Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 35 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Koliek (zandkoliek) supplementen?

 
Profiel   

Hee

Afgelopen week heeft mijn paard zandkoliek gehad..
gelukkig was ik er heel snel bij en loopt ze nu weer vrolijk en gezond op de wei!
Op dit moment is bij onze stal geen andere mogelijkheid dan een stukje wei waar bijna geen gras op staat, omdat het andere gedeelte opnieuw is ingezaaid.

Het probleem is dus dat ze op het stuk weiland waar ze nu staat bijna geen gras heeft en dus zit te plukken, waardoor ze opnieuw zand binnen gaat krijgen.

Over een paar weken kan ze op het nieuwe stuk, maar in de tussentijd moet ik wel met een oplossing komen dat ze niet nog een keer zandkoliek krijgt.. want ik moet er niet aan denken.

Ik voer haar nu 4 dagen lang gekookt lijnzaad om het zand uit de darmen te krijgen.

Straks als ik hier mee klaar ben zal ik haar toch wel iets moeten blijven geven zodat ze het niet weer krijgt.
Wat is verstandig? Een keer in de zoveel tijd een bepaalde hoeveelheid gekookte lijnzaad voeren of eventueel een ander supplement wat ik iedere dag bij moet voeren.
Ik hoor graag wat jullie ervaringen zijn en of jullie tips hebben.
Want haar voor een paar maand binnen zetten tot ze op de andere wei kan is natuurlijk geen optie

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en wat jullie aanraden!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 21:40 



 
Profiel   

Ik zou haar persoonlijk echt niet meer op deze korte wei zetten... Zandkoliek is echt een sluipmoordenaar en op deze manier is het dweilen met de kraan open

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 21:44 



 
Profiel   

Ik zou haar er het liefst vandaag nog af halen, maar ik heb helaas gewoon geen andere mogelijkheid..

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 21:48 



 
Profiel   

Psyllium is het enige wat werkt. In jouw geval: 1 gram psyllium (zaad) per kg lichaamsgewicht per dag, gedurende 7 dagen. Daarna eens per maand herhalen, of elke week 1 dag.

Hierbij volg je het advies / behandelplan van de faculteit Utrecht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 21:52 



 
Profiel   

Je voert wel hooi op dit stukje?
Eet ze echt zand of krijgt ze het binnen met de stukjes gras?

Je zou tegen zand eten zeewier of diometeeenaarde (vast niet goed geschreven, maar zoiets) kunnen voeren.
En om het zand uit de darmen te krijgen gekookt lijnzaad, of Sand Clear/Sand Shifter

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 21:56 



 
Profiel   

Ze krijgt hooi in hooinetten en ruiven op de wei
Het zand krijgt ze binnen via de kleine beetjes gras

En als ik psyllium zaadjes voer en dit een keer per maand een paar dagen herhaal is het dan voldoende?
Want ze staat nog wel iedere dag op dezelfde wei
Ik hoop dat ze met een maandje of 2 maanden naar de andere wei kan

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 22:07 



 
Profiel   

Of uiteraard 1 keer in de week een bepaalde hoeveelheid
Ik weet ook niet precies hoeveel zand ze binnenkrijgt via het gras, maar genoeg om koliek te krijgen dus..

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 22:09 



 
Profiel   

Psyllium zaad is ook wel hetzelfde als vlozaad toch?
Zit hier ook nog verschil tussen? Moet ik het bij een dierenwinkel halen of als een andere winkel deze zaadjes ook heeft dat ik het daar ook kan kopen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 22:12 



 
Profiel   

https://www.pit-pit.com/psyllium-vlozaad.html

Zoals deze site of zeggen jullie niet doen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 22:13 



 
Profiel   

Ellis_h schreef
https://www.pit-pit.com/psyllium-vlozaad.html

Zoals deze site of zeggen jullie niet doen?

Die heb ik ook :j Ik heb via Utrecht een zak gehad, dat zag er exact hetzelfde uit (maar was wel een stuk duurder). Die van pit-pit is prima.
Meer dan beperken van de zandinname en geven van de psyllium kun je eigenlijk niet doen. Beweging is altijd goed, dat stimuleert de darmen.

Ik weet niet hoe groot het stuk is waar ze nu staat en hoeveel gras er nog staat, maar is schoffelen een optie? Dat kan ook machinaal, frezen bijvoorbeeld. Wij huren daar jaarlijks een frees voor bij Boels.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 22:22 



 
Profiel   

Er zijn al heel veel topics over met heel veel info over psyllium en bijna overal dezelfde adviezen.

Elke maand psyllium, hoog doseren.

Wij wisselen het soort af, omdat de ene arts husk adviseert en de andere het zaad.

Halverwege 2 juren geven wij gemalen lijnzaad.

2x pj geven we ook epsom zout.

Zand krijgen paarden vaak het hele jaar door binnen. Door vezelrijk eten en veel (vrij) bewegen wordt het meeste wel afgevoerd naar buiten.

Kort gestressed gras zou lekker zijn, dus is echt een probleem, want dan blijven ze dat toch pakken, ondanks hooi aanbieden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 22:22 



 
Profiel   

Ja precies ze hebben hooi maar ze gaan toch aan het gras plukken wat natuurlijk logisch is..

Wat zouden jullie doen in mijn geval
1 keer per week pysllium voeren of 1 keer per maand een grotere dosis?
Ze gaat bijna iedere dag mee op buitenritten dus aan beweging ontbreekt het niet gelukkig

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 22:25 



 
Profiel   

Dit is de wei waar ze nu op staat
Er staat echt vreselijk weinig op.. waar ik zo van baal maar het is gewoon niet anders op dit moment het enigste wat ik nu kan doen is het beperken met psyllium als ik jullie zo hoor

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 22:27 



 
Profiel   

Iedere dag laat ik haar wel even op een langer stuk gras grazen aan de overkant, maar dat heeft natuurlijk geen werking op het zand

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 22:28 



 
Profiel   

Ellis_h schreef
Ja precies ze hebben hooi maar ze gaan toch aan het gras plukken wat natuurlijk logisch is..

Wat zouden jullie doen in mijn geval
1 keer per week pysllium voeren of 1 keer per maand een grotere dosis?
Ze gaat bijna iedere dag mee op buitenritten dus aan beweging ontbreekt het niet gelukkig


Ik ben meer voor 5 dagen hoge dosis

Iedere dag een buitenrit valt niet onder voldoende beweging helaas. Darmen hebben 24/7 beweging nodig. Daar komen niet alle paarden aan, maar je kan beweging ook stimuleren door meerdere bakken hooi neer te zetten, water weer verder weg etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 22:29 



 
Profiel   

Ik doe dus elke week 1 dag, ik wil het namelijk zelf voeren en zien dat ze het allemaal op heeft. Elke maand een hele week dagelijks aanwezig zijn zou kunnen, maar elke week dezelfde dag is haalbaarder voor mij. Daarom doe ik het zo.

Die wei is te veel gras om met de hand te gaan schoffelen, dus dan zou je moeten frezen. Maar ja, voor 2 maanden is dat ook wel een hoop gedoe.

Je zou wel bijv kunnen doen wat superpony voorstelt: water en hooi ver uit elkaar en op verschillende plekken een beetje hooi aanbieden. Misschien een pad uitzetten met paaltjes en draad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 22:30 



 
Profiel   

superpony schreef
Ellis_h schreef
Ja precies ze hebben hooi maar ze gaan toch aan het gras plukken wat natuurlijk logisch is..

Wat zouden jullie doen in mijn geval
1 keer per week pysllium voeren of 1 keer per maand een grotere dosis?
Ze gaat bijna iedere dag mee op buitenritten dus aan beweging ontbreekt het niet gelukkig


Ik ben meer voor 5 dagen hoge dosis

Iedere dag een buitenrit valt niet onder voldoende beweging helaas. Darmen hebben 24/7 beweging nodig. Daar komen niet alle paarden aan, maar je kan beweging ook stimuleren door meerdere bakken hooi neer te zetten, water weer verder weg etc.



Nee oke hahah
Maar ik bedoel ze krijgt naast haar 12/13 uur per dag weidegang iedere dag wel beweging of wel buitenrit of longeren etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 22:44 



 
Profiel   

Ik sta op een stalling dus ik heb er helaas niet heel veel over te zeggen hoe en wat ze met de wei doen en dat is ook logisch natuurlijk.

We bieden over de hele wei op zo’n 6 a 7 plekken hooi aan en dit is nog wel een stukje van de waterbakken af waardoor ze inderdaad blijven lopen.
Het voer ligt ook op verschillende plekken, omdat samen van een plek eten ook niet gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 22:46 



 
Profiel   

Rond het middaguur is het hooi natuurlijk wel een keer op en dat vullen ze dan niet meer aan of af en toe.
Normaal hebben ze dan gras om van te eten, maar dat is nu erg schaars.
Als ze op stal staat savonds/snachts dus heeft ze voldoende hooi waar ze zo goed als de hele avond van kan eten

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 22:49 



 
Profiel   

Ik voer iedere maand 250 gram vlozaad per dag en dat 5 dagen lang, dit valt onder onderhoud.
Advies vanuit de kliniek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 23:46 



 
Profiel   

Oké top
Ik heb het vlozaad besteld en ga dan deze wijze ook gewoon aanhouden!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-21 00:28 



 
Profiel   

Hoe bieden jullie dat hooi aan?

Kunnen jullie niet samen halve ibc vaten aanschaffen met netten? Dat die om de beurt gevuld worden en zo genoeg zijn voor de gehele dag? Scheelt de stal werk, ze doen langer met hooi en als het meezit heb je ook minder verlies en eten ze geen hooi van het zand af.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-21 02:54 



 
Profiel   

Dat was inderdaad al mijn voorstel
Idd vaten met een slowfeeder eroverheen ideaal ze kunnen er ontzettend lang mee, maar deze bak wouden ze niet aanschaffen.
Ze hebben vorigjaar helaas Ipv deze mooie oplossing een houten bak ik de wei gezet en daar het hooi ingedaan
Nou helemaal misse boel mijn paard is heel lelijk terecht gekomen in deze bak. Houtsplinters in het been Einschuss dus dikke ellende.
Gelukkig allemaal goed gekomen maar een ontzettend pech jaar was dat.

De hooinetten en de ruiven hebben ze sinds kort platen onder gelegd zag ik tenminste die bij de schuilstal
De restjes die dan overblijven vallen van niet in het zand maar eten ze van de plaat af

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-21 08:52 



 
Profiel   

Ik vind eerlijk gezegd dat je heel blij mag zijn dat je stalhouder mee denkt en een houtenbak plaatst. Wel balen dat jou paard dan dus pech heeft.
Hier nooit problemen net mijn houtenbak.
En nu weer platen onder de hooinetten.

Ik zou 2 keer per maand een week elke dag de zaadjes geven. Zet meer aan dan 1 keer per week 1 dagje. En dan straks weer lekker op het gras.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-21 12:20 



 
Profiel   

Ik denk dat je het een beetje verkeerd opvat
Ik ben ook zeker blij met hoe ze meedenken, zorgen voor mijn paard daar ben ik ze iedere dag dankbaar voor.
Alleen mijn paard is gewoon een Stef stunt piloot die overal haar benen inzet om maar op de makkelijkste manier aan eten te komen

De zaadjes komen als het goed is dinsdag binnen
Dan moet het goed komen!
Ben blij met jullie tips
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-21 13:18 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 35 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen