4 proeven in 1 weekend

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
blondiedaan

Berichten: 282
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Hendrik-Ido-Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 12:16

MENSEN MENSEN LATEN WE HET HIER GEZELLIG HOUDEN!!!! Haha!
kijk ik rijd op een vriendin van mij haar haflinger die pony is 8 jaar en rijd M1. dus als wij wedstrijd hebben rijd hij ook 4 proeven 2 L1 proeven en 2 M1 proeven!!

deze pony heeft teveel energie dus kan het makkelijk maar wij zouden nooit 2 dagen met hem op wedstrijd gaan!!

dat zou ik zielig vinden. die pony vind het zeker leuk want hij gaat me plezier de trailer in en uit!!! Haha!

dus ik wou hier alleen maar zeggen dat mensen die 4 keer starten dat ie alleen maar winst willen halen en snel naar het Z willen!!

zo denk ik erover !!

groetjes

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 12:17

Merilyn schreef:
Ik heb verdorie nog niet een argument gehoord alleen kritiek op mensen die 4 proeven rijden. Verward Slapen IMO is het gewoon niet te zwaar mits goed voorbereidt. Het is trouwens ook geen kritiek op Karin ik mag haar echt heel graag, maar ik wil gewoon goede argumenten. Aan alleen maar horen van het is eentonig hebben we niets. WAAROM DAN?


Misschien omdat afwisseling voor het functioneren van mens en dier beter is dan dag in dag uit hetzelfde? Vijf dagen trainen in hetzelfde ritme en dan een of twee dagen in het weekend op wedstrijd - ook al is het steeds naar een andere plaats - is voor mij ook geen afwisseling, maar routine. Als ik 40 uur per week op mijn werk hetzelfde soort arbeid verricht en in het weekend standaard het hele land afrijd om op familiebezoek te gaan, dan wordt dat voor mij ook een routine waar ik op den duur door afgestompt raak. Dan wil ik ook eens wat anders doen op mijn werk, of een weekendje lekker thuis zijn.

Ik weet wel dat een paard daar niet zo over kan nadenken als ik (kon hij dat maar!), maar een paard heeft er - net zo goed als ik - ook recht op om zowel geestelijk als lichamelijk af en toe even tot rust te komen, en dan wat langer dan die ene vaste rustig-aan-longeerdag in de week. Dat bedoel ik te zeggen met afwisseling, en dat is tevens nog een argument tegen het ieder weekend starten van ik weet niet hoeveel proeven.
Laatst bijgewerkt door Karin op 12-06-02 12:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Mer1980

Berichten: 18876
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 12:23

Karin"]
[quote="Merilyn schreef:
Ik heb verdorie nog niet een argument gehoord alleen kritiek op mensen die 4 proeven rijden. Verward Slapen IMO is het gewoon niet te zwaar mits goed voorbereidt. Het is trouwens ook geen kritiek op Karin ik mag haar echt heel graag, maar ik wil gewoon goede argumenten. Aan alleen maar horen van het is eentonig hebben we niets. WAAROM DAN?


Misschien omdat afwisseling nu eenmaal beter is dan dag in dag uit hetzelfde? Vijf dagen trainen in hetzelfde ritme en dan een of twee dagen in het weekend op wedstrijd - ook al is het steeds naar een andere plaats - is voor mij ook geen afwisseling, maar routine. Als ik 40 uur per week op mijn werk hetzelfde soort arbeid verricht en in het weekend standaard het hele land afrijd om op familiebezoek te gaan, dan wordt dat voor mij ook een routine waar ik op den duur door afgestompt raak. Dan wil ik ook eens wat anders doen op mijn werk, of een weekendje lekker thuis zijn.

Ik weet wel dat een paard daar niet zo over kan nadenken als ik (kon hij dat maar!), maar een paard heeft er - net zo goed als ik - ook recht op om zowel geestelijk als lichamelijk af en toe even tot rust te komen, en dan wat langer dan die ene vaste rustig-aan-longeerdag in de week. Dat bedoel ik te zeggen met afwisseling, en dat is tevens nog een argument tegen het ieder weekend starten van ik weet niet hoeveel proeven.
[/quote]

daar heb je gelijk in. Zekers, maar voor een paard kan dit afwisseling zijn. Ik denk overigens dat niemand ieder weekend 4 proeven rijdt met hetzelfde paard. Voor de geestelijke rust van het beestje is dit ook lekkerder om een weekend vrij te zijn. Haha!

Maar zoals eerder was dat de discussie niet. tot op heden heb ik nog niet kunnen vernemen dat 4 proeven te zwaar zou zijn voor een paard. Tsja geestelijk als je ieder weekend ze zou rijden, maar dan wordt de discussie anders dan zou het worden: Hoe vaak geef je je paard vrij om bij te komen/ Sommige paarden storten binnen een week helemaal in want die moeten gewoon werken en anderen kan je een maand het land opgooien en daarna weer lekker oppakken. Tsja het hangt van het paard af dat je rijdt. De een kan er beter tegen dan de ander. Maar nog steeds is IMO 4 proeven niet te zwaar. (ik denk dat ik een zeikerd ben vrees ik Schijnheilig )

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 12:23

Prisca schreef:
Daarom karin ben jij geen wedstrijdruiter en wij wel dat heeft verder niet smet het paard te maken maar meer wat jij zelf wil en zou doen. Dit is bij ieder persoon en paard anders.

Jij bent opgegroeit met een bos in de buurt en vele andere mogelijkheden en een pa die een auto en trailer heeft. Helaas wij hier niet en doen het dus daarom ook op een andere manier zo is het ook aan ons geleerd. Ik zie er bij die paarden geen nadelen van zo ook bij leys niet??. Als ik een paard zou hebben die geen plezier aan wedstrijden had ging hij eruit want ik wil dat gewoon gaan doen. Zo´n paard kan jij dan beter hebben dan dat ik hem tegen zijn zin op wedstijd neem. Ik ga zolang we er samen zin in hebben is dat niet meer zo ga ik een oplossing zoeken.


Karin lees dit eens ik denk dat daar het verschil qua mening in zit??

Als je zelf een fanatiek wedstrijdruiter was zou je er denk ik ook anders over denken. Maar dat is niet zo jij helpt liever mensen dan dat je start kan ook hoor geenprobleem. Die mening en gevoel heb jij en dat weet ik klaar....


En dit is waarover het NU gaat:

We gaan nu een aantal dingen door elkaar gooien.

1 - Iedere week starten

of

2 - een keer een weekend 4 proeven rijden

en

3. IEDER weekend 4 proeven rijden.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 12:29

blondiedaan schreef:
MENSEN MENSEN LATEN WE HET HIER GEZELLIG HOUDEN!!!! Haha!
kijk ik rijd op een vriendin van mij haar haflinger die pony is 8 jaar en rijd M1. dus als wij wedstrijd hebben rijd hij ook 4 proeven 2 L1 proeven en 2 M1 proeven!!
deze pony heeft teveel energie dus kan het makkelijk maar wij zouden nooit 2 dagen met hem op wedstrijd gaan!!
dat zou ik zielig vinden. die pony vind het zeker leuk want hij gaat me plezier de trailer in en uit!!! Haha!
dus ik wou hier alleen maar zeggen dat mensen die 4 keer starten dat ie alleen maar winst willen halen en snel naar het Z willen!!
zo denk ik erover !!
groetjes


Wat i het verschil tussen een dag 4 proeven rijden of in 2 dagen 4 proeven rijden ?? Ik zou namelijk eerder voor de 2de keuze gaan vooral omdat het dan 2 ruiters betreft.

BTW ik had leys afgelopen weekend daar laten staan omdat het een 2 daagse was. Dit gaaf veel meer rust voor hem en mij.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 12:30

Prisca schreef:
Daarom karin ben jij geen wedstrijdruiter en wij wel


'Geen wedstrijdruiter'? Nee, niet in de zin van dressuur en springen, maar ik zou best bloedfanatiek kunnen worden op het gebied van endurance. Maar ook daar zou ik het wel uit m'n hoofd laten om iedere wedstrijd te starten. Zoals ik al zei, ook een paard heeft recht op geestelijk en lichamelijk herstel na gedane arbeid.

Citaat:
en een pa die een auto en trailer heeft


En die er een bloedhekel aan heeft om ons overal naartoe te rijden, vandaar dat er nooit extra les voor ons heeft ingezeten (want dan moest hij een keer extra op pad) en zeker niet elke week op wedstrijd, zoals misschien gedacht wordt. Nou, verre van dat hoor.

Maar laat mijn vader hier verder alsjeblieft buiten, de hele discussie gaat niet over familie die je al dan niet steunt, maar over de belasting voor je paard (zowel lichamelijk als geestelijk) als je ieder weekend op wedstrijd gaat en daar 4 proeven rijdt. IK concentreer me in mijn reacties op die belasting.

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 12:31

Blondiedaan, dat vind ik een beetje kort door de bocht denken..

Ik vind niet dat als iemand 4 proeven in een weekend rijd, dat ze dan alleen maar voor winstpunten gaan en dat ze zsm in het Z willen zitten.

Neem bijvoorbeeld selecties, daar moet je ook 4 proeven rijden, anders kan je je niet selecteren. Dus geen sprake van zsm naar het Z en alleen voor punten rijden.

Of bijv. het 2-daagse concours in Westmaas (20/21 juli). Dat is supergezellig , er hangt een leuke sfeer en je bent een gezellig weeknd weg met je paard. Dara ga ik iig toe voor de gezelligheid.

Ik heof trouwens niet 4 proeven in een weekend te starten om naar het Z te komen, bij mij gaat het toch wel snel zat. Ik ga gemiddeld 3 winstpunten op een wedstrijd (met gewoon twee proeven), dus daar hoef ik echt niet voor te gaan.

Daarbij wil ik langer van mijn paarden genieten dan tot hun 8e jaar. Dat doe ik door ze gezond te houden, fris in hun koppie en ze niet te overvragen. En dat doe ik niet.

blondiedaan

Berichten: 282
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Hendrik-Ido-Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 12:35

Prisca"]
[quote="blondiedaan schreef:
MENSEN MENSEN LATEN WE HET HIER GEZELLIG HOUDEN!!!! Haha!
kijk ik rijd op een vriendin van mij haar haflinger die pony is 8 jaar en rijd M1. dus als wij wedstrijd hebben rijd hij ook 4 proeven 2 L1 proeven en 2 M1 proeven!!
deze pony heeft teveel energie dus kan het makkelijk maar wij zouden nooit 2 dagen met hem op wedstrijd gaan!!
dat zou ik zielig vinden. die pony vind het zeker leuk want hij gaat me plezier de trailer in en uit!!! Haha!
dus ik wou hier alleen maar zeggen dat mensen die 4 keer starten dat ie alleen maar winst willen halen en snel naar het Z willen!!
zo denk ik erover !!
groetjes


Wat i het verschil tussen een dag 4 proeven rijden of in 2 dagen 4 proeven rijden ?? Ik zou namelijk eerder voor de 2de keuze gaan vooral omdat het dan 2 ruiters betreft.

BTW ik had leys afgelopen weekend daar laten staan omdat het een 2 daagse was. Dit gaaf veel meer rust voor hem en mij.
[/quote]


NEE JUIST NIET!!!! NU HEEFT HIJ 1 DRUKKE DAG EN DAN HEEFT HIJ ER 2!!!!

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 12:35

hohoho rustig we vallen je niet aan hoor Verward. Ik bedoel het alleen in het algemeen misschien als ik veel bos had om mee heen dat ik ook wel endurance ruiter was geworden. Dat met die auto maakt het net wat makkelijker om ergens heen te gaan dan dat het voor mij is.

Ik denk nog steeds dat als een ruiter iedere week op wedtrijd gaat en merkt dat er wat misgaat heus wel stopt. Misschien dat het bij Ameretto gaat vervelen maar misschien bij 100 andere paarden niet. Plus dat ik denk dat maar WEINIG MENSEN ZIJN DIE 52 WEKEN LANG IEDER WEEKEND OP WEDSTRIJD GAAT ?? Dus zo erg is het allemaal niet.

En hoop mensen verschillen hierin van mening klaar niet meer verder over zeiken.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 12:37

prakkie schreef:
Daarbij wil ik langer van mijn paarden genieten dan tot hun 8e jaar. Dat doe ik door ze gezond te houden, fris in hun koppie en ze niet te overvragen. En dat doe ik niet.


En daar ben ik het nou helemaal mee eens.

Het scheelt wel dat jij meerdere paarden hebt, Prakkie (en dat is niet aanvallend bedoeld!). Dan hoef je niet ieder weekend met hetzelfde paard op wedstrijd en dan wordt zo'n paard ook idd niet overvraagd. Maar helaas zijn er veel ruiters die maar één paard tot hun beschikking hebben en als er dan ieder weekend het maximale uitgehaald wordt, dan lijkt me dat een behoorlijke aanslag op het paard. En dat zijn de mensen waar in dit topic ook de meeste kritiek op komt.

Mer1980

Berichten: 18876
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 12:43

Karin"]
[quote="prakkie schreef:
Daarbij wil ik langer van mijn paarden genieten dan tot hun 8e jaar. Dat doe ik door ze gezond te houden, fris in hun koppie en ze niet te overvragen. En dat doe ik niet.


En daar ben ik het nou helemaal mee eens.

Het scheelt wel dat jij meerdere paarden hebt, Prakkie (en dat is niet aanvallend bedoeld!). Dan hoef je niet ieder weekend met hetzelfde paard op wedstrijd en dan wordt zo'n paard ook idd niet overvraagd. Maar helaas zijn er veel ruiters die maar één paard tot hun beschikking hebben en als er dan ieder weekend het maximale uitgehaald wordt, dan lijkt me dat een behoorlijke aanslag op het paard. En dat zijn de mensen waar in dit topic ook de meeste kritiek op komt.
[/quote]

Tsja ik heb mijn paarden nooit overvraagd Verward Ik krijg toch een hoop kritiek. ik heb er nog nooit een kreupel gehad doordat ik teveel wedstrijden heb gereden. Mijn paarden zijn wel eens kreupel omdat ik ze perse lekker op het land wil hebben. Maar ja dat is een andere discussie.

en op een weekend wedstrijden, kent als het goed is je paard alle oefeningen, dus hoeft het niet te zwaar te zijn. Zoals ik al eerder zei: Als je op wedstrijd je paard nog alles moet leren ben je verkeerd bezig!

en het ging ook niet om het rijden van ieder weekend maar een keer 4 proeven of dat te zwaar zou zijn. Dat is dus nog steeds IMO niet het geval.

Overigens denk ik dat jij wel een goede dressuurruiter of endurance ruiter zou zijn ik denk zelfs dat onze trainingswijze ook ongeveer gelijk zijn. wij zouden beiden zorgen dat onze paarden voldoende afwisseling door de weeks zouden hebben en voldoende rust. Maar met ons zijn er nog velen. (hoop ik) Haha!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 12:47

Prisca schreef:
hohoho rustig we vallen je niet aan hoor Verward. Ik bedoel het alleen in het algemeen misschien als ik veel bos had om mee heen dat ik ook wel endurance ruiter was geworden. Dat met die auto maakt het net wat makkelijker om ergens heen te gaan dan dat het voor mij is.


Misschien erg off topic, maar het gaat me steeds meer opvallen: waarom kijk jij toch steeds zo naar wat je niet hebt (gehad), meer dan naar wat je wel hebt? Naar mensen die wel met bos zijn opgegroeid, met ouders die hen hebben gesteund, naar juryleden die onredelijk streng zijn? Ik proef veel frustratie en dat vind ik erg jammer. Voor iedereen zijn de omstandigheden nu eenmaal anders, je moet roeien met de riemen die je hebt en als die riemen niet bevallen, dan zoek je naar een andere oplossing. Maar met steeds maar blijven zeggen dat de omstandigheden allemaal zo slecht zijn bereik je niet veel. Dat is nu eenmaal zo en als je het anders wilt, dan moet je je eigen situatie veranderen en niet steeds die van anderen als voorbeeld nemen. Wat Zep al eerder zei: concentreer je op jezelf en niet op die tienduizend anderen die het in jouw ogen makkelijker of beter hebben. Je rijdt voor je eigen plezier, en paardrijden is nu eenmaal leuk! Lachen

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 13:01

Ik kraak geen jury´s af ik zeg alleen dat het in het Algemeen opvalt en ook bij stalgenoten ziet. Dus als je die spreekt merk je dat ook bij hun.
Dat weet je ook wel dat ik dat de laatste tijd zeg. Vorig jaar reed ik wel een duidelijk punt met deze proeven terwijl hij toen eigenlijk slechter liep??? raar toch en dat vraag ik me dan af hoe dat kan. Dus daarom de vraag op een forum??
Ik rij ook voor mezelf en niet om de plaats maar ik noemde het omdat het opviel en gelijk werd IK (persoonlijk) daar op aangevallen en niet om het algemeen beeld was die ik heb. JIj weet ook wel hoe hij liep afgelopen weekend en was idd teleurgesteld op me punten en vooral het commentaar.

Omdat jij duidelijk laat merken altijd dat op de manier dat ik leys hou niet zou doen. Je zou naar buiten willen enz.. Nou ik zou dat ook wel willen maar helaas niet de mogelijk heden hier binnen een redelijke straal. Dus heb ik gekozen voor wat het beste is voor beide. Idd een stal waar veel wedstrijden worden gereden en lekker meedoe.
Ik zou ook graag beter en meer maar vooral regelmatiger op wedstrijd willen. Maar helaas is dat niet zo.

De beschuldigingen die ik krijg omdat mijn paard niet wil laden na een wedstrijd dat zou liggen aan het feit omdat ik teveel doe en nooit het bos in ga ?? Nou dat is ook absoluut niet waar noem zoooo maar op JA daar wordt ik een beetje gefrusteerd van ja.

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 13:09

Hmmm.. zal ik ff ontopic verder gaan? Haha!

4 proeven in een weekend, waarom niet? Mits je paard een beetje fatsoenlijk getrained is moet dat echt geen kwaad kunnen lijkt mij. Zelf zou ik er geen gewoonte van maken, sowieso niet iedere week op wedstrijd. Maar goed daarbij ben ik ook afhankelijk van een chauffeur.

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 13:09

Ik heb op dit moment ook "maar" 1 paard tot mijn beschikking. Heldin gaat mee, omdat ik al twee boxen had besteld op Almelo. Verder rij ik heldin (bijna) niet meer. Lethal staat op dit moment nog steeds bij Frenk Jespers, en blijft daar staan totdat ie verkocht wordt.
En aangezien Total en Urbie resp. 2 en 1 jaar oud zijn, kan ik daar ook nog niet op rijden.

Dus blijft Prakkie over...
Niet dat ik te klagen heb, hoor, integendeel. Haha! Haha!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 13:12

En alles wat jij daar nou zegt Pris, daar hebben ouders met trailers etc. helemaal niets mee van doen. Toch heb ik al een aantal keren uitspraken van je in die richting gezien, elke keer wordt het weer genoemd, en dat vind ik gewoon jammer.

En on topic wat mijn mening over 4 proeven op 1 wedstrijd betreft: die heb ik al vaak genoeg genoemd in dit topic. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 13:15

Bij het ene paard kun je het wel doen, en bij het andere paard niet. Luister naar je paard die geeft vanzelf aan wanneer het teveel word.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 13:17

Wel het is het algemene plaatje van op wedstrijd gaan en daar hoort ouders en trailer enz. ook bij. Toevallig val jij op die kleine dingen terwijl het ik het in het algemeen bedoel. Je weet heus wel hoe ik afgelopen weekend opeens een probleem had. Daar wordt je niet echt blij van kwam gelukkig wel weer allemaal goed maar fijn is het niet gaat toch ergens te koste van. Ik probeer juist voor dit soort dingen alles GOED te regelen vooral omdat ik al geen held in de dressuur ben.

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-02 13:31

Pipo schreef:
Bij het ene paard kun je het wel doen, en bij het andere paard niet. Luister naar je paard die geeft vanzelf aan wanneer het teveel word.


Hier ben ik het zeker mee eens, alleen heb ik het idee dat sommige mensen, daarmee bedoel ik niet degene die veel ervaring hebben, zoveel mogelijk proeven rijden om maar over te kunnen gaan naar een volgende klasse. En juist die mensen kijken niet naar hun paard of voelen bepaalde dingen niet aan.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 13:35

nou lisette, er zijn ook mensen met wel veel ervaring die hun paard overvragen hoor. mensen die hun paard het liefst zo snel mogelijk naar het Z (of verder) rijden. En daarbij totaal niet aan hun paard denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 00:28

4 proeven in een weekend zit er voor mij en mijn paard niet in hoor. Allereerst vind ik het voor mezelf nogal een toestand, een dag in een weekend af en toe vind ik genoeg. Daarbij weet ik van mijn paard dat een dag wedstrijd voor hem niet zozeer lichamelijk maar wel mentaal een heel avontuur is. Hij is niet bang en hij doet niet raar, maar hij is gewoon ergens anders en dan voelt ie zich anders en dat heeft wel degelijk effect op hem. Op wedstrijd zweet ie meer en als we weer thuis zijn dan zie je aan hem dat ie een drukke dag heeft gehad. Op een normale doordeweekse dag ben ik tussen de 2 en 3 uur met hem bezig. Op een wedstrijddag is dat veel en veel meer. Afgelopen zaterdag was ik voor negenen smorgens op stal en ik ging na achten weer weg, dat is dus 11 uur nonstop met je paard bezig zijn en voor hem is dat net zo, hij is 11 uur lang bezig gehouden, al was het maar omdat zijn manen gevlochten werden, extra lange poetsbeurt of dat hij een uurtje in een trailer stond. Want zelfs al staat ie kalm en braaf uit zijn hooinetje te knabbelen het is niet hetzelfde als op stal. Hij liep trouwens ook niet in een keer te trailer op, maar we waren IN het bos, dus waarom naar huis?
Paarden zijn ook nog gewoontedieren en dus merken ze wel degelijk dat zo'n dag anders is, ze slaan bijvoorbeeld een voerbeurt over en dat zit er heus wel in hoor. Ze krijgen ook niet genoeg rust, want ze zijn niet in een bekende omgeving. Al die dingen spelen allemaal mee, dus het is niet een kwestie van dat ie maar zo en zoveel minuutjes hoeft te lopen, er gebeurt veel meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 00:40

Lovely schreef:
Paarden zijn ook nog gewoontedieren en dus merken ze wel degelijk dat zo'n dag anders is, ze slaan bijvoorbeeld een voerbeurt over en dat zit er heus wel in hoor. Ze krijgen ook niet genoeg rust, want ze zijn niet in een bekende omgeving. Al die dingen spelen allemaal mee, dus het is niet een kwestie van dat ie maar zo en zoveel minuutjes hoeft te lopen, er gebeurt veel meer.


Precies. En het is juist die belasting die zo veel moeilijker in te schatten is. Als ik met mijn paard een avond naar les ga werkt ie op zich 10x harder dan wanneer hij op concours gaat, en toch is concours veel vermoeiender voor hem.

Dat wil niet zeggen dat je af en toe niet zo'n doorstart kunt maken, je moet het gewoon met een beetje beleid doen. Het probleem is dat veel mensen gewoon niet goed naar hun paarden hebben leren luisteren, geen "horse-sence" hebben ontwikkeld. En dan gaa het gemakkelijk fout.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 00:46

Zep schreef:
Het probleem is dat veel mensen gewoon niet goed naar hun paarden hebben leren luisteren, geen "horse-sence" hebben ontwikkeld. En dan gaa het gemakkelijk fout.


Bij ons op stal zei iemand dat de meeste mensen niet "in touch" zijn met hun paard. Dat zie je vaak ook al aan wat ze voeren, alles wordt er in gepropt als er maar in een advertentie staat of op het zakje dat het goed is voor de prestatie, dan wordt dat al gauw geloofd.

Als je je paard wil doorstarten, dan moet je hem voorbereiden en dus ook fatsoenlijk opvangen na de prestatie.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 01:03

Ik vind dat het helemaal ligt aan de omstandigheden...

Ik rijd af en toe wel eens 4 proeven in een weekend, alleen:

pluk ik mijn paard zo uit de wei, haal er een harde borstel overheen, wat glansspray en dan een zachte borstel.
Dan gaat er een spons over de manen en maak ik in een klein kwartier 8 vlechten incl de voorpluk.
Mijn zadel e.d. heb ik dan al in de trailer gelegd, die hoef ik niet schoon te maken want dat spul hou ik gewoon netjes bij en ziet er dus altijd piekfijn uit.
Beenbeschermertjes om, evt een deken en hup de trailer op (mijn paard laadt als een speer, die zet ik voor de klep en hij sjokt er in).

Zoals gewoonlijk ben ik dan weer te laat voor de wedstrijd, dus betalen doe ik maar na de proef, eerst maar zadelen en rijden.
Na 10 minuten los gereden te hebben begint mijn eerste proef, dan stappen we tussendoor wat en beginnen aan de 2e.
Dan zadelen we af en grazen nog wat hier en daar, ondertussen houden we het terrein in de gaten, want stel je voor dat er een Fries langs komt, die moet je wel even gedag zeggen natuurlijk Frusty
Meneer sjokt dan weer de trailer op en houd door de grote voordeur de boel voor me in de gaten,
ondertussen haal ik de protocollen op en moeet natuurlijk niet vergeten om nog even te betalen Haha!

Dan rijden we op ons gemakje weer naar huis, thuis sjokt hij weer van de trailer, ik trek even snel de beenbeschermers eraf en dan gaat hij weer de wei/paddock in.

Voor mij is dit dus een relaxte bedoening, maar voor veel mensen werkt het niet zo, de paarden hebben stress, zelf zijn ze zenuwachtig en dan is het wel degelijk slopend voor je paard.

Persoonlijk vind ik 2 keer springen en 2 keer dressuren op 1 dag niets waard.
Ik heb het 2 keer in Almelo geprobeerd en 1 keer in Kootwijk en vind het echt teveel, dat doe ik niet meer want ik rij tenslotte ook voor de lol!

Fitzroy

Berichten: 25134
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 12:12

Ik zie er ook niet zo'n probleem in om 4 proeven in 1 weekend te rijden. Wel ligt het aan de omstandigheden: ik zou dus niet zoals heel goed mogelijk is tegenwoordig, zaterdag bv. in Kootwijk en zondag in Schoorl starten. Dat lijkt me nu weer te intensief met het vervoer erbij.

Maar zoals afgelopen weekend, vrijdag 2 x in Middenbeemster en zondag weer, terwijl hij zaterdag de hele dag op het land loopt en het 5 minuten rijden is met de trailer, daar kan ik niet echt een probleem in zien.

Ik kies zelf in principe voor de leuke wedstrijden. In de zomer echter zijn er veel meer leuke wedstrijden dan in het winterseizoen. En nu ik kür op muziek rijd, wil ik zo weer zo op de wedstrijden starten waar dat uitgeschreven wordt. Dus ja, Fitz heeft nu een druk programma, maar van de winter is dat weer heel anders. Bovendien staat hij nu in het land en dat is al vakantie voor hem!