Ervaringen: volgens 4DimensionDressage trainen en wedstrijden rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cer

Berichten: 30198
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 19:16

Mkango schreef:
Op boeken kun je niet rijden en paarden kunnen niet lezen.

Dit…

En ik vind t verder niet echt super respectvol .. ik weet niet meer wie dat schreef..

Nits
Berichten: 44
Geregistreerd: 21-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-23 19:17

DuoPenotti schreef:
Nits schreef:
Mensen hebben paragrafen geschreven vol met theorie en dat van mij is gemekker? Gezellig zo hoor.

Dat komt denk ik omdat deze mensen voordat ze boeken vol schrijven het eerst ook in praktijk kunnen doen.
En ik begrijp dat je dat aan het oefenen bent.
Maar hou de eer aan jezelf en zet je niet voor schut op yt.

En ik begrijp dat als je recht vanuit de manege komt je nog niet weet hoe fijn rijden voelt.
Maar bokt is zelden zo eensgezind. Misschien heeft dat een reden?

Aub zoek een andere manier van rijden.
Ik heb ook een gruwelijke hekel aan het achter de loodlijn trekken.
Zie graag paarden die fijn vwnw kunnen.
Maar wel vanuit de manier zoals bijvoorbeeld Rien vd Schaft het doet.

Zoek eens op hem :j
Kijk eens naar zijn manier.
De theorie zul jij vast snel begrijpen. En dat is veel logischer om ten uitvoer te brengen. Voor ruiter en paard

Voor je rug zou ik eens gaan sporten onderleiding van een fysiotherapeut


Ik citeer mensen die het in de praktijk doen. Die er hun brood mee verdienen. Snap niet echt hoe dat verkeerd is. Eerlijk gezegd heb ik meer vertrouwen in hen dan in de bokt experts.

Vond het juist wel interessant om al mijn moeilijkheden tijdens het rijden op YouTube te zetten. Dat anderen er niks positiefs in kunnen zien, dat is niet aan mij. Werk aan de winkel, maar dat maakt het juist interessant.

En wat betreft Rien. Ik vind zijn theorie wel fijn, maar ook bij zijn filmpjes lopen de paarden vaak achter de loodlijn. En hij doet er niet echt iets aan om het te corrigeren. Dat vind ik jammer, ik vind zijn filmpjes wel interessant namelijk.

Melzazu
Berichten: 1802
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 19:17

turtlelito schreef:
Hoho, we zijn op pagina 8 he. TS heeft heel lang heel netjes gereageerd, maar eens loopt het emmertje over. Het was echt een heel fijn topic met verschillende inzichten, misschien moet TS even de ruimte gegeven worden (en nemen) om alles te verwerken.

Wat mij duidelijk is, is dat ze wil leren, en dat is meer dan we over velen kunnen zeggen. Als je met 1 methode bezig bent (en je daar dus logischerwijs in verdiept) is het lastig om ineens vele verschillende zienswijzen over je heen te krijgen.


Ik heb helemaal aan het begin van het topic privé een bericht van haar gehad en daar hebben wij even leuk heen en weer “gepraat” waar ik ook heb aangegeven dat ik het echt heel goed van haar vind dat ze er zo over nadenkt en het beste met het paard voor heeft.

Ik zie hier eigenlijk in dit hele topic helemaal niet vele verschillende zienswijzen. Het merendeel is juist erg eensgezind en eigenlijk wordt er heel veel hetzelfde gezegd soms net op een andere manier gebracht maar in de basis hetzelfde.

Dat TS het misschien even moet laten bezinken dat is denk ik wel een hele goede.

Iedereen heeft volgens mij het beste met haar en het paardje voor. Ik hoop dat ze, ondanks de soms wat hardere woorden, dat wel ziet dat iedereen haar het beste gunt en vooral ook fijn en netjes rijden met veel plezier.

MyWishMax

Berichten: 25391
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 19:19

Janneke2 schreef:
En dan hebben we het over de ruiter - een paard dat niet stabiel is in de verticale balans heeft baat bij de verlichte/ remontezit.


ALS de ruiter dat correct uit kan voeren. Als dat nog niet lukt zoals in dit geval heeft het paard er geen baat bij, eerder nadeel dus. Helemaal met een slecht passend zadel
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 20-08-23 19:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Melzazu
Berichten: 1802
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 19:19

Cer schreef:
Mkango schreef:
Op boeken kun je niet rijden en paarden kunnen niet lezen.

Dit…

En ik vind t verder niet echt super respectvol .. ik weet niet meer wie dat schreef..


Dat was ik maar nadat ik dat schreef zag ik berichten waarvan ik dat ook niet meer vond helaas :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 19:23

Nits schreef:
Ik citeer mensen die het in de praktijk doen. Die er hun brood mee verdienen. Snap niet echt hoe dat verkeerd is. Eerlijk gezegd heb ik meer vertrouwen in hen dan in de bokt experts.

Vond het juist wel interessant om al mijn moeilijkheden tijdens het rijden op YouTube te zetten. Dat anderen er niks positiefs in kunnen zien, dat is niet aan mij. Werk aan de winkel, maar dat maakt het juist interessant.

En wat betreft Rien. Ik vind zijn theorie wel fijn, maar ook bij zijn filmpjes lopen de paarden vaak achter de loodlijn. En hij doet er niet echt iets aan om het te corrigeren. Dat vind ik jammer, ik vind zijn filmpjes wel interessant namelijk.
Omdat je alleen maar klakkeloos overneemt wat die mensen zeggen, maar niet echt lijkt te begrijpen wat er bedoeld wordt. Dat is wat er verkeerd aan is: theorie is alleen handig als je het begrijpt en ook weet hoe je het moet toepassen, en wanneer wel en wanneer niet. De goede(!) mensen die het in de praktijk doen en die er hun brood mee verdienen, zullen per combinatie hun instructies wat tweaken, kijken wat er past bij die combinatie in die fase van de africhting en opleiding, én die zullen ook out of the box durven denken als blijkt dat de methode toch niet helemaal goed past bij wat ze voor zich zien. Iemand die alleen maar star kan vasthouden aan één methode en iedere combinatie in dat keurslijf en volgens een bepaald stramien probeert te duwen, daar zou ik persoonlijk ver bij vandaan blijven. :o

Waarmee ik niet wil zeggen dat dat is wat jouw instructrice doet, maar ik heb wel het idee dat je zelf wat tunnelvisie ontwikkeld hebt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-08-23 19:24, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 29811
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 19:23

MyWishMax schreef:
Janneke2 schreef:
En dan hebben we het over de ruiter - een paard dat niet stabiel is in de verticale balans heeft baat bij de verlichte/ remontezit.


ALS de ruiter dat correct uit kan voeren. Als dat nog niet lukt zoals in dit geval heeft het paard er geen baat bij

Precies.
Nu krijgt dit paard dat scheef op de voorhand loopt ook nog het ruitergewicht extra te dragen op die voorhand.
Dan beter rechtop. Mee met de beweging.
Dan is dat alvast lichter voor het paard. Van daaruit weer verder.

Maar ts weet het duidelijk beter dan de "bokt experts" . En dat mag... Jammer. Maar het mag.
Ik kan me voorstellen dat dit topic een grote domper is geworden voor haar.
Maar hopelijk denkt ze er toch over na.

Janneke2

Berichten: 22803
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 19:23

Citaat:
(...) ik denk ook dat je meer met je lijf moet voelen en niet teveel de theorie moet bedenken, meestal is dat alleen maar verwarrend en je kan nooit zo snel denken als dat je kan handelen, maw je loopt altijd achter met de theorie ..


Tja - ik ben waarschijnlijk niet zo gemiddeld.

Maar ik herken deze redenering en ik ben het er niet mee eens.

Ik heb jaren het gevoel gehad 'dat er gaten zaten in het verhaal over hoe je moest rijden'.
Je verdiepen in - in dit geval - het verhaal van Tessa Roos over correct zitten "kan wennen zijn".
...maar dat het moet wennen is net niet hetzelfde als 'jij zit te veel in je hoofd'.

Al geef ik toe dat ingesleten patronen doorbreken moeilijk is
(... lesgeven aan beginners is het moeilijkste wat er is, want het doel hoort te zijn dat iemand in één keer (net niet in één les) meteen goed leert zitten.)

In de fase van 'bewust onbekwaam', waar je jezelf elke keer uit de fouten moet halen van - in dit geval - de manegeinstructeur, moet je echt het koppie er bij houden.
Citaat:
Gewoon nog blijven oefenen, ook in de sportschool (of thuis) en een heel poosje geen beeldmateriaal plaatsen

... moederlijk advies om niet half bokt over je heen te krijgen..?

(Bokt kan toch wel tegen 'werk in uitvoering'...? - Al geef ik toe dat het ingewikkeld is, omdat driekwart van de reageerders niet echt bekend is met de methode en dus niet snappen waar TS mee bezig is.)

Elisa2

Berichten: 37402
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 19:25

Ts is bezig met leren paardrijden en kan nog niet eens onafhankelijk zitten. Ze zou alleen nog maar bezig moeten zijn met basis. Goed zitten, been en teugel contact, simpel sturen en de rest is allemaal nog veel te ingewikkeld.

Cer

Berichten: 30198
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 19:28

“Moederlijk advies”?
Mag t ook gewoon “advies” zijn :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 19:31

Janneke2 schreef:
Citaat:
Gewoon nog blijven oefenen, ook in de sportschool (of thuis) en een heel poosje geen beeldmateriaal plaatsen

... moederlijk advies om niet half bokt over je heen te krijgen..?

(Bokt kan toch wel tegen 'werk in uitvoering'...? - Al geef ik toe dat het ingewikkeld is, omdat driekwart van de reageerders niet echt bekend is met de methode en dus niet snappen waar TS mee bezig is.)
Ik vind die laatste opmerking een heel mooi voorbeeld van tunnelvisie en star vasthouden aan één methode, ongeacht hoe de uitvoering eruitziet of wat het met het paard doet. Een paard "revalideren" (waar die methode van Karin Leibbrandt in de eerste plaats voor bedacht is), kan niet als je zelf nog niet onafhankelijk kan zitten, wat Elisa ook al opmerkt. Daar heb je echt wel een pak meer vaardigheid en ervaring voor nodig, waarbij die zit toch wel echt de absolute basis is. Het feit dat mensen dat voor het gemak maar even negeren en iemand die niet stabiel "verlicht" zit willen vergelijken met Caprilli, zegt imo genoeg over hoeveel zij er zelf eigenlijk van begrepen hebben. :=

Janneke2

Berichten: 22803
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 19:32

MyWishMax schreef:
Janneke2 schreef:
En dan hebben we het over de ruiter - een paard dat niet stabiel is in de verticale balans heeft baat bij de verlichte/ remontezit.


ALS de ruiter dat correct uit kan voeren. Als dat nog niet lukt zoals in dit geval heeft het paard er geen baat bij, eerder nadeel dus. Helemaal met een slecht passend zadel


Klopt.

Of nu ja - lesgeven aan beginners is het moeilijkste wat er is.
'Beginners' in meervoud, want het geldt voor paard en ruiter.

En dan moet je constant als docent kiezen.
De keuze 'laten we ons concentreren op de remontezit, dat moet de ruiter onder de knie krijgen en kan daarna het paard helpen' kan valide zijn.

Valide is 'just that', het is niet perfect.
(Het enige wat ik weet is één filmpje van vijf minuten - zonder context of voorgeschiedenis.)

Edit: heeft iemand TS met Caprilli vergeleken?
Dat heb ik even gemist.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 19:34

Janneke2 schreef:
MyWishMax schreef:
ALS de ruiter dat correct uit kan voeren. Als dat nog niet lukt zoals in dit geval heeft het paard er geen baat bij, eerder nadeel dus. Helemaal met een slecht passend zadel


Klopt.

Of nu ja - lesgeven aan beginners is het moeilijkste wat er is.
'Beginners' in meervoud, want het geldt voor paard en ruiter.

En dan moet je constant als docent kiezen.
De keuze 'laten we ons concentreren op de remontezit, dat moet de ruiter onder de knie krijgen en kan daarna het paard helpen' kan valide zijn.

Valide is 'just that', het is niet perfect.
(Het enige wat ik weet is één filmpje van vijf minuten - zonder context of voorgeschiedenis.)
Omgekeerde wereld imo. Dat soort dingen leer je mijns inziens op een ervaren paard dat voor elkaar is, niet op een paard dat zelf ook nog een hoop moet leren met als risico dat je het paard al verreden hebt voordat je het kunt gaan "helpen." Op die manier help je het dier alleen maar van de regen in de drup.

Figo88

Berichten: 2645
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 19:35

Normaal reageer ik niet in zulk soort topics, maar er moeten me nu toch een aantal dingen van het hart, zeker nu je toon ook wat verandert TS.
Ik ben absoluut geen topruiter en heb nog veel te leren, maar ik bezit inmiddels ook over genoeg (basis)kennis om hier iets (nuttigs) van te vinden en dat ook uit te spreken.
Het is een redelijk unicum dat bokt zo eensgezind is, dus dat zegt echt veel TS. Maar ik zie je niet reageren op de belangrijke vragen, niet ingaan op de inhoud van belangrijke zaken en defensief reageren als er niet zo gereageerd wordt als jij wilt. En dat vind ik zo ontzettend jammer omdat iedereen hier een reactie plaatst met goede informatie en als doel om je verder te helpen. Maar het lijkt wel alsof je iets in je hoofd hebt zitten en het niet uitmaakt wat een ander zegt. Je lijkt niet ècht open te staan voor onze input. Is dat ook zo?

Ik heb een aantal vragen voor je en hoop dat je daar echt over na wilt denken en antwoord op geeft.

1. Waarom en waardoor ben je zo gefocust op alle theorie en de bijbehorende termen? Vooral als je, echt niet vervelend bedoelt, de basis theorie nog niet eens in de praktijk kunt brengen.

2. Ik heb zelf ook in het verleden een aantal zitlessen gehad op Joker. Dit kon toendertijd nog niet op mijn paard omdat die nog niet was ingereden. En ik vond het belangrijk om de puntjes weer wat meer op de i te zetten voordat ik daarna op mijn net ingereden paard zou stappen.
Mijn vraag aan jou is daarom wat jij dan op Joker hebt gedaan/geleerd. Want als je daarop niet in balans zit, dan kukel je er gewoon af :') Je moet ook echt goed rechtop zitten (rechte lijn van je schouders, ellebogen naar je heupen) en je krijgt hem ook enkel goed in beweging als je hele houding correct is. En als je dus te ver naar achteren of naar voren zit, dan is hij genadeloos en lig je er gewoon vrij snel naast :+
Een goede zitles instructeur zal je enkel rechtop op Joker laten zitten (of in de verlichte zit) en als je daar moeite mee hebt, dan blijft hij/zij naast je staan en helpt je in de juiste houding.
Zolang je niet op Joker "gewoon" normaal rechtop kunt zitten (of dat nou perfect in balans of houterig is), moet je echt nog niet op een paard gaan zitten en bezig willen zijn met verzameling, voorwaarts-neerwaarts etc en laat staan met wedstrijden rijden.

3. Wat is je doel van dit topic en je YouTube kanaal? Want het komt over alsof je een voorbeeld voor anderen wilt zijn en vooral met gelijkgestemden wilt praten over de 4D methode. En dat je daarbij vooral in je achterhoofd hebt dat je er goed mee bezig bent en ook echt vooruitgaat.

4. Als je zelf aangeeft dat je niet in de verlichte zit zit, dan klopt het toch wat anderen zeggen dat je er bewust voor kiest om dan voorover te zitten ipv rechtop? Dus waarom word je dan zo defensief? Niemand beweert hier dat paardrijden makkelijk is. Maar door (sterk) voorover te zitten op een paard doe je zoveel meer kwaad voor jezelf en het paard dan dat je niet helemaal goed rechtop zit. Dan rijd je maar de eerste tijd met een holle rug. Dat doen genoeg ruiters en zoals met alles kun je pas iets leren als je het ook echt gaat doen. En je zult never nooit rechtop leren zitten als je voorover blijft zitten.

5. Ik denk zelf dat je veel meer baat hebt bij echt goede begeleiding bij je houding en zit. Je hebt een instructrice nodig die naast je gaat staan en je laat voelen hoe je moet zitten. Op je zitbeenknobbels, je schouders, ellebogen en heupen op 1 lijn, je benen netjes onder je lichaam, buikspieren aanspannen, vooruit kijken, je inbeelden alsof een touwtje boven je hoofd zit en dat je je handen en polsen rechthoudt.
Je moet eerst echte bewustwording van die basis creëren om goed op een paard te kunnen zitten. Pas met een onafhankelijke zit kun je echt dingen van je paard gaan vragen omdat je hem/haar dan niet meer stoort in de beweging en juist helpt en de mogelijk geeft om ook echt onder je te kunnen bewegen.
Al deze dingen kun je op Joker of een echt paard oefenen en leren. Maar daar heb je wel hulp bij nodig. En iemand die je aanspoort om voorover te blijven zitten is dus logischerwijs niet de juiste hulp daarvoor.
Er zijn zoveel manieren om je bewust te maken en worden van je eigen houding en de juiste instructrice kan je daarin super begeleiden.
Twee oefeningen die mij bijvoorbeeld enorm hebben geholpen in het verleden zijn:
1. Om je handen en polsen recht te houden helpt het enorm om jezelf constant in te beelden dat je koffiekopjes vol koffie vasthoud en je geen koffie mag knoeien. Aan het begin zul je jezelf er constant op betrappen dat je de hele bak van koffie aan het voorzien bent, maar je zult merken dat het steeds makkelijker wordt.
2. Om goed te checken of je stabiel en correct zit, kan iemand (als je stilstaat!) je op je rug uit balans proberen te duwen (met beleid uiteraard). Zodra je merkt dat dat lukt, moet je dus weer even heel bewust goed gaan zitten (evt met hulp) en dat regelmatig herhalen. Dan word je je steeds bewuster van de juiste houding.

Wat mij ook veel heeft geholpen (vooral om wat minder streng te zijn voor mezelf als dingen niet zo snel lukten en om de fases / het proces waar je doorheen gaat beter te begrijpen) is het vier-staps leermodel. Bij alles wat je leert, moet je door deze vier fases heen.

Afbeelding

Het is een heel verhaal geworden, maar ik hoop echt dat je er iets mee kunt en doet. Want ook jij kunt goed leren paardrijden en dat begint met een onafhankelijke zit. En als je die hebt kun je aan de rest gaan werken.
Maar, hard gezegd misschien, maar zo is het wel, zolang je op deze voet door blift gaan en niet rechtop gaat zitten, ga je het ook echt niet leren. Je moet het doen, met begeleiding en dan zul je al na een paar keer merken dat je het sneller onder de knie krijgt dan je had gedacht.

Veel succes! :j
Laatst bijgewerkt door Figo88 op 20-08-23 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Ervaringen: volgens 4DimensionDressage trainen en wedstrijden rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 19:37

Mooie post, Figo88. :j

Melzazu
Berichten: 1802
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Ervaringen: volgens 4DimensionDressage trainen en wedstrijden rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 19:41

Goed verhaal Figo88 :j

Lekker kort ook :+
Hahaha dat is dus echt een grapje. Ik zet het er voor de zekerheid maar even bij.
Ik hou wel van dat soort fijne lange verhalen.

Koper

Berichten: 30307
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 19:44

Chapeau Figo88 +:)+

Tango1979

Berichten: 2539
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 19:45

Mooie uitleg Figo! +1

turtlelito

Berichten: 1697
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 19:47

Wat een goede post Figo88! En aanvullend: hoe erg je ook weet dat je in fase 2 zit (bewust onbekwaam), je hebt toch een heel aantal 'vlieguren' (alsjeblieft niet letterlijk nemen in de paardensport) nodig voor je in 3 belandt. En daarbij geldt ook nog eens: je kunt de uren praktijk niet 'inwisselen' voor uren theorie. Hoe fijn dat ook zou zijn.

Janneke2

Berichten: 22803
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 19:54

... ik ben niet gemiddeld in deze discussie.
Bijna niemand heeft echt kaas gegeten van datgene waar TS mee bezig is - en dat maakt dingen lastig.

En we zijn op pagina negen en ik probeer vriendelijk en informatief te zijn.
Maar ik heb wel een beetje kramp in mijn tenen.

(Ik citeer een paar reacties uit mijn hoofd. Een hulp die gericht is op de kiepbeweging van de ribkorf wordt aangehaald als 'zo plaats je de schouder niet!'
Die hulp was bedoeld om de volte wat makkelijker te maken - schrijft iemand 'jouw juf helpt je niet met de volte!' Of iemand die meldt één minuut gekeken te hebben, niets vraagt maar een waslijst aan advies heeft. Enzovoort.)

...dus dat de toon van TS na negen pagina's genegeerd te zijn wat scherper wordt - "het zij zo".

Mbt theorie niet in praktijk kunnen brengen - kan iemand mij dit pedagogisch uitleggen?
Als je iets niet onder de knie hebt,
heb je er dan baat bij om nauwelijks te weten wat je moet doen...?

Figo88

Berichten: 2645
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 19:56

Melzazu schreef:
Goed verhaal Figo88 :j

Lekker kort ook :+
Hahaha dat is dus echt een grapje. Ik zet het er voor de zekerheid maar even bij.
Ik hou wel van dat soort fijne lange verhalen.


Dankjewel! En haha, ja, ik zeg niet heel vaak iets, maar als ik iets zeg ben ik lekker lang van stof _O-

DuoPenotti

Berichten: 29811
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Ervaringen: volgens 4DimensionDressage trainen en wedstrijden rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 19:56

Duidelijk stof in deze :j
Goed verwoord.

Elisa2

Berichten: 37402
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 19:57

Janneke2 schreef:
... ik ben niet gemiddeld in deze discussie.
Bijna niemand heeft echt kaas gegeten van datgene waar TS mee bezig is - en dat maakt dingen lastig.

En we zijn op pagina negen en ik probeer vriendelijk en informatief te zijn.
Maar ik heb wel een beetje kramp in mijn tenen.

(Ik citeer een paar reacties uit mijn hoofd. Een hulp die gericht is op de kiepbeweging van de ribkorf wordt aangehaald als 'zo plaats je de schouder niet!'
Die hulp was bedoeld om de volte wat makkelijker te maken - schrijft iemand 'jouw juf helpt je niet met de volte!' Of iemand die meldt één minuut gekeken te hebben, niets vraagt maar een waslijst aan advies heeft. Enzovoort.)

...dus dat de toon van TS na negen pagina's genegeerd te zijn wat scherper wordt - "het zij zo".

Mbt theorie niet in praktijk kunnen brengen - kan iemand mij dit pedagogisch uitleggen?
Als je iets niet onder de knie hebt,
heb je er dan baat bij om nauwelijks te weten wat je moet doen...?


Geloof je dit serieus?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 19:58

Janneke2 schreef:
... ik ben niet gemiddeld in deze discussie.
Bijna niemand heeft echt kaas gegeten van datgene waar TS mee bezig is - en dat maakt dingen lastig.

En we zijn op pagina negen en ik probeer vriendelijk en informatief te zijn.
Maar ik heb wel een beetje kramp in mijn tenen.

(Ik citeer een paar reacties uit mijn hoofd. Een hulp die gericht is op de kiepbeweging van de ribkorf wordt aangehaald als 'zo plaats je de schouder niet!'
Die hulp was bedoeld om de volte wat makkelijker te maken - schrijft iemand 'jouw juf helpt je niet met de volte!' Of iemand die meldt één minuut gekeken te hebben, niets vraagt maar een waslijst aan advies heeft. Enzovoort.)

...dus dat de toon van TS na negen pagina's genegeerd te zijn wat scherper wordt - "het zij zo".
Een correct gaand paard is een correct gaand paard en een ruiter in balans (lijkt mij een vereiste, maar dat ben ik) is een ruiter in balans, ongeacht de methode, stroming of ideologie en dit is geen correct gaand paard en geen amazone die in balans zit. En met deze manier van rijden krijgt het paard ook niet de kans om correct te lopen, wat ik vrij zorgelijk vind voor een rijmethode die gericht is op revalidatie. Als je dat als volgeling van deze stroming niet kunt (in)zien en als dat blijkbaar hoort bij de methode, dan ben ik in ieder geval blij dat je inderdaad niet gemiddeld bent in deze en dat er niet (veel) meer mensen zijn die hun paard zo rijden.

Figo88

Berichten: 2645
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 19:59

turtlelito schreef:
Wat een goede post Figo88! En aanvullend: hoe erg je ook weet dat je in fase 2 zit (bewust onbekwaam), je hebt toch een heel aantal 'vlieguren' (alsjeblieft niet letterlijk nemen in de paardensport) nodig voor je in 3 belandt. En daarbij geldt ook nog eens: je kunt de uren praktijk niet 'inwisselen' voor uren theorie. Hoe fijn dat ook zou zijn.


Dankjewel! En ja, absoluut mee eens! Er zijn zoveel dingen te zeggen over dat vier staps-leersmodel, maar vooral de overgang van fase 2 naar fase 3 is heel vermoeiend :') Niks vervelender dan jezelf bewust te zijn van wat je moet doen, maar dat het je dan vervolgens nog te vaak niet lukt. En je je daar dan ook bewust van bent :')