Middel tegen spanning van paard op wedstrijd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sjel

Berichten: 3542
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Zaandam

Middel tegen spanning van paard op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 13:35

Mijn dier is op wedstrijd vrij gespannen. We rijden nu in de M2 en de laatste tijd net een paar puntjes tekort voor winst. Het is tijdens trainen ook een paard dat kijkerig is en snel spanning opbouwd maar loopt desondanks in de traingen erg fijn. Met inrijden is hij ook snel gespannen, maar na een half uurtje loopt hij heerlijk. Helaas zodra we de andere bak in moeten voor de proef, begint het feestje van voor af aan. Hij loopt niet geheel ontspannen de bak door, waardoor bepaalde oefeningen er niet goed uitkomen.

Nu heb ik een hele tijd terug een topic gezien waarin iemand een, ik dacht homeopatisch middel had gebruikt, dat net even dat stukje spanning weghaalde. Helaas kan ik het topic niet meer vinden, en mijn pm erover ook niet meer. Vandaar de vraag, welke middelen zijn toegestaan in de wedstrijdring en zouden baat kunnen hebben?

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Middel tegen spanning van paard op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 13:46

Mijn paard heeft dat ook best wel, dus ik lees ook even mee.

Misschien helpt het als je vantevoren een paar keer in die bak gaat rijden.

daNiielle_

Berichten: 7345
Geregistreerd: 21-11-06

Re: Middel tegen spanning van paard op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 13:48

Hier gebruiken ze wel eens stress-mix.
Even navragen bij een dierenwinkel/ruitersportzaak.
Wel even van te voren een keer proberen, je hebt paarden die na 1 handje al zowat slapen.

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Re: Middel tegen spanning van paard op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 14:01

Moderatoropmerking:
"Stipjes" reacties verwijderd. Die zijn niet toegestaan. Je kunt je abonneren op dit topic of het topic bookmarken. (links bovenin)

Sjel

Berichten: 3542
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Zaandam

Re: Middel tegen spanning van paard op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 14:08

MysticTinker schreef:
Mijn paard heeft dat ook best wel, dus ik lees ook even mee.
Misschien helpt het als je vantevoren een paar keer in die bak gaat rijden.


Hij heeft het ook op de eigen stal, waar ik dus elke dag met hem rijd. De bak kent hij dus gewoon, dat is het probleem niet.

Judje

Berichten: 15808
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Teuge

Re: Middel tegen spanning van paard op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 14:11

Het belangrijkste om je paard rustig te houden is zelf ontspannen blijven. Echt zonder enige spanning. Als het goed is ben jij leider voor je paard en bepaal jij dus wat eng is.
Bij mijn paarden 'tolereer' ik geen angst. Dat klinkt heel eng, maar wat ik bedoel is dat ik hun probeer om te schakelen van bang paard naar nieuwschierig/stoer paard. Dus aaien met de dingen, die zij eng vinden en noem maar op.
Je rijdt al in de M, dus oefenen op vreemd terrein lijkt me overbodig, aangezien je al genoeg wedstrijden gereden hebt blijkbaar.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Middel tegen spanning van paard op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 14:12

En als je vantevoren even longeert?
Hoe lang komt je paard op wei in de winter?
En heeft hij het in de zomer ook, of gaat het dan een stuk beter?

Black_White

Berichten: 1612
Geregistreerd: 19-02-05
Woonplaats: Utrecht

Re: Middel tegen spanning van paard op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 14:12

Misschien iets van bach bloesemremidie? Verder is het kriebelen/masseren in de manen ook heel ontspannend (ook voor je zelf). En misschien voor de wedstrijd even met je paard een moment van rust op het terrein nemen. Dus voor je erop gaat, of tijdens het stappen. Gewoon even bewust genieten, en de stress weg laten lopen. helpt ook goed.

Sjel

Berichten: 3542
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Zaandam

Re: Middel tegen spanning van paard op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 14:31

Judje schreef:
Het belangrijkste om je paard rustig te houden is zelf ontspannen blijven. Echt zonder enige spanning. Als het goed is ben jij leider voor je paard en bepaal jij dus wat eng is.
Bij mijn paarden 'tolereer' ik geen angst. Dat klinkt heel eng, maar wat ik bedoel is dat ik hun probeer om te schakelen van bang paard naar nieuwschierig/stoer paard. Dus aaien met de dingen, die zij eng vinden en noem maar op.
Je rijdt al in de M, dus oefenen op vreemd terrein lijkt me overbodig, aangezien je al genoeg wedstrijden gereden hebt blijkbaar.


Ik begrijp wat je bedoeld, maar dat is niet het probleem. Als er in de inrijdbak lichtvlekken op de grond schijnen, is hij daar het eerste kwartier niet over heen te krijgen, daarna zonder problemen omdat alle spanning er dan uit is. Zodra ik in de volgende bak moet, zijn de lichtvlekken daar opnieuw eng in het begin. Helaas heb je daar geen kwartier om alle spanning eruit te rijden. Ik snap heel goed wat je bedoeld met hem nieuwsgierig maken inplaats dat hij angstig is. Maar het is een behoorlijk sensibel heet dier en dat zal op sommige momenten echt opspelen, bijvoorbeeld in deze.

MysticTinker schreef:
En als je vantevoren even longeert?
Hoe lang komt je paard op wei in de winter?
En heeft hij het in de zomer ook, of gaat het dan een stuk beter?


Het is niet dat hij teveel energie heeft en daarom zo gespannen wordt. Dus imo heeft longeren niet veel zin.


Even voor de duidelijkheid, ik ben echt opzoek naar een middel dat ik eens kan proberen, dat gebruikt mag worden op wedstrijd. Naar ervaringen hiermee. Ik heb dit topic niet geopend voor andere oplossingen. Die allemaal goedbedoeld zullen zijn, daar niet van, maar dat is niet mijn vraag. Lachen

Sjel

Berichten: 3542
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Zaandam

Re: Middel tegen spanning van paard op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 14:32

Black_White schreef:
Misschien iets van bach bloesemremidie? Verder is het kriebelen/masseren in de manen ook heel ontspannend (ook voor je zelf). En misschien voor de wedstrijd even met je paard een moment van rust op het terrein nemen. Dus voor je erop gaat, of tijdens het stappen. Gewoon even bewust genieten, en de stress weg laten lopen. helpt ook goed.


Wat houdt Bach Bloesemremidie precies in? Dankjewel iig.

kally
Berichten: 5244
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: Middel tegen spanning van paard op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 14:33

Rescue remedy van Bach....

vencedor
Berichten: 9350
Geregistreerd: 27-05-04

Re: Middel tegen spanning van paard op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 14:34

ik heb een tijdje resque bach *weet niet of ik het goed schrijf* gebruikt. Paar druppels op een klontje doen en hij wordt weer helder in zijn koppie, het is even ter ondersteuning en volkomen natuurlijk. Ook geschikt voor mensen.

Het levende bewijs was mijn paard zelf. Het staat altijd in de auto voor het geval dat..En hij kwam totaal geflipt van de trailer af..ik gaf een klontje met die druppels en binnen een paar min zag hem ontspannen hij slaakte een diepe zucht en begon gras te eten. Terwijl hij een paar min, daarvoor niet te hanteren was.

Sjel

Berichten: 3542
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Zaandam

Re: Middel tegen spanning van paard op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 14:35

randie schreef:
ik heb een tijdje resque bach *weet niet of ik het goed schrijf* gebruikt. Paar druppels op een klontje doen en hij wordt weer helder in zijn koppie, het is even ter ondersteuning en volkomen natuurlijk. Ook geschikt voor mensen.

Het levende bewijs was mijn paard zelf. Het staat altijd in de auto voor het geval dat..En hij kwam totaal geflipt van de trailer af..ik gaf een klontje met die druppels en binnen een paar min zag hem ontspannen hij slaakte een diepe zucht en begon gras te eten. Terwijl hij een paar min, daarvoor niet te hanteren was.


Bedankt voor je reactie!
Dus dat werkt ala minuut? Hoelang is de werking hiervan dan en is het toegestaan op wedstrijd? Het is dus niet zo dat ze heel rustig ervan worden, het gaat echt alleen om minder spanning.

madelief88

Berichten: 2877
Geregistreerd: 14-08-05
Woonplaats: Alkmaar

Re: Middel tegen spanning van paard op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 14:39

Een pony bij mij op stal heeft er ook erge last van.
Zij kreeg een keer een monstertje van "stressless" en dit beviel zo goed dat ze dit nu gebruikt.
De pony is een stuk minder gestresst, je geeft het (geloof) ik 1 of 2 dagen van te voren door het voer.
Je hoeft het dus niet aldoor te voeren.
Hier kan je er wat meer over lezen, heb even wat voor je opgezocht.

Ik denk dat dit precies is wat je zoekt Ja

judithh

Berichten: 3348
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Rotterdam

Re: Middel tegen spanning van paard op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 15:37

mijn paard is ook erg sensibel en ziet overal bakkabouters, sinds kort geef ik hem Pavo-Nervcontrol en moet zeggen...toppie.. OK dan! hij is véél minder kijkerig/gestresst

Loody
Berichten: 2622
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: @home

Re: Middel tegen spanning van paard op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 15:38

de Rescue druppels of spray werken goed hoor...en je merkt het vrij snel...

Egni

Berichten: 539
Geregistreerd: 08-07-05
Woonplaats: Terschuur

Re: Middel tegen spanning van paard op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 15:44

Er is ook speciaal voer voor onder andere hete paarden, schijnt echt te werken!

Weet alleen even niet hoe het heet.......

Emilia

Berichten: 4042
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Ergens op het platteland

Re: Middel tegen spanning van paard op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 15:47

kally schreef:
Rescue remedy van Bach....



Waar haal je dat spul?

vencedor
Berichten: 9350
Geregistreerd: 27-05-04

Re: Middel tegen spanning van paard op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 15:49

Citaat:
Bedankt voor je reactie!
Dus dat werkt ala minuut? Hoelang is de werking hiervan dan en is het toegestaan op wedstrijd? Het is dus niet zo dat ze heel rustig ervan worden, het gaat echt alleen om minder spanning.


Het werkt redelijk snel zag het onder mijn ogen gebeuren het duurde denk een minuut? Het is toegestaan helemaal natuurlijk, ik gebruik het zelf ook wel eens bij stressvolle situaties. De werking ervan bij mijn paard was, dat hij liep zoals hij thuis liep en zich niet zo liep op te fokken en fel reageerde op andere dieren. Verder geen verschil te merken. Zoals ik al zei het werkt echt alleen voor de "rust in het koppie"

ik heb het besteld bij mijn homeopaat, die er ook zelf mee kwam nadat we een gesprek hadden over mijn paard.

Emilia

Berichten: 4042
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Ergens op het platteland

Re: Middel tegen spanning van paard op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 15:52

Ik heb een keer op Bach remedie gegoogeld en het scijnt dat je het niet zomaar aan een paard kan geven. Er schijnen een aantal combi's mogelijk te zijn en het moet dus op het paard afgestemd worden.

Als het zo snel werkt, is het dan ook zomaar opeens weer uitgewerkt?

sparretje

Berichten: 599
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: Ede

Re: Middel tegen spanning van paard op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 15:56

Ik heb voor mijn paardje calmitan gebruikt, verkrijgbaar bij de paardendrogist.
Voorheen bleef ze één gespannen brok, maar met calmitan was ze wel nerveus, echter wel erdoorheen te rijden.

Ik was er erg tevreden over. Ik vind spanning niet erg, maar als ze er in blijven hangen (wat die van mij deed) vind ik het een ander verhaal.

Flowerbomb

Berichten: 1430
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Arnhem

Re: Middel tegen spanning van paard op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 15:59

Emilia schreef:
Ik heb een keer op Bach remedie gegoogeld en het scijnt dat je het niet zomaar aan een paard kan geven. Er schijnen een aantal combi's mogelijk te zijn en het moet dus op het paard afgestemd worden.

Als het zo snel werkt, is het dan ook zomaar opeens weer uitgewerkt?


Dit is alleen zo bij de losse remedies in combinatie met elkaar, niet bij de rescue remedie.

Het is niet zomaar opeens uitgewerkt omdat het in werkt op het 'gevoel' van het paard. Het paard krijgt een mentale ondersteuning waardoor hij de zekerheid voelt dat er eigenlijk niets engs is. In combinatie met jouw zorg voor het paard (zelf ook rustig zijn en hem geruststellen etc.) zal hij dit gevoel als normaal gaan zien en ontspannen. Vaak is het zo dat als je daarna weer in de zelfde situatie terecht komt bijvoorbeeld de volgende wedstrijd op de zelfde plaats dat het paard zich meer op zijn gemak zal voelen door de eerdere goede ervaring.

Milaaahtjuh
Berichten: 189
Geregistreerd: 16-06-05

Re: Middel tegen spanning van paard op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 16:00

Shelley,

ik heb nog een potje stressless staan moet ik die anders ff in doen kijken of het help?

vencedor
Berichten: 9350
Geregistreerd: 27-05-04

Re: Middel tegen spanning van paard op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 16:03

precies zoals hierboven vermeld Lachen. De stress wordt niet onderdrukt in tegenstelling tot andere middelen, maar het paard wordt zelf inderdaad ondersteund. Hij zal dus reageren zoals hij normaal ook op de ruiter en omgeving reageert. Die van mij is een heel cool beest alleen op wedstrijden was dat totaal niet zo, echt heb ik na een paar keer het te gebruiken. Het niet meer nodig gehad. Waarschijnlijk zoals hier boven staat zijn het voor het dier succes ervaringen geweest, die andere paarden en omgeving waren helemaal niet eng!

Emilia

Berichten: 4042
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Ergens op het platteland

Re: Middel tegen spanning van paard op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 16:05

Zouden jullie het bij het paard wat ik ga beschrijven ook aanraden?
12 jarig paard, eigenlijk nergens bang voor. Heeft tijdens een training grote moeite met z'n concentratie. Is snel afgeleid. Gaat vaak goed alleen soms is er voor hem een aanleiding om er van door te gaan zodat hij onder het werk uitkomt. Op concour is er overigens niks aan de hand.
Is er voor zo'n geval ook een bepaald bloesempje geschikt of is het gewoon een kwestie van nog harder aan het werk zetten?