Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 5 [ 111 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Wat nu? Paard met chronische geïrriteerde darm

 
Profiel   

Mijn 3,5 jarige haflinger had al een tijdje last van slappe/waterige mest. Ik ben toen overgestapt op onder voer met minder suiker en zetmeel. Ik heb ook een mestonderzoek gedaan voor zand. Er zat toch wel wat zand in zijn darmen. Zandkuur gegeven, helaas geen verbetering. Op internet heb ik me verdiept in supplementen voor een gezonde darmwerking/flora. Er zijn ontzettend veel supplementen dat ik daar niet aan ben begonnen. Ik heb toch maar besloten om de DA te bellen wat ik nu het beste kon doen. De DA heeft bloedonderzoek gedaan en daaruit kwam dat x waarde (weet even niet meer wat hij zij) aan de lage kant was en hij hierdoor een chronisch geïrriteerde darm heeft.

Ik kan morgen prednisolon halen om de irritatie de kop in te drukken, en moest deze bestellen Audevard Bo Yea Sacc Ultra. Nu heb ik natuurlijk op internet rondgesnuffeld maar ik ben heel erg benieuwd of iemand van jullie hier ervaring mee heeft en wat jullie hier aan hebben gedaan.


Laatst bijgewerkt door _activeme op 14-01-21 16:50, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-21 16:36 



 
Profiel   

Mocht je toch nog openstaan voor supplementen: ik heb goede ervaringen met De Groene Os. Zij denken heel fijn mee over wat past bij jouw paard en jouw situatie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-21 16:39 



 
Profiel   

Many schreef
Mocht je toch nog openstaan voor supplementen: ik heb goede ervaringen met De Groene Os. Zij denken heel fijn mee over wat past bij jouw paard en jouw situatie.


Bedankt voor je bericht, ik heb nu de supplement besteld wat ik van de dierenarts doorgestuurd kreeg. Ga deze eerst even proberen. Ik zal het in mijn achterhoofd houden :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-21 16:41 



 
Profiel   

Ik heb goede ervaringen met mijten optiform en Pavo guthealth
Sterkte met je paard.

Die van mij kreeg het uiteindelijk van stro daar is die allergisch voor , ben ik helaas pas later achter gekomen

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-21 17:48 



 
Profiel   

Vroeg me af of je inmiddels iets gevonden hebt wat helpt voor jou paardje. Mijn paard heeft ook last van een geirriteerde darm namelijk en wij zijn ook heel erg zoekende naar een oplossing.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-21 17:05 



 

Ik heb de Audevard een week gebruikt toen mijn paard dunne mest had en binnen 48 uur was het direct weer goed. Ik vind het fantastisch spul.

Ik moest het wel toedienen met een spuit, want hij vind het heel vies. Ik gooide de korrels in een kopje met heet water en gaf het via een spuit.

Ik heb het nog steeds staan en zodra er weer zo’n periode ooit is krijgt hij het weer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-21 23:57 



 
Profiel   

Mijn paard heeft door veel antibiotica als veulen nu snel last van mestwater en een opgeblazen buik/ scheten. Bij hem moet ik goed onverpakt hooi voeren (niet elk hooi kan hij hebben), ik voer een balancer aangevuld met kruiden/supplementen van purehorse (zij kunnen evt ook mee denken) en in de wei een graasmasker om. Vooral dus eigenlijk heel puur voeren. Maar hij heeft nooit een diagnose vastgesteld gekregen, dus daar weet ik niks concreets over

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-21 00:30 



 
Profiel   

Hoe is het nu met je paard? En wat voer je?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-21 06:07 



 
Profiel   

Ik denk dat het inderdaad nuttiger is om te kijken naar wat je voert dan je paard te ondersteunen met supplementen. Dat is dweilen met de kraan open.

Veel paarden krijgen slappe mest van verpakt hooi, voordroog of kuil. Droog hooi is wat dat betreft veel beter. Daarnaast is het ook van belang wat je verder voert.

Ik zou dit paard op onverpakt (!!) hooi zetten en daarnaast graanvrij gaan voeren en dan kijken hoe hij er over een maand of 2 bij staat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-21 06:25 



 
Profiel   

Kaatje_S schreef
Mijn paard heeft door veel antibiotica als veulen nu snel last van mestwater en een opgeblazen buik/ scheten. Bij hem moet ik goed onverpakt hooi voeren (niet elk hooi kan hij hebben), ik voer een balancer aangevuld met kruiden/supplementen van purehorse (zij kunnen evt ook mee denken) en in de wei een graasmasker om. Vooral dus eigenlijk heel puur voeren. Maar hij heeft nooit een diagnose vastgesteld gekregen, dus daar weet ik niks concreets over


Ik heb nu contact met Pure Horse en hij wordt getest op KPU (stofwisselingsziekte). Voor nu gaat het heel goed en voer ik hem al een tijdje Vitalbix Daily en Active met af en toe een scheutje lijnzaad. Mijn paard kan niet tegen te nat hooi.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-21 09:07 



 
Profiel   

Maartje1990 schreef
Hoe is het nu met je paard? En wat voer je?


Voor nu gaat het een tijdje goed. Ik voer nu Vitalbix Daily en Active met af en toe lijnzaad. Hij krijgt verpakt droog hooi. Soms hebben wij baal kuil en doe dan zelf het hooi drogen of ik heb een klein voorraadje droog hooi. Dit werkt tot nu toe heel goed en heeft hij al een tijdje goede mest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-21 09:09 



 
Profiel   

_Nelleke_ schreef
Ik denk dat het inderdaad nuttiger is om te kijken naar wat je voert dan je paard te ondersteunen met supplementen. Dat is dweilen met de kraan open.

Veel paarden krijgen slappe mest van verpakt hooi, voordroog of kuil. Droog hooi is wat dat betreft veel beter. Daarnaast is het ook van belang wat je verder voert.

Ik zou dit paard op onverpakt (!!) hooi zetten en daarnaast graanvrij gaan voeren en dan kijken hoe hij er over een maand of 2 bij staat.


Op dit moment ben ik bezig met zijn voeding. Ik voer nu Vitalbix en snoepje ook van vitalbix. Zo min mogelijk suikers en granen krijgt hij. Ook geen fruit meer zoals wortels en appel. Naast zijn voer krijgt hij eigenlijk niks aan supplementen. Tot nu toe gaat het heel goed. Wij hebben wel verpakt hooi maar dit is heel droog. Als wij kuil hebben droog ik het zelf en dat gaat goed. Ik heb marktplaats afgespeurd naar mooi droog hooi maar ze vragen echt de hoofdprijs.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-21 09:12 



 
Profiel   

Heb je je paard ook al eens laten testen op gluten allergie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-21 09:20 



 
Profiel   

Amy223 schreef
Heb je je paard ook al eens laten testen op gluten allergie?


Nee dat niet. Maar dit zeker in mijn achterhoofd. Wil eerst de uitslag afwachten van de KPU test.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-21 09:48 



 
Profiel   

Verpakt hooi is je probleem. Hoe droog het ook is, in plastic gaat het altijd fermenteren en sommige paarden kunnen daar niet tegen.

Beter nu de hoofdprijs voor hooi betalen dan straks je paard moeten inslapen vanwege chronische darmproblemen.

Hier kan je lezen waarom:
https://purehorse.nl/2019/07/08/het-hoo ... -pleidooi/

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-21 11:03 



 
Profiel   

_Nelleke_ schreef
Verpakt hooi is je probleem. Hoe droog het ook is, in plastic gaat het altijd fermenteren en sommige paarden kunnen daar niet tegen.

Beter nu de hoofdprijs voor hooi betalen dan straks je paard moeten inslapen vanwege chronische darmproblemen.

Hier kan je lezen waarom:
https://purehorse.nl/2019/07/08/het-hoo ... -pleidooi/


Ik heb al contact met Pure Horse over zijn voeding. Hij kan niet zo goed tegen kuil. Nu gaat het al een kleine maand goed op het hooi wat we hebben. Ik ben het met je eens dat onverpakt hooi het beste is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-21 11:35 



 
Profiel   

Tsja, uiteindelijk als je verpakt blijft voeren is het hetzelfde als iemand met een koemelkintollerantie die vraagt om supplementen tegen de koemelkintollerantie. Je moet de oorzaak wegnemen. Kuil laten drogen heeft geen enkele zin, want dat fermentatieproces heeft dan al plaatsgevonden en keer je niet meer om door het te laten drogen.

Ik heb zelf teveel paarden gezien met permanente schade in de darm en daardoor uiteindelijk niet oud worden. Te lang rondgelopen met ontstekingen, littekenweefsel in de darmen krijgen waardoor je in een vicieuze cirkel komt. Door het littekenweefsel heb je weer sneller ontstekingen. Uiteindelijk gaan die paarden allemaal permanent aan de prednison om het nog te 'rekken', maar eenmaal aangetaste darm herstelt helaas niet meer.

Reken maar dat die prednison, DA onderzoeken, aantal keren koliek etc. een stuk duurder is dan een paar baaltjes hooi. De prijs van hooi gaat ook wel weer zakken in juni en dan gewoon zorgen dat je in 1x inkoopt voor een heel jaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-21 11:50 



 
Profiel   

Klopt helemaal! Ik wil ook niet zomaar supplementen gaan geven, dat had ik natuurlijk al lang kunnen doen. Maar wilde eerst de oorzaak achterhalen. Als de ik de KPU uitslag binnen heb ik nog meer duidelijkheid. Zoals jij aangeeft dat er straks weer normale prijzen zijn voor het hooi scheelt al een hele hoop.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-21 12:08 



 
Profiel   

Heb je de uitslag van je test al? Ik heb hem ook laten doen en ga nu met een behandeling starten dus ik was gewoon benieuwd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-21 11:57 



 
Profiel   

Ik heb dezelfde vraag als Mariljo. Ik heb de test ook laten doen en aanwijzingen voor KPU. Wat waren jullie waardes? Bij mij 2 en 121.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-21 12:41 



 
Profiel   

Ik las dit: “Een andere mogelijke behandelwijze wordt transfauneren genoemd. Hierbij worden de goede bacteriën van een gezond paard met behulp van een maagsonde in de maag van het zieke paard geplaatst. Dit om het verstoorde evenwicht tussen de goede en slechte bacteriën in het maagdarmkanaal weer te herstellen.” Op de site van paardenarts. Misschien kun je googlen op ervaringen van anderen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-21 13:11 



 
Profiel   

Mariljo schreef
Heb je de uitslag van je test al? Ik heb hem ook laten doen en ga nu met een behandeling starten dus ik was gewoon benieuwd.


Nee helaas niet. Nu 2x gedaan en 2x mislukt grr.. krijg nu weer een nieuw buisje opgestuurd. Dus hoop zo snel mogelijk. Alano is nog steeds stabiel en heb een adresje gevonden waar ik hooi kan halen. Wel kan ik vast starten met kruiden en supplementen. Als straks de uitslag bekend is kan ik de behandeling voor KPU erbij voegen (als deze positief is).

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-21 16:28 



 
Profiel   

Angelo_J schreef
Ik heb dezelfde vraag als Mariljo. Ik heb de test ook laten doen en aanwijzingen voor KPU. Wat waren jullie waardes? Bij mij 2 en 121.


Hoe en waar heb jij dit gedaan? Hoe snel had je uitslag? Wil je mij zoveel mogelijk info geven over alles? Dan kan ik me alvast inlezen etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-21 16:28 



 
Profiel   

_activeme schreef
Angelo_J schreef
Ik heb dezelfde vraag als Mariljo. Ik heb de test ook laten doen en aanwijzingen voor KPU. Wat waren jullie waardes? Bij mij 2 en 121.


Hoe en waar heb jij dit gedaan? Hoe snel had je uitslag? Wil je mij zoveel mogelijk info geven over alles? Dan kan ik me alvast inlezen etc.


Ik heb het via Pure Horse gedaan. Ik kreeg binnen 2 weken al reactie. Behandeling ben ik nog niet mee gestart.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-21 19:49 



 
Profiel   

@Angelo_J
Ja ik ook! Maar 2x mislukt on Duitsland. Had jij verse urine? Hoelang bewaard/ wanneer opgevangen? Ik probeer te achterhalen waarom bij mij de urine de 2x te oud was
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-21 22:40 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 5 [ 111 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen