Juryleden onder ons: beoordeling van 'verzorging'?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Riaa_
Berichten: 1454
Geregistreerd: 20-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 16:43

Dees schreef:
Ik maak me niet druk om die laatste poetspunten...wat een gedoe. Als je goed gereden hebt, maakt het echt niet meer uit of je een 6, 7 of 8 hebt op de poetselarij....


wel als je net 155 punten hebt, dan ben je blij dat je die ene punt extra erbij hebt, het maakt wel degelijk uit dus, en je weet zeker dat je er hard aan gewerkt hebt om je paard zo mooi mogelijk te laten zien Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 17:26

Citaat:
Dees schreef:
Ik maak me niet druk om die laatste poetspunten...wat een gedoe. Als je goed gereden hebt, maakt het echt niet meer uit of je een 6, 7 of 8 hebt op de poetselarij....

Voor mezelf vind ik het toch ook prettig om met een wit ipv geel paard op concours te komen, met mooie knotjes, en glimmende gespen aan het hoofdstel.
En idd daar doe je dan langer over en dat mag naar mijn idee ook gepunt worden.

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 18:29

Een combinatie wordt beoordeelt op wat ie op dat moment in de ring laat zien. Dus waarom zou het dan ook met de verzorging niet zo zijn? Okee, het kan zijn dat mams of de groom er uren op heeft staan poetsen, maar geef je dan ook een lager cijfer voor een prachtig appuyement omdat je weet dat het paard dat de ruiter rijdt hoogopgeleid en zeer makkelijk te rijden is, dan een bijvoorbeeld een ruiter met moeilijk te rijden zelfopgeleid paard die hetzelfde laat zien?

Het gaat er gewoon om (vind ik) dat er bij jou als jury een netjes verzorgd paard in de baan verschijnt. Door wie het verzorgd is, en hoeveel tijd dat heeft gekost boeit niet. Je jureert wat je ziet, net als het rijtechnische gedeelte en achtergrond informatie hoort daar niet in mee te spelen.

Overigens heb ik altijd alles zelf gedaan. De vlechten en de verzorging van m`n pony zagen er altijd heel professioneel uit en ik deed er dan ook niet zelden 2 uur over om alleen al de manen netjes te krijgen. Helaas geloofde de jury niet vaak dat een 10 jarig meisje `s nachts om 3 uur d`r nest uit ging om de pony te voeren, poetsen, boenen, schrobben en vlechten (na een korte nachtrust, aangezien het tuig de voorafgaande avond onder handen was genomen) om vervolgens om 6 uur met de vrachtwagen vd ponyclub te worden opgehaald (ik woonde afgelegen en werd dus altijd als eerste opgepikt en als laatste teruggebracht) dan een lange dag concours en dan vervolgens om 10 uur `s avonds pas weer op stal. Waar natuurlijk eerste de pony helemaal verzorgd werd. Voor verzorging kreeg ik dus een 7 "Weet je zeker dat je mama je niet een beetje geholpen heeft?" Frusty

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 19:08

Ik kan me opzich de standpunten van de juryleden onder ons wel indenken,maar ik heb zelf een beetje het gevoel van, waar doe je dan alle moeite voor als je toch standaard op een 7 uitkomt? Ik ben met Grassie al zeker 2 uur bezig om alles goed te krijgen, en dan nog de tijd om hoofdstel, zadel, laarzen en noem maar op schoon te maken..
en dan toch hetzelfde cijfer als iemand die zijn paard zo van stal trekt, er knotten in ragt en wegrijdt? (niks mis mee hoor, alleen een voorbeeld Knipoog ). dat vind ik toch niet echt eerlijk.

ze moeten óf het punt 'verzorging' schrappen, óf eerlijke cijfers durven geven.

verder sluit ik me helemaal bij Pril aan; het gaat wat in de ring wordt getoont. als iemand een pony met een wintervacht heeft en lange manen, ziet dat er al snel minder net uit dan een geschoren ed. paard. dat is de concequentie (dit is vast niet correct geschreven Haha! ) van dressuur. Op dat punt blijft het een plaatjes sport.
No matter who voor dat plaatje heeft gezorgd. en wat Pril al zegt, je geeft ruiters op een paard dat al hoger gelopen heeft toch ook geen lagere punten omdat ze 'er niet zelf voor hebben gezorgd dat het paard dit nu kent'?

Ik heb btw zelf altijd een 7 of een 8.

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 19:08

ja precies wat pril zegt, ze geven je toch ook geen hoger cijfer als je zelf je pony hebt ingereden en jou pony verder ook geen ervaring heeft en een oefening laat zien, dan een ruiter waarvan de pony als bij wijze van spreken als Z is geweest met een andere (betere) ruiter die dezelfde oefening laat zien, het gaat erom wat hun te zien krijgen.

Lieke

Berichten: 11353
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 19:57

Vinden jullie de verzorging dan zo erg voor een wedstrijd, voor mijn tuig is het ook fijn want ik maak het van tevoren schoon en dan wordt het iig 1x in de maand gevet. Met smiles ben ik die dag en de dag er voor in totaal zeker 4 uur bezig, vind hij heerlijk en ik ook trouwens, en hij ziet er extra mooi uit, handig als mn moeder fotos wil maken oid.

cicero
Berichten: 439
Geregistreerd: 11-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 20:27

Ik dacht dat in het proefen boekje staat dat je paard ook goed in de vacht moet zitten en goede hoefverzoging moet hebben.
maar word daar dan eigenlijk wel naar gekeken?????
dus niet alleen de gepoetste spulletjes en de witte voetjes mooie knotjes

Renza

Berichten: 4113
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 21:32

Dat er standaard een 7 voor moet komen oid vind ik een beetje onzin, dan kan je dat onderdeel net zo goed weghalen...

Ik vind het zelf trouwens wel makkelijk om daar redelijke punten voor te halen, tenminste, het is niet echt moeilijk, kost alleen wat tijd om netjes te vlechten etc.(was laatst met Bel z'n super irritantje, te lange, manen iets van 2 uur bezig, het zag er niet uit, maar had wel een 8 voor beide proeven Lachen )

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 21:54

Had ik in kootwijk ook zo iets.

bij de ene juri had ik een 6, en bij de ander een 8, het zelfde paard, de zelfde amazone. zelfde schabrak, zadel laarzen enzo *LOL*

ik denk dat ze gewoon een punt vast stellen een 6 7 of 8 en dat dat dan voor iedereen daar in de ring geldt.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 23:06

Op de onderlinge wedstrijd had ik een 9 maar dat had iedereen Haha! ,
mijn paard vind vlechten geweldig, heerlijk frutten heeft er meer geduld mee dan ik.... omdat zijn manen wat kort zijn kreeg ik hulp en die dacht op een gegeven moment "wat doet ie nou met zijn hoofd?" zat ze op zijn kriebelplekje *LOL* de rest van de tijd stond hij te doezelen.
Zijn oren scheer ik niet uit omdat hij zo veel buiten staat, haal je toch veel bescherming weg, wel knip ik ze zo dat er geen haren uitsteken.
Met een schapewollenhandschoen even extra laten glimmen.
Hoofdstel, zadel doe ik de dag ervoor, ook mijn laarzen.
Verder is mijn cap ook schoon en zwart eveneens het jasje, plastron, leather feel witte handschoenen.
Als je verzorgings punten een proef maakt of breekt lijkt me dat niet correct.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30674
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 08:56

Ik zorg wel altijd dat Taran er geod uitziet. Ik vlocht hem altijd in en kreeg dan een 7. Dit jaar had ik er een hengstenvlecht erin zitten, mar die gleed eruit dus die heb ik net voor de proef eruit gehaald en de staartvlecht ook. Ik kreeg een 8 voor verzorging. Hij heeft wel altijd keurig wit gewassen sokken etc. Het tuig is ook altijd netjes. Dus waar het op gebaseerd wordt is mij ook weleens een raadsel.

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 11:34

Ik had laatst een frutproef gereden maar was de enige met een 8 voor verzorging en ik had ook nog losse manen. Barb is ook wel erg stoer met losse manen.

Pluutje

Berichten: 5625
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 20:50

ik kreeg altijd gewoon een 7 of een 8. een keer een 8 omdat ik een lief klein meisje was en ik had een blauw shabrak opgedaan en blauwe tape om de knotten...achteraf gezien vreselijk lelijk...maar ach.
en soms als ik met een paard startte dat wat meer showde ofzo, wel banketstaaf.
maar ik denk dat het inderdaad erg moeilijk is om te beoordelen. bij een manege wedstrijd kan je nog zien of iemand een eigen hoofdstel heeft gekocht ipv het standaard manege hoofdstel(mits die allemaal hetzelfde zijn natuurlijk anders kun je dat nog niet zien)maar bij een officiele wedstrijd denk ik dat het erg moeilijk is ja.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132225
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 21:55

Pluutje schreef:
Citaat:
ik kreeg altijd gewoon een 7 of een 8. een keer een 8 omdat ik een lief klein meisje was en ik had een blauw shabrak opgedaan en blauwe tape om de knotten...achteraf gezien vreselijk lelijk...maar ach.


Haha! Da's dan ook wel weer leuk om aan terug te denken Haha!
Toen ik een jaar of negen was, reed ik de eerste wedstrijd met m'n pony.
Had vooraf een beetje geoefend met vlechten, en was best tevreden over mezelf Cool
Ik had bedacht dat het maar het beste was om zoveel mogelijk vlechtjes te maken.
Uiteindelijk was ik 5 uur (!!!) verder, het was al donker, en in totaal had ik zo'n 200 vlechtjes gemaakt, ongeveer 20 haren per vlechtje Haha!
Knotjes lukte natuurlijk niet, dus ik liet ze maar los hangen.
Supertrots natuurlijk, ik dacht echt dat ik het helemaal voor elkaar had Haha!
Uiteindelijk scoorde ik een 6 voor de verzorging.
Terecht natuurlijk, want het zag er ondanks al m'n werk nog niet uit, maar als negenjarige verwacht je dan toch wat meer.

Ik ben het er wel mee eens dat het erg moeilijk is om van een combinatie af te lezen hoeveel tijd er besteed is aan de verzorging.
Toch vind ik dat zolang er punten gegeven worden voor de verzorging, dat er dan best wat verschil gemaakt mag worden in de waardering.
Een perfect verzorgd paard mag wat mij betreft flink meer scoren dan een slecht verzorgd paard.
Behalve bij (kleine) ponyruiters, die mogen wat mij betreft allemaal een vet punt krijgen, omdat ze allemaal hun best doen en denken dat ze de mooiste en best verzorgde pony van de wereld hebben.
Die droom mag wat mij betreft in stand gehouden worden, de desillusie komt later wel Haha!

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 20:37

Dyonne schreef:
Ik zorg wel altijd dat Taran er geod uitziet. Ik vlocht hem altijd in en kreeg dan een 7. Dit jaar had ik er een hengstenvlecht erin zitten, mar die gleed eruit dus die heb ik net voor de proef eruit gehaald en de staartvlecht ook. Ik kreeg een 8 voor verzorging. Hij heeft wel altijd keurig wit gewassen sokken etc. Het tuig is ook altijd netjes. Dus waar het op gebaseerd wordt is mij ook weleens een raadsel.


hey ik heb net in je profiel gekeken Schijnheilig en zie ook in je onderschrift dat Taran een Welsh Cob is. Welsh-pony's moeten niet gevlochten worden, net als Haflingers, Fjorden, friezen en dergelijke. Maar of de meeste juryleden daar tegenwoordig nog opletten Verward

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 11:57

KimS schreef:
[. Welsh-pony's moeten niet gevlochten worden, net als Haflingers, Fjorden, friezen en dergelijke. Maar of de meeste juryleden daar tegenwoordig nog opletten Verward
[/quote]


ze hoeven niet gevlochten, maar ze mogen wel. Ik reed een haflinger in de dressuur die gewoon getrokken manen met knotjes had, en we hadden standaard een 8 voor verzorging. Lachen

Gabbertje

Berichten: 707
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Zwolle/Zalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 12:39

Fitzroy"]
[quote="Piaffe schreef:
Ik schrijf ook regelmatig bij wedstrijden, en dan valt het mij wel op dat er geneog juryleden hun punten afwegen bij de verzorging. Bij bijvoorbeeld 155 of ex eqou zijn er genoeg juryleden geneigd om de verzorging een punt lager of hoger te doen. En dat is niet de bedoeling. .


Dat is zeker niet de bedoeling. Op de opleiding hebben wij te horen gekregen dat je eigenlijk eerst de punten voor de verzorging moet geven, dan staan die alvast.
En idd ben ik het met Dees eens, dat je het niet goed doet als je de wp moet krijgen door de punten van de verzorging.
[/quote]

Maar het gebeurt wel degelijk! Ik had het afgelopen weekend nog. De 7 die voor de verzoring stond is doorgestreept en een 8 van gemaakt. Zo kwam ik dus aan precies 156 punten. Hardstikke leuk natuurlijk dat je daardoor wel je winstpunt krijgt, maar eigenlijk hoort het niet.