Straalbeen 2-3 op rapport

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Popstra
Berichten: 13725
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Straalbeen 2-3 op rapport

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 16:42

Ik zou het voor die 2000 niet laten staan met een 2-3 op de foto.
Heb zelf een paardje met die uitslag toen hij 3 was. Heeft altijd goed in de sport gelopen en nu hij 11 is nog steeds niks mis mee.
Daar komt bij, stel ze wat last krijgen in de toekomst een goede arts en smid ze een heel eind kunnen helpen goed te blijven lopen.

_Lorette_

Berichten: 12079
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 16:48

Dit is natuurlijk veel minder spannend bij een paard dat al een paar jaar probleemloos belast wordt. Hoe ouder en hoe hoger het niveau / hoe zwaarder belast, hoe minder bemerkingen uitmaken. Nu gaat het om een jong, onbelast paard en dat is niet ideaal. Maar aangezien het 'slechts' een 2-3 is (niet eens een 3 of 4) en er verder geen bezwaren zouden zijn, vind ik de prijs alsnog laag. Dan is het meer de vraag of je zelf de keuze zou willen maken om de merrie als bijvoorbeeld draagmerrie te verkopen bij klachten of om er alles aan te doen om de merrie ondanks problemen weer goed te krijgen (met extra zorg voor de voeten bijvoorbeeld). Ik zou persoonlijk het gegeven dat de merrie al een tijd is gelongeerd, maar niet zadelmak is gemaakt/geworden wel een beetje spannend vinden i.c.m. deze prijs.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 17:21

Mousmous schreef:
Als het paard voor mezelf zou zijn, zonder de intentie van verkoop in de toekomst, zou het paard nu klinisch goed moeten zijn en zou ik de rontgenfoto van het been laten beoordelen door een andere da, en niet zomaar een, maar een gecertificeerde keuringsarts zoals in Lienden. Dan zou ik hem met een goed klinisch keuringsrapport laten verzekeren met ziektekostenverzekering. En dan maar zien wat de toekomst brengt.

Dan gaat dat been uitgesloten worden bij de verzekering.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Straalbeen 2-3 op rapport

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 17:25

Voor die prijs zou ik haar niet laten staan. Wij hebben een nu 12-jarige, met twee X een 4 op HKO toen hij jong was. Nog nooit een pas mank gelopen en op internationaal niveau in de sport gelopen.

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 08:39

@ penotti,
nee, word niet uitgesloten, want je laat hem verzekeren op de klinische keuring , niet op de rontgenfoto. Dat is niet nodig voor dat bedrag
Laatst bijgewerkt door Mousmous op 24-09-20 08:42, in het totaal 1 keer bewerkt

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Straalbeen 2-3 op rapport

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 08:41

Ja dat is waar, je hebt gelijk, dat is voor dat bedrag niet nodig.

Safiy93
Berichten: 383
Geregistreerd: 06-04-16

Re: Straalbeen 2-3 op rapport

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 08:45

Ik zou het niet doen. Mijn pony heeft nu op 13 jarige leeftijd HKO en het is gewoon echt niet leuk en het kost me inmiddels echt flink wat geld.
Als je het wel doet dan zou ik hem laten verzekeren of genoeg geld sparen voor het geval dat hij er wel last van krijgt.
Als ik ooit nog eens een paard koop dan laat ik zijn voeten ook zeker op de foto zetten....

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 08:53

Onze paarden zijn niet verzekerd, maar heb een paar maanden geleden een 9jarige pre gekocht, die ik alleen los heb gezien en niet onder het zadel getoond kon worden, alleen stukje film gezien. Had een wond aan zijn voorbeen. Alleen huid beschadigd, maar je weet maar nooit. Je zit niet op een peesprobleem te wachten. Hierdoor kon ik hem voor een leuke prijs kopen en heb hem met de klinische keuring laten verzekeren. Het is nu genezen, nergens last van, ook niet gehad. Over een half jaar zeg ik de verzekering weer op. Ben ik toch wat ingedekt geweest.

Mliiesje
Berichten: 201
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 08:56

ik zou het ook niet doen. Paard gehad en klasse 2 tot 3 op beide straalbenen met HKO. Er komt zoveel meer bij kijken dan alleen speciaal beslag. Hebben ze pijn dan gaan ze overal in het lijf compenseren. Regelmatig een osteo of fysio is dan gewenst. Met supplementen en inspuiten nog redelijk onder controle te houden, maar het was altijd een grote kostenpost.

Mijn huidige paard is helemaal op de foto gegaan voor ik over ging tot koop.
Stuk gaan ze toch wel, waarom dan al een paard kopen wat al 'kapot' is? Liever dan wat meer uitgeven zodat je een gezond dier kan kopen.

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Re: Straalbeen 2-3 op rapport

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 09:05

Stuk gaan ze toch wel? Dat is geen best vooruitzicht voor alle paarden. Mijn 25 jarige LT paard staat nog steeds droog op zijn benen, dat ie met pensioen is gegaan vanwege lichte artrose, vind ik niet stuk. Daar krijgen vrijwel alle paarden, en ook mensen, ooit last van, de een eerder dan de ander. Als dit paard klinisch goed is, is ie ook niet 'kapot'. En 2 tot 3 is ook beetje vaag. Is het dichter bij een 2 of bijna een 3 ? Kan toch aardig verschil in zitten.

Sharel
Berichten: 246
Geregistreerd: 30-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 09:14

Je hebt nooit een garantie op gezondheid, het zijn namelijk dieren die altijd wat kunnen gaan mankeren. Maar voor een paard wat ik niet ken, zou ik de ellende niet op mijn hals halen.
Er staan ontzettend veel gezonde paarden te koop dus waarom bewust een paard met een dergelijk gebrek aanschaffen. Ook niet voor een recreatief ritje zo nu en dan.....ook dan wil ik een gezond paard, zonder beengebreken.

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 09:17

En als ze dan toch wel stuk gaan, waarom dan niet een paard kopen voor een leuk prijsje waarbij de kans is dat hij er nooit last van krijgt? Liever dan een volledig gezond paard voor de hoofdprijs die binnen enkele maanden ook wel wat kan mankeren.

Eerlijk gezegd denk ik dat je hier ook geen duidelijk antwoord gaat krijgen, omdat veel mensen hier verschillende meningen over hebben. Ik snap ook dat degene die een paard heeft staan met een 3 die nog nooit kreupel heeft gelopen er ook positiever in staat dan iemand die al heel veel ellende heeft meegemaakt. Je zal je gevoel moeten volgen en als je er voor gaat moet je lekker van het paard gaan genieten :D

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 11:53

Ketly schreef:
En als ze dan toch wel stuk gaan, waarom dan niet een paard kopen voor een leuk prijsje waarbij de kans is dat hij er nooit last van krijgt? Liever dan een volledig gezond paard voor de hoofdprijs die binnen enkele maanden ook wel wat kan mankeren.

Eerlijk gezegd denk ik dat je hier ook geen duidelijk antwoord gaat krijgen, omdat veel mensen hier verschillende meningen over hebben. Ik snap ook dat degene die een paard heeft staan met een 3 die nog nooit kreupel heeft gelopen er ook positiever in staat dan iemand die al heel veel ellende heeft meegemaakt. Je zal je gevoel moeten volgen en als je er voor gaat moet je lekker van het paard gaan genieten :D


Daarbij is het management van iedereen anders en ook hun rijtechnische kwaliteiten.
Beide kunnen net het verschil maken tussen altijd met ieder paard ellende hebben en paarden met een mankementje nog prima in de (basis)sport leuk kunnen uitbrengen.

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Straalbeen 2-3 op rapport

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 13:06

Ben ik het ook helemaal mee eens! Mijne staat in de zomer nu 24/7 buiten en in de winter ook zoveel mogelijk buiten, ik denk dat dit bevorderlijk is om eventuele blessuren of aandoeningen zo veel mogelijk te voorkomen. Als je de mogelijkheid hebt om het paard genoeg weidegang/beweging te geven kan dat ook helpen je beslissing te nemen.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Straalbeen 2-3 op rapport

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 13:08

Zeker, eigenlijk voor elk paard, maar zo'n paard moet kunnen lopen, rechtuit, niet steeds draaien in een paddockje.
Daarnaast goed trainen, ben je rechtrichten nog niet eigen, niet aan beginnen.

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 10:16

bigone schreef:
Zenuwsnede in beide voorbenen en dan lekker door het bos hobbelen met ongelijke bodem en boomwortels? Daarbij komt dat het paard gewoon helemaal naar de kloten word gereden door zo"n ingreep. Levensgevaarlijk.


Rustig aan, is een keus die ieder voor zich moet maken. Dit ga je ook niet preventief doen he, dit ga je doen als er serieuze klachten zijn. Klachten die met beslag, aangepaste arbeid, etc niet meer te managen zijn. Om jouw woorden te gebruiken is het paard dan eigenlijk al 'naar de kloten' wat mij betreft..
Levensgevaarlijk vind ik in deze echt overdreven.

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Re: Straalbeen 2-3 op rapport

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 10:28

Mijn vorige paard had ook een 2-3 op een straalbeen toen ik hem kocht als 4 jarige. Hij was al wel zadelmak en had wat gesprongen. Hij is 20 geworden zonder een probleem aan dat straalbeen gehad te hebben. Ik zou het zo weer doen.
Het licht ook voor een deel aan je management rondom het paard, bijv. rechtrichten met rijden en vrije beweging.

Myrtheke1995

Berichten: 140
Geregistreerd: 17-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 17:53

Hoihoi

Ik heb net foto’s laten maken van onze 2-jarige, bleek er ook een kleine afwijking te zijn in het straalbeen. Nu lees ik hier vanalles van klassen enzo, maar dat heeft ze ons eigenlijk niet verteld... Ze vertelde ons vooral dat het misschien een eventuele verkoop zou bemoeilijken, maar dat waren we eigenlijk niet meteen van plan.

Maak me toch een klein beetje zorgen als ik sommige rapporten lees op het internet. Als je leest dat klasse 3 ongeveer 70% en klasse 5 ongeveer 95% op kreupelheid heeft...

Iemand hier die een beetje verstand heeft van die foto’s?

Earth

Berichten: 7903
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 17:59

KimmNessNoor schreef:
Bedankt voor de reacties tot dusver! Het gaat niet om de prijs, kwam haar tegen en ze sprak mij op de foto's direct aan. ze staat voor 4 te koop. Na wat mailen is 2 hun minimale prijs. Voor 4 ga ik het risico niet nemen met dit paard.omdat er mogelijk nog allemaal kosten bij kunnen komen. En er geen giga sport ambitie is. Daarom vind ik zo rond de 2500 voor een recreatie paardje wel een leuke prijs. Ze is een half jaar onder het zadel dus nog erg groen. Er heeft nog niemand daadwerkelijk in het zadel gezeten. Alleen longeren met zadel. Ik twijfel enorm!


Ik zou het hierom niet doen, want inderdaad, waarom zo lang gelongeerd? en ik vind het gewoon een verdacht lage prijs.

Suzanne F.

Berichten: 49202
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 18:09

Myrtheke1995 schreef:
Hoihoi

Ik heb net foto’s laten maken van onze 2-jarige, bleek er ook een kleine afwijking te zijn in het straalbeen. Nu lees ik hier vanalles van klassen enzo, maar dat heeft ze ons eigenlijk niet verteld... Ze vertelde ons vooral dat het misschien een eventuele verkoop zou bemoeilijken, maar dat waren we eigenlijk niet meteen van plan.

Maak me toch een klein beetje zorgen als ik sommige rapporten lees op het internet. Als je leest dat klasse 3 ongeveer 70% en klasse 5 ongeveer 95% op kreupelheid heeft...

Iemand hier die een beetje verstand heeft van die foto’s?


Heb je niet gevraagd in welke klasse deze valt? Ik vermoed zelf een klasse 3 of nog 2-3. Maar inderdaad is het niet echt heel positief. Zeker niet bij een jong dier. Maar het ligt eraan wat voor kleine afwijking het is. Zijn het de voedingskanalen van het straalbeen? Of ligt het straalbeen iets gekanteld?

BigOne
Berichten: 38209
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 18:13

Jasmijn159 schreef:
bigone schreef:
Zenuwsnede in beide voorbenen en dan lekker door het bos hobbelen met ongelijke bodem en boomwortels? Daarbij komt dat het paard gewoon helemaal naar de kloten word gereden door zo"n ingreep. Levensgevaarlijk.


Rustig aan, is een keus die ieder voor zich moet maken. Dit ga je ook niet preventief doen he, dit ga je doen als er serieuze klachten zijn. Klachten die met beslag, aangepaste arbeid, etc niet meer te managen zijn. Om jouw woorden te gebruiken is het paard dan eigenlijk al 'naar de kloten' wat mij betreft..
Levensgevaarlijk vind ik in deze echt overdreven.

Ingreep is volgens mij in Nederland zelfs verboden en levensgevaarlijk , ja voor de ruiter wel. Maar je hebt gelijk , kapot is ie toch al.

Oehlala
Berichten: 4304
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Straalbeen 2-3 op rapport

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 18:24

volgs mij weet ik over welke merrie dit gaat. Ik zou het risico wel nemen, maar wel echt doorvragen waarom zee al een half jaar aan de longe loopt. Dat vind ik vreemder.

Knikmops57
Berichten: 190
Geregistreerd: 12-05-19

Re: Straalbeen 2-3 op rapport

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 18:49

Problemen zou ik nooit kopen, die krijg je later vanzelf wel...

Myrtheke1995

Berichten: 140
Geregistreerd: 17-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 19:20

Iemand enig idee hoe vaak zo’n probleem in het straalbeen voorkomt bij paarden in het algemeen??

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 22:54

Zenuwsnede is niet verboden. De mijne is bijna 7 jaar geleden aan beide voorbenen geopereerd, zenuwsnede dus. Paar jaar geleden nog op de foto geweest, helemaal niks verslechterd. Struikelt niet. Ik ben na de operatie recreatief gaan rijden, alleen buitenritjes, ook door het bos. Niks aan de hand. Hij is nu 25 jaar en het gaat nog steeds prima.
Wat ik wel vind is dat je een zenuwsnede niet pas moet doen als het superslecht is. Mijne heeft allebei de voorbenen een 3, niet stokkreupel maar af en aan lichtkreupel.