Ervaringen: volgens 4DimensionDressage trainen en wedstrijden rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ibbel

Berichten: 49211
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 18:31

Nits: je zit niet in verlichte zit. Je hangt voorover. Dat is absoluut niet hetzelfde.
Voor een goede verlichte zit heb je méér rompstabiliteit nodig dan voor rechtop zitten.

Om de simpele reden dat je je eigen zwaartepunt in de verlichte zit naar voren brengt en niet meer boven je massa hebt. Om die verschuiving van je gewicht te compenseren moeten je spieren véél harder werken dan wanneer je eigen gewicht boven je eigen zwaartepunt zit. Als je rechtop zit dus.

Janneke2

Berichten: 22803
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 18:31

Caira schreef:
Ik heb er lang over nagedacht of ik dit ging posten want het laatste wat ik wil is collega’s afkraken, maar ik denk dat het best fijn is om te sparren of mijn bevindingen ‘hout snijden’.

+:)+
Citaat:
(...) Alleen nu krijg ik soms mensen die bij een 4d instructeur gelest hebben en door welke reden dan ook daarna bij mij terecht komen of tegelijk bij 2 instructeurs willen lessen. Dat laatste doe ik al niet meer omdat de door mij gebruikte inzichten en die van 4D zo verschillend zijn dat ze in mijn ogen niet naast elkaar gebruikt kunnen worden. In het eerste geval zie ik voornamelijk paarden met weinig tempo, weinig schoudervrijheid, veel stuwen en ruiters met een zwaartepunt ver naar voren.

|( |( |(
Plus lichte frustratie: ik heb met mijzelf afgesproken geen foto's of filmmateriaal van mijzelf op bokt te zetten.
|( 'Weinig tempo' is beslist geen doel.
Zoals de instructie in het filmpje in de OP luidt "meer energie...!"
... wel is het zo dat op een moment dat je een paard vraagt om met het zwaartepunt te 'schuiven', je een eventueel wat terugkomen in tempo voor lief kunt nemen.
(Het kan je vertellen 'dat het werk nog lang niet klaar is', paard vindt het nog moeilijk. Werk aan de winkel dus.)
|( Weinig schoudervrijheid en veel stuwen. Dat is gewoon om te huilen.
Ruiters met het zwaartepunt ver naar voren: Caprilli draait zich om in zijn graf.
(Denkbaar woont er een knoeier bij jou in de buurt. Zo heb ik ooit gelest bij iemand die het gewicht van Knollie naar rechts wilde brengen. Geen goed idee, want dat was al de hoef met meer gewicht...)

Citaat:
Nu volg ik op Facebook ook mensen die al langer via deze methode trainen en het valt mij (en anderen) op dat er geen ‘stap 2’ is. Als je naar het scala kijkt dan komt na het evenwicht de draagkracht en de verzameling en ik heb nog niemand gezien die daarnaartoe aan het werken is.

Wat jammer.
Naar mijn idee is het begonnen als revalidatie, maar ik heb met plezier zo mijn Knollie ingereden.
Nadat de verticale balans stabiel is geworden (krachtpatsen met de rompspieren) ga je geleidelijk aan steeds verder in bekkenkanteling, ondertreden van de achterhand en komt de hals hoger. (Gesteld dat iemand dit wil, wil iemand vooral lekker door het bos rijden is een stabiele verticale balans voldoende.)
Citaat:
Mensen die al meerdere jaren zo trainen zie ik nog steeds aan dat vwnw werken en eerlijk gezegd raak ik daarvan in de war. Want wat is het ‘einddoel’ wanneer is je paard genoeg in balans om door te gaan naar die oprichting?

... als gezegd, als de verticale balans stabiel is.
Citaat:
Ook bij dit paard op bovenstaande video zie ik een paard wat in mijn bewoording: met de voorbenen de grond in gereden wordt. Door het stuwende achterbeen en het vele gewicht voor worden bochten hopeloos ingewikkeld en gaat het tempo steeds weer omlaag.

Dat is niet wat ik zie.
Ik zie dat het bochtenwerk ingewikkeld is (ik denk nu aan mijn eerste maand ofzo).
Lengtebuiging volgt in deze methode op verticale balans - en in de bak is dat de eerste tijd dus ingewikkeld. Want dan is de balans er nog niet, maar je moet wel elke 40, 60 meter de hoek om...
Ik zie niet 'dat het paard de grond in gereden wordt' (maar dat associeer ik met dieren die in hoog tempo lopen en in de krul getrokken zijn,een holle rug hebben en niet ondertreden). Maar het is werk in uitvoering.
Citaat:
Ik heb paarden in mijn lessen gezien die enkel nog met het hoofd omlaag en volledig afgesloten rondjes konden lopen. Waarna we eerst meerdere maanden aan het mentale stuk moesten werken om ze weer reactief en happy te krijgen.

|(
Citaat:
Hoe graag ik me ook in andere methodes verdiep, van deze krijg ik echt geen hoogte, en ik ben bang juryleden ook niet als ze dit in de ring krijgen.

... zo te lezen moet jij de rommel van een knoeier opruimen - en dat is op zich prima werk.
Maar ik vind het naar dat dit het resultaat is van wat een prima methode is.
Help je dier om op een ontspannen manier eerst in verticale balans te komen, dan ga je wisselend werken aan lengtebuiging, horizontale en diagonale balans, met behoud van ontspanning, balans 'en de hele rest van het Skala'.
(... en daar hoort bij dat je een blij paard hebt.)

Koper

Berichten: 30307
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 18:34

Nits schreef:
Dat helpt het paard niet omdat de rompstabiliteit dan weg is. Als ik daar in een verlichte zit al moeite mee heb (vanwege hypermobiliteit), wordt dit nog moeilijker in een dressuurzit.

Eens met Ibbel. Wat we in je filmpjes zagen is geen verlichte zit.

Hoe denk je dat je het paard helpt met hoe je nu zit? Beste meid, ik wil niet rot doen. Maar het enige waar je haar mee helpt is rondsloffen op de voorhand.

DuoPenotti

Berichten: 29811
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 18:39

Ik heb ook eens een bijrijder gehad met heel veel theoretische kennis.
Ik dacht echt nu heb ik een gouden gevonden.

Mijn jonge paard draaide iets sneller de volte op dan ze gedacht had. Meer was het niet wat hij deed. En ze lag er af.

Leuk al die boeken wijsheid.
Maar voelen, je paard voelen en daar onafhankelijk op mee bewegen... Als dat niet kan laat de theorie dan nog maar even in de kast staan.
Dat komt later wel.

Je hebt een gouden eigenaresse gevonden als ze dit prima vind.
Ik was niet zo coulant. Mijn paard was in de wei beter af dan met mevrouw ik heb veel kennis...

Nits
Berichten: 44
Geregistreerd: 21-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-23 18:40

Ibbel schreef:
Nits: je zit niet in verlichte zit. Je hangt voorover. Dat is absoluut niet hetzelfde.
Voor een goede verlichte zit heb je méér rompstabiliteit nodig dan voor rechtop zitten.

Om de simpele reden dat je je eigen zwaartepunt in de verlichte zit naar voren brengt en niet meer boven je massa hebt. Om die verschuiving van je gewicht te compenseren moeten je spieren véél harder werken dan wanneer je eigen gewicht boven je eigen zwaartepunt zit. Als je rechtop zit dus.


Gaan we weer in de theorie: de psoas zorgen ervoor in de dressuurzit dat mijn rug sneller hol wordt getrokken omdat het moeilijk is die hoek te sluiten tussen bekken en bovenbenen. Holle rug = geen rompstabiliteit. Dan kan het misschien voor bepaalde spieren zwaarder zijn, maar daar zit het probleem niet.

Tuurlijk is voorover zitten niet hetzelfde als een verlichte zit. Ik probeer in een verlichte zit te zitten. Dat dat nou niet zo goed lukt is een ander verhaal. Uiteindelijk wil ik rechtop zitten maar dat kost tijd en veel oefenen.

DuoPenotti

Berichten: 29811
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Ervaringen: volgens 4DimensionDressage trainen en wedstrijden rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 18:44

Dat is echt precies verkeerd om oefenen.
Verlichte zit oefen je 5 passen. Dan weer lichtrijden.
Doorzitten oefen je ook zo.
Gaat dat goed doe je 10 passen. Enz enz.

Ibbel

Berichten: 49211
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 18:45

Leg mij eens uit waarom je rug bij het voorover hangen níet hol trekt en bij rechtop zitten wel? Zonder theoretisch gemekker graag.
Je zit nu zo onstabiel als de neten, ik kan me écht niet voorstellen dat je erger is met je zwaartepunt recht boven je paard.

Nits
Berichten: 44
Geregistreerd: 21-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-23 18:48

Ibbel schreef:
Leg mij eens uit waarom je rug bij het voorover hangen níet hol trekt en bij rechtop zitten wel? Zonder theoretisch gemekker graag.
Je zit nu zo onstabiel als de neten, ik kan me écht niet voorstellen dat je erger is met je zwaartepunt recht boven je paard.


Theoretisch gemekker?

Ik val een beetje in herhaling, maar mijn rug is nog te hol in de verlichte zit en ik kom te ver uit het zadel. Dus instabiel.

Koekie73

Berichten: 2674
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 18:48

Eerlijk TS, ik denk echt dat je het paard en jezelf meer plezier doet door iets minder in je hoofd te zitten.
Ik wil ga herhalen wat hierboven al als waardevolle tips worden gegeven, maar begin bij het begin.
Ga eens voelen en werken aan een onafhankelijke zit. Daar ga je veel meer aan hebben nu.

MyWishMax

Berichten: 25391
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 18:49

Ben je ook naast het paard bezig jouw zit te verbeteren? Dus niet op een joker oid, maar gerichte oefeningen?

Nits
Berichten: 44
Geregistreerd: 21-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-23 18:50

Mensen hebben paragrafen geschreven vol met theorie en dat van mij is gemekker? Gezellig zo hoor.

Nits
Berichten: 44
Geregistreerd: 21-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-23 18:50

MyWishMax schreef:
Ben je ook naast het paard bezig jouw zit te verbeteren? Dus niet op een joker oid, maar gerichte oefeningen?


Heb ik al beantwoord

Nits
Berichten: 44
Geregistreerd: 21-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-23 18:51

Koekie73 schreef:
Eerlijk TS, ik denk echt dat je het paard en jezelf meer plezier doet door iets minder in je hoofd te zitten.
Ik wil ga herhalen wat hierboven al als waardevolle tips worden gegeven, maar begin bij het begin.
Ga eens voelen en werken aan een onafhankelijke zit. Daar ga je veel meer aan hebben nu.


Goed idee.

MyWishMax

Berichten: 25391
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 18:54

Dus alleen thuis de dressuur zit oefenen. Je hebt enorm veel oefeningen om spieren sterker te maken. Als je last hebt van hypermobiliteit is dat juist erg belangrijk. Vooral veel in jezelf investeren naast het paard zodat het paard geen last heeft van eventuele beperkingen.

Ga eens langs een fysio, kijk of hij oefeningen heeft gericht op balans en ook juiste spieren aanspannen. En krachttraining.

Jammer dat je zo geïrriteerd reageert op mensen.

Nits
Berichten: 44
Geregistreerd: 21-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-23 18:57

MyWishMax schreef:
Dus alleen thuis de dressuur zit oefenen. Je hebt enorm veel oefeningen om spieren sterker te maken. Als je last hebt van hypermobiliteit is dat juist erg belangrijk. Vooral veel in jezelf investeren naast het paard zodat het paard geen last heeft van eventuele beperkingen.

Ga eens langs een fysio, kijk of hij oefeningen heeft gericht op balans en ook juiste spieren aanspannen. En krachttraining.

Jammer dat je zo geïrriteerd reageert op mensen.


Dankjewel voor je tips. Ik word er niet zo blij van als mensen met termen als “gemekker” gaan gooien. Vind ik niet erg netjes. Nou maak ik het er niet beter op door zo te reageren, maar ik ben er wel klaar mee.
Laatst bijgewerkt door Nits op 20-08-23 18:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Melzazu
Berichten: 1802
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 18:58

Ik vind het een leuk topic alleen heb ik wel het gevoel dat de TS niet open staat vanuit een ander perspectief te kijken en dat vind ik jammer.

turtlelito

Berichten: 1697
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 18:59

Hoho, we zijn op pagina 8 he. TS heeft heel lang heel netjes gereageerd, maar eens loopt het emmertje over. Het was echt een heel fijn topic met verschillende inzichten, misschien moet TS even de ruimte gegeven worden (en nemen) om alles te verwerken.

Wat mij duidelijk is, is dat ze wil leren, en dat is meer dan we over velen kunnen zeggen. Als je met 1 methode bezig bent (en je daar dus logischerwijs in verdiept) is het lastig om ineens vele verschillende zienswijzen over je heen te krijgen.

Janneke2

Berichten: 22803
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 19:03

Citaat:
Maar verlichte zit heeft juist veel meer kracht nodig. Het betekent namelijk dat je core stability veel sterker moet zijn. Het is als het zitten op een stoel. Als je goed met je kont op de stoel zit, benen naar voren en voeten goed op de grond, touwtje aan je hoofd zodat je rug recht wordt, dan is dat veel minder vermoeiend en kost je veel minder kracht dan wanneer je in verlichte zit gaat zitten, dus je kont iets van de zitting en naar voren.


Ja, bij Feldenkrais is dat een basishouding.
Je zit op een stoel, rechtop, heup, knie en enkel in rechte hoeken en voeten plat.
(Maar géén houding voor op een paard.)

En dan hebben we het over de ruiter - een paard dat niet stabiel is in de verticale balans heeft baat bij de verlichte/ remontezit.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 20-08-23 19:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Balko

Berichten: 1140
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 19:04

Wat fijn dat de pony zo lief is. Anders was je met deze houding al met regelmaat in het zand beland vrees ik…

Ik denk dat je jezelf en de pony een plezier doet om rechtop te zitten.
Een holle rug stoort je pony minder dan dit gehang op de voorhand.

Daarnaast denk ik dat als je meer tijd gaat besteden aan het doen ipv de theorie en het leren van interessante woordjes je beide veel meer plezier gaat beleven!
Geniet met je pony en maak plezier.

DuoPenotti

Berichten: 29811
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 19:04

Nits schreef:
Mensen hebben paragrafen geschreven vol met theorie en dat van mij is gemekker? Gezellig zo hoor.

Dat komt denk ik omdat deze mensen voordat ze boeken vol schrijven het eerst ook in praktijk kunnen doen.
En ik begrijp dat je dat aan het oefenen bent.
Maar hou de eer aan jezelf en zet je niet voor schut op yt.

En ik begrijp dat als je recht vanuit de manege komt je nog niet weet hoe fijn rijden voelt.
Maar bokt is zelden zo eensgezind. Misschien heeft dat een reden?

Aub zoek een andere manier van rijden.
Ik heb ook een gruwelijke hekel aan het achter de loodlijn trekken.
Zie graag paarden die fijn vwnw kunnen.
Maar wel vanuit de manier zoals bijvoorbeeld Rien vd Schaft het doet.

Zoek eens op hem :j
Kijk eens naar zijn manier.
De theorie zul jij vast snel begrijpen. En dat is veel logischer om ten uitvoer te brengen. Voor ruiter en paard

Voor je rug zou ik eens gaan sporten onderleiding van een fysiotherapeut

Cer

Berichten: 30198
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 19:07

Thuis oefenen met bepaalde spiergroepen trainen zal idd wellicht helpen, je hebt ook oefeningen die gericht zijn op ruiters

Ik weet niet hoe vaak je rijdt maar rijden leer je niet door het niet te doen.. dus ja, je moet wel blijven rijden.. ik denk ook dat je meer met je lijf moet voelen en niet teveel de theorie moet bedenken, meestal is dat alleen maar verwarrend en je kan nooit zo snel denken als dat je kan handelen, maw je loopt altijd achter met de theorie .. :)
(Al die ingewikkelde praat staat heel interessant maar zegt niks over praktijk :+ vaak is t ook overgecompliceerd)

Gewoon nog blijven oefenen, ook in de sportschool (of thuis) en een heel poosje geen beeldmateriaal plaatsen :j

Bielsje

Berichten: 1400
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 19:09

Okee, ik kende je achtergrond niet maar ik begin het nu wat te snappen.

Deze methode komt voort uit paarden revalideren. Die "verlichte zit" ook. Die is heel handig bij jonge paarden of paarden die een langdurige blessure hebben gehad want je maakt het ze makkelijker. Maar volgens mij valt dit paard in geen van die categorieën dus is die zit helemaal niet nodig en ik kan me ook niet voorstellen dat die zit bij de 4D methode een must is want ik zag hem volgens mij niet terug in de clinic en les van Karin. Maar op die manier zitten is veeeeele malen moeilijker dan gewoon in het zadel zitten zoals al eerder is aangegeven, dan moet je al flink wat jaren rijervaring hebben.

Eigenlijk lijkt mij 4D gewoon niet geschikt voor de fase na de manege, de fase waarin je écht kan gaan leren rijden. Wel voor later misschien maar je hebt er een goede basis voor nodig imo.

Het komt een heel klein beetje over als dat ik tegen mijn man zeg dat ik heus een auto motor kan bouwen, omdat ik een keer een wiel heb verwisseld en er een tekening van heb gezien.

Dat bokt zo op 1 lijn zit zegt zo enorm veel, neem dat ajb ter harte.

Janneke2

Berichten: 22803
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 19:12

Als de psoas het jou moeilijk maakt om je heupgewrichten te openen,
op YT staan oefeningen om de psoas te stretchen.

Verder graag ook de psoas sterk maken.
1) Lig op je rug, een hand losjes op je buik en til voor de lol je hoofd op.
... waarschijnlijk voel je dan de rechte buikspieren. ('Het sixpack'.)
Leg je bol weer neer.
2)... en houd je hand op je buik,
concentreer je op één hiel,
schuif die over de vloer richting bil - zonder dat je die rechte buikspieren voelt.
Lukt dat, dan is de psoas aan het werk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 19:12

Nits schreef:
Ibbel schreef:
Leg mij eens uit waarom je rug bij het voorover hangen níet hol trekt en bij rechtop zitten wel? Zonder theoretisch gemekker graag.
Je zit nu zo onstabiel als de neten, ik kan me écht niet voorstellen dat je erger is met je zwaartepunt recht boven je paard.


Theoretisch gemekker?

Ik val een beetje in herhaling, maar mijn rug is nog te hol in de verlichte zit en ik kom te ver uit het zadel. Dus instabiel.
Wat laat jou denken dat het prettiger is voor je paard om met een ruiter in een instabiele verlichte zit rond te lopen dan met een ruiter die haar rug wat hol maakt? Heb je je er bijvoorbeeld ook in verdiept waar jouw zwaartepunt ligt, waar hij hoort te liggen en wat er gebeurt met je paard als dat zwaartepunt zich verplaatst langs de wervelkolom van het paard, zoals wanneer je in een slechte, instabiele verlichte zit gaat?

Ik ben het met de anderen eens die zeggen: kom minder uit je hoofd en ga meer op je paard zitten. Ik ben ook een groot fan van weten waar je mee bezig bent, de theorie etc., maar ik ben daarnaast ook een groot voorstander van kijken naar je paard, voelen wat er onder je gebeurt, je eigen hersenen gebruiken, en kritisch blijven op jezelf. Daarnaast zou ik echt niks kunnen als 'het is zwaarder voor je PSOAS om rechtop te zitten,' als amazone zou ik bij die informatie echt denken: nou en? Die technische informatie en alle minutieuze details maken me echt geen betere amazone; oefeningen om rompstabiliteit te verbeteren en bepaalde spieren soepeler te maken daarentegen wel, maar daarvoor hoef je echt niet op moleculair niveau te weten wat er aan de hand is. Op boeken kun je niet rijden en paarden kunnen niet lezen.

Koper

Berichten: 30307
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 19:13

Ik was even gaan afwassen en ondertussen zijn er alweer wat reacties bij gekomen zie ik. Maar terwijl ik net aan de vaat stond bedacht ik mij ongeveer hetzelfde als DP: ik hoop maar dat de eigenaresse dit topic niet te zien krijgt. Geen idee of TS op stal ook zo eigenwijs is maar ik zou er al gauw klaar mee zijn. En niet in de eerste plaats omdat ze niet kan rijden. Sorry TS, maar je bent nogal halsstarrig en je verschuilt je tekortkomingen achter theorietjes.