Als je denkt dat je pony een wrat heeft...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Als je denkt dat je pony een wrat heeft...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-21 19:31

Kijk en voel dan nog maar eens goed :+

Dat is namelijk wat ik moest doen!
Al sinds ik Nala heb heeft ze een wrat boven haar rechter neusgat, tenminste, dat dacht ik :')

Hier zie je 'm namelijk al, al was het toen nog kleiner... Dit is een foto van de dag dat ze aankwam, 29 juni 2019.

Afbeelding


En vorige week zag het er zo uit...

Afbeelding

Tot ik gisteren zag dat de bovenkant wat wit uitzag, een beetje als eelt. Ik dacht dat ze zich gewoon eraan geschuurd had en dat de huid een beetje weg was... Totdat ik er van twee kanten druk op zette...

(Openen van de volgende foto's op eigen risico, ze zijn niet heel erg, maar ik kan niet inschatten hoe sterk jullie magen zijn :+ )

Spoiler:
Afbeelding

Afbeelding


Het was dus al die tijd een hele dikke puist! Die meer als 2 jaar nodig had om uit te rijpen.

Na het uitknijpen zag het er zo uit:

Spoiler:
Afbeelding


En vandaag zo:

Spoiler:
Afbeelding


Aangezien ik er op aanraden van de staleigenaresse zinkzalf op smeer weet ik niet hoeveel van het witte dat er vandaag uit kwam zalf was en hoeveel pus, maar het heelde al heel mooi!

Hebben jullie paarden ook al eens puisten gehad?

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 19:34

Oh wat heerlijk zeg :+ :')
Nooit geweten dat paarden puisten konden hebben!

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-21 19:36

Eileen_ schreef:
Oh wat heerlijk zeg :+ :')
Nooit geweten dat paarden puisten konden hebben!


Ja lekker is het niet inderdaad :') Al doet het me niks als ik het moet uitduwen, verzorgen en dergelijke. Ik dacht, ik deel het eens, wie weet duwt iemand anders morgen ook op een "wratje" en verlost zijn of haar pony/paard van wat druk. Een volle puist vindt niemand prettig :')

Sizzle

Berichten: 35692
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 19:36

Hihi, puber Nala met puisten :D
Ik gok dat het misschien een ingegroeide tasthaar geweest is op die plek. Smakelijk :Y)

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-21 19:37

Sizzle schreef:
Hihi, puber Nala met puisten :D
Ik gok dat het misschien een ingegroeide tasthaar geweest is op die plek. Smakelijk :Y)


Ja, de leeftijd heeft ze er wel voor, bijna 13 ;) Het zal inderdaad iets van viezigheid of irritatie geweest zijn waardoor het ontstaan is. Voor een tasthaar vind ik het ietsje te hoog, al verdwalen die ook vaak genoeg :')

Taucha

Berichten: 1170
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 19:38

Mmmmmm :Y)

En nu kijk je haar elke dag na om te zien of er ergens nog meer zitten.... :j :P

Sizzle

Berichten: 35692
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 19:39

De smerigste die ik ben tegengekomen was midden op de rug. Was (ook) een ingegroeide haar, maar die was blijven doorgroeien zonder pigment. Toen het open ging leek het net of er een enorme lange witte worm uit kwam :r

Maar alles valt in het niets bij droes bulten :')

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-21 19:44

Taucha schreef:
Mmmmmm :Y)

En nu kijk je haar elke dag na om te zien of er ergens nog meer zitten.... :j :P


Ik weet dat ze inderdaad nog twee bultjes heeft, maar dat zijn echt meer bultjes (die je vast kunt pakken en een beetje mee kunt bewegen, dus geen tumor of puist). Mocht ik die ooit uit moeten duwen omdat het op wondere wijze toch ook open springt dan heb ik feest, want die zitten bij haar bilspleet :+ Dat wordt denk ik meer ruzie en moeilijker stil houden dan haar neusje.

pien_2010

Berichten: 43300
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 19:47

Gelukkig is het een puist. Ik zag dit topic en was bang voor slecht nieuws voor Nala. Prima opgelost!

Sizzle

Berichten: 35692
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 19:48

Misschien wel even ter waarschuwing: heel goed je handen wassen.
Paarden zijn best vaak drager van de gevreesde MRSA bacterie en zo‘n puist kan daar vol mee zitten.

Bij 1 puist zou ik zelf verder ook niets speciaals doen maar als ze er meer heeft of krijgt zou ik dit even laten testen (ook voor je eigen veiligheid).

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-21 19:49

Sizzle schreef:
Misschien wel even ter waarschuwing: heel goed je handen wassen.
Paarden zijn best vaak drager van de gevreesde MRSA bacterie en zo‘n puist kan daar vol mee zitten.

Bij 1 puist zou ik zelf verder ook niets speciaals doen maar als ze er meer heeft of krijgt zou ik dit even laten testen (ook voor je eigen veiligheid).


Het is gelukkig onschuldig inderdaad!


Sizzle schreef:
Misschien wel even ter waarschuwing: heel goed je handen wassen.
Paarden zijn best vaak drager van de gevreesde MRSA bacterie en zo‘n puist kan daar vol mee zitten.

Bij 1 puist zou ik zelf verder ook niets speciaals doen maar als ze er meer heeft of krijgt zou ik dit even laten testen (ook voor je eigen veiligheid).


Bedankt voor de tip!

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 19:51

Schoonmaken met waterstof peroxide, inderdaad handschoenen aan en tengels goed wassen.
Gelukkig geen zaken waar Knottenbelt aan te pas moet komen.

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 19:54

Nala schreef:
Eileen_ schreef:
Oh wat heerlijk zeg :+ :')
Nooit geweten dat paarden puisten konden hebben!


Ja lekker is het niet inderdaad :') Al doet het me niks als ik het moet uitduwen, verzorgen en dergelijke. Ik dacht, ik deel het eens, wie weet duwt iemand anders morgen ook op een "wratje" en verlost zijn of haar pony/paard van wat druk. Een volle puist vindt niemand prettig :')

Het was eigenlijk niet eens sarcasme _O- Ik vind puisten zo bevredigend :') Heb nog wel ergens een video van een kalf met een mega abces had die we lieten uitstromen. Waterval van pus kwam eruit. Heb echt genoten van dat moment _O-

Zoolgangster

Berichten: 9592
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 19:57

Yessss we hebben een dr Pimplepopper op Bokt! *\%/* *\%/* *\%/*

Zoiets typ ik anders nooit. :')

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Als je denkt dat je pony een wrat heeft...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 20:07

Haha, heerlijk! Ik had vroeger een kat met mee-eters op zijn onderlip, die kneep ik ook uit :D

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Als je denkt dat je pony een wrat heeft...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 20:39

Oeeeh dit vind ik leuk! Ben dol op puistjes, mee-eters ingegroeide haren en ander soort bulten!

Maar dit zelf nog nooit gezien alhoewel mijn paard had een bultje met ‘versteende’ pus die ik er uit heb gehaald.

Meer van dit soort (enigszins) smerige fratsen graag :D

Patron_Bloem
Berichten: 40
Geregistreerd: 30-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 15:39

Dr pimple popper, maar dan bij paarden :+
Kwam nog aardig wat pus uit voor zo'n klein bultje!

anca

Berichten: 1780
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 15:59

Ik had verwacht , naar aanleiding van je verhaal, dat er een of ander beest uit zou komen.

Gelukkig is het " maar" een puist 8-)

Tancreda4

Berichten: 24041
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 16:00

haha, baaahhh

Mijn merrie heeft een dikke 'steenpuist' achter de singel. Al een jaar. Ik riep gekscherrend dat het een larve ofzo was, maar hij is nog nooit uitgekomen. waarschijnlijk een vetblutje of iets. Hopelijk niet zoiets als bij jou, want die van mn merrie is groter :=

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-21 16:07

Patron_Bloem schreef:
Dr pimple popper, maar dan bij paarden :+
Kwam nog aardig wat pus uit voor zo'n klein bultje!


Dit was maar de helft van wat er uiteindelijk uit kwam, maar ik had die foto eigenlijk vooral gemaakt om mijn dierenarts te kunnen laten zien mocht het fout gaan.

Patron_Bloem
Berichten: 40
Geregistreerd: 30-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 16:16

Nala schreef:
Patron_Bloem schreef:
Dr pimple popper, maar dan bij paarden :+
Kwam nog aardig wat pus uit voor zo'n klein bultje!


Dit was maar de helft van wat er uiteindelijk uit kwam, maar ik had die foto eigenlijk vooral gemaakt om mijn dierenarts te kunnen laten zien mocht het fout gaan.


Oh echt waar! Altijd goed om foto's ervan te maken!

KimD

Berichten: 20419
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Als je denkt dat je pony een wrat heeft...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 16:37

Hahaha!

Heb wel een koe gehad met een dikke puist op haar uier. De boer vond het wat vreemd en 'pussig' uitzien, mijn reactie 'ik herken dit, mag ik even erbij?'. De boer >;) , 5 minuten later was de boer misselijk en de koe en ik gelukkig. _O-

Er zat echt flink druk achter en eerst groen en toen gele pus. Even een paar dagen blijven duwen en schoonmaken en voila! Boer voor zijn leven in shock en ik gelukkig dat ik een pimple kon poppen! <<)