Ervaringen: volgens 4DimensionDressage trainen en wedstrijden rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ibbel

Berichten: 49206
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 20:00

Nits schreef:
Mensen hebben paragrafen geschreven vol met theorie en dat van mij is gemekker? Gezellig zo hoor.


Veel geblaat en weinig wol, als dat beter klinkt.

Op theorie kun je niet rijden. En paragrafen vol theorie over iets dat je voor 95% op en met gevoel doet, heeft al helemaal weinig waarde.

Je praat die paragrafen na, zonder dat je het gevoel erbij begrijpt of zelfs maar (her-)kent. En je instructie wijst daar ook totaal niet op, wat nog erger is.

Jij vindt dat je in herhaling valt, maar alle bokkers hier vallen ook in herhaling. Ik sluit me bij alle voorgangers aan: neem een andere instructeur, ga zitten en voelen, en laat die theorie vallen. Je hebt er niets aan. En je paard al helemaal niet en dat vind ik nog het allerergste.

DuoPenotti

Berichten: 29799
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 20:03

De instructices. Meerdere naar wat ik begreep vind ik ook erg kwalijk.
1 als ik met zulk zadel in de les kwam werd het een longeerles oid. Maar geen rijles.
2 het niet juist les geven.
Kijk dat iemand het nog niet kan voelen is logisch.
Maar een instructrice die roept ja goed zo bij een paard dat de grond in gaat, dat is heel erg.

Koper

Berichten: 30303
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 20:04

Ibbel schreef:
Ik sluit me bij alle voorgangers aan: neem een andere instructeur, ga zitten en voelen, en laat die theorie vallen. Je hebt er niets aan. En je paard al helemaal niet en dat vind ik nog het allerergste.

Ik vind het vooral erg dat de eigenaar van het paard niet ingrijpt. Die is verantwoordelijk voor wie ze bij het paard laat.

Ik hoop echt dat TS wat kan met de feedback die ze in dit topic gekregen heeft. Ze lijkt me een leuke meid, en ze boft dat ze de kans krijgt om zo'n mooi en braaf paard te rijden. Ik hoop dat ze het niet verknalt. Het paard niet en het erop mogen rijden van de eigenaar niet.

Janneke2

Berichten: 22799
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 20:05

Figo88 schreef:
turtlelito schreef:
Wat een goede post Figo88! En aanvullend: hoe erg je ook weet dat je in fase 2 zit (bewust onbekwaam), je hebt toch een heel aantal 'vlieguren' (alsjeblieft niet letterlijk nemen in de paardensport) nodig voor je in 3 belandt. En daarbij geldt ook nog eens: je kunt de uren praktijk niet 'inwisselen' voor uren theorie. Hoe fijn dat ook zou zijn.


Dankjewel! En ja, absoluut mee eens! Er zijn zoveel dingen te zeggen over dat vier staps-leersmodel, maar vooral de overgang van fase 2 naar fase 3 is heel vermoeiend :') Niks vervelender dan jezelf bewust te zijn van wat je moet doen, maar dat het je dan vervolgens nog te vaak niet lukt. En je je daar dan ook bewust van bent :')


Hier ben ik het ook mee eens.

In de fase 'bewust onbekwaam' moet je het koppie erbij hebben.
(Niet in plaats van...)
(En niet :o subtiel genegeerd worden met 'houd je daar maar niet mee bezig maar ga iets doen'.)

CharleyT
Berichten: 4001
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 20:10

Janneke2 schreef:
... ik ben niet gemiddeld in deze discussie.
Bijna niemand heeft echt kaas gegeten van datgene waar TS mee bezig is - en dat maakt dingen lastig.

En we zijn op pagina negen en ik probeer vriendelijk en informatief te zijn.
Maar ik heb wel een beetje kramp in mijn tenen.

(Ik citeer een paar reacties uit mijn hoofd. Een hulp die gericht is op de kiepbeweging van de ribkorf wordt aangehaald als 'zo plaats je de schouder niet!'
Die hulp was bedoeld om de volte wat makkelijker te maken - schrijft iemand 'jouw juf helpt je niet met de volte!' Of iemand die meldt één minuut gekeken te hebben, niets vraagt maar een waslijst aan advies heeft. Enzovoort.)

...dus dat de toon van TS na negen pagina's genegeerd te zijn wat scherper wordt - "het zij zo".

Mbt theorie niet in praktijk kunnen brengen - kan iemand mij dit pedagogisch uitleggen?
Als je iets niet onder de knie hebt,
heb je er dan baat bij om nauwelijks te weten wat je moet doen...?


Wat probeer je ons duidelijk te maken? Wat bedoel je met "Bijna niemand heeft echt kaas gegeten van datgene waar TS mee bezig is - "? Zijn we met z'n allen dan zo dom?
In mijn visie is TS juist niet 9 pagina's genegeerd, hoe dan? een hoeveelheid aan goede tips om haar op weg te helpen. Een aantal ook zeer uitgebreid onderbouwd.
Ik kan je oprecht niet volgen(misschien omdat ik niet academisch gevormd ben maar een eenvoudige Deurne instructeur)

Janneke2

Berichten: 22799
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 20:11

Mkango schreef:
Janneke2 schreef:
... ik ben niet gemiddeld in deze discussie.
Bijna niemand heeft echt kaas gegeten van datgene waar TS mee bezig is - en dat maakt dingen lastig.

En we zijn op pagina negen en ik probeer vriendelijk en informatief te zijn.
Maar ik heb wel een beetje kramp in mijn tenen.

(Ik citeer een paar reacties uit mijn hoofd. Een hulp die gericht is op de kiepbeweging van de ribkorf wordt aangehaald als 'zo plaats je de schouder niet!'
Die hulp was bedoeld om de volte wat makkelijker te maken - schrijft iemand 'jouw juf helpt je niet met de volte!' Of iemand die meldt één minuut gekeken te hebben, niets vraagt maar een waslijst aan advies heeft. Enzovoort.)

...dus dat de toon van TS na negen pagina's genegeerd te zijn wat scherper wordt - "het zij zo".
Een correct gaand paard is een correct gaand paard en een ruiter in balans (lijkt mij een vereiste, maar dat ben ik) is een ruiter in balans, ongeacht de methode, stroming of ideologie en dit is geen correct gaand paard en geen amazone die in balans zit.


Klopt en mee eens.

(Ik noemde het eerder 'werk in uitvoering').

Citaat:
En met deze manier van rijden krijgt het paard ook niet de kans om correct te lopen, wat ik vrij zorgelijk vind voor een rijmethode die gericht is op revalidatie.

Als gezegd lesgeven aan beginners is het moeilijkste wat er is.
'Beginners' in meervoud, want het geldt voor paard en ruiter.

En dan moet je constant als docent kiezen.
De keuze 'laten we ons concentreren op de remontezit, dat moet de ruiter onder de knie krijgen en kan daarna het paard helpen' kan valide zijn.

Valide is 'just that', het is niet perfect.

Vandaar dat ik het ( ;) al dan niet moederlijke) advies van Cer wel snapte: publiceer pas weer iets als je verder bent.
Citaat:
Als je dat als volgeling van deze stroming niet kunt (in)zien en als dat blijkbaar hoort bij de methode

... ik neem aan dat dit niet over mij gaat...

Ik schreef eerder:
|( 'Weinig tempo' is beslist geen doel.
Zoals de instructie in het filmpje in de OP luidt "meer energie...!"
... wel is het zo dat op een moment dat je een paard vraagt om met het zwaartepunt te 'schuiven', je een eventueel wat terugkomen in tempo voor lief kunt nemen.
(Het kan je vertellen 'dat het werk nog lang niet klaar is', paard vindt het nog moeilijk. Werk aan de winkel dus.)
|( Weinig schoudervrijheid en veel stuwen. Dat is gewoon om te huilen.
Ruiters met het zwaartepunt ver naar voren: Caprilli draait zich om in zijn graf.

Janneke2

Berichten: 22799
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Ervaringen: volgens 4DimensionDressage trainen en wedstrijden rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 20:24

En: ivm de herhalingen - ik vind het nu wel mooi geweest.

Ik heb geprobeerd uit te leggen dat wat TS
HEEL DAPPER
laat zien het begin is/kan zijn van iets zinnigs.

Sommigen zeggen ronduit dat ze niets van de methode weten - op zich prima.

Even een voorbeeldje. Ik schreef in haar algemeenheid 'dat als ruiters in de verlichte zit het zwaartepunt naar voor hebben, dat Caprilli zich omdraait in zijn graf.'
Dan lees ik een of twee pagina's verder 'dat iemand TS met Caprilli zelf vergeleek'.
Een vergissing..?
... ik heb er nog een vraag over gesteld - en geen reactie gelezen.
In principe: zo werkt het spelletje dat we op de lagere school deden 'telefoontje'.
Persoon 1 fluistert iets in het oor van persoon twee en de laatste zegt het hardop. - En daarna is het lachen geblazen.

Dus ik wens iedereen verder een vrolijk telefoonspelletje!

Nits
Berichten: 44
Geregistreerd: 21-03-22

Re: Ervaringen: volgens 4DimensionDressage trainen en wedstrijden rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-23 20:30

Ik denk dat iedereen wel is uitgeblaat.

Caira
Berichten: 26073
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 20:41

Nits schreef:
Ik denk dat iedereen wel is uitgeblaat.


Ik moet zeggen dat ik het echt heel jammer vind dat je dit topic zo af wilt sluiten, in dit topic hebben meerdere mensen gereageerd die hun werk en passie in de paarden hebben. Op een enkel woord na is er echt veel zinnigs gezegd en zoals 1 van mijn voorgangers het zo mooi verwoorde: zelden is bokt ZO eensgezind. Wij zijn er niet om je af te kraken en ik vind het echt bewonderingswaardig dat je zo in de theorie gedoken bent. Alleen op theorie kun je niet rijden. Ik heb veel leerlingen en ze hebben allemaal hun eigen leerstijl, en het daarbij kunnen aansluiten als instructeur is een belangrijke skill die (in mijn ogen) te weinig op opleidingen geleerd wordt. Iedereen kan links openen en doorlezen wat daar staat, maar het belangrijkste is over kunnen brengen wat het gewenste gevoel is. Pas als je hebt gevoeld waar je naar zoekt kun je het zelf weer opzoeken. Geen enkele instructeur heeft DE methode, en ik moedig mijn leerlingen dan ook aan om ook (gast) lessen bij andere instructeurs te volgen als ze daar behoefte aan hebben. Sluit dit topic, neem een kop thee en ga er morgen of overmorgen nog eens rustig doorheen. Er zijn veel wijze woorden hier gezegd en ik denk dat je daar echt wel iets mee zou moeten kunnen als je het zou willen.

Koper

Berichten: 30303
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 20:41

Nits schreef:
Ik denk dat iedereen wel is uitgeblaat.

Beste meid... zolang jij in de omschrijving van je yt kanaal hebt staan dat je het hebt over "biomechanisch correcte dressuur" is het geblaat nog lang niet uit de lucht :knuffel:

Lijsken
Berichten: 1036
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 20:43

Laat ik dan een positieve noot toevoegen:

Ik begrijp dat TS tot aan het rijden van dit paard alleen ervaring op de manege heeft. Het is enorm te prijzen dat ze zichzelf nu theoretisch wil bijschaven. En niet alleen theoretisch; ze neemt ook les én heeft een eigenaresse overtuigd te gaan zorgen voor een passend zadel. Ze wil ongetwijfeld het beste voor dit paardje.

Natuurlijk is is dit nog niet B-waardig rijden en is er nog veel basiswerk te doen. Maar volgens mij gaat elke ruiter ongeveer deze fase door. Eerst rijd je op de manege, dan een eigen/bijrijdpaardje waarbij je het helemaal anders wilt doen, 10x op je neus gaan, een aantal keer wisselen van instructie (want hoe kies je een goede als je geen ervaring hebt?), ondertussen steeds meer leren, en uiteindelijk kom je ergens. Of strand je ergens onderweg. Dus ik wil niks goedpraten, maar ik vind deze filmpjes wel passen in een ontwikkeling die ik niet als abnormaal beschouw.

Dus TS: neem de informatie mee, wees kritisch op jezelf en je instructeur , geef vooral niet op en blijf oefenen.

Figo88

Berichten: 2645
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 20:54

Nits schreef:
Ik denk dat iedereen wel is uitgeblaat.


Dat vind ik echt niet eerlijk van je TS -O-
We proberen je hier echt te helpen.

Ik wens je nogmaals veel succes met alles en hoop echt dat je op een rustig moment nog eens alles doorleest en wat dingen wil gaan proberen. Dat je echt dingen gaat doen, meer de praktijk induikt en de theorie wat meer naast je neer kunt leggen. In ieder geval voor de fase waar je nu nog in zit :j

Edit: Bericht aangepast.
Laatst bijgewerkt door Figo88 op 20-08-23 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

FriesWytske
Berichten: 9904
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Ervaringen: volgens 4DimensionDressage trainen en wedstrijden rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 20:58

@TS Denk dat er hier op bokt genoeg mensen zijn die je willen helpen om 'goed' te leren rijden, als je daarom vraagt. Maar om zo af te sluiten is erg jammer.

DuoPenotti

Berichten: 29799
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 21:03

Opzich begrijp ik wel dat ts nu zo reageert.
Heel trots plaatst ze een filmpje.
Helemaal in de hemel geprezen door haar instructrice.
Daar doet ze moeite voor het te ondertitelen en in te spreken.
En vervolgens vind niemand het een fijn beeld.
Oké janneke dan die wat dat betreft haar moeder kon zijn. Ook zoveel tekst en theorie maar krijg ook nooit het idee dat het meer dan dat is. Y;(

Dus ja vanuit die grote domper snap ik de laatste paar reacties wel.
En vind ik dat ze best lang netjes is geweest.
Maar alle bokkers ook. :j

Ik denk dat iedereen wel vind dat het loves waardig is dat ts zich zo wil verdiepen.
Nu fijne theorie nog samenvoegen met rijden met gevoel.

TS succes. :)

Melzazu
Berichten: 1802
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Ervaringen: volgens 4DimensionDressage trainen en wedstrijden rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 21:09

Ik wens TS hier wederom veel succes met haar keuzes net als ik al in 1 van de pb’s heb gedaan.

Ik hoop echt dat het je brengt waar je graag wil komen. :)

ZEJA

Berichten: 3106
Geregistreerd: 05-12-05

Re: Ervaringen: volgens 4DimensionDressage trainen en wedstrijden rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 21:12

Het lijkt tegenwoordig wel de nieuwe mode om met dure woorden te gooien.

Maar luisteren naar een paard word niet gedaan.

Zertab

Berichten: 12278
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 21:25

Met hypermobiliteit JUIST onder begeleiding gaan fitnessen. Daar ga je echt veel profijt van hebben, ook naast het paardrijden. Wat je banden dus niet kunnen opvangen met je gewrichten, gaan dan juist de spieren doen mits je ze goed en voldoende traint.

Hier ook in delen van mijn lichaam hypermobiel. Altijd last van mijn schouders gehad, zaten altijd vast.
4 jaar gelenden begonnen met bodypump (kracht en conditie) en sindsdien geen last meer van.

Zertab

Berichten: 12278
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 21:26

DuoPenotti schreef:
De instructices. Meerdere naar wat ik begreep vind ik ook erg kwalijk.
1 als ik met zulk zadel in de les kwam werd het een longeerles oid. Maar geen rijles.
2 het niet juist les geven.
Kijk dat iemand het nog niet kan voelen is logisch.
Maar een instructrice die roept ja goed zo bij een paard dat de grond in gaat, dat is heel erg.


Dit laatste is ook waar ik me aan ergerde. Instructrice geeft aan dat het zo goed gaat, maar paard loopt nog altijd op de voorhand, neus eruit en sloft een beetje heen…

Elisa2

Berichten: 37401
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 21:27

Caira schreef:
Nits schreef:
Ik denk dat iedereen wel is uitgeblaat.


Ik moet zeggen dat ik het echt heel jammer vind dat je dit topic zo af wilt sluiten, in dit topic hebben meerdere mensen gereageerd die hun werk en passie in de paarden hebben. Op een enkel woord na is er echt veel zinnigs gezegd en zoals 1 van mijn voorgangers het zo mooi verwoorde: zelden is bokt ZO eensgezind. Wij zijn er niet om je af te kraken en ik vind het echt bewonderingswaardig dat je zo in de theorie gedoken bent. Alleen op theorie kun je niet rijden. Ik heb veel leerlingen en ze hebben allemaal hun eigen leerstijl, en het daarbij kunnen aansluiten als instructeur is een belangrijke skill die (in mijn ogen) te weinig op opleidingen geleerd wordt. Iedereen kan links openen en doorlezen wat daar staat, maar het belangrijkste is over kunnen brengen wat het gewenste gevoel is. Pas als je hebt gevoeld waar je naar zoekt kun je het zelf weer opzoeken. Geen enkele instructeur heeft DE methode, en ik moedig mijn leerlingen dan ook aan om ook (gast) lessen bij andere instructeurs te volgen als ze daar behoefte aan hebben. Sluit dit topic, neem een kop thee en ga er morgen of overmorgen nog eens rustig doorheen. Er zijn veel wijze woorden hier gezegd en ik denk dat je daar echt wel iets mee zou moeten kunnen als je het zou willen.


Mooi gezegd +:)+

MyWishMax

Berichten: 25387
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 21:37

Zertab schreef:
Met hypermobiliteit JUIST onder begeleiding gaan fitnessen. Daar ga je echt veel profijt van hebben, ook naast het paardrijden. Wat je banden dus niet kunnen opvangen met je gewrichten, gaan dan juist de spieren doen mits je ze goed en voldoende traint.

Hier ook in delen van mijn lichaam hypermobiel. Altijd last van mijn schouders gehad, zaten altijd vast.
4 jaar gelenden begonnen met bodypump (kracht en conditie) en sindsdien geen last meer van.


Daarom gaf ik dat ook aan. Juist dan moet je naast het paard gericht oefeningen doen met juiste begeleiding en daar ga je veel betere resultaten mee behalen. Het is kracht opbouwen en daar help je het paard mee, omdat je dus jezelf verbeterd hebt naast het paard.

oji

Berichten: 4265
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 21:40

TS, zoals al zo vaak gezegd, paardrijden is een ervaringssport, geen theoretische sport. Paardrijden is gevoel, gevoel onwikkel je door veel meters te maken. Die meters heb jij nog niet. Ik betwijfel of jij ooit op een correct gaand paard gezeten hebt en gevoeld hoe dat moet voelen. Het feit dat je denkt dat je met dit dier bezig bent met lengtebuiging en dragen geeft dat wel aan.
Naast dat het vele jaren ervaring, vele verschillende paarden en heel veel oefening kost om dat gevoel te ontwikkelen, kost het ook vele jaren en ervaring om een goed oog te ontwikkelen. Goed zien wat correct is en wat niet. Jij hebt het in je video's over schoftlift maar echt meid, je bent nog mijlenver verwijderd van iets dat maar lijkt op schoftlift. Je weet niet hoe dat voelt maar je weet duidelijk ook niet hoe dat eruit ziet.

Je slaat in je rijden 10 stappen over, je wilt aan dragen te werken terwijl je nog eigenlijk met je paard nog niet echt tempocontrole hebt en ook nog niet echt kan sturen. Hij nog scheef is en jij nog niet goed kan zitten. Mission impossible.

Ook in je zit sla je 10 stappen over. Je denkt dat je moet werken aan een goede verlichte zit terwijl je nog niet eens gewoon goed en onafhankelijk kan zitten. Je kan er allemaal theorie over psoas spieren bij halen, maar ik ben medisch onderlegd en heb zelf ook de nodige medische uitdagingen in mijn lijf, geloof met het is kul dat je kan leren eerst goed verlicht te zitten en dat dat beter is als eerst goed leren in balans rechtop te zitten. Het is theorie erbij zoeken om proberen goed te praten wat krom is en iedereen die wel ervaring heeft met paardrijden en wel geleerd heeft correct verlicht te zitten, kan je dat vertellen. Die weten dat omdat die weten hoe moeilijk het is om in balans verlicht te zitten. Ikzelf zit ook verlicht op mijn net zadelmakke paard om het hem makkelijker te maken, maar ten eerste doe ik dat op een springzadel omdat dat die verlichte zit het beste ondersteund en daarnaast doe ik dagelijks minimaal 100 squats, ga ik wekelijks naar een personal trainer om aan mijn core stability te werken, om die verlichte zit correct vol te kunnen houden gedurende dat kwartiertje dat ik momenteel nog maar hooguit rij op mijn jonkie. Dat is de praktijk. Je hebt geen idee hoe het voelt om correct verlicht te zitten en dat dat in de verste verte niet lijkt op het naar voren uit balans hangen wat je nu doet. Zoals ik al eerder zei, goede verlichte zit is het toppunt van balans.

Maar ook in je theoretische kennis sla je 10 stappen over. Je haalt je informatie van facebook. Je scharrelt vage theorieën bij elkaar om daarmee eigenlijk te proberen slecht rijden goed te praten.

Wil je echt wat leren en echt stappen vooruit maken, begin dan bij het begin en zie je zelf ook als de beginner die je bent. Met de houding die je momenteel aanneemt richting mensen die je wat proberen te vertellen, mensen met ervaring ÉN theoretische kennis, geloof me, dan leer je nooit goed paardrijden. Goed paardrijden komt nooit uit vooringenomenheid, maar komt uitsluitend uit open staan voor van alles. Een spons zijn voor alle informatie die je in de schoot geworpen wordt door ervaren mensen en voelen wat werkt en wat niet werkt.

Als je echt theoretische kennis op wil doen, begin dan ook bij de basis en begin eens met een echt goed boek ipv allerlei tot theorie verheven meningen op facebook van mensen die misschien ook net een paard naar het Z hebben gereden. Begin met een boek als Steinbrecht, wat je echt een goede theoretische basis geeft. Of het boek van Carl Hester, dat is een stuk toegankelijker. Geen facebook gewauwel. Daarvan leer je pas de waarde inschatten wat echt is en wat fake news/theorie is als je eerst een schat aan basiskennis en een schat aan ervaring hebt in je rugzakje.
Laatst bijgewerkt door oji op 20-08-23 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

oji

Berichten: 4265
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Ervaringen: volgens 4DimensionDressage trainen en wedstrijden rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 21:48

En niemand zou je zo hard aanpakken TS, als je gewoon een video laat zien waarbij je zegt, ik heb een half jaar een verzorgpaard en kijk eens hoe lekker we aan het rijden en leren zijn. Dan zou iedereen zeggen, wat leuk meid, lekker gaan lessen en meters maken.

Maar jij plaatst de video vanuit een heel ander perspectief. Jij plaatst de video met het oogpunt dat je denkt dat je al instructie kan geven via YouTube. Terwijl je zelf nog geen enkel oog en geen enkele basis kennis en ervaring hebt. Daarmee blaas je behoorlijk hoog van de toren door iedereen die jou probeert iets uit te leggen om de oren te slaan met facebooktheorie en aangeeft dat wij het allemaal verkeerd zien en dat jij de juiste theorie hebt. En dat is kwalijk. Denken dat jij al in staat bent andere te instrueren. Daarmee sla je de plank echt heel erg mis. Zet op YouTube gewoon video's van ik ben lekker met mijn hobby bezig, maar denk niet dat jouw video's anderen gaan helpen goed paard te rijden en goed te kijken.

Zertab

Berichten: 12278
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 21:55

MyWishMax schreef:
Zertab schreef:
Met hypermobiliteit JUIST onder begeleiding gaan fitnessen. Daar ga je echt veel profijt van hebben, ook naast het paardrijden. Wat je banden dus niet kunnen opvangen met je gewrichten, gaan dan juist de spieren doen mits je ze goed en voldoende traint.

Hier ook in delen van mijn lichaam hypermobiel. Altijd last van mijn schouders gehad, zaten altijd vast.
4 jaar gelenden begonnen met bodypump (kracht en conditie) en sindsdien geen last meer van.


Daarom gaf ik dat ook aan. Juist dan moet je naast het paard gericht oefeningen doen met juiste begeleiding en daar ga je veel betere resultaten mee behalen. Het is kracht opbouwen en daar help je het paard mee, omdat je dus jezelf verbeterd hebt naast het paard.


Precies. En ieder mens met hypermobiliteit die correcte instructie krijgt van een fysiotherapeut of een goede fitnesstrainer gaat progressie boeken. Ik denk dat je eerst hierop moet focussen TS, naast het paard om zo je houding OP het paard te verbeteren. En een goed passend zadel moet laten komen (of in ieder geval dit aangeven bij de eigenaar). Dan ben je echt al een stuk verder.

maralyn

Berichten: 10437
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 22:03

Zertab schreef:
Met hypermobiliteit JUIST onder begeleiding gaan fitnessen. Daar ga je echt veel profijt van hebben, ook naast het paardrijden. Wat je banden dus niet kunnen opvangen met je gewrichten, gaan dan juist de spieren doen mits je ze goed en voldoende traint.

Hier ook in delen van mijn lichaam hypermobiel. Altijd last van mijn schouders gehad, zaten altijd vast.
4 jaar gelenden begonnen met bodypump (kracht en conditie) en sindsdien geen last meer van.



Absoluut!!
Ik ben niet hypermobiel, maar zit wel wat ruim in mijn pezen in banden.

Met goede fitness onder begeleiding van mijn fysiotherapeut zorg ik er voor dat ik overal sterk en recht probeer te worden.

Lieve ts.

Ik zal je beloven.
Hoe meer je leert.
Hoe meer je er achter komt, dat wat je nog niet weet, groter is, dan wat je wèl weet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 22:07

oji schreef:
Als je echt theoretische kennis op wil doen, begin dan ook bij de basis en begin eens met een echt goed boek ipv allerlei tot theorie verheven meningen op facebook van mensen die misschien ook net een paard naar het Z hebben gereden. Begin met een boek als Steinbrecht, wat je echt een goede theoretische basis geeft. Of het boek van Carl Hester, dat is een stuk toegankelijker. Geen facebook gewauwel. Daarvan leer je pas de waarde inschatten wat echt is en wat fake news/theorie is als je eerst een schat aan basiskennis en een schat aan ervaring hebt in je rugzakje.
Ruiters en Rechters van Ernest van Loon is ook een goede. :j

Enne, TS, het is niet voor niets dat mensen als Steinbrecht, Van Loon, de Pluvinel en enkele andere grote namen in sommige gevallen al letterlijk eeuwenlang als autoriteit worden gezien en ook in grote lijnen dezelfde inzichten hebben. Ze staan namelijk grotendeels in dezelfde traditie met hooguit wat nuanceverschillen of ontwikkelingen in lijn met de tijdsgeest. Er is bij mijn beste weten geen enkele methode die een volledig andere weg in is geslagen, die het langer dan een paar jaar heeft volgehouden. Allemaal zijn ze even hip & happening, om daarna stilletjes aan weer van het toneel te verdwijnen.

Ondanks dat we tegenwoordig meer kunnen meten, kunnen die onderzoeken imo hooguit beschrijvend zijn en niet voorschrijvend als je uitgaat van een correct gereden paard. De rijkunst is al zo verschrikkelijk oud dat er eigenlijk weinig meer aan te vernieuwen is. Een paardenlichaam werkt zoals het werkt en dat is in de kern niet veranderd in de afgelopen eeuwen of zelfs millennia. We krijgen meer wetenschappelijk onderbouwde inzichten in waarom we doen wat we doen en waarom we een correct gaand paard als een correct gaand paard beschouwen, maar de kennis en de fundering van de methoden zijn ouder dan de weg naar Rome.