Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rainer
Berichten: 638
Geregistreerd: 13-02-13

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 16:44

Ik zou rondbellen bij verschillende dierenartsen of je ergens nog pepticure kan krijgen. Er zijn helaas leveringsproblemen mee dus weet niet of makkelijk lukt maar het scheelt enorm veel in kosten.

Chantal_1978
Berichten: 220
Geregistreerd: 02-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 17:25

Pepticure, is stuk goedkoper maar zelfde als ulcergold of gastrogard

Appaloosa9
Berichten: 622
Geregistreerd: 07-06-11
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 18:08

dus pepticure bevat ook omeprazol begrijp ik?

Connie76
Berichten: 194
Geregistreerd: 13-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 19:22

Appaloosa9 schreef:
Hallo Allemaal,

waarschijnlijk zijn vele antwoorden hier te vinden maar is toch makkelijker zo.
Bij mijn merrie is zojuist geconstateerd dat ze een maagzweer heeft en ik dit met omeprazol moet behandelen. Ze hebben me geadviseerd online eerst opzoek te gaan. Ik heb Ulcergold gevonden op sportpaardenarts.nl 7 tubes voor €229,50 zijn er nog andere ? en als ik het goed begrijp duurt de kuur 28 en is het dus 1 tube per dag ?


Niet perse 1 tube per dag. Hangt van het gewicht van je paard af. Hele spuit is voor ik geloof 700 kg paard. Advies is om in ieder geval 28 dagen 4 mg/kg te geven en daarna nog rustig afbouwen. Afbouwen doen mensen verschillend. In bijsluiter Ulcergold staat afbouwen 28 dagen met 1 mg/kg maar ik heb twee weken 2 mg/kg en twee weken 1 mg/kg gegeven

Stal_Fiore

Berichten: 9349
Geregistreerd: 29-08-03

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 20:56

Pepticure heeft evenveel mg omeprazol als ulcergold, maar wat vriendelijker in de prijs

wodant
Berichten: 735
Geregistreerd: 11-03-14

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 22:18

Er zijn helaas toch weer maagzweren bij mijn paard geconstateerd. Ik vroeg mij af of jullie naast omeprazol iets geven om de darmflora te beschermen of heeft omeprazol daar geen invloed op?

Hij krijgt nu als medicatie omeprazol en sucralfaat.

marijkiiii

Berichten: 1026
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Overijssel

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 06:13

Omeprazol kan de darmwerking negatief beïnvloeden. Ik geef zelf Gastri Comp bij.

@appaloosa, mijn dierenarts kon goedkoper aan de medicijnen komen. Omeprazol werkt het beste op een lege maag (1-4 uur voor de eerste voerbeurt smorgens).

Popstra
Berichten: 13742
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 09:49

Dan moet je dus om 4 uur smorgens even je bed uit om omeprazole te geven.
Dat kan toch ook tussen de middag ergens!
Komt bij een maag nooit leeg hoort te zijn.

wodant
Berichten: 735
Geregistreerd: 11-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 10:07

marijkiiii schreef:
Omeprazol kan de darmwerking negatief beïnvloeden. Ik geef zelf Gastri Comp bij.

@appaloosa, mijn dierenarts kon goedkoper aan de medicijnen komen. Omeprazol werkt het beste op een lege maag (1-4 uur voor de eerste voerbeurt smorgens).


Dankje! Ik ga daar is naar kijken. Dat kan dus gewoon in combinatie met omeprazol worden gegeven?

marijkiiii

Berichten: 1026
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 10:46

Popstra schreef:
Dan moet je dus om 4 uur smorgens even je bed uit om omeprazole te geven.
Dat kan toch ook tussen de middag ergens!
Komt bij een maag nooit leeg hoort te zijn.


Nee klopt, maar vaak eten ze wel minder in de nacht. Wij doen de spuit om 6 uur en voeren om 7 uur, dat is best te doen.

Wij hebben dit eerst ook niet gedaan maar m'n dierenarts gaf aan dat het iets beter werkt op deze manier. Voor mij wel de moeite waard met die toch al dure medicijnen.

Gastri Comp is meer een maag balancer, dus zou niet weten waarom dat niet samen met omeprazol gegeven kan worden. Ik geef de Gastri Comp wel gewoon tijdens het eten.

wodant
Berichten: 735
Geregistreerd: 11-03-14

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 11:19

Ik zou ook geen reden weten waarom niet. Ik ga het bestellen, bedankt voor de tip!

Spaikey

Berichten: 1307
Geregistreerd: 19-01-04

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 13:05

Ik heb ook op nuchtere maag omeprazole gegeven ongeveer een uur later flink hooi en dan na ongeveer een uur krachtvoer.
Nuchtere maag is tijdens behandeling geen probleem vanwege de omeprazole. Na 3 weken waren alle maagzweren weg

Appaloosa9
Berichten: 622
Geregistreerd: 07-06-11
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 10:22

Nou heb al 3 verschillende artsen gebeld, van eentje wordt ik nog terug gebeld. 1 arts was er eigenlijk niet goed bekend mee dus wilde langs komen maar dat vind ik niet nodig nog een keer. De andere adviseerde toch eerst 7 tubes te bestellen en kijken wat dat doet. Beide hebben overigens alleen de dure de goedkoopste is niet leverbaar.

nikia
Berichten: 466
Geregistreerd: 05-10-06
Woonplaats: Echt

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 10:59

Volgens mij is de Pepticure in België beter te verkrijgen. Ik heb eigenlijk altijd de Pepticure.

Popstra
Berichten: 13742
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 11:08

Eigenlijk belachelijk wat die omeprazole voor paarden kost.
Bedoel, 7 spuiten is net 1 week behandelen. 30€ per spuit (gastrogard) en dan ben je er nog lang niet.....

Kun je na gaan als je 28 dagen kuur doet a 30€ per spuit en dan daarna nog afbouwen...

MarjanB

Berichten: 16439
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 11:33

Ik ben laatst begonnen met Nexium op basis van ervaringen van anderen hier in het topic. Dat is . esomeprazole Ik ben echt positief verbaasd en de osteopaat die stond echt te kijken van de verbeteringen. Het is ook niet goedkoop maar wel vele malen goedkoper dan de omeprazole.

Er staat hier in het topic wel het eea over.

Aanvulling, voer er wel ook mastic horse bij. Dat voerde ik al maar nu veel meer resultaat

Appaloosa9
Berichten: 622
Geregistreerd: 07-06-11
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 13:18

nikia schreef:
Volgens mij is de Pepticure in België beter te verkrijgen. Ik heb eigenlijk altijd de Pepticure.


Kan ik dit ergens online bestellen?

Appaloosa9
Berichten: 622
Geregistreerd: 07-06-11
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 13:19

MarjanB schreef:
Ik ben laatst begonnen met Nexium op basis van ervaringen van anderen hier in het topic. Dat is . esomeprazole Ik ben echt positief verbaasd en de osteopaat die stond echt te kijken van de verbeteringen. Het is ook niet goedkoop maar wel vele malen goedkoper dan de omeprazole.

Er staat hier in het topic wel het eea over.

Aanvulling, voer er wel ook mastic horse bij. Dat voerde ik al maar nu veel meer resultaat



Gewoon de Nexium voor mensen, ben zelf Apothekersassistent dus weet wel het één en ander en dat zou ik wel zo kunnen krijgen misschien. Hoeveel mg geef je dan?
Kwa voer was ik toevallig al overgestapt op havens gastro+

MarjanB

Berichten: 16439
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 13:29

Het advies dat ik kreeg was een maand 3 tabletten een maand 2 en een maand 1. En geef nu de hoge dosering van mastic nog bij.

Wellicht goed om hier in het topic ff terug te lezen

Tancreda4

Berichten: 24031
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 15:02

Het is idd bizar wat het kost... Blijkbaar is het een super duur middel? Helaas zie je het wel vaker, antibiotica spuiten zijn ook 30 per stuk ongeveer en daar moet ik er 3 op een dag van geven vaak.... Al is dat een kuur van 5 dagen vaak, verschily nogal met 28 dagen....

Jammer dat het zoveel kost. Zeker als ze zeggen dat zoveel paarden last van maagzweren hebben. Denk dat het wrl mensen afschrikt. Mij iig wel.

Popstra
Berichten: 13742
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 15:10

Ik denk dat het juist omdat zoveel paarden maagzweren hebben het zoveel kost. Big business want veel keus heb je niet

Appaloosa9
Berichten: 622
Geregistreerd: 07-06-11
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 18:47

Wie kan ik een pbtje doen omtrent nexium?

Connie76
Berichten: 194
Geregistreerd: 13-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 21:50

Omeprazol voor humaan gebruik zelf is geen duur middel. Prijzen voor paarden worden gewoon hoog gehouden. Alles voor paarden alleen onder de merknaam uitgegeven en geen fabrikant die het voor paarden onder de stofnaam omeprazol uitgeeft.

Naast de spuiten omeprazol heb ik probiotica gegeven. In de afbouwfase equine74 er extra bij.

Hij is sinds twee dagen klaar met de omeprazol en het gaat super goed. Ik heb 28 dagen 4 mg/kg, 2 weken 2 mg/kg en 2 weken 1 mg/kg gegeven

eenitraM
Berichten: 10947
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 22:10

Appaloosa9 schreef:
Wie kan ik een pbtje doen omtrent nexium?


Mij.

Ik ben sinds januari eigenaresse van een jong paard. Toen ik de merrie kreeg moest ze nog drie worden.

Helaas is het een beetje een zogenaamd maandagpaardje. Aan het begin heel veel stress, eenzaamheid, niet willen eten, slecht drinken, zichzelf kapot lopen van paniek en onmacht. Vervolgens laten ontwormen en hierop een reactie gekregen, haar bokhoefje te kort geknipt, haar wolf standen weg laten snijden (wat 1,5 week niet kunnen eten als gevolg had). Al met al heeft ze in die ruime 4 maanden veel meegemaakt.

Ze kan gelukkig nu de wei op, eet ze goed hooi en is ze dikke maatjes met de nieuwe Shetlander en oogt verder tevreden. Ze is zadelmak gemaakt (bij haar vorige eigenaren voordat ze bij mij kwam) en ik heb er nu 4 keer opgezeten. De laatste keer, 30 maart, viel het me al op dat ze aan het mieren was. Ik kreeg het zadel moeilijk vast (pas aangemeten zadel), ze draaide en onder het zadel kwam ze zelfs 3 keer omhoog (een moment waarop ik bedacht: ik ga der verkopen, hier ben ik niet voor gemaakt). Misschien was het te veel voor haar, misschien was ze te heet (ik voerde haar slobber en musli bij om het verloren gewicht te compenseren), maar iets klopte er niet.

Enkele dagen later hebben mijn vriend en ik haar en de Shetlander meegenomen aan het touw voor een blokje rond - maar toen ze zelfs toen uit haar plaat ging (draaien, dreigen, niet stil willen staan, happen, zuur doen, bang zijn voor koeien, stressen, trekken aan het touw en zelfs steigeren) ben ik me achter de oren gaan krabben.

Ik ben toen gaan letten op symptomen en die waren: gapen (vooral na brokken), geen hooi eten, niet drinken, schrapen, onrustig, kijken naar de buik, dekensingel dicht doen vond ze vervelend, vaststaan resulteerde in draaisessies, gepikeerd reageren op de Shetlander, voer knoeien, gevoelig reageren op haar buik en tijdens grazen met haar voor benen slaan. Mijn vriend merkte er in eerste instantie niet veel van, maar nu is het verschil kenbaar.

Ik ben naar mijn management gaan kijken en ben gaan schrappen (wel afgebouwd uiteraard). Geen kilo musli meer, van 1,5 kilo brok per dag, terug naar 2 handjes (‘s ochtends en ‘s avonds) weg van slobber, geen paarden snoepjes. Wel lijnzaad, maag support en hooi hooi hooi.

Sinds ik terugschroef met brokken werd het gapen zienderwijs minder, maar ik was niet tevreden.

En toen ben ik gaan Googlen op de symptomen. Helaas duurde het ruim 6 dagen voordat de VA de mogelijkheid vond om langs te komen, waarna ik door wanhoop maar ben begonnen met Nexium (Kruidvat 20 mg). Op een donderdagavond heb ik een tabletje gevoerd. De volgende vrijdag ochtend bij de brokjes weer een tabletje. Om 5 uur op stal weer een, en bij afvoeren weer een. En dit heb ik 10 dagen volgehouden. Totdat ik op een zondag (dag 9) dacht dat longergen wel een idee kon zijn. Gewoon, stap/draf/10 minuten/zonder bijzet.

De volgende ochtend stond ze weer te gapen. Niet zo erg als 10 dagen daarvoor, maar erg genoeg om Gastragard te halen.

En nu zijn we een paar dagen verder (donderdag eerste spuit - 250 euro lichter) en ze is goed in orde. Zondag heb ik haar gelogeerd (stap/draf-zonder bijzet) en ik heb geen gaap meer gezien.

Tevens heb ik rond gebeld en een verlengd recept aangevraagd bij een andere VA (in verband met de prijs). Ik wil haar iets langer op de kuur hebben en dan langsgaan afbouwen.

Maar, Nexium deed wat het moest doen - al deed het niet voldoende. Ik heb nog 3 doosjes liggen en nu avonds voor het afvoeren voer ik wel nog een half tabletje (voor het idee).

Afhankelijk van hoe het de aankomende dagen (weken) gaat ontwikkelen, spuit ik haar nog 1 week vol, 1 week 3/4e, 1 week half en 2 weken 1/4e met ondersteuning van Nexium daarnaast.

Hoe het loopt, we zien het. Maar ik ben tot zo ver blij dat ik nu een paard heb dat geen (minder) pijn heeft dan enkele weken geleden.

Ik ben overigens al een beste meelezer in het topic maar ik wou alleen nog het volgende vertellen over Gastrogard en Ulcergard. Dat eerste is op recept want het behandeld de aanwezige maagzweren, het tweede is vrij te verkrijgen want het is ter voorkoming van maagzweren. Vandaar dat dit ook voordeliger is. Misschien een aanvulling voor paarden die gevoeliger zijn voor maagzweren? Mocht blijken dat mijn paard gevoelig blijft dan ga ik het zeker onderzoeken.

Hannanas
Berichten: 13015
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 00:55

eenitraM schreef:
Appaloosa9 schreef:
Wie kan ik een pbtje doen omtrent nexium?


Mij.

Ik ben sinds januari eigenaresse van een jong paard. Toen ik de merrie kreeg moest ze nog drie worden.

Helaas is het een beetje een zogenaamd maandagpaardje. Aan het begin heel veel stress, eenzaamheid, niet willen eten, slecht drinken, zichzelf kapot lopen van paniek en onmacht. Vervolgens laten ontwormen en hierop een reactie gekregen, haar bokhoefje te kort geknipt, haar wolf standen weg laten snijden (wat 1,5 week niet kunnen eten als gevolg had). Al met al heeft ze in die ruime 4 maanden veel meegemaakt.

Ze kan gelukkig nu de wei op, eet ze goed hooi en is ze dikke maatjes met de nieuwe Shetlander en oogt verder tevreden. Ze is zadelmak gemaakt (bij haar vorige eigenaren voordat ze bij mij kwam) en ik heb er nu 4 keer opgezeten. De laatste keer, 30 maart, viel het me al op dat ze aan het mieren was. Ik kreeg het zadel moeilijk vast (pas aangemeten zadel), ze draaide en onder het zadel kwam ze zelfs 3 keer omhoog (een moment waarop ik bedacht: ik ga der verkopen, hier ben ik niet voor gemaakt). Misschien was het te veel voor haar, misschien was ze te heet (ik voerde haar slobber en musli bij om het verloren gewicht te compenseren), maar iets klopte er niet.

Enkele dagen later hebben mijn vriend en ik haar en de Shetlander meegenomen aan het touw voor een blokje rond - maar toen ze zelfs toen uit haar plaat ging (draaien, dreigen, niet stil willen staan, happen, zuur doen, bang zijn voor koeien, stressen, trekken aan het touw en zelfs steigeren) ben ik me achter de oren gaan krabben.

Ik ben toen gaan letten op symptomen en die waren: gapen (vooral na brokken), geen hooi eten, niet drinken, schrapen, onrustig, kijken naar de buik, dekensingel dicht doen vond ze vervelend, vaststaan resulteerde in draaisessies, gepikeerd reageren op de Shetlander, voer knoeien, gevoelig reageren op haar buik en tijdens grazen met haar voor benen slaan. Mijn vriend merkte er in eerste instantie niet veel van, maar nu is het verschil kenbaar.

Ik ben naar mijn management gaan kijken en ben gaan schrappen (wel afgebouwd uiteraard). Geen kilo musli meer, van 1,5 kilo brok per dag, terug naar 2 handjes (‘s ochtends en ‘s avonds) weg van slobber, geen paarden snoepjes. Wel lijnzaad, maag support en hooi hooi hooi.

Sinds ik terugschroef met brokken werd het gapen zienderwijs minder, maar ik was niet tevreden.

En toen ben ik gaan Googlen op de symptomen. Helaas duurde het ruim 6 dagen voordat de VA de mogelijkheid vond om langs te komen, waarna ik door wanhoop maar ben begonnen met Nexium (Kruidvat 20 mg). Op een donderdagavond heb ik een tabletje gevoerd. De volgende vrijdag ochtend bij de brokjes weer een tabletje. Om 5 uur op stal weer een, en bij afvoeren weer een. En dit heb ik 10 dagen volgehouden. Totdat ik op een zondag (dag 9) dacht dat longergen wel een idee kon zijn. Gewoon, stap/draf/10 minuten/zonder bijzet.

De volgende ochtend stond ze weer te gapen. Niet zo erg als 10 dagen daarvoor, maar erg genoeg om Gastragard te halen.

En nu zijn we een paar dagen verder (donderdag eerste spuit - 250 euro lichter) en ze is goed in orde. Zondag heb ik haar gelogeerd (stap/draf-zonder bijzet) en ik heb geen gaap meer gezien.

Tevens heb ik rond gebeld en een verlengd recept aangevraagd bij een andere VA (in verband met de prijs). Ik wil haar iets langer op de kuur hebben en dan langsgaan afbouwen.

Maar, Nexium deed wat het moest doen - al deed het niet voldoende. Ik heb nog 3 doosjes liggen en nu avonds voor het afvoeren voer ik wel nog een half tabletje (voor het idee).

Afhankelijk van hoe het de aankomende dagen (weken) gaat ontwikkelen, spuit ik haar nog 1 week vol, 1 week 3/4e, 1 week half en 2 weken 1/4e met ondersteuning van Nexium daarnaast.

Hoe het loopt, we zien het. Maar ik ben tot zo ver blij dat ik nu een paard heb dat geen (minder) pijn heeft dan enkele weken geleden.

Ik ben overigens al een beste meelezer in het topic maar ik wou alleen nog het volgende vertellen over Gastrogard en Ulcergard. Dat eerste is op recept want het behandeld de aanwezige maagzweren, het tweede is vrij te verkrijgen want het is ter voorkoming van maagzweren. Vandaar dat dit ook voordeliger is. Misschien een aanvulling voor paarden die gevoeliger zijn voor maagzweren? Mocht blijken dat mijn paard gevoelig blijft dan ga ik het zeker onderzoeken.


Er zit geen verschil in werkzame stof tussen gastro en ulcer. Alleen de naam en de dosering is anders: gastro is bedoeld voor de 4mg/kg gift en ulcer voor de 1mg/kg. Gewoon puur voor de commercie, slim bedacht.

En dat is ook weer echt een voorbeeld van de idioterie in de veterinaire medicijnen. Kneiterduur en het moet perse allemaal weer speciaal uitgebracht worden voor hond,kat,paard etc terwijl het goedkopere humane middel dikke prima zou zijn.

En puntje bij paaltje dan nu ook dat oliebol gedoe met abler erbij. Erg triest gesteld met de betaalbare mogelijkheden. Ablers producten voldoen namelijk evengoed.