Wedstrijden kletstopic 2024

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babootje

Berichten: 26345
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 09:11

Babootje schreef:
Gisteren weer een keer wedstrijd gehad op stal. Twee wp erbij in Z1 en 2 x 1e met 210 en 221. Nu Z1+7.
De eerste proef had Mexx nog wat teveel spanning waardoor hij niet lekker door het lijf los liet.

Het is wedstrijdspanning bij hem. Als we op wedstrijd gaan mest hij ook veel op de trailer. Hij leegt zn darmen dan om maar even zo te zeggen. Ligt niet aan de trailer, want als we naar de hoefsmid gaan dan is hij ontspannen op de trailer. Ook met in- en uitladen.
Het begint al met knotten. We gaan het de volgende keer maar eens omgooien. Knotten en dan gewoon thuis trainen en ongeknot op wedstrijd. Misschien wil dat wat helpen.


Bentuh schreef:
[
zo mooie punten bij elkaar gereden.

ik ben echt benieuwd of dat werkt, wij vragen het ons ook regelmatig af. Doen wij nou zo anders, dat ze ongemerkt onze spanning oppikken.. waar zou het toch aan liggen. dus ben benieuwd naar de uitkomst hiervan HAHA.


Ja hij heeft altijd wel wat spanning op wedstrijd gehad maar niet zoals nu. Maar we zijn afgelopen tijd niet heel frequent weg gegaan; komt ook, hij mag niet veel sneller als hij nu al gaat en mn dochter is druk met studie en toetsen etc. Dus mss is het ook een kwestie van gewoon weer wat vaker weg. We gaan t in ieder geval maar even zo proberen.

MyWishMax

Berichten: 25363
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 09:16

Wat achterlijk weer Noukie. Helemaal als je het aangeeft, maar je weet ook mijn mening over het ene schrijven bij vraagprogramma en iets anders doen. :n Maar ze lezen ook niet blijkbaar...

Discodipp, grappig want hier is dat nooit normaal haha. Hier wisselen ze juist overal af met welke klasse ze starten zodat niet altijd dezelfde als 1e of laatste moeten. Dat vind ik wel beter :')

DemiSisa

Berichten: 1039
Geregistreerd: 10-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 09:22

Bentuh schreef:
DemiSisa schreef:
Hier liep mijn L2 debuut van zaterdag om 2 redenen in de soep. Donderdag heeft Chiko vastgezeten tussen 2 hekken met het uit de weide halen, met een stijf paard en een paar wonden op z'n benen als gevolg. Gelukkig allemaal oppervlakkig en geneest goed. Afgelopen weekend veel gewandeld met hem zodat ie wel echt in beweging bleef en intussen pak ik hem weer licht op qua werk, want hij geeft zelf aan dat het weer kan en graag weer wat anders wil doen dan wandelen :P Daarnaast werd de wedstrijd afgelast, gelukje bij een ongelukje voor mij dus, want nu krijg ik het startgeld terug. :)


agh jeetje zeg -O- nouja soms mag je ook een beetje geluk hebben toch! hopelijk kan je snel weer de ring in voor je L2 debuut. heb je de volgende al gepland staan?


Yess, die staat gepland voor 3/4 mei, gelijk selectie. :+ Het weekend daarna gaan we weer, 2e selectie en dan begin juni de 3e selectie.

Noukie: wat verschrikkelijk balen zeg.. En ook nog om een geheel prima reden lijkt me, dat je 's avonds niet kan starten. Echt balen dat zelfs met zo lang van tevoren inschrijven het nog geen zin heeft..

Enzo_Ollie

Berichten: 789
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 13:43

Ik ben er ook weer! Afgelopen 2 weken af en aan ziek geweest, mijn baas heeft heel het bedrijf aangestoken door ziek op werk te komen dus het hele bedrijf is de afgelopen 3 weken om en om ziek geweest...
Ik had afgelopen zondag ook de eerste L1 staan met de schimmel maar die was gelukkig om de regen afgezegd, had zo goed als niet gereden door het ziek zijn heel die week. Achteraf nog extra blij want toen we 'm zondag naar de wei gingen brengen zagen we dat z'n ijzer eraf lag :+

Met de vos mogen we weer rijden! wel rustig aan opbouwen, maar meneer is zo enthousiast dat die loopt te sjouwen (en zich druk te maken om vogels die normaal niet eng zijn) alsof ie een grand prix proef aan het doen is <3

@Noukie pfff, ik vind dat ook al super irritant als dat gebeurd en dan heb ik geen eens iets lichamelijks waardoor ik het niet zou kunnen/last van heb (sorry als ik het verkeerd verwoord maar weet even niet hoe anders). Zet er dan idd geen tijden op...

@Demisisa dat komt vast goed!!

Babootje

Berichten: 26345
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 18:29

MyWishMax schreef:
I
Hier nog beetje hectisch, moeder is ondertussen wel thuis maar mag nog niks en zal nog weken lang aan de medicijnen zitten met allerlei scans enzovoorts. Zelf aan de extra medicatie om alles rond te kunnen krijgen en dat werkt nog niet echt

Gefeliciteerd allemaal nog! Ik onthoud het allemaal niet, sorry dames.


Geen sorry hoor. Ik hoop dat je het allemaal nog een beetje trekt. Beterschap met je mamma :(:)

Babootje

Berichten: 26345
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 18:33

Cambionn schreef:
Ik ga de D6 van de MRB rijden.


Succes! Ik kan niet zien wat voor proef het is omdat de site veiligheidsrisico's heeft...

Melzazu
Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Wedstrijden kletstopic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 18:56

Dankjewel Melis

Wat leuk Cambionn dat je toch niet zo lang hoeft te wachten.

Dankjewel MWM en sorry is nergens voor nodig. Je hebt wel iets anders aan je hoofd. Wat naar dat jouw extra medicatie nog niet veel helpt. Wel fijn dat je moeder weer thuis is.

Dankjewel Demisisa. Wat vervelend dat je paard heeft vastgezeten. Gelukkig niet al te erg geblesseerd.

Robbie, wat fijn dat je wel weer kan rijden.

Noukie bedankt en ik snap je klaagzang wel. Ik zou er ook enorm van balen

Dankjewel DiscoDipp, Flip en Bentuh

Wat fijn Enzo_Ollie dat je weer beter bent en dat je ook weer op de vos mag rijden en gelukkig was het dus niet zo erg dat de wedstrijd niet doorging

Cambionn

Berichten: 795
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 20:04

Babootje schreef:
Cambionn schreef:
Ik ga de D6 van de MRB rijden.
Succes! Ik kan niet zien wat voor proef het is omdat de site veiligheidsrisico's heeft...
Ja ik weet niet wat het is met de MRB, maar het gebeurd ze vaker :') . Gevalletje verlopen SSH certificaat die niet op tijd vernieuwd is. Beetje jammer, ik zie dat ze DigiCert gebruiken en weet niet hoe het daar is, maar meestal kan je dat meestal in 10 minuutjes fixen en ook ruim voor het verlopen een nieuwe aanmaken en uploaden. Maarja, ik heb het zelfs bij de DHL track & trace pagina weleens gezien dus dat een relatief kleine partij met waarschijnlijk geen grote IT afdeling het soms vergeet snap ik dan ook wel weer ergens. Slordig is het wel.

Het lijkt inmiddels weer gefixt, krijg geen melding meer.

Noukie
Berichten: 10950
Geregistreerd: 27-12-01

Re: Wedstrijden kletstopic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 08:27

Fijn dat jullie mijn struggle snappen en dank voor jullie begrip! Bentuh, thanks voor de tip, Lisse is helaas te ver, maar heb inmiddels wel wat anders plekjes gevonden. Iets minder mooi, maar wel overdag, dus ik doe het ervoor! :D

Enzo, wat fijn dat je weer mag opbouwen! En handige actie van je baas, wel gelijk karma dat t hele bedrijf daarna ziek was :+

MyWishMax

Berichten: 25363
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Wedstrijden kletstopic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 08:32

Noukie, je hoeft geen startgeld te betalen bij de andere wedstrijd toch? Mag ik hopen tenminste. Ik moet het er ook echt bij gaan zetten, maar het geeft niet veel vertrouwen zo. Net als bij die laatste wedstrijden van mij.

Ik heb pas met Pinksteren weer wedstrijd maar ook nog twijfelachtig. Mijn moeder gaat altijd mee, niet alleen om met de trailer te rijden en te laden, maar natuurlijk ook voor alle hulp omdat ik het niet zelf kan. Dan kan ik wel allerlei mensen regelen, maar dan is het voor mij alsnog niet te doen. Dus nog maar even kijken of we überhaupt kunnen gaan...

Noukie
Berichten: 10950
Geregistreerd: 27-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 09:28

Nee, hoef gelukkig niet te betalen, maar had ik anders ook niet gedaan. Over het algemeen worden opmerkingen echt gelezen en doen verenigingen enorm hun best om overal rekening mee te houden hoor. Kan niet anders zeggen. Er zijn 1 of 2 uitzonderingen bij mij in de buurt, die ik dus voortaan ook lekker negeer, al zijn ze mega dichtbij, maar daar tegenover een groter aantal waar ze altijd willen meedenken.

Snap je twijfel, is natuurlijk net even meer dan vasthouden met opzadelen en kappen afdoen voor jou. Je moet wel zeker weten dat iemand kan opvangen of overnemen als je lijf het begeeft.

melis_93
Berichten: 75
Geregistreerd: 29-07-22
Woonplaats: Neede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 15:12

MwM gelukkig is je moeder weer thuis! Hopelijk hebben jullie gauw alles weer op de rit..

Ochjee DemiSisa wat schrikken zeg.. Gelukkig was het alleen opervlakkig en lijkt het de goede kant op te gaan!

Robbie dat is eerlijk naar zowel paard als jezelf!
Fijn dat je toch wat anders te rijden hebt :)

Noukie kan me voorstellen dat het erg frustrerend is.. Hopelijk snel weer wedstrijden die wel overdag zijn

Enzo fijn dat je met de vos weer lekker aan het opbouwen bent!
Balen van het ziek zijn.. al een nieuw debuut gepland?

Mwm hopelijk zijn jullie 19 mei weer zover dat je mams mee kan op concours!

Enzo_Ollie

Berichten: 789
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 16:35

Nog niks gepland maar denk t weekend van Hemelvaart weer :)

@MwM snap dat dat idd lastig is... Hopelijk voor jou maar natuurlijk vooral voor je moeder dat ze zich weer snel wat beter voelt!

PSvanLot

Berichten: 10163
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Wedstrijden kletstopic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 17:16

Ik kan jullie niet bijhouden hoor!! Wat gaan jullie snel.

Hopelijk gaan alle paarden goed en zijn jullie het zomerseizoen goed gestart!

MARenAMY

Berichten: 84
Geregistreerd: 03-02-24
Woonplaats: Naast mijn buren, yn it moaie Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 20:56

Ik ben er ook weer (inmiddels weer even geleden := ) Heb helaas nu geen tijd om al jullie berichten bij te lezen dus dat doe ik zo snel mogelijk weer!

Hier ook even een update
Ik mag zondag weer startten dus heb vandaag mijn laatste les gehad.
Ging helaas net als de week ervoor niet fantastisch…
Mijn paard is best wel sensibel en dus nogal gauw geprikkeld of afgeleid.
Normaal vind ik dat nooit heel erg want dan stuur ik haar even een volte, slalom, tempowisseling (gaat in de proef iets moeilijker) Kortom dan neem ik even de tijd om haar weer recht te richten en op mij te richten, zodat ze daarna weer fijn loopt.
Helaas heb ik in de proef die mogelijkheid niet, dus bouw ikzelf toch een soort spanning op waardoor ik m’n schouders en spieren vastzet, terwijl ik dat eigenlijk helemaal niet wil (heb gelukkig nog wel wat goede tips mee naar huis gekregen dus daar nog maar even goed naar kijken).
Daardoor gaat paardlief natuurlijk weer drammen en over haar binnen-/buitenschouder heen vallen en loopt ze extreem scheef.
Oftewel, top wisselwerking dus.
Gelukkig is ze in een proef minder snel afgeleid, omdat ze dan alleen in de ring is dus dat scheelt.

We hopen op een goede ronde en goede punten, dus een update volgt nog!

MyWishMax

Berichten: 25363
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 21:04

Je kan geen volledige tempowisselingen doen, maar juist heel goed even wat naar voren vragen en weer terug. Als je kijkt naar de betere ruiters en de hogere niveaus doet juist iedereen dat in de grijze gedeeltes van de proef. Wel kleine schakelingen, maar iedereen js daar toch mee bezig, net als een keer extra buiging vragen in de hoek als het nodig is of licht wat meer buitenschouder begrenzen enzovoorts.

Daarom is het en handig om proef goed te kennen, maar vooral dus ook waar je telkens even alles weer onder controle kan krijgen en hoe je het volgende onderdeel gaat voorbereiden.

PSvanLot

Berichten: 10163
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 21:37

MARenAMY schreef:
Ik ben er ook weer (inmiddels weer even geleden := ) Heb helaas nu geen tijd om al jullie berichten bij te lezen dus dat doe ik zo snel mogelijk weer!

Hier ook even een update
Ik mag zondag weer startten dus heb vandaag mijn laatste les gehad.
Ging helaas net als de week ervoor niet fantastisch…
Mijn paard is best wel sensibel en dus nogal gauw geprikkeld of afgeleid.
Normaal vind ik dat nooit heel erg want dan stuur ik haar even een volte, slalom, tempowisseling (gaat in de proef iets moeilijker) Kortom dan neem ik even de tijd om haar weer recht te richten en op mij te richten, zodat ze daarna weer fijn loopt.
Helaas heb ik in de proef die mogelijkheid niet, dus bouw ikzelf toch een soort spanning op waardoor ik m’n schouders en spieren vastzet, terwijl ik dat eigenlijk helemaal niet wil (heb gelukkig nog wel wat goede tips mee naar huis gekregen dus daar nog maar even goed naar kijken).
Daardoor gaat paardlief natuurlijk weer drammen en over haar binnen-/buitenschouder heen vallen en loopt ze extreem scheef.
Oftewel, top wisselwerking dus.
Gelukkig is ze in een proef minder snel afgeleid, omdat ze dan alleen in de ring is dus dat scheelt.

We hopen op een goede ronde en goede punten, dus een update volgt nog!


Je kunt in de proef heel veel tempowisselingen doen. Je gaat niet letterlijk van stap naar draf of galop, maar in bijvoorbeeld de draf kun je regelmatig een tempowisseling maken en je paard daardoor beter aan je hulpen zetten.

Ga thuis stukjes aan elkaar rijden en proberen waar je dit kunt doen.

Bentuh

Berichten: 3436
Geregistreerd: 27-09-03
Woonplaats: HILLEGOM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 08:25

MyWishMax schreef:
Je kan geen volledige tempowisselingen doen, maar juist heel goed even wat naar voren vragen en weer terug. Als je kijkt naar de betere ruiters en de hogere niveaus doet juist iedereen dat in de grijze gedeeltes van de proef. Wel kleine schakelingen, maar iedereen js daar toch mee bezig, net als een keer extra buiging vragen in de hoek als het nodig is of licht wat meer buitenschouder begrenzen enzovoorts.

Daarom is het en handig om proef goed te kennen, maar vooral dus ook waar je telkens even alles weer onder controle kan krijgen en hoe je het volgende onderdeel gaat voorbereiden.


Dit probeer ik ook steeds meer te doen in mijn proeven. Vind ik echt mega lastig! meestal toch wat spanning en dan vergeet ik gewoon te rijden. Maar juist door op van die grijze gebieden even mijn aandacht terug te leggen naar hoe loopt mijn paard. zijn alle randvoorwaardes er nog. Kunnen we nog iets beter, nog iets fijner. Blijf ik eigenlijk veel meer gefocust en wordt de proef ook meer aan elkaar gereden i.p.v. allemaal losse onderdelen.

MyWishMax

Berichten: 25363
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Wedstrijden kletstopic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 09:04

Daarom is proeven rijden echt nog wel een geval apart. Zo zou je alle proeven en onderdelen moeten rijden, maar dat is niet makkelijk en moet je echt leren. De proef en de onderdelen worden er beter en makkelijker te rijden van, maar het is niet makkelijk haha.

Enzo_Ollie

Berichten: 789
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 10:40

Blijven rijden tijdens de proeven is idd heel moeilijk, veel gebruik maken van de stukken waarin je niks 'moet' doen, goed hoeken door rijden want dat scheelt een paar meter en kan je weer beter voorbereiden op de oefening. Klinkt allemaal zo logisch maar het doen is een 2e :Y)

ZwarteHeks

Berichten: 607
Geregistreerd: 19-07-19
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 11:10

Na een hele tijd meelezen, kom ik me ook maar gewoon hier melden.

Ik heb samen met mijn paard Elena inmiddels 6 winstpunten in het Z2. Eerste keer Z2 maar 1 proef gereden, uit voorzichtigheid in hoe ze op vreemd terrein door zo'n proef zou komen. Daar wonnen we meteen de klasse met 67%, tweede wedstrijd toch maar gewaagd aan 2 proeven, 66% en 67%. 2 weken geleden gestart, nog nooit zo'n fijn gevoel gehad in de proeven. Ze was wel lekker heet (ze wordt zo heet van de wissels en wil dan graag laten zien wat ze kan :+). Helaas had ik wel een bijzondere jury, die werkelijk alles maar afstrafte. Hoogste punt was een 6,5, laagste punt een 2 (meerdere zelfs :')). Amper commentaar, veel dingen onderstreept (zoals aanleuning en balans), maar niets extra's erbij beschreven. Onderaan de protocol ook niets erbij geschreven. Een 5 voor harmonie, met harmonie onderstreept, niets extra's erbij. 59% in de eerste proef (ben daarmee nog 2e geworden van de 8!) en tweede proef 51% (en niet eens laatste geworden daarmee!! :') ).

Wilde hem heel graag vragen wat hij nou zo perse wilde zien, gezien er maar 1 persoon van de klasse winst had gekregen (2x bijna 70%) en niemand anders winst gunde. Helaas moest hij nog dik een half uur jureren en zag ik het niet zitten om mijn paard nog langer te laten wachten voordat we naar huis moesten.

Maargoed, licht getraumatiseerd gaan we verder trainen. :Y)

Wat betreft het blijven rijden in de proeven, rijd ik expres alle proeven uit mijn hoofd. Dan moet ik meer nadenken i.p.v. op de voorlezer letten. Daardoor kan ik voorbereiden voor de oefeningen in de proef zelf (halve ophouding voor het scherp maken bijv.). Heel eng in het begin, en ik heb ook echt wel al een aantal keer fout gereden, maar voel nu na een aantal jaar een stuk zekerder in de proeven.

Melzazu
Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Wedstrijden kletstopic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 19:22

Ja dat proeven rijden een soort vak apart is daar kom ik ook echt achter nu ik dus begonnen ben met proeven rijden. Toch merkte ik de laatste keer al wel dat ik heeeel soms al denk van oh in dit stuk kan ik hem weer even voor elkaar maken. Je moet dus echt die ervaring op doen (zoals iedereen mij vooraf al had gezegd hoor) en proeven rijden is echt iets anders dan “gewoon” thuis in de bak trainen. Maarrrr het is juist daarom ook echt zo’n mooie uitdaging maar ik ben er nog lang niet hoor. Ik vind het echt niet simpel.

Wat bijzonder ZwarteHeks van die enorm lage punten vergeleken met die andere keer en vooral ook omdat je zo’n ander gevoel had. Heel jammer ook als er dan zo weinig bij staat dan weet je ook niet goed wat er nu dan “mis” was.

PSvanLot

Berichten: 10163
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Wedstrijden kletstopic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 21:07

Vandaag maar eens met een hoofdstelnummer geoefend. Hij vond het wel oké.
Afbeelding

melis_93
Berichten: 75
Geregistreerd: 29-07-22
Woonplaats: Neede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 15:56

zwartheks super van de eerste 2 Z2 wedstrijden! Jammer van de behoorlijk tegenvallende scores daarna.. Heel vervelend als er dan ook geen nuttig commentaar bij staat..

PsvanLot fijn dat ie het hoofdstelnummer wel oke vond! Wanneer gaan jullie weer op pad?
Ik denk dat ik een nieuwe moet bestellen, hij is vandaag perongeluk meegegaan in de wasmachine :+

Afgelopen donderdag sinds weken weer gelest, geloof dat ze blij was om weer mee te mogen, ze was zo mega fanatiek dat ik mn handen goed vol had :+ Maar wel weer heel fijn kunnen werken en dat gaf ook goede moed om vandaag wel te gaan starten.
1e proef heerlijk kunnen rijden, echt genoten. Echt nog wel dingen die beter kunnen, lb in de zijgangen mag nog wat makkelijker, wissels mogen nog vloeiender maar ze gaf echt een fijn gevoel.
daar kregen we 227,5. 2e proef was ze ietsje moe waardoor het net wat lastiger wordt om haar fijn op achter te houden, maar ook daar zeker tevreden over en 223. Beide proeven gewonnen in het Z1.
Het gevoel was goed, waar ik echt blij mee was <3 en als de punten dan ook nog zo zijn is helemaal leuk. En daarmee hebben we ook de punten om Z2 te mogen starten, al blijven we voorlopig nog lekker doorrijden in het Z1 :)
Jury kwam na de tijd nog even naar me toe en vond ik dat ik haar fijn voorstelde, altijd leuk om te horen :)

Melzazu
Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Wedstrijden kletstopic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 16:21

Wat mooi Melis *\o/*
Van harte gefeliciteerd. Klinkt heel fijn dat je gevoel en de punten overeen kwamen. Leuk dat de jury nog naar je toe kwam ook.