Ervaringen: volgens 4DimensionDressage trainen en wedstrijden rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Ervaringen: volgens 4DimensionDressage trainen en wedstrijden rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 18:50

Maar eh, Janneke, wat zijn jouw kwalificaties of credentials dat we je op je woord moeten geloven?

xPabloBokt

Berichten: 9451
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 18:51

Nou sorry maar ik vind contact met de mond wel degelijk horen bij de basis. Vind het juist erg vreemd om hier niet mee te beginnen, want "teugelhulpen" cq. teugeltechniek zoals ik het in deze context maar even noem is hier toch wel heel erg aan de orde. Ik zie namelijk vanalles gebeuren wat ontzettend verwarrend is voor het paard en niet valt onder de noemer "duidelijke, concrete hulp". Zoals ik eerder al benoemde het regelmatige contactverlies en het veel te ver naar binnen brengen van de handen bij een wending (en het, in het verlengde daarvan, compleet naar binnen vallen van het lichaam van de ruiter waardoor het paard.. juist! Uit balans raakt).

Als ik de filmpjes van TS zie heeft zij een instructie nodig die bij de basis start en dat is mijns inziens correctheid van houding en hulpen. En daar horen ook teugelhulpen bij, en de uiteindelijke subtiliteit ervan.

Janneke2

Berichten: 22803
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 18:52

DuoPenotti schreef:
Janneke.
Heb jij ooit wedstijden gereden?

Ja.

Hoezo?

Citaat:
En als je dat met een ja beantwoord kun je dan nog steeds zeggen dat dit B wp waardig is?

_/-\o_

Sorry.

1) Ik heb gezegd dat het nog niet 'Z waardig was. En dat méén ik.

2) En de wedstrijdruitets die ik dagelijks om mij heen zie die wel Z rijden, hebben hun paard op de voorhand, scheef, en op of achter de teugel. (Doorgaans ook achter de loodlijn.)
De moeilijker oefeningen worden met een soort 'clicker training zonder clicker' ingeoefend (en met relatief veel straf en weinig beloning)
ipv correct de basis oefenen, de basis, nog een klein grapje hier of daar en weer de basis....

MyWishMax

Berichten: 25391
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 18:53

Als die de hals nodig heeft moet je dus zeker niet aan de binnenteugel gaan trekken om te sturen. Dan kan dat hele lijf niet op een correcte manier bewegen of buigen of überhaupt het figuur lopen wat je wilt.

Dat je niet meteen met teugelhulpen aan de gang wil kan,maar van die binnenteugel afblijven en er zeker niet mee sturen is heel belangrijk. Juist voor het paard.

Janneke2

Berichten: 22803
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 18:54

Mkango schreef:
Maar eh, Janneke, wat zijn jouw kwalificaties of credentials dat we je op je woord moeten geloven?

Geen en niet.

Ik heb nul hippische diploma's
(wel verstand van bewegen, oa een jaar universiteit bewegingswetenschap)
en niemand hoeft mij te geloven.

xPabloBokt

Berichten: 9451
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 18:54

Ik denk aan de hand van de filmpjes dat het denken aan een niveau waardig zijn nog helemaal niet aan de orde is.

De. Basis. Mist.

En die wordt in de trainingsfilmpjes ook niet gegeven of behandeld.

Rocamor

Berichten: 10915
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 18:56

Janneke2 schreef:
Avanti schreef:
1. Aan deze instructice heb je echt helemaal niks.
Een voorbeeld: je paard valt onwijs naar binnen op de volte. Vervolgens wordt er helemaal niks gedaan om jouw paard van het binnenbeen af te halen en hol te maken.


Ehm, wat denk je van de opmerking over het gebruik van het hele binnenbeen om 'de buik weg te duwen'
(ik zeg altijd: de swing/ het kiepen van de ribkorf)
?


Om dan vervolgens niks te zeggen over de manier waarop ze zit en de tegenstrijdigheid in haar hulpen van haar lichaam (wokkels in benen, heupen, romp, schouders en handen)

Janneke2

Berichten: 22803
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 18:59

MyWishMax schreef:
Als die de hals nodig heeft moet je dus zeker niet aan de binnenteugel gaan trekken om te sturen. Dan kan dat hele lijf niet op een correcte manier bewegen of buigen of überhaupt het figuur lopen wat je wilt.

Dat je niet meteen met teugelhulpen aan de gang wil kan,maar van die binnenteugel afblijven en er zeker niet mee sturen is heel belangrijk. Juist voor het paard.


Klopt.

Grapje van Karin Leibbrandt:
"de les is gratis, maar het is wel 1 euro voor elke keer dat ik moet zeggen dat je van de binnenteugel af moet blijven".

Maar helemaal in het begin zei mijn juf ook een paar keer
'het is wel zaak dat je paard wendt als je het vraagt - we kunnen de dilemma's voorkomen door op de binnenhoefslag te blijven, maar voor deze ene keer,
na intentie en gewichtshulp en buitenteugel tegen de hals,
pak je de binnenteugel.'
%)
Ja juf...
:')
Het is toch nog goed gekomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 19:00

Janneke2 schreef:
Mkango schreef:
Maar eh, Janneke, wat zijn jouw kwalificaties of credentials dat we je op je woord moeten geloven?

Geen en niet.

Ik heb nul hippische diploma's
(wel verstand van bewegen, oa een jaar universiteit bewegingswetenschap)
en niemand hoeft mij te geloven.
O, je doet het altijd voorkomen alsof je graag wilt dat mensen je geloven (waar komt anders die negativiteit over je stalgenoten vandaan?), maar ik vind dat dus vaak wat lastig omdat we van jouw kant nooit iets te zien krijgen, behalve wat je op elke website zelf kunt lezen.

Janneke2

Berichten: 22803
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 19:06

Rocamor schreef:
Avanti schreef:
1. Aan deze instructice heb je echt helemaal niks.

Om dan vervolgens niks te zeggen over de manier waarop ze zit en de tegenstrijdigheid in haar hulpen van haar lichaam (wokkels in benen, heupen, romp, schouders en handen)

... het ging mij om de opmerkingen van Avanti, waarbij ik mij afvroeg of ze het hele filmpje heeft gezien.

Ik neem aan dat dit een onderdeel is van een les van een uur.

En de stijve heupen van de ruiter komen ter sprake plus de aanwijzing om 'zelf helemaal om te kijken' bij het verlaten van de hoefslag.

En als gezegd: lesgeven aan beginners is het moeilijkste wat er is.
De oude Duitse cavalerie koos voor de volgorde bekken, benen, romp plus hoofd en tot slot de armen.
(Alexander techniek doet het anders, Centered riding ook. Het kan alle drie.)

Avanti

Berichten: 13904
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 19:08

Janneke2 schreef:
Avanti schreef:
1. Aan deze instructice heb je echt helemaal niks.
Een voorbeeld: je paard valt onwijs naar binnen op de volte. Vervolgens wordt er helemaal niks gedaan om jouw paard van het binnenbeen af te halen en hol te maken.


Ehm, wat denk je van de opmerking over het gebruik van het hele binnenbeen om 'de buik weg te duwen'
(ik zeg altijd: de swing/ het kiepen van de ribkorf)
?


Mijn vraag aan jou. Denk je dat je een paard dat op de binnenschouder leunt gebogen krijgt met alleen binnenbeen?

DuoPenotti

Berichten: 29811
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 19:08

Janneke2 schreef:
DuoPenotti schreef:
Janneke.
Heb jij ooit wedstijden gereden?

Ja.

Hoezo?

Citaat:
En als je dat met een ja beantwoord kun je dan nog steeds zeggen dat dit B wp waardig is?

_/-\o_

Sorry.

1) Ik heb gezegd dat het nog niet 'Z waardig was. En dat méén ik.

2) En de wedstrijdruitets die ik dagelijks om mij heen zie die wel Z rijden, hebben hun paard op de voorhand, scheef, en op of achter de teugel. (Doorgaans ook achter de loodlijn.)
De moeilijker oefeningen worden met een soort 'clicker training zonder clicker' ingeoefend (en met relatief veel straf en weinig beloning)
ipv correct de basis oefenen, de basis, nog een klein grapje hier of daar en weer de basis....

Nee nog niet b waardig is idd nog ver van Z verwijderd ja. :')

En dus geen kwalificaties in diploma's dus.
Maar dan neem ik aan toch wel zelf die Z hebt gehaald.

En jezelf omhoog halen door die z ruiters om je heen neer te halen is niet moeilijk.
Ik ken dan weer geen klikkers en staffers in de z.

Ik zou dan zeggen begeef je in andere kringen :j
Deze klinken niet fijn...

Elisa2

Berichten: 37402
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 19:17

Ik vind lesgeven aan beginners juist helemaal niet zo moeilijk. Maar dan is het wel belangrijk om echt bij het begin te beginnen en het niet te moeilijk maken maar stap voor stap uit te bouwen. Eigenlijk ieder paard wat aan het been is wil wel zakken tegen het einde van de les. Daar is dan het begin van de nageeflijkheid en weten mensen waar ze naar toe moeten/ hoe dat voelt.

Edit, dan leren ze ook gelijk hoe het voelt als het paard het bit aanneemt en ze op die manier contact krijgen.

De rest komt allemaal daarna wel.

Janneke2

Berichten: 22803
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 19:36

xPabloBokt schreef:
Nou sorry maar ik vind contact met de mond wel degelijk horen bij de basis. Vind het juist erg vreemd om hier niet mee te beginnen, want "teugelhulpen" cq. teugeltechniek zoals ik het in deze context maar even noem is hier toch wel heel erg aan de orde. Ik zie namelijk vanalles gebeuren wat ontzettend verwarrend is voor het paard en niet valt onder de noemer "duidelijke, concrete hulp". Zoals ik eerder al benoemde het regelmatige contactverlies en het veel te ver naar binnen brengen van de handen bij een wending (en het, in het verlengde daarvan, compleet naar binnen vallen van het lichaam van de ruiter waardoor het paard.. juist! Uit balans raakt).

Zoals de Britten zeggen:
'Green and green gives black and blue'.
Als gezegd, zoals de oude Duitse cavalerie leerde moet eerst het bekken correct zijn en de armen en handen komen het laatst.
Daarna gaan we het hebben over de correcte teugelhulpen.
In deze vijf minuten les wordt die volgorde min of meer gevolgd.

Binnen de methode van 4 dimension dressage mag de binnenhand opzij en naar voor - maar idd: graag zonder dat het dier dus op de binnenschouder valt...
(Ik heb als beginner vast hetzelfde gedaan en nog wel erger ook.)
Citaat:
Als ik de filmpjes van TS zie heeft zij een instructie nodig die bij de basis start en dat is mijns inziens correctheid van houding en hulpen. En daar horen ook teugelhulpen bij, en de uiteindelijke subtiliteit ervan.

Zit iets in, maar één van de dilemma's bij een groene combinatie is waar je de nadruk op legt.
Er voor kiezen dat het paard met een correcte hals (sorry dat ik wéér over de voorhand praat) gereden wordt en het opbouwen van rompstabiliteit van het dier kan een legitieme keuze zijn.

Zou TS op een 'schoolpaard' rijden, ligt het weer anders.

Odysseus

Berichten: 22479
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 19:44

Iets wat nog niet gezegd is maar wel te zien is, is dat je paard van het linker voorbeen af loopt en in de wendingen zelfs wat onregelmatig wordt. Op de video met het roze dekje is ze zelfs linksvoor kreupel. Ik vind haar ook erg zuur met het galopperen. Ik denk dat er veterinair nog best wat meer comfort in het lopen te behalen is voor je paard, ik zou wel benieuwd zijn hoe deze op de harde voltes is en op een buigproef.

Ik denk wel dat je bedrogen uitkomt als je zo B dressuur gaat starten. Daarvoor is er horizontaal evenwicht nodig, en dit paard loopt regelmatig met teveel gewicht op de voorhand en erg van het achterbeen af. Ook loopt ze regelmatig met buitenstelling door de voltes waarbij ze ook bol wordt aan je binnenbeen in plaats van hol. Het is een goed begin om haar aan de buitenteugel te houden in de wendingen maar dat kan niet zonder binnenteugel en binnenbeen erbij. Juist door haar een klein beetje door je hand heen de drijven met je been krijg je wat meer ruggebruik en kun je de energie van achter aan de voorkant opvangen. Nu loopt ze zo lang en op de voorhand dat al je energie aan de voorkant weglekt. Op deze manier wordt het ook heel lastig om de volgende stap te zetten naar de zijgangen met correct lichaamsgebruik. Verzameling is een station wat nog een heel stuk verder ligt :)

Janneke2

Berichten: 22803
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 19:47

DuoPenotti schreef:
En jezelf omhoog halen door die z ruiters om je heen neer te halen is niet moeilijk.
Ik ken dan weer geen klikkers en staffers in de z.

Ik zou dan zeggen begeef je in andere kringen :j
Deze klinken niet fijn...


Ik weet het, het klinkt niet fijn.

En voor alle duidelijkheid: ik vind mijzelf een liefhebber van dressuur.

Ik weet dat ik niet altijd complimenteus ben.
Waar het mij om gaat is in dit verband
dat mijn hart huilt.

Ik zie dressuur als paardvriendelijkheid bij uitstek: gymnastiek om ons goed te kunnen dragen.
(En mijn stalgenoten doen iets totaal anders.)
(... ik ben dus wellicht bezig anderen af te kammen, maar dat gaat mij gewoon om wanprestaties en dieronvriendelijkheid.)

Mbt clickertraining.
Maar dan zonder clicker.
Men neme een scheef paard op de voorhand, en dan eindeloos op de volte in galop want hij moet gaan appuyeren...
Doe basis, basis, en basis met wat grapjes. Eerst in balans, ontspannen, recht, een correcte volte, dan eens de achterhand wat naar binnen - 'en op een goede dag komt het appuyerment vanzelf'.
100x hetzelfde is een soort clickertraining zonder click en met weinig beloning - het andere is dressuur.)

Elisa2

Berichten: 37402
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 19:50

Dat snap ik niet, heb nog nooit een paard een appuyement aangeleerd op de volte. Bedoel je geen travers of voorbereiding op de werkpiroutte?

Slechte ruiters die verkeerd trainen heb je helaas op alle niveaus en in alle stromingen..

Tango1979

Berichten: 2539
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 19:53

Als je nu zou gaan starten komt er op je coupon het volgende:
Voorwaarts houden
Geen impuls
Contrastelling (voor de voltes)
Werk aan je balans (ruiter)
Werk aan contact houden
Werk aan nageeflijkheid en aanleuning
Valt uit elkaar (overgangen)

Je kan geen aanleuning krijgen, als je paard niet aan je been is en je geen contactteugel hebt. Als ik het filmpje bekijk dan twijfel ik of je paard aan het been is. Contactteugel heb je zeker niet.

Janneke2

Berichten: 22803
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 20:01

Elisa2 schreef:
Dat snap ik niet, heb nog nooit een paard een appuyement aangeleerd op de volte. Bedoel je geen travers of voorbereiding op de werkpiroutte?

Slechte ruiters die verkeerd trainen heb je helaas op alle niveaus en in alle stromingen..


... please, do not shoot the messager.
(Denkbaar wilde men vandaag vanaf de volte in travers en dan maar meteen appuyeren...)

En het hoeft van mij niet perfect, je kunt voltes etc etc etc gebruiken 'als gereedschap' om het gaan van je paard te verbeteren.
(Alleen zag ik dat niet gebeuren |( ...)

Janneke2

Berichten: 22803
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 20:20

even een off topic egopost... :o
Mkango schreef:
O je doet het altijd voorkomen alsof je graag wilt dat mensen je geloven (waar komt anders die negativiteit over je stalgenoten vandaan?), maar ik vind dat dus vaak wat lastig omdat we van jouw kant nooit iets te zien krijgen, behalve wat je op elke website zelf kunt lezen.


Ik kom uit een onderwijsfamilie en het uitleggen zit mij in het bloed.
... en iedere schoolfrik vind het leuk als je mensen echt in jouw verhaal kunt meenemen - dus in die zin 'wil ik dat graag'. :o O:) :j

En zo nee, even goede vrienden.

Stalgenoten, (zie boven: mijn hart huilt).
Dressuur is ontworpen voor het welzijn van het paard, zodat het dier tot op hoge leeftijd ons met plezier kan dragen.
Onder andere door de juiste spieren te trainen, zodat we op een 'bolle' rug kunnen zitten.

... en ooit vroeg iemand mij of mijn paard nu echt 'Knollie' heette.
Mijn antwoord luidde dat ik haar naam niet noem vanwege mijn anonimiteit.
Ik kom graag op bokt, deel met plezier van alles en nog veel meer, waaronder van tijd tot tijd ook kwetsbare persoonlijke informatie.
Ik heb ooit met mijzelf afgesproken dat ik dus op bokt geen zaken plaats waardoor ik makkelijk traceerbaar ben.
('Knollie' is ingeschreven bij het PRE stamboek. Als ik haar naam publiceer weet iemand die dat wil binnen twee minuten mijn achternaam. Ik ben vrijwel de enige in Drenthe met die achternaam. Dat wil ik dus niet.)
Dus helaas geen filmpjes van 60+ in het zadel...

Elisa2

Berichten: 37402
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 20:53

Janneke2 schreef:
Elisa2 schreef:
Dat snap ik niet, heb nog nooit een paard een appuyement aangeleerd op de volte. Bedoel je geen travers of voorbereiding op de werkpiroutte?

Slechte ruiters die verkeerd trainen heb je helaas op alle niveaus en in alle stromingen..


... please, do not shoot the messager.
(Denkbaar wilde men vandaag vanaf de volte in travers en dan maar meteen appuyeren...)

En het hoeft van mij niet perfect, je kunt voltes etc etc etc gebruiken 'als gereedschap' om het gaan van je paard te verbeteren.
(Alleen zag ik dat niet gebeuren |( ...)


Nee ik bedoel het ook niet persoonlijk maar snap wel dat het ea mis gaat daar ja als ze proberen te appuyeren vanuit een volte, vanuit travers. Aangezien bij een appuyement toch echt de voorhand voor de achterhand geplaatst dient te worden. :)

Janneke2

Berichten: 22803
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 21:10

:o ... ik heb wel eens geappuyeerd vanuit de volte.
Maar niet op het moment van aanleren.
... en als de volte niet klopt begin ik er niet aan.
Dus mij ontgaat iets.

(Dit is ook wat ik bedoel met 'rijd basis, basis, en speel een beetje vanuit de basis'. Als laten we zeggen de twintigste volte
(ik tel echt niet, ja - de passen op de kwartvolte, niet hoe vaak ik voltes maak)
echt klopt en mooi is, kun je dat checken door bijvoorbeeld appuyerend weg te rijden.

Brainless

Berichten: 29751
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 21:12

Janneke2 schreef:
Ondertussen zie ik wel een mooie verende gang en ruime passen van de achterbenen.

Mijn arabier van 24 loopt zo vanzelf ook als je die na 6 maanden stilstaan laat lopen.
Dat is van nature hun eigen gang, zij lopen al met swung.
Gelukkig heeft hij geen neiging om zo op de voorhand te duiken, dan had hij niet meer onder het zadel gelopen.

Janneke2

Berichten: 22803
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 21:19

Brainless schreef:
Janneke2 schreef:
Ondertussen zie ik wel een mooie verende gang en ruime passen van de achterbenen.

Mijn arabier van 24 loopt zo vanzelf ook als je die na 6 maanden stilstaan laat lopen.
Dat is van nature hun eigen gang, zij lopen al met swung.
Gelukkig heeft hij geen neiging om zo op de voorhand te duiken, dan had hij niet meer onder het zadel gelopen.


;) Ik ben blij dat wij het eens zijn.

Het enige wat ik van dit paard weet is vijf minuten film plus het gegeven dat TS nu een ruim half jaar op deze manier rijdt.
Ik heb geen idee 'waar het dier vandaan komt'.
Ik zie dat het dier moeite heeft met in verticale balans te blijven, en klapt dan
(om begrijpelijke reden = natuurlijke balans op de voorbenen, maar wellicht ook vanwege een andere ruiter/ training)
weer terug op de voorhand.

Elisa2

Berichten: 37402
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 21:22

Janneke2 schreef:
:o ... ik heb wel eens geappuyeerd vanuit de volte.
Maar niet op het moment van aanleren.
... en als de volte niet klopt begin ik er niet aan.
Dus mij ontgaat iets.

(Dit is ook wat ik bedoel met 'rijd basis, basis, en speel een beetje vanuit de basis'. Als laten we zeggen de twintigste volte
(ik tel echt niet, ja - de passen op de kwartvolte, niet hoe vaak ik voltes maak)
echt klopt en mooi is, kun je dat checken door bijvoorbeeld appuyerend weg te rijden.


Vanuit een volte kan prima, vanuit travers op de volte wordt een ander verhaal. :)