Wedstrijden kletstopic 2024

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cambionn

Berichten: 851
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 09:27

Beetje OT maar wel terugkomend op mijn niet zo goede proef eergister. Gezien "mijn" paard Dancer nogsteeds kreupel is vandaag in de les nog weer even op het paard van gister gezeten en ging een stuk beter dan gister. Op het eind zelfs oprecht lekker. Was opzich wel fijn om ondanks dat ik weet dat ik ook wel beter kan en m'n dag gewoon niet had, dat toch ook nog even daadwerkelijk gedaan/gevoeld te hebben ipv dat de laatste keer rijden die slechte proef was.

Toch hoop ik dat Dancer snel weer beter is. Zowel voor hem, niemand wordt blij van dit soort dingen en hij is nou niet het type dat graag stil staat, als voor mezelf. Ondanks dat hij kwa uiterlijk niet m'n favo paard is, had ik met hem gewoon sinds de eerste keer rijden een klik (nu een jaar terug ongeveer), en heb hem veel gereden sinds. Als ik een tijdje op een ander heb gezeten en weer op hem kom voelt het ook meteen weer goed. Die vorige proef (die die heel goed ging) was ook op hem. Vandaar dat ik hem ook wou leasen, en dat ondanks dat hij de dag dat ik zou tekenen kreupel was geworden ik het ook niet wou afbreken. Voor nu krijgt hij gewoon een hoop extra aandacht van mij tot hij er weer klaar voor is en daarna gaan we samen weer rustig aan de slag.

14 april mag ik weer overigens, dus dan gaan we er gewoon nogmaals voor. Hopenlijk op Dancer, maar anders moet het ook op een ander wel lukken :) .

Enzo_Ollie

Berichten: 809
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 10:01

Dat is een fijn gevoel! Dan weet je niet alleen dat je beter kan maar bevestig je het ook voor jezelf :)
en van het positieve uitgaan dat Dancer dan weer goed loopt!

Gister die van mij weer rustig aan gelongeerd en hij liep al een heel stuk beter, absoluut niet kreupel maar wel een beetje onwennig/op eieren. Volkomen logisch natuurlijk, ik loop ook raar als ik nieuwe zooltjes van de podotherapeut heb :+

Met de ander voor het eerst in weken ook lekker gereden, hij is het levende voorbeeld van liever lui dan moe en van zichzelf lome bewegingen waardoor ik veel moeite heb met niet elke pas drijven, maar hij voelde veel actiever. Dus ik ga weer moed verzamelen om naar de springles te gaan, thuis al voor z'n achterhand te trainen wat mini in/uitjes gedaan. Maar wilde hem eerst weer beter aan het been hebben na het kreupel zijn voordat ik naar de springles ging.
Blijf het spannend vinden als dressuurmuts maar vorig jaar ging het ook goed dus waarom nu niet (dit is mezelf moed inpraten want ik vind het wel leuk :Y) )

MARenAMY

Berichten: 112
Geregistreerd: 03-02-24
Woonplaats: Naast mijn buren, yn it moaie Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 12:11

Enzo_Ollie schreef:
@MWM dat is echt heel erg frustrerend! klinkt alsof ze vergeten waren dat ze per maart over 'moeten' schakelen naar de andere proeven (tussen aanhalingstekens omdat ze dat zelf mogen beslissen).

@getup wow, ik zou denk ik niet meer de weg op durven daarna

@daffodil, voor jou weer een stapje verder! Wat de jury dan zegt maakt niet zoveel uit, het is voor jou dan :) allang winst :)

@Moniek21 40 minuten uitloop! pfff, dat zouden ze toch wel door moeten hebben lijkt me

@marenamy, das idd niet echt heel netjes... wat zei de jury dan van het voorlezen en dat ze wegloopt? lijkt mij ook wel apart dat de jury het toestaat...

@miriam91 dat mag idd pas vanaf 1 april! Je zou nog kunnen overwegen zo'n mesh jasje te kopen, dat is niet zo warm als een normale!


De jury heeft de proef wel stilgelegd maar ik mocht helaas niet niet herstarten :n
Ze hebben me toen nog even een aantal oefeningen laten rijden, zodat ze wel nog een soort van konden beoordelen, maar ja, dan ben je wel al die hele focus en concentratie kwijt, zowel bij mezelf als bij mijn paard. Wat erg jammer was, omdat het begin echt fantastisch ging! Hele hoge punten +:)+ maar volgende keer beter!

Bowo
Berichten: 2836
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Wedstrijden kletstopic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 12:59

Ik zou toch echt niet verder willen met zo'n voorlezer. De jury had je ook bij het eerste woord 'lesgeven' van je voorlezer eruit kunnen sturen. Er staat nadrukkelijk in de reglementen dat de voorlezer alleen de proef mag voorlezen. Ik vind het eigenlijk nog coulant van de jury's dat jij en die vriendin hebben mogen doorrijden in eerste instantie.

PSvanLot

Berichten: 10182
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Wedstrijden kletstopic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 13:05

Ik zet ze er zeker uit wanneer ik merk dat er voorgelezen wordt. Roep ouders ook altijd bij me als ze helpen bij het proefje van hun kind. Snap dat je op het goede been lichtrijden belangrijk vindt, maar om steeds een geluid te maken oid is niet nodig.

Soms heb je bij de hele kleintjes dat ze niet goed weten wat links en rechts is. Als een voorlezer dan zegt: B afwenden en bij E richting de jury, dan heb ik daar totaal geen moeite mee en vind ik dat ook geen helpen.

Annash
Blogger

Berichten: 26571
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Re: Wedstrijden kletstopic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 13:18

Dat soort dingen heb ik in het verleden inderdaad ook door de vingers gezien, PSvanLot! Dat is ook iets heel anders dan rijtechnische ondersteuning.

MyWishMax

Berichten: 25456
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 13:24

PSvanLot schreef:
Ik zet ze er zeker uit wanneer ik merk dat er voorgelezen wordt. Roep ouders ook altijd bij me als ze helpen bij het proefje van hun kind. Snap dat je op het goede been lichtrijden belangrijk vindt, maar om steeds een geluid te maken oid is niet nodig.

Soms heb je bij de hele kleintjes dat ze niet goed weten wat links en rechts is. Als een voorlezer dan zegt: B afwenden en bij E richting de jury, dan heb ik daar totaal geen moeite mee en vind ik dat ook geen helpen.


Bij die kleintjes vind ik dat ook heel anders, ja. Ook al is het officieel hulp, het is was anders als echt lesgeven of goede been geluidjes. Of misschien juist omdat ze nog zo klein zijn dat links en rechts sowieso moeilijk is dat dat het anders maakt haha

Nu heb je ook vaak dat mensen bij het voorlezen van bijvoorbeeld middendraf of uitgestrekte draf lange zijde erbij zeggen en dat mag dan eigenlijk ook niet, alleen heb ik daar nog nooit een jury iets van horen zeggen. Hier nooit gedaan, want als het over de diagonaal is hoor je dat aan de letters of aan het 'van hand veranderen'

MARenAMY

Berichten: 112
Geregistreerd: 03-02-24
Woonplaats: Naast mijn buren, yn it moaie Fryslân

Re: Wedstrijden kletstopic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 13:39

Ja, bij de kleintjes is het ook echt anders.
Maar op een gegeven moment was ik al veel verder dan dat zei las. Ik kende de proef verder wel redelijk uit mijn hoofd. Ik reed toen een volte (want dat moest) en toen zei zij: “Huh, wat doe je” en deed ze helemaal moeilijk omdat dat zogenaamd niet moest maar omdat zij achterliep dacht ze dat :?
En even later zei ze dat ze er mee kapte!

Melzazu
Berichten: 1815
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Wedstrijden kletstopic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 13:42

Wat fijn Cambionn dat het nu goed voelde en goed ging.

Dat klinkt goed Enzo_Ollie, mooi dat het blessureleed nu langzaam weg lijkt te gaan.

Heel vreemd MARenAMY, ik zou het risico niet meer nemen met deze voorlezer.

MARenAMY

Berichten: 112
Geregistreerd: 03-02-24
Woonplaats: Naast mijn buren, yn it moaie Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 13:45

@melzazu Heel vreemd MARenAMY, ik zou het risico niet meer nemen met deze voorlezer.[/quote]

Ja inderdaad erg vreemd, en ik ga nu na dit alles op zoek naar een nieuwe voorlezer.
Heel erg bedankt voor jullie tips en adviezen trouwens :D

DJZ

Berichten: 3134
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Zevenaar

Re: Wedstrijden kletstopic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 14:52

Echt balen van die voorlezer MARenAMY..

Ik leer mijn proeven altijd uit mijn hoofd, zodat ik ze 'thuis' ook 1 of 2 keer kan rijden, zodat ik een beetje weet waar de knelpunten liggen. Met mijn eerste wedstrijd kwam dat eigenlijk niet echt ten goede.. Ik was niet serieus bezig en liep meer te geinen met de voorlezer, dan dat ik mij focuste op paardlief :') De vorige wedstrijd was ik blij dat ik ze uit mijn hoofd kende, want toen was de voorlezer de weg kwijt haha. Was wel op het einde, dus de proef heb ik zonder haar hulp afgereden :))

Getup

Berichten: 8332
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 14:57

Ken m'n proeven altijd , maar als m'n voorlezer verkeerd leest vind ik t veel verwarrender dan ze gewoon uit m'n hoofd te rijden.
Laatst bijgewerkt door Getup op 12-03-24 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

daffodil

Berichten: 10450
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 14:57

Het is voor mij ook beter om uit mijn hoofd te rijden. Ik versta een voorlezer per definitie slecht want ik ben slechthorend en daarnaast kan ik iets beter geconcentreerd blijven. Dat valt alsnog niet mee want ik leer die proeven heel makkelijk uit mijn hoofd dus er is altijd ruimte voor nog meer drukte in mijn hoofd terwijl ik aan het rijden ben :D

Wat mij wel enorm helpt is om te tellen tijdens mijn proef. Zo blijf ik in mijn ritme en concentratie. En met losrijden rij ik heeeel graag met muziek in. Dat doe ik tijdens het trainen ook, daarmee kan ik focussen op tempo en mezelf dwingen om gedurende een bepaalde periode iets te doen.

Ik heb er zondag weer een staan ,nieuwe locatie voor mij maar nog geen startlijst. Ik een mailtje gestuurd want ik weet ook niet waar die lijst geplaatst wordt. Krijg ik als antwoord dat die lijst er ook nog niet is.......en ik denk ja lachen maar zeg dan gelijk wanneer die wel komt?
Laatst bijgewerkt door daffodil op 12-03-24 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Getup

Berichten: 8332
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Wedstrijden kletstopic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 14:58

Precies , die concentratie...is bij mij beter als ik uit m'n hoofd rijd. Anders luister je ( ja, logisch) toch naar wat je voorlezer zegt

Enzo_Ollie

Berichten: 809
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 15:02

Ik ken ze wel uit m'n hoofd, maar als ik zonder voorlezer rij heb ik altijd het probleem dat ik vergeet te rijden omdat ik alleen maar denk 'wat moet ik ook alweer hierna doen' en daardoor veel spanning krijg omdat ik bang ben dat ik m'n proef vergeet (terwijl ik ze kan dromen).
Thuis rij ik ook regelmatig m'n proefje uit m'n hoofd als ik wil oefenen dus zou geen probleem moeten zijn maar helaas werkt m'n hoofd toch anders.

Mijn voorlezer raakt soms ook wel is de weg kwijt of vorige keer met Z proefje de F en V door elkaar halen (voorlezer is dyslectisch en dat zijn net de 2 lastige letters) en dat is weer geen enkel probleem :+

Collega las altijd uit automatisme "diagonaal handveranderen" en werd er toen ook door een jury op aangesproken, toen kwam ze er pas achter dat dat er helemaal niet staat hahaha.

Bij kleine kinderen snap ik idd ook dat je toestaat om te helpen met links/rechts, is voor sommige volwassenen soms nog lastig (ik ben ook regelmatig de verkeerde kant op gereden -O- )

MyWishMax

Berichten: 25456
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Wedstrijden kletstopic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 16:05

Mij lukt het uit het hoofd leren niet meer, helaas. Weer zo'n leuk gevolg, maar ik heb altijd mijn moeder die voorleest en heb ze altijd thuis wel een keer gereden als ze nieuw zijn.
Nu had ik vroeger hetzelfde probleem als Enzo_Ollie, te veel focussen op de proef ipv op het rijden. Voorlezen was dan makkelijk, want ik wist waar ik wat moest voorbereiden maar de spanning was weg.

Cambionn

Berichten: 851
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Re: Wedstrijden kletstopic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 16:40

Ik vond het tot zo ver wel erg fijn om de proef wel uit mijn hoofd te leren. Geeft mentaal gewoon wat rust. Vervolgens luister ik wel naar het oplezen en rij ik daarop, maar dan weet ik eigenlijk al wat ik moet doen en kan ik focussen op de daadwerkelijke uitvoering.

Getup

Berichten: 8332
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 16:41

Kan ik me ook goed voorstellen hoor ! Ik ben juist heel bewust bezig met meteen naar de volgende oefening te denken en dat werkt vrij goed.

Melzazu
Berichten: 1815
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Wedstrijden kletstopic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 17:13

Ik leer ze ook uit het hoofd en dat lukt wel want thuis rij ik ze zo maar ik vind een voorlezer toch wel fijn. Ben nog maar 2x weg geweest en ben dan bang dat ik door eventuele spanning toch het ga vergeten en nou reed ik zondag dus per ongeluk al de volte op de verkeerde plek whahaha. Bleek dus toch wel handig een voorlezer erbij te hebben.

Babootje

Berichten: 26432
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 18:10

MARenAMY schreef:
Ja inderdaad erg vreemd, en ik ga nu na dit alles op zoek naar een nieuwe voorlezer.
Heel erg bedankt voor jullie tips en adviezen trouwens :D


Heel verstandig, want aan zo'n voorlezer heb je niks. Een keer verkeerd voorlezen kan gebeuren, maar ga dan niet in discussie. Dan is je proef ook verkl**t maar dat voelt heel anders.

Uit het hoofd lezen lijkt me nog best lastig. Afgelopen weekeind was er ook iemand in Z1 die uit het hoofd reed en dus de mist inging. En dus helemaal niet meer wist waar ze was.
Dan kan je alleen maar jezelf de schuld geven :+ Normaal ging het altijd goed zei ze. Het geeft haar meer focus. Dat kan ik me dan ook wel voorstellen. Maar als je paard wegspringt of je hebt een keer een storing lijkt me het lastig om de draad weer op te pakken.

Getup

Berichten: 8332
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Wedstrijden kletstopic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 18:31

Klopt ook. Mijn merrie is behoorlijk safe . Maar bij mijn vorige paard durfde ik dat ook niet zo goed . Die stond dan weer eens achterstevoren aan de andere kant van de bak en dan moest ik ook nadenken waar ik dan heen moest

daffodil

Berichten: 10450
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Wedstrijden kletstopic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 20:20

Ik heb ooit eens met de vorige in het Z2 gereden en daar zat me toch een partij een rare lijn in. Dus ik dacht echt dat ik de fout inging en toen wist ik het niet meer en heb afgegroet. Sindsdien rij ik m altijd even door, al is het maar flierefluitend maar dan weet ik wel hoe de lijnen lopen. Overigens reed ik toen wel goed hahaha dus ik had gewoon door kunnen rijden.

Noukie
Berichten: 10955
Geregistreerd: 27-12-01

Re: Wedstrijden kletstopic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 21:07

Ik rijd eigenlijk altijd de eerste proef uit mn hoofd. Vind dat echt veel fijner, beter geconcentreerd er veel bewuster aan het rijden. Als ik word voorgelezen merk ik toch vaak dat ik pas ga reageren wanneer er wat gezegd wordt, zelfs al ken ik de proef. Uit mijn hoofd is de voorbereiding en afwerking van oefeningen echt veel beter.
En ja, ook 1x gehad dat ik het echt kwijt was ineens. (NAH kan dan best tegen je werken :')) Doen de mazzel gehad dat ik een jury trof die me iets opweg hielp en de rest zo goed was dat ik -6 kon incasseren en nog op winst uitkwam, maar anders was het pech geweest en dan maar afgroeten.
Als ik twee klasses op een dag start dan even tussendoor wel de proef van het tweede paard weer scherp hebben voor mezelf, maar dat gaat ook prima.

Getup

Berichten: 8332
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Wedstrijden kletstopic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 21:49

Ik rijd ook altijd maar 1 proef , dus dat is n stuk makkelijker

Sydney_Zorro

Berichten: 186
Geregistreerd: 17-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 23:30

Zo ik heb alles ook weer bij gelezen :) Ik rij mijn proeven met voorlezer. Altijd zo druk in mijn hoofd dat ik dat er echt niet bij kan hebben om het uit mijn hoofd te doen :o