze nu gereden wordt? Misschien heel hard om te zeggen maar ik zou er echt niet vrolijk van worden...


Ja, dat weet ze. Ze ziet me vaak genoeg rijden (paarden aan huis). Ze denkt dat mijn zit zorgt voor teveel gewicht op de voorhand. Ik denk dat de instabiliteit in mijn zit het paard in de weg zit en niet het verlicht zitten zelf.

Verder had ze al maanden niet op haar gereden (laatste keer was voor 4d) en recentelijk wel en ze vond dat ze goed boog om haar binnenbeen in de wendingen en dat ze ook aan de teugel ging, alleen niet consistent. Verder vindt ze dat haar achterbenen meer ondertreden vergeleken met eerst en dat ze losjes door haar lijf beweegt.
Laatst bijgewerkt door Nits op 20-08-23 16:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Nits
Berichten: 44
Geregistreerd: 21-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-23 16:20

Elisa2 schreef:
Goedzo dat is een begin en ik snap dat het lastig is wbt het zadel als het niet je eigen paard is. Maar dit is ook een hele belangrijke. Dus probeer het aan te kaarten als je durft.


Gelukkig wil ze al een nieuw zadel aanschaffen.

turtlelito

Berichten: 1697
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Re: Ervaringen: volgens 4DimensionDressage trainen en wedstrijden rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 16:34

Wat een interessant topic!
Ik ken een dame die veel opleidingen via Karin heeft gedaan, en zie de intentie in jouw lessen, maar (natuurlijk nog) niet het resultaat.

Wat ik wel zie is een volgens mij ontzettend lief paardje en een verzorgster die echt heel veel wil investeren (in tijd en kennis) in het opleidingstraject. Ik zie ook een heel klein beetje een neiging tot overanalyse in dit stadium (als ik al je verwijzingen naar theorie zie) en weinig 'lol in het rijden'. Dat is misschien vanwege de momentopname, maar een oprechte vraag: ga je ook wel eens (zonder verder na te denken over houding van jou zelf of je paardje) lekker rond zoals het gaat (het liefste nog over de balkjes die zo in de weg liggen in je eerste filmpje)? Ik gun jullie zo dat jullie ook genieten van het rijden!

Koper

Berichten: 30345
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 16:42

Nits schreef:
Earth schreef:
Ik vind het op die eerste keer rijden nog helemaal niet verkeerd hoor, natuurlijk is het wennen aan elkaar. Hier zie ik vooral een paard wat nog niet goed voorwaarts is waardoor jij ook niet lekker in balans kunt blijven, dat is een logische wisselwerking. Behalve haar halshouding vind ik haar hier niet veel anders lopen, ik mis echt in al het beeldmateriaal een actief paard.


Ik kon niet lekker in balans blijven door mijn holle zit. Daar gaat in deze situatie meer voorwaarts niks aan verbeteren. Met elke stap werd mijn romp een andere kant opgezet. Zeer instabiele lading. Deze zit is voor ik ging lessen niet verbeterd en even instabiel gebleven. Dus ik heb toen maar een handjevol keer gereden. Ik had ook de neiging om mezelf te stabiliseren aan de teugels (natuurlijke reactie van het lichaam op instabiliteit). Dus daarom reed ik met waslijnen om haar niet in de weg te zitten.

Nu kan mijn zit van nu nog een stuk stabieler (met name op het hoogste punt van lichtrijden wordt mijn rug te hol en dus instabiel) maar nu heb ik tenminste het idee dat ik niet met elke pas alle kanten op wordt gegooid.

Ik ben het met Earth eens. Het ziet er niet verkeerd uit, uit het verhaal in het filmpje maak ik op dat je voordat je dit paard reed op een manege reed en wat ik zie past bij dat soort achtergrond. Vanuit die optiek (manegeruiter die een bijrijdpaard vindt) snap ik ook dat je erg moet wennen aan de omschakeling en dat je vooral alles niet zoals op de manege wil doen want die paarden kunnen niet eens wijken ;) Alleen is een methode die anders is dan op de manege niet persé beter. Van de trainingsmethode die je nu gebruikt weet ik weinig af. Wel kan ik zien dat de uitwerking ervan jou en het paard geen goed heeft gedaan.

Wat ik ook zie in al je filmpjes is dat je rijdt met longeerlijnen. Je hebt geen contact met de mond, en als je ineens moet sturen doe je dat met de binnenteugel en moet je enorme bewegingen maken met je armen en krijgt je paard ineens een snokje aan het bit. Ik snap dat je niet aan de teugels wil gaan hangen. Als je moeite hebt met je rompstabiliteit is het handiger om eerst wat zitlessen te nemen aan de longe. Wat daarnaast handig is om jezelf aan te leren is om je buikspieren te gaan gebruiken. Je rug wordt dan vanzelf minder hol en je krijgt wat meer core stability.

Overigens ben ik het met de eigenaresse eens: doordat je zo voorover zit duw je de voorkant van het paard omlaag. Je zit erop alsof je een vijfganger in draf probeert te duwen: teugels lang, gewicht naar voren, paard lang en hals laag. Dan "stort" hij in draf. De enige reden om dit te doen is een stijf en lateraal paard aan het draven te krijgen. En er zijn best betere manieren om dat te doen.
Maar jij zit op een arabier. Ik neem aan dat het gewoon een drieganger is, en dat ze zonder moeite draaft van nature. Tijd dus voor jou om rechtop te gaan zitten, je teugels op maat te nemen en te rijden bij een instructeur die je daar goed bij kan helpen. Je schrijft dat je een jokerles wil nemen. Waarom? Je wil niet op een jokerding rijden. Je wil op een paard rijden. Neem die zitles gewoon aan de longe. Dan leer je het meteen op je paard. Wat heb je eraan om netjes te zitten op een apparaat als je het op een paard niet kunt.

Nits
Berichten: 44
Geregistreerd: 21-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-23 17:07

Nits schreef:
Earth schreef:
Ik vind het op die eerste keer rijden nog helemaal niet verkeerd hoor, natuurlijk is het wennen aan elkaar. Hier zie ik vooral een paard wat nog niet goed voorwaarts is waardoor jij ook niet lekker in balans kunt blijven, dat is een logische wisselwerking. Behalve haar halshouding vind ik haar hier niet veel anders lopen, ik mis echt in al het beeldmateriaal een actief paard.


Ik kon niet lekker in balans blijven door mijn holle zit. Daar gaat in deze situatie meer voorwaarts niks aan verbeteren. Met elke stap werd mijn romp een andere kant opgezet. Zeer instabiele lading. Deze zit is voor ik ging lessen niet verbeterd en even instabiel gebleven. Dus ik heb toen maar een handjevol keer gereden. Ik had ook de neiging om mezelf te stabiliseren aan de teugels (natuurlijke reactie van het lichaam op instabiliteit). Dus daarom reed ik met waslijnen om haar niet in de weg te zitten.

Nu kan mijn zit van nu nog een stuk stabieler (met name op het hoogste punt van lichtrijden wordt mijn rug te hol en dus instabiel) maar nu heb ik tenminste het idee dat ik niet met elke pas alle kanten op wordt gegooid.

Ik ben het met Earth eens. Het ziet er niet verkeerd uit, uit het verhaal in het filmpje maak ik op dat je voordat je dit paard reed op een manege reed en wat ik zie past bij dat soort achtergrond. Vanuit die optiek (manegeruiter die een bijrijdpaard vindt) snap ik ook dat je erg moet wennen aan de omschakeling en dat je vooral alles niet zoals op de manege wil doen want die paarden kunnen niet eens wijken ;) Alleen is een methode die anders is dan op de manege niet persé beter. Van de trainingsmethode die je nu gebruikt weet ik weinig af. Wel kan ik zien dat de uitwerking ervan jou en het paard geen goed heeft gedaan.

Wat ik ook zie in al je filmpjes is dat je rijdt met longeerlijnen. Je hebt geen contact met de mond, en als je ineens moet sturen doe je dat met de binnenteugel en moet je enorme begewingen maken met je armen en krijgt je paard ineens een snokje aan het bit. Ik snap dat je niet aan de teugels wil gaan hangen. Als je moeite hebt met je rompstabiliteit is het handiger om eerst wat zitlessen te nemen aan de longe. Wat daarnaast handig is om jezelf aan te leren is om je buikspieren te gaan gebruiken. Je rug wordt dan vanzelf minder hol en je krijgt wat meer core stability.

Overigens ben ik het met de eigenaresse eens: doordat je zo voorover zit duw je de voorkant van het paard omlaag. Je zit erop alsof je een vijfganger in draf probeert te duwen: teugels lang, gewicht naar voren, paard lang en hals laag. Dan "stort" hij in draf. De enige reden om dit te doen is een stijf en lateraal paard aan het draven te krijgen. En er zijn best betere manieren om dat te doen.
Jij zit op een arabier. Ik neem aan dat het gewoon een drieganger is, en dat ze zonder moeite draaft van nature. Tijd dus voor jou om rechtop te gaan zitten, je teugels op maat te nemen en te rijden bij een instructeur die je daar goed bij kan helpen. Je schrijft dat je een jokerles wil nemen. Waarom? Je wil niet op een jokerding rijden. Je wil op een paard rijden. Neem die zitles gewoon aan de longe. Dan leer je het meteen op je paard. Wat heb je eraan om netjes te zitten op een apparaat als je het op een paard niet kunt.[/quote]

Er hangt geen bit in. Buikspieren idd een goed idee, dat helpt. Heeft mijn instructrice trouwens ook gezegd. Ik heb mijn romp nu zo gestabiliseerd dat ik de neiging niet meer heb om aan de teugels te hangen. Idd wel handig als ze op verbinding blijven. Heb ik door 6 jaar manegelessen nogal moeite mee. Joker heeft me wel echt voorruit geholpen. Ooit geprobeerd? Longeerzitles lijkt me ook wel nuttig. Ben net niet met je eens over de verlichte zit. In een goeie verlichte zit, zit je boven het balanspunt omdat je kont ver naar achteren zit. Betekent niet dat dit bij mij lukt, maar het kan dus wel.

Koper

Berichten: 30345
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 17:10

Maar waarom zou je in een niet-goede verlichte zit willen blijven doormodderen?

Nits
Berichten: 44
Geregistreerd: 21-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-23 17:23

Koper schreef:
Maar waarom zou je in een niet-goede verlichte zit willen blijven doormodderen?


Omdat rechtop zitten en rompstabiliteit houden nog moeilijker is dan in een verlichte zit. Dan wordt mijn rug nog holler of kom ik in een stoelzit. Idem ditto voor het rechtmaken van mijn bovenrug.

https://www.facebook.com/41398648200923 ... y9gsoV3Dl/

Betekent gewoon dat ik meer tijd moet besteden aan mijn zit. “Gewoon rechtop zitten” bestaat dus niet. Is een proces.

Earth

Berichten: 7949
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Ervaringen: volgens 4DimensionDressage trainen en wedstrijden rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 17:28

Maar verlichte zit heeft juist veel meer kracht nodig. Het betekent namelijk dat je core stability veel sterker moet zijn. Het is als het zitten op een stoel. Als je goed met je kont op de stoel zit, benen naar voren en voeten goed op de grond, touwtje aan je hoofd zodat je rug recht wordt, dan is dat veel minder vermoeiend en kost je veel minder kracht dan wanneer je in verlichte zit gaat zitten, dus je kont iets van de zitting en naar voren.
Dus dat je eerst in verlichte zit moet zitten is kul want dat is moeilijker dan wanneer je gewoon in balans leert zitten. En dat is geen hogere wiskunde, ook niet voor jou, je moet jezel alleen de tijd geven om dat te kunnen en een goed zadel helpt ook wel.

Nits
Berichten: 44
Geregistreerd: 21-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-23 17:36

Earth schreef:
Maar verlichte zit heeft juist veel meer kracht nodig. Het betekent namelijk dat je core stability veel sterker moet zijn. Het is als het zitten op een stoel. Als je goed met je kont op de stoel zit, benen naar voren en voeten goed op de grond, touwtje aan je hoofd zodat je rug recht wordt, dan is dat veel minder vermoeiend en kost je veel minder kracht dan wanneer je in verlichte zit gaat zitten, dus je kont iets van de zitting en naar voren.
Dus dat je eerst in verlichte zit moet zitten is kul want dat is moeilijker dan wanneer je gewoon in balans leert zitten. En dat is geen hogere wiskunde, ook niet voor jou, je moet jezel alleen de tijd geven om dat te kunnen en een goed zadel helpt ook wel.


Heb je de post wel gelezen? Ik snap dat het meer moeite lijkt maar goed rechtop zitten met rompstabiliteit vergt heel veel lenigheid en ontspanning van je psoas. Ook is het fasciale systeem hier niet op voorbereid doordat mensen bij het staan of lopen altijd een holletje in de rug hebben en bij het zitten is de rug boller maar dan is de hoek tussen je bekken en je bovenbenen kleiner vergeleken met een zadel. Ik ben het met je eens dat het tijd vergt. Ben ook bezig met letten op mijn houding gedurende de dag en met feldenkrais om mijn psoas te laten ontspannen. Ook oefen ik met het maken van een stabiele romp op de fiets. Ook bij het rijden moet ik hier meer aandacht aan besteden.

Melzazu
Berichten: 1815
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Ervaringen: volgens 4DimensionDressage trainen en wedstrijden rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 17:48

Pfffff ik vind alle theorie die je er steeds bij haalt enorm vermoeiend.

Uiteraard hoort de theorie er helemaal bij hoor maar ik mis gewoon ook de “lol met je knol” of zo. Het samen een fijne combinatie worden door elkaar te gaan aanvoelen en niet alleen maar alles in je hoofd te (over)analyseren maar gewoon eens zitten en voelen wat er onder je gebeurt.

Dat laatste filmpje van jou vind ik er helemaal niet zo enorm dramatisch uit zien. Tuurlijk is daar verbetering nodig maar ik vond dat toch wel een fijner beeld geven eigenlijk dan het filmpje van de 4D

Koper

Berichten: 30345
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 17:50

Het lijkt mij toch wel heeeelll merkwaardig dat elke ruiter ernaar streeft om rechtop te zitten op een paard en jij je inspant om in een verkeerde verlichte zit te zitten. Zit dan verkeerd rechtop :+ Daar wil je uiteindelijk naartoe, toch? Als je toch niet kunt zitten, rechtop niet en in verlichte zit niet, doe dan in elk geval zo veel mogelijk waar je naar streeft.

En dat je weinig rompstabiliteit hebt is erg onhandig maar met wat gerichte training kun je daar binnen een paar weken wat aan doen. Het lijkt me niet nodig om het probleem te gaan omzeilen met een manier van rijden die jou en het paard niets brengt. In de OP geef je al aan dat je meer rechtop wil zitten en dat je wedstrijden wil gaan rijden. En nu ineens kun je niet rechtop zitten en haal je er van alles bij. Denk je soms dat er heel veel bokkers zijn die netjes rechtop zitten zonder daarvoor te oefenen?

Eigenlijk denk ik dat jij wat minder in je hoofd moet zitten, en wat meer op dat paard :o

Maar goed. Tip voor goed leren zitten: doe je ogen dicht, VOEL wat het paard doet en volg die beweging. Ik garandeer je nu vast dat je je linker- en rechterlichaamshelft apart van elkaar zult bewegen. Doe dan je ogen weer open en blijf meegaan in de beweging. Niet door te bewegen met hoe je denkt dat het paard beweegt maar door te voelen.

Dit kun je in elke gang doen. Als je het eng vindt om met je ogen dicht te rijden dan kun je aan een geschikte instructeur vragen of die je aan de longe wil nemen.

Maar ga zitten. Op. Je. Kont.
Laatst bijgewerkt door Koper op 20-08-23 18:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Earth

Berichten: 7949
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 17:50

Ik heb zeker je post gelezen, maar ik zit ook al wel ietsjes langer in de paarden en heb ietsjes meer ervaring. Wat je nu allemaal roept aan termen zoals psoas en faciale systeem, zo benader je het veel te technisch in mijn ogen. Ga gewoon rijden en herhalen, duizenden ruiters kunnen gewoon een nette houding aannemen zonder dat ze op al deze dingen letten, ook met lichamelijke beperkingen dus waarom zou jij daarin een uitzondering zijn? Ik heb ook een hele holle rug van nature, artrose in de onderrug en een chronische wiplash. Ik heb met vlagen heel krom gezeten maar ik kon altijd wel in balans blijven omdat ik het gewoon dééd. Ik ging niet teveel nadenken hoe mijn hele lichaam functioneerde, ik ging gewoon doen. Ik zou als ik jou was stoppen met alles zo over te analyseren en gewoon meters gaan maken. Want hier schiet je niks mee op, dat kan ik je verzekeren :)

CharleyT
Berichten: 4010
Geregistreerd: 12-03-06

Re: Ervaringen: volgens 4DimensionDressage trainen en wedstrijden rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 18:03

@Koper en Earth: bedankt voor jullie reactie/bijdrage, alsof jullie in mijn hoofd konden kijken. Niets aan toe te voegen, perfect to the point!

Melzazu
Berichten: 1815
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 18:05

Ik wil eigenlijk even zeggen dat ik het best een heel lekker topic vind zo. Ik vind dat iedereen respectvol blijft en hoe grappig dat er zoveel het met elkaar eens zijn. Lekker sfeertje in dit topic en voor mij eerlijk gezegd ook enorm leerzaam.

Nits
Berichten: 44
Geregistreerd: 21-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-23 18:12

Koper schreef:
Het lijkt mij toch wel heeeelll merkwaardig dat elke ruiter ernaar streeft om rechtop te zitten op een paard en jij je inspant om in een verkeerde verlichte zit te zitten. Zit dan verkeerd rechtop :+ Daar wil je uiteindelijk naartoe, toch? Als je toch niet kunt zitten, rechtop niet en in verlichte zit niet, doe dan in elk geval zo veel mogelijk waar je naar streeft.

En dat je weinig rompstabiliteit hebt is erg onhandig maar met wat gerichte training kun je daar binnen een paar weken wat aan doen. Het lijkt me niet nodig om het probleem te gaan omzeilen met een manier van rijden die jou en het paard niets brengt. In de OP geef je al aan dat je meer rechtop wil zitten en dat je wedstrijden wil gaan rijden. En nu ineens kun je niet rechtop zitten en haal je er van alles bij. Denk je soms dat er heel veel bokkers zijn die netjes rechtop zitten zonder daarvoor te oefenen?

Eigenlijk denk ik dat jij wat minder in je hoofd moet zitten, en wat meer op dat paard :o


Hier kan ik dus echt niks mee. Hoezo zou ik me inspannen om iets verkeerd te doen? En als ik rechtop ga zitten, zo 1 2 3. Gaat er nog meer verkeerd zoals ik al heb uitgelegd. Maar blijkbaar kunnen sommigen niet begrijpend lezen.

En ik wil rechtop zitten. Mijn streven is om rechtop te zitten. Waar haal je in vredesnaam het idee vandaan dat ik dat al kan? Als dat zo was had ik dat al gedaan.

En hoezo denk je dat ik dat denk te bereiken zonder te oefenen?

Zertab

Berichten: 12328
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Ervaringen: volgens 4DimensionDressage trainen en wedstrijden rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 18:15

Maar waarom kan je niet rechtop zitten? En is dat iets wat je te paard moet leren of misschien eerst vanaf de grond met bijvoorbeeld fysiotherapie? Of fitness? (Als je bepaalde spieren niet sterk genoeg zijn)

Even puur interesse :)

Nits
Berichten: 44
Geregistreerd: 21-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-23 18:16

Earth schreef:
Ik heb zeker je post gelezen, maar ik zit ook al wel ietsjes langer in de paarden en heb ietsjes meer ervaring. Wat je nu allemaal roept aan termen zoals psoas en faciale systeem, zo benader je het veel te technisch in mijn ogen. Ga gewoon rijden en herhalen, duizenden ruiters kunnen gewoon een nette houding aannemen zonder dat ze op al deze dingen letten, ook met lichamelijke beperkingen dus waarom zou jij daarin een uitzondering zijn? Ik heb ook een hele holle rug van nature, artrose in de onderrug en een chronische wiplash. Ik heb met vlagen heel krom gezeten maar ik kon altijd wel in balans blijven omdat ik het gewoon dééd. Ik ging niet teveel nadenken hoe mijn hele lichaam functioneerde, ik ging gewoon doen. Ik zou als ik jou was stoppen met alles zo over te analyseren en gewoon meters gaan maken. Want hier schiet je niks mee op, dat kan ik je verzekeren :)


Ja ik moet inderdaad meer gaan doen en voelen! Maar ik wil ook graag de theorie ergens achter weten. Als iemand dan komt met: “rechtop zitten is makkelijker dan verlichte zit”, dan moet ik daar toch op ingaan.

Koper

Berichten: 30345
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 18:22

Nits schreef:
Koper schreef:
Het lijkt mij toch wel heeeelll merkwaardig dat elke ruiter ernaar streeft om rechtop te zitten op een paard en jij je inspant om in een verkeerde verlichte zit te zitten. Zit dan verkeerd rechtop :+ Daar wil je uiteindelijk naartoe, toch? Als je toch niet kunt zitten, rechtop niet en in verlichte zit niet, doe dan in elk geval zo veel mogelijk waar je naar streeft.

En dat je weinig rompstabiliteit hebt is erg onhandig maar met wat gerichte training kun je daar binnen een paar weken wat aan doen. Het lijkt me niet nodig om het probleem te gaan omzeilen met een manier van rijden die jou en het paard niets brengt. In de OP geef je al aan dat je meer rechtop wil zitten en dat je wedstrijden wil gaan rijden. En nu ineens kun je niet rechtop zitten en haal je er van alles bij. Denk je soms dat er heel veel bokkers zijn die netjes rechtop zitten zonder daarvoor te oefenen?

Eigenlijk denk ik dat jij wat minder in je hoofd moet zitten, en wat meer op dat paard :o


Hier kan ik dus echt niks mee. Hoezo zou ik me inspannen om iets verkeerd te doen? En als ik rechtop ga zitten, zo 1 2 3. Gaat er nog meer verkeerd zoals ik al heb uitgelegd. Maar blijkbaar kunnen sommigen niet begrijpend lezen.

En ik wil rechtop zitten. Mijn streven is om rechtop te zitten. Waar haal je in vredesnaam het idee vandaan dat ik dat al kan? Als dat zo was had ik dat al gedaan.

En hoezo denk je dat ik dat denk te bereiken zonder te oefenen?

Hallo? Je laat filmpjes zien waarop je voorover zit met je kont uit het zadel. Dat noem ik wel je inspannen om niet rechtop te zitten eigenlijk.

Ik weet ook niet wat de psoas met rompstabiliteit te maken heeft eigenlijk. Een lenige psoas is heel handig voor ontspannen benen. Voor rompstabiliteit heb ik even wat ruiterfitness voor je opgezocht: https://www.hrimnir.shop/community/test/

Nits
Berichten: 44
Geregistreerd: 21-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-23 18:23

Zertab schreef:
Maar waarom kan je niet rechtop zitten? En is dat iets wat je te paard moet leren of misschien eerst vanaf de grond met bijvoorbeeld fysiotherapie? Of fitness? (Als je bepaalde spieren niet sterk genoeg zijn)

Even puur interesse :)


Dan is het nog moeilijker om mijn romp stabiel te houden. Zie de Facebook post boven. Feldenkrais is een goeie techniek/methode om de psoas meer te laten ontspannen. Het zorgt ook voor meer lichaamsbewustzijn. En thuis staand en zittend de dressuurzit oefenen. Te paard helpt het me om mijn arm in de lucht te steken en mijn schouders wat naar achteren te doen, terwijl ik mijn rug recht hou, maar dit hou ik niet zolang vol. Dus als ik alleen op rechtop zitten zou focussen zal ik snel in een stoelzit komen en zal mijn rug hol worden. Dan wordt het allemaal erg geforceerd.

Koper

Berichten: 30345
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 18:26

Heb je een beperking dan, die maakt dat je niet, net zoals iedereen, van imperfect rechtop zitten naar beter/leniger/sterker rechtop zitten toe kunt werken?

Nits
Berichten: 44
Geregistreerd: 21-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-23 18:26

Nits schreef:
Koper schreef:
Het lijkt mij toch wel heeeelll merkwaardig dat elke ruiter ernaar streeft om rechtop te zitten op een paard en jij je inspant om in een verkeerde verlichte zit te zitten. Zit dan verkeerd rechtop :+ Daar wil je uiteindelijk naartoe, toch? Als je toch niet kunt zitten, rechtop niet en in verlichte zit niet, doe dan in elk geval zo veel mogelijk waar je naar streeft.

En dat je weinig rompstabiliteit hebt is erg onhandig maar met wat gerichte training kun je daar binnen een paar weken wat aan doen. Het lijkt me niet nodig om het probleem te gaan omzeilen met een manier van rijden die jou en het paard niets brengt. In de OP geef je al aan dat je meer rechtop wil zitten en dat je wedstrijden wil gaan rijden. En nu ineens kun je niet rechtop zitten en haal je er van alles bij. Denk je soms dat er heel veel bokkers zijn die netjes rechtop zitten zonder daarvoor te oefenen?

Eigenlijk denk ik dat jij wat minder in je hoofd moet zitten, en wat meer op dat paard :o


Hier kan ik dus echt niks mee. Hoezo zou ik me inspannen om iets verkeerd te doen? En als ik rechtop ga zitten, zo 1 2 3. Gaat er nog meer verkeerd zoals ik al heb uitgelegd. Maar blijkbaar kunnen sommigen niet begrijpend lezen.

En ik wil rechtop zitten. Mijn streven is om rechtop te zitten. Waar haal je in vredesnaam het idee vandaan dat ik dat al kan? Als dat zo was had ik dat al gedaan.

En hoezo denk je dat ik dat denk te bereiken zonder te oefenen?

Hallo? Je laat filmpjes zien waarop je voorover zit met je kont uit het zadel. Dat noem ik wel je inspannen om niet rechtop te zitten eigenlijk.

Ik weet ook niet wat de psoas met rompstabiliteit te maken heeft eigenlijk. Een lenige psoas is heel handig voor ontspannen benen. Voor rompstabiliteit heb ik even wat ruiterfitness voor je opgezocht: https://www.hrimnir.shop/community/test/[/quote]

Nog steeds problemen met begrijpend lezen zie ik. Zelfs als je het zelf hebt geschreven. Je schrijft: “en jij je inspant om in een verkeerde verlichte zit te zitten.”

Bedankt voor de link

Koper

Berichten: 30345
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 18:27

Nits schreef:
Nog steeds problemen met begrijpend lezen zie ik. Zelfs als je het zelf hebt geschreven. Je schrijft: “en jij je inspant om in een verkeerde verlichte zit te zitten.”

Hoe noem jij het dan, zoals je nu zit?

Nits
Berichten: 44
Geregistreerd: 21-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-23 18:29

Koper schreef:
Heb je een beperking dan, die maakt dat je niet, net zoals iedereen, van imperfect rechtop zitten naar beter/leniger/sterker rechtop zitten toe kunt werken?


Dat helpt het paard niet omdat de rompstabiliteit dan weg is. Als ik daar in een verlichte zit al moeite mee heb (vanwege hypermobiliteit), wordt dit nog moeilijker in een dressuurzit.

FriesWytske
Berichten: 9909
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 18:30

Laat die theorie nu eens helemaal achterwege en ga vanuit je gevoel rijden. Je bent veel te theoretisch bezig.

Kan het voor de rest alleen maar met mijn voorgangers eens zijn.
Laatst bijgewerkt door FriesWytske op 20-08-23 18:33, in het totaal 1 keer bewerkt