Extreme stress bij pony, ten einde raad..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ellepel

Berichten: 47501
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 14:26

ElSea schreef:
silverdapple schreef:
Hier en daar lees ik in de reacties dat er wordt gedacht dat TS te weinig onderneemt...

Dus bij deze, in de afgelopen 5 maanden (ja ik heb door de reacties gesnuffeld):
- heeft TS de DA gesproken en is op aanraden van DA magnesium gaan voeren
- is de pony apart gezet met een maatje om te zien of het gedrag zou veranderen
- is er een osteopaat langsgekomen (geen blokkades gevonden)
- is de zadelmaker langsgekomen voor een nieuw, passend zadel
- is er een bitfitter langsgekomen
- zijn en worden er verschillende supplementen gegeven tegen stress, waaronder chillpil, elektrolyten en Rescue druppels
- wordt constant overleg gepleegd met staleigenaar over veranderingen in gedrag

N.a.v. dit topic:
- heeft TS valeriaan + Pavo Vital besteld
- is DA langsgekomen, bloed afgenomen voor test op Cushing
- is er een afspraak gemaakt voor een second opinion op vrijdag
- heeft TS met verschillende kenners overlegd, de pony zou eventueel naar een andere stal verplaatst kunnen worden mocht dit nodig blijken

Het enige advies dat niet is opgevolgd is om de pony naar de kliniek te rijden. TS heeft geen trailer en het is nog maar de vraag of de pony überhaupt op de trailer kan op dit moment. :n
Medische zorg wordt niet onthouden, daarnaast komt TS meerdere keren verspreid over de dag om haar pony te voeren en beweging te geven op de minst stressvolle manier...

Wat mij betreft is ze super bezig. ;) Ik heb geen tips verder maar ben zeker benieuwd naar updates...!

Precies!
Ik ben heel benieuwd hoe het verder met hem gaat TS. Je doet het goed hoor!

Ayasha
Blogger

Berichten: 58093
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 14:28

ellepel schreef:
lees even de reactie van silverdapple? is al veearts geweest en morgen komt een ander

Heb ik gelezen. Aangekloot met een DA die het niet serieus neemt en nu komt vrijdag een andere DA terwijl het dier inmiddels al apathisch in een stal staat en amper eet. In combinatie met de rest van het verhaal is dit gewoon een spoedgeval. Niet een "ik kom ergens in de week wel een keer."

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 14:34

Ayasha schreef:
Iilssx schreef:
Vanochtend zijn Vernon (hier op bokt) en haar zus langsgekomen om mijn pony te behandelen door middel van EMDR trauma therapie voor paarden. En hij at weer eventjes gewoon uit zijn voerbak. Wat een mooi moment :') Een beetje hoop, ook al was het een kort moment _/-\o_

Ik begrijp op recht niet dat deze twijfelachtige behandeling geen probleem is, maar dat een dierenarts er bij halen die het effectief serieus neemt geen optie is. : En ja ik heb het hele topic door gelezen. Ja, ik weet dat je niet blij gaat zijn met deze post. Maar in vredesnaam, er scheelt wat serieus met dat dier en IMO is er al veel te lang af gewacht. :n


Als je het gelezen hebt zou je weten dat er al een dierenarts is geweest en dat TS wacht op bloedonderzoek.

Ik snap niet zo goed dat mensen hier allerlei K*opmerkingen maken terwijl er echt wel daadwerkelijk actie ondernomen wordt. Maar (bloed-)onderzoeken kosten tijd en dan zit er niets anders op dan wachten. TS doet er nu alles aan om het haar pony zo comfortabel mogelijk te maken terwijl ze onderzoeken naar de daadwerkelijke oorzaak afwacht. Dat lijkt me toch getuigen van liefde voor je dier. Dat jijzelf niet zou kiezen voor een alternatieve geneeswijze is ieders eigen keuze.

Het zou anders zijn als TS er geen professionele begeleiding bij zou zoeken en enkel gaat dokteren met de adviezen die hier op bokt gegeven worden. Dat zie je ook vaak genoeg gebeuren en dat zijn mi degene waar je zo tegen tekeer moet gaan. Niet tegen degene die er alles aan doet en toch al in zak en as zit

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31337
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 14:36

Knappe reacties van jou Iilssx, soms zijn berichten confronterend geschreven, bedenk je dan dat mensen zo proberen door te dringen omdat ze zich dan waarschijnlijk oprecht zorgen maken over de pony.

Moderatoropmerking:
Volgens mij is het nu wachten op uitslagen en de volgende komst van een dierenarts,
Zullen we dan wachten op die uitslagen en niet verder speculeren over de intenties van de TS, die lijkt toch echt begaan met de pony en doet naar haar mogelijkheden wat ze op dit moment kan.

Pandora2
Berichten: 19884
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 14:38

Ik zou een filmpje van het gedrag met een korte uitleg van het wanneer en hoe naar E quitom durven doorsturen.
Ze hebben daar wel best wat ervaring met ' rare ' dingen.
En een nee heb je, ja kun je krijgen :P

Gini
Berichten: 17984
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 14:41

Oef, die modopmerking vind ik op het randje. Er wordt nieuwe informatie gegeven tussen de komst van de dierenarts en de uitslagen van het bloedonderzoek. Bokkers zijn vrij om op die nieuwe informatie te reageren.

Iilssx
Berichten: 221
Geregistreerd: 12-01-18

Re: Extreme stress bij pony, ten einde raad..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-20 14:51

Vernon zal straks even een stukje in dit topic zetten om uitleg te geven over EMDR trauma therapie bij paarden. Dierenarts gebeld of de uitslag al binnen was, helaas niet.. ;(

Ayasha
Blogger

Berichten: 58093
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 14:58

Devic schreef:
Als je het gelezen hebt zou je weten dat er al een dierenarts is geweest en dat TS wacht op bloedonderzoek.

Ik snap niet zo goed dat mensen hier allerlei K*opmerkingen maken terwijl er echt wel daadwerkelijk actie ondernomen wordt. Maar (bloed-)onderzoeken kosten tijd en dan zit er niets anders op dan wachten. TS doet er nu alles aan om het haar pony zo comfortabel mogelijk te maken terwijl ze onderzoeken naar de daadwerkelijke oorzaak afwacht. Dat lijkt me toch getuigen van liefde voor je dier. Dat jijzelf niet zou kiezen voor een alternatieve geneeswijze is ieders eigen keuze.

Het zou anders zijn als TS er geen professionele begeleiding bij zou zoeken en enkel gaat dokteren met de adviezen die hier op bokt gegeven worden. Dat zie je ook vaak genoeg gebeuren en dat zijn mi degene waar je zo tegen tekeer moet gaan. Niet tegen degene die er alles aan doet en toch al in zak en as zit

Ja, eentje die het niet serieus nam. Zodra een dergelijk paard stopt met eten en apathisch wordt is het IMO hoogtijd om er opnieuw met spoed een DA bij te halen en niet X dagen later.

Of je wel of niet zou kiezen voor alternatieve geneeswijze doet er helemaal niets toe als de alternatieve geneeswijze in kwestie geen jota af doet. Dat uurtje heeft deze pony niets aan. En er wordt gewoon achter de feiten aangelopen ipv consequent in te grijpen. Een situatie als deze is IMO geen situatie waarbij je de luxe hebt om "af te wachten" en "te proberen." :\ Je kan er wel kruiden en therapie in proppen en zeggen dat je alles doet maar als er niks veranderd heeft het dier er niks aan. Kan je jezelf wel op de borst kloppen maar het feit blijft dat er niet consequent gehandeld wordt. Die "professionele begeleiding" waar je over spreekt is ook 1 DA die eigenlijk geen f*ck gedaan heeft. Dus welke professionele begeleiding?

Iilssx
Berichten: 221
Geregistreerd: 12-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-20 15:01

Ayasha schreef:
Devic schreef:
Als je het gelezen hebt zou je weten dat er al een dierenarts is geweest en dat TS wacht op bloedonderzoek.

Ik snap niet zo goed dat mensen hier allerlei K*opmerkingen maken terwijl er echt wel daadwerkelijk actie ondernomen wordt. Maar (bloed-)onderzoeken kosten tijd en dan zit er niets anders op dan wachten. TS doet er nu alles aan om het haar pony zo comfortabel mogelijk te maken terwijl ze onderzoeken naar de daadwerkelijke oorzaak afwacht. Dat lijkt me toch getuigen van liefde voor je dier. Dat jijzelf niet zou kiezen voor een alternatieve geneeswijze is ieders eigen keuze.

Het zou anders zijn als TS er geen professionele begeleiding bij zou zoeken en enkel gaat dokteren met de adviezen die hier op bokt gegeven worden. Dat zie je ook vaak genoeg gebeuren en dat zijn mi degene waar je zo tegen tekeer moet gaan. Niet tegen degene die er alles aan doet en toch al in zak en as zit

Ja, eentje die het niet serieus nam. Zodra een dergelijk paard stopt met eten en apathisch wordt is het IMO hoogtijd om er opnieuw met spoed een DA bij te halen en niet X dagen later.

Of je wel of niet zou kiezen voor alternatieve geneeswijze doet er helemaal niets toe als de alternatieve geneeswijze in kwestie geen jota af doet. Dat uurtje heeft deze pony niets aan. En er wordt gewoon achter de feiten aangelopen ipv consequent in te grijpen. Een situatie als deze is IMO geen situatie waarbij je de luxe hebt om "af te wachten" en "te proberen." : Je kan er wel kruiden en therapie in proppen en zeggen dat je alles doet maar als er niks veranderd heeft het dier er niks aan. Kan je jezelf wel op de borst kloppen maar het feit blijft dat er niet consequent gehandeld wordt. Die "professionele begeleiding" waar je over spreekt is ook 1 DA die eigenlijk geen f*ck gedaan heeft. Dus welke professionele begeleiding?


Ik heb ook met meerdere dierenartsen een telefonisch consult gehad. Deze zeggen eigenlijk hetzelfde. Ga hier verder niet op in.

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 15:08

TS was zelf ook niet heel gelukkig met de houding van de dierenarts maar dat bloedonderzoek is gedaan, uitslag kan ieder moment binnen komen. Dus laten we dat, zoals de mod aangeeft, nu eens even afwachten.

TS heeft op het moment meer aan steun dan aan die denigrerende opmerkingen. Probeer het eens een beetje netjes te houden

Ik ben benieuwd naar de post van Vernon

Gini
Berichten: 17984
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 15:10

Iilssx schreef:
Ik heb ook met meerdere dierenartsen een telefonisch consult gehad. Deze zeggen eigenlijk hetzelfde. Ga hier verder niet op in.


Ah, maar dat wist ik ook niet, dat brengt dan een ander licht. Dachten die ook aan Cushing? Of mogelijks een hersentumor?

Iilssx
Berichten: 221
Geregistreerd: 12-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-20 15:16

Gini schreef:
Iilssx schreef:
Ik heb ook met meerdere dierenartsen een telefonisch consult gehad. Deze zeggen eigenlijk hetzelfde. Ga hier verder niet op in.


Ah, maar dat wist ik ook niet, dat brengt dan een ander licht. Dachten die ook aan Cushing? Of mogelijks een hersentumor?


De meesten dachten aan een hersentumor, omdat ze het beeld te extreem vinden voor Cushing.

Gini
Berichten: 17984
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 15:17

Oef, dat is niet wat je wilt horen natuurlijk. Sterkte TS, ik hoop dat het bloedonderzoek alsnog iets onschuldiger laat zien, maar het gedrag is inderdaad wel heel extreem.

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 15:35

Sterkte TS, respect voor wat je voor je paard doet en hoe rustig je blijft reageren op reakties.
Lees gewoon wat mensen schrijven maar laat je je er niet onzeker door maken. Tips zijn fijn maar alleen jij bepaalt wat je ermee wilt. Ik duim voor jullie.

speurneusc

Berichten: 5437
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 16:57

ik kom alleen maar tot mijn uitspraak omdat ik lees dat er tig verschillende suplementen /soort voer waarin de nodige al in zit, al gegeven worden(werden of zijn) al dan niet na elkaar en met elkaar... wil je zoiets uitsluiten moet je stoppen daarmee en een voor een een gedurende tijd uitproberen voor het juiste resultaat. Sommige supplementen kunnen misschien wel botsen en de pony helemaal over de rooie helpen van de extra extra oppeppers miss. Dat weet je niet want de oorzaak is nog niet rond.

net als de gedachte dat het miss de el. draden/masten zijn... dat is alleen uit te sluiten door te stoppen met alle sup. en extra voertjes, pony op te laden en naar een andere stal te brengen en daar observeren of er iets veranderd is, is het veranderd weet je de oorzaak... simpel.. is het niet veranderd kan je naar volgende gaan kijken...

Vernon

Berichten: 733
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Fochteloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 17:58

Ik had beloofd ook te reageren in dit topic. Mijn zus (missjeanny) en ik zijn vanmorgen naar TS en haar pony gegaan om te kijken of we wat voor hem konden betekenen. Wij hebben hem behandeld met ESDR therapy. (Dit staat voor Equine Stress Desensizitation and Reprocessing Therapy) Mensen noemen het voor het gemak paarden EMDR, maar deze naam voeren wij zelf niet. Onze therapie is namelijk gebaseerd op/vergelijkbaar met EMDR, maar uiteraard is het niet hetzelfde. Een mens is geen paard. Vanuit ons werk in de zorg en zeer heftige persoonlijke omstandigheden zijn wij in aanraking gekomen met EMDR. Ook heb ik de cursus EMDR behaald, zodat ik mensen kan helpen met deze effectieve vorm van therapie. Op paarden vlak liepen we zoals vele paardeneigenaren tegen spanningsproblemen aan en toen bedachten we ons: waarom is er eigenlijk geen EMDR voor paarden? We hebben ook kennis gemaakt met EMDR voor baby’s, wat heel goed werkte. Daardoor dachten wij dat het voor paarden ook wel zou kunnen. Dus toen zijn we deze vorm van therapie gaan ontwikkelen in samenwerking met onze instructrice en dierenarts. Na langere tijd ontwikkelen en paarden behandelen zijn we erachter dat deze vorm van behandelen voor veel paarden echt goede resultaten geeft. Komt de spanning voor uit een medisch probleem of dominantie, dan kunnen wij het paard niet helpen. Maar heeft het paard spanning/angst of stress voor bijvoorbeeld de trailer, tegenliggers, algeheel een hoge basisspanning, singelnijd etc dan kunnen we hier vaak veel verlichting bij geven.

Er wordt snel aangenomen dat je moet weten waarom een paard spanning ervaart. En een paard kan toch niet een herinnering oproepen zoals bij EMDR wordt gedaan. Dit klopt, maar dit hoeven we niet te weten. Het paard weet waarschijnlijk ook niet meer waarom het in bepaalde situaties veel stress ervaart. We moeten weten in welke situatie het paard de stress en spanning ervaart. Het is een lichamelijk reactie op een situatie en die lichamelijk reactie kun je loskoppelen met ESDR. (Mits het dus geen medische reden heeft) Het opzoeken van de situatie die stress geeft, doen we in hele kleine stapjes. We observeren het paard en spelen in op wat er nodig is. Als het paard bijvoorbeeld erg reageert bij aansingelen, dan gaan we niet gelijk aansingelen. We beginnen met op de poets plek zetten, daarna een dekje erop, etc. Steeds een stapje verder terwijl we behandelen en het spanning opbouwen remmen en de spanningsreactie afleren bij de situatie.

We hebben een ESDR borsttuig ontwikkelt waarbij door middel van trillingen ter hoogte van de schouder de beide hersenhelften van het paard gestimuleerd worden op het moment dat de spanning opbouwt. Hierdoor krijgen de hersenen veel informatie te verwerken tijdens het moment van spanning en begint de negatieve lading te vervagen. Je ziet het paard de spanning afvloeien, het paard begint zich beter te concentreren en begint zich te ontspannen.

Vergelijkbaar als bij mensen is de oplossing niet in een keer. Ook een mensen heeft meerdere sessies EMDR nodig. Gemiddeld genomen zitten wij op 3 tot 5 sessies per ‘probleem’.

Terugkomend op de casus van de pony van TS. We weten niet of de reden medisch is en de TS heeft alles in werking gezet om hierachter te komen. Ze kan bloeduitslagen niet sneller toveren en doet alles wat in haar macht ligt. Er is contact met verschillende dierenartsen, die hetzelfde zeggen, dus ze bewandelt in onze ogen de goede weg. Ik zag dit bericht langskomen en heb onze hulp aangeboden. We wisten niet of we konden helpen, maar veel erger dan dit kan ook bijna niet. We wilden proberen de spanning wat te verminderen zodat hij weer iets zou gaan eten, want zo zit hij helemaal in een vicieuze cirkel naar beneden. Onze behandeling maakt de stress niet erger of de medische kwaal niet erger, dus daarom wilden we het wel proberen. Tijdens en na onze behandeling zagen we hem goed ontspannen en ging hij zelfs lekker rustig staan eten. Dus een eerste stap naar herstel of een moment van rust hebben we hem nu kunnen geven. Ondertussen wordt er gekeken naar een evt medische reden. Verlichting is altijd goed, ook al is het misschien kort. En dit doet TS niet in plaats van de medische route, maar allebei. Er kunnen meer spaken zijn in het wiel van herstel. We hopen dat er op welke manier dan ook snel verlichting komt voor de pony.

Ondanks het beknopt willen beschrijven is het een beetje een lang verhaal geworden. Deze casus kwam een beetje vroeg eigenlijk, we hebben onze site nog niet klaar haha! Mochten er nog vragen zijn, dan horen we het wel.

MirandaMalik

Berichten: 9904
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 18:16

Een paard kan door middel van een massage ook heel ontspannen worden dus wat dat betreft is er veel mogelijk.
En ik vind het sowieso een goede zaak dat het paardje wat stress kwijt kan, al is hij maar iets meer ontspannen, dat is toch fijn.
Hopelijk komt er snel een antwoord op het probleem.

ikkedus
Berichten: 3315
Geregistreerd: 24-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 18:20

Dat klinkt gaaf Vernon! Leuk om te volgen via Bokt straks misschien?
En al helpt het maar fractie bij de pony van TS, dan is dat het zeker waard!

Sherivey
Berichten: 8815
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 18:40

Vernon schreef:
Ik had beloofd ook te reageren in dit topic. Mijn zus (missjeanny) en ik zijn vanmorgen naar TS en haar pony gegaan om te kijken of we wat voor hem konden betekenen. Wij hebben hem behandeld met ESDR therapy. (Dit staat voor Equine Stress Desensizitation and Reprocessing Therapy) Mensen noemen het voor het gemak paarden EMDR, maar deze naam voeren wij zelf niet. Onze therapie is namelijk gebaseerd op/vergelijkbaar met EMDR, maar uiteraard is het niet hetzelfde. Een mens is geen paard. Vanuit ons werk in de zorg en zeer heftige persoonlijke omstandigheden zijn wij in aanraking gekomen met EMDR. Ook heb ik de cursus EMDR behaald, zodat ik mensen kan helpen met deze effectieve vorm van therapie. Op paarden vlak liepen we zoals vele paardeneigenaren tegen spanningsproblemen aan en toen bedachten we ons: waarom is er eigenlijk geen EMDR voor paarden? We hebben ook kennis gemaakt met EMDR voor baby’s, wat heel goed werkte. Daardoor dachten wij dat het voor paarden ook wel zou kunnen. Dus toen zijn we deze vorm van therapie gaan ontwikkelen in samenwerking met onze instructrice en dierenarts. Na langere tijd ontwikkelen en paarden behandelen zijn we erachter dat deze vorm van behandelen voor veel paarden echt goede resultaten geeft. Komt de spanning voor uit een medisch probleem of dominantie, dan kunnen wij het paard niet helpen. Maar heeft het paard spanning/angst of stress voor bijvoorbeeld de trailer, tegenliggers, algeheel een hoge basisspanning, singelnijd etc dan kunnen we hier vaak veel verlichting bij geven.

Er wordt snel aangenomen dat je moet weten waarom een paard spanning ervaart. En een paard kan toch niet een herinnering oproepen zoals bij EMDR wordt gedaan. Dit klopt, maar dit hoeven we niet te weten. Het paard weet waarschijnlijk ook niet meer waarom het in bepaalde situaties veel stress ervaart. We moeten weten in welke situatie het paard de stress en spanning ervaart. Het is een lichamelijk reactie op een situatie en die lichamelijk reactie kun je loskoppelen met ESDR. (Mits het dus geen medische reden heeft) Het opzoeken van de situatie die stress geeft, doen we in hele kleine stapjes. We observeren het paard en spelen in op wat er nodig is. Als het paard bijvoorbeeld erg reageert bij aansingelen, dan gaan we niet gelijk aansingelen. We beginnen met op de poets plek zetten, daarna een dekje erop, etc. Steeds een stapje verder terwijl we behandelen en het spanning opbouwen remmen en de spanningsreactie afleren bij de situatie.

We hebben een ESDR borsttuig ontwikkelt waarbij door middel van trillingen ter hoogte van de schouder de beide hersenhelften van het paard gestimuleerd worden op het moment dat de spanning opbouwt. Hierdoor krijgen de hersenen veel informatie te verwerken tijdens het moment van spanning en begint de negatieve lading te vervagen. Je ziet het paard de spanning afvloeien, het paard begint zich beter te concentreren en begint zich te ontspannen.

Vergelijkbaar als bij mensen is de oplossing niet in een keer. Ook een mensen heeft meerdere sessies EMDR nodig. Gemiddeld genomen zitten wij op 3 tot 5 sessies per ‘probleem’.

Terugkomend op de casus van de pony van TS. We weten niet of de reden medisch is en de TS heeft alles in werking gezet om hierachter te komen. Ze kan bloeduitslagen niet sneller toveren en doet alles wat in haar macht ligt. Er is contact met verschillende dierenartsen, die hetzelfde zeggen, dus ze bewandelt in onze ogen de goede weg. Ik zag dit bericht langskomen en heb onze hulp aangeboden. We wisten niet of we konden helpen, maar veel erger dan dit kan ook bijna niet. We wilden proberen de spanning wat te verminderen zodat hij weer iets zou gaan eten, want zo zit hij helemaal in een vicieuze cirkel naar beneden. Onze behandeling maakt de stress niet erger of de medische kwaal niet erger, dus daarom wilden we het wel proberen. Tijdens en na onze behandeling zagen we hem goed ontspannen en ging hij zelfs lekker rustig staan eten. Dus een eerste stap naar herstel of een moment van rust hebben we hem nu kunnen geven. Ondertussen wordt er gekeken naar een evt medische reden. Verlichting is altijd goed, ook al is het misschien kort. En dit doet TS niet in plaats van de medische route, maar allebei. Er kunnen meer spaken zijn in het wiel van herstel. We hopen dat er op welke manier dan ook snel verlichting komt voor de pony.

Ondanks het beknopt willen beschrijven is het een beetje een lang verhaal geworden. Deze casus kwam een beetje vroeg eigenlijk, we hebben onze site nog niet klaar haha! Mochten er nog vragen zijn, dan horen we het wel.

Bedankt voor de uitleg :)

Fijn dat het iig wat verlichting brengt bij de pony van ts. :j

Alles is mooi meegenomen tot er meer info over het bloedonderzoek is.
Vind dat TS het prima doet. En dat er niet direct een oplossing is, is balen ja. Maar die negatieve reacties hier van sommigen zijn niet nodig. Ze heeft het beste met haar pony voor. En soms moet je gewoon wachten. Betekend niet dat het niet de hele dag in haar hoofd spookt

BigOne
Berichten: 38572
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 18:44

Ts, eventueel vanavond nogmaals de kliniek bellen indien ze ook een avondspreekuur hebben, misschien is de uitslag binnen. Het ontspannen deed onze pony ook even nadat ze een infuus had gehad. En op een bepaalde manier is het ook een tumor want die zit in/op de hypofyse en drukt op de hersenen. Hypofyse regelt kort gezegd de stress. Daar komt hoofdpijn bij door de grootte van de tumor. Prascend haalt niet de tumor weg maar zorgt wel dat het leven weer leefbaar word. Onze pony was jong en had exact dezelfde symptomen inclusief op het ergst de apathie, heel veel drinken en slecht eten. Ze heeft het net gered terwijl ik echt op het punt stond om haar te laten gaan. Op het ergst ( en toen waren we ook al even bezig) stond ze compleet kromgebogen in stal . Hoofd tegen de zijkant van haar lichaam en trillen als een gek. 20 % lichaamsgewicht kwijt in twee weken. Na ten einde raad met prascend te zijn begonnen knapte ze heel langzaam op en heeft ze nog twee goede jaren gehad. Nadat ze op een dosis voor een trekpaard zat en het weer minder ging heb ik haar laten gaan. Want cushing is niet te genezen maar wel te behandelen in veel gevallen.

moonfish13
Berichten: 18257
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 19:44

Wat gaaf Vernon!
Ik ben zelf thuis in emdr en vind het eigenlijk wel geniaal bedacht, een borsttuig met trilling!
Ik dacht al hoe doe je dat bij een paard, maar ik vind het heel logisch.
Gaaf hoor.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Re: Extreme stress bij pony, ten einde raad..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 20:03

Nou het lijkt me als de uitslag al bekend is en er moet acuut iets gebeuren wat niet tot morgen kan wachten dat de da zelf wel belt.

Een dierenarts heeft wel wat beters te doen dan telefoontjes beantwoorden die tot morgen kunnen wachten.

Sterkte ts kan me voorstellen dat je ook in spanning bent voor de uitslagen morgen.

Summerdreams

Berichten: 1274
Geregistreerd: 17-05-18

Re: Extreme stress bij pony, ten einde raad..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 20:24

Vernon wat interessant!
En ts trek je niks aan van de dwingende reacties, dat is nou eenmaal bokt.

Gini
Berichten: 17984
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Extreme stress bij pony, ten einde raad..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 20:43

Duidelijk verhaal, Vernon. Alleen 1 zin die ik er even uit wil halen

Citaat:
Onze behandeling maakt de stress niet erger of de medische kwaal niet erger, dus daarom wilden we het wel proberen.


Hoe weet je dat zeker wanneer de mogelijk medische kwaal nog onbekend is?

Iilssx
Berichten: 221
Geregistreerd: 12-01-18

Re: Extreme stress bij pony, ten einde raad..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-20 20:57